President Kaunda vraagt om gebed voor Zuidelijk Afrika I Inzameling voor de Nederlandse missie Synode wil beter discussiëren Ti J Uit brieven van lezers Redt Italië uit de chaos Oproep noodgemeenten gereformeerde kerken in afbraakproces Aan wereldgebedsdag doen 160 landen mee Kerknieuws op Oostduitse radio IKV-acties tegen de kernwapens Gezinsweek gewijd aan gevoelens Dr.HelmutThiellcke GELOVEN ALS HET ER OP AANKOMT VANDAAG Ri Voorbijgangers DINSDAG 9 MEI 1978 KERK Trouw/Kwartet door ds. J. Broertjes Eind vorige maand werd in Lu saka, de hoofdstad van Zam bia. de vierjaarlijkse internati onale conferentie gehouden rondom de bekende jaarlijkse wereldgebedsdag. De conferen tie werd op 23 april geopend in de anglicaanse kathedraal van Lusaka. Hij sprak over de actu ele betekenis van het gebed in Kleurrijk Afrika, die hij „slecht en weinig hoopvol" noemde. om vrede, behalve misschien in de menselijk verwarde racistisch gezin de kerken. Juist het gebed verbindt alle christenen in hun beroep op God om vrede, niet in de toekomst maar in het heden uitziende naar Chris- tus' komst. Gebed is geen passieve BödOölinQ houding, maar een dynamische, die de dingen verandert, zelfs voor wie het gebed niet erkent of er niet be wust aan deelneemt. Gebed is de klem van alle verandering aldus dr. Kuan da. o.a. door mevrouw Kaunda in het presidentiële paleis. De vergaderin gen werden gehouden in één der offi ciële regeringsgebouwen. De volkeren van Zuidelijk Afrika hebben de gebeden van fclle christe nen nodig om tot een vreedzame verandering in dit woelige deel van de wereld te komen en het onrecht te beëindigen. Van Allen, omdat er in Afrika zelfs nog steeds mensen zijn, die hun ras inplaats van God vere ren, die alleen bidden voor eigen ras en niet voor de eenheid van alle rassen onder de overweldigende lief de en goedheid Gods. Dr. Kaunda. die vergezeld was van zijn echtgeno te en van party-secretaris Grey Zulu, wees er de officiële vertegenwoordig sters van 40 landen op. dat het gezien deze situaUe niet toevallig was. dat ze in Zambia vergaderden. Zambia is een land. dat oprecht bidt voor vrede voor iédereen, ongeacht huidskleur, ras of godsdienst. „WIJ willen, dat Gods Koninkrijk op aar de komt voor iedereen". In dit ver band merkte de president op. dat, ofschoon er talrijke godsdiensUge gezindten zijn, hij geen christelijke gemeenschap kende, die niet bidt Vóór de dienst waren de veertig dele- gaUes op de trappen van de modern gebouwde kathedraal door vrouwen- koren-in-,.uniform" uit vele verschil lende kerken ontvangen. Ze werden bij groepjes door de koren omringd, zodra ze de trappen beklommen. De koorleden zongen, dansten en klap ten en begeleidden zo hun gasten naar binnen. President Kaunda en zijn gezelschap kregen natuurlijk de hele stoet om zich heen. Na de dienst vond dezelfde ceremonie in omge keerde richting plaats. Verscheidene koorleden droegen hun baby's op de rug en aarzelden niet deze te voeden, zodra ze huilden. Van de veertig de legaties kwam uiteraard de helft uit Afrika zelf. Mede daarom was de conferentie in dat werelddeel belegd. De vorige (1974) werd in Mexico ge houden. Voor Nederland waren aan wezig Mw. Brigadier C. Krommen- hoek-Oerlemans uit Hilversum en mw. J. G. Broertjes-Gijsbers uit Gro ningen. resp. vice-vooreitster en se cretaresse van het Nederlands comi té. Tijdens de conferentie vonden verschillende ontvangsten plaats. Het idéé van een gemeenschappelij ke interkerkelijke vrouwengebeds dag is ruim 90 jaren geleden ont staan in Amerika ter ondersteuning van het werk van de „inwendige" zending. Onder aandrang van dege nen, die naar verre zendingsgebie- den gingen, werd ook de „uitwendi ge" zending in de voorbede betrok ken. Op deze wijze legden de vrou wen interkerkelijke contacten voor hun gezamenlijk werk, dat ieder in eigen kerk verrichtte. Al snel ver spreidde zich deze gedachte dank zij missie en zending over Azië. Afrika en India. Sinds 1927 is het echt een Wéreldvrouwengebedsdag geworden, later uitgegroeid tot een Wereldgebedsdag, waarop ook de mannen in de diensten werden uitge nodigd. Het Nederlandse werk is in 1929 be gonnen met 6000 deelneemsters nadat op de internationale zendings conferentie in Jeruzalem (1928) een Nederlandse deelneemster me vrouw Van Boetzelaar was ge vraagd de voorbereiding ter hand te nemen. In 1933 deden 50 landen mee, thans zijn het er reeds meer dan 160. Van Nederland uit werden contacten gelegd met België (1945), Aruba (1951) Paramaribo (1953) en Curacao (1954). In 1953 werd begonnen met Jongerendiensten. In Nederland zijn thans ruim 600 plaatselijke comités, die meer dan 120.000 liturgieën ver spreiden. Sinds 1974 is er een Jaar lijkse kaderdag. waar de nieuwe li turgie wordt „doorgenomen" en al gemene informatie wordt verschaft over de te steunen projecten, die meestal gekozen worden in het land, dat de betreffende liturgie heeft sa mengesteld. Deze projecten, ge steund door de collectes in de gebedsdiensten steeds op de eer ste vrijdag in maart zijn voorna melijk op zendings- en missieter- reinea Toenadering Vanuit de internationale contacten o.a. ook tijdens de Europese Con ferentie najaar 1977 in Wenen gehou den wordt aangedrongen op een zo breed mogelijke aanpak en sa menstelling van de comités, waarbij men hoopt, dat men ook het gehele jaar tot samenwerken en -bidden kan komen. Het werk rondom de Wereldgebedsdag geeft de vrouwen een unieke gelegenheid op een we reldwijde basis met en voor elkaar te bidden en te handelen. De liturgi sche problemen, die bij de vormge ving van de Wereldgebedsdag aan de orde komen, wil men graag zo behan deld zien, dat ze geen scheiding, maar toenadering en wederzijdse waardering teweegbrengen. In Lusa ka werd naast dit facet van „ontmoe ting" als hoofddoelen aan de orde gesteld de thematiek voor de komen de vijf jaren, de aanwijzing van de landen, die de liturgieën zullen ver zorgen en het aanvaarden van nieu we statuten. Internationaal wordt het werk door een breed samenge steld comité verricht, dat zijn secre- Dr. Kaunda.' tariaat in New York heeft. Waar no dig werd dit comité in Lusaka aange vuld. Bevestigd werd wat ook al in Wenen besproken werd dat deze arbeid een aangelegenheid van vrou wen is, waarin echter iedereen wel kom is, maar die bovendien als een lekenbeweging gezien moet worden. Dit laatste betekende overigens niet, dat men zich bij de vormgeving niet zou mogen laten bijstaan door des kundigen. Aanbevolen werd dan ook, dat de rijkdom en de traditie van alle deelnemende groeperingen zoveel mogelijk zullen meetellen, zo dat allen zich aanvaard wisten en zouden kunnen meedoen in dit grootse werk van het gebed. (ADVERTENTIE) Oe/e rut*** is uitsluitend bestemd voor hone readies op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor gedichten open boeven oproepen o» readies op advertenties (deze laatste dienen tol de directie gericht te worden) De mzendmgen voor deze rubnek dienen zo beknopt mogeh|k te zi|n De redadie behoudt zich het recht van bekorting voor Het is ons helaas niet mogeli|k over elk geval van bekortmg oi metpiaatsmg (doorgaans een gevolg van een ie groot aanbod) ie corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus, 859. Amsterdam 8i| publicatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld Dat is alleen mogelijk door een reformatie. Want de reformatie stelt het Woord Gods centraal En in het Woord vinden wij alles: redding, verlossing, vreugde, kracht, leven. Steun daarom ons Reformatorisch Centrum in Italië, giro 901.000 t.n.v. In de Rechte Straat te Velp (er is ongeveer 165.000 nodig), met vermelding: Ref. C. It Overvallen Dagelijks leest men vin: Een winke lier overvallen een vrouw of man in elkaar getremd een roofoverval op autorijder een vrouw aange rand enz. enz. Mensen durven 's- avonds niet op straat ZIJ durven op de dag zelfs niet door bepaalde wij ken te lopen noch te rijden. Kleine zelfstandige winkeliers verlaten 's-avonds na beëindiging van de dag taak schichtig omkijkend hun win keltje. De Nederlandse Orondwet zegt: .Alleen die zich op 't grondge bied van *r rijk bevinden, hebben gelijke aanspraak op bescherming van persoon en goederen." Politielei ding beroept zich erop; door te kort aan personeel niet in staat te zijn afdoend persoon en goederen te be schermen. (En dat in een tijd van werkloosheid) óf worden de beschik bare geoefende manschappen ver keerd ingezet' 's Nachts zal veel en veel meer politie op straat dienen te zijn. Laten vrouwelijke agenten maar automobilisten en brommer controleren op rijstijl-parkeren. Laah de adjudanten en alle rangen van inspecteurs nu ook eens de straat op gaan. Zij moeten geen kan toorwerk In uniform en bewapening verrichten, hetgeen zonodig door minder valide mensen kan worden gedaan. Dat zou tevens een mooie daad zijn deze mensen in het arbeid sproces te doen opnemen. Laten wij nu niet meer spreken over Chicago-Afrika-Latljns Amerika doch eerst zelf orde op zaken stellen voor de bewoners van Nederlan- d Rotterdam J. C. ten Cate Cin Schweitzer In 1958 hield volgens het artikel van Bert Aalbers de grote Albert 8chweitzer een aantal toespraken te gen de atoombom en proeven daar mee. Daarbij legt Aalbers Schweit- zers woorden in de mond die hij nooit heeft gesproken Nimmer heeft 8chweitzer ook maar één woord ge sproken dat gericht was tegen kern energie als zodanig: hij was een zo ontwikkeld wetenschapsman, dat Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wlbautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schledamsevest 52 TeL 010-115700 (adv.) DEN HAAQ/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200 17030. hl) vast niet ln die fout zou zijn vervallen. RelaUe leggen tussen atoombommen en kernenergie Is even dwaas als tussen napalmbom men en autobenzine Het enige ver schil tussen die beide relaties is dat bij kernenergie de bom er het eerst was. terwijl het aardoliegebruik be gon ln lampen en motoren. De gehele problematiek rondom kernenergie dient te worden bezien ln het licht van het mondiale energievraagstuk en niet in dat van een valse relatie met vernietigingswapens. De mens is immers altijd ln staat met de ge schonken gaven van de schepping ten goede maar ook ten kwade om te gaan (.zwaarden en ploegscharen"). H.l. Ambacht K. M. Krijgsman Somber Premier van Agt en de heer Zijlstra hebben belden de afgelopen weken toegegeven, dat onze economie er somber voorstaat. Helaas de reden ervan werd niet aangegeven. Het rode kabinet-Den Uyi heeft vier Jaar lang ondernemingsklimaat en daar mee onze ekonomie naar de knoppen geholpen. Uitholling van het be drijfsleven, verregaande overheids bemoeienis. nivellering enz., gaven de ondernemers weinig lust tot In vesteren. Door een onverantwoorde opvoering van de collectieve uitga ven en de nivellering is tevens de lust tot werken gedaald. Het nieuwe ka binet zit Juist daardoor te kijken met een puinhoop van een economie. Naar mijn vaste overtuiging zal dankzij de V.V.D., die gelukkig de linkse drammers vervangen heeft, het tij gaan keren. Dankzij een te rugdringing van de werkloosheid door verbetering van het onderne mersklimaat. het afremmen van col lectieve uitgaven, het terugbrengen van bevoegdheden bij ondernemers en dankzij ruimte voor winst en voor particulieren, zitten we waarschijn lijk. en hopelijk over vier Jaar in een heel wat minder sombere economie. Nijmegen Willem Hoendervangers Rietkerk Vorige week riep VVD-leider Riet kerk dat „het beleid van het vorige kabinet mede de oorzaak is van de geweldige, onaanvaardbare werk loosheid". (Trouw 29 april). Indirect beschuldigde hij hiermee het CDA. de huidige coalitiepartner van de WD. In het kabinet Den Uyl/Van Agt immers was het CDA mede ver antwoordelijk voor het beleid dat Rietkerk nu verfoeit. Voor dat beleid nam en neemt het CDA de volle verantwoordelijkheid, evenals het CDA dat doet voor het beleid van het kabinet Van AgfWiege). Boven dien wekt Rietkerks uitspraak de suggestie, als zou door het CDA met twee ministers ln de sociaal-econo mische driehoek nü een volstrekt ander beleid worden gevoerd, dan door de belde CDA-mlnisters daar ten tijde van Den Uyl. Zulke klets koek mag het CDA niet over haar kant laten gaan. Allereerst niet. om dat Rietkerk inhoudelijk fout zit Maar evenmin omdat zijn unfaire en rcspectarme benadering van de christen-democratische coalitiege noot slechts past in de sfeer van ,/vjwe Jongens, krentenmik" die. als we de liberale leider moeten geloven, sinds kort weer zo rijkelijk de verga derruimte van het Catshuis vult Wateringen L. Dijkstra Van een onzer verslaggevers EDE De kerkeraden van de „noodgemeenten" in de gerefor meerde kerken hebben een oproep gedaan tot „alle bijbelgetrou- we gereformeerden" om meer noodgemeenten te stichten, of waar dit niet mogelijk is, kleinere kringen ter organisatie van godsdienstoefeningen, los van de normale plaatselijke kerk. De noodgemeenten spreken in hun oproep over „de antichristelijke geest, die met behulp van of gedoogd door de landelijke kerkelijke leiders de gereformeerde kerken hoe langer hoe meer ln zijn greep krijgt". De noodgemeenten vinden niet, dat er in elke plaats een noodgemeente moet komen. Zij onthouden zich van een oordeel over die plaatselijke ker ken, „die in trouw aan Woord en belijdenis de strijd blijven voortzet ten". Iedere bijbelgetrouwe gerefor meerde dient zelf de plaatselijke si tuatie te beoordelen, waarbij hij een beroep kan doen op een voorlich tingsteam, dat door de noodgemeen ten gevormd wordt. „Wij horen bij ons elke zondag nog een goeie dominee" is volgens de noodgemeenten in ieder geval geen argument. Want die „goeie domi nees" en die „goeie kerkeraden" zijn Juist nog het ergste, zolang zij geen stelling nemen tegen het „religieuze afbraakproces", dat de gereformeer de kerken ln zijn greep heeft. „Het gaat ln de gereformeerde kerken niet in de allereerste plaats om enkele spectaculaire ketterijen of brutale aantastingen van goddelijke gebo den. Belangrijk ernstiger is het zo- OOST-BERLIJN (Reuter) Voor het eerst sinds de stichting van de DDR in 1949 is afgelopen zaterdag vla de Oostduitse radio een kwartier protestants kerkelijk nieuws uitge zonden. Deze uitzending, die voortaan op elke laatste zaterdag van de maand de lucht zal ingaan, is een gevolg van het overleg dat kerkelijke leiders met president Erich Honecker heb ben gehad. (ADVERTENTIE) veel onschuldiger lijkend gedogen van deze zonden." Er zijn thans noodgemeenten in Delft, Ede en Den Haag en een dole rende kerk in Leiden, terwijl men in Utrecht bezig is met de oprichting van een dergelijke groep. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG In het kader van zijn actie „Help de kernwapens de wereld uit: om te beginnen uit Nederland" organiseert het interkerkelijk vre desberaad (IKV) eind volgende week een aantal activiteiten op verschil lende plaatsen. Vrijdagavond 19 mei is er in Leeu warden een forumdiscussie over de IKV-campagne tussen IKV-voorzit- ter Ter Veer en het CDA tweedeka- merlld Beumer. Zaterdagmiddag 20 mei organiseren de IKV-kemen in Noord-Holland en Utrecht demon stratieve optochten naar opslag plaatsen van kernwapens in Bergen en vliegbasis Soesterberg. Bij de vliegbasis zal pastor J. ter Laak een motivering voor de demonstratie aanbieden aan de commandant van de basis. DEN HAAG (ANP) Voor de ruim 6000 r.-k. Nederlandse missionaris sen wordt deze week de „week voor de Nederlandse missionaris" ge houden. Vorig jaar bracht de actie 3,7 miljoen op. Dit jaar hoopt men op 4 miljoen, om minstens de inflatie te kunnen bijhouden. Zo'n 40 procent van de opbrengst gaat naar het solidariteitsfonds, waaruit de verblijfskosten worden betaald van de missionarissen die gemiddeld een maal per 4 5 jaar enkele maanden in ons land op ver lof komen. Drie procent is voor het Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN „Gevoelens en ge voeligheden in en om het gezin" is het thema, dat de interkerkelijke gezinsweekcommissie koos voor de gezinsweek, die dit jaar van 15 tot 22 oktober gehouden wordt. „Soms verbergen we onze gevoelens. Toch zoeken gevoelens een uitweg. Mensen willen tederheid geven en ontvangen. Mensen zouden wel eens willen praten over hun liefde en hun haat, hun vreugde en verdriet," al dus de gezinsweekcommissie ter in troductie van het boekje, dat een gesprek over gevoelens en gevoelig heden op gang wil brengen. Het boekje heeft zeven hoofdstuk ken: Het gevoel en de mannenwe reld, Gevoelens zoeken een uitweg, ik ben belangrijk, Liefde en haat, Jaloezie, Tederheid, Film als spiegel van gevoelens. Het is tè bestellen door 4,50 over te schrijven op giro nummer 549835 van de gezinsweek commissie te Driebergen. Op zater dag 2 september is er in Nijkerk een insti^ctiedag voor allen, die met dit boekje willen gaan werken. Vierhoutenconferentie met Ben Hoekendijk, „het Jaarlijkse Neder landse loofhuttenfeest", gezinscon ferentie met allerlei sprekers, grote samenkomsten over redding, gene zing, doop ln de Geest, zending, jeugd ln Vierhouten. Inf. tel. 03418- 2641. „rampenfonds", dat bijspringt als missionarissen het slachtoffer zijn van diefstal, brand of politiek ge weld. 20 procent van de opbrengst wordt uitgegeven voor cursussen en lectuur. Zo worden de cursussen in het Centrum Köntakt der Kontinen ten gesubsidieerd en het centrum lectuurvoorziening voor missionaris sen. Vorig jaar kregen 350 missaona- rissen een kleine ruggesteun (maxi maal 2500 gulden) uit het fonds „kleine pastorale hulpmiddelen". Voor jonge vrijwilligers die in missio nair verband willen worden uitge zonden is dit jaar 2 ton uitgetrokken. Ruim 20 aanvragen voor uitzending liggen ter tafel. De pinksteractie wordt georgani seerd door het Centraal Missiecom missariaat te Den Haag, de centrale organisatie van de missionerende or den en congregaties in Nederland. Dit service-instituut helpt de missio narissen ook bij sociale voorzienin gen en medische problemen. Van de Nederlandse missionarissen werken de meesten in Indonesië (1563), gevolgd door Brazilië (920), Zaïre (328), Tanzania (281), Neder landse Antillen (241) en Kenya (233). Tussen de 100 en de 200 werken er in: Malawi (182), Suriname (171), Kame roen (165), Ghana (158), ChUi (158), Filippijnen (152), Oeganda (140), Zuid-Afrika (116). Het bisdom Roer mond doet niet aan de actie mee en de Limburgse adressen zijn dan ook op verzoek van mgr Gijssen weggela ten in het actiemateriaal. (ADVERTENTIE) DEN HAAG Het breed moderamen van de hervormde synode heeft zich uitvoerig beraden op de werkwijze van de synode, vooral wat betreft het behandelen van grote agendastukken. Motobécane. Fietsen op zh Frans Ter verbetering van de procedure is nu aan de leden en adviseurs van de synode en van haar commissies na drukkelijk gevraagd, hun opmerkin gen in het kader van de „algemene beschouwingen" ter synode tijdig vooraf schriftelijk in te dienen. Daar mee zou er meer ruimte kunnen ko men voor wezenlijke discussie in de vergadering. Naar de mening van het breed mode- ramen Is het voor de leden van de synode veelal een vermoeiende be zigheid om in het eerste deel van het synodale debat te moeten luisteren naar een lange rij sprekers, die hun standpunt uiteenzetten en niet met elkaar of met de commissie van rap port in wezenlijke discussie treden. Het breed moderamen verwacht van een en ander een meer bevredigende wijze van vergaderen dan in het ver leden het geval kon zijn. Behalve de tijdwinst, die zo ontstaat, kan als groot voordeel worden verwacht, dat op deze manier veel beter op de beschouwingen van de synode kan worden ingegaan Het vergt van de leden wel een tijdige en zorgvuldige voorbereiding, maar het breed mo deramen wil dit experiment ter ver betering wagen. Wat doet u met uw geloof als het er werkelijk op aan komt? Hoe staat u als christen tegenover de kernvragen van deze tijd? Dit boek van de bekende theoloog en filosoof Helmut Thielicke biedt hoop bi| de vele problemen waar men in deze tijd mee geconfronteerd wordt. fIS,90 In de boekhandel s INSC Var 9 MEI Het worden er steeds minder die terug denken aan de meidagen van 1940. Die dagen dat ons hele wereldje eigenlijk omver tolde. Waai je weieens over hoorde praten werd ineens een onverwachte werkelijkheid. Ik herinner mij dat ik die 9de mei in Den Haag was. Er was iemand jarig en daar was ik heen gegaan, ik had er mijn verloofde ontmoet. Aangezien mijn werk elders in Zuid-Holland lag, ging ik die avond eerst vanuit Scheveningei met de tram en later vanaf het oude Staatsspoor met de trein verder. Het was een vreemde en stille avond in die week voor Pinksteren. Overal stonden militairen. Bij de bruggen ii de stad en bij de voornaamste gebouwen. De sfeer was ongekend gespannen. In de tram hoorde ik iemand vertellen dat ook de kust intens bewaakt werd. Er werd zelfs gesproken over een eventueel onverhoeds landen van Engelien om aan de Duitse agressie meteen het hoofd te bieden. Ondeskundig gepraat wanneer men zich achteraf herinnert hoe weinig Engeland op alles voorbereid was. Blijkbaar wilde men er toch niet aan dat de Duitsers ons land zouden binnenvallen. Ons Koningshusi was immers aan dat volk geparenteerd en was ons onlangs nog niet verzekerd dat de neutraliteit van de lage landen gegarandeerd zou worden? Jan Stoffels, de Nederlandse journalist in Berlijn, waarschuwde wel anderszins, maar de wachten stonden vooral aan de kust Aan de hemel verschenen de lange lichtstralen die bedoeld waren om vliegtuigen op te sporen voor het afweergeschut. Griezelige lichtlijnei die de sfeer heel die winter al bepaald hadden. Wat zou er gebeuren? In die stemming nam ik in een volstrekt lege trein plaats. Een half uur later fietste ik naar mijn huis, niet wetend. Het weer was uitk uitzonderlijk mooi en alles zou goed kunnen zijn Bijna had ik geschreven: Als wij er niet waren, wijf mensen. Maar dan is er geen mooi weer meer, als wij er niet zijn. Dan wordt nergens meer iets mooi of lelijk, goed of kwaad gevonden. Wij horen erbij én wij verstoren het. Aarde is geen aarde zonder ons en met ons heeft de aarde de grootste moeite aarde te blijven. Een vreemde avond, die 9de mei 1940. Del op 1 en c jare met daa ien< fiefc mas jaar een Eve Van GR< 110 Het i s ui het i tlek: >olit s b <van soci: de g ZOMER KEUNING BOEKEN WAGENINGEN Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Ermelo (toez.): G. Post te Baarn en W. L. v. d. Geer t Heukelum. Aangenomen naar Noordeloos. Kik te Rouveen; de benoeming te bijstand in het pastoraat te Kralii gen: Jac. de Vries, em. predikant t Scheveningen. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Oldekerk: A. Ad dis te Oudega (Smallingerland.) GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Amsterdam en te Loe- nen-Weesp: G. A. Snip te Eemdijk. Bedankt voor Capelle a. d. IJssel: M Brandes te Ermelo. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Bunschoten: A. Baart te Urk; voor Zierikzee: J. Kievit te Ermelo. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Emmeloord: H. Hof man te Rotterdam-Zuid; voor Hil versum: J. Mol te Rijssen. Ds L. ten Kate Op 77-jarige leeftijd is te Groningen overleden de gereformeerde .emeri tus-predikant drs L. ten Kate. Hij is in twee plaatsen predikant geweest: eerst diende hij vier jaar de gerefor meerde kerk in het Friese Lioessens en daarna stond hij zesendertig jaar in het Groningse Stedum, waar hij in 1964 met emeritaat ging. De gerefor meerde kerken hebben geprofiteerd van de kennis van het kerkrecht, welke ds Ten Kate bezet, op provin ciaal en landelijk niveau. Wat dit laatste betreft, hij heeft deel uitge maakt van de moderamina van meer dan één synode en was lid van de commissie, welke de herziening van de kerkorde heeft boorbereid. Ds. J. C. Schouten De predikant van de gereformeerde kerk te Baambrugge, ds J. C. Schou ten, staat als nummer 3 op de lijst van het GPV voor de gemeente raadsverkiezingen in Abcoude (waartoe Baambrugge behoort). Hoewel het GPV als geheel zich dui delijk gebonden heeft aan de gere formeerde kerken (vrijgemaakt), staat het plaatselijke kiesverenigin gen vrij, leden van andere kerken te accepteren. Zo was een andere be kende „verontruste" gereformeerde predikant, ds. W. van Benthem te Genemulden, in zijn vorige gemeen te Nieuwlande zelfs voorzitter van de GPV-kiesvereniging. Tj. E. Broekema Tot directeur-coördinator van het vormingscentrum De Drieklank Paterswolde is benoemd de heer TJ E. Broekema te Nieuwe Pekel», thans werkzaam bij de stichting voor permanente educatie in Oost-Gro ningen. AM wee erz dui: de i vori mei lam AK Al stee den leef ken \and raa Af! De mee beel Va Dl ho pu ge ZOi (v< wc „E

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2