De Nieuwendammer koster was in Namibië op bezoek 3n K Vloeken ook middel om af te rekenen met het heilige fV-t Stuk naar hervormde kerkeraden Nieuwe zondebok vanr.k. Nederland? Handreiking voor pinksteren-op-school Conferenties hi VANDAAG )V ,lbe Voorbijganger DONDERDAG 20 APRIL 1978. KERK Trouw/Kwartet De kosterij van de gerefor meerde kerk aan de Nieuwen- dammerdljk ln Amsterdam Noord wordt bevolkt door een echtpaar dat theologie stu deert: Rla Ceton en Aart Mak, respectievelijk 22 en 25 jaar oud (de laatste ls zoon van de gereformeerde synodevoorzit ter ds. C Mak). Vorige maand hebben zij het kosterswerk een paar weken ln de steek gelaten om een rondreis te maken ln Namlblé. Zij deden dat in op dracht van de hervormde, de gereformeerde en de lutherse jongerenorganisaties, die hier mee het „ambt" van verspieder ln ere herstelden. Zaterdag wanneer de kerkelijke jongerenorganisaties een werk dag houden, die geheel aan Na mibië ls gewijd, zullen Rla en Aart vertellen over de reuzen en enakskinderen, die zij in Na mibia hebben ontmoet Samen met een cameraman heeft het kostersechtpaar een film ge maakt over de rol van de kerk, het Zuidafrikaanse leger en de bevrij dlngsbeweglng in Namibië. De film is illegaal het land uitgekomen en if voor een deel opgenomen ln gebie den die niet betreden mogen worden Tijdens de reis hebben Aart en Ria en de cameraman mensen gesproken die door de Zuidafrikanen en door de stampolltie mishandeld werden. Een vrouw vertelde hoe haar man door zwarte politiemannen in* dienst van een stamhoofd onder haar ogen met geweerkolven werd doodgeslagen. In sommige dorpen kregen de Neder landers te horen dat hun aanwezig heid erg werd gewaardeerd, omdat die er voor zorgde dat de mensen even met rust gelaten werden door het Zuidafrikaanse leger, dat aldoor op zoek is naar guerrilla-strijders van de Swapo. de bevrijdingsbewe ging van Namibië. Overal informeer den de Nederlanders naar de steun voor de Swapo. Onder de Ovambo's de grootste groep in Namibië, die vooral ook ln het noorden van het land geconcentreerd ls. wordt de Swapo algemeen gesteund. Onder de kleinere stammen, zoals de Herrero's zijn het vooral de jongeren, die ach ter de Swapo staan. Kerk en Swapo De mensen vinden ln het algemeen de Swapo de enige uitweg, omdat die wil dat de Zuidafrikanen het land uitgaan. „Als we op de 'Democrati sche Turnhalle Alliantie' stemmen, de groepering, die door Zuid-Afrika naar voren wordt gehaald, blijft het door Aldert Schipper Aart Mak en Rla Ceton- leger hier achter en blijven de blan ken de baas", zei men. De kerk ln Namibië staat voor tach tig percent aan de kant van de Swa po, vertellen Aart en Ria. Penning meester Hatwikalipi van de Swapo ls. tevens directeur van het door de grote kerken ingestelde oecume nisch centrum in Windhoek en Da niel Tsjongarero is niet alleen infor matie-man van de lutherse kerk, maar ook van de Swapo. Aart en Ria waren naar Namibië gereisd met twijfels over de steun die de Swapo onder de mensen heeft. Aart zegt: „De Swapo gebruikt ge weld en het verbaasde mij dat de foto Peter Dekkers mensen toch inzien dat de Swapo vrede wil." De Swapo en de kerk zijn de enige instellingen in Namibië, die de mensen samenbinden en het ver zet tegen de koloniale regering in Pretoria stimuleren. Het kostersechtpaar had bij het vra gen van zijn toeristenvisum voor Zuid-Afrika opgegeven dat zij van plan waren verre familieleden te be zoeken. Hoewel zij die mensen ook ontmoet hebben, kochten zij ter plaatse acht-millimeter film en een camera. Zij huurden een auto en trokken daar achtduizend kilometer mee door Zuid-Afrika en Namibië. Zij menen dat zij steeds in de gaten zijn gehouden, maar zij hebben geen hindervan de veiligheidspolitie gehad. In Namibië stelden zij vast dat de mensen steeds ongeduldiger worden. De lutherse bisschop Leonard Aula merkte bitter op dat er wel steeds journalisten komen, maar die bezoe ken hadden hoogstens als gevolg ge had dat de drempel van zijn deur was versleten. Toch wordt volgens Aart en Ria de belangstelling die er voor Namibië in West-Europa is ge waardeerd. „In Nederland hebben wij wel eens kritiek op het opgehe ven vingertje, maar daarginds zijn veel mensen er blij mee". Gekrenkt Ria Ceton heeft zich het meest ge krenkt gevoeld, dat de Zuidafrika nen bij alles wat zij doen God halen. „Dat doet je gewoon pijn", vertelt zij, „want het is tenslotte toch ook jouw God, die de Zuidafrikanen te hulp roepen om tegen de zogenaam de terroristen te vechten". Aart heeft in Namibië wat hij noemt „de kracht van het evangelie" ervaren. „De mensen maken geen onderscheid tussen geestelijke bevrijding en maatschappelijke bevrijding", zegt hij. Verontwaardigd Beiden zijn nogal verontwaardigd over de manier waarop de Zuidafri kaanse en de stampolitie optreedt tegenover de mensen. „Als je hoort over de martelingen en de manier waarop met zwarte werknemers om gegaan wordt, dan snap je niet waar de mensen nog steeds het geduld vandaan halen". Zelfs een man als de vorige maand vermoorde Herrero- leider Kapuuo. die met de Zuidafri kanen samenwerkte, werd niet door de mensen gehaat. „Er gaat zo'n- warmte uit van die mensen. In de kerkdienst wordt er nog voor de blanken gebeden", vertelt Aart Mak, „en ze vragen of wij in Nederland voor ze willen bidden en bekendheid willen geven aan wat er ln Namibië gebeurt". (Wie wil deelnemen aan de Namibië- dag, op de Horstink in Driebergen, kan zich nog melden bij de Drieburg, tel. 03438-6341). DEN HAAO Het moderamen van de hervormde synode heeft aan de kerkeraden het onlangs door de raad van kerken aanvaar de stuk over „misbruik van Gods naam" toegezonden. Het moderamen hoopt dat de ln dit document neergelegde overwe gingen onderwerp van bespreking ln de kerkeraad zullen vor men. Aan de omroepen ls naar aanleiding van hetgeen ln deze overwegingen naar voren werd gebracht een brief gezonden, waarin hun wordt gevraagd het misbruik van Gods naam in hun uitzendingen tegen te gaan. In het stuk van de raad van kerken wordt o.m. gezegd, dat in de laatste tijd een toeneming en verschuiving van het misbruik van Gods naam wordt opgemerkt Het vloeken dat vroeger als onbeschaafd gold, is nu ook ln beschaafde kringen doorge drongen, óók ln christelijke kringen die voor dit euvel vroeger immuun waren. Dit moet samenhangen met het democratiseringsproces in onze cultuur (al is daarmee ter verklaring niet alles gezegd). De neiging tot gewilde populariteit neemt toe. Men wil zich ontdoen van taaitaboes. Daardoor neemt het gebruik van krachttermen en vloeken toe. ook in kringen die zich vroeger daarvan zouden hebben gedistantieerd ter handhaving van hun beschavingsni veau. Nieuw verschijnsel Vormen van misbruik van Gods Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 TeL 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 TeL 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag TeL 070-469445 ZWOLLE/ORONINOEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. naam. zo wordt gezegd, komt men veelvuldig tegen in romans, toneel, film, radio en televisie. Maar daar treffen we ook uitingen aan die zo schokkend en kwetsend zijn, dat ze niet meer uit onnadenkendheid of emotionaliteit te verklaren zijn. Deze uitingen hebben een bewuste bedoeling, niet alleen om taaitaboes te doorbreken, maar om het Godsta boe te ontmantelen. De vloekende wil zich ontdoen van zijn kerkelijk en gelovig verleden en zich van alle overgeleverde Godsvoorstellingen bevrijden. Men wil demonstreren dat men met het heilige volstrekt heeft afgerekend, en dat men niet langer van plan ls, nog rekening te houden met mensen die daar r.nog niet aan toe zijn". De taal wordt hier gebruikt als middel om de laatste resten van christelijke gevoelens en waarden op te ruimen. Dit soort misbruik van Gods naam is in deze verbreidheid en publiciteit een nieuw verschijn sel. Het behoort waarschijnlijk tot de overgangsfase tussen een christe- UTRECHT „Wordt de schoolkate- cheet de nieuwe zondebok van ka tholiek Nederland?" Bij gelegenheid van haar jaarvergadering stelt de Vereniging van kathechesedocen- ten, VKD, deze vraag naar aanlei ding van uitspraken van bisschop pen en kerkelijke functionarissen in ons land. Bij een dalende belangstel ling voor de kerk stellen velen hun hoop op het godsdienstonderricht aan opgroeiende jongeren en op de katholieke school. De Vereniging van Katechesedocen- lijke en een geheel geseculariseerde- cultuur. Het moderamen van de generale sy node der gereformeerde kerken had indertijd aan de raad van kerken gevraagd om bezinning en actie te ondernemen ten aanzien van het toe nemend misbruik van Gods naam. Dit verzoek kwam, nadat deze syno de zelf zich reeds uitvoerig met het vraagstuk had beziggehouden, zulks naar aanleiding van een desbetref fend verzoek van de classis Hooge- veen, die in het bijzonder aan mis bruik in tv- en radio-uitzendingen dacht. Werkgemeenschap boos op raad van kerken DEN HAAG Een handreiking voor de godsdienstige vorming in het ba sisonderwijs, bestemd voor de schoolweek voor pinksteren en de schoolweek na pinksteren, is aange boden aan het prot.chr. basisonder wijs in de classis Den Haag. Deze handreiking is samengesteld door de stichting christelijk onderwijs in Den Haag in samenwerking met de werkgroep onderwijs van de deputa- ten voor dé zending en evangelisatie in de classis Den Haag van de gere formeerde kerken en van de classica- le zendingscommissie van de her vormde kerk. De bedoeling van het programma is een bijdrage te leveren in de missio naire bewustwording van onderwijs gevenden en leerlingen en een ver bindende functie te vervullen tussen school en gemeente enerzijds en de relatie van beide tot de zending an derzijds. Tot de classis Den Haag behoren de kerken en prot. christelijke basis scholen in Den Haag, Loosduinen, Scheveningen, Rijswijk, Voorburg,- Leidschendam en Wassenaar. Hezenberg-predikantenconferentie m.m v. rev. Tom Smail, leider van de charismatische beweging The Foun tain Trust in Engeland, 25-28 april, De Hezenberg, Hattem (tel. 05206- 1648). Gewoon is anders, ontmoetings dag geref vrouwenbond m.m.v. drs K. A. Schippers, donderdag 27 april 10.30-16 uur. Trianthahal. Assen. Inl. en aanm. tel. 02154-13366. Politiek - profetie - pluraliteit, gere formeerde predikantenconferentie. Inleiders dr B. Rietveld en drs H. Eikelboom, woensdag 26 april. 10 uur. De Blije Werelt, Lunteren. Inf. teL 08380-10232. O Veelvormige dialoog, toetsen en oefenen van de meditatieve houding. 28-30 april. Emmaus Priorij, Maars- sen (tel. 03465-62146). Namibië-werkdag onder leiding van Bas de Gaay Fortman en m.m.v. David de Beer. kamerlid Arie van der Hek en SWAPO-zanger Jackson Kaujewa, zaterdag 22 april 10-16 uur in De Horst, Driebergen. Inf. en opg. herv. jeugdraad, tel. 03438-6341. Mijn rol als vrouw wat moet ik ermee? 24-28 april, Van Eeghenhuis, Aardenburg (tel. 01177-1259). Leven in de eindtijd, ontmoetings dag leden geref. kerken (vrijg.; b.v.), sprekers prof. dr ir E. Schuurman, prof. dr W van 't Spijker, ds A. H. Reitsma. veel (samen)zang, kinder en tienerprogramma's, zaterdag 22 april 10.30 uur. IJsselhal, Zwolle. Inf. tel. 05200-35074. Educatief werk en levensbeschou welijk vormingswerk, studiedag voor mensen die met vormingswerk bezig zijn, maandag 24 opril, Sint Janssir.- gel 21. Den Bosch. Inf. KKE. tel. 030- 334244 AMSTERDAM De Nederlands Zuid-Afrikaanse Werkgemeenschap is verontrust over het besluit van de kerken in ons land, zich uit te spre ken voor economische druk op de regering van Zuid-Afrika. In een ver klaring zegt de NZAW, dat het be sluit wijst „op bedenkelijke links- radicaie invloeden op de raad van kerken." De NZAW geeft als haar mening dat verslechtering van de economische toestand in de eerste plaats de zwarten zal treffen. „Van, door armoede en honger veroorzaak te ontevredenheid wil men in links radicale kringen gebruik maken om rellen en zo mogelijk revolutie te veroorzaken." Volgens de NZAW wil de massa van de bevolking dit niet. De werkge meenschap wijst erop dat „verant woordelijke zwarte leiders als Man- gope en Buthelezi" (enkele thuis landleiders) er zich meermalen tegen hebben uitgesproken en dat waarne mers hebben vastgesteld dat de zwarte inwoners van Soweto liever werk dan politieke hervormingen hebben. De werkgemeenschap zegt dat de raad van kerken zijn „links-radicale" adviseurs volgt ln „hun streven om ten koste van de zwarten, waarmee hij zo begaan heet te zijn, politieke idealen te verwezenlijken". •""••-if Tf.' DAAROM Een dezer dagen kwam het bericht|n onz van een internationaal juristencongres, dat er de laatste in Argentinië 23 juristen (advocate en rechters) zijn vermoord, 41 zijn<fS in a verdwenen en meer dan honderd zitten in de gevangenis. Redenen: het verdedigen van en zich op eerlijke wijze inlaten met tegenstanders van het huidige terreur-bewind van Viieda. Het bericht klopt met de mededelingei uit het moedige WK-dagboek van hockeyer Hans Jorritsma (Vrij Nederland. 15.4.78). Hij bevestigt daar met eigen ogen gezien te hebben de stille omgang van de IEN iren jouwi deed ruim v en de i de dag Kame t afvc eikem iteld, 2 moeders op de Plaza de Mayo. iede bij g iiwplaf rte t< dat g( donderdagmiddag, met het doel aandacht te vragen voor hun verdwenen kinderen. Men moet voorstellen: je kind wordt opgeparfpiek, i en verdwijnt zonder enige opgave. De moeder blijft in martelende onzekerheid, dus gemarteld, achl Natuurlijk hebben wij, alzo het aanwezige bedrijfsleven en onze vertegenwoordiging, daar niets te maken. Als er rechters en advocaten vermoord worden en onschuldige kinderen „ausradiei worden, iedere schijn ook maar vai verzet in bloed gesmoord wordt, dl zou dat onze zaak niet zijn? Sedert v\ wanneer hebben wij christenen, dil opgevoed zijn bij de eenheid van menselijk geslacht, die een evangt an or verbreiden „over alle grenzen beentojj zoveel, bijna religieuze, eerbied v<x .j.ue: grenzen gekregen? Die moeders gaan ons aan en dat recht en de mensen die zich daarvoor inspannen, dat gaat ons allemaal aan. Vooral als we uitgenodigd worden om daar met een stel enthousiaste voetballers mooi we^stei te komen spelen. Zouden we dat Oflfagen goed vinden als het voor de ogen vj agen Hitier gebeurd was? Is dit bewind minder meedogenloos? Ach, we weten er zo weinig van, zegt mijn buurman dan. We weten in ieder geval dat ook vandaag weer de moeders op de Plaza de Mayo hun stil protest zullen uitbeelden. Moeders doen zulke dingen niet ab ze niet tot het uiterste getergd zijn Niemand hoeft mij intussen op andere landen te wijzen. Voor de duidelijkheid: al die landen waar zulke dingen gebeuren, verdienen' verontwaardiging van de wereld. Waarom dan Argentinië weer? Omdat we er zo nodig moeten voetballen en omdat 't me niet zou verbazen als zondag Vileda de mis bijwoont. Daarom. ng va pport tsen. ks w gafwi oral men mm iden uik vi voren effe n de happi mini ten heeft besloten aan deze zaak de jaarvergadering te besteden, die op zaterdag 22 april in Utrecht wordt gehouden. De socioloog prof. dr W. Goddijn uit Tilburg zal op deze pro blematiek ingaan, en de voorzitter van de VKD, dr A. Simons uit De venter zal de motivatie en de interes se van de leerlingen in het voortgezet onderwijs met betrekking tot de ka- techese aan de orde stellen. In de VKD zijn zevenhonderd kate- cheten uit alle geledingen van het voortgezet onderwijs verenigd. De vereniging bestaat tien jaar. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Haren: E. Bramsberg te Gorssel-Epse en L. E. Emmen Goes. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Hoofddorp: T, Boer te Winschoten die bedan wor( voor Middelburg, Deventer en Zui laren. Beroepen te Harkema: J. Popping Assen. afha de n Wor CHR. GEREF. KERKEN dfha Beroepen te Drogeham: P. den tog te Veenendaal. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Groningen: M. J. v. G der te Gouda, die bedankte vol Unionville (Can.). Bedankt voor Borssele en Kalara» zoo (USA): D. Hakkenberg te Lis* Ds. H. Zuiderveld In het gisteren geplaatste over densbericht van de hervormde en ritus-predikant H. Zuiderveld Winschoten stond tèn onrechte v meld dat deze vóór zijn studie inl zakenleven werkzaam was. Ds. Z derveld doorliep de hbs, deed verv gens staatsexamen en is direct da» na in Groningen theologie gaan S deren. Ds. B. A. van Donkersgoed De gereformeerde zendingsbond de hervormde kerk (GZB) hoopt korte termijn met zijn arbeid Zuid-Amerika waartoe al eerder sloten werd, te kunnen beginnen Het vereiste visum voor ds. B. A. i Donkersgoed, die door het hoofd stuur van de GZB werd aangewa om als eerste zendingsarbeidi het kader van de samenwerking» deze bond met de Iglesia Presbitd na Evangélica del Peru naar dat li uit te gaan, liet enige tijd op i wachten. Nu is echter het vertrek van de fi lie Van Donkersgoed mogelijk I worden en bepaald op 2 mei a.sg^- Ter gelegenheid daarvan is er dinsdag 25 april a.s. een kerkdie van de hervormde gemeente te W den, van waaruit indertijd ds. mevr. Van Donkersgoed tot hun beid in Kenya afgevaardigd wer< Deze dienst wordt in de Taborh aan de Jacobsonstraat gehoud Aanvang half acht 's avonds. V< ganger is ds. J. de Lange, voorzï van de GZB. Ook ds. Van Donk goed zal in deze dienst, die do< plaatselijke predikant ds. H. A. de Pol gesloten wordt, het voeren. en o etens iblik; bor h Nan Volg eind bew Een ten I aktii SW/ Nee Arg» gen tege wer< schz voel dagi Ned elfte De revi een Jav De! rijk' don stee Een

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2