Vergeten Zeeuwse kolonie in Brazilië Het kammetje van de koster 0 De bijbel moet op rantsoen! It VANDAAG Voorbijganger: Vï i y nieuw bij Ten Have 'Word lid van de cBijbel per£Maand-Club ZATERDAG 13 MEI 1978 KERK Trouw/Kwartet door Ton en Margje Roos Vem Senhor. vem Senhor. vem liber- tar o teu povo" (Kom Heer, Kom Heer. kom uw volk bevrijden» Zo zongen we laatst in de ..comunidade Holanda" uit een verzuchting van hoop. vastgrijpen aan de belofte van Christus in deze wereld te komen om recht te doen. Het kerkje was overvol met mensen die onrecht aangedaan wordt, die uitgebuit worden en niet meetellen in de Braziliaanse samenle ving. Een vergeten volk. Je zou de „comunidade Holanda" de oudste Hollandse kolonie in Brazilië kunnen noe men. Zij ligt zeer geïsoleerd in het binnen land van de staat Espirito Santo en werd tussen 1858 en 1862 gesticht door landver huizers uit Zeeuws-Vlaanderen: Hoofdplaat. Oostburg, Breskens, Oroede, Biervliet. Re tranchement De ronselaar vond bij de arbeidersgezinnen, die in die tijd in grote armoede leefden, blijkbaar veel gehoor met zijn verhalen over het prachUge Brazilië, waar je land kon krijgen en met hard werken „rijk" worden Dat enorm grote Brazilië had mensen nodig, nieuwe werkkrachten om de plaats in te nemen van de slaven. Kolonisten moesten het binnenland bevolken. Scheepsladingen nieuwe „blanke" slaven werden aangevoerd. Vooral uit Pommeren, maar ook uit Holland Na aankomst in de havenstad Vitória wer den zij over een rivier zover mogelijk het binnenland in getransporteerd. Daar wacht te de regeerder en grootgrond bezitter hen op. Hij wees hen hun nieuwe land aan. Vrouwen en kinderen bleven achter en de mannen gingen verder het oerwoud in om een open plek te hakken en hun eerste nieuwe huis te bouwen. Daarbij leerden zij veel van de „zwarte slaven" die er leefden, want het leven en werken tussen de bergen in het tropische klimaat van Espirito Santo was wel wat anders dan in Zeeuws-Vlaande ren. Toen zij het „Overtogtsverdrag" teken den. dat de ronselaar hen voorhield, wisten zij niet wat hen te wachten stond. Schulden ..Uw naam is toch niet Silva?", vroegen wij tijdens een van onze eerste bezoeken ruim anderhalf jaar geleden. „Ja. ja. Silva. Maar heel vroeger was het geloof ik 8chive." Jan sen is Hiancio geworden en Schipper werd Shuppe en Smoor: Simor. Brazilianen van Hollandse afkomst. We hielden ons eerste groepsgesprek. Praatten over hun leven en werk. De armoede is groot. Het onderwijs slecht. Geen verbindingen. Vijf uur lopen naar de dichtsbije bushalte, voor dokter en apotheek. De mensen werden niet meer op gemerkt. Velen hebben hun land. dat met jjoveel lijden door hun voorouders uit het „erwoud was ontgonnen, van armoede moe- tfn verkopen aan de altijd op de loer liggen de opkopers in de streek. Zij werken nu op diesclf** grond verder, maar moeten de helft van at °o«*t fefltua aan de nieuwe grondeigenaar Smoor vertelde, dat hij niet voof de helft werkt, maar voor één derde Nog beroerder dus. Zolang er niets te oogsten is moet je je maar redden. De landeigenaar heeft ook een Carolina Heule-Kuster, in de landa", aan het koken. .communidade Ho- Het kerkje, waar Ton en Margje Roos iedere maand een dienst leiden, katechisatie geven, gesprekken voeren. „Zeeuwse schonen" (analfabeet!) op de drempel van de kerk in zondagse kleding. winkel en wil „zijn mensen" wel wat suiker en zout verkopen. Schrijft het keurig op in het schuldenboek. Het gehele gezin moet meewerken. De baby wordt onder een boom in de schaduw gelegd. Er wordt mandioca verbouwd, zwarte bonen en bananen. De familie ontvangt van de 12 zakken man- dioca-meel 6 zakken. Smoor dus slechts 4. Zij verkopen deze dan weer aan de landeige naar, zodat hij de schulden in het boek weer kan schrappen. Géén achturige werkdag, maar zolang het licht is! En altijd maar die schulden! Nooit er overheen komen. Leven in economische gevangenschap van de land eigenaar. Onrecht! August Lauret zijn zoontje werd plotseling zeer ernstig ziek. Alles werd geprobeerd. Thee van wortels, thee van verschillende planten uit het bos. Maar. hoe goed Lauwers zijn kruiden ook weet te maken en hoeveel mensen hij er al mee genezen heeft, deze keer ging het niet Ten einde raad naar de landeigenaar om te vragen of hij hen naar het hospitaal wil brengen, 35 kilometer. De dokter was boos. August had zijn zoontje eerder moeten brengen en ook alle medicij nen geven die voorgeschreven werden Maar wat doe je. als je geen geld hebt om medicij nen te kopen? De landeigenaar rekende ook 500 cruzeiros voor het ritje. Dat betekent nog meer schulden, een langere lijst in het boek laat allerlei prenten en boekjes zien van vroeger. Enkele zeer oude almanakjes, waar uit hij een gedicht voordraagt. Ook komt een Hollandse bijbel tevoorschijn. Het ont roert ons als we samen een psalm lezen uit zijn bijbel. De ouderen spreken nog Hol lands (Zeeuws). Anton Lauret: „Onze ouders hebben gehoopt en gebeden, dat er nog eens iemand uit Holland hen op zou zoeken. Maar nooit is er iemand gekomen. Wel Ijwamen er Duitse predikanten, voor de Pommeranen. Maar die konden we niet verstaan. We zaten in het kerkje met gebogen hoofden te wach ten tot de preek uit was." Een vergeten volk, ondanks dat alle namen van de destijds vertrokken families keurig werden opgetekend in de hervormde kerkre gisters. Waarom eigenlijk? formeerde kerken. Maar ook van veel parti culieren. van mensen in Zeeuws-Vlaanderen en van de Hollandse kolonies in Brazilië. Wij menen echter, dat we op de goede weg zijn. door niets te ondernemen of te doen, buiten de basisgroep om, maar alles bespreken en besluiten in de groep. Al deze steun in geld is goed en ook nodig, maar het lost het kern probleem niet op. Kernprobleem is, dat ve len geen eigen grond meer hebben, of heel weinig. Dat de structuur van het kapitalis tisch economische systeem in Brazilië er naar is, dat een kleine groep zich steeds meer verrijkt en in overdaad leeft en de grote massa arbeiders, landarbeiders en kleine boeren laat verhongeren. Basis-groep Zingen Bijbel We brachten een bezoek aan de oude Jacob Jansen. Hij woont alleen in een kleine lemen hut. De meeste huisjes in Holanda zijn ge maakt van aangestampte klei met bamboe- latten. Jacob Jansen is blij met bezoek uit Holland. Een houten bak als bed en een krukje is het enige meubilair Op het krukje een olielampje. Elektrisch licht is er niet in Holanda. Met de olie moet je ook zuinig zijn. die is duur. Jacob Jansen vindt het maar niks. dat de jongeren geen Hollands meer kennen. „Ik heb het mijzelf geleerd, door veel te lezen Hij trekt een kist onder zijn bed vandaan en Iedere maand gaan wij met ons gezin een lang weekend naar de comunidade Holanda. We bezoeken de gezinnen. Brengen de kin deren in een groep om hen te leren samen spelen en te zingen. De kinderen zongen niet. Kenden geen versjes. Met de ouders vormen we een basis-groep. Bespreken alle problemen welke zij aandragen over leven en werken. Wij proberen zo ruimte te maken waarin het vertrouwen in elkaar kan groei en. waarin plaats komt voor vrolijkheid en eigen initiatief. Op zondagmorgen houden we een dienst. Opvallend is, dat in het kerkje de preekstoel in het midden is gebouwd hoog boven het altaar. Terwijl in alle lutherse kerken de preekstoel aan de zijkant staat. Een nog Hollandse, calvinistische invloed? Na ruim een jaar werken mogen we een opleving zien. De mensen zijn enthousiast, de groep zingt weer, en met veel zelfvertrouwen is men aan een gezamenlijk project begonnen: de bouw van een gemeenschaps-huis. Er is hulp nodig op alle terreinen: gezond heids-zorg. school, werk. individuele gezins hulp. Er wordt veel hulp aangeboden. In de eerste plaats van de Zending van de Gere- De basis-groep van de comunidade Holanda is één van de veertien groepen die er nu zijn in het binnenland van de staat Espirito Santo, van de lutherse kerken. Mede gesti muleerd door enkele paters en de bisschop van Vitória zijn enkele predikanten in 1976 begonnen deze groepen te vormen. Onge veer vijftien tot twintig families, die op loopafstand van elkaar wonen, nodigen we uit. Wat er gedaan wordt en besproken komt uit de groep. Aanklacht Nu preekt de dominee niet. Hij luistert en geeft toe, dat hij niet mee kan praten over het werk van de kolonist en zijn leven. Het bij elkaar komen in groepsverband en over eigen onderwerpen praten is men niet ge wend. Gebruikmakend van de technieken uit het groepswerk komt een groeps-proces op gang. Groepssamenhang groeit en ver trouwen. Verschillende groepen zijn nu na een jaar bijeenkomen tot acties overgegaan, hebben eigen initiatief genomen! Eén groep wendde zich tot de burgemeester en bood hem alle hulp aan om een weg te openen. Zij vroegen om een medische post. Géén ant woord. Weer een andere groep begon met de bouw van een schooltje en vraagt ook steun aan de overheid. Met deze acties ontstaat veel enthousiasme bij de groepsleden. Maar helaas niet bij de rijken en de politieke leiders. Die zijn niet gewend, dat het volk gaat spreken. Zij zet ten de predikanten zelfs onder een bepaalde druk en vinden dat zij zich met de kerk moeten bezig houden en niet met maat schappelijke problemen. Eén van onze colle ga's werd zelfs bij de rechter beschuldigd van het influisteren van opruiing. Ondanks alle kritiek, die er altijd is als je het opneemt voor de machteloze, gaan wij door, omdat dit werk aan de basis een evangelische op dracht is. De Heer opent ogen, onderwijst de weg en leert de arme zijn recht te verdedi gen. Als je ziet. dat je het slachtoffer bent van sociaal onrecht, voorwerp van onder drukking en uitbuiting, dan ga je wat doen! Meer dan de helft van de Braziliaanse bevol king is beneden de 18 jaar. Het groeperen van de jeugd is één van onze belangrijkste taken. Hen helpen bij het zoeken naar haar identiteit en opdracht in de Braziliaanse samenleving. De jeugd wordt gemarginali seerd en heeft geen enkele deelname aan het politieke leven. De kerk is het'enige insti tuut welke de jeugd een vorming en kriti sche kijk kan geven op de Braziliaanse samenleving. Een belangrijk instrument hiertoe is in Espirito Santo, de Fundaqao Diacónica Luterana, waar wij meehelpen aan de opleiding van diakonaal werkers. Sjaloom Mensen, jong en oud samenbrengen in een groep waarin je meetelt, opgemerkt wordt, een naam hebt. Als groep je te stellen onder Gods oriëntatie om de weg te vinden naar bevrijdend heil: Sjaloom! Niet van ziel al leen, maar van lichaam en ziel. compleet. Dat is: Kleding, voedsel, een huis om in te wonen, dokter en medicijnen, werk en geld. onderwijs, gemeenschap en liefde. Ton en Margje Roos zijn uitgezonden door de gereformeerde zending en werken in samenwerking met de Braziliaanse luther se kerk. ADVERTENTIE boekennieuws Sipfce van dar Land OOO ZOEKT MENSEN 144 Nr. I 19 75 wereld van loan en no Een fascinerend vor slag van date reis door de wereld van de eerste chnstenen Mei veel prachtige loto s Voor de kekers naar de NCRV- tetevisteeerte van Sipfce van der Land over dn onderwerp een prachtig benl Sipke van der Land WAT EEN WERELD 176 Wr I 19 75 Op aroniuur mal de /ending Oertig metmoanen dochards. kannibalen enz Verhalen dw iegelijk een avontuur h|ke reportage run mi vele landen Gekhj HET EVANGELIE IN DE GRIEKS-ROMEINSE WERELO 174 btr 19 50 Op boeiende were fcrggl de lezer mzcht gehe m de eerste eeuwen van ome Dr. G. X D Aalder s VAN MUISGEMEENTE TOT WERELDKERK 140 Nz 15 50 Oe eerste dne eeuwen christendom CM buitengewoon interessante boek laat door A. J. Klei Ook wij behoorden tot degenen die de week. waarin koninginnedag, arbeidsdag, hemelvaartsdag en bevrijdingsdag vielen, vrijaf namen. We togen naar een lief dorp aan de kust en begonnen onze vakantie aldaar met een kerkgang. Omdat ik me niet mooier wil voordoen dan ik ben. haast ik me hieraan toe te voegen dat het strand deze zondagmorgen geen ernstige bedreiging vormde voor de vervulling van onze godsdientige plicht, want het regende dat het goot Het oude hervormde kerkje, waar we onze stichting gingen halen, was maar matig bezet, doch het gemis aan gezellige volte werd ruimschoots vergoed door de zorgvuldige hartelijkheid, waarmee de koster de binnenkomenden bejegende. Ik stond enigszins ontredderd bij een grote paraplubak, die bijna geheel gevuld was met regenschermen, welke een zeer grote gelijkenis vertoonden met mijn eigen exemplaar. „Weet u wat", sprak de koster, „als u 'em nou daar neerlegt, dwars onder die bank, vindt u hem bij 't uitgaan meteen terug". Ik volgde zijn raad op en zocht een plaats. Aan de man naast me vroeg ik. of hier altijd zo weinig mensen kwamen. „Nee", antwoordde hij, „als we een dienst samen met de gereformeerden hebben, is het mudvol". Ja, zo kan ik het ook. dacht ik. maar dit zei ik niet hardop, omdat ik in vriendelijkheid niet voor de koster wenste onder te doen. Ik informeerde vervolgens wie er preekte, maar dat wist mijn buurman niet. Samen met een te hulp geschoten diaken kwamen we zo ver, dat het geen gewone dominee was. maar een evangelist van onbekende herkomst. Deze evangelist begroette de Duitse badgasten in een eigengemaakt Duits (hij hoopte dat ze van zijn preek „etwas mit kriegen sollten") en kwam daarna met een verlate paaspreek voor de dag. Hij verklaarde dat de opstanding niet te bewijzen viel en dat het een zaak was van geloven of niet geloven. Hij ried zijn gehoor krachtig aan, het eerste te doen. Dit maakte mij indachtig aan de drukproeven van het vijfde en wellicht laatste deel van „Ook dat was Amsterdam", waarin dr. R. B. Evenhuis de historie van hervormd Amsterdam tot aan 1880 beschrijft (het boek komt nog deze maand uit bij Ten Have in Baarn). Ik had de proeven meegenomen als vakantielectuur, want mijn spelen is leren, en juist gelezen over de bezwaren die in de jaren vóór de doleantie telkens rezen tegen moderne paaspreken, waarin uitgelegd werd dat opstaan uit de dood natuurlijk niet écht kon. Ik overwoog dat die tijd voorbij is en dat thans, nog geen eeuw later, de gereformeerden via gemeenschappelijke diensten terugkeren in de hervormde kerk. Voordat ik nu op de koster terugkom, dien ik mee te delen dat de wegen van mijn vrouw en mij, hoezeer we ook aan elkaar verknocht zijn, zich scheiden zodra we een kerkgebouw betreden. Ik vlieg naar voren omdat ik de vooraanzittingen bemin en zij blijft treuzelen tot zij een plekje helemaal achterin heeft gevonden. Aldus geviel het. dat ik haar pas bij het verlaten van de kerk kon verhalen over het minzaam optreden van de koster in verband met mijn paraplu. Het bleek dat ook zij met bijzondere zorg was omringd. Toen zij in het portaal met de hand d'r haar wat ordende, stoof de koster op haar af, wurmde een kammetje uitzijn binnenzak en bood het haar aan met de verzekering, dat zij dit PINKSTEREN Wat wij morgen hopen te vieren wordt door de schrijver van de Handelingen der Apostelen gesitueerd op het tweede joodse pelgrimsfeest, nl. Sjawoeot. Pinksteren heet het als een soort verhollandsing van het „pentecostè", en dat betekent weer. de vijftigste(dag), na het eerste pelgrimsfeest. Pesach. Het is daaroi van de gedachten en het geloof van het volk Israël niet los te maken. Terwijl er om zo te zeggen meer verhalen zijn ten aanzien van de Geestesgave over de volgelingen vaJz0U Jezus (zie b.v. Johannes 20 vers 191< 23) wordt dit ons verteld in verband met Sjawoeot. een oogstfeest de eerstelingen worden de tempel binnen gebracht en een feest vai gedenken van wat Israels God in d( geschiedenis van dit volk gedaan heeft. nl. Hij heeft het de wet en Zij verbond gegeven. Dat hoort er •allemaal bij. Dat ligt er besloten in die mededeling dat de discipelen Va Aï^ scl kei we nie be: gel De gev bed hoo rinf ling aldi vervuld worden met de Heilige Geei p0j die eerst in tekenen die aan dat geschiedenisverhaal van Israël herinneren, nl. storm en vuur, zich heeft gemanifesteerd. Er zit dus no; al wat vast aan dat Pinksterfeest va de kerk. Het is niet los te maken vai dat alles. In Messias Jezus zijn GodJ^ bedoelingen terecht gekomen. God reg, plant is opgekomen en heeft dUS gebloeid onder de hitte van de zon e mei in de striemende regens en stormen nai, in de woorden en daden, het lijden S]ai en de opstanding van deze Messias. vee Wat eens op de berg afgesproken werd heeft gestalte gekregen in dez (aii, mensenzoon. Zo is de God van dat verbond en die afspraak openbaar geworden in Hem. In die gestalte is Hij te kennen. Maar wordt Hij nu ook gekend. Daarom hoort Pinksteren erbij. De vruchten worden geoogst. Mensenhand beroert wat daar opgekomen is onderzon en regen en brengt het in het huis van God. Mensen komen ei aan te pas. Vooral in hen moet de bedoeling van God nu duidelijk worden. Daartoe ontvangen ze de Geest van Jezus. Die Geest komt met kracht over hen. En dat gedenken wij nu weer, d.w.z. in die bijbelse zin: het wordt weer tegenwoordig. Het gebeurt opnieuv Het nieuwe begin is er opnieuw. Op weg naar de toekomst, als eens alle! zal zijn volbracht, op die weg ontvangen we opnieuw de unieke kracht en inspiratie van de Geest. En dat gaan we vieren in deze dagef te Als pelgrims onderweg. Het Hel ter stel wet nee Du: gul ja best even mocht gebruiken. En mijn echtgenote, die nog nimmer een kam van een vreemde man had aangepakt, haalde dapper des kosters kammetje door haar haren. Ik merkte op dat 't vroeger makkelijker was, toen vrouwen met gedekten hoofde ter kerke moesten, doch dit zag ik geheel verkeerd. Het eerste zondagse hoedje dat mijn vrouw zelfstandig had aangeschaft, een hups rood ding waarover zij nóg in geestdrift kan geraken, werd thuis als te werelds afgekeurd, ze moest het meteen ruilen. Het volgende hoedje, van een gedempter rood. vond genade in de ouderlijke ogen en de première vond de eerstvolgende zondag plaats. Toen echter kwam de oudste generatie in heftig verzet: in de kerk droeg je alleen een gedékte tint. Daarna viel de verdrietige keus op veilig grijs. Ik moest toegeven: dan kun je maar beter het kammetje van de koster moeten lenen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Wijngaarden en te H gestein: J. P. Nap. kand. te Ede; Werkendam (toez.): J. den Hoed Sliedrecht; te Weesp (toez.): J. Proi te Marken GEREF. KERKEN Beroepen te Curacao: G. H. Rentin te Vollenhove-Kraggenburg. Geref. Kerken (Vrijg.) Beroepen te Grijpskerk Niezijl. H Messelink, kand. te Enschede. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Goudswaard: J. W. Ve weij te H.I.Ambacht; te St. Ann land: A. Hoogerland te Krabbe dijke. Bedankt voor Middelburg-Zuid voor Sunnyside (VS): J. van Haan te Amersfoort. GEREF. KERKEN Intrde te Gerkesklooster-Stroobc D. Dijkstra uit De Krim; te Dalfse H. Postma uit Ee (reet.). BONN Op uitnodiging van Verenigde Naties zal een vertege woordiger van de „wereldconferen voor religie en vrede", de WCR spreken op de bijzondere algeme vergadering van de V.N. over ontv pening. die van 25 mei tot 28 juni New York plaatsvindt. De WCI heeft hierdoor de gelegenheid haar voorstellen inzake ontwapeni aan te bieden. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westbtaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red Schiedanuevest 52 Tel. 010-115700 (adv DEN HAAO/LEIDEN: Poatbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/ORONINOEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Dr. Herman Wiersinga Ds. A J Brussaard E. Moltmann- Wendel Je kunt beter geloven het geloofsmodel in de brief aan de Hebreeën Als een mus op het dak wrede trekken in het christelijk belijden Vrijheid Gelijkheid Zusterschap emancipatie van de vrouw in kerk en maat schappij 167 bladzijden, f 17.50 76 bladzijden. 1 9.75 75 bladzijden. 19.75 in de boekhandel Redt halië door de WaaHwid Rome heeft altijd geleerd dat liegen slechts dagelijkse zonde is. (met als straf het vagevuur, waarvan je echter weer bevrijd kunt worden o.a. door aflaten). De reformatie heeft echter op grond van de Bijbel het onderscheid tussen doodzonde en dagelijkse zonde afgewezen en heeft steeds het absolute gebod van de trouw aan de waarheid verkondigd. Werkt zulk een leer over het liegen als slechts dagelijkse zonde de onbetrouwbaarheid niet in de hand? En is dat niet de weg naar de chaos? Steun daarom ons Reformatorisch Centrum in Italië (er is 7165.0001 nodig. Giro 901.000 tnv. In de Rechte Straat te Velp. met vermelding: Ref. C.lt. De bijbelgenootschappen kunnen hel niet meer bijhouden, ze komen aan het eind van hun financiële mogelijkheden Vorig jaar verspreidden ze méér dan 300 miljoen bijbels of bijbelgedeelien Dit jaar vragen nog meer christenen om een bijbel in hun eigen taal. Dat betekent: vele handen blijven leeg, want de bijbel moet op rantsoen. Laat het zover niet komen' Dat kost u f 5.- per maand (meer mag natuurlijk ook). Met dit bedrag steunt u elke maand een bijbelproject ergens in de wereld. Om onze plannen voor dit jaar te kunnen verwezenlijken hebben we nog zeker 3.000 nieuwe leden nodig. Bent u iemand die blij is met de bijbel en deze ook graag aan anderen doorgeeft? Laat het dan niet bij ..graag willen". DOE HET NU! Vul onderstaande bon in en word lid. Dan kunnen we samen het ideaal verwezenlijken: Voor iedereen een bijbel, in zijn eigen taal voor een prijs die hij kan betalen. Ondergetekende geelt zich op als lid van de Bijbel pet Maand Club Over de wipe van betaling ontvangt u nader beticht Data bon zandaa aan: BIJBEL PER MAAND'CLUB Nederlands Bijbelgenootschap. Antwoordnummer 86. Haarlem. Postgiro 343808 fan 10 fat tllei tn en en G« feee fee dat )re: ven de tiet bij i dag Om. stet Hoé Joe een cwj ieri voo ha; rak loei her Voo Crö

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2