De meester van de bijrollen Gedraaide unica i Amersfoort gcüerfeTT PR) 'Geschiedenis van een plek' iCteur Sacco van der Made (60) kent zijn mogelijkheden: UNST 'xMjuijn HET GROTE GEHEIM VAN ANNA MARIA VAN SCHUURMAN Biennale Venetië Galerie Zuid schilderijen 19e en 20e eeuw IR Spel en Speelgoed „Meekijken met Antonl van Leeuwenhoek" SLAPEN ALARMCO, Allee de Looze PINKSTEREXPOSITIE in Galerie Cunera I HRDAG 13 MEI 1978 •lor Jan van Galen TROUW/KWARTET 19 ETERMEER Sacco van Made is zo'n acteur die de sten wel herkennen van van zijn talloze creaties, tr wiens naam nu niet ieder een twee drie te binnen wil ieten. Een vrij kleine, kleur ige man. die al jarenlang aan «Itoneeltop meedraait, zich in genres moeiteloos aanpast met alle groten van de Ne il landse theaterwereld heeft nfnengewerkt. Zijn grote i(jcht is een zeer natuurlijke nier van overkomen, waar- ior hij bijna voor iedere vrije JJ >duktie wordt gevraagd. Bij bibrek aan een bijzondere fy- ;n|ke uitstraling is hij gedoemd het vertolken van eester'^bijrollen. co van der Made maakte tot nu elf speelfilms (waaronder de kas- cessen Dokter Pulder en Pastora- 43). werkte mee aan 200 tv-pro- s°kties (zoals twee afleveringen uit ibelleven. Pipo de clown. Het ex- De kamer. Dantons dood) peelce in meer dan 120 toneel- stellingen en 800 hoorspelen. Af- jen zaterdag stond hij in de pre- e ran De Voorpagina van de jse Comedie. maandagavond- elleerde hij in de tv-bewerking De dood van een handelsreizi- met in de hoofdrol Ko van Dijk. rgmavond speelt hij een rol in De k Bonhoeffer (Ned. 1 20.30 uur). stndoor is hij bezig met serie- 1 r»pelen en staan er alweer twee .'l«en op stapel van de Haagse J ledie. Over een week gaat een 1 lfilm (Pinkeltje), waarin hij zit. mlatie. èiéen frustraties W-f ^Ico van der Made voelt zich aller ijlst gefrustreerd door het vertol- li van de eeuwige bijrol. Hij heeft ijd geweten hoe ver de polsstok "Hit en verder hoeft hij niet te sprin- .Ik heb altijd de fysieke uitstra- van bijvoorbeeld een Rutger ter gemist, ik heb ook niet het uurtalent vin een Guus Hermes nensen als Paul Steenbergen of van Dijk. Met de dood van die tste twee is er een geslacht uitge- rven. dat komt nooit meer terug. Ko heb k veel gewerkt. Hij kon en makin zoveel als hij wilde, r die utstraling hè. je moest oon nasr die man kijken, je kon om hrm heen. Ik heb me dan „Ik heb nooit in de positie gezeten om een grote bek op te kunnen zetten.' ook nooit aan dit soort acteurs willen spiegelen. Ik heb jarenlang moeten knokken voor erkenning. Ik hèb wat snorren en baarden moeten plakken, niet te geloven. Voor mij was altijd een typetje weggelegd, een soort klungel. Maar daar heb ik nooit mee gezeten. Een jonge ..god" ben ik nooit geweest en het is me ook niet komen aanwaaien. Maar ik wilde zo graag dus je neemt genoegen met datgene wat je wordt aangeboden. Van Hamlet heb ik nooit gedroomd, dat zat er niet in. Het ligt misschien ook wel aan mijn aard. Ik heb nooit in de positie gezeten om een grote bek op te kunnen zetten. Fanatici bereiken misschien meer. In eerste instantie dan. Als ik hoog van de toren had geblazen, was ik eerder doorgebroken, had ik mogelijk ook eerder een grote rol gehad, maar ik had ook later de rekening gepresen teerd gekregen. Sacco van der Made is nu eenmaal niet geboren voor een heldenrol of de grote minnaar." De weg naar erkenning, het carrière maken is voor Sacco van der Made een zeer lange en moeilijke onderne ming geweest. Hij werd in 1918 in Rotterdam geboren. Hij wilde altijd al aan toneel, maar zijn vader (hoe kan het ook anders) stond die ont wikkeling in de weg. Toen hij acht jaar was verhuisden zijn ouders naar Zeeland Zijn vader was daar platte landsdokter. Na het lyceum koos hij gedwongen voor een carrière als kan toorklerk. Een onderneming die fa liekant mislukte. In de oorlog deed hij zijn eerste ervaringen op in de theaterwereld. Omdat hij geen zin had zich aan te sluiten bij de Kultur- kammer talie optredende artiesten waren verpljcht zich daarvoor in tè schrijven), koos hij voor de „vrije sector" en trad op in revues van Kees Manders (broer van „Dorus", Tom Manders). Ook kreeg hij privé-les van Louis Saalborn, een van de grootste acteurs van voor de oorlog. „Dat kostte me vijf gulden per lesv Vreselijk dure grap natuurlijk, maar het kon me niet schelen. Saalborn was een Jood. hij mocht niet optre den. hij was dus erg blij met de centen. Van hem heb ik de eerste aanzetten geleerd. Na de oorlog, op Dolle Dinsdag, heb ik toelatingsexa men gedaan voor de toneelschool. De uitslag heb ik nooit vernomen. Ik ben met de noorderzon vertrokken. Als Je jong bent, moet er altijd van alles gebeuren. De eerste radio be kendheid kreeg ik tussen 1948-1953. Ik jat toen in de hoorspelkern. Die was bijzonder populair. Oudere men sen kennen mijn naam allemaal. TV was er niet. iedereen zat gekluisterd aan de radio. Ik vond het prachtig, maar ja. na een aantal jaren werd ik er toch wel doodziek van. Ik wilde zo graag aairhet toneehlk weet nogdat ik de bus met acteurs zag vertrekken vanaf het Leidseplein en wat zat ik dóór graag in." „Rob de Vries, hij is nu dood. haalde me in '53 bij de radio weg. Hij was artistiek directeur van Theater in Arnhem. Daar heb ik er ook hard voor moeten knokken. Bij de radio verdiende ik een aardige cent. Toen ik naar Theater ging. betekende dat een aanzienlijke inkomstenvermin dering. Mijn vrouw is gelukkig zo sportief geweest daar zonder mok ken in mee te gaan. Het was ook een periode, waarin ik echt de boeren kinkel moest spelen, een periode van baarden en snorren, gekke bekken trekken. Rob de Vries zag het met mij ook niet altijd zitten. Toen ik 36 Jaar was. zei hij eens dat ik beter een ander beroep kon kiezen. Hij stuurde me weg. Dat was natuurlijk wel pijnlijk. Er waren er trouwens meer die dat tegen me zeiden. Toch heb ik er zelf altijd in geloofd. Ik wist alleen dat ik moest groeien. Nogmaals, het ont breken van een bepaalde fysieke kwaliteiten maar ik wist dat ik zeer natuurlijk overkom. Ach. daarna heb ik zo'n beetje overal gezeten. Er is geen toneelgezelschap waarvoor ik niet gewerkt heb. Vond ik ook wel prettig, dat veranderen van baan." Film De ontwikkeling van de filmindu strie in Nederland is voor mij eigen lijk te laat gekomen. Ik heb in elf speelfilms gezeten. Dokter Pulder en Roole Sien waren erg leuk om te doen. maar ook Pastorale '43. Dat vind ik een uitstekende film. Ik heb daarin toch wel een vrij grote rol. De tijden veranderen natuurlijk. Ik hoef me nu niet meer te bewijzen. Als er een nieuwe produktie op stapel staat, vragen ze mij haast altijd. Voor tv en film kom ik het meest natuurlijk over. Ik doe het ook liever dan toneel. Je hoeft niet zo omstan dig te acteren, niet zoveel aan te zetten. Bij film is alles veel subtieler, dat bevalt me het meest. Ik moet het ook voornamelijk van subtiel spel hebben. Iemand zei pas tegen mij: Jij komt zo natuurlijk over. Je zou zo in een Engels spel kunnen meespelen. Dat is natuurlijk een groot compli ment". „Een grote wens? Ik zou nog wel eens een grote toneelrol willen hebben in een stuk van Heyermans of van Ar thur Miller (Van der Mades lieve- lings-auteur; hij speelde onder ande re een schitterende rol in „De dood van een handelsreiziger" met in de hoofdrol Ko van Dijk en kreeg voor zijn rol in Millers De Prijs, in 1969 de toneelprijs - Red), maar het liefst zou ik nog een keer een grote filmrol willen hebben. Vraag me alleen niet welk stuk, welke rol, ik heb geen flauw idee. Maar och, die erkenning is er nu ook. Ik speel in drie films die momenteel draaien. Dr. Vlimmen, Q en Q en Pastorale '43. ik sta in aller lei tv- en toneelprodukties. we zijn nu weer met een serie hoorspelen bezig en binnenkort gaat de film Pinkeltje, waaraan ik ook meedoe, in roulatie. Laten we zeggen dat dat toch een aardig hoogtepunt is van een carrière." ÏRSFOORT - Onder de titel draaide unica van hedendaagse erlandse keramisten" organi- Galerie „Het Kapelhuis" Kran- denstraat 11 te Amersfoort van i tot 7 juni een tentoonstelling nieuw werk van elf kunstenaars. in 1977 was er een expositie van aaide unica, maar toen van een p Engelse keramisten. In Enge- is de traditie van de eigenge- likte pot nog zeer levendig, terwijl lederland de meeste keramisten bij voorkeur toeleggen op kera- :he plastieken, dus eigenlijk r beeldhouwer dan pottenbak zijn. i komt er ook hier weer een raardering voor de eerlijke ge- lide pot en op deze tentoonstel- is het werk te zien van die kera- en die naast het maken van tieken zich ook met gedraaide a bezig houden. pottenbakken heeft meer dan ander vak een traditie. Al in pre- orische tijden heeft de mens de klei bewerkt om vaatwerk te maken. Het werkproces: de klei kneden, doelmatig vormen, met de hand of op de schijf, glazuren, bakken, dat alles eist een jarenlange ervaring en veel geëxperimenteer. Uit wat nu in „Het Kapelhuis" te zien is, blijkt dat de exposerende kunstenaars allemaal de traditie op een eigen wijze voortzetten en de mogelijkheden van nu op een juiste manier weten toe te passen. Die exposanten zijn, Han Boerrigter, Marianna Franken, Vilma Henkel- man, Johan van Loon, Alice van Mourik, Laurens v. d. Spoel, Hester Tjebbes, Hans van Wijck, Anne van der Waerden en Meindert Zaalberg. urens Jansz. Coster js voor De Slegte LRLEM De Laurens Janszoon terprijs 1978 zal 1 juni in het [huis van Haarlem worden uitge- t aan boekhandelaar J. de Sleg- Set is de tweede keer, dat deze i 5000 en een beeldje dt toegekend. Vorig jaar ontving r G. A. van Oorschot de prijs. .iury koos dit jaar eenstemmig L De Slegte. omdat, zo vermeldt juryrapport, „nergens anders juist bij De Slegte boeken in hun saliteit als gemeengoed over- len". et grote aantal De Slegte-filialen ïederland en België vinden we alleen het leesboek, maar ook boeken, studieboeken etc.. aldus ury. De Costerprijs zal aan J. de te worden uitgereikt door burge- )ter J. Reehorst van Haarlem. Schitterende historische roman uit de tijd van de reformatie Dieuwke Wlnsemius 330 blz., geb. 27,50 Op 14 mei 1978 is het precies 300 jaar geleden dat Anna Maria van Schuurman, een bijzon dere vrouw uit de Gouden Eeuw, overleden is. Dit nieuwe boek vertelt haar leven: geboren in Keulen, opgegroeid in Utrecht waar zij beroemd, gevierd en rijk wordt. Zij ontvangt vorsten, kunstenaars en professoren. Maar tenslotte kiest zij voor een leven in armoede, naar het voorbeeld van de eerste christenen. Haar talloze bezittingen geeft zij weg aan de gemeenschap der Labadisten. Verkrijgbaar in de boekhandel UITGKVEBSMAATSCHAPPIJ J. H KOK KAMPEN De VPRO-lelevisie lendt morgen avond het laatste Gat van Nederland uit. In precies drie uur wordt van 20.35 uur tot 23.35 via Nederland II een film vertoond die de titel draagt:,.De Ge schiedenis van een plek". De film, een produkt van Hans Verhagen, toont beelden van het voormalige con centratiekamp bij Amersfoort. Waar de natuur nu welig tiert was „de plek" in de jaren 40-45 een sinister oord. Ooit het werkterrein geweest van de beruchte Kotalla, later de plaats waar NSB'ers werden geïnterneerd en nu een politieschool. „De Geschiedenis van een plek" is geen archieffilm, met tragische beelden uit die periode. De documentaire toont tientallen men sen die hun levensverhaal vertellen. Een verhaal over leven en dood, hon ger en angst, moed en wreedheid, een emotioneel verslag, waarbij de na tuuropnamen van de Leusderhei bij na doen vergeten welk een tragedie zich voor velen op „De Plek" heeft afgespeeld. De foto toont een van de wachttorens van het voormalige con centratiekamp. DEN HAAG (ANP) Nederland neemt deel aan de Biennale van Ven etië die 2 juli geopend wordt. De Nederlandse inzending omvat werk van vier kunstenaars, die uitsluitend of soms met de natuur werken. Het algemene thema van de Bienna le is „Van natuur tot kunst van kunst tot natuurAls Inleiding hier- IKONEN IN RELIËF Kasteel de Wijenburgh Echteld - Betuwe lol 17 juni dl - u. 11-17 u. op wordt een tentoonstelling inge richt in het centrale paviljoen over de relatie tussen kunst en natuur in de kunst van deze eeuw. De Nederlandse bijdrage is samen gesteld op advies van de Commissie Beeldende Kunsten Buitenland van het ministerie van CRM. MUSEUM AMSTELKRING Ons lieve Heer op Solder 14 mel-20.30 uur Lucienne Bouwman-sopraan; Marten Root-dwarsflul»; Cor de Jong-clave- clmbel; Cobi Berculo-viool; Nelleke Scholten-vlool; Matthijs Bunsschoten- altvlool; Viola de Hoog-cello; Ernst Glerum-bas werken van o.a. Purcell. Frachomme. Bach. O.Z. Voorburgwal 40, Amsterdam tel: 246604 Exp. Stock van 7/5-5/6 Wim van Nuenen - Keramiek Robert Slingsby - Schilderijen Verwersatr. 28 Hertogenbosch Te». 073-142863 makelaars-veilinghouders In roerendè goederen •egelmatig veilingen van kunst, antiek en inboe dels. voor onze clientele zoeken wij obiecten voor goed gehalte, verkoopcondities op aanvraag ook voor al uw taxaties inzake verzekeringen, succes sie etc te». 070-244271 Nassau Dillenburgstraat 2 Den Haag Willem Barentszstr. 22 Barneveld Grafiek, tekeningen en aquarellen, keramiek van Aljs, Cousin, Karei v. Wyk en Otocar spui 235a, den haag. tel. 070 - 463242. GALERIE OE OUDE RYN EXPOSEERT VAN 6 MEI TOT 31 MEI 1978 m. TENTOONSTELLING HAN KRUG 1890-1977 OUE VE RFSCHILDERUE N- AQUARELLEN EN 'HOUT SNEDEN Goopend van woensdag tol en mol zaterdag van 12 00 uur-17 00 uur. Donderdagavond van 19 00 uur-21.00 uur den Telefoon 071-146330. Stedelijk Museum Alkmaar Doelenstr 3 - 072-110737 ma. t/m do. 10-12. 2-5, vrij. 10-5 Zon- en teestdgn. 2-5 van 28/4 t/m 31/5 Prinsenhof Delft alg. Int.: 015-120584 WESTFRIES MUSEUM HOORN Rode Steen 7. tel 02290-15597/15783 Historisch Museum Hoorn en Westfriesland COLLECTIE „WESTFRIESE NAtEVEN" Exposities: „HOORNSE SCHUTTERIJ" (tot 1 oktober) „UNIFORM AQUARELLEN UIT DE 18e EEUW" (t/m 18 juni) Open dag. 10-17; zond. 12-17 uur Theatermuseum Herengracht 168 A dam (bij de Raadhulaatr.) Clrcut in Nederland Oe geschiedenis v.h. circus in Ned in prenten, schildtekeningen en modellen, aangevuld m e video progr 14/4 t/m 24/9 Ma t/m vn| 10-17 uur Zon- en teestdgn 13-17 u. tel 020-235104 „Naar bed, naar bed zei Duimelot'1 Een tentoonstelling rond het thema is te zien in Het Catharina Gasthuis Achter de Kerk 14 Gouda tot 9 juli 1978 dagelijks 10-17 uur/ a zondags 12-17 uur Nog voor uw vakantie kunnen wij een alarmsysteem plaatsen. Vraag vrijblijvend offerte Apeldoornselaan 101 Den Haag tel 070 654435 telex 33133 JUBILEUM TENTOONSTELLING (Feestelijke bloemen) KUNSTHANDEL INA BROERSE Nwe Spiegelstr. 57 A dam en Laren Brink 4 Grotestraat 235* 5141 JS Waaiwi|k Tel. (04160) 39354 b g g 34203 36979 antiek en oude wijnen 's Gravenweg 62 01803-4662 Nieuwerkerk a/d IJssel Geop. di en zon van 14-17 u zat v. 11-17 u Loiinvijiïsm "Knnstlmdel In onze expositieruimte bieden wi| le kt|k en te koop aan mooie en belangrijke schilderijen uit de 19e en 20e eeuw met ondermeer werken van Karet Appel. Kees v. Bohemen. Eugene Brands. Cornetlle. Kees v Dongen, Leo Gestel. Anton Hey boer. WG.F Jansen, J C K Klinkenberg, Lucebert. Kees Maks. Willem Maris. Hendrik Willem Mesdag. Jan Sluyters Th Stetnlen. Geer van Velde. Wihem Witsen Open di t/m za van 13.00-18 00 u. bovendien vri| av tot 21.00 u enza vanaMOOOu schilderijen en aquarellen van meesters uit de Haagse en Romantische school en nabloei Deze verkoopexpositie wordt gehouden Herenstr. 14, Rhenen tel 08376-3316. dag ook zon- en leesldagen v. 11-20 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 19