Halve eeuw chr. geref. zending Gereformeerde vrouwen bezig met de Bergrede iiïaHYp1 Rhederoord wordt conferentiecentrum Vrijgemaakte synode benoemt lector E S B S ,S J S JL. Arthur Katz in Nederland V. Hervormde vrouwen praten over synode Alleen een reformatie kan Italië redden VANDAAG Voorbijgangers VRIJDAG 28 APRIL 1978 KERK Trouw/Kwartet Van een medewerker ASSEN Voor de 41ste ontmoetingsdag van de gereformeerde vrouwenbond waren gisteren vierduizend vrouwen naar Assen gekomen om te spreken over het jaarthema: „De moeilijke Bergrede". Mede door de toespraak van drs. K. A. Schippers uit Kampen werd het meteen een flinke eerste stap. Toch werd het geen studiedag, en mocht het met recht een ontmoe tingsdag heten. Er was volop ruimte gemaakt in het programma voor mu ziek en samenzag en er was zells een folkloristische dansgroep die het middagprogramma opvrolijkte. Mevrouw W. Schuuring-Estié. die lid is van het hoofdbestuur van de bond. vertelde ons. hoe men op het thema ..de moeilijke Bergrede" was geko men. De gereformeerde vrouwen bond. houdt zich allang bezig met vragen als: Hoe draag je geloof over, wat geloven we zelf? Daarbij werd veel gesproken over de Inhoud van het geloven. Vandaar kwam de vraag op. wat je met geloven in de praktijk doet. En daarvoor kun je in de Berg rede goed terecht, aldus mevrouw Schuuring. Op deze ontmoetingsdag werd een eerste aanzet gegeven en In de plaatselijke gesprekskringen gaat men hierover doorpraten. In het maandblad van de bond wordt ver der gespreksmateriaal aangedragen. Anders ..Soms denk ik: wie probeert zich de Bergrede van het lijf te houden, be grijpt hem beter dan wie er een jaar thema van maakt", aldus drs. K. A. Schippers in zijn toespraak, onder de titel „Gewoon is anders". Hij wees erop dat het een gevaarlijk thema is. We kunnen er alleen goed mee wer ken. als we goede stroomgeleiders zijn: als we horen om te doen. Dat de Bergrede nu zo in de belangstelling staat is een belangrijke verandering. Het is niet altijd zo geweest. Op een nette manier hebben we vaak gepro beerd. eraf te komen. Bijvoorbeeld door te zeggen: dat is niet voor gewo ne mensen. Of door te zeggen: het is niet bedoeld om te doen, maar onze onvolmaaktheid te tonen. Zo werd de Bergrede een sierlijke gevel voor het christendom. In aansluiting op het beeld van dr F. Boerwinkel van het ..weegschaalmo del" zei drs. Schippers: ..De kilheid van het voor wat hoort wat" heeft onze maatschappij in de greep. Het is gewoon, normaal, als je alleen groet wie jou groet Ais je met gelijke munt betaalt, als je je krampachtig groot houdt. De Bergrede zegt nu: doorbreek dat denken! Durf nieuw te zijn. gewoon Is anders. Zo kunnen vastgelopen situaties open breken door méér dan het gewone te doen. Dat kan heel nieuw perspectief ge ven. Dat geldt ook in het groot: we kennen een bewapenlngsevenwlcht, een betalingsbalans. Dat is allemaal nauwkeurig afgewogen weegschaal- werk. Maar toch: wat kan een over- Van een onzer verslaggevers HILVERSUM - Tijdens de 32ste ledenvergadering van de hervormde vrouwengroep, gisteren in Hilver sum. heeft mevrouw mr J. A. van Ruler Hamelink. lid van het modera- men (dagelijks bestuur) van de her vormde synode bekendgemaakt dat haar synode en de gereformeerde synode deze herfst voor het eerst twee dagen bij wijze van proef bijeen zullen komen Mevrouw Van Ruler sprak over haar werk in de synode voor de bijna duizend vrouwen, die afgevaardigd waren door de ongeveer 700 groepen die lid zijn van de hervormde vrou wendienst. Tijdens de vergadering nam mevrouw C. Blel-8trijbos af scheid als voorzitster en werd haar plaats ingenomen door mevrouw Y. Spaling-Talsma. Het bestuur kon digde een nieuwe actie aan. ditmaal ten behoeve van een opleidingsinsti tuut voor vrouwen in Tanzania. De vorige actie, voor de vrouwen-vrede- sactie Noord-Ierland bracht ruim elf duizend gulden op. Het geld wordt besteed voor cursussen voor Noord- ierse vrouwen in Nederland. De nieu we actie wordt gevoerd samen met de gereformeerde vrouwea 'Domineeskerk' Mevrouw Van Ruler vertelde dat er gewerkt wordt aan een plan om de afvaardiging naar de synode demo cratischer te maken, zodat grotere classes meer afgevaardigden kunnen zenden dan kleinere. Mevrouw Van Ruler noemde de hervormde kerk nog altijd een echte domineeskerk. want er worden naar de synode even veel predikanten afgevaardigd als andere ambtsdragers tezamen. Zij acht de verdeling in de gereformeer de kerken iets gunstiger. Er zijn nu elf vrouwen in de synode, dat is één op de vijf. Het hervormde raodera- menlid legde sterk nadruk op de samenwerking met de gerefor meerden. Het besluit van de hervormde syno de. toe te staan dat gemeenten jon geren aan het avondmaal toelaten juichte zij mede hierom toe. omdat ook de gereformeerde synode een dergelijk besluit heeft genomen. Me vrouw Van Ruler zei dat zij er over verbaasd ls. dat nog slechts tachtig gemeenten jongeren aan het avond maal toelaten. Zij vroeg zich tevens af of de jongeren wel zo graag van de ontstane mogelijkheid gebruik maken. wicht van gerechtigheid, een overdo sis aan liefde enorm veel veranderen. Conferentie Nieuw leven Na de toespraak van drs. Schippers stelden leden van verschillende plaatselijke werkgroepen hem vra gen over dit onderwerp. In de vragen en beantwoording kwamen steeds concrete problemen voor, met de vraag: Is daarin deze nieuwe manier van leven mogelijk? Wie bijvoor beeld vertegenwoordiger is en steeds maar meer en meer moet omzetten, kent hij vrijheid? En in zaken van bewapening, van oorlog en vrede: is daar verandering in mogelijk? Drs. Schippers riep op om hier geza menlijk concreet over na te denken en om de vraag te stellen: is „het gewone" wel de goede weg? In aan sluiting aan wat de bond eerder be studeerde met betrekking tot eman cipatie van de vrouw, werd ook aan dacht gevraagd voor de vrouwelijke studenten in de theologie, die later graag in een gemeente willen wer ken. De presidente van de bond. me vrouw D. de Jong-Bakker, onder steunde dit en drong erop aan. om bij beroepingswerk ook aan vrouwe lijke predikanten te denken. Er moest in deze middagvergadering afscheid genomen worden van twee bestuursleden: de eerste secretares se. mevrouw W. Polstra-Kroeske en de tweede penningmeesteresse, me vrouw J. G. Veldhuizen-van de Berg. In hun plaats werden benoemd resp. mevrouw J. G. Visser-Kempenaar en mevrouw G. Vercouteren-Stravers. redden uit de politieke en morele chaos, redden uit de wanhoop. „De Italianen hebben elk vertrouwen in de democratie verloren", aldus de Italiaan Indro Montanelle, in „New York Times" redden tot het eeuwige leven, want reformatie betekent alles van het Woord alleen verwachten en in het Woord is het leven. Daarom heeft de Stichting In De Rechte Straat, namen met de Europan Missionary Fellowship, besloten tot aankoop van een huis dat dienst moet doen als Reformatorisch Centrum in Italië. Kosten 165.000. Wilt ook U daaraan meehelpen, stort dan Uw bijdrage op giro 901.000 t.n.v. „In De Rechte Straat" te Velp met vermelding: Trouw: Ref. C. It strr7 i BMhMW <y «H n IN* tWI Kasteel Rhederoord Van een onzer verslaggevers DE STEEG Het bekende land goed Kasteel Rhederoord te De Steeg ten noordoosten van Arn hem heeft een nieuwe bestem ming gekregen. Na een grondige restauratie zal het op Hemel vaartsdag officieel in gebruik worden genomen als conferentie oord van de Nederlandse christe lijke gemeenschapsbond. De gemeenschapsbond is een ver eniging van bijbelgetrouwe chris tenen, behorende tot verschillen de kerken (hervormden, gerefor meerden. vrije evangelischen, baptisten, christelijke gerefor meerden. vrijgemaakt-gerefor- meerden e.a.). Zij ontmoeten el kaar op bijbelkringen, bidston den. gezamenlijke evangelisatiea vonden, landdagen. De bond werd opgericht in 1923. Rustoord Hoewel de gemeenschapsbond niet rijk is, greep hij de gelegen heid om dit landgoed te verwer ven aan, met de bedoeling een gastvrij huis te creëren voor men sen, die behoefte hebben aan geestelijke en lichamelijke rust. Naast individueel verblijf zal het prachtige gebouw ook het hele jaar open zijn voor conferenties, bijbelstudieweken en -weekends. De benaming „kasteel" is eigen lijk niet juist. Het huis werd in 1741 gebouwd en werd, zoals ge bruikelijk in die tijd, een „heer lijkheid" genoemd. Omdat het nabijgelegen koetshuis sinds jaar en dag de naam „Rhederoord" voert, is ter onderscheiding daar van het huis zelf „Kasteel Rhederoord" genoemd. Het werd het laatst bewoond door barones se Van Heeckeren van Keil, met wier volledige instemming en me dewerking het huis en de bijbeho rende uitgestrekte bossen hun huidige bestemming hebben ge kregen. Monument Vorig jaar werd met de restaura tie begonnen, onder leiding van het architectenbureau Dassier te Harderwijk. Uiteraard werd er nauwlettend op toegezien, dat het huis, dat onder de hoede van Mo numentenzorg valt, in dezelfde voorname stijl bewaard zou blij ven. Ook het interieur werd zo veel mogelijk in de oorspronkelij ke staat bewaard. Het ruime en frisse souterrain werd speciaal in gericht voor jeugdgroepen, com pleet met eigen ingang, toiletten en douches. De inwijding van dit nieuwe christelijke vakantiecentrum zal gebeuren in een speciale dienst, donderdagmiddag in een grote tent op het terrein van het land goed onder leiding van de heer H. H. Blok, de voorzitter van het stichtingsbestuur van Kasteel Rhederoord. Ook zil op deze dag het echtpaar B. van den Bos, dat met de directie belast is, worden ingezegend. In het comité van aanbeveling zitten onder andere J. J. van Cap- pelleveen, drs L. P. Dorenbos, ds H. J. Hegger, ds P. J. Mietes, ds J. H. Velema en ds A. Vroeginde- weij. Van een medewerker VOORTHUIZEN In Neder land verblijft op het ogenblik Arthur Katz, een van de leiders van de Messias belijdende Jo den in Amerika. In verschillen de plaatsen zal hij spreken. Arthur Katz, die in 1929 in een Ame rikaans-Joods gezin in Brooklyn (New York) werd geboren, heeft een veelbewogen leven achter de rug. Na een loopbaan bij de marine studeer de hij geschiedenis aan de universi teiten van Los Angeles en Berkeley en werd hij een overtuigd marxist. „Ik sloot mij aan bij verschillende marxistische groepen en het enige wat mij nog voor ogen stond, was een totale wereldhervorming door de marxistische revolutie. Ik zocht ook naar de zin van het bestaan. Maar het marxisme gaf me daar geen ant woord op. Ik voelde me ziek." aldus Katz. die het in Amerika niet meer uithield en toen veertien maanden ging zwerven door Noord-Afrika, Eu ropa en het midden oosten. Dat was in 1964, het jaar waarin mijn leven veranderde." Arthur Katz was met een boot op weg naar Israël, zijn eerste bezoek aan dit land. Tijdens die bootreis en gedurende zijn ver blijf in Israël kwam hij in aanraking met het evangelie. „Ik bleef twee maanden in Israël. In die tijd ging ik voor het eerst in gebed en kwam de naam van Jezus ook voor het eerst over mijn lippen," zegt Katz, die inmiddels twee boeken heeft ge schreven. Van zijn Messias getuigt hij met gro- te kracht onder de Joden in de Vere nigde Staten. Onlangs sprak hij in het stadion van Kansas City voor veertigduizend mensen. Vanavond spreekt hij in „De Kande laar" in Voorthuizen voor Messiasbe- lijdende Joden. Zaterdag spreekt hij met Jan Willem van der Hoeven op de landelijke Reveildag in Amers foort (Kerkcentrum De Brug, Schui- lenburgweg 2). Zondagmorgen preekt hij in Voorthuizen. Dinsdag is hij in een bijeenkomst van predikan ten en voorgangers in Voorthuizen en op de avond van die dag gaat hij voor in de Engelse kerk aan de Ary van der Spuyweg in Den Haag. GRONINGEN/DORDRECHT De generale synode van de gereformeerde kerken (vrijge maakt) te Groningen heeft drs. M. K. Drost benoemd tot lector in de zendingswetenschappen aan de theologische hoge school van deze kerken te Kampen. Hij is al twee jaar tijdelijk lector, na het emeritaat van ds. D. K. Wielenga. Drs. Drost is 54 jaar. Van 1955 tot .1963 was hij zelf zendingspredikant op West-Irian. Daarvoor was hij drie jaar predikant te Buitenpost. Na zijn terugkeer stond hij in Mariënberg, Dalfsen, Enschede-Noord en sinds vorig Jaar in Groningen-West De sy node gaf een onderwijsopdracht in de catechetiek aan de heer M. E. Hoekzema, leraar in de didactiek en de pedagogiek aan de pedagogische academie Al bert us Zijlstra te Gro ningen. Verder gaf de synode aan de theologische hogeschool een nieuw statuut, waardoor hetonderwijs aan deze hogeschool wordt aangepast aan de wet universitaire bestuurs- hervomring. Dr. W. G. de Vries uit Haren heeft in Dordrecht op de jaarlijkse bondsdag van de bond van mannen verenigin gen op gereformeerde grondslag af scheid genomen als voorzitter. Hij is sinds 1959 voorzitter geweest van deze organisatie van mannenvereni- gingen in de gereformeerde kerken (vrijgemaakt). In zijn afscheids woord signaleerde dr. De Vries het verval in de andere kerken. Hij was dankbaar, dat het ledental van de bond, die hij leidde, in de tijd dat hij voorzitter was, gegroeid was van 3200 tot 7400. Daarmee is de vrijge maakte mannenbond de grootste kerkelijke mannenbond in Neder land. Dr. De Vries benadrukte, dat alleen kerken die de bijbel volledig handhaven, toekomst hebben. Ver ontrusten in andere kerken zijn niet bij machte om tot kerkelijke gehoor zaamheid te komen. Arthur Katz Jubileumsamenkomit 50 jaar chr. geref. zending, zaterdag 29 april van af 11 uur. Orote Kerk. Loolaan, Apel doorn. Inf. tel. 035-859555. door Jac. Lelsz Morgen wordt in de Grote Kerk in Apel doorn herdacht dat 50 jaar geleden een begin is gemaakt met de zendingsarbeid van de Chr. Geref. Kerken onder de Toradja's op Celebes. Indonesië. De eerste zendeling van deze kerken was de vorig Jaar overleden ds Arie Bikker. Het destijds door zendingsde- putaten uitgegeven boek „Pergilah kamoe" (Gaat dan heen) geeft er een indruk van wat voor een grote gebeurtenis dat voor de Chr. Geref. Kerken is geweest. Een grote schare was naar Utrecht gekomen om zendeling Bikker en zijn vrouw uitgeleide te doen en ds. J. Jongeleen. een man4 uit deze kerken die aan het zendingsthuisfront veel werk heeft verzet, schrijft dan: „De vrienden ver zamelen zich voor de trein en zingen Psalm 1214: De Heer zal U steeds gadeslaan enz. Wat klinkt dat vreemd onder de hoge over kapping van het station. Toch wel mooi en plechtig. De reizigers en spoorlieden kijken verbaasd. Zulk een afscheidsgroet horen ze zeker niet vaak. Daar klinkt het sein van vertrek Het ls niet de bedoeling een kerkhistorische polemiek te ontketenen, maar gezegd kan worden, dat ds. Bikker de eerste Chr. Geref. zendeling is geweest en toch ook weer niet. In 1851 was de zending al binnen de ge zichtskring van de afgescheidenen geko men. De eerste zendingsarbeider uit die kring was een jongeman, H. D. van Genip. Hij ging naar China, waar het slecht met hem afliep. Gennip werd overvallen door rovers, kreeg een klewangslag op het hoofd, herstelde, maar kon er zijn werk niet voort zetten. Daarop vertrok hij naar Indië. maar hoorde van artsen dat hij ongeschikt was voor de tropen. Gennip ging toen terug naar Nederland, waar hij geen beroep kreeg. Hoe wel hij van zichzelf bemiddeld was. kwam hij in financiële moeilijkheden. Een tragisch leven in zekere zin. Maar in elk geval met deze verdienste dat hij de afgescheiden ker ken hun zendingsroeping heeft voorge houden. Dordrecht Na de „Vereniging" van 1892 werd het zen dingswerk van de Chr. Geref. Kerk. zoals het zich in lndlè ontwikkeld had, met name op Soemba. voortgezet door de Oeref. Kerken in Nederland. De voortbestaande Chr. Ge ref. Kerk kwam toen zonder zendingsterrein te zitten. Begin 1900 begon de Chr. Geref. Gemeente van Dordt deze kerken te wijzen op hun zendingsopdracht Er ontstond in Dordt een zendingsvereniging, die geld be gon in te zamelen. En vanuit Dordt kwam via de classis een instructie met betrekking tot de zending op de synode van 1907. Deze had ten doel de zogenaamde Pinkstercollec ten in de gemeenten voortaan te doen be stemmen voor de zending. Zij kwam er niet door, omdat men bang was dat het ten koste zou gaan van de financiën, die de Theologische School behoefde. Een aantal mensen werd door deze prioriteiten affaire verdrietig, om niet te zeggen kwaad. Het zendingsblad UKK (Uw Koninkrijk Kome) placht ook af te drukken wat er voor de zending binnenkwam. Zo kon men onder het kopje „giften" in die dagen lezen: „Van NJf. te Leiden 40 als protest tegen synode besluiten aangaande de Pinkstercollecte". Zo er al van een tegenstelling tussen Theolo gische School en zending sprake was, dan ls het zeker tot een synthese gekomen in de persoon van prof. J. J. van der^chuit. die vele jaren hoogleraar aan de Theologische School in Apeldoorn was en door wiens handen later als penningmeester miljoenen guldens voor de zending zijn gegaan. Het eenmaal gestrooide zaad schoot wel op, maar het vroeg tijd. Vier jaar na de betref fende synode begon het zoeken naar een zendingsterreln. Nog weer vijftien jaar na dien viel het besluit dat het Mamasa, Cele bes, toen nog Indië. zou worden. Een gebied dat grensde aan het veld van de Geref. Zendingsbond. Het kon van de Indische Kerk ter bearbeiding worden overgenomen. Bij de Toradja's kwam het koppensnellen nog voor, zij het alleen als wraakneming. Verder was het een goedhartig volk. zelfs weinig vechtlustig. Hun hartstocht was dob belen, waarbij eventueel de kinderen op het spel werden gezet. De voorouderdienst was er diep geworteld. Er was een adat met liefst 7777 verbodsbepalingen. Pionieren Een tijd van pionleren voor ds Bikker be gon. Te paard trok hij door de mooiste maar ook meest oncomfortabele gebieden. Eens gleed hij van een berghelling, maar wist het vege lijf te redden door zich aan een struik vast te grijpen. In 1932 waren er tien ge meenten met een eigen kerkeraad. „Van het begin af aan heeft ons de presbyterlale kerk vorm voor ogen gestaan en hebben we ge tracht de Toradjakerk op te voeden tot zelfstandigheid" schreef ds Bikker. Vooral In de jaren dertig groeide het allemaal snel. Ds. B. Geleynse. die zich Intussen met zijn vrouw bij het echtpaar Bikker gevoegd had. doopte eens 400 mensen op één zondag. De christelijke gereformeerden in Neder land zorgden voor geld, kleren, medicijnen, tot brillen toe. Kerkbouw, onderwijs, zieken- huisbouw, sociaal werk het kwam er op neer dat het ene werd gedaan en het andere niet nagelaten. Wat de sociale arbeid be treft, die was vooral gericht op de vrouw, haar taak in het gezin: hygiëne, gezonde voeding, met geld omgaan enz. Gestaag nam het aantal zendingsmedewerkers in Toradgaland in alle sectoren toe. Totdat de oorlog uitbrak. Dat betekende internering, soms mishandeling en/of vernedering. Daar na het uitroepen van de Republik Indonesia met haar eigen problematiek. Moordpartij en door de guerilla's. Daarbij kwam ook ds. Sem Bombong om. En wel toen hij de men sen van de zending wilde verdedigen. Hij was de eerste christen in Mamasa-land, de eerste prediker van de Toradjakerk en de eerste martelaar voor het geloof in die omge ving. De verwarring was zo groot en het contact zo moeizaam, dat ds Bikker later moest schrijven dat de Toradjakerk was geworden „een schuilkerk achter het bam boegordijn." Assistentie Hierna is alles anders geworden. De Torad jakerk staat op eigen benen, wat ook de bedoeling was. Wat de Chr. Geref. Kerken op het ogenblik doen, dat is assistenie verle nen en voor begeleiding zorgen, zowel door middel van financiën als van mensen, ver telt ds. M. Drayer, secretaris van zendings- deputaten. Predikantenopleiding, bijtan ken van de mensen, kadervorming, organi seren van het vrouwenwerk, het ziekenhuis het blijven allemaal belangrijke dingen. Aan de Theologische School in Rantepao heeft ds. W. van Heest gedoceerd, bekeken wordt nu of een Toradja-docent mogelijk is. Aan het begin van de Jaren zestig zijn de Chr. Geref. Kerken ook met zending gestart in het Zuidafrikaanse Vendaland. In tegen stelling tot Toradjaland, waarvan ze zich langzaam willen terugtrekken, wordt er naar gestreefd in Vendaland de activiteiten nog wat te intensiveren. Er zijn al enige artsen werkzaam, maar de bedoeling is nog een derde en vierde aan te trekken. Op een Bijbelschool worden korte cursussen gegeven, gericht op gemeenteopbouw; voor voorgangers in kerkdiensten, ambtsdragers en zondagsschoolonderwijzers, maar ook voor jeugdkader enz. Destijds brandde de zendingsboekwinkel „Mbeu" te Sibasa af nadat Jongemensen, die zich verzetten tegen de overgangsexamens, Ds. A. Bikker deze hadden aangestoken (intussen ls in de Chr. Geref. Kerken circa 130.000 gulden bijeengebracht voor een nieuwe boekwin kel). De kerkdiensten in Vendaland bestaan vaak niet uit meer dan een soort „hage- preek" onder een enigszins schaduw geven de boom, gehouden voor een handjevol mensen. Ongeveer twee keer per Jaar houdt de zendeling met een aantal helpers een veldtocht, waarbij dan in een bepaald ge bied gedurende enige weken aan huis het Evangelie bekend wordt gemaakt. Intussen is men binnen de Chr. Geref. Ker ken aan het zoeken naar een derde zen dingsterrein, maar op dit moment is nog niet te zeggen in welke richting (Nieuw- Guinea, Iran, Brazilië of nog iets anders?) het te gelegener tijd zal gaan. BIDDEN EN KRITIEK Vlak na de oorlog maakte ik een conferentie mee. Het ging over zoieti als evangelisatie of getuigenis. Eén fan C van de sprekers wilde ons duidelijk maken dat we in het getuigenis niet alleen te maken hadden met }R01 roors' vastgelopen mensen in armoede en nvali jaarv zorgwekkende omstandigheden, voor wie wij gemakkelijk de rol van de helper zouden kunnen spelen. Hij tekende ons een andere, moderne mens. Het was een dikke, welgedane meneer die met een gouden ran s ,/tfsch horlogeketting (dertig jaar geleden) PM 11 dwars over zijn buik en een onmogelijke grote sigaar zin z'n mond ons in de straat tegemoet kwam. Hij zag ons niet eens en menselijk gesproken was het zaak om van het troittoir af te gaan, want voordat je 't wist liep hij je omver. Aan die tekening moest ik denken toen ik van de week las dat zeventig jongeren uit ons land naar Argentinië gingen om daar van de Heer te getuigen. Ik denk dat niemand daar niet blij mee is. Vijfduizend zullen het er zijn die uit alle delen van de wereld daaraan zullen meedoen. Dat kan van grote betekenis zijn. Dus dat ontmoet mijn bezwaar niet. Ook niet de motivatie dat men wil bruggen bouwen en een soort identificatie wil met het Argentijnsevolk. Wat mij echter niet goed lijkt is, dat de motivatie spreek van „bruggen bouwen en niet polariseren", bidden en niet op veilige afstand kritiek, uitoefenen". Ik denk namelijk dat zulke opmerkingen op zichzelf ook polariseren. Want bruggen bouwen ten aanzien van zulke staten als Argentinië is noodzaak, maar polariseren eveneens. Bidden èn kritiek uitoefenen. Het gaat om die dikke, zelfverzekerde man met z'n goud. En het gaat erom, dat mensen gaan „spelen" aan de voet van de burchten, waarin anderen op datzelfde moment gefolterd worden en op geringe afstand van de plek, waar moeders om hun verdwenen kinderen roepen. En dan zullen de spelers uit de handen van de folteraars hun prijzen krijgen. Wie in die situatie over het polariseren (de tegenstelling boven water brengen) en de kritiek wil zwijgen, onderschat het satanisch karakter van de terreur. Het is niet of-of, maar èn-èn. ntwo( innen 0.000 Lng k' lezuir liet to en v( irigei ldus eravo nGrc Iet k< pet in ranaf indei eeftl Ijk. aten' 6- en Ve BetC eval e rej roorts iver naxii age v en b 'mst imda egge noet aezei ies. DE V op d folge fan (rinst teger gen v wm VAD vanl blijft le we jen c comt rorm Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bevestiging tot predikant op 4 mei :ei D. Scheepmaker, huippred. Almelo. Beroepen te Alblasserdam (toez.): L ltre^ Doom te Huizum. Aangenomen naar Elden: A. J Ruys te Arnhem. Afscheid op 30 april van Koudum: J H. Boerlijst ber. te Overdinkel; van Lemele: P. J. Mackaay wegens eme-gen ritaat. Set I Intrede te Uitwijk: kand. H. Schip #a aanboord uit Utrecht; op 4 mei: te ging Putten: M. Baan uit Aalburg; te We- kerom: kand. D. C. Floor uit Maars* sen; te Zeist: R. van Kooten uit Goe derede. U De v; ten jaar' )aarl xlas indi\ de al op di ndi\ omd; Bevestiging tot predikant de hulp- voor predikers E. Bosma te Apeldoorn; L Hooijer te Hoogersmilde; K. B. A Kielder te Zuidwolde (Dr.); P. Kok te Utrecht; J. W. Lamberts te Ooster- wolde (Fr.); G. C. Ruissen te Ooster- wolde (Fr.); mevr. A. C. Veis Heijn te Amsterdam; wika J. Th. Pletersen uit Warmenhuizen te Castricuni (prov. «jeugdwerkadviseur in de kerk provincie Noord-Holland.) GEREF. KERKEN Beroepen te Veldhoven: J. J. 8plint«f te Overveen. Afscheid van De Krim: D. DIJkstn ber. te Gerkesklooster; van Treeb eek: K. W. Kakes ber. te Goes; van Ee: H. Postma ber. te Dalfsen. Intrede te Nieuwlande (Dr.): F. Dijk stra uit Tzum, GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Melissant: A. Hofman te Scheveningen. UNIE VAN BAPTISTENGEM. Afscheid van Almelo (Bethel): C Mostert wegens benoeming tot pat- 'toraal-maatschappelijk werker bij de stichting Tabitha te Amsterdam Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913458 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rotterdam TeL 010-115588 (Red.) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. kom De I het kant WE ke 1; de li Pvd. min teln tü SS* D m .Al Ton Veil

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2