'Buigen of barsten' op
overvolle Mayday
z
'Christenheid is van
opdracht afgeraakt'
Geen evangelisatie
perscampagne meer
Oud-katholieken met
zowat alles bezig
Hervormde jongeren
bezig met de hoop
d
n
R.K. bezinning op gemeenschapsopbouw
Evangelische zendingsalliantie:
Camara reist
naar Mexico
PCR-fonds 15 mille
van gereformeerden
Wereldraad helpt
bij opbouw van
Vietnam en Laos
VANDAAG
Dienst te Velde
koopt boerderij
Voorbijgangers
VRUOAG 5 MEI 1978
KERK
Trouw/Kwartet
•Van een onzer medewerken
ROTTERDAM ..Buigen of barsten" was het thema van de Mayday die gisteren in de Ahoy-hal in
Rotterdam werd gehouden. „Buig je voor de Koning of barst je in jezelf?" was ook het refrein van
het speciale Mayday '78-Ued.
=*JD<
De Ahoy-hal zat op deze Mayday
overvol, met meer dan 9.000 bezoe
kers Zo vol was het nog nooit ge
weest. volgens de organisatoren.
Directeur van Youth for Christ-Ne-
derland. Pieter Boomsma „we heb
ben een tweevoudig doel met deze
dagen Het eerste doel is evangelisa
tie lumen op een dag als deze
veel mensen die gewoon erg graag
eens willen praten. We hebben daar
een ..stiltecentrum" voor Ingericht.
Daar komen iedere Mayday honder
den jongelui naar toe en met diege
nen die dat willen blijven we ook in
gesprek Maar het tweede is. dat we
zien dat jonge mensen er behoefte
aan hebben, om een dag in een grote
groep bij elkaar te zijn. De behoefte
aan kleine gespreksgroepen wordt er
niet kleiner om. maar zo'n grote bij
eenkomst geeft een bemoediging."
Len Rodgers, die stafmedewerker
van Youth for Christ is In Genève.
sprak over Jezus en de rijke jonge
ling. „Jezus raakt bij de rijke jonge
man precies de tere plek. Hij weet
precies aan te wijzen waar het pro
bleem bij deze jonge man zit. Dat is
zijn geld. En dat wijst Jezus aan om
r! ~nn tp helpen. Want hij barstte
wel in net geld. maar hij dreigde ook
te barsten in zichzelf.
Balen
In een tweede programma trad het
klein-theater van Youth for Christ,
„Op Vrije Voeten", op. Ze brachten
stukjes toneel en cabaret rond vier
thema's: „balen", „angst", „liefde"
en „vrijheid". Pieter Boomsma sprak
tussendoor over dezelfde onderwer
pen. Balen is als je je aan het begin
van een dag afvraagt: zou er van
daag eindelijk eens iets nieuws zijn,
iets te beleven? Niets interesseert je
dan ook. Werkeloosheid? Interes
seert me niet. De problemen van
anderen? Interesseert me niks.
Van een onzer verslaggevers
AM8TERDAM Verwerping van
moderne theologische denkbeelden,
huivering voor eenzijdig horizonta
lisme en een krachtige oproep tot
gebed voor zendelingen die het „ou
derwetse evangelie" prediken. Dat
waren de geluiden die overheersten
op de gisteren in de Jaap Edenhal
gehouden Wereldwijde Zendings
dag. de jaarlijkse manifestatie van
de Evangelische Zendlngs Alliantie
(EZA).
„WIJ hebben geen nieuw evangelie
nodig", riep evangelist J. Kits sr. uit.
Hij hekelde de vorm van zending die
zich voornamelijk richt op maat
schappij-vernieuwing en bevrijding
in politieke zin. De wereldraad van
kerken achtte hij in die richting af
gedreven. „Veel mensen zijn ver
blind. omdat zij Jezus Christus heb
ben losgemaakt van het feit dat de
mens een zondaar is. De christen
heid is van haar opdracht afgeraakt.
Zij is heel wat taken gaan vervulllen.
die haar niet door God zijn opgedra
gen. Men is gekomen met de theolo
gie van de bevrijding, die uitgaat -an
de medemenselijkheid, van het leef
baar maken van de aarde. Maar als
lk de aarde leefbaar voor iemand
maak en hem niet uitnodig Jezus
Christus te aanvaarden als Verlos
ser. gaat hij verloren."
De EZA is het samenwerkingsver
band van de zgn. „geloofszendin-
gen". Er zijn veertig genootschappen
bij aangesloten, die gezamenlijk en
kele honderden zendelingen hebben.
Nalatigheid
twaalftal nieuwe kandidaten was Ir,
Voorzitter H. Keizer constateerde 's
morgens in zijn openingswoord „ont
stellende onkunde, schrikbarend
veel nalatigheid en veel surrogaat-
zending". Het thema van de dag was:
„wat is zending?" Op die vraag we
de loop van de dag geïntroduceerd'
Voorts brachten vele met verlof ir
Nederland verblijvende zendelingen
informatie en groeten over. Voor mu
zikale medewerking aan het pro
gramma zorgde de zanggroep Jong
Nederland Voor Christus.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4. Rotterdam
Tel. 010-115588
(Red.)
Schledamsevest 52
TeL 010-115700 (adv.)
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Christus kan ons leren: dat is de dag
die de Heer heeft gegeven. Dan heeft
een dag zin. dan interesseer je je ook
voor wat anderen bezig houdt. Als je
zo leeft, dan is een dag ook boeiend.
Aldus ds Pieter Boomsma. Het pro
gramma van „Op Vrije Voeten" werd
voorgesteld als een trip door de hel.
De hel, dat is het leven om je heen
zonder God. De „gids" bij deze trip
gaf een rondleiding door dat leven.
Er was op deze Mayday erg veel
muziek „Nutshell" was de Engelse
groep die 's ochtends voor de muziek
zorgdt. 's Middags was het Adrian
Snell, medewerker van Youth for
Christ-Engeland en het Zweedse
koor Choralerna. In de pauzes was er
alle gelegenheid om informatie over
allerlei groepen te krijgen. Er ston
den 88 kramen, die de.marktstraat"
vormden en waar vele organisaties
zich presenteerden.
ten heel wat christenen het ant
woord niet, betoogde de heer Keizer.
Hij klaagde voorts over het gebrek
aan gespecialiseerde deskundigen,
zowel op de zendingsvelden als in de
besturen van de genootschappen.
Tot de surrogaat-zending rekende
hij de pogingen van samenwerkende
kerken en zendingen, die lijken „toe
te werken naar de eenheid van de
hele mensheid." Hij voegde er aan
toe: „Sinds de torenbouw van Babel
leert de geschiedenis dat de geschie
denis niets leert. In plaats van een
verloren zondige wereld te wijzen op
de enige weg tot behoud door het
bloed van Jezus zoekt de nominale
christenheid vandaag ijverig naar
een gemeenschappelijk religieuze
basis voor alle wereldgodsdiensten.
Bijbelse begrippen als heil en bevrij
ding worden uitgehold en krijgen
een sociale en politieke vulling,
waarin God maar al te gauw de grote
Afwezige ls."
Gebedsmoeheid
Ook directeur Kees Glas van de We
reld Evangelisatie Kruistocht liet
een waarschuwend geluid horen. Hij
signaleerde ..gebedsmoeheid". Kees
Rosies van Operatie Mobilisatie riep
aan het einde van de dag de aanwezi
gen op zich zo mogelijk full time -
te gaan inzetten voor de zending
Vele tientallen gaven door naar vo
ren te komen te kennen, hun lever
aan de zending te willen wijden. Ir
nazorgruimten werden zij In contact
gebracht met zendelingen-met-ver
lof en zendingskandidaten. Eer
LEUSDEN De perscampagne van het gereformeerde evangeli
satie-centrum zal waarschijnlijk voortijdig worden stopgezet.
Reden is de afnemende belangstelling van de kant van de
plaatselijke kerken.
De perscampagne bestond uit de
plaatsing van advertenties in dag
bladen. die moesten dienen als uit
gangspunt voor gesprek met buiten
kerkelijken. De campagne was voor
al bedoeld voor collectieve deelne
ming van kerkelijke gemeenten.
Veel zou namelijk afhangen van de
toerusting van de deelnemers.
De campagne begon in 1975 met
DEN HAAG (ANP) Aartsbis
schop Helder Camara gaat in
oktober naar Puebla in Mexi
co. naar de conferentie van La-
tij nsamerikaanse bisschop
pen. De Braziliaanse bisschop
penconferentie heeft hem tij
dens haar jaarvergadering ge
kozen tot een van haar 37 ver
tegenwoordigers naar deze be
langrijke vergadering. Dom
Helder heeft besloten naar
Mexico te gaan. omdat hij deze
conferentie bezoekt in op-
dracht van de Braziliaanse bis
schoppen.
Uit kringen van de Braziliaan
se bisschoppenconferenUe is
verder vernomen dat Dom Hel
der echter van andere buiten
landse reizen afziet, zolang de
paus zijn verzoek om dergelij
ke reizen niet meer te onderne
men niet ongedaan maakt.
Ook nu is er nog geen brief van
de paus bij de Braziliaanse bis
schop aangekomen. Wel ont
kende het Vatikaan officieel
dat er van een strikt reisver
bod sprake was. Intussen heeft
Camara zijn buitenlandse be
zoeken afgezegd.
Het besluit van de Braziliaan
se bisschoppen Dom Helder af
te vaardigen is bedoeld als een
teken dat zij van plan zijn hun
koers van politiek en maat
schappelijk activisme, voort te
zetten. Tijdens de bisschop
penconferentie plaatsten de
Braziliaanse bisschoppen zich
achter een oproep aan de rege
ring amnestie te verlenen aan
politieke gevangenen en ban
nelingen. De bisschoppen we
zen gedurende hun acht dagen
durende conferentie de repres-
sievie politiek van de regering
af. De Braziliaanse katholieke
kerk is de grootste in de
wereld.
deelneming van 155 kerken (van de
818). Het jaar daarop deden negentig
kerken mee. Dit seizoen was dat aan
tal geslonken tot 55. Deze cijfers zijn
voor de landelijke deputaten voor
het evangelisatiewerk aanleiding, de
synode te verzoeken hen van de op
dracht te ontslaan een volgende ron
de van de perscampagnes op te
zetten.
De landelijke werkgroep die de cam
pagnes organiseerde, wil de opgeda
ne ervaringen niet verloren laten
gaan. Daarom is de synode een con
crete suggestie gedaan om plaatselij
ke gemeenten, die willen doorgaan
met evangelisatie door middel van
het gedrukte woord, daarin bij te
staan.
LEUSDEN Het algemeen diako-
naal bureau (ADB) van de gerefor
meerde kerken heeft in de eerste vier
maanden van dit jaar ruim vijftien
duizend gulden ontvangen bestemd
voor het speciale fonds van het pro
gramma ter bestrijding van het ra
cisme van de wereldraad van kerken.
De synode besloot begin april, dit
fonds weer aan te bevelen.
Omdat de vorige synode in 1976 de
aanbeveling van dit fonds had opge
schort. mocht het ADB het niet meer
aanbevelen, maar wel bleef de moge
lijkheid bestaan om via het ADB
giften te bestemmen voor dit fonds.
Het Zweedse koor Choralerna zong gisteren op de Mayday van Youth for Christ in Rotterdam.
Van een onzer medewerkers
NOORDWIJKERHOUT „Hier is de mogelijkheid voor alle
oud-katholieke gelovigen om zonder onderscheid des persoons
zich uit te spreken over alle zaken, die niet alleen met het geloof
en het leven van de kerk te maken hebben, maar met onze hele
maatschappij, zoals uit het congres-thema blijkt."
Aldus de oud-katholieke aartsbis
schop van Utrecht, mgr. M. Kok. in
zijn welkomstwoord bij de opening
van het 22e internationale congres
van oud-katholieken. Driehonderd
oud-katholieken uit vele landen zijn
deze week in het congrescentrum De
Leeuwenhorst te Noordwijkerhout.
Mgr. Kok benadrukte, dat de oud-
katholieke congressen vanouds een
oecumenisch karakter hebben. Hij
kon wijzen op de aanwezigheid van
onder andere vertegenwoordigers
van de anglicaanse aartsbisschop
van Canterbury en de Russisch-ort-
hodoxe patriarch van Moskou.
Het thema „Christen zijn nu" werd
ingeleid door een referaat van prof.
dr. J. Visser uit Utrecht. Vervolgens
gingen de congresgangers in negen
tien werkgroepen uiteen, die elke
dag een ander onderwerp behande
len. Het congres houdt zich bezig
met zeer praktische zaken.
Vandaag is het thema „Mijn God,
onze Vader", waarbij de congresgan
gers zich zullen buigen over wezen en
zin van geloven en over de oecu
mene.
Woensdag stond het onderwerp
„mijn nabije naaste" centraal. Toen
werd gepraat over vormen van sa
menleven. huwelijk, kinderen of
niet. en in tweede instantie over het
onderwerp „leven en laten leven"
met daarin bezinning op een nieuwe
levensstijl. Gisteren hield men zich
bezig met het onderwerp „mijn naas
te in de maatschappij" met daarin
waardering van arbeid, arbeidsrela
ties, vrijetijdsbesteding, buitenland
se werknemers, het milieu en een
verenigd Europa.
Naast deze zeer praktische zaken is
er elke dag ruimschoots gelegenheid
GENeVE (Reuter) De wereldraad
van kerken heeft in de afgelopen zes
jaar voor meer dan 22 miljoen gul
den hulp aan Vietnam en Laos gege
ven. zo heeft de raad In Genève be
kendgemaakt.
De raad begon met de hulpverlening
in 1972, toen de oorlog in deze landen
nog in volle gang was. Een van de
jongste giften is bijna drie miljoen
gulden voor een irrigatie-project in
Pham Van Coi, vijftig kilometer van
Ho Tsji Minh-stad (voormalige Sai
gon). waar de Amerikaanse troepen
chemische ontbladeringsmiddelen
en napalmbommen gooiden.
Voorts gaf de wereld vier en een half
miljoen voor de bouw van een schoe
nenfabriek bij Hanoi. In Laos finan
cierde hij een landbouwschool in Na-
bong en irrigatie-materiaal.
voor gebed en bezinning. Men kan
zelfs deelnemen aan Zen-meditatie
Drieëenheid
In zijn inleiding hield prof. dr. J.
Visser zich bezig met een beschou
wing over het leerstuk der drieëen
heid. Het aanvaarden, dat God drie
enig is. heeft consequenties voor
onze houding ten opzichte van el
kaar. Gods drieëenheid biedt geen
grond voor onderlinge strijd en con
currentie. maar brengt ons via de
verhouding met de ander tot het
inzicht wie wij zelf zijn.
Na de pontificale hoogmis op Hemel
vaartsdag, waarin prof. Stalder uit
Bern in zijn preek de begrippen on
geloof en geloof verduidelijkte aan
de hand van de al dan niet fatalisti
sche houding die men aanneemt te
genover de problemen die op ons
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Onder het
thema „Hoop doet leven" wa
ren drieduizend hervormde
jongeren gisteren in De Doelen
in Rotterdam voor de bonds
dag van de hervormd-gerefor-
meerde jeugdbonden.
Omdat in deze tijd. juist ook onder
jongeren, het gevoel van hopeloos
heid toeneemt, had men dit thema
gekozen. Jezus Christus is onze
Hoop, was de centrale boodschap. In
zijn opstanding is iets beslissends
gebeurd, dat door niets en niemand
meer ongedaan gemaakt kan wor
den, zei ds W. van Laar. Waarom
tobben wij dan zo? Omdat wij ons zo
weinig realiseren, dat Hij de machti
ge Koning is. die alle macht heeft.
Hij riep de jongeren op, uit te zien
naar de dag van Christus' weder
komst. Dat wij daar zo weinig naai
verlangen, bewijst dat wij nog zo
geworteld zijn in deze wereld. Juist
in deze tijd leert de gemeente weer
meer uitzien naar de nieuwe hemel
en de nieuwe aarde, waar gerechtig
heid woont, als een wonder Gods uit
de hemel. Aan ons nu de taak, te
getuigen van de hoop die in ons is,
aldus ds Van Laar.
De andere spreker, ds W. J. Bouw.
benadrukte, dat de christelijke hoop
geen vage hoop is. Ze beschaamt
niet. Je kunt de betrouwbaarheid
ervaren. God zelf wil zijn stempel
erop zetten, als de Heilige Geest je
leven met zijn liefde vervult. Dan ga
je je omgeving met andere ogen zien.
Dan ga je getuigen van die hoop, en
je tegelijk ook verzetten tegen on
recht. onmenselijkheid, rassenhaat,
politiek geweld, want God is een
God van liefde en van recht.
Maar, zei ds Bouw. daarmee brengen
VELDHOVEN Vanavond begint in het ontmoetingscentrum
Koningshof te Veldhoven bij Eindhoven de eerste zitting van het
derde landelijk pastoraal overleg der r.k. kerk in Nederland. Drie
dagen zullen de bisschoppen en de afgevaardigden uit de zeven
Nederlandse bisdommen bekijken wat er leeft aan vormen van
gemeenschaps- en kerkopbouw in ons land.
De bijeenkomst zal niet zoals gebrui
kelijk is. geopend worden door de
voorzitter van de r.k. bisschoppen
conferentie. kardinaal Wlllebrands.
maar door de vice-voorzitter, bis
schop Bluyssen van Den Bosch. Kar
dinaal Wlllebrands moet nog rust
houden In verband met een recente
operatie
Met uitzondering van de kardinaal
nemen alle bisschoppen aan de ver
gadering deel. voorts de tachtig afge
vaardigden van de bisdommen en
vertegenwoordigers van de groepen,
die praktisch bezig zijn met vormen
van kerk- en gemeenschapsopbouw.
Ook zijr. uitgenodigd vertegenwoor
digers van andere kerken en geloofs
gemeenschappen en het humanis
tisch verbond, de pauselijke pro
nuntius in Nederland, mgr. John
Gordon, en diverse deskundigen.
Het eerste landelijk pastoraal over
leg werd in 1973 gehouden, het twee
de in 1975. Onderwerpen waren toen
„de gerechtigheid in de wereld" en
„de houding van de christen in onze
produktie-, prestatie- en consump
tiemaatschappij
Deze keer gaat het vooral om een
bezinning op de situatie van de Kerk
zelf. Daarom is het thema nu „kerk
opbouw ais opbouw van geloofsge
meenschap". Deze bezinning ge
beurt in twee zittingen: de eerste nu.
de tweede in oktober.
Belangrijk onderdeel van de bijeen
komst in Veldhoven zijn dan ook de
besprekingen, die de uitgenodigde
groeperingen met de bisschoppen en
de delegaties uit de bisdommen zul
len voeren over hun praktische werk
aan de basis. Het is de bedoeling, dat
daaruit in oktober adviezen zullen
komen voor het beleid van de bis
schoppen
Bevrijdende woorden
Op deze bevrijdingsdag na
Hemelvaart blijven wij nog even bijjJ",
Mattheus' „hemelvaartsverhaal" (2?
16-20) Er staan bevrijdende woorde
in. En dan denk ik niet aan dat slotf
waarin Hij de zijnen belooft een
altijddurende aanwezigheid, ik zal
met u zijn, alle dagen, tot de
voleinding der wereld, maar dan
denk ik ook aan hetzg. doopbevel.
Dat doopbevel is allereerst een
predikingsbevel. Of, nog eerder. eeff°ea
bevel om heen te gaan. Ze moeten 'ur
niet blijven staan, deze leerlinge. Elf11
is geen heilige plek op aarde, geen
navel der aarde, waar gelovigen
vooral moeten vertoeven. Ze moeuf"
heengaan. Geheel volgens de
bijbelse traditie van het opbreken
van tenten en opnieuw verder
old
;rni
der
roei
n 1
;es-
aar
et
P
ims
old
et z
ctc
rote
md
eer
en,
elee
iod
opi'
iverl
prof. dr. J. Visser
afkomen, bestond er 's middags de
gelegenheid tot een bezoek aan een
informatiemarkt, waarop alle groe
peringen binnen de oud-katholieke
kerk zich konden presenteren.
De bezetting van de stalletjes liep
uiteen van jeugdkampen en schrift-
verspreiding tot vertegenwoordigers
van Amnesty International, de werk
groep Kairos (christenen tegen
apartheid) en het interkerkelijke
vredesberaad.
trekken. Bij dat volk horen ze en bijf
dat volk hoort de kerk. Vandaar datfj
ze van huis uit gesteld (dienen te)
zijn op vreemdelingen, trekkers en
zwervers. Maar goed. dat is dan hetj
eerste bevel. Bevrijdend.
Losscheurend uit verbanden die de
neiging hebben te gaan knellen en
roesten. Ik hoor niet bij een stam. bi
een ras in de eerste plaats, ik hoor b 11
een volk van trekkers. Dan is het oo c
een predikingsbevel. Deze kleine
man van Nazareth neemt hier grotef
woorden in zijn mond. Hij heeft nog 1
slechts een handjevol volgelingen
die na alles wat er gebeurd is, bij
Hem zijn. Maar Hij spreekt
vrijmoedig over „alle volkeren". In
het Grieks staat hier het woord
ethnos. ons bekend van ethnologie
(volkenkunde) en ethnografie
(beschrijving van volken).
Interessante wetenschappen, die mmm
vooral ten dienste van het
samenleven op aarde aangewend
dienen te worden. Interessant voor I
zover ze niet statische toestanden
dienen, maar de toekomst mede
openen voor de komst van het ene
volk van deze man die zojuist zich
tot Heer verklaard heeft. Alle
volkeren komen inzicht. Ze komen
in aanmerking voor het leerling-zijn
Dat betekent zoiets als een nieuwe
geboorte. Er is hoop voor de volken.
Zoals een mens begint met het
leerling-zijn en wij tegenwoordig
graag zien dat datzelfde leerling-zijn
doorgaat, zo komt dat hier in zicht
voor alle mensen. Bevrijdende
woorden. Dat is dan waar wij mee te:
maken hebben als het om politiek
gaat, om bevrijding van volken. Hoe
kunnen wij onze mond opendoen
zodat ze horen waar ze werkelijk wat
kunnen leren? Misschien dan toch
alleen op die manier dat wij ons, hoe* v
oud we als „christenen" ook zijn nog\,]fl
steeds door Hem laten leren? In een
soort „éducation permanente"? Het
leerhuis heropend?
wij het Koninkrijk Gods geen stap
dichterbij. Want de hoop ligt niet in
ons, maar in Hem. Dat geeft een
heilige zorgeloosheid: wij hoeven de
wereld niet op onze schouders te
dragen.
Drugs
Deze benadering van de hoop werd
op gevarieerde wijze verder uitge
werkt op deze dag. Zo was de film
„Achter de schuilplaats" te zien,
waarin evangeliste Corrie ten Boom
haar levensverhaal vertelt. Ook was
er veel belangstelling voor gespreks
groepen, waar gepraat werd met
mensen, die in hun beroep daadwer
kelijk de hoop gestalte geven. Hier
voor waren medewerkers van chris
telijke opvangcentra voor drugver
slaafden uitgenodigd. Doelen-orga
nist Arie J. Keijzer kreeg een kleine
huldiging, omdat hij voor de tiende
maal aan de HGJB-bondsdag mee
werkte.
Van een onzer verslaggevers
KOLLUMERZWAAG Het comité
Dienst te Velde, dat jaarlijks op de
tweede pinksterdag in het Friese
Veenklooster een groot pinksterzen-
dingsfeest organiseert, heeft in Kol-
lumerzwaag een boerderij gekocht,
die dienst zal gaan doen als bezin
ningscentrum.
Twee echtparen zullen in vaste
dienst de dagelijkse gang van zaken
op zich nemen. Het zijn Jetty en
Klaas Hof uit Siddeburen en Syke en
Wim Beldman uit Huizen (NH).
De boerderij, die de naam „Het
Lichtpunt" heeft gekregen, gaat op 1
oktober open. „Wij willen hierin een
stukje dienstbaarheid aan de wereld
gestalte geven," aldus comité-voor
zitter P. van der Zwaag. Het comité,
dat inmiddels in een stichting is om
gezet. heeft in eerste instantie
300.000 gulden geinvesteerd in „Het
lichtpunt." Men wil in de boerderij
geestelijk, maar soms ook letterlijk
onderdak geven aan mensen, die
vastgelopen zijn met hun geloof en
die naar houvast zoeken. Daarnaast
zal en ruimte zijn voor bezinnings
weekends. Overdag zal de boerderij
voor iedereen open staan.
Op het pinksterfeest in het bos van
Veenklooster worden twintigdui
zend mensen verwacht. IKON-domi-
nee A. Klamer heeft zich als spreker
teruggetrokken. In zijn plaats komt
nu Jan J. van Capelleveen, voorlich
tingssecretaris van het Nederlands
bijbelgenootschap.
Beroepingswerk
ned. herv. kerk
Beroepen te Heusden: W. L. v. drQr)
Geer te Heukelum.
1M
Bedankt voor Ermelo: P. Vroegindeqh(
weij te Workum; voor Aalburgan
(toez.): C. v. d. Bergh te Rotterdan>a^
Zmd {AI
Intrede te Haulerwijk: T. Robijn uitPG*
Kloosterhaar te Holten: W. Vons uitari
Eist (cl. Nijmegen). ae(
Bevestiging tot predikant de hulpjLV.
predikers J. Dedden te Durgerdam;.!^
R. Hoekstra te Almelo: G. J. Stam tefcr
Heino; J. Timmer te Siddeburen. ille
aai
Emeritaat verleend per 1 mei aan. J.
de Bruijn te Boksum, L. Cannegieterfloe
te Vledder, T. J Drent te Oosterhout;ad>
(Gld.), W. A. de Groot te Sint Antho-e 1
nypolder, G. J. H. Gijmink te Rotter-irac
dam, H. W. Hemmes te Leiden (dia-oel
conessenhuis), H. Jongebreur teyer
Vuursche, P. J. Mackaay te Lemele.iaai
J. Ribbink te Silvolde, E. R. O. Ri-im
chard te Oostkapelle, J. Stoffels tejac
Valkenburg (L.), J. A. Visser teegt
Weesp, A. Vroegindeweij te Veenen-fao
daal, W. van Wijngen te Den Haag,tri;
(ziekenhuis) en R. F. Ie Gras te Mid-raai
delburg (Waalse gem.), allen wegens-an
het bereiken van de 65-jarige leeftijd 5A1
of het volbrengen van veertig diens-itei
t jaren. roll
a.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP ijk
1
Emeritaat verleend aan mevr M J.fan
van Hamel te Almelo-Borne )m.<
loo
GEREF. KERKEN
Beroepen te Oosterbeek F. D. Meijn-
hardt te Reeuwijk. A
Intrede te Goes: K. W Kakes uit
Treebeek; te Diemen-Watergraafs- M
meer-Bijlmer. J. v. d. Klis uit Ooster-
beek; te Blija: J. J. Th. Meijer, kand.
uit Kampen.
Bevestiging te Doorn: (geestelijk ver-
zorger Zonnehuis): D. J. Roos te/
Bloemendaal
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Afscheid van Spakenburg Noord. S.
S. Cnossen ber. te Mariënberg.
GEREF. KERKEN (vrijg. B V.)
Intrede te Dronten: H. J. v. d. Kwast
te Amstelveen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te 's-Gravenpolder J W.
Verweij te H I Ambacht.
Bedankt voor Randburg rZA> A l,
Moerkerken te Nieuw Beijerland.