Wereldraad op weg naar program tegen militarisme Kritische bezinning op werelddiakonaat iffi lu '•Sr 1 Uit brieven van lezers s< Duitsers stichten Heinemann-actie- groep UIT DE KERKBLADEN Zwitserland ook te duur voor baptisten Kloof tussen beleid en praktijk VANDAAG CFK spreekt met Pax Christi Vrije kerk Twijzel zoekt aansluiting Sjgg bij geref. gemeenh «j Servische kerk wife~< meer vrijheid MAANDAG 17 APRIL 1978 KERK Trouw/Kwartet door Aldert Schipper Glion Het is nu, na de conferentie over ontwapening in het Zwitserse Glion, waarschijnlijk dat het centraal comité van de wereldraad van kerken volgend jaar januari op Jamaica een oordeel moet geven over het voorstel, van wal te steken met een programma inzake militarisme en bewapeningswedloop. Hoe de naam van het programma precies zal luiden is nog onbekend en ook de financiering is een open vraag. Ongetwijfeld zal het programma ver band houden met het oecumenische streven naar het tot stand komen van een rechtvaardige en duurzame samenleving, waarin zoveel mogelijk inspraak aan de mensen wordt gege ven (just, participatory and sustai nable society, jpssi. Want wanneer één ding bij de laatste voorberel- dingsconferenUe die dit weekeinde in Olion werd afgesloten, duidelijk is geworden, is het wel dat Je de wapen wedloop. het militarisme en de mill- tajrisering van de samenleving niet kan losmaken van de wijder gestelde vraag hoe de mensen volgens bijbel se normen de maatschappij In richten De conferentie in Glion was de twee de van een serie van twee bijeen komsten. De eerste had ook in Olion plaats in de herfst van het vorig Jaar Toen ging het over militarisme. Dit maal lag het accent op wapenwed loop en ontwapening punt niet steeds een gelukkige hand. Liselotte Waldheim. de dochter van de secretaris-generaal van de VN er. hoofd van het bureau ontwapenings zaken van de volkenorganisatie hield een verhaal dat door verschei dene deelnemers op een aantal pun ten omver geworpen werd. De Noor se polemoloog Marek Thee gaf een uiteenzetting, die correct was. maar die ook geen nieuws bevatte. De am bassadeur van Sri Lanka in Genève. Susan ta de Al wis las een stuk voor dat de ene open deur na de andere bevatte. De conferenUe liet zich door deze gebrekkige voorinformatie niet ver hinderen duidelijke voorstellen op tafel te leggen. Blijkbaar hadden de deelnemers voldoende eigen kennis in huis om op eigen kracht tot iets dragelijks te komen. Veiligheid „Experts" De oecumenische beweging heeft zich reeds Jarenlang kritisch over de wapenwedloop geuit en opgeroepen tot ontwapening, maar nog nooit wa ren deze onderwerpen zo uitdrukke lijk aan de orde gesteld. In de oecu menische beweging is het gebruike lijk in zulke gevallen twee dingen te doen: men duikt in de bijbelse gege vens om licht te krijgen over de vragen waar men het over wil heb ben en men raadpleegt deskundigen, die de gemeente kunnen informeren Dit is ook in Olion gebeurd. Elke morgen kwamen de deelnemers sa men in een korte dienst. Er werd samen gezongen en gebeden en een van de deelnemers legde aan de ove rigen zijn gedachten bij de gelezen bijbelgedeelten voor. Daarna was er gedurende de eerste dagen steeds een rij van experts, die de kerkelijke afgevaardigden informatie gaven De organisatoren hadden op dit De conferentie was verdeeld In vier groepen: de wapenwedloop en ont wapening, ontwapening en ontwik keling. de vreedzame oplossing van conflicten en theologische vragen die hiermee in verband staan. Het streven naar veiligheid is een wettige zaak en ook als een land daar met hulp van militaire middelen naar streeft is daar niets tegen De huidi ge bewapening dwingt ons echter tot de vraag of deze de veiligheid nog wel dient. Het is niet zo dat diegene die het meest bewapend is tevens het veiligst is. Volgens groep één van de conferentie in Olion overtreft de versterking van de legers de redelij ke eisen van veiligheid. Dat komt doordat de militairen teveel Invloed hebben en door de macht van het bedrijfsleven, vakbeweging, werkge vers en aandeelhouders. De geza menlijke Invloed van het militair- industriële complex wordt versterkt door angst inzake de bedoelingen van een eventuele vijand en overdre ven nationalisme. De wapenwedloop wordt bevorderd door de instabili teit in verschillende delen van de wereld, waar de grote blokken trach ten invloed te winnen. Toestand De helft van de wetenschappelijke onderzoekers in de wereld werken voor de bewapening. Dat levert ver blindende resultaten op. De wapens worden niet langer gemaakt in ant woord op een bestaande uitdaging, maar men grijpt vooruit op wat men verwacht dat de andeï eventueel zou kunnen bedenken. Er wordt op het moment per dag in de wereld voor één miljard dollar aan wapens uitgegeven. Tachtig pro cent is nodig voor de produktie en instandhouding van conventionele wapens, die steeds verfijnder worden en waarvan de kracht toeneemt, zo dat het verschil tussen conventione le en kernwapens vervaagt. Ondanks enkele verdragen met be trekking tot beperking van kernwa pens is de vernietigende kracht en de verfijning van kernwapens doorge gaan De kans dat er een kernoorlog uitbreekt neemt toe. De conferentie in Glion wil de dat de VS en de Sowjet-Unie besluiten tot een defini tief einde aan alle kernwapenproe ven. vermindering van het aaiital kernwapens en het terugtrekken van kernwapens uit Europa en Oost- Azië. Fantasie De conferentie vroeg de kerken fan tasievolle en gedurfde vredespro- gTamma's op te zetten, die gebaseerd zijn op de ware feiten van de bewa peningssituatie. Zij moeten hun re geringen oproepen alleen defensieve wapens op te stellen, geweldloze methoden uitwerken voor defensie en in gesprek komen met diegenen, die hun hoop verloren hebben op een einde van de wapenwedloop en de mogelijkheid van een kernoorlog aanvaarden. De kerken moeten uit spreken dat de kernoorlog moreel onaanvaardbaar is. De kerken zouden bezoeken van kerkleden over de grenzen heen moe ten bevorderen, feitelijke informatie geven over de mensen aan de andere kant van de grens tussen de blokken en over de mogelijkheid zonder toe genomen werkloosheid de oorlogsin dustrie om te bouwen tot vredesin- dustrie. In Olion werd met instem ming gewezen op de actie van het interkerkelijk vredesberaad in ons land tegen dé kernwapens en op de publikaties over de wapenindustrie door de Franse en Britse kerken In groep twee van de conferentie in Glion werd een relatie gelegd tussen de wapenwedloop door de grote lan den en hun weerzin tegen de tot standkoming van een rechtvaardige internationale economische orde De wapenwedloop verhindert het juist gebruik van de hulpbronnen van de wereld. Daarom is ontwapening een essentiële stap naar het juiste ge bruik van hulpmiddelen. Satellietcontrole Er werd gepleit voor verbod van de neutronenbom en van de S820. een nieuwe raket van de Sowjet-Unie. De groep wees erop dat controle bij ontwapeningsovereenkomsten niet langer een punt hoeft te zijn. De ruimtetechniek maakt doeltreffende controle mogelijk en de VN zou een speciaal agentschap kunnen oprich ten voor ontwapeningscontrole door middel van satellieten. Er werd voorgesteld dat alle landen van de wereld drie percent van hun wapenbudget geven aan een door de VN te beheren ontwikkelingsfonds. Groep drie stelde voor dat de wereld raad van kerken een groepje deskun digen vormt, die kunnen bemiddelen in conflicten. De groep kwam met een pleidooi voor vertrouwen-wek- kende maatregelen, uitwisseling van informatie en samenwerking op ge bied van onderwijs. In de groep werd voorgesteld een speciaal fonds te vormen voor ontwapening en voor steun aan slachtoffers van militaris me. Dit fonds zou hulp kunnen ge ven aan de familieleden van dienst weigeraars. Of/c ruty-fh >4 uitstortend Bestemd voo» horte reacties op m de/e krant gelezen tificMen arnkefn en commentaren en mei voor gedichten open bneven oproepen ot reacties op advertenties (de/e laatste dienen lot de directie gericht te worden) De inzendingen voor de/e rubnek dienen zo beknopt mogeii|k te zi|n De redactie behoudt zien het recht »an bekorting voor Het >s ons heiaas n.et mogeh|k over elk geval van bekorting ot nieipiaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Bneven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus. 859 Amsterdam B«| publicatie worden naam en woonplaats van de v-'-j.f' Vf-ifl d Solidariteit De minister van onderwijs wil 450 miljoen gulden meer hebben om ar beidsplaatsen bij het onderwijs te kunnen scheppen, maar de schatkist iaat het niet toe En de ambtenaren en leerkrachten bij het onderwijs willen niets van hun salaris inleve ren In de dertiger Jaren waren er ook veel onderwijzers, die geen plaats vonden, tenzij ze als kweke ling met akte voor een paar tientjes per maand de zorg voor een klas op zich wilden nemen Ze ontvingen toen die kleine tegemoetkoming van de onderwijzers In vaste dienst, die maandelijks van hun sober, salaris wat afstonden. Waar blijft nu de solidariteit van de onderwijzers, die zich verheugen in een goed salaris, met het vooruitzicht op en waarde vast pensioen9 Graag wil ik als ge pensioneerde bijvoorbeeld drie pro cent van mijn pensioen voor dit doel afstaan Wanneer dit over de hele linie gebeurt, kunnen honderden werkloze collega's aan de slag Kom hoofdbestuur van de Christelijke on derwijzersbond. wacht niet. maar geef een voorbeeld van Christelijke solidariteit' Arnhem M. Goote Bewondering Het is al lang mode in ons land om flink tegen het gezag aan te schop pen Het is dan ook een gemakkelij ke vorm van kritiek. Ik heb echter de grootste bewon dering voor de heer Van der Feltz. die ondanks het linkse ..geweld" van de laatste jaren, toch maar het mes durfde te zetten In een poUtle-orgamsatie, die verziekt dreigde te geraken door enkelingen, die hun sympathie voor het terroris me en terroristen niet onder stoelen en banken steken. Ik hoop dat onze huidige regering zulke ambtsdragers voldoende ruggesteun zal geven, op dat onze kwetsbare democratie door hen kan worden blijven verdedigd met alle mogelijke middelen die hen ten dienste staan tegen ondermij ning en geweld en de sympathisan ten hiervan. Waarder H. Vermeulen De Kogel Er Is weer eens een lange wachtlijst voor de cé! Waarvoor is dat nodig? De oplossing is eenvoudig: de kogel. In plaats van b.v. veertien dagen hechtenis geeft men de mensen ze ven weekenden de kogel. Zaterdag ochtend vroeg komt de wagen van de penitentiaire dienst langs, de ko gel wordt aan het been bevestigd, en zondagavond of maandagochtend vroeg wordt hij er weer afgehaald. De voordelen zijn die van de wee- kendstraf. het niet kennis maken met andere delinquenten, en een ge ringere behoefte aan die afschuwelij ke gebouwen. Amsterdam D. J. Mulder BONN (EPD) In Bonn hebben 23 schrijvers, theologen en andere bur gers de „Gustav-Heinemann-actle- groep" gesticht.' teneinde actuele maatschappelijke vraagstukken in de geest van de vroegere bondspre sident Heinemann ter discussie te stellen. Onder de initiatiefnemers zijn dr. Erhard Eppler. de vroegere minister voor ontwikkelingssamen werking en nu Ud van de evangeli sche synode en voorzitter van de Kirchtentag. prof. Helmuth Gollwit- 2er. de vroegere bisschop Kurt Scharf, prof. Walter Jens. Siegfried Lenz en de vroegere Chileense bis schop Helmut Frenz In een verklaring wordt gezegd: „Onze vrijheid wordt op het mo ment door angst, traagheid en be rusting bedreigd". Vooral Jongeren komen door intimidatie en zelfscen- suur aan'de rand van de maatschap pij te staan, „waarin Intolerantie weer modern zou kunnen worden". De verklaring is een citaat uit de televisie-rede. die Gustav Heine mann in 1668 hield, kort na de moor daanslag die op Rudi Dutschke werd gepleegd. De groep wil op 23 mei. de dag var de grondwet in Rastatt een gesprek voeren over het thema „Krijgen wij een andere republiek?" UTRECHT De commissie werelddiakonaat van de hervormde kerk heeft op haar projectenlijst 1978 voor het eerst zogenaamde discussieprojecten opgenomen. Deze drie projecten staan samen voor 150.000 gulden genoteerd. De bedoeling van deze discussiepro jecten is. dat men zich in de gemeen ten kritisch bezint op het effect en het nut van de activiteiten, die bin nen het raam van zending, we- relddlaconaat. ontwikkelingssamen werking. rampenhulp en dergelijke worden gedaan. Het geld is nodig om daarvoor discussie-materiaal te ver zamelen en te bewerken en voor de gemeenten geschikt te maken. De Commissie stelt zich voor, dat deze projecten mensenrechten, zoge naamde bezoekreizen en racisme zullen betreffen. Enige van de belangrijkste vragen bij het onderwerp mensenrechten zijn. of de geboden hulp wel zo ge bruikt wordt, dat degene die ont vangt ook werkelijk tot zijn „recht" komt en of er ook iets gedaan moet worden aan de machtsstructuren, waaronder die mens gebukt gaat. 1678 is het jaar van de mensenrech ten. In de gemeenten zou In kleine groepen daarover gesproken kunnen worden. Dat zou kunnen uitmonden in een discussie-avond in december. als herdacht wordt, dat de Verenigde Naties dertig jaar geleden de univer sele verklaring van de rechten van de mens aanvaardden. Aansluitend daarop het tweede pro ject. dat het mogelijk zal maken, dat buitenlandse christenen bij die dis cussies betrokken worden, net als tijdens het oecumenisch project „Zendiug in Nederland." maar dan op kleiner schaal. Racisme Verder zal dit jaar een begin worden gemaakt met de discussie over het racisme, waarbij niet alleen aan Zuid-Afrika gedacht zal moeten wor den. Belangrijk punt daarbij zal zijn nauwkeurig na te gaan. wat de wereldraad precies beoogde, toen hij in 1868 het programma ter bestrij ding van het racisme ln het leven riep. De totale projectenlijst van het her vormd werelddiakonaat vergt drie en een half miljoen gulden. Anti-semitisme, m.m.v. ds. J. G K. Littooy. zaterdag 22 april. 10.15-16.30 uur, Toerustingscentrum. Leusden (tel. 033-43244, toest. 123). Anders dan anderen. Windroos jongerenweekend m.m.v. ds. A. Juf fer en ds. H Smit. 21-22 april, De Windroos. Reeuwijk. Opgave IZB. tel. 033-11949. Heel het leven, oecumenische cha rismatische dag m.m.v. mevrouw T. Gips en pastoor A. Verduin, zaterdag 22 april vanaf 10 uur gereformeerde kerk De Garf, ln de Trefkoel, Zonne- laan, Groningen. Inf. tel. 050-776507 Feministische theologie als een weg naar een geheelde kerk. ontmoe tingsdag van de Open Kerk Bewe ging m.m.v. Catherine Halkes en Ma ria de Groot, zaterdag 22 april 10-16 uur, pedagogische academie Tho mas More, Stationssingel 80. Rotter dam. Inf. en opg. tel. 070-909627 Hoe neem je je geloof mee overzee? Voor hen die bewust als christen ln de derde wereld willen gaan werken (handel, bedrijfsleven en andere be roepen). 21-23 april. Hendrik Krae- mer Instituut. Leidsestraatweg 11, Oegstgeest. Inf. en aanm. tel. 020- 717654 's morgens. Vooruitgang Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/ORONTNOEN: Postbus 3 Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030. In uw artikel over het vooruitgangs geloof (Trouw 8 april), dat ln alle politieke partijen genesteld zou zijn, kwamen de visies van Bas de Gaay Fortman (PPR). Buskes c.s. (PvdA) en Goudzwaard (CDA) naar voren. Het was een prima artikel, maar ik miste de visie van de progresslef- christelijke partij, de drie maanden geleden gelanceerde EPV Want hier is niet sprake van een individu, maar van een partij, die als geheel het vooruitgangsgeloof bij voorbaat af wijst Erg Jammer, omdat de EPV juist t.a.v het vooruitgangsgeloof door economische groei duidelijk een eigen mening heeft, vastgelegd in haar programma. Enschede G. J. M. Sprik Van een onzer verslaggevers DE BILT De baptisten ln Europa en de Verenigde Staten overwegen hun InternaUonaie seminarie in Rüschlikon (Zwitserland) te sluiten of te verplaatsen naar een goedkoper land Dit semenarte werd ln 1949 gesticht door een van de grote baptistenker ken ln de Verenigde Staten, de zuide lijke baptistenconvenüe. met als doel de opleiding van baptistenpre dikanten in Europa te verbeteren. Vooral vóór 1959 hebben ook meer dere van de Nederlandse baptisten predikanten in Rüschlikon gestu deerd Daarna kwam er een eigen seminarie in De BUL De kerkleidingen hebben zo mat ge reageerd op de concept-verklaringen van de interkerkelijke commissie „Intercommunie en ambt" (die tot doel hadaen gemeenschappelijke viering van de maaltijd des Heren mogelijk te maken), dat de leden van deze commissie het bijltje hebben neergelegd. Een van hen, de rooms- katholiek prof dr P. van Leeuwen, schrijft in het blad van de raad van kerken Saamhorig: De motieven zijn verschillend, maar er is toch éën gemeenschappelijke grond. Dat is het blijven vasthouden door allen aan hun eigen verleden en IdenUteit en het onvermogen zich met vrijmoedigheid te gaan begeven op nieuwe wegen, die kunnen leiden tot de éne kerk van Christus Er is. bij de bespreking van deze con cept-verklaringen geen werkelijke diepgaande bereidheid gebleken ei gen opvattingen en praktijken onder de kritiek te plaatsen van een ge meenschappelijke bezinning op het Woord Gods Het gesprek stokt Maar tegelijk groeit de kloof tussen hetgeen in veel situaties en op een groeiend aantal plaatsen gebeurt en officiële uitspraken Denk maar aan de vele interkerkelijke hu welijken. Denk ook aan situaties en plaatsen, waar christenen met vreugde tot een grotere gemeen schap van de Maaltijd des Heren zijn gegroeid. Karl Rahner heeft gewezen op de theologische basis hiervan, na melijk het geloof van de kerk. Kerk dan genomen niet enkel in de zin van het leraarsambt, maar evenzeer in de zin van het geloof van de christelijke gemeenschap Experiment Het besluit van de gereformeerde synode, om plaatselijke kerken on der bepaalde voorwaarden niet te verhinderen, kinderen tot het avond maal toe te laten, heeft niet de in stemming van dr C. Bezemer in het (confessionele) Hervormd Weekblad. De vraag waarom het gaat is: kun nen de kinderen worden toegelaten, ja of neen? Zo ja. dan behoeft de deur niet op een kier gezet te wor den, dan behoeft men niet te experi menteren; dan is het ja! Kan het niet. dan moet men niet zoals in allerlei andere gevallen de kool en de geit willen sparen, dan is het neen' Het moet immers duidelijk zijn. dat de deur die is opengezet nooit weer dichtgaat. Het moet dus even duide lijk zijn. dat de gereformeerde syno de nu gebroken heeft met de opvat ting. dat er een onlosmakelijk ver band is tussen beide sacramenten en de belijdenis van het geloof. Dat is een historische beslissing, die in het wezen van het kerk-zljn diep in grijpt Men moet daarover niet ge nng denken. Te meer. daar dit be sluit de verwarring in de gerefor meerde kerken groter maakt, een nieuw struikelblok betekent In de verhouding tot andere kerken, aller lei spanningen oproept binnen de plaatselijke gemeenten, en vele ambtsdragers en gemeenteleden in gewetensconflicten brengt. Een van de meest kwalijke zaken in de kerk is in deze tijd het experiment. Fout Prof. dr J Plomp reageert op hetzelf de synodebesluit: Maar één ding mag mij toch wel van het hart: mogen wij bewaard blijven voor de term ..kindercommunie"! De synode heeft hem in haar officiële besluiten vermeden, ik mag aanne men. opzettelijk. Maar in de haar voorgelegde rapporten komt de term wél voor. Ik begrijp dat. „Deelnemen van kinderen aan het avondmaal" of „avondmaalsviering met kinderen" is zo'n hele mondvol. En ..kinder communie" is zo heerlijk kort. Maar het betere inzicht moge het in dit geval winnen van de hedendaagse voorkeur voor zo-kort-mogelijk. ..Kindercommunie" is zonder meer fout Nog zie ik ze de weg oversteken, jaren geleden ln mijn jongenstijd, de roomse kindertjes, van de school aan de ene kant van de weg naar de kérk aan de andere Naar de kindercom munie. Men kan natuurlijk ook nu wel weer zeggen; ..what is in a name?" Maar men mag zich in een geval als dit wel afvragen: wat kan er u;t komen? Nu. ik noem iets. bij wijze van voorbeeld kindercommu nie" in een kindernevendienst U zegt: onzin? Je kunt nooit weten In elk geval laat de term ..kindercom munie" voor zó iets nooit kunnen dienen als argument. Mede daarom vermijde men hem. Onvoldoende Het r.k. progressieve weekblad De Bazuin geeft bisschop Helder Cama- ra een berisping: In onze ogen is het merkwaardig dat Helder Camara dit reisverbod in ge hoorzaamheid aanvaardt. Door een valse loyaliteit aan het gezag, wor den zo de armen ln de steek gelaten. Wwaarschljnlijk speelt hier behalve het zachtaardige karakter van de bisschop ook een rol dat hij zijn theologie wellicht onvoldoende heeft bijgehouden. Morgen En dan attenderen wij nog op de verschijning van het eerste nummer van Morgen, evangelische kantteke ningen bij vandaag", een Belgisch protestants maandblad, dat ln de plaats is gekomen van Op Vrije Voe ten. Het blad volgt tot ln details kennelijk de formule van het Neder landse „Voorlopig" (dat als onderti tel heeft: Evangelisch commentaar bij de tijd). In dit eerste nummer aandacht voor het feminisme, de banken en hun rol in Zuid-Afrika. bedenkingen, bij de geloofsverkla- ring van de komende verenigde pro testantse kerk van België („lijkt het ons alsof het christendom gedegra deerd wordt tot een boekgods- dienst") en een bewaar-artikel van Dorothee Sölle. „Morgen" wil „brug gen bouwen tussen de figuur van Jezus van Nazareth en onze situatie in het laatste kwart van de twintig ste eeuw Het adres is Markgravelei 98. Antwerpen en een jaarabonne ment is voor Nederland 400 Belgi sche francs. Ie pen; e koe leak eek) d el as! ttdam' |ck>pi rrienii t ilil'e de deur Er bestaat niet één gellJkenJsvi goede herder en de schapen, maam is een veelheid van beelden. Jezus F gaat speels.met het vehraal van de f en herder en de kudde om Hij' aarzelt' erkza« niet om op een bepaald bgenbfik Ujam" zeggen dat<Hlj de deur-is. Hij zegt.< dat. volgens Johannes „een anderj ^cns keer", maar't hoort bij dat e;ne r* beeld. Ik heb wel eens gelezen en U 65 vergeten waar, dat dit deur-zijn vat wino Jezus op een bepaalde wijze jn. vo duidelijk kan worden, nl. wanneer} emers zo'n kooi een beetje voor jezjet. Et' {j^ini een opening in de stalof de ko,oi dp afgesloten kan worden. Nu komtd goede herder. De schapen mogen, eruit. Ze moeten eruit, want daarbuiten zijn de plekken om te grazen en te leven. Dan gaat de - goede herder in de opening staaa .uyi dl Alle schapen komen langs Hem Hi. .-Ill is de deur geworden. Alleen langs Hem heen is er toegang tot ieye'n.qiawn overleven. Als de herder die de deu: ekgd is dat wil kan hij ze tellen, zodat Hij i een nietirt de donkere kooi hoeft te m eer zoeken of er niet een ziek - ikH. r achtergebleven is. En 's avond&stq M hij daar weer. Want het gaat om iq- en uitgaat), Léven en "qezig^zijp èp trt0 P1 rust komen. Maar opnieuw éaanda PR» de schapen onder zlijri hafïtien door élasiir Hij laat die handen zelfs telkens - wend even op de schapen rusten. Er té ^ekt contact tussen de herder en de i: schapen. Ze kunnen overdag iets opgelopen hebben, dat voelt hij da?001 en hij kan er iets aan doen. Een i striem of een snee kan genezen liiit-vc worden. Hij is de deur tot het leven en tot de rust. Zo hoedt hij de schapen. Niét minder dan dit wil Lm Jezus hiér zeggen: zoiets is mij'wil opgedragen. Daar ben ik voor. En alle hèrders van het Oude 'ersch Testament staan achter Hem. eokfchapp! die herder die er al een lied van^ «dam maakte D.e üeer is mijn, herdejLOo dit is ^en pretentie. Hij bedoelt/da alleen de betrokkenheid qp Héfn, qF°Pa8 zijn léven en sterven én zijn legend usiziji onder oris Zijn. zijfi woor'deri'én iillé ormal wat Hij op gang bracht; leven geefl chap) isho raantj rovisii an de gen» BOEDAPEST Vertegenwoor Om m gers van de christelijke vredescon nderz rentle (CFK) en van nationale vri ties van. Pax Christi hebben Jn trahaza bij Boedapest mét élk ""P*® gepraat over de ról. die christenen ocwe' kerkert kifnhen vervullen bij openbare meningsvorming ter derSteurtJhSTYhn ontwapening"} t ontspanning. Groter aandacht werd daarpij. schonken aan de noodzaak van menwerking van alle 'chrtëten Confessionele en organisatoris< grenzen moeten in de strijp voor 1 vrede"worden overwonnen Allé m 01 sen moeten vbor de strijd te4gen Hén* toenemende bewapenlngSwedk ewez worden samengebracht, want chi tenen, geloven, dat de mensheid v gens de'wil van haar Schepper familie is. J. onne{ De ho'9p werd qi|ge$prqljj;en. .(Jat WljziKg van de neutronenbom voeren, paar hét Verbod van deiam f vr re nucleaire wapens. In dit verba zëgdèp de deelnemers "hun steun1 aan de komende ontwapeningsc< ferenTTe" van cle Verenigde Naties New York. [A pf TWIJZEL De vrije gercformeei al pU kerk van Twijzel (Fr.) heeft een-vtrii«ur zoek gericht tot de gereformeei i voor gemeenten, pm toegeiaten te word rerkge in dat, kerkverband. De Twijze mdee gemeente ontstond- ill 1967* toen- iet ev< K van den Belten een deel var\Z ibeidi gemeenteleden zich afscheiden v mi de .gereformeerde kerken (vrij JjL B maakt)'. Ds Van den Helt ;s sii ili 1973 predikant in Clifton (VSj in 180, Free Reformerd Church, een zus'. i|^H kerk van.de christelijke gereformt y uu» de kerken. Predikant ln Twijzei w thans ds. G den. Boer. De dai Kampen van de gereformeerdererkne meenten heeft een commissie men steld om over het verzoek van Twijzelse gemeente te adviseren werplj ■SS node 1100 u BELGRADO (EPS - De héili node van de Servische orthöd kerk heeft de regering van Servië van de republieken van Joegbsla om meer vrijheid gevraagd. De bi die ondertekend is door patrid German en twee bisschoppen, vat tien punten, waarop de kerki and'ring vraagt in het beleid van staat. Plaatselijke autoriteiten mo< zich niet langer mengen in godsdi stige zaken. Kinderen, die go dienstonderwijs krijgen, moetériJ gediscrimineerd worden De mt moeten ophouden, gelovigen be«| telijk te maken en heri niet lal behandelen als tweede rangsl gers Begrafenissen móetpji won uitgevoerd volgens de wens van overledenen De synode vraagt schadevergoeding voor inbeslaj me van kerkelijke eigendommen toepassing van de'sociale verr» ringswetten op docenten aan th# •gische seminaries

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2