Knelpunten binnen de r.k. wereldkerk Zelfs m'n eigen encountergroep begrijpt me niet n OPEN BRIEF riK-B-SI VANDAAG (el Voorbijgange oe nb dij ZATERDAG 22 APRIL 1978 KERK Trouw/Kwartet 5 TERI ia door dr C. Rijnsdorp De gegevens voor dit artikel zijn ont leend aan het r.k. internationale tijd schrift Concilium in zijn Nederlandse uitgave en wel voornamelijk aan nummer 1 van 1978. Deze aflevering is getiteld Communicatie in de kerk; ze telt 124 dichtbedrukte bladzijden en is voor 11.90 te bestellen bij De Horstink, postbus 400, 3800 AK Amersfoort. Dertien auteurs, schrijvend in het Engels (7). Italiaans (2). Spaans (1), Nederlands (1), Frans (1) en Duits (1) leveren bespiegelingen van algemene aard. theoretisch dus, maar vooral ook beschouwingen die op documen ten en statistieken berusten. Ze onderzoe ken hoe. over het geheel genomen, de intern- kerkelijke communicatie werkt, of richten hun aandacht speciaal op Europa (1 art.), Italië (3 art i. Spanje <1 art Canada »2 art.) en Chili (1 art.). De algemene leiding van het onderzoek berustte bij prof. dr Osmund Schreurder o.f.m. (geb. 1925), die te Nijme gen doceert. De communicatie in de r.k. kerk is verstoord en scheefgetrokken, zo wordt geconsta teerd. Waarom zijn bevoegde beoordelaars in Europa. Noord- en Zuid-Amerika. Afrika of Azië het zo snel eens over de noodzaak van meervoudige structuren en soepelheid wat de instellingen betreft, terwijl de ro- meinse curie tot heel andere conclusies komt' Italië In Italië is een sterke industrialisatie aan de gang. De bevolking vermengt zich heel sterk Boven Rome wonen thans meer zui derlingen dan in de zuidelijke gebieden. De Italiaanse kerk omvat misschien een derde van de totale bevolking. De leidende groep leken voelt veel voor vernieuwing en sym pathiseert met de jeugd Des zondags ko men er zo'n zestien miljoen Italianen naar de ongeveer 160.000 misvieringen, waarbij de vrouwen in de meerderheid zijn. Jonge ren tussen 19 en 21 jaar tonen zich het onverschilligst Duidelijk is dat de waarden van het verleden hun centrale plaats verlie zen De boodschappen en vermaningen van de kerk worden door het kerkvolk nog niet voor de helft begrepen. De preken zijn theo logisch leeg en oogsten geringe waardering. De kerkganger hoort voornamelijk gehoor zaamheid van zich eisen. De clerus begrijpt de vernieuwingsgezinde gelovigen niet en de kerk heeft niet door wat er eigenlijk in de wereld gebeurt. Ze loopt ten achter bij de diep ingrijpende vragen van de dag. Echtscheiding Sinds 1 december 1970 is in Italië de burger lijke echtscheiding mogelijk geworden. Het volk heeft, zoals uit een referendum is geble ken, hierin anders geoordeeld dan de clerus. Het echtscheidingsfront heeft gewonnen dank zij de stadsbevolking. De geestelijken nu komen in grote meerderheid van het platteland. Dorpsmentaliteit en stadsmen- taliteit vormen in Italië twee tegenoverge stelde culturen. Tussen het episcopaat en een groot gedeelte van het kerkvolk is een kloof ontstaan. De kerk komt over als „neer buigend"; wat ontbreekt is echte gemeen schap. Links katholieken zijn er vandaag in Italië meer dan ooit. Tenminste vijf miljoen ka tholieken die met enige regelmatigheid naar de mis gaan stemden 20 juni 1976 op marxis tisch geïnspireerde partijen. En dit ondanks de excommunicatie in 1969 en de recente oproep van de hiërarchie en de paus tegen een dergelijke keuze. Dit lijkt op een mas saal godsdienstige ongehoorzaamheid. De Sint Pieter in Rome met rechts op de voorgrond de pauseljke residentie, gebouwd voor Pius IV, die het concilie van Trente besloot (illustratie uit „De christenen" van Bamber Gascoigne, uitg. Elsevier). Spanje De Spaanse kerk is diepgaand verdeeld Lange tijd is daar het nationaal-katholicisme overheersend geweest. Van 1953 af komt er weer verandering door opheffing van de blokkade, een concordaat met de Heilige Stoel en een vriendschapsverdrag met de Verenigde Staten. Intussen zijn de meest vooraanstaande intellectuelen onder Fran co's aanhangers naar het buitenland ver trokken Het Tweede Vaticaans Concilie brengt zo omstreeks 1972 wat meer politieke vrijheid voor de christenen mee, dit niet zonder veel strijd, welke met name is ge voerd door de arbeidersstand. De „kruis- tochtkerk" geraakt op de achtergrond, maar. de nieuw opgekomen „aggiomamento- kerk" stelt duidelijke grenzen aan de veel vormigheid. Het marxistisch socialisme wordt afgewezen. Canada Ook in Canada heeft de r.k. kerk haar moei lijkheden. Ze is daar bij uitstek de religieuze instelling van de samenleving, maar met een dubbel nationalisme; Frans en Engels. De Franstalige provincie Quebec bezit kerke lijk grote historische voorrechten, destijds verkregen als vergoeding voor haar betui ging van trouw aan de Britse Kroon; door de taalbarrière vormt zij een kerkelijke wereld op zichzelf. In de rest van Canada leeft zij in een soort diaspora (verstrooiing). Zo is er in •Canada een in tweeën opgedeelde kerk. De kloof in taal en culturele achtergrond vormt de zwakte van de r.k. kerk in Canada, Opvallend veel priesters zijn na het Tweede Vaticaans Concilie uit de kerk gestapt. Het oorzakelijk verband is niet helemaal duide lijk. De tijd was er al rijp voor en in de algemene atmosfeer van vernieuwing en verandering kwam men er misschien wat gemakkelijker toe. De kerk is niet bij mach te gebleken voor een vreedzame overgangs periode te zorgen. Ook ten aanzien van de eenwording van Europa heeft de kerk, zo constateren de bezorgde auteurs, de boot gemist. De Belg H. Brugmans noemt Robert Schuman „de Johannes XXIII van de politiek". De kerk heeft de pretentie de ideologie van de sa menleving te willen bepalen, dus ook de Europese politiek te beïnvloeden, maar dit lukt haar niet omdat haar pastorale bemoei enis het tweeslachtig karakter vertoont van dienst en macht. Zo blijken de voornaamste knelpunten te zijn het gebrek aan werkelijk begrijpend contact tussen geestelijkheid en kerkvolk en voorts het gebrek aan contact tussen het Vaticaan en de nationale kerken. In dit alles vertoont zich een structureel gebrek van het r.k. kerkinstituut. Totalitaire systemen, ook kerksystemen, kunnen niet echt tolerant zijn. Een wereldkerk, die aanspraak maakt op het „Tu es Petrus" (gij zijt Petrus), zal ook rekening moeten houden met de profe tie van Johannes 21 vers 18. Het is niet voldoende het graf van Petrus in ere te houden. In de schaduw van de apostel dient de kerk te rekenen met een onvrijwillig mogelijk verlies van alle prerogatieven die Rome aan het Petrusambt heeft gemeend te mogen ontlenen. ADVERTENTIES Lees de van de Vereniging „Schrift en Getuigenis" aan allen die de Gereformeer de Kerken liefhebben, op de achterste pagina van deze editie. PINKSTEREN - De Geest ervaren door Jacob Kramer Oriëntatie in een tijd van verwachting van een ..nieuw Pinksteren een tijd waann charismatische bewegingen Antwoord op de vraag wat ..vervuld zijn van de Heilige Geest" betekent. 84 blz.. 7,90 Verkrijgbaar m de boekhandel ot bij Postbus 27. 5280 AA BOXTEL, tel. 04116-5348 KATHOUEKE BIJBELSTICHTING door A. J. Klei Wanneer in het programma van een stichtelijke bijeenkomst, waarvoor onze kerknieuwsredacüe een uitnodiging krijgt, gerept wordt over groepen", wekt dit in niet geringe mate mijn wrevel. Als er staat dat ..we vervolgens in discussiegroepen uiteen zullen gaan", betrekt mijn doorgaans onbewolkt gelaat en als ik lees dat „we in praatgroepen wat dieper willen doorstoten", kan ik een huivering niet onderdrukken. Dit zal wel een beroepsafwijking 7.i jn. Tenslotte zit ik op zo'n vergadering voor mijn broodwinning en voorzover mijn herinnering reikt ten die reikt zo langzamerhand aardig ven hebben al die met zoveel geestdrift aangekondigde groepen nooit één ordentelijke regel kopij voor de krant opgeleverd. Begrijp me goed, ikzit graag meteen paar mensen te praten en juist als jc "t niet van tevoren afspreekt, kom je soms vit de koetjes en de kalfjes bij iets wezenlijks tcrerht Maar in georganiseerd met-clkaar-praten geloof ik niet. zéker niet als er ook nog een verheven tintje aan gegeven wordt. Deze onaardige gedachten schoten me door 't hoofd toen ik de titel en de ondertitel las van het boek dat de lutherse hoogleraar in de theologie CoertH Lindijer samen met zijn vrouw Jitske Lindijer-Banning geschreven heeft ..Groepsgewijs. Een boek over groepen in de kerk" (uitgave Boekencentrum, Den Haag. en Lutherse uitgeverij. Amsterdam, 191 pag., prijs 22,50). Ik overwoog echter, dat professor Lindijer een paar maal in onze krant bericht heeft over zijn ervaringen met groepswerk in Amerikaanse kerken en dat hij dit op heel ontspannen toon en met de nodige reserve deed; ik overwoog voorts dat mevrouw Lindijer een dochter is van de grote professor W Banning (hetgeen volstrekt niets met ons onderwerp te maken heeft, maar wat ik gewoon leuk vind om te melden), en ik besloot terstond, vriendelijker over groepen te gaan denken. Dit gelukte wonderwel. Bladerend in het begin van het boek kwam ik het woord ..pietisme" tegen en ik herinnerde mij met enige genegenheid de oude baas. die eens per jaar de pereboom in de tuin van mijn ouderlijk huis kwam snoeien. Hij was „op gezelschap" en dit hield in. dat hij regelmatig een bijeenkomst bezocht van ..zware" vromen, die hun geloofsbevindingen uitwisselden en deze naar zeer strenge maatstaven keurden. Daarbij zeiden ze elkaar geducht de waarheid en welbeschouwd is zo'n gezelschap de piëtistische voorloper van de moderne encountergroep (encounter betekent ontmoeting), waar als 't goed is eveneens de zielen op tafel worden gelegd en de deelnemers geen mooi weer spelen. Er zijn altijd groepen in de kerk geweest, dat is bij de kloosters begonnen, en waarom kruip je in een klooster, ga je naar een gezelschap, sluit je je aan bij een actiegroep of word je lid van een gesprekskring? Bij alle onderlinge, niet geringe verschillen is er dit gemeenschappelijk: het gevoel van verloren te zijn in de kerk. zoals die officieel reilt en zeilt in erediensten, ambtelijke vergaderingen, commissies en rapporten. Dit wordt ervaren als een kille bedoening, je wordt niet persoonlijk aangesproken, het gaat over je heen. en waar gaat het eigenlijk over? Je wilt wel eens echt praten, je hart een beetje uitstorten zonder dat je meteen belandt bij een theoretische verhandeling of een verhit debat Goed, hiervandaan komen al die groepen en er is geen houën meer aan. Tot in de toppen van het kerkelijk leven dringen ze door en in de vaderlandse raad van kerken zijn ze met taakgroepen in de weer. Geen bezwaar, zolang er ook maar grapjes over gemaakt kunnen worden, zoals dat over een jongen, die verzucht: zelfs m'n eigen encountergroep begrijpt me nietMaar nu het boek „Groepsgewijs". In het eerste deel bieden professor en mevrouw Lindijer een theologische fundering en een historisch overzicht, in deel twee geven zij een beschrijving van wat er zo ongeveer in kerkelijk Nederland aan groepen voorhanden is en in het derde deel geven zij zonder hinderlijke leerstelligheid aan, „hoe het moet". Blijkbaar ben ik inmiddels zelf ook ietwat aangetast door de groepsgedachte. want hetgeen nu volgt: een samenvatting van de inhoud van „Groepsgewijs", is niet door mijzelf vervaardigd, doch door een paar anderen en dit stukje gaat verdacht veel lijken op 't resultaat van een werkgroep. De schrijvers pleiten voor uitbreiding van het groepswerk binnen de kerkelijke gemeenten, en vooral met het experimenteren met de Amerikaanse encounter-methoden, die vaak ten onrechte verafschuwd worden door christenen, die alleen sensatieverhalen gehoord hebben over „die verschrikkelijke sensitivity-training" of een persiflage er van op de televisie gezien hebben. Encounter is een term geworden voor een bepaald soort groepen, waarin men echtere en diepere ontmoetingen tussen mensen tot stand brengt dan in het gewone maatschappelijke leven meestal bestaan. Dat kan betekenen dat men elkaar eerlijk de waarheid leert zeggen, maar niet alleen in negatieve zin. Juist ook warmte en vertrouwen ontstaan er en worden er geuit, men leert er goed naar elkaar luisteren en helpt en ondersteunt elkaar. Zulke groepen bestaan tegenwoordig op allerlei terrein, en waarom zouden ze niet juist ook in de kerken een nuttige functie kunnen vervullen? De schrijvers menen, dat een echte gemeenschap binnen de kerk gevoed kan worden door meer gevoelsmatige ontmoetingen en door een echter en eerlijker communicatie, hetgeen „geoefend" kan worden in een kleine groep. Vandaar soms ook „oefeningen". Mensen gaan daar open voor elkaar en leren elkaar nu eens op een andere wijze kennen, ook in hun zwakke punten. En praten over het eigen geloof krijgt DE WEG In het gesprek dat Jezus met zijn leerlingen voert ten aanzien vand »n 0i komende dingen en waarin Hij h( r spreekt van zijn heengaan naar di Vader, vraagt Thomas: hoe moet*11 ae wij de weg kennen? Dat komt om stui Jezus had gezegd: Gij weet waar 1 bbe.' heenga en ook de weg daarheen ii trusj bekend. Thomas zegt in feite: wij weten van niets. Het antwoord va inve Jezus is een versluierde spreuk: II rming ben de weg, de waarheid en het l kabi leven. Niemand komt tot de Vade rden dan door Mij (Johannes 14,6). In b me Oude Testament is sprake van df tega'1 wegen des Heren. Daarmee zijn n he bedoeld de inzettingen, de «ede wegwijzingen van de God van 1st daari Wie zich daarop oriënteert heeft R belofte dat hij wandelt op de grot ndelt weg van de Heer, de Godsweg bij uitstek, zijn grote gang in en met geschiedenis. Dat is een gang nat het einde van de ballingschap, na het beloofde land, naar het rijk, r het vaderhuis. Jezus zegt: Ik ben weg. Niemand komt bij de Vader door Mij. Niemand komt bij zijn bestemming en de bedoeling van zijn leven dan door Mij. Ik ben di< weg. Een versluierd spreken. Erf 1 tegelijk bevattende een grote pretentie. De tora, de weg van Go< vindt in Hem zijn vervulling. Gaa op Hem over, moest, om zo te zegi vroeg of laat uitlopen op Hem. Zot allerlei wegen vanuit het binnenland, door moerassen heen) door nauwe bergspleten soms plotseling samenkomen en ineen overgaan in een heirbaan die naa stad leidt. Jezus is de weg. De k< heeft wel eens voortijdig en voorbarig willen vergeten dat die bergpaden en moeraswegen er ta moesten zijn en uiteindelijk leide i de gr"; naar die ene bestemming en o bedoeling van het begin af aan. Z Jezus de weg voor mensen. I p|US Onversluierd gezegd: betrokkenl iiekio op zijn woorden en daden, een op staan voor zijn Geest betekent v< mensen „op de weg" zijn. De enig weg die zin heeft en ergens toe lei >or Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Elden: A. J. A. Ru Arnhem; te Nijkerkerveen: A. Vlist te Genemuiden; door de syn. der ned. herv. kerk tot pèn oru voor buitengw. werkz. (geest, ve :ïaal-< ger bij de Kon. Luchtmacht): I ;n Boelhouwer, kand. te Linschot< gsraa Aangenomen naar Sprang (toez. atsse J. C. v. Rennes te Onstwedde; Wageningen (toez.): J. Kievi iae v, Windsheim, die bedankte voor 1 eer Dodewaard en Puttershoek. lrUjn Bedankt voor Werkendam: C j q Boer te Wageningen. void Beroepbaar (8 mei): J. P. Nap, Ei j Uith senstraat 55, Ede. betaa Afscheid: van Weesp, J. A. Vi r Vii wegens em. ;tgeh> GEREF. KERKEN toesl Beroepen te Amsterdam-Si iagd. vaart-Osdorp: F. W. Fokkema t< ren (NH); te St Jacobieparochii nsen Medema te Nijensleek. Ds J. S. ring li derbos te Goes is niet te Leider rliezei roepen, zoals gisteren abusieveli immii vermeld. jjgen ADVERTENTIE pas daar zin, waar het niet meer theoretisch is, maar echt iets van de persoon zelf laat zien. Waar tegenwoordig ook in het pastoraat meer de nadruk wordt gelegd op de persoonlijke ontmoeting, zou men in dit verband kunnen spreken van groepspastoraat: de groepsleden beoefenen pastoraat aan elkaar. Toch beweren de schrijvers niet dat alle kerkelijke groepen op de leest van encounter geschoeid zouden moeten worden. Ook in gesprekskringen en bijbelkringen bijv. kan iets van de bovengenoemde idealen verwerkelijkt worden, en ook voor die soorten kringen worden allerlei nuttige aanwijzingen gegeven en nieuwere methoden gesuggereerd. Voor de encountergroepen zelf wijzen de schrijvers een z.g. harde aanpak af, en leggen zij de nadruk op de eis van deskundigheid van de leiding (al is er geen diploma voor) Aan de gevaren van encounter wordt een apart paragraafje gewijd. Wanneer men deze gevaren scherp in het oog houdt, kunnen ze vermeden worden. Trouwens, wat is leven zonder gevaar? Ook iedere andere groepsbeleving kan gevaren inhouden, en hoeft daarom toch niet afgewezen te worden. boekennieuw Or Okke Jager BAAS BOVEN BUIS 184 blz.. ƒ23,50 De televisie m theorie en praktijk. „Eiger dit boek van Okke Jager een daverend tx Als een trein gaat het door de nog f geschiedenis van de TV Wie het Ie ondervindt het als een leerzame plezieif j aldus Prisma-Lectuurinlormatie Prof. Dr G. N. Lammens LITURGIE EN MASSAMEDIA 44 blz., ƒ10,75 ..Zo mm mogeli|k uitzendingen va kerkdiensten maar wel aan radio en t» aangepaste liturgievieringen." aldus e vallende condusie van de auteur Prot. Or G. N. Lammens VESPERSVIEREN 106 blz., 12,90 De tekst en de toonzetting van zes teli vespers en een beschouwing over deze iVJ ne liturgie vienngen Hans Bouma en Louis van Dijk ZOLANG JE ZINGT LEEF JE 60 blz., 15,50 Liedbundel met 27 liederen van Hans I ma De muziek van Louis van Dijk staat- oorspronkelijke vierstemmige harmoms atgedruki. Verkrijgbaar in de boekhandel KOK KAMPE - Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak.4, Rotterdai Tel. 010-115588 (Red. Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Hal Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEJ Postbus 3 Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2