ïen jaar club voor bange mensen angst om te rijden Andere vorm van 'beroepsziekte' KUNST Rocus van Yperen 40 jaar dirigent Halconcert geleid door Otto Ketting Supersax zowaar met solisten in Jazz 78 Nederlands Kamerorkest geleid tot topprestaties DS'70 denkt aan naamsverandering Afscheid van Thomas Magyar ET jÜANDAG 17 APRIL 1978 9 tact nu bur. vj ri J. blan De club van bange mensen bestaat dezer dagen 10 jaar. Leidster is mevrouw M. N. de Wolf-Ferdinandusse uit Woerden. (Telefoon 03480-12674). Bij haar komen mensen, die kapot gaan aan hun angstaanvallen. Het zijn de lijders aan fobieën. Zij probeert deze „patiënten", die onvoorstelbaar lijden, raad te 'geven en te helpen. De gevallen laten haar niet los. Tien jaar lang werkt ze nu dag en nacht voor de club. Ze heeft al die jaren veel ervaring gekregen met bange mensen en wordt dan ook regelmatig geraadpleegd door medici en psychologen. In het clubblad Fobie-vizier (abonnementsgeld 20 per jaar) waarin raad wordt gegeven aan de leden, schrijft ze naar aanleiding van het 10-jarig bestaan: „Onvoorstelbaar als je je dan realiseert wat er in die tien jaar gebeurd en veranderd is. Toen de club startte waren er 20 therapeuten over heel Nederland en nu al zoveel meer dat er zelfs al weer een aantal specialisten op bepaalde angstgebieden uit voortgekomen zijn. In haar 10 jaar lange praktijk als voorzitster van de club van bange mensen kreeg mevrouw De Wolf ook steeds meer te maken met een type fobie als een soort „beroepsziekte" van deze tijd,, waardoor vooral mannen worden getroffen. Onder staand verhaal gaat over zo n „geval", over een inspecteur van een verzekeringsmaatschappij. Hij kon, hoe verbeten hij zich ook verzette, van de ene dag op de ander zijn beroep niet meer uitoefenen, want hij kreeg een id. Ei voo Kf >tiek ton (a :ro-grJ Nil rie I 3jrturei oom ansOi ir) 3 Dl Fo 'kAkHUdi« A darn 5 uur. ur Door Bert de Jong Henk van der Helm (43 jaar) naakte ongeveer vier jaar gele ien op de Autobahn bij Würz- lurg een lelijke schuiver. Zijn auto, waarin ook zijn vrouw en vier kinderen zaten, slingerde iver de weg en kwam tegen de vangrail tot stilstand. Het was een gevaarlijke situatie. .^Het lukte de auto veilig naar de ichtstrook rechts van de weg te in. De wagen had geen schram metje opgelopen. Er was niets aan de hand en geen sprake van een onge luk. Hoogstens zou je kunnen spre ien van een bijna-ongeluk. lie onverwachte en gevaarlijke ma noeuvre op de Autobahn (hij was vermoedelijk door een black-out jvervallen) betekende echter een to tale ommekeer in het leven van [enk van der Helm en zijn gezinsle ien. De schuiver over de Autobahn -as het begin van een martelgang, ie moeilijk te beschrijven is. Vermoeidheid Van der Helm was die morgen in ihoorl in Noord-Holland vertrok ken voor een vakantie van een paar weken bij kennissen in West-Duits- land. Van de ruim 600 km lange rit was geen jaagpartij gemaakt. Dat doe je niet als er vier kinderen achter [in de auto zitten. Regelmatig had hij kwartier gerust. Bovendien, [enk was een geroutineerde rijder Henk van der Helm in een nieuwe werkomgeving voor zijn pension en café „De koperen helm". f 35 p en als verzekeringsinspecteur altijd WE goed voor zo'n afstand van 40.000 tot ai 60.000 km per jaar. a 2 1 Wel had hij het vlak voor zijn vertrek 9'at erg druk gehad. Vermoeidheid zal de •terdai oorZ!iaik 2jjn geweest van het gebeu ren op de Autobahn. De gevolgen van het bijna-ongeluk wx waren ernstig. Toen de auto veilig NSEN "echts op de vluchtstrook stond en (de ergste schrik en angst bij de ande- ■e inzittenden voorbij waren begon het bij Henk. Hij durfde niet meer te rijden. Het ging niet. De weg, elke bocht en elke auto vielen op hem. De Autobahn was een hel geworden. Hij nam de eerste afslag en vervolg de de tocht met een gemiddelde snel heid van 20 km per uur. Op de weg door het bergachtige landschap werd het er niet beter op. De angst dreef hem steeds verder naar rechts tot hij met de auto in de afwaterings- goot langs de weg raakte. De stem ming in het voertuig werd er niet beter op. Een vrachtwagen moest de wagen er weer uittrekken. Zes uur' later dan was afgesproken werd een kleine 100 km verderop eindelijk de plaats van bestemming bereikt. Weer terug Het meer dan miserabele begin zette een domper op de vakantie. Er was immers geen ontkomen aan. Ze moesten weer terug. De auto werd die vakantie nauwelijks gebruikt. Kalmerende middelen daarentegen wel. Het uur van vertrek was niet uit te stellen. Het gezin ging weer op weg. Henk reed langzaam. Onverantwoord op de autobahn. Nederland lag ver weg. De tocht eindigde enkele kilometers verder bij een wegrestaurant. Hier belde Henk van der Helm een andere Duitse kennis op. Die wist hem uit zijn lijden te verlossen door zijn vrouw en kinderen thuis te brengen. Zijn buurman in Schoorl ging met de Duitser mee naar Würzburg en bracht Van der Helm in zijn auto thuis. Dat was het slot van de va kantie. Het verhaal over de dodelijke ang sten van Henk is bewogen en voor buitenstaanders, die geen weet heb ben van een dergelijke felle angst, niet na te voelen. Henk had veel aan zijn huisarts, die hem niet doorstuur de naar welke specialist dan ook. Hij als kan el. 0! geschiedenis van Henk van der Helm nag vreemd lijken, toch is zijn geval niet ildzaam. Alleen worden de verhalen niet verteld uit een misplaatste schaamte. Want ÏJangst wil je niet laten merken. Daar kom je immers niet voor uit. 3ELE' '3nS V' 9cle9 Gel lange leldl »6< Is ik mevrouw De Wolf van de club voor je mensen in het kort de geschiedenis 'an Henk van der Helm vertel, is ze geen jenblik verbaasd. De angsten, die een man vlkunnen overvallen, hebben in den regel alles .irfmet zijn werk te maken. De meeste en rr ernstigste gevallen komen voor bij mannen de buitendienst, die zoals dat heet „bij de ;g" werken. Ze hebben een grote verant- ïordelijkheid en moeten aan hun produk- n genjtie komen. Ze staan onder grote druk. Hun f levenswijze is ook niet zo gezond. De zoge- •5 naamde welvaartsziekten zijn het gevolg. n heer 17.! de lu en taai ■iel gi Prins n. Tel ING HA ur estel 02* A'dam 173. cedes, i-besti 5f3De fobieën de angsten zijn een ander ivolg van de manier van leven en werken in ae tijd. Deze „ziekte" is minder bekend. Er vordt nauwelijks over gesproken. Henk van Ier Helm durfde plotseling het autostuur niet meer aan te raken. Hij is niet de enige. Een voorbeeld is een collega in het verzeke ringswezen die ineen krimpt van angst wan neer de telefoon rinkelt. De man durft het ,apparaat niet aan te raken. Nog een voor beeld: Een derde heeft weer een onvoorstel bare angst, die zijn leven dreigt te verwoes ten en waarvoor zijn omgeving geen begrip heeft. Hij was hoofdvertegenwoordiger voor een fabriek. Het produkt lag minder goed in de markt en de afzet daalde. De hoofdverte genwoordiger werd er op aan gezien en zijn directie gaf hem de onmogelijkste op drachten. Van der Helm en zijn lotgenoten hebben gemeen, dat in hun werkomgeving niets van hun moeilijkheden wordt begrepen en dat er weinig Wordt gedaan voor hun begeleiding. Zij lijden aan een „beroepsziekte", die nau welijks als ziekte wordt erkend. Het kost de grootste moeite om de kosten er van af te trekken voor de inkomstenbelasting. De art sen van de bedrijfsverenigingen erkennen deze „ziekte" vaak niet. Dat heeft ernstige gevolgen voor de uitkeringen. Groepen Mevrouw De Wolf is al zo ver. dat ze bij de mannen onderscheid maakt in de verschil lende leeftijdsgroepen. Zo hebben de kerels van 28 tot 38 jaar het meest last van de hartneurose. Zij hebben zich ingebeeld aan een hartkwaal te lijden en vertonen ook de verschijnselen. Verder is er een groep mannen van rond de vijftig jaar tot wie het begint door te drin gen, dat ze in hun leven niet bereiken wat ze in hun hart hadden gewenst. De diepe te leurstelling uit zich weer in angsten. Ook kan nog onderscheiden worden de groep van zestig jaar en ouder, die denkt aan het eind van het leven te staan en tobt met het probleem van de dood. De verbor gen angst voor de dood brengt echte ang sten met zich mee. In het algemeen speelt in het leven van hen, die door een fobie worden geteisterd de angst voor het krijgen van de angst een grote rol. De angst voor de angst wordt de „tweede angst" genoemd. De moeilijkste opgave is deze laatste angst te overwinnen. Henk van der Helm, die nu in een totaal andere omgeving werkt, is daar nog steeds mee bezig, wanneer hij achter het stuur zit. Hij komt niet verder dan Alkmaar. Op een vierbaansweg (de Autobahn) waagt hij zich niet. Het drukke stadsverkeer doet hem daarentegen niets. Wel komt de angst weer als hij op zijn weg grote vrachtauto's (de Autobahn was er vol van) tegenkomt. Dan slaat hij een zijweg in om langs smalle polderweggetjes weer naar huis te rijden. Publiciteit De angsten, zegt mevrouw De Wolf nog, worden erg in de hand gewerkt door de publiciteit en vooral door de televisie-uit zendingen. Zo'n hartweek kan nuttig zijn. Maar de gevallen van hartneurosen nemén ook toe. Ernstiger nog zijn de kankerfo bieën, die plotseling kunnen verergeren na een bepaalde televisie-uitzending of publi- katie. Aan deze nadelige effecten wordt te weinig gedacht. Mevrouw De Wolf wil in het algemeen de raad geven nuchter te staan tegenover de eigen angsten en de geestelijke reacties tij delijk te herkennen. De lijders aan de fo bieën kunnen veel baat hebben bij gedrags therapieën onder deskundige leiding. Je moet in ieder geval het lef hebben te experimenteren en Je eigen baas te worden. Je moet je niet in een hoek laten drukken. Ook zegt ze: „Als je er uit komt, ben Je rijker geworden. Dat is zeker." Ze heeft gelijk. Henk van der Helm in Schoorl maakt, ondanks de wending in zijn leven, niet de Indruk ongelukkig te zijn. „Alleen," zegt hij, „heb ik soms heimwee naar mijn vroeger werk." door Adr. Hager kreeg het advies het weer achter het stuur te proberen. Dat deed hij ver beten. Op de stille herverkavelings wegen in de omgeving. Soms ging het. Vaak echter overviel de angst hem weer. Voor het werk was de auto echter van groot belang. De moei lijkheden namen toe. Weinig begrip Een belangrijk element in het ver haal is ook, dat de leiding van de verzekeringsmaatschappij weinig begrip toonde voor de intense pro blemen van Henk. De directie dacht alleen in het enge schema van pro- duktie en wilde liever niet lastig wor den gevallen met zaken, die niet di rect met deze produktie hadden te maken. Er lag ook schuld bij Henk wiens trots hem belette ronduit over zijn moeilijkheden te spreken. Overi gens had men aan zijn rapporten kunnen merken, dat er toch wel iets aan de hand moest zijn. Het gemartel achter het stuur duur de bijna twee jaar. Er zou vermoede lijk alle reden voor zijn geweest (de angsten waren maar al te duidelijk), maar Henk liet zich niet afkeuren en wilde niet de wao in. Integendeel, hij diende zijn ontslag in na een pension 'en café in Schoorl te hebben ge huurd. Inmiddels is hij eigenaar van het vakantiebedrijf. Hard De ommekeer in het leven was groot. Zijn baan als inspekteur leverde hem een ruim salaris op en liet hem ook vrije tijd. Nu is het omgekeerde het geval. De inkomsten uit het be drijf zijn nog niet de helft van het vroegere salaris. Voor een vrij com fortabel leven is een hard leven in de plaats gekomen. Ook voor vrouw en kinderen. Het vakantiebedrijf draait. Henk zegt: „Als mijn vrouw niet zoveel begrip had getoond voor de situatie, had ik het wel kunnen vergeten." Trouwens, Jacq en Albert doen ook mee in de zaak. De slip op de auto bahn was ook voor de kinderen een grote verandering. DEN HAAG Dirigent van de Koninklijke Militaire Kapel, inspecteur van de militaire muziek, promotor van de Taptoe Delft, dirigent van tal van koren, componist en arrangeur, leraar aan conservatoria, lid van het bestuur van het Gewestelijk Orkest, voorzitter van de Raad voor de Kunst en sedert vrijdag avond officier in de Orde van Oranje-Nassau. Deze onderschei ding vormt de bekroning van veertig jaar lang werken voor, in en met muziek door Rocus van Yperen. Het Jubileumconcert In het Haagse Congresgebouw ter gelegenheid van het veertigjarig dirigentenjubileum van Van Yperen werd gegeven in de Willem Alexanderzaal. De belang stelling was bijzonder groot. Samen met z{jn „kinderen", 325 in totaal: Haags Kamerkoor, Haags Vocalis. Voorburgse Oratoriumvereniging. Wijks Vocaal Ensemble, de Konink lijke Militaire Kapel en het Geweste lijk Orkest, voerde hij een program ma uit. dat Van Yperen volledig ty peerde. Werken van twintigste-eeuw- se Nederlandse componisten, een geestelijk werk uit de achttiende eeuw en een pleidooi voor een onbe kende compositie van een overbe kende componist. Rocus van Yperen maakt in het uit voerige programma een aaneenscha keling van combinaties. Gewestelijk Orkest en KMK in Copland, Coates en Milhaud, de KMK in vijf kleine Parades van Koos van de Griend, koor met orkest en koren met kapel in Psalm 150 van Strategier en „Hei lig 1st Gott" van C. Ph. E. Bach met medewerking van de alt Joke de Vin. Ter afsluiting met alle uitvoerenden Hymne en Triomfmars van Verdi en het hoogtepunt van de avond met medewerking van de vocale soliste Rina Cornelissens. Anton Tromme len en Bernard Kruysen: opus 35 van Rachmaninoff „The Bells" Dit werk werd opgedragen aan Men gelberg. het aantal opvoeringen bleef beperkt, totdat er sprake was van een herontdekking in 1973 door Previn die het, ruim vijftig jaar na Sir Henry Wood, weer tot klinken bracht op de Londense Proms. In ieder deel van „The Bells" spelen klokken een rol, respectievelijk zil veren, gouden, koperen en ijzeren klokken als symbolen van vreugde liefde, nood en dood. Rachmaninoff is niet de componist van de verras sing. zijn werken vertonen een vloei ende lijn, gevoelig en romantisch van uitdrukking. Zonder „The Bells" te bestempelen als vergeten meesterwerk is het goed. dat Rocus van Yperen heeft willen onderstrepen dat de compo nist meer heeft geschreven dan een prelude en een pianoconcert. Boven dien verschafte het hem op unieke wijze de mogelijkheid beroepsmusici en amateurs op ideale wijze samen te voegen. Hij heeft dat gedaan met de inzet, de ernst, de trefzekerheid en de vakbekwaamheid die zo type rend zijn voor zijn muzikale carrière. door Adr. Hager ROTTERDAM Otto Ketting en het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest presenteerden zaterdagavond in de voortreffelijk klinkende hal van de Doelen een programma in de Z-serie met werken van Milhaud, Wim de Ruiter en Schreker. Dat het gebruik van de hal zonder meer een vondst is. bleek ook op dit concert. Het ls niet ondenkbaar dat hiervan in de toekomst zelfs extra aantrekkingskracht voor het publiek zal uitgaan. Darius Milhaud verdeelt het orkest in zijn balletmuziek „L'homme et son désir" in zes groepen, ruimtelijk geordend in hoogte, breedte en diep te. Otto Ketting hield volgens de concertversie voor zestien solo-in strumenten de groepen bijeen, doch de suggestieve werking werd daar door niet aangetast. Milhaud schil dert in dit werk een hacht in het oerwoud en de beklemming die daar van uitgaat. Begeleidingsmuziek die ons nauwelijks meer als „barbaars" in de oren klinkt. Een goed stuk muziek is het niettemin zeker. Het is slechts enkele Jaren geleden, dat Mil haud het Nederlands Kamerorkest dirigeerde onder andere in La Créa- tion du Monde, zijn meest gespeelde werk. Ook hier is sprake van ballet muziek, in dit geval met onmisken bare jazzinvloeden. Het is een fasci nerend werk. waarin Gershwin een- rol meespeelt, suggestief en voortref felijk van opbouw. Otto Ketting heeft aan het werk op optimale wijze uitdrukking verleend. Wim de Ruiter schreef „To be or not to be" (1976) voor twaalf blazers en vibrafoon. De componist heeft het werk twee uitgangspunten meegege ven: het stuk heeft moeite het hoofd boven water te houden en het men gen van tonaal en atonaal. Het klin kend resultaat is een wat melancho liek aandoend geheel, waarin de rus ten en de herhalingen functioneel zijn. De compositie weet het hoofd wel boven water te houden, omdat zij in de opzet beknopt is en het klankkarakter van de vibrafoon sfeervol benut is. Schreker Over Franz Schreker (1878-1934) staat in een wat oudere encyclope die: „Door de een uitgekreten als een voorbijgaand abnormaal verschijn sel, door de ander begroet als een nieuwe Wagner". Een componist die een zeer groot aanzien genoot, niet alleen dank zij zijn balletmuziek, de 116de psalm en Nachtstück, doch vooral door zijn opera's waarvoor hij de teksten zelf schreef. Honderd jaar na zijn geboorte vrijwel vergeten. Terecht? Zijn Kammersymfonie ge tuigt van zijn geraffineerde instru mentatietechniek. Deze Duitse im pressionist wist met expressie en ro mantische gevoelens een indringend werk te schrijven. Na de aandacht van Otto Ketting en de zijnen zal het wel weer in de kast van de biblio theek verdwijnen. Om in aanmer king te komen voor de in Berlijn bestaande Frans Schreker-prijs zal wel meer dan een eenmalige uitvoe ring nodig zijn. rator, T ROTTERDAM In een maar matig bezette. sombere Schouwburg in Rotterdam or ganiseerde een Duitse platen maatschappij vrijdagavond een nogal bizar en qua bezet ting weinig coherent jazzfesti valletje, dat enige beroepsma tige nieuwsgierigheid wekte. Na een hoog geduvel met slecht functionerende geluids apparatuur en een ongepro grammeerd staaltje genrever- oofd4valsing door twee slecht sa- oij menspelende gitaristen, die derhalve anoniem kunnen blij ven, daagde de atletische Ja panner Ryo Kawasaki op voor een kort solo-optreden. door Rud Niemans Pers. 20S agens I 69 >29197 IREN n-enl' In 1 26543' I 141- \RST1 Een debuut op een Nederlands podi um, maar voor mij een weerzien na dat ik deze tussen pop en jazz stuite rende gitarist najaar 76 onvervaard loos had horen gaan bij Gil Evans in de Newyorkse Vanguard. Ook in de bezetting van Evans' Jimi Hendrixs- lp komt zijn naam voor. Wat Kawasaki met over elkaar bui telende bopfrasen in „Stella by Star light" deed zou karakteristiek blij ven voor alles wat voor de pauze over het voetlicht kwam Individualisten gaven in een moeilijke, weinig ge- Inspireerde ambiance muziek van onomstreden kwaliteit weg. Dat gold voor Kawasaki, zo ook voor de twee egotrippers Albert Mangelsdorff (trombone) en de Nederlandse „key board" genius Jasper van 't Hoff, die beiden op hun eigen manier erin slaagden enigszins bij het op rock- jazz geprogrammeerde publiek over te komen. Mangelsdorff bepaalde zich overi gens tot dezelfde, exact en zuiver geblazen trombonades die hij een jaar geleden bij een Duits jazz-ge- beuren in Den Haag in huis had. Door blazen en zingen simultaan en door interferentie bij die aldus ge vormde tonen ontstaat een meer stemmigheid. die verbazing wekt. maar de laconieke bijna vijftigjarige Mangelsdorff meteen tot slowtempi en pure eenzaamheid veroordeelt. Dat geldt in mindere mate ook voor Van 't Hoff die kans zag in één kort optreden zijn muziek naar een cli max te laten groeien door een door dacht en smaakvol combineren van akoestische piano en synthesizer Muziek die moeilijk te „plaatsen" is. duidelijk gefundeerd is op Europese culturen, maar waarbij ook Keith J arret- en Cecil Taylor-ismen om de hoek komen kijken De oorverdovende, monotone en in eindeloze herhalingen vervallende rockjazz van de groep van drummer Alphonse Mouzon naar voren ge komen via Weather Report. Larry Coryell en McCoy Tyner was aan mij nauwelijks besteed. Parker-thema's Na de pauze dan de uitgestelde Eu ropese première van „Supersax"; vijf Westcoast-saxofonisten die met een matige ritmesectie en de uitgetelde, volstrekt overbodige trompettist Conté Candoli (ooit een ster bij Ken- ton) Parkercomposities en -chorus- sen knap gearrangeerd naspeelt. Een vier jaar geleden uit de hand gelopen grap, omdat de essentie van Bird's muziek zich niet in een multi-disci pline laat vangen. De schade viel echter nogal mee vanwege een on verwacht pluspunt. Het wekte name lijk verbazing dat de groep, die op de plaat strikt als een collectief op treedt. ruimte bleek te bieden aan minstens één solist per stuk. Daar van hadden het Italiaantje Jay Mig- liorl en Don Menza (beiden tenor) een redelijke kwaliteit, terwijl voorts bariton Jack Nlmitz al het gestoei met „Koko", „Chasin' the Bird" en „Yardbirdsuite" wat mooie ondertin- ten meegaf. Hoezeer beperkt de Su persax-formule in wezen ls. bleek toen de zondoorstoofde leider-alt saxofonist Med Flory de plannen om de copieer-manie van het kwintet nu ook tot Bud-Powell-chorussen uit te strekken, kracht bijzette met „Tem pus Fuglt". Waar prompt niks van heel bleef. Nee, toen verwijlde mijn herinnering al bij Piet Noordijk, die in de jaren zestig bij Boy Edgar Parker-soli stond te blazen, waarvan de buffetglazen stonden te rinkelen. Enfin, zo doen Westkusters nog iets terug voor wat ze ooit aan Parker misdeden. Van onze parlementsredactle DEN BOSCH Een commissie uit DS'70 gaat onderzoeken of de naam van deze partij veranderd moet wor den. Veel leden van de inmiddels praktisch uit het politieke veld ver dwenen partij zouden zich namelijk niet meer in de „8" van socialisten kunnen vinden. Om te proberen weer een beetje uit het dal te komen ligt het verder in de bedoeling om van het partijblad van DS'70 een verenigingskrant te ma ken die ook buiten de partij een lezerskring vindt. „Van opheffing van de partij is geen sprake, we gaan gewoon door", aldus voorzitter Hartog. ROTTERDAM Het laatste abonnementsconcert van het Ned. Kamerorkest, vrijdagavond ln de kleine Doelenzaal gegeven (en zondagmiddag herhaald), betekende tevens het afscheid van Thomas Magyar, die 23 jaar als eerste concertmeester aan dit ensemble verbonden is geweest. Volgende maand verlaat hij het Kamerorkest en gaat hij met pensioen. De leiding van beide concerten be rustte bij Christopher Seaman, die thans verbonden is als vaste dirigent van het Northern Sinfonia Orche stra. Het interessante programma voor deze avond werd geopend met de variaties, die Benjamin Britten schreef op een thema van zijn in 1941 overleden compositie-leraar Frank Bridge, een componist die een vrij uitgebreid oeuvre op zijn naam heeft staan met betrekking tot symfoni sche- en kamermuziek. Britten toont zich in dit variatiewerk weer de com ponist die nooit om muzikale inval len verlegen zat. Zijn grote muzikale fantasie openbaart zich ln Adagio's. Marsen (o.a. een zeer opmerkelijke treurmars), de Weense wals en ten slotte een voortreffelijke fuga en Fi nale. waarmede de componist blijk gaf ook de polyfone vormen tot in de finesses te beheersen. Het N.K.O. gaf in de fantasierijke variatiereeks een vertolking die de bedoeling van de componist dicht moet hebben bena derd. In het eerste deel van het program ma was de scheidende concertmees ter Thomas Magyar solist in het Con cert voor viool en strijkorkest van de in 1914 geboren Poolse componist Andrzej Panufnlk. Wij houden niet van de al te nadrukkelijk op origina liteit gerichte uitdrukkingswijze van deze componist. Thomas Magyar gaf echter een vertolking van dit viool concert die op klankverfijning en viollstisch geacheveerd spel zodanig was gericht, dat wij wanneer we de enkele simpele melodische gegevens door W. H. Wolvekamp van dit vioolconcert voor lief nemen grote waardering konden opbrengen voor de interpretatie van dit viool concert. Exacte weergave Een voortreffelijke orkestleider toonde Christopher Seaman in de na de pauze gespeelde Serenade voor strijkorkest opus 20 van Edward El- gar en de symfonie no. 64 van Haydn. Élgars sterk aan Mendelssohn appe lerende Serenade (een fraai voor beeld van negentiende eeuwse laat romantiek) en Haydns 64e symfonie in A gr. genoten onder Crtstopher Seamen een bijzonder fraaie en exacte weergave, die door het talrij ke publiek kennelijk in hoge mate werd geapprecieerd NIEUWDORP - De rijkspolitie. In Nieuwdorp (Z.) heeft het lijk opge- dregd van de 67-jarige P Rijk De man was vrijdagmiddag op het ter rein van een havenultbreidlng water pompen aan het controleren Hij moet daarbij te water zijn geraakt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 9