Songfestival grijze notenpuree
Geniet vanavond
van 8 boeiende boeken.
1828-1978.
Twee unieke
jubileummunten van de Bank
van de Nederlandse Antillen.
Boek Magazine nr.2 is uit!
KUNST
Verward libretto zwakke
basis van Verdi-opera
Mleen Belgische afgevaardigde komt goed voor de dag
Bastia-PSV
op televisie
Molukkers staan
in juni terecht
Jan Derksen in Simon Boccanegra
Twee generaties Oranje
vereeuwigd in goud.
Uaangeboden door de
Bank van de
Nederlandse Antillen.
Boeiend Russisch programma
bij Rotterdams Philharmonisch
Concerten op het
Hinszorgel in Leens
ET
iTERDAG 22 APRIL 1978
TROUW/KWARTET 11
haar
te
geeft
door Willem Schrama
>ARIJS Het 23ste Eurovisie
tongfestival, dat vanavond
echtstreeks vanuit het Palais
es Congres in Parijs naar
wintig deelnemende landen
al worden uitgezonden, lijdt
ok dit jaar weer aan bloedar
moede bij gebrek aan voldoen-
le inzendingen van enig ni-
reau. Slechts een handjevol
leelnemers ziet kans om enigs-
tins tegemoet te komen aan de
>pzet van dit tonnen verslin-
lende evenement: „Het stimu-
eren van oorspronkelijke lied-
es van hoge kwaliteit".
let is frappant hoe het op zich niet
inaardige idee van een internationa-
e liedjescompetitie elk jaar weer re-
ulteert in een matte vertoning. De
jorzaak daarvan ligt voor een groot
leel in de wijze van jureren tijdens
le nationale voorronden. Zolang per
and een doorsnee bevolkingsgroep-
e binnen luttele minuten moet oor-
lelen over de kwaliteit van de inzen-
lingen, wordt een ontwikkeling in
tand gehouden die in de loop der
aren geleid heeft tot het verschijn
sel „festivalliedje": een vooral niet te
ngewikkelde meezinger die voor ie-
lereen gemakkelijk in het gehoor
noet liggen. Zo kon het ook gebeu-
en dat de zangeres Kimm tijdens de
iederlandse voor-finale het sterkst
noor de dag kwam met de werkelijk
raai gecomponeerde ballade „dit is
mijn dag vandaag", maar het resul
taat was een minimale puntenscore.
Een grove beoordelingsfout.
goed gedoseerde koorzang. De Fran
se inzending ook een chanson is
minder van kwaliteit maar voorzien
van een herkenbare omlijsting en zal
daarom wel meer punten krijgen.
Tussen Ierland en Engeland bestaat
eenzelfde verband. De Ierse afge
vaardigde Colm Wilkinson, die het
spits afbijt, zingt een zelfgeschreven
song van dertien-in-een-dozijn. maai
de doeltreffende aankleding ervan
zal op een ondeskundige jury zeker
meer indruk maken dan het nogal
omslachtige, maar toch wel leuke
arrangement van het Engelse liedje,
vertolkt door de groep CO-Co. En
daarmee is de koek op. of het wulpse
duo Baccara zo om onbegrijpelijke
redenen nog succes moeten boeken
Opvallend is overigens het grote
aantal groepen dat aan het festival
deelneemt, ongetwijfeld een gevolg
van de successen van Abba, Teach-
inn en The brotherhood of men in de
afgelopen jaren.
De Nederlandse groep Harmony die met het liedje
bijdrage levert aan de zouteloze songfestivalkoek.
,t is o.k." een
Beveiliging
Belangen
t'
Het spreekt voor zich dat met name
de platenmaatschappijen belang
hebben bij een dergelijke werkwijze,
omdat hun afzetmarkt door nie
mand beter kan worden gepeild dan
door het (platenkopende) publiek
zelf. Ook in de afgelopen dagen ge-
'igde een niet aflatende stroom van
jersborrels weer eens van het grote
gelang dat de platenindustrie aan
dit festival hecht. Niet onbegrijpe
lijk voor wie bedenkt dat het win
nende liedje altijd goed is voor een
miljoenenverkoop. Kwaliteit be
hoort daarbij niet tot de criteria.
Veel belangrijker is dat niet minder
dan 34 landen deze grijze notenpuree
aan zo'n 500 miljoen televisiekijkers
voorschotelen, want naast de twintig
deelnemende landen is de uitzen
ding ook aangekocht door een aantal
Arabische landen. IJsland. Hong
'j Kong, Japan en het complete oost-
blok met inbegrip van de Sowjet-
Unie. Deze 14 landen zullen het pro- D,
gramma op een later tijdstip uit- Pl3C)lddt
zenden.
De Belgische zanger Jean Val-
lee. Zijn „l'Amour fa fait chan
ter la vie" is een van de meest
opvallende chansons.
omdat er weinig deskundigen zijn
die geen bindingen hebben met de
platen-industrie (de factor betrouw
baarheid is destijds al eens lelijk op
de tocht komen te staan bij de festi
vals in Knokke). Daarom houdt de
organisatie maar liever vast aan het
huidige systeem. Maar de keerzijde
ervan is dat echt talent erdoor wordt
afgeschrikt, uit vrees onderuit te
gaan in het aangezicht van een jury
zonder kennis van zaken.
lin het licht van deze belangen is het
bijna niet meer mogelijk om de be
oordeling van de festivalliedjes in
handen te geven van deskundigen.
En zo blijft het Eurovisie songfesti
val keer op keer teleurstellen, omdat
het muzikaal geenszins het beste is
van wat de deelnemende landen te
bieden hebben Nederland maakt
daarop geen uitzondering. Los nog
van vermeend plagiaat (het refrein
van het liedje" ,t is o.k." is een
blauwdruk van het niemendalletje
„Blijf altijd braaf en goed, bij alles
wat je doet" gecomponeerd door
Pi Scheffer en ooit door Henk Elsink
op de plaat gezet) krijg ik niet de
indruk dat het overigens sympathie
ke trio Harmony zelf ook stuk is van
zijn inzending.
Maar het kan nog erger. Landen als
Noorwegen, Italië. Finland, Portu
gal, Spanje en Duitsland hebben nog
minder in te brengen. De opvallend
ste bijdrage is eigenlijk die van Bel
gië: een mooi chanson, overtuigend
voorgedragen door de in Parijs wo
nende Jean Vallee en afgerond met
HILVERSUM - De NOS-televisie
zendt de eerste wedstrijd in de finale
van de Europacup 3 tussen Bastia en
PSV, die op woensdag 26 april op
Corsica wordt gespeeld, rechtstreeks
uit. De uitzending begint om 20.20
uur op Nederland 1.
Over de tweede wedstrijd, die op 9
mei in Eindhoven wordt gespeeld, is
nog geen beslissing genomen.
De uitzending van Bastia-PSV zal
behalve in ons land te zien zijn in
Frankrijk, België, Oostenrijk, West-
Duitsland. Joegoslavië. Algerije, Tu
nesië. Marokko en Turkije.
In tegenstelling tot eerdere berich
ten zal de finale van de nationale
beker tussen Ajax en AZ'67 op 5 mei
te spelen in het Olympisch Stadion
in Amsterdam, niet door de televisie
worden uitgezonden.
Hoewel het Palais des Congres (vlak
bij de Are de Triomphe) aan de bui
tenkant nauwelijks een belegerde in
druk maakt, is de veiligheid van de
artiesten ditmaal optimaal gewaar
borgd doordat ze rechtstreeks van
uit een aangrenzend hotel naar de
kleedkamers worden geloodsd.
Waarmee de veiligheidsmaatregelen
niet ophouden. Het gebouw wordt
bewaakt door een cordon van onop
vallend opgestelde politiefunctiona
rissen. Elke bezoeker moet door de
bekende röntgentunnel en wordt
van top tot teen afgetast door me
taaldetectors. Zo langzamerhand
een gebruikelijk beeld bij dit soort
gebeurtenissen, want welke activist
zou een meute van 500 miljoen kij
kers niet even een poepje willen la
ten ruiken?
Rest nog te vermelden dat het ge
beuren plaats vindt in een prachtig
amfitheater dat plaats kan bieden
aan maar liefst 4300 mensen. Wan
den en plafond zijn bewerkt met
geluidverpreidende stoffen, en een
ingenieus luidsprekercircuit zorgt
daarbij voor een perfecte akoestiek,
die vrij is van elke nagalm. Het 600
vierkante meter grote podium is op
gesierd met een wit gelakte, draaiba
re orkestbak, een ontwerp op zich
zelf. Daar ligt het dus allemaal niet
aan.
Van een onzer verslaggevers
ASSEN De drie Zuidmolukkers
die medio maart een gijzelingsactie
uitvoerden in het Provinciehuis van
Drente zullen op 15 en 16 juni terecht
staan. Ze zullen zich onder meer
moeten verantwoorden voor het do
den van de ambtenaar drs K. de
Groot. Een week geleden overleed
bovendien de Drentse gedeputeerde
J. Trip aan de gevolgen van een
kogel in zijn buik uit een Zuidmo-
luks wapen.
Boek Magazine, een kleurrijk maand
blad met selekties en hoogtepunten uit de
interessantste boeken. U leest't als een
bundel korte verhalen.
Deze maand: „Het Brieschend Paard"
van RienPoortvliet; „De NaakteMens" van
Desmond Morris; „Sexspionage door de
SowjetUnie" van David Lewis; „Aristote-
les Ónassis",een biografie door een Sunday
Times-team; .De Mensenrrtakers" van
Vance Packerd en „Licht de Titanic" van
CliveCussler. Verder nog een selektie uit
de beste inzendingen voor de World Press
Photo tentoonstelling dit jaar. Plus 'n eks-
klusief interview waarin u Mamix Gijsen
nader leert kennen.
Haal 't nieuwste nummer van Boek
Magazine vandaag nog. Voor f3,95 in de Boekhandel.
door Adr. Hager
SCHEVENINGEN - Leest men het
libretto van Verdi's opera Simon
Boccanegra voor de eerste maal dan
valt er eigenlijk geen touw aan vast
te knopen. Simon is een kaper die tot
Doge wordt gekozen. Hij heeft bij
zijn geliefde Maria een dochter die
ook Maria heet, maar die leert hij
pas zo'n 25 jaar na de geboorte ken
nen. Het volk kent die vader-dochter
verhouding niet en men fluistert dat
Maria zijn maitresse is. Dan is er een
Gabriele Adorno, een tegenstander
van de Doge, en die is de geliefde van
Maria. Ook heeft Maria nog een
grootvader die aanvankelijk in het
complot zit tegen zijn stief-schoon-
zoon. maar hij komt bijtijds tot
inzicht.
ADVERTENTIE
iverlijd
ootvad
onttf
wij i
en die
en na
ie erv
oorde
Het Zilveren Tientje.
Diameter 38
millimeter.
6 februari 1828 werd de bank
'opgericht die tegenwoordig Bank
van de Nederlandse Antillen heet.
Daarmee ontstond een van de oudste
nog bestaande centrale banken van het
gehele Westelijk Halfrond, nu 150 jaar
oud. Een feit om te vieren. Met twee
unieke jubileummunten.
Wettig betaalmiddel.
Tweejubileummunten die gelden als
wettig betaalmiddel (dus vrij van B.T.W.).
Daar is op 10 oktober 1977 een officieel
Landsbesluit voor afgegeven. Een gouden
100-guldenstuk ter grootte van het voor
oorlogse Nederlandse gouden tientje en
een zilveren tientje.
Beide geslagen door de Rijksmunt
te Utrecht. Beide voorzien van
het officiële munt- en munt-
meesterteken.
Het Gouden 100-guldenstuk.
Diameter 22.5 millimeter.
Goudgehalte 900 '1000. Fijn
goudgewicht 6.048 gram .Totaal
gewicht 6.720 gram. Met staande
kartelrand. Inderdaad,precies als het
originele vooroorlogse gouden tientje.
Voorzijde: Hoofd van Hare Majesteit
Koningin Juliana
(ontwerp Mevr.C.E.Bruyn-Van Rood).
Omschrift: JULIANA REG1NA NEDER
LANDSE ANTILLEN 1978
Keerzijde: Borstbeeld van Koning
Willem 1. (graveur A.Michaut).
Met munt- en muntmeesterteken. Om
schrift: 1828 WILLEM 1 UK) GULDEN
Gelimiteerde oplage vixir de gehele
wereld 50.000 exemplaren, waarvan een
zeer beperkt aantal Prooflike-stukken.
Prijs per mint-state exemplaar f 142,50
Prijs prooflike-exemplaar. in cassette van
de Rijksmunt, f170,-.
Het Zilveren Tientje.
Diameter 38 millimeter. Zilvergehal
te 720/1000. Totaalgewicht 25 gram.
Met randschrift.
Voorzijde: Hoofd van Hare Majesteit
Koningin Juliana.
(ontwerp Mevr. C.E.Bruyn-Van Rood).
Omschrift: JULIANA REGINA
Keerzijde: wapen van de Nederland
se Antillen boven een lint waarop de tekst
L1BERTATE UNAN1MUS. Waarde-aan-
duiding ÏOG. Met munt- en muntmeester
teken. Omschrift: NEDER LA NDSE
ANTILLEN 1978. Randschrift: BANK
VAN DE NEDERLANDSE ANTILLEN
18281978
Prijs per mint-state exemplaar f 15,-.
Prijs prooflike exemplaar in cassette van
Rijksmunt, f35,-.
Beide munten kunt u nu leeds heMelleu Inj de kantoren van de Nederlandsche Middenstandsbon k
in verband met de zich reeds aankondigende grote belangstelling worden bestellingen in volgorde van binnenkomst uitgevoerd
Ook te verkrijgen bij alle overige banken.grenswisselkantoren en numthandel
Bij dat alles spelen politieke verwik
kelingen een rol en als Verdi met
deze opera in 1856 op het toneel
komt zakt de voorstelling als een
baksteen. Doch na de successen met
Rigoletto, II Trovatore en Traviata
geeft de componist de moed niet zo
gauw op. En dat Boito zo een en
ander aan de partituur had gesleu
teld, was de tweede premiere in 1881.
Een overtuigend succes. Niettemin,
een opera met veel dramatiek, maar
weinig vaart. Nog steeds is Simon
Boccanegra niet populair, het Cir
custheater was donderdagavond ma
tig bezet.
Dramatische spanning
De Nederlandse Operastichting pre
senteerde een voorstelling met meer
landgenoten, van wie in de hoofdrol
len Jan Derksen, Pieter van den
Berg en Sonja Poot. Het geheel ver
trouwde men toe aan Hans Vonk. die
podium en orkestbak (Omroepor
kest) wist te inspireren, tot veel dra
matische spanning. Het orkest heeft
gemotiveerd gespeeld, het koor heeft
subliem gezongen.
Jan Derksen vertolkte de titelrol en
hij heeft dat met veel vertoon ge
daan. Qua vocaliteit en qua spel een
zeer intense en doorleefde creatie,
bijzonder voornaam en rijk aan allu
re. Robert Lloyd (uit Engeland) gaf
op indringende wijze gestalte aan de
figuur van Fiesco. met name in de
proloog toonde hij op overtuigende
wijze zijn operakwaliteiten.
Pieter v.d. Berg (Paolo) weet alle te
zingen rollen tot zijn eigendom te
maken, zijn presentaties dragen een
sterk persoonlijk karakter. Sonja
Poot is sterker in de dramatische
dan in de lyrische passages. Vocaal
lijkt de nu en dan scherpe stem over
het hoogtepunt heen.
Michael Svetlev als Adorno is zo'n
tenor die de kristallen glazen stuk
zingt. Hij beschikt over een enorm
geluid, stralend en welluidend. Ivan
Thomas als Pietro kreeg weinig kans
om zich te herstellen van een zwak
begin.
Smaakvol decor
Decors en kostuums, vervaardigd in
samenwerking met de Opera Las
Palmas en Scottish Opera, waren
van Mario Vanarelli. Zeer bruikbaar
zeer smaakvol. De regie, met het
accent sterk op de dramatiek, was
van Tito Capoblanco.
Vanavond komt de Nederlandse
Operastichting met Simon Boccane
gra nog in Scheveningen. Volgende
voorstellingen Rotterdam 24 april.
Amsterdam 26 en 30 april. 1, 3. 7 en 8
mei. Eindhoven 5 mei. Den Bosch 11
mei en Utrecht 13 mei.
door W. H. Wolvekamp
ROTTERDAM Onder leiding van David Zinman, die per
1 september 1979 Edo de Waart zal opvolgen als chefdirigent van
het Rotterdams Philharmonisch Orkest, werd donderdagavond
door dit ensemble een Russisch programma gebracht bestaande
uit de Ouverture Prince Igor van Borodjin, het Vioolconcert van
Tschaikowski en de vijfde symfonie van Prokofjew.
Alexander Borodin (1834-1887), lid
van de zogenaamde Groep der Vijf
'Balakirew, Cui, Borodjin, Moussorg-
sky en Rimski-Korsakow) die zich
ten doel stelde de Russische muziek
een eigen gezicht te geven, had als
uitgangspunt de figuur van Richard
Wagner. Maar de vijf stelden zich
voor een muziek met Russische
klank en niet met Duitse klank te
schrijven. Aanvankelijk waren deze
vijf componisten allen auto didact
en volgens geen enkele school opge
leid. Borodjin was dokter in een mili
tair hospitaal, daarna doceerde hij
genees- en scheikunde te Sint Pe
tersburg. Weinig talrijk zijn de wer
ken die Borodjin heeft nagelaten
Twee symfonieën, het symfonisch
gedicht „Steppenschets uit Midden-
Azië", twee strijkkwartetten en de
LEENS - Dit jaar worden weer za
terdagavond-concerten gegeven op
het fraaie Hinsz-orgel van de Petrus-
kerk in Leens. Tot de organisten die
zijn uitgenodigd om de concerten
tussen 13 mei en oktober te verzor
gen behoren Jelte Hulzebos. Johann
Th. Lemckert, Johan Beeftink,
Christiaan Ingelse, Ewald Kooiman.
Hans van Nieuwkoop. Ernst Erich
Stender. Wim van Beek en Albert de
Klerk
De serie wordt ingewijd met een
open dag waarbij Anne Risselade.
organist van de Petruskerk 's avonds
om half acht in de borg „Verhilder-
sum" een lezing houdt. De concerten
beginnen allemaal om 20.15 uur
opera ..Prince Igor". Deze werd ech
ter na zijn dood voltooid door Rims
ki-Korsakow en Glazounow. Dat de
ouverture bij de reconstructie zo
gaaf uit de bus is gekomen pleit wel
voor de gelijkgerichtheid van deze
Russische componisten. David Zin
man dirigeerde zeer exact met
scherp omlijnde bewegingen.
De in 1946 in Siberië geboren vlolist
Wiktor Tretjakow was solist in
Tschaikowski's vioolconcert in D In
zijn vioolspel openbaarde hij niet
alleen een volledige technische be
heersing maar eveneens een zeer mu
zikaal interpretatievermogen van dit
om zijn moeilijkheden beruchte
vioolconcert. In het langzame mid
dendeel. de Canzonetta, kwam hij
tot een bewonderenswaardige loon
vorming. Violistisch was het alles
uitzonderlijk knap werk. Een violist,
die wij gaarne nog eens terug willen
zien bij het Rotterdams Philharmo
nisch Orkest
De na de pauze gespeelde vijfde
symfonie van Serge] Prokofjew heeft
ons bijzonder geboeid. De componist
schreef dit werk In 1944 Hij was toen
weer in het vaderland teruggekeerd
Maar de beperkingen die de Sowjet
esthetiek iedere toonkunstenaar op
legt doen zich in deze symfonie ei
genlijk niet gevoelen Mei behoud
van eigen karakter heeft Prokofjew
een duidelijk aanspreekbaar werk
geschreven De uitvoering onder Zin
man voldeed aan hoge eisen Een
toevoeging van deze symfonie aan
het repertoire van het Rotterdams
Philharmonisch Orkest lijkt ons zeer
gewenst