Neem als de kinderen naar bed zijn
'ns even tijd vooreen zakelijk voorstel.
Éf%
zcc
U HEBT
HONDERDDUIZEND NAASTEN...
MODERNE KUNST IN ONZE MAATSCHAPPIJ
Ga dit jaar 'ns op de Franse toer
Zelfverzekerde ouders sturen deze bon naar
Centraal Beheer, Antwoordnummer297 Apeldoorn.
centraal beheer
Bon:
Volgende week VLUCHTELINGENWEEK
GELDINZAMELING
T<
Ze hebben uw hulp nodig. ALLEMAAL.
Bezoek één van de ZO A-avonden:
Help ons helpen - met Uw GELD.
DOEN. Niet voor ons - Voor Hen.
Stichting Comité Hulpverlening Zuid-Oost-Azië
Postbus 1527,9701 BM Groningen, tel. 050-777428.
GIRO: 29.14.600
ZATERDAG 22 APRIL 1978
TROUW/KWARTET
Gesprek met allen die de Gereformeerde Kerk liefhebben
Oproep tot zelfonderzoek
In onze vorige gesprekken hebben wij getracht een situatietekening te geven van onze
gereformeerde kerken Thans willen we speuren naar de oorzaken van het geestelijke verval
dat zo snel bij ons aan den dag is getreden.
Maar voordat we daartoe overgaan, willen wij u de vraag stellen: Bent u bereid om samen zulk
een onderzoek te verrichten?
We wijzen heel gemakkelijk de fouten en zonden aan bij de anderen. We sturen een hele
delegatie naar Zuid Afrika om daar de broeders erop te wijzen dat ze de verkeerde weg
bewandelen We wijzen met onze veroordelende vinger naar Chili, naar Brazilië, naar Rhodesië
enz.
Maar is het dan juist, wanneer we meteen geprikkeld reageren, wanneer anderen ons
uitnodigen tot een diepgaand zelfonderzoek? Als we dat doen. dan staan we in wezen gelijk
met de farizeeër die God dankte omdat hij niet was als al de anderen en in elk geval heel wat
beter dan die verachte tollenaar (in ons geval: dan die verachte kerken van Zuid Afrika).
Wij, gereformeerden!
Hebben wij en onze vaderen niet veel te veel geleefd uit het zelfbesef: „Wij, geheide
gereformeerden! Wij. stoere calvinisten!En roemden wij niet voortdurend over onze kerken
als over „de meest zuivere later iets minder zelfbewust: de minst onzuivere openbaring
van het lichaam van Christus"?
Ps. 147 leert ons: ..Hij (de Herei heeft geen welgevallen aan de kracht van het paard noch
behagen in de benen van de man; maar de Here heeft welbehagen in wie Hem vrezen, die op
Zijn goedertierenheid hopen". En zo schrijft Jakobus: „God weerstaat de hoogmoedigen, maar
de nederigen geeft Hij genade" (Jak. 4 6).
Wij echter zijn gaan vertrouwen op „de benen van de man", op onze eigen (theologische)
denkkracht, op ons organisatievermogen, op onze wilskracht en ons doorzettingsvermogen, op
onze berekening, onze kerkdiplomatie en menselijke wijsheid.
Wij zijn gaan vertrouwen op „de kracht van het paard", op onze Vrije Universiteit, onze Anti-
Revolutionaire Partij, onze christelijke school, op ons gestroomlijnde kerkelijke leven met zijn
vele gereformeerde verenigingen, op ons machtige instituut met zijn 850.000 leden en op de
miljoenen die we elk jaar.bij elkaar brengen voor allerlei doeleinden
Hebben wij aldus Christus niet verdrongen van Zijn plaats als Hoofd van de gemeente ook op
aarde? Hebben wij Hem niet „weggepromoveerd" tot ere-vooreitter in de hemel? Maar hier op
aarde zullen wij. gereformeerden, het Koninkrijk Gods wel eens voor elkaar fiksen.
Natuurlijk bidden we nog om de leiding van de Heilige Geest bij het begin van onze kerkelijke
vergaderingen. Dat hoort zo. Maar is dat werkelijk een existentiële smeking om Zijn
aanwezigheid Zijn wij diep doordrongen van onze afhankelijkheid van Christus. Zijn onze
gemeenten werkelijk „lichaam, waarvan Christus het Hoofd is", „tempel waarin de Heilige
Geest woont en werkt" of zijn we ontaard tot alleen maar een christelijke aktiviteitenclub?
„Ik zeker niet!"
Vanuit dit zondige gereformeerde zelfbesef zijn wij ook de oecumene aangegaan met de Raad
van Kerken in Nederland en met de Wereldraad van Kerken, waarvan kerken lid zijn die „de
zaligmaking door genade en geloof alleen" pertinent afwijzen. We hadden dat nooit mogen
doen. want hoe kunnen wij zegen verwachten van de Here, wanneer wij samenwerken met hen
die de zaligmaking door de ene Naam loochenen?
Laten wij onszelf onderzoeken. Wat was ons diepste motief, waarom wij die aansluiting
zochten? Kwam dat voort uit de vreze des Heren of was de eigenlijke reden dat wij als
gereformeerden mee wilden tellen in de grote wereld en niet langer de smaadheid van Christus
wilden dragen die ons gebiedt om ons tegenover de wereld op te stellen?
En toen dan onze synode dat heilloze besluit nam. was er toen iets te bespeuren van het vrezen
en beven, waartoe Paulus ons oproept vanwege de machten der duisternis, waarmee we dan te
strijden krijgen? Is er toen door de synode vanuit het besef van onze zwakheid een indringende
oproep uitgegaan om intens te „bidden in de Geest" (Ef. 618)?
Neen, wij zijn die verschrikkelijke machten, waarover Paulus schrijft in Ef.6 12, tegemoet
getreden met het zelfbesef van Petrus: „Al zouden allen aanstoot aan U nemen. Ik zeker niet".
„Al moest ik met U sterven, ik zal U voorzeker niet verloochenen".
Maar ook wij zijn tot een diepe val te komen, net als Petrus. Wij waren overtuigd dat onze
gereformeerde inbreng die verschillende oecumenische raden wel eens eventjes in de gpede
richting zou doen koersen. Maar we hebben juist hiin dwaling in onze kerken laten doordrin
gen. We zijn voor een groot gedeelte de bijbelse en reformatorische visie op de zaligmaking
door genade en geloof alleen kwijt geraakt.
Wat is ons diepste motief?
Is dit niet tevens een grondfout van veel andere kerken? Is er niet in alle verdeelde kerken vaak
een steunen op de eigen voormannen of keurmeesters, op de eigen traditie, op de zelf
gefabriceerde kenmerken van de waarachtig bekeerde mensen, op de eigen geliefde termen op
de eigen vorm van vroomheid en op de macht van de eigen kerkelijke organisatie?
En is dat niet de eigenlijke reden, waarom wij maar niet kunnen komen tot de verwezenlijking
van het gebed en dus het gebod van Christus dat wij éën zijn?
We roepen de afzonderlijke kerkmensen op dat ze nederig moeten zijn, maar we voeden
tegelijk hun kerkelijke hoogmoed En we hebben onze argumenten klaar om dat goed te
praten. We noemen het niet kerkelijke hoogmoed, maar gezond kerkbesef.
Wij moeten allen onszelf onderzoeken. Wij moeten vragen naar onze diepste motieven. De
verontrusten onder ons moeten rekening houden met de mogelijkheid dat ze eigenlijk alleen
maar strijden voor het behoud van bepaalde gereformeerde gewoonten, terwijl ze in wezen niet
verontrust zijn om het Evangelie van onze levende Heiland dat in onze kerken wordt
aangetast.
Maar van de andere kant hoevelen zijn er niet onder ons die links praten en schrijven, maar
rechts eten. drinken en roken?
En verder is daar de kleurloze middengroep, zij die tevreden zijn als ze elke zondag hun
geestelijk natje en droogje gehad hebben de dominee wordt daar immers voor betaald
maar die overigens met rust gelaten willen worden. Ze zullen er geen voet voor verzetten om
onze kerken (weer terug) te voeren naar de heerlijke gestalte van de reine bruid van Christus.
Het zijn consumptiechristenen in wie geen spoor te bekennen is van de gloed des Geestes.
We hebben een opwekking nodig
Van nature willen we allemaal een goedkoop christendom. We begeren een luie stoel in de
hemel, waar we m een slee van een wagen naar toe worden gereden. Maar Christus heeft
gezegd „Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn
kruis op zich en volge Mij" (Lk. 9 23).
Jongelui onder ons. wij kunnen goed begrijpen dat jullie diep teleurgesteld zijn in het gezapige
christendom van zoveel kerkvolk en dan maar liever wilt afhaken. Doe het alsjeblieft niet. Het
echte christendom is heel anders. Jullie leider is niet die bepaalde dominee, die. om zich
populair te maken, wat biertjes samen met jullie naar binnen giet. hangend op een kruk in de
bar onder de kerk.
Onze leider is Christus, „de sterke Held", die het gevecht met de eeuwige dood heeft
aangedurfd en alle machten der duisternis heeft overwonnen. Hij wil ook ons Zijn kracht van
omhoog schenken, zodat oók wij in Hem onoverwinnelijk zijn, bereid om zelfs in het
martelaarschap Zijn bloedgetuigen te worden. Hij wil ook over ons Zijn Heilige Geest
uitstorten, zodat onze ouden „hun dromen dromen" over een nieuwe opwekking en onze
jongelui „profeteren" (Hand.2).
Haak dus niet af. maar vorm haarden van gebed en geestelijke vernieuwing. Schrijf ons. Wij
willen Jullie daarbij graag dienen.
Want een opwekking door de Heilige Geest hebben wij nodig. We zijn in onszelf lam geslagen.
Maar de Geest van Christus kan ons weer oprichten Laten wij dan intens bidden om zulk een
opwekking Bidt om voorgangers die de eeuwige gloed van het Woord in zich dragen, die
profetisch de gemeente oproepen: „Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de doden en Christus
zal over u lichten" (Ef.5 14).
Tot de volgende week.
Vereniging „Schrift en Getuigenis". Boulevard 11. Velp G.
voor ouders
voor jongelui
voor leraren
voor kunstenaars
voor leken
voor kenners
en voor ieder die moderne kunst niet begrijpt
Studiedag van de Stichting Bijbelgetrouwe Wetenschap
Sprekers: W L. Meijer over „Moderne kunst de school in?"
G. J. Nijhol over „Met de muziek mee? Maar waarheen?"
De studiedag wordt gehouden op 29 april van 10.00-16.30 uur in de
Kandeiaarskerk, Heiligenbergerweg 64 in Amersfoort.
Kosten: f 12,50 inclusief lunch en lezingen.
8-daagse vliegreis Golfe Juan met verblijf in appartement
v.a. 397 gulden
8-daagse vliegreis Corsica (appartement) v.a. 333 gulden
Informatie' boeking Wibautstraat 131
Amsterdam
Tel. 020-913456
Perscombinatie reöenj
op te nemen,zelf uw formulier
in te vullen,kortom zelf deze
verzekering te sluiten.
Hoeveel wilt u verzekeren?
U bepaalt 't zelf, maar
meestal liggen de verzekerde
bedragen rond de 100.000 gulden.
Om u een idee te geven van de
premie, zijn hier wat voorbeelden:
jaarpremie voor f 100.000 uitkering bij
overlijden
leeftijd
duur van de verzekering
vrouw
5 jaar
10 jaar
15 jaar
20 jaar
25 jaar
f 100.
f 110.
f 130.-
f 160.-
30 jaar
f 130.-
f 160.-
f 190.-
f230.-
35 jaar
f190.-
f 230.i
f290.
f360.-
40 jaar
f280.
f350.
f440.-
f550.-
Hoe u zo'n 30% van de
premie op een vrouwverzekering
bespaart.
Een verzekering op het
leven van de vrouw, ja. U hebt
er wellicht over gehoord,over
nagedacht: als de vrouw iets over
komt, valt de "manager" van het
gezin weg.
Afgezien van al het andere,
zal dit ook financiële problemen
geven. U weet wat 't kost om een
huishouden, een gezin te laten
draaien...
Dus laten we aannemen dat
u er ernstig over denkt zo'n
risikoverzekering te nemen.
Het is een simpele verzekering,
die niet duur is en alléén uitbetaalt
in geval van overlijden.
Heeft 't dan zin om jarenlang
Centraal Beheer is een vereniging met maatschappijen voor levensverzekering, schade
verzekering, informatieverwerking, financiering, hypotheken en leasing.Tel. 055-792213.
méér te betalen dan nodig is?
Nee, uiteraard. Vandaar ons
zakelijk voorstel: wij bieden u een
vrouwverzekering voor minder
geld. Meestal is de premie bij
ons zo'n 30% goedkoper dan bij
andere gerenommeerde maat
schappijen.
Én verder zit in een risiko
verzekering van Centraal Beheer
vanzelfsprekend geen spaar-
element. U betaalt alleen voor de
dekking van iets wat hopelijk
nooit gebeurt.
U moet er zelf wel iets voor
doen.
Wij zijn goedkoop, maar dat
komt omdat we alleen rechtstreeks
"zaken doen'.' U verdient zelf uw
premie voordeel.
Door zelf kontakt met ons
Vergelijkt u deze bedragen
gerust met die van andere maat
schappijen.
Én dan tenslotte nog deze tip:
sluit een risikoverzekering nooit
voor een langere periode dan echt
nodig is! De tijd dat de kinderen
in huis zijn is het belangrijkste...
Als u de bon instuurt krijgt u
na enkele dagen alle informatie
over onze voordelige vrouw
verzekering in huis.
Stuur mij informatie over uw vrouw
verzekering.
Naam
Adres
Plaats
(In envelop,zonder postzegel).
fff)
Voor de ontheemden uit VIETNAM
Ontsnapt aan geraffineerde terreur
Voor de ontheemden uit CAMBODJA
Ontkomen aan de wreedheden van Pol Pot c.s.
Voor de ontheemden uit LAOS
Ontvlucht aan dood en verdrukking
in Groningen 25 april, in het Tehuis
in Drachten 26 april, Geref. Kerk 'De Hoeksteen'
in Zwolle 27 april, Opstandingskerk
in Gouda 28 april, aula 'De Driestar'
in Amersfoort 29 april, de Flint
AANVANG: 20.00 uur.