In cafetaria kruipen groepjes bij elkaar Dopen in een kritische gemeente, wat stelt dat eigenlijk voor? VI w Uit brieven van lezers Doe mee aan de caloriëenquiz. evoluon Christelijke verbondenheid onderstreept in Chantilly Missie bezorgd over ontwikkelingspolitiek Wereldraad van kerken nu in echte zorgen Fleurop voor. VANDAAG Voorbijgangen ov be Ph pri col WOENSDAG 19 APRIL 1978 KERK Trouw/Kwartet door Aldert Schipper Dit jaar bestaat de wereldraad van kerken dertig jaar. In die tijd hebben in Genève heel wat stormen gewoed. Die waren echter meestal van geeste lijke aard en zij hebben de oecumeni sche beweging weinig schade gedaan. Maar nu is de wereldraad van kerken voor het eerst in echte moeilijkheden. De raad zit al een aantal jaren in geldelijke nood. Dat komt niet doordat de kerken te weinig bij dragen; in leite hebben zij nog nimmer zoveel geld voor het oecumenisch werk over gehad als nu. Maar de wereldraad zit in Zwitserland en betaalt zijn kosten dus in Zwitserse francs, die steeds duurder worden. De grootste bijdragen komen uit Duitsland en Amerika. De mark en vooral de dollar hebben in vergelijking met de franc sterk aan waarde verloren. De wereldraad heeft de laatste Jaren her haaldelijk bezuinigingsmaatregelen getrof fen. Veel van de stafleden hebben vrijwillig of gedwongen afgezien van normale salaris verhogingen en aanpassing van hun loon aan de inflatie. Een sierlijke geste, maar zoiets kun je niet steeds maar weer doen. Besnoeiingen Herhaaldelijk werd besloten openvallende plaatsen m de staf niet op te vullen. De laatste twee keer zijn de budgetten van de verschillende afdelingen elke keer in op dracht van het uitvoerend comité besnoeid. De commissie voor deelneming van de ker ken in ontwikkelingswerk, de CCPD. is bij voorbeeld nu zover dat zij de keus heeft tussen het ontslaan van nog weer een staflid of het aanhouden van de mensen zonder dat er geld is om conferenties te organiseren of ander nuttig werk te doen. Bij sommige afdelingen zijn nu nog enkele stafleden over om het werk te doen dat vroeger door tien tallen werd gedaan. Soms betekent imkrimping bij internatio nale organisaties niet noodgedwongen een nadeel. Een vermageringskuur kan er net zo gezond voor zijn als voor een mens van vlees en bloed. Zoals elke menselijke organisatie bestaat de staf van de wereldraad uit waardevolle en minder waardevolle mensen. De besten, die genen met de meeste zin voor zelfopoffering, zijn de eerste die weggeaan teneinde door het eigen vertrek voor anderen ruimte te scheppen. Onder de overblijvenden zijn de wat meer gemiddelde mensen en die staflei- den die elders minder gemakkelijk aan de slag kunnen komen. Dat kan zijn als gevolg van het feit dat zij in het land waar zij vandaan komen ongewenst zijn of omdat zij dat land of zijn kerk zelf niet meer wensen. Zo'n proces is niet zo erg als het tijdelijk is. maar in het geval van de wereldraad duurt het nu te lang. Jaloezie Onder de achterblijvenden stafleden ont staat rivaliteit en jaloezie. In de cafetaria, waar de meeste stafleden tussen de middag een hapje eten en waar zij koffie en thee drinken, kruipen groepjes bij elkaar en „Ik vind al die multinationals toch een beetje verdacht" (Grapje uit „One World", het blad van de wereldraad van kerken). wordt openlijk geroddeld. Er ontstaan groepjes. Vroeger werd er in Genève wel eens schertsend van de Hollandse Maffia gesproken. Maar nu is het ernst, wanneer men het heeft over de Latijns Amerikanen of over de Duitsers. Het slechtste in de mens komt boven en ieder vecht voor zijn baantje. Er is heel wat kritiek op de leiding. En men wordt licht geïrriteerd wanneer de leiden- kerken op onverwachte wijze reageren op wat er in Genève wqrdt uitgedokterd. Dat is slecht voor de oecumenische beweging. Het is voor sommige stafleden aanleiding niet langer te streven naar vernieuwing en alleen maar de winkel gaande te houden, omdat men zo nog het veiligst is. Het gaat dan rieken naar ene sterfhuis. In Genève overheerst op het moment in verscheidene kantoortjes de hopeloosheid. Men ziet niet meer hoe men verder moet. Verhuizen? De eventuele kandidaat-landen zijn ook niet goedkoop. Misschien wil Duits land zijn bijdrage nog wel verhogen. Maar die nadert de veertig percent al en gezien haar politiek-conservatieve instelling zien de leden van de wereldraad niet graag dat de invloed van de Duitse kerk nog groeit. De huidige crisis stelt de leden-kerken voor de vraag of alle mooie voornemens uit de afgelopen dertig jaar echt gemeend waren. Als elk jaar het budget met tien percent moet worden beperkt leert een eenvoudig rekensommetje dat in 1988 in Genève alleen nog maar een dominee met een secretaresse het huidige kantoorpand zullen bevolken. Wanneer de leden-kerken vinden dat de raad zijn taak vervuld heeft is dat misschien ook maar beter. Maar als de christenmensen in de werld vinden dat de wereldraad iets wezenlijks van het christelijk geloof weer spiegelt, dan doen zij er goed aan deze vicieuze cirkel nu te doorbreken. De kerken moeten niet wachten totdat de mensen van de wereldraad zelf met voorstellen komen, hoe zij uit de ellende verlost worden. Zorgen Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op >n deze krant gelezen berichten artikelen en commentaren en met voor gedichten open brieven, oproepen ol reacties op advedenties (deze laatste dienen tot de pirectie gericht te worden) De inzendingen voor deze rubriek dienen zo beknopt mogenjk te zi|n De redactie behoudt Zich hei recht van bekorting voor Het is ons helaas niet mogeli|k over elk geval van bekorting o' metplaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus. 859. Amsterdam B.j publicatie worden naam en woonplaats van de SCnrijver verr-.-l 1 Oude Vrouwtjes (2) Naar aanleiding van de brief van Mevrouw M. P. D. ter Braake-De Waal te Naarden het volgende: Toen Abraham Kuijper in zijn kwaliteit van predikant der Hervormde ge meente van Beesd (9 augustus 1863- 1867) kennismaakte met Pietje Bal- tus, kon laatstgenoemde onmogelijk als een oud vrouwtje worden aange merkt zoals Mevrouw ter Braake meent. Blijkens het artikel „Houdt die Jonge predikant van Beesd in de gaten", welk artikel werd opgeno men in „Trouw" van zaterdag, 24 augustus 1963, is Pietje Baltus op 26 maart 1914 overleden Ten tijde van de eerste kennismaking met dr. Kuijper, moet zij derhalve een Jonge vrouw van in de dertig Jaar zijn geweest. Zeist E. C. W. van Eek Paragnost In het stuk van uw redacteur J. v. Galen over paragnosten ontbreekt een verwijzing waar zij deze „be gaafdheid" vandaan hebben. Mijn mening staat wat dit betreft vast. Deze figuren vallen in dezelfde cate gorie als de waarzegster die door koning Saul geraadpleegd werd. De paragnost heeft zijn zogenaamde be gaafdheid dus niet van God den Here maar van de „tegenstrever" Sa tan Duidelijk wordt in de Bijbel gewaarschuwd voor het duivelse venijn van een waarzeggende geest. Ondanks al die waarschuwingen heeft men dit toch wetenschappelijk verklaard en op vele universiteiten over de hele wereld, faculteiten voor paranormaal onderzoek opgericht. Volgens prof. Tenhaeff zijn paranor maal begaafde mensen niet door Sa tan of zijn demonen bezeten, want volgens Tenhaeff heeft de „weten schap" deze mythe ontmanteld. Deze uitspraak van prof. Tenhaeff houdt wel in, dat hij de Boodschap van God aan Zijn schepping, weten schappelijk denkt te kunnen ont mantelen. Daarmede stelt hij (prof. Tenhaeff) zijn troon gelijk als die van De Allerhoogste. Bekend is van paragnosten etc. dat hun voorspel lingen nog nooit voor 100 procent zijn uitgekomen. Er zijn voor deze bewering tientallen zo niet honder den voorbeelden aan te geven. Ook zijn er uit de laatste dne decennia een aantal voorbeelden te noemen van mensen die zich met deze prak tijken bezighielden, er in geloofden, doch op een verschrikkelijke wijze stierven. Dit laatste is bijvoorbeeld gebeurd met de Amerikaanse bis schop Pike in de zestiger jaren. Assen p. A. Meyer Handreiking Bij de raad van de kerkelijke zorg van de Hervormde Kerk is versche nen: „het pastoraat aan homofie len". Wij vragen ons af, waar blijft toch de uitgave: „het pastoraat aan de (op de andere sekse gericht) onge huwde vrouwen?" (35 Jr. en ouder) Rotterdam Tine Stoker In het Evoluon kan dat, en nog veel meer. Proef de sfeer van die wonderlijke wereld in Eindhoven. Interessant voor oud, leerzaam voor jong. Opwindend voor iedereen. Direct aan da Rondwag In Eindhoven Opon maandag t/m vrl|dag IWffVA'if van 9 30 - 17.30 u; zaterdag 10 00 17.00 u; zon- en teejidagen 12 00 17.00 u. 1a Kerstdag an Nieuwjaarsdag gesloten Ook voordelige NS-attraetia! CHANTILLY Met een oproep aan de Europese christenen zich in te zetten voor de vrede en aan de politici om een eind te maken aan „de heilloze toename van de bewapening" is in Chantilly (Frankrijk) de eerste oecumenische topconferentie sinds de reformatie van alle Europese kerken beëindigd. Aan de vierdaag se conferentie werd deelgenomen door 39 afgevaardigden van de KEK. De Europese Conferentie van Ker ken, bestaande uit 110 anglikaanse, protestantse, orthodoxe en oud-ka tholieke kerken uit 27 landen) en 31 vertegenwoordigers van de 23 r.k. bisschoppenconferenties van Euro pa. Namens de Nederlandse r.k. bis schoppen was mgr. J. Möller aanwe zig, namens de hervormden prof. dr. A. Geense en namens de gerefor- meerden mevrouw ds. M. van der Veen-Schenkveld. In haar slotboodschap aan de ker ken en volkeren van Oost- en West- Europa onderstreept de vergadering de christelijke verbondenheid van de kerken, ondanks „diepe splitsin gen". De volledige gemeenschap van de kerken, ofschoon verschillend DEN HAAG (ANP) Het Centraal Missionair Beraad Religieuzen (CMBR) het vertegenwoordigend li chaam van de r.k. missionaire orden en congregaUes in Nederland, heeft zijn bezorgdheid uitgesproken over tendensen in het beleid van de huidi ge regering inzake ontwikkelings hulp. In een brief aan de minister van ontwikkelingssamenwerking, drs. J. de Koning, schrijft CMBR- secretaris J. W. Roetenberg, vraagte kens te zetten bij de motivatie, die heeft geleid tot het afkeuren of aan houden van een aantal projecten ten behoeve van bewustwording in Ne derland. Het CMBR meent, dat bepaalde ten densen duidelijk worden uit deze motivatie. Die „gevaarlijke tenden sen" waren al bespeurbaar bij de vorige regering, maar zij ontwikke len zich in toenemende mate onder dit kabinet, aldus de heer Roeten berg in zijn brief. Het CMBR meent door zijn missionair werk in de derde wereld nauw betrokken te zijn bij het ontwikkelingsbeleid van de rege ring. Een van de tendensen, waar het CMBR op doelt, is de stelling van de regering, dat het buitenlands beleid geen schade mag lijden van het ont wikkelingsbeleid. M.a.w. de Neder landse overheid kan geen steun ge ven aan acties, die onwelgevallig zijn aan de betrokken regeringen en dus de Nederlandse betrekkingen zou den kunnen schaden. Het gaat daar bij om landen als Indonesië, de Filip pijnen, Brazilië en Zuid-Korea. aldus de brief. Landen met een militair bewind. „Als u uw afwijzingen moti veert met te stellen, dat zulks (de armsten te hulp te komen - red.) vanwege onze buitenlandse politiek niet haalbaar is. dan plaatst u uit drukkelijk de Nedelrandse buiten landse belangen boven die van de armsten in de derde wereld." zo meent het CMBR. wie het zwarte schaap van de familie is Doel 'n mens (jood: een blnemenu'oel Maal keus uil hel fleurop ideecnboek bi| uw bloemist Fleurop Inlerllora slaa Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wlbautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Herman Verbeek, r.k. priester en pas tor van de basisgroep „De vier han den" te Groningen levert de volgende bijdrage tot dc discussie rondom de doop in een kritische gemeente of basisgroep: In de ..Kritlese Gemeente IJmond". een van de Nederlandse basisgroe pen van het eerste uur. zijn regelma tig doop-vieringen. De gereformeer de kerk van IJmuiden wil nagaan wat ze van dat dopen moet denken. Want zo'n basisgroep is moeilijk te plaatsen, ze behoort meestal niet tot een bepaalde kerk. de doop daar lijft dus ook niet in bij een geordende institutie Bovendien gebruiken ze er ongebruikelijke nieuwe teksten en rituelen. Hoe kun je daar nog toe zicht op houden? Voor de discussie volgt hier een bij drage vanuit de Basisbeweging. De gedachtengang wordt kort in een aantal punten op een rij gezet. Re den van dit artikel in een dagblad is dat soortgelijke kwesties zich op veel meer plaatsen voordoen. Er zijn im mers ai zo'n tachtig basisgroepen in Nederland, binnen de kerken, tussen de kerken of buiten de kerken. Het gesprek in Beverwijk heeft dus een veel bredere draagwijdte 1 Uitgangspunt voor de Basisbewe- ging lijkt te moeten zijn dat „kerk" gaat tot de einden der aarde Er zijn in dat opzicht geen institutionele grenzen. Kerk heeft geen deuren. Het messiaanse volk betreft allen. Kerk is daar waar mensen werken aan een toekomst van vrede. 2. In de onbegrensdheid van de vol ken en hun geschiedenis, de tegen stellingen en tegenstrijdigheden daarin, hebben mensen positie-te kiezen: waar behoor ik bij en waarbij niet? Waaraan doe ik mee. waar maak ik me van los? Wie is mijn bondgenoot en wie mijn vijand? Hoe onderscheiden wij in het netwerk van goed en kwaad? Dat zijn sociale, maatschappelijke en politieke vragen. 3. De doop is daarom niet allereerst de inlijving bij een bepaalde histo risch gegroeide kerk. Doop beduidt een beslissing In een veel breder ver band. Hoe onderscheiden we met vereende krachten de wegen van heil en onheil in de wereld van nu? Dat betekent een uiterst concrete con frontatie met maatschappelijke stromingen, structuren, organisa ties, programma's Het gaat over ons staan in een wereld van welvaart en armoede, sociaal bezit en privé-bezit, macht en machteloosheid, bewape ning en volkenmoord, werkgelegen heid en werkloosheid, verstedelij king en vereenzaming, geboorte en bevolkingsaanwas, sterven en le vensrekking. al die grote beslissin gen onderweg naar een messiaanse toekomst van gemeenschap 4. Het is lang niet altijd duidelijk welke positie kerken innemen in die messiaanse opdracht. Het is goed mogelijk dat ze soms een tegen kracht zijn, daar moeten ze dan ge weigerd en bestreden worden. Doop kan dan betekenen dat Je de kerk verlaat, dat je een alternatief, een oppositie belichaamt, dat je je aan sluit bij een verzet. De geschiedenis van de Reformatie kan ons hierom trent belangrijk lering bieden. 5. De oorsprong van de christelijke beweging zelf zal in dat verband ver staan moeten worden. Die zich groe peerden rond de messiaanse rabbi van Nazareth werden dissident. „Ek- klesia" hield niet zozeer in dat je de „kerk" van het „Oude Verbond" ver liet maar dat die jou verliet, dat je uitgestoten werd, in de hoop dat je af zou sterven, daartoe werd zelfs ge welddadig gedood. Wie het water in ging van de Jordaan en eruit opdook was vanaf dat moment religieus en politiek verdacht. Ja onwettig, ille gaal En precies daarin plantte de messiaanse bevrijding zich voort 6. Wie doopt en dopen laat staat dus voor een heel program van keuzes. Wat wil ik eigenlijk afwassen? Wat is nü. in deze wereld om te beginnen rein en onrein? Waarin ga ik op, waar moet ik van weg? De gemeenschap van de messiaanse solidariteit loopt zo dwars door de bestaande kerken heen en evenzeer dwars door heer sende economische, sociale, culture le. militaire en politieke verhoudin gen. In dat zo verwarde en chaoti sche kluwen moet ja en nee, voor en tegen opnieuw worden onderzocht en gekozen. De messiaanse oecume ne heeft dus een heel andere platte grond dan van de bestaande kerken. 7. Het is de vraag of behalve die bestaande kerken ook hun taal en rituelen nog aansluiten bij de ver plichtende bewustwording aangaan de het Rijk Gods. Het zal goed zijn dat de kerken hier grote bescheiden heid opbrengen. Zeker zullen zij hun gevestigde doop-traditie niet mogen opeisen als enige of meest echte aan sluiting bij de oorspronkelijke doop van de messiaanse gemeente. Het messiaanse lichaam bloeit wellicht heel ergens anders en zijn bloed vloeit mogelijk minder onder ons dan mede door ons toedoen. Het is niet zo waarschijnlijk'dat de hoofden van de meest welvarende en mach- tigsten van de wereld de beste lan dingsplaats zijn voor de duif. 8. De Basisbeweging, samenscho ling van onrustige christenen, is het sterkst en meest geloofwaardig in de Derde en Tweede Wereld. In Latijns- Amerika, Afrika en Azië is het chris tendom met het kolonialisme uitge zaaid, het is dus gekomen als vijand. Doop ging daar samen met onteige ning. Doop zal daar nu zijn: je eigen bestaan, vrijheid, identiteit ontruk ken aan het koloniaal systeem, je inlijven bij de revolutionaire bevrij dingsbeweging. In de Tweede We reld. in de communistische staten, is de Basisbeweging van christenen Er heerst echter ook in de kerken een zorge lijke stemming. In sommige landen een „Tendenz-wende", een omslag in de belang stelling. Het draagvlak van de oecumeni sche beweging versmalt zich. Dat kun je merken in Amerika en Duitsland Versmal ling van het draagvlak hoeft echter niet verzwakking te betekenen. Toen bijvoor beeld in de Nederlandse kerken de tegenzin tegen het programma tegen de raasenwaan toenam, ontstond er een steungroep, Be taald Antwoord, die deze ontwikkeling met succes trachtte tegen te gaan en die heel wat geld voor het speciale fonds van het per op tafel wist te krijgen. Misschien moet er in verschillende landen oojc een steungroep voor de wereldraad in zijn geheel komen. Een andere vorm zou kunnen zijn dat de verschillende afdelingen en programma's van de wereldraad steun groepen krijgen. Er zou in ons land bijvoor beeld best plaats zijn voor een steungroep voor een eventueel militarisme-programma. Anderen zullen wellicht voelen voor steun aan de gesrpekken met vertegenwoordigers van andere godsdiensten en ideologieën di ed ewereldraad voert of "ban het bureau dat zich bezighoudt met de vraag naar de plaats van de vrouw in kerk en wereld. Het initia tief tot zulke steungroepen hoeft niet van d elandelijke raden van kerken te komen. Het mag wèl. Maar in ons land zit bij voorbeeld de rooms katholieke kerk in de raad van kerken, die weer geen lid is van de werel draad. Particulier initiatief kan wonderen doen in dit geval. Van C DEN Rljno mlnin millei omschreven en nagestreefd, wordt door allen gehoopt, aldus de bood schap, want: „er is geen navolging van Christus zonder bereidheid tot eenheid". Het document benadrukt verder de nauwe samenhang tussen de een heid van de kerk en de eenheid van de gehele mensheid. De christenen worden opgeroepen de „wortels van de onvrede" te bestrijden, namelijk het verlangen naar rijkdom, macht en gelding, alsook het denken in tegenstelling vriend-vijand. In hun boodschap vragen de afge vaardigden uit Oost- en West-Euro pa het afschrikkingsevenwicht te vervangen door een evenwicht van vertrouwen. Portugese bisschoppen tegen vrouwenrechten LISSABON De Portugese bis schoppen hebben verzet aangete kend tegen een wijziging in het bur gerlijk wetboek, die als gevolg heeft dat er gelijke rechten komen voor mannen en vrouwen, gehuwd of on gehuwd. In een pastorale brief zeg gen de bisschoppen dat zaken, die geregeld behoren te worden door liefdesbanden nu door de wet gere geld worden. Zij zijn bevreesd dat dit de gezinssfeer zal bederven. De nieuwe wetgeving Is gelijk voor gewoon gehuwde paren en voor sa menwonenden. Zij stelt de man en de vrouw, indien zij beiden een inko men hebben, verantwoordelijk voor het gezinsbudget. WENDING Lange tijd hebben wij gesproken vi de zegeningen van de techniek. En niet ten onrechte Wie. om maar éét ding te noemen, denkt aan de medische wetenschap en wat haar door de moderne techniek aan apparatuur ter genezing van men* ten dienste staat, zal dat met me eens zij. Toch komt er een wending in die waardering van de techniek. Niet vandaag voor 't eerst, maar wé steeds heviger, zodat we elkaar daarbij wel eens even moeten aankijken. Twee reportages brenge mij ertoe dit onderwerp aan te snijden. Zaterdagavond jl. zag ik voor de televisie een korte documentaire over de ramp van Michigan Het verhaal zal velen bekend zijn. Een aantal jaren geleden zijn er verkeerde zakken bl een distributie-station voor veevoe terechtgekomen De fout is op de chemische fabriek gemaakt. Het gevolg is dat de boeren hun koeien bij duizenden hebben moeten afschieten omdat ze vergiftigd waren. Op de televisiefilm werden d vergroeide poten getoond. Onheilspellend werd er bij verteld dat deskundigen van mening zijn dat het optreden van kanker in de staat Michigan in de nabije toekomst zeker zal verhevigen. De instanties hebben er tot nu toe weinig of niets aan gedaan. Een boa heeft zelf een onderzoek naar het betreffende vergif moeten entameren en bekostigen. Een ande reportage, in Vrij Nederland, vertell van wat er in de ruimte allemaal mii kan gaan als er niet op tijd iets gevonden wordt om de Skylab, of althans grote brokken van dit vijfentachtig ton wegende gevaarte, niet ergens op aarde neer te laten komen Beide berichten behoeven nauwelijks toelichting. Van zegeningen van de techniek kan hier geen sprake zijn. Bedreigende techniek, daarvan valt eerder te spreken. Ik denk dat iedereen het et mee eens is dat de instanties zich bemoeien met clandestiene jeneverstokerijen (en vooral als ze dan en passant nog even een valse munter in de kraag pakken), maar wat weten wij van die talloze laboratoria en chemische fabrieken en fabriekjes in ons land? Wie controleert deze „zegeningen' Waarmee zijn zij bezig? Wat leveren ze af en hoe groot is de afstand tussen die ene zak met dat spul dat in de frisdrank moet en die andere zak waarin het vliegendodende preparaat verdwijnt? Goed en kwaad, leven en dood liggen misschien nergens zo dicht bij elkafl 'jedat als in een chemische fabriek, maar il nng denk dat velen erop gesteld zullen zijn, dat de meest strenge voorschriften beide zullen gescheiden houden. Datwi in het bit ovi Bijn-vi ran zc tan de pas va: parlerr keurd. De Tw goedki Kamei terst meen iprake gaan, door d oevers teelm ook w In Nee menta dient 'Ope Jen noemi dijk voegd overei ten w omda „p®pi< blljke Evers grote den U „Bete PvdA de ve toétre drag daarri den r gangs zo vr Boois het g maar WD- ke na die heeft koste grond lozing op de Doopvont uit de elfde eeuw, met afbeelding van de doop van Christus in de Jordaan. vaak verbonden, vervolgd, onder gronds. In de Eerste Wereld, waarin wij geboren zijn en ondergedompeld zitten, kunnen christenen niet beter doen dan zich de heersende positie van hun „beschaving" bewust wor den en een nieuwe beweging op gang brengen tegen die overmacht in. Doop is onderdompeling in die nog nauwelijks begonnen strijd. Doop is zo geen louter kerkelijk ritueel, maar je solidariteit zoeken in een ontzet tend ingewikkeld en gevaarlijk ge worden woud van ontwikkelingen. De groepen, acties, partijen waarbij je je aansluit in het verzet tegen de ontmenselijking en uitbuiting, vor men jouw kerk. Een lidmaatschaps- bewijs. abonnement of acceptgiro kaart kunnen evenzovele onderpan den en bevestigingen zijn van die doop: het duiken in die politieke bevrijding. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Noordeloos: C. Kik Rouveen; te Heteren: Th. W H. vj Heijden te Zalk en Veecaten; Vlaardingen: J. Visser te Nleu Stadskanaal; te Uithoorn: W. Hoel stra (Andreasziekenhuis) te Amstc dam; te Silvolde (toez.): A. J. Plug Venlo. Bedankt voor Arnhem: G. F. Smalir te Wierden; te Hallum en Finkum: I Mulder te St. Jacobiparochie Wier. GEREF. KERKEN Beroepen te Grijpskerk (Gr.): C. Zee man te Birdaard GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Spakenburg: S. Cnoss te Hoogkerk; te Bunschoten H. Begemann te Assen; te Capelle a/ IJssel: M. Brandes te Ermelo. Beroepbaar: H. Messelink. PiksC brink 250, Enschede. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Zierikzee: J. Kievit Ermelo GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rotterdam-IJsselmoi de: A. Moerkerken te Nieuw Belj* land. Ds. K. van der Meulei In de leeftijd van 82 jaar is ds. K.« der Meulen te Ede overleden. I Van der Meulen, die emeritus prt kant van de gereformeerde kak was, diende achtereenvolgens i kerken van Kommerzijl en Lanfi meer. Op 1 september 1959 ging! met emeritaat. Ds H. Zuiderveld Op 66-jarige leeftijd Is te WinscM overleden de hervormde emeril predikant H Zuiderveld aid» Voordat hij zijn theologische still begon, was ds Zuiderveld werkzll In het zakenleven Hij begon I hulpprediker te Tiel en diende volgens als predikant de hervorm gemeenten te Scherpenzeel (Fr.l. Terborg. te Zuidhom en te winst» ten, waar hij In 1977 met emeritt ging A8S1 zieke de 5 Wildi een - maai huis toegi 72-Ja even «as Van blijvi een Hun een kend het 1 Van den i jl na Van DEN gaat het vinei than tevei ren voor leen mw CDA miijc =3 «V» .Ik JN Wal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2