alles over meditatie Boekenbeurs Hannes loopt (weer) op klompen Wat is waarheid? O Het begon op 't strand van Wijk aan Zee De Buitensociëteit Zwolle EVANGELISCH-CHRISTELIJKE U bent van harte welkom TOT ZIENS IN ZWOLLE V VANDAAG Voorbijganger ZATERDAG 29 APRIL 1978 KERK Trouw/Kwartet door dr. R. Kranenborg Er wordt wel eens gezegd dat de jaren zestig de woelige ja ren van de revolutie zijn en dat de jaren zeve ntig te zijner tijd als de rustige meditatie- jaren bekend zullen staan. Of deze visie juist is valt nu moeilijk te beoordelen. We zullen moeten afwachten wat toekomstige historici erover schrijven het is in ieder geval wel duidelijk dat medi tatie tegenwoordig een grote belangstelling geniet, zozeer dat ieder die op de een of andere manier wil mediteren en op zoek gaat ontdekken zal dat er vele wegen en metho den zijn. Te veel. En om in deze verwarrende veelheid orde te scheppen heeft de Horstink een documentatie map uitgegeven met materi aal over een groot aantal me ditatiebewegingen (yoga, TM, boeddhisme, soefi, Jezus-ge- bed, anthroposofie, autogene training, een gebedspracti cum, etc.). Het is een goed en interessant ge heel. Natuurlijk is het ene artikel beter dan het andere, maar over het algemeen wordt de lezer goed geïnformeerd over de beschreven meditatievormen. Omdat het een documentatiemap is worden de groepen niet kritisch besproken. Er wordt ook geen advies gegeven of voorkeur uitgesproken voor één van de groepen: daar moet de lezer zelf over beslissen. Voor het geval hij zich verder wil oriënteren, is er een aantal verwijzingen en adres sen opgenomen. Twee opmerkingen zou ik nog wil len maken: 1) De map, heeft als titel: oosterse en westerse meditatie. Maar de in houd wordt grotendeels in beslag genomen door de oosterse medita tie. Er had m.i. meer in kunnen staan over wat er in het westen en binnen het christendom aan de hand was en is: zo is er geen aan dacht besteed aan Dechanet en De Sequeira, twee r.k. geestelijken die zich intensief met de yoga en de oosterse meditatie bezighielden. Ook Klemens Tilmann komt nau welijks aan de orde. terwijl er over protestantse meditatie niets is op genomen. De bundel wordt er niet minder interessant om maar ik denk dat veel lezers graag meer over christelijke meditatie hadden willen weten. 2) Nu wordt deze eenzijdigheid door de situatie in de hand ge werkt: op de meditatiemarkt is meer oosters dan westers aanbod en binnen het westers aanbod is het protestants aandeel gering. Het valt me ook nu weer op dat de r.k. theologie zich meer en intensiever met deze materie bezighoudt dan /"V nwt gekruist* benen de protestantse. En toch kan geen theoloog om de vragen heen: de vraag naar de plaats van het li chaam in de meditatieweg; de eva- luering van de geestelijke en licha melijke ervaringen die gedurende de meditatie optreden; analyse van wat er in yoga, etc. met de mens gebeurt; de uitdaging van de auto gene training voor het theologisch denken. Er wordt binnen de protes tantse kring wel over nagedacht, maar m.i. te incidenteel of te anti thetisch. Deze bundel bepaalde me er opnieuw bij dat het hard nodig is om theologisch over meditatie na te denken. Dr. R. Kranenborg, gereformeerd predikant te Amsterdam, bespreekt: „Oosterse en westerse meditatie", DIC-map nr. 69 van „De Horstink", postbus 400, 3800 AK Amersfoort. De prijs van de map is 14,90. De illu straties bij deze recensie zijn er uit overgenomen. Driebergen Deze zomer bestaat de Bijbel Kiosk Vereniging vijftig jaar als centrum voor evangelisatiemateriaal. In 1928 kwamen enkele badgasten in Wijk aan Zee op het idee een strandkiosk in te richten met bijbelse en stichtelijke lectuur. De resultaten bleken zo bemoedi gend, dat, met medewerking van hervormde, gereformeerde en chris telijke gereformeerde predikanten, weldra de Bijbel Kiosk Vereniging (B.K.V.) werd opgericht, die thans 87 000 leden telt en voor bijna een miljoen per jaar omzet. Twee jaar geleden zijn de 24 bijbelkiosken aan plaatselijke organisaties overge dragen. De vereniging stelt evangelisatie middelen beschikbaar aan kerken, evangelisatiecommissies, scholen, verenigingen en particulieren. „Aan iedereen", aldus direkteur B. Hart man, „die de moed heeft om de blij de boodschap niet alleen voor zich zelf te houden maar vooral door te geven." Dankzij een financiële actie heeft de B.K.V. vorig Jaar haar bureau „De Beukenhorst" in Driebergen uitge breid met een centrum voor evange lisatiemateriaal, waar naast de eigen uitgaven van de vereniging ook pu- blikaties van andere christelijke uit gevers staan uitgestald. Behalve bij bels en andere boeken omvat de rui me collectie ook kinderlectuur, pos ters, kaarten, puzzels, grammofoon platen en cassettes. Sinds jaar en dag organiseert de B.K.V. ook zangavonden. Er zijn er tot nu ruim 2500 gehouden door het gehele land. Vanwege het jubileum zijn in het najaar vier „gouden zang avonden" voorzien. Dit jaar houdt de vereniging een financiële actie voor de aankoop van „De Beukenhorst", aangezien het huurcontract over enkele jaren af loopt. Met 250.000 gulden is ruim een derde van de koopsom bijeen en zou de hypotheek voor de Bijbel Kiosk Vereniging te betalen zijn. vrijdag 5 mei 1978 voor de boekhandel zaterdag 6 mei 1978 voor iedereen die belangstelling heeft voor het christelijke boek (tegenover N S.-station) De beurs is open van 10.30-17.00 uur Presentatie en informatie door ruim 40 uitgevers door A. J. Klei Aangezien ik er zo eentje ben van vroeg uit de veren, wandel ik soms bij 't krieken van de dageraad naar dt krant. Ik neem dan de Albert Cuyp. De markt is nog niet begonnen, maar de eerste kramen worden al naar hun plaats gereden. Het geratel van de wielen klinkt tegen de straatwand op. Een paar kooplui roepen iets naar elkaar en even later zie ik ze een klein koffiehuis binnengaan. Uit de open deur van een bakkerij stroomt de geur van versgebakken brood en bij een groentehal sjouwt een jongen kisten met fruit naar de ingang. Op het trottoir voor een meubelwinkel zijn twee mannen in stofjas bezig met een aandoenlijk bankstel, ze stallen het zo voordelig mogelijk uit en aan een leuning plakken ze een schreeuwerig prijskaartje. Een klein meisje holt voorbij, een gele plastic tas zwiebert langs haar benen. Ze moet zeker nog vóór schooltijd een boodschap doen. Opeens breekt de zon door en zet de huizen aan de overkant in het licht. Ik merk het op vanuit de schaduw en ben me er prettig van bewust dat ik van heel dichtbij meemaak hoe de stad wakker wordt. Mijn gevoelens van deernis gaan uit naar hen die buiten wonen, zij zitten nu in een file en ik loop vrij rond in de beschutting van lieve negentiende-eeuwse panden, waarvan we de schraapzuchtige bouwers allang vergeven hebben. Ik zal niet gauw over bestiering spreken, maar 't is toch merkwaardig, om niet te zeggen hoogst merkwaardig, dat op dezelfde ochtend als waarop ik medelijden koester voor steedse plattelanders, de post mij een geschriftje bezorgt, waarin deze bevolkingsgroep juist krachtig wordt aangepakt. Het is een uitgave van de centrale voor vormingswerk/hervormde vrouwendienst (adres: De Horst 5, 3971 KS Driebergen), dat „Lief platteland, vaarwel!" heet, dat door Wil van Zijl geschreven èn geïllustreerd is (één tekening van de auteur gaat hierbij) en waarvoor dominee C. van Gelder, de secretaris van de genoemde centrale, een voorwoord vervaardigde. Het is de bedoeling, zo begrijp ik, dat „mensen die nu op het platteland wonen, de oorspronkelijke bewoners èn de nieuwkomers" met elkaar aan de praat raken over de „voortschrijdende ontwikkelingen op landbouwgebied" en over wat daarmee allemaal samenhangt, „opdat we niet te laat tot de ontdekking zullen komen dat veel moois en waardevols helaas verloren is gegaan en we niets anders kunnen doen dan zeggen: Lief platteland, vaarwel!" Ik wil aan dit boekje van 32 pagina's best „de nodige aandacht" schenken, zoals me uit Driebergen verzocht wordt, ik haast me mee te delen dat het op vijf cent na vier gulden kost, maar ik moet kwijt dat ik hierin een herderlijk woord mis aan 't adres van al degenen die tegen hun zin op het platteland wonen. Het tweede hoofdstukje heet: „Hannes loopt (weer) op klompen'en dat is leuk gevonden van Wil van Zijl, die deze paragraaf met de volgende strenge woorden besluit: „De .landelijke boerenstijl-trend' is een vercommercialisering van de interesse van het grote publiek voor alles wat met natuur- en plattelandsleven te maken heeft. Reclame en publiciteit houden de nostalgie in stand opdat de boerenstijl-koopkracht blijft. Daaronder valt ook het here-boer-isme als hobby, met duur ADVERTENTIE Stadsuitbreiding. III. uit „Lief platteland, vaarwel! Lees de open brief van de Vereniging „Schrift en Getuigenis" aan allen die de Gereformeerde Kerken liefhebben, op pagina 12 van deze editie. levend .speelgoed' op schaarse, kostbare grond!" Ik weet dat er lieden zijn die uit modezucht in duur opgetutte stallen of zo kruipen, met twee auto's voor hun rustieke deur, waarmee ze elk ogenblik naar de stad vliegen om vooral niks te missen. Het lijken me echter geen mogelijke afnemers van de waarschuwende werkjes, die de centrale voor vormingswerk/hervormde vrouwendienst op de markt brengt. Maar ik heb mensen uit mijn eigen prijsklasse op het oog, die door de nood gedreven de wijk namen naar het platteland. Ze konden in de stad geen geschikte woning vinden. Daar zitten ze nu, in een saaie nieuwe dorpsbuurt, in zo'n huisje met een doorzonkamer, waarin je geen kant uit kunt, en met daarachter een door een miezerig hegje omgeven tuintje. „Jullie wonen hier best leuk begin ik luidkeels te jokken, maar met een hoofdbeweging naar het tuintje ernaast wordt me beduid, dat ik zachter moet praten. „Als de heg maar eenmaal gegroeid is fluistert m'n gastheer en ik voel daarachter een diep heimwee naar de beslotenheid van een stadse waranda twee-hoog. „Je hoort hier de vogels mooi fluiten", zegt de gastvrouw dapper, maar achter haar woorden knaagt het verlangen naar 't vrolijke getingel van een tram, die haar naar de Albert Cuyp kan voeren Ach dominee Van Gelder, wanneer komt er eens een boekje voor hen, die snakken naar de dag, waarop ze vaarwel! kunnen zeggen tegen het platteland? LIEFDE EN GEBOD In Johannes 14 spreekt Jezus met zijn leerlingen over de tijd die komt als Hij weg is. Verweesd zullen ze niet achterblijven. Uit deze woordi spreekt wat de leerlingen in de tijd na Jezus' heengaan bezig gehoudei heeft. Ze voelen zich blijkbaar toch verlaten en als wezen. Vandaar dat ze elkaar herinneren aan wat Hij vroeger zei. In die woorden is tweemaal sprake van de verbinding tussen liefde en gebod. Jezus zegt tweemaal hetzelfde, alleen de tweede keer zegt hij het in een andere volgorde, zodat de verbondenheid er des te sterker doo uitkomt, Welk woord bedoel ik? Dit „Als ge Mij liefhebt, zult ge mijn geboden onderhouden," en even later. „Wie mijn geboden onderhoudthij is het die mij lief heeft." Het eerste woord gaat van d< liefde uit, het tweede van het gebod Beide willen ze als 't ware zeggen: Jezus liefhebben is: zijn geboden bewaren, onderhouden, doen. Dat kan ons verder helpen. Ik denk dat er veel mensen zijn die "de moeilijkheid van die eerste gemeente zoveel eeuwen later op ee ander manier beleven. Jezus liefhebben, hoe gaat dat? Wij weten ondanks alle lijkwaden, niet hoe Hi er uitzag. Liefde heeft bij ons toch ook iets te maken met het uiterlijk Maar ook zijn innerlijk, als je daar i van spreken kunt, staat niet vlak naast ons. Duidelijk is dat de liefde tot Jezus een andere gestalte heeft dan de liefde die wij tot elkaar kunnen hebben. Er wordt wel eensl gemakkelijk over gesproken. Hier, i deze woorden vinden we een hulp. Liefde gaat niet op in een liefdesverklaring. Bij liefde hoort een bepaalde wijze van handelen. Die wijze van handelen wordt in de liefde tot Jezus bepaald door het gebod. Door wat wij van Hem wetei wat Hij wilde, wat hij deed en in welke richting zijn gedachten met onze wereld uit gingen. Als we er moeite mee hebben ons voor te stellen wat de woorden: Ik heb Jezi liefzouden kunnen betekenen, dan worden we hier geholpen. £o is tHij wilde; en als je daarmee omgaat, gi het met je, als je bewaart wat f je met Hem om. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Schelluinen: Th. W. v.d. Heijden te Zalk en Veecaten; Vlaardingen: C. J Baart te Vaass« Bedankt voor Dirksland: G. C. Po te Baarn; voor Hierden: I. Kok Zoetermeer; voor 's-Grevelduin-Ci pelle: C. den Boer te Wageningen GEREF. KERKEN Beroepen te Treebeek: W. Nawijn Balk. Aangenomen naar Niezijl: J. Kei kand. aldaar. Benoemd tot staflid bij het alg. dia bureau te Leusden: J. J. Brinkman! Arnhem. Bisschop Hipolito De Braziliaanse r.k. bisschop AdrW no Hipolito van Nova Iguazu is wed mikpunt van bedreigingen. Recha extremisten, die zich de anticomirj nistische alliantie van Brazilië ncj men, ontvoerden hem in 1976. i kleedden hem uit en bestreken h met rode menie. Hij krijgt nu anonl me brieven, waarin hem wordt ml gedeeld, dat hij van zijn eerste I blijkbaar niets heeft geleerd en du om nu „rijp voor het ziekenhuis^ worden geslagen." Peter Vins Peter Vins. de 22-jarige zoon van! Oekrainse baptistenpredikant Ger gi Vins, is in Kiev veroordeeld Ij een jaar werkkamp wegens „pai tisme". Peter Vins is werkloos s hij vorig jaar ontslagen werd, geen van zijn sollicitatiepogingj hadden succes. Waarnemers f schouwen zijn activiteiten in de 0 krainse Helsinki-groep als de werl| lijke reden voor zijn straf. Onze adressen: AMSTERDAM; Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT; Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAO/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Dat hebt u toch ook. vooral wat oudere lezenes). dat u bij een be paald woord altijd moet denken aan de eerste keer. dat u zo'n woord hoorde gebruiken? Zo kan ik het woord „disponibel" niet horen, of ik zie mijzelf als kleine jongen op het Rotterdams abattoir staan en hoor een veekoopman tegen mijn vader zeggen „Ik heb op het ogenbük geen beestje disponibel." Zo is er ook het woord „nihilist". Dat woord is voor mij gekleurd met de toestanden in Rusland zo omstreeks 1905. Nihilisten waren bommengooi- ers. mensen die we tegenwoordig ex tremisten of terroristen noemen. Als men het boek Nihilisme en Cul tuur van J Goudsblom leest, moet men dat Russische bijgeluid maar gauw vergeten. Het werk is een uit gave van AthenaeumTolak Van Gennep. Amsterdam (309 blz.. 40 - Hft gaat hier over wetenschappelijk nihilisme, dat in zijn strenge vorm de dadendrang veeleer afremt, dan dat het tot geweid zou prikkelen Het is voor de gemiddelde lezer een wel helder geschreven, maar toch moei lijk boek. omdat het nogal wat ken nis van de cultuurgeschiedenis, van filosofie en sociologie veronderstelt. Ik acht het daarom mijn taak u, lezer of lezeres, in eenvoudige trant in de buurt van het boek te brengen Het gaat namelijk over de waarheids- vraag. Niet op de sceptische toon van Pilatus: „Wat is waarheid?", maar met de bloedige ernst van de waarheidszoeker. Er zijn mensen voor wie de vraag naar de waarheid bijna een obsessie is. Ze zijn ervan bezeten, want en daar gaat het om zonder waarheid kun je niet gemo tiveerd handelen en eigenlijk niet leven. Het begon in onze cultuur bij Socra tes. wiens vragen de Atheners van zijn tijd (hij leefde van 469 tot 399 v. Chr.) als een horcel om de oren zoem den Zijn stadgenoten meenden heel wat te weten, maar Socrates bracht ze bijna tot wanhoop door hun schijnzekerheden te ontrafelen. Men moest hem ten slotte toegeven „Ik weet dat ik niets (met zekerheid) weet". Ook het latere christendom door dr. C. Rijnsdorp kende de onzekerheid omtrent het weten: eenlingen als Montaigne (1533-1592), en de bekeerde Pascal (1623-1662) die zijn tijdgenoten van het échec der kennis tot het geloof wilde leiden. Vooral de Verlichting (tweede helft achttiende eeuw) bracht een gunstig klimaat mee voor nihilistische tendenzen in het den ken. In de 19e eeuw is het dan Sören Kierkegaard (1813-1855) die van de waarheidsvraag bezeten is en bij wie de afgrond van het nihilisme roept tot de afgrond van het geloofsmyste rie. Tot, naar Goudsbloms voorstel ling. pas bij Nietzsche (1844-1900) het wetenschappelijk nihilisme geheel rijp. zelfstandig en duidelijk omlijnd als een eigen factor in onze cultuur optreedt, om deze cultuur sindsdien mede te bepalen. Dostojewski had geschreven: „Als God niet bestaat, is alles geoor loofd." Dat is logisch, want als er geen hoogste Zedenmeester is, zijn er geen bindende normen voor het handelen. Zegt men daarentegen: „Niets is waar, alles mag", dan volgt het tweede niet logisch uit het eer ste Men springt dan zomaar uit de orde van het ware naar de orde van het goede. Beslissend is hier de er kenning van het bestaan van God als hoogste Wetgever. Valt die erken ning weg, dan is inderdaad, theore tisch althans, alles geoorloofd. Maar laat men gewoon elke godsvoorstel ling buiten spel en constateert men en bij de echte nihilist met een smartelijk accent „Niets is waar", dan kan men wel met een sprongetje belanden in de uitspraak: „Alles mag", maar dan is die consequentie toch niet strikt logisch Ook de meest consequente theoreti sche nihilist kan niet leven zonder geloof, al was het maar dat de radio de juiste tijd geeft en dat zijn spoor boekje klopt. Daarom moet de nihi list een of andere modus vivendi vinden, een middel om te kunnen blijven leven. En zo kan men het meemaken, dat het nihilisme zich zelf in de staart bijt door te vragen. „Is het wel waar, dat niets waar is?" In laatste instantie heft het theore tisch nihilisme zichzelf vragender wijs op Intussen heeft de auteur gelijk, wanneer hij constateert dat sinds Nietzsche het wetenschappe lijk nihilisme (en uiteraard ook nihi listische praktijken) een bestand deel van onze cultuur vormen. Hoe dit alles zo ontstaan is kan men uit Goudsbloms boek uiti »erig te weten komen: ik heb u met n jn lekepraat- je tot aan de solide, we) nschappelij- ke deur geleid en zelfs even aange beld, om me dan terug te trekken. Rest me nog te vertellen, dat het boek voor het eerst in 1960 verscheen en bij deze derde druk voorzien is van een Voorwoord. Wie behoefte heeft aan, of zelf intens streeft naar een totaliteitsvisie op onze cultuur, kan van dit boek veel opsteken We moeten wel geloven als kinderen, maar denken en handelen als vol wassenen boekennieuw I DHwen» I Dezer dagen verschenen: Olck Houweart (samenstelling) TROUW Een ondergrondse krant •316 biz geb. I 32.50 Heru<lgave van atie Trouwnummers mt Wereldoorlog Onverkon en op oorsp'orwek|k maat Een rustonsch document waarde1 Ir J van der Greet DELEN OF HELEN? 292 biz geb <4 50 Hervormd kerkelijk leven in en met de GeretP meerde Bond, 1906-1951. Dit monumentale bon geeft een prachtig inzicht in een rr kerkgeschiedenis Rifk geïllustreerd T *ee n.euwe delen m de sene Cehiers voor hel chrtetell|k onderwijs Prof Or Jee Schouten DE DOELSTELLINGEN VAN HET CMRISTEU* ONDERWIJS 80 bö.. I 9 90 Een aanzei tot een onderwijskundige onder*» wing Bedoek) ais een hand'ewmg aan alten 0* orderwiie geven Oe auteur stelt vooral O n.sch-onder*eskunt*ge aspecten v; '•ngsproblemen binnen het christetip I aan de orde Werkgroep „Unie" BUITENGEWOON ONDERWIJS NAAR OE TOEKOMST 90 f: l 9 90 Een aantal opvattingen over d« buiiengewoon onderwas O auleurs Gi kestein. Hun Gunneman Peter Hece. H Menkvetd - beKhten vanuit nun e«gen IMO KOK KAMPEI*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2