eel goeds uit Boedapest
roeve koning in mist en regen
e tweeslachtigheid van de mens
Personalia
Waar en wanneer?
e
Nu gratis Dagkaart
bij4Kriskras-
Attraktiekaartjes.
NGAARSE FILMWEEK
Hongaarse Filmweek
:FDE EN ANARCHIE
sconti's Ludwig
Le Pays Bleu,
een afknapper
Prolongaties
en reprises
Glimmerveen klaagt
voorzitters aan
van stembureaus
:t
,G 28 APRIL 1978
Trouw/Kwartet P 11 - RHS 19
HI
1EI
AnsBa
oeder
..Ore
10. De
DILf.
fonle
Utrecl
itterdai
Cholr
ing Ol
■TEEG:
EwaJd
20 30 i
lTER: 3
Kamen
Utree*
0.30.
ag niet
2015.
'i ment
W. Wielek-Berg
In 1973 het Utrechtse
tfuis 't Hoogt werd opge-
c werd dit heuglijk feit ge-
met een Hongaarse film-
Nu de tijd van het lu
is gekomen wordt dit
herhaald. Alleen
t financieel wat makke-
dan toen: CRM draagt
,4ntje bij, het een en ander
plaatst in het kader van
ongaars-Nederlands cul-
akkoord (te zijner tijd
■jfin ook een Nederlandse
eek in Hongarije plaats
n).
rogramma bestaat uit ne-
speelfilms, negen korte
en evenveel animatie
die tussen 28 april en 7
i diverse filmhuizen zul-
Drden vertoond.
sseurs MSrta Mészaros. Oyör-
nhas en Pal Sandor. de scena-
ijfster Ildiko Kóródy en de
iman Elemér Ragalyl zullen
ite vier dagen bij de vertonin-
nwezig zijn.
et zo lang geleden stond bij
snilestatie van het Hongaarse
onverbiddellijk Miklós Jaczó
lal de grote, doch moeilijke
rr. In latere jaren werden nieu-
nen bekend: Judit Elek, Mart-
szdros. Ferenc Kósa om er
n te noemen. Ditmaal komen
nderen aan bod.
ikteristiek
jen hoofdfilms mogen qua in-
hematiek en vorm nog zoveel
kaar verschillen, uit alle te
kan men toch enkele karak-
;ken opmaken van de Hon-
cinema (afgezien van het
liveau, maar dat wisten we al:
ïgaarse film heeft een naam te
en en is voorshands nog niet
ïis dat te doen). Daar is (nog
hoewel misschien minder uit-
iken dan weleer) een pre-occu-
net het verleden. Verder geven
este films een indruk van se-
zwaarte, van diepgaand gewe-
ïderzoek. die bijna calvinis-
aandoen. hoewel katholieke
en kruisen meermalen het
vullen. Misschien is deze in-
nde ernst een van de redenen,
en op politiek en sociaal ter-
jn kritiek niet spaart (de op-
van 1956 mag dan in de kiem
esmoord. Hongarije heeft wel
alinisme afgeschud en is tot
eest vrije Oosteuropese land
ien), terwijl men het persoon-
wychologische. met name het
•le terrein slechts aarzelend
dt. Regisseurs als Marta Més-
zéros en PaL Sandor. die daar wel
verkenningstochten ondernemen,
worden aan de distributie van hun
films (anders dan in de Sowjet-Unie)
•geen strobreed in de weg gelegd.
In het middelpunt van deze film-
week staat, ontegenzeggelijk. Zoltén
Fabri met drie films, waarvan er een
uit 1956 dateert, vlak voor de
opstand.
Meneer Hannibal
Deze „Meneer Hannibal" moet ge
heel gepast hebben in het gistende
klimaat dat er toen in Hongarije
heerste, want hij gaat, niet meer of
minder, over moed en verantwoorde
lijkheidsgevoel van het individu te
genover de heersende macht. De film
speelt in 1930, toen Hongarije een
fascistoïde regering had. Een goed
hartige, maar nogal sullige leraar
heeft een theorie dat Hannibal bij
een revolutie om het leven zou zijn
gekomen. Het essay dat hij daarover
schreef wordt in het jaarboek van de
school gepubliceerd, roem en eer val
len hem ten deel. maar zijn stelling
past niet in de politieke kraam van
de machthebber^. Hij wordt verne
derd en tenslotte de dood ingedre
ven, maar hij behoudt zijn integri
teit. Het is nog steeds een ontroeren
de film met prachtig spel.
Plus minus een dag
In „Plus Minus een dag"4uit 1972
gaat Fabri voort op het thema van
de verantwoordelijkheid, al is hier
eerder van collectieve lafheid dan
van individuele moed sprake. Een
oorlogsmisdadiger, die als comman
dant een heel dorp in de as heeft
gelegd, komt na vijfentwintig jaar
vrij en begeeft zich met zijn bajes-
vriend en vroegere kameraad als
door een duistere macht gedreven
naar het dorp van zijn misdaad. Zo
dra hij daar aankomt is het. alsof het
oude patroon van macht en slaafse
onderdrukking weer geldigheid
krijgt. De waard van het dorpscafé
tapt hem zonder morren, de bewo
ners staan voor het raam te loeren
doch zeggen niets, er is maar een
jonge man die de confrontatie aan
durft en hij krijgt de politie tegen
zich. Het eindigt, net als vroeger, in
bloed en brand.
Het vijfde Zegel
De belangrijkse film van Fébri, en
van de Hongaarse filmweek. was
voor mij „Het vijfde Zegel" uit 1976:
gruwelijk, schokkend, psychologisch
fijn genuancéerd. Het is winter 1944,
buiten jagen de Hongaarse fascisten,
Meneer Hannibal: 2 mei 't Hoogt,
Utrecht; 4 mei Zienema Oktopus,
Amsterdam; 8 mei Filmmuseum,
Amsterdam; 9 mei T. H. Twente,
Enschede; 4 mei Filmhuis Uilen
stede, Amstelveen.
Plus-minus één dag: 4 mei 't
Hoogt, Utrecht; 5 mei Zienema
Oktopus. Amsterdam; 7 mei
Filmhuis Rotterdam; 11 mei
Filmmuseum Amsterdam.
Het vijfde Zegel: 7 mei 't Hoogt,
Utrecht; 8 mei Filmmuseum. Am
sterdam; 9 mei Filmhuis Uilenste
de, Amstelveen; 10 mei Filmhuis
Rotterdam; 11 mei Zienema Ok
topus, Amsterdam.
Zij Tweeën: 29 april 't Hoogt,
Utrecht; 30 april, Zienema Okto
pus, Amsterdam; 2 mei Filmhuis
Uilenstede. Amstelveen; 5 mei
Filmhuis Rotterdam; 8 mei T. H.
Twente Enschede; 12 mei Film
museum Amsterdam.
Souvenir uit Herkulesbad: 28
april, 't Hoogt, Utrecht; 29 april
Zienema Oktopus, Amsterdam;
30 april Melkweg, Amsterdam; 2
mei Uilenstede, Amstelveen; 4
mei Filmhuis Rotterdam; 9 mei
T.H. Twente Enschede; 11 mei
Filmmuseum Amsterdam.
De Wind giert om hun voeten: 30
april 't Hoogt, Utrecht; 4 mei Zie
nema Oktopus, Amsterdam; 8
mei T. H. Twente, Enschede; 10
mei Filmmuseum Amsterdam.
Weesje: 6 mei 't Hoogt, Utrecht; 9
mei Filmhuis Rotterdam; 10 mei
Filmmuseum 'Amsterdam; 7 mei
Zienema Oktopus, Amsterdam.
Geblinddoekt: 5 mei 't Hoogt,
Utrecht; 6 mei Zienema Oktopus,
Amsterdam; 8 mei Filmhuis Rot
terdam; 9 mei Filmmuseum Am
sterdam en Uilenstede, Amstel
veen; 10 mei T. H. Twente En
schede.
Spinnenvoetbal: 29 april Melkweg,
Amsterdam; 3 mei 't Hoogt,
Utrecht; 5 mei Zienema Oktopus,
Amsterdam; 6 mei Filmhuis Rot
terdam; 9 mei Filmmuseum Am
sterdam; 10 mei T. H. Twente
Enschede.
de „Pijlkruisers", in een kroeg in een
buitenwijk zitten vier mannen bij
een bij een glas wijn. Ze keuvelen
over ditjes en datjes (het leven in het
algemeen en het bereiden van een
stuk kalfsborst dat een van hen
heeft weten te versieren in het bij
zonder). Soms zwijgen ze even omdat
er geschoten wordt en geschreeuwd,
buiten, soms komen er een paar Pijl
kruisers binnen, een vijfde man
voegt zich bij hun gezelschap, een
hysterische vreemdeling. Een cyni
sche weduwnaar (doch we leren in de
loop van de film dat hij niet alleen
voorbeeldig voor zijn eigen halve we
zen zorgt maar ook voor een heel stel
ondergedoken kinderen) stelt ze
opeens voor een moreel probleem, in
de vorm van een vraagspelletje. Ze
zijn geschokt, ze denken er de hele
nacht over na, de volgende dag wor
den ze gearresteerd en gaat het spel
ernst worden. Het einde is niet het
toppunt van cynisme, dat sommigen
erin willen zien, maar de ontsnap
ping door het gewone verstand, door
het gewone plichtsgevoel aan een
gruwelijk alternatief, dat door de
fascisten wordt gesteld om het mo
reel te breken.
Wij tweeën
Mórtha Mészéros, ook in ons land
bekend geworden door films als
„Adoptie" en „Negen Maanden"
heeft het terrein van de vrouw voor
haar rekening genomen, zij zegt
„mijn voornaamste doel is om vrou
wen op het doek te brengen die niet
langer via een man trachten vooruit
te komen, maar die hun geluk zoe
ken in zelfverwezenlijking." Wij in
Nederland zijn aan een dergelijke
zienswijze allang gewend, maar in
Hongarije, sterk aan traditie gebon
den, schrikt men er nog van. „Zij
Tweeén" uit 1977, een hartverove-
rend eerlijke, eenvoudige (maar
daarom nog niet simpele) film gaat
over twee vrouwen, die geheel ver
schillend zijn en toch bij elkaar
warmte en steun vinden.
Allebei staan ze op een kruisweg:
hun huwelijken gaan niet goed. ze
weten niet wat ze moeten beginnen,
aarzelend maken ze vele fouten, ze
komen er n{et uitzodat het doch
tertje Zsuzsi, dat de gehele film door
toeschouwster is geweest, niet hele
maal ongelijk heeft als ze tenslotte
uitroept: „Jullie liegenl Jullie liegen!
Allemaal!"
Souvenir uit Herkulesbad
Ook Pél Séndor beweegt zich met
„Souvenir uit Herkulesbad" (1976)
op voor Hongaarse begrippen blijk
baar nogal drassige bodem. In 1919,
na de val van de communistische
Radenrepubliek, vindt een jonge,
rode soldaat onderdak in een sanato
rium. Hij moet doorgaan voor vrouw
een rol die hem afwisselend amu
seert, lichtelijk prikkelt (omdat hij
ook bij mannen reacties blijkt op te
rai
UI!
iel
bi
dat
I en
van
en;
The Movies is een nieuwe
an Lina Wertmüller in het
ram opgenomen „Liefde
archie". Een dubieuze,
iche titel, volkomen pas
bij een film die zelf vol zit
dubieuze situaties en iro-
L
I heel vroege kleuterjaren heeft
nge boer, Tonino, zijn vader en
horen zwetsen over „anarchis-
l socialisten": anarchisten had-
tt vooral op koningen voorzien,
isten wilden de gemeenschap
n Dat is voor Tonino de bron
tien van een geheime bewon-
t voor het „koningen dodende"
hisme. De bewondering wordt
tersterkt door de moord, door
ten gepleegd, op een dorpsge-
die aan iedereen bekend wilde
p dat hij Mussolini zou doden,
besluit zich bij het anarchis
te sluiten en als anarchisti-
ealist de duce uit de weg te
Wertmüller zou niet zijn wie zij
j zij niet haar film had toege-
Tonio en het meisje dat hij liefheeft in „Liefde en anarchie"
spitst op het tweeslachtige dat de
mens in zijn karakter en geestelijke
vorming beheerst. Tonino heeft de
hulp van een bordeel-slet Salome,
die zich in een duur Romeins bordeel
genesteld heeft uit haat tegen het
fascisme en om aan „hoge fascisti
sche pieten" veiligheidsgeheimen te
kunnen ontlokken. Maar zij is kil en
nuchter genoeg om te weten dat,
zoals zij het uitdrukt, „alle idealis
ten, zodra het erop aan komt, een
rotzooi van de wereld maken". Dat
ligt niet aan het idealisme als zoda
nig, het ligt doodgewoon aan het feit,
dat held en lafaard, rustig overleg en
blinde passie samen in de mens hui
zen.
Die tweeslachtigheid is er ook
de oorzaak van, dat de door Tonino
ding.
lino Visconti, de grote Ha
sp regisseur, werkte in
ean „Ludwig II", toen met
eerste attaque de ziekte
overviel, waaraan hij ja
kter zou sterven. De film,
nun (en speelduur van vier uur,
teruggebracht tot iets
den.dan drie, heeft over de
naar de Nederlandse bios-
h lang gedaan, maar nu is
dan toch. Gelukkig, want
lag dan niet Visconti's bes-
In zijn, hij is in vele opzlch-
jkarakteristiek voor zijn
'ti. aristocraat van origine,
st van geloof, werd met zijn
film „Ossessione" bekend als
f van het neo-realisme", maar
derde zich van die stroming in
tere werk, dat over het alge-
Tltblinkt door visuele rijkdom,
'e compositie, sombere gran-
Zijn helden falen en gaan ten'
l omdat hun tijd voorbij is of
I ze hun tijd niet begrijpen.
Als dit laatste voor iemand gold, dan
wel voor Ludwig II, van 1864 tot 1886
koning van Beieren, de midder
nachtkoning, de zwanenridder; aan
bidder van Wagner en van zijn nicht
Elisabeth, keizerin van Oostenrijk;
dweper met de middeleeuwen en de
Franse zonnekoning; mlnaar
meestal op een afstand van knap
pe jonge mannen; hater van de Prui
sen en de wetenschap; bouwer van
barokke sprookjespalelzen, (Neu-
schwanstein, Linderhof, Herren-
chiemsee), de man over wie de Fran
se dichter Paul Verlalne schreef:
„Gij zijt een dichter, een soldaat, de
enige koning van deze eeuw waarin
de koningen zo weinig doen.
Wonderbaarüjk schoon was hij toen
hij als negentienjarige de troon be
steeg; toen zij 22 Jaar later krankzin
nig. verdronk in het Starnberger-
meer. te zamen met zijn arts die hij
waarschijnlijk meetrok naar de diep
te. was hij pafferig, wit, tandeloos.
Getralied
Als de geschiedenis die figuur niet
had opgeleverd, had Visconti hem
moeten verzinnen, zo uitstekend
past hij In zijn opvattingen en voor
keuren.
Klaus Mann, de zoon van Thomas,
schreef in 1937 over deze ongelukza
lige koning een prachtige novelle,
„Das vergitterte Fenster" („Het ge
traliede venster") die in vergetelheid
is verzonken. Het is mij niet bekend,
of Visconti bij zijn verfilming van het
leven van Ludwig dit verhaal in het
hoofd en het hart droeg, maar het
zou me, eerlijk gezegd, verbazen als
het anders was. Om de historische
feiten gaat het daarbij niet. wel om
de sfeer. Zowel bij Klaus Mann als
bij Visconti regent het voortdurend,
zwaar, ruisend,, onverbiddellijk. We
liswaar wisselt Visconti in die drie
uur de regen af met mist en sneeuw
(lente- en zomerzon schitteren door
afwezigheid) maar naar die regen
keert hij telkens terug, die bepaalt
het ritme van „Ludwig", het ritme
van een onafwendbaar en ten dele
zelf gezocht noodlot, vol droefenis en
verval.
In de film wordt perfect gespeeld
(door Helmut Berger als geloofwaar-
Het Weesje in de film van Laszló Ranódy
roepen) en hartgrondig tegenstaat.
De kameraad met wie hij moet
vluchten komt niet. hij moet zich
schikken in het leven, hij is genood
zaakt een witte soldaat die avances
maakt te doden, als de vluchtweg
eindelijk open schijnt te liggen is het
te laat.
„Souvenir uit Herkulesbad" valt op
door zijn verfijnde nuancering, zowel
wat de reacties van de jongeman als
de tekening van de vreemde aquari
umsfeer in het fin-de-siècle huis be
treft, vol planten, varens en verval
len levens. De beroemde cameraman
Elemér Ragélyi, die alle stijlen be
heerst en dit gebeuren in een onwe
zenlijk licht dompelde, kan niet ge
noeg geprezen worden.
De Wind giert
onder hun voeten
„De wind giert onder hun voeten" uit
1976 van György Szomjas is wat je
een poesta-Western zou kunnen noe
men, opgetrokken volgens het Ame
rikaanse schema, met boeren die
zich op de wijde vlakte willen vesti
gen en vrijbuiters die willen blijven
dwalen, een goede bandiet en een
verrader en confrontaties met het
geweer. Waarschijnlijk is hij als pa
rodie bedoeld, maar daarvoor is hij
toch volgens Nederlandse begrippen
te droefgeestig en te zeer geladen
met historisch-materialistische stof.
Weesje
en Salome beraamde aanslag op
Mussolini mislukt. Bij Tonino open
baren zich imponerend alle facetten
van menselijke angsten en bezeten
heden. Als blijkt dat het uur waarop
de aanslag moest gebeuren verstre
ken is, hitst Tonino zich zelf op tot
een verschrikkelijke woede: hij heeft
niet de anarchistische held kunnen
zijn, die hij zich had voorgenomen te
zijn. Ziet hij een politie-patrouille
naar het bordeel komen, waar hij
zijn schuilplaats had gezocht, dan
wordt hij radeloos van angst. Die
combinatie van woede en angst
brengen hem ertoe om tóch de thea
trale held uit te hangen en luid rond
te bazuinen dat hij Mussolini heeft
willen doden. Het wondere bij hem
(ook dat is weer een voortvloeisel uit
de onbegrepenheden in een mens) is,
dat hij onder monsterachtige mis
handelingen idealistisch volledig
overeind blijft.
In een waardigheid die door Lina
Wertmüller uitermate behoedzaam
en begripvol behandeld is.
Amsterdam, The Movies, 16 jr.
D. Ouwendijk
De film ..Weesje" uit 1976 van Lószló
Ranódy draagt alle kenmerken van
een bloedstollende draak en is dat
beest toch niet geworden. Een zeven
jarig weesmeisje op het platteland
wordt, zo omstreeks 1930, zo lieder
lijk vernederd, misbruikt en mishan
deld dat je in de verleiding komt het
als een melodramatisch verzinsel af
te doen. Maar ik herinnerde me ver
halen van mijn moeder over wezen
op óns platteland, en die hadden het
niet zó erg, maar toch Bovendien
weet de kleine Zsuzsanna Czinkóczi
aan het figuurtje zoveel levensecht
heid mee te geven dat je er wel in
moet geloven.
Geblinddoekt
In „Geblinddoekt" (1974) van An-
drés Kovécs wordt weer een gewe
tensprobleem aan de orde gesteld,
ditmaal van een priester. Die ont
dekt, dat het geloof in een wonder-
heilige door de kerk voor oorlogs
doeleinden wordt misbruikt. Als hij
protesteert, verdwijnt hij in het
krankzinnigengesticht
De film begint zeer goed en intrige
rend, raakt aan het eind echter wat
overspannen en warrig.
Spinnenvoetbal
In „Spinnenvoetbal" (1976) van Ja-
nós Rózsa wordt vinnige kritiek gele
verd op het geïntrigeer, gemanipu-
leer, opportunisme op een school.
Zeker respectabel, maar de situatie
blijft voor iemand die aan onze om
standigheden gewend is te lang te
onduidelijk, zodat op een gegeven
ogenblik de spanning tot nul wordt
gereduceerd. Pas tegen het einde
kikkert die weer een beetje op.
Na ..Cousin, Cousine" van Jean Ta-
chella is zijn jongste produkt. met
als titel „Le Pays Bleu" een afknap
per. Tacchella schijnt er ook zelf
enigszins zo over te denken, gezien
zijn bekentenis dat hij de film „ei
genlijk" vóór „Cousin, Cousine" had
willen maken. In zo'n bekentenis
klinkt duidelijk iets door van een
verontschuldiging. Tacchella heeft
trouwens meer verontschuldigingen
voor zijn „Pays Bleu" aangevoerd.
Zoals: „ik wilde de bekoring, de ver
rukking die het leven op het land
uitstraalt vastleggen". Een heimelij
ke verontschuldiging voor de over
heersing van landschapsbeelden in
de film: het landschap moet mensen
en hun gedragingen aannemelijker
maken. Of liever gezegd, moet je de
mensen maar doen vergeten. Want
eerlijk, zonder de bijzonder fraaie
landschapsbeelden zou de film ner
gens zijn gebleven. Dat is dan al
thans enige vergoeding, als men er-
Padre Padrone Prachtige film
van de Italiaanse gebroeders
Taviani over een Sardijnse
herdersjongen die zijn isole
ment verbreekt door de kracht
van het woord. De gehele week
in Filmhuis. Rotterdam; 28
t.e.m. 30 april Rajakimoes.
Stadskanaal; 3 weken De
Krabbendans. Eindhoven; 30
april Inpoet, Heerlen.
l'Affirhe Rouge. Briljante film
van Frank Cassenti over een
verzetsgroep in de oorlog,
waarbij heden en verleden bij
na onmerkbaar in elkaar over
vloeien. 2 en 3 mei Nederlands
Theaterinstituut. Amsterdam.
Dc Komedianten. Meesterwerk
van een Griekse filmer Theo
Angelopoulos. waarbij een be
wogen tijdvak van de geschie
denis zich weerspiegelt in de
lotgevallen van een reizende
groep toneelspelers. 28 april
T.H Delft.
Tc gek om los tc lopen. Schok
kende film door een Italiaans
collectief over nieuwe wegen
om krankzinnigen te integre
ren in de maatschappij. 30
april Cliëntenbond, Am
sterdam.
Providence. Meesterlijke film
van Alain Resnais over verval,
dood en de creatieve capriolen
van een oude, zieke schrijver.
De gehele week in Studio D,
Delft
Rome. open stad. Film Uit 1945
van Roberto Rosselini over be
zetting en verzet in Rome. in
het geheel niet gedateerd. De
gehele week in Schouwburg.
Gouda.
2001, A Space Odyssey. De bes
te science-fiction-film ooit ge
maakt, door grootmeester
Stanley Kubrick De gehele
week in Tivoli 3, Leeuwarden.
Una giornata particnlarc. Mooie
film over twee kleine menSen
die door de molens van het
Mussolini-regime worden ver
malen, met Marcello Mastroi-
anni en Sophia Loren in de
hoofdrollen De gehele week in
Tuschinski 2, Amsterdam en
Alhambra, Enschede
La Dentelliére. Tedere liefdes
film van de Zwitserse regisseur
Claude Goretta over twee
mensen die niet te zamen kun
nen komen omdat de woorden
hen scheiden. De gehele week
in Metropole. Den Haag.
Annie HalV. De laatste film van
de geniale Amerikaanse ko
miek Woody Allen, vol grap
pen en droefenis. De gehele
week in Alhambra 2. Amster
dam. Rembrandt 3, Utrecht;
Rembrandt 2, Eindhoven;
Euro. Hilversum; Studio. Lei
den en Oscar, Rotterdam.
toe over zou gaan om de film te gaan
zien.
Voor de rest is de film geregisseerd
en bedacht volgens het overbekende
patroon: hoe leuk en gezellig, hoe
onbevangen libertijns en geestig
kunnen Franse plattelanders met el
kaar omgaan, zodra ze het een beetje
op de heupen krijgen Met andere
woorden, de film zit stikvol typisch
Franse leut-, vrij- en dronkenschaps-
cüché's. Met als centrale punt een
jong aantrekkelijk vrouwtje, in dit
geval Brigitte Fossey, die een ver
pleegster verbeeldt vol gedachten
over persoonlijke vrijheid Wat in de
ironiserende praktijk uitkomt op
een onstuimige, jolige verbonden
heid met een gelijkgestemde vriend.
De film is ontspannend, dat is alles.
Amsterdam, De Uitkijk, 16 jr.
D. Ouwendijk
dig verouderende sprookjeskoning;
Trevor Howard als een slimme, ge
slepen, door ordinair opportunisme
gedreven Wagner, daarin bijgestaan
door Sllvana Mangano als Cosima;
Romy Schneider als de oudere Elisa
beth, grillig en rusteloos, terwijl zij
eens de jonge „Sissi" speelde als een
spring-ln-'t-veld uiteen meisjesboek,
waarlijk een blauwdruk van de ont
wikkeling van een actrice; Gert Frö-
be als een kobold-achtige biechtva
der) maar wat in de herinnering over
blijft zijn beelden. En wat voor beel
den! Vrouwen onder paraplu's als
zwarte vlinders op verregend gras;
parken in de sneeuw met choreogra
fisch geplaatste en bewegende figu
ren; grotten met zwanen en aanglij-
dende schelpenbootjes in rooskleu
rig schemerlicht. Een zware deca
dentie, soms grenzend aan de kitsch,
soms daarin overvloeiend, ligt over
het geheel (onmisbaar als je zo'n
hoofdpersoon kiest). Dat Visconti
onder andere ook opera-regisseur
was heeft in „Ludwig" zijn sporen
nagelaten.
Amsterdam-Calypso en Du Midi, 16 jr.
Wie in dc periode van 1 april t/m 31 augustus
1978 een 8-daags Kriskras-abonncmcnt koopt, kan
een gratis Dagkaart verdienen.
.Hoe? Door op verschillende data in totaal
4 NS-Attraktickaartjes te kopen. Als logisch onder
deel van een voordelig dagje-uit. 115 Mogelijkheden
staan er in dc brochure NS-Dagtochtcn en -Attrak-
ties78. Gratis verkrijgbaar op de stations.
Is het 4e Attraktickaartjc binnen dc geldig
heidsduur van de Kriskraskaart gekochtdan ontvangt
u een gratis Dagkaart die t/m 30 september recht
geeft op een dag onbeperkt reizen.
Spelregels: bi) uw Kriskras-abonnemcnt
krijgt u de zogenaamde "4 1 kaart'.' Op deze kaart
krijgt u telkens wanneer u een Attraktickaartje koopt
een stempel. En u weet het; 4 stempels zijn goed
voor een gratis Dagkaart. Kun ie nog eens een keer
extra met de trein er op uit.
FOTOWEDSTRIJD
De Amsterdamse fotograaf Ruud
Hoff heeft de eerste prijs gewonnen
in de jaarlijkse fotowedstrijd rond
het Oranje-huis. Met zijn dubbelpor
tret van de prinsessen Irene en Mar
griet veroverde hij het „Oranje-wis
selobjectief". Commissaris van de
Koningin in Zuid-Holland, mr M.
Vrolijk, reikte gisteren in Den Haag
de prijs uit. Uit de ruim driehonderd
ingezonden foto's is een vakantie-
plaatje van prinses Beatrix en prins
Claus van free-lancer Jan Sterk als
nummer twee bekroond. Cor Mulder
kreeg met een opname van prins
Claus in China de derde prijs.
DEN HAAG (ANP) De Nederland
se Volks Unie van Joop Glimmer
veen heeft bij de hoofdofficieren van
Justitie in Den Haag. Rotterdam en
Amsterdam aanklachten ingediend
tegen de voorzitters van de stembu
reaus in die steden.
Glimmerveen is hiertoe overgegaan
nadat de stembureaus ook de blan-
co-lljst (waar hij als nummer één op
staat! hebben geweigerd die de NVU
nu heeft ingediend voor de gemeen
teraadsverkiezingen.
In de aankalcht spreekt Glimmer
veen van „Het Invoeren van een
apartheidsbeleid" en „discrimina
tie" Volgens de NVU-leider is bij
minister Wiegel van binnenlandse
zaken ook een klacht Ingediend te
gen burgemeester 8chols van Den
Haag „wegens ernstig machtsmis
bruik".