Izaak Dekker heeft recht van preken Er moet nog veel uitgelegd worden Zwarte streepjes broeken in een ton Paus looft Gijsen Noorse bisschoppen wijzen exorcisme af R.k. studie over gemengd huwelijk VANDAAG ene Vo D jf ft Voorbijganger ZATERDAG 15 APRIL 1978 KERK Trouw/Kwartet !ATE door ds H. R. Plomp Wanneer heeft iemand recht van preken? Het kerkrecht be paalt dat zo iemand een goede theologische scholir. moet hebben en dat zijn beweegredenen zuiver moeten zijn Toch is voor menig predikant, én gemeentelid. daarmee niet alles gezegd Er is ook een andere rechtvaardiging nodig. Een preek wil immers een bepaalde werkelijkheid oproepen, hoogten en diepten laten zien. een weg wijzen. Veel predikanten hebben echter vaak het gevoel, dat ze nauwelijks weten waar ze het over hebben. Wat wéét ik eigenlijk van die hoog ten en diepten? En die weg. is die begaanbaar'' Heb ik recht van pre ken? Mijn woorden klinken zo goedkoop. Vandaar dat enige scepsis bij de verschijning van een prekenbun del gerechtvaardigd is. Waarom deze uitgave van de preken van ene drs I. N Dekker? Wie drs Dekker ontmoet, zal erken nen dat hij iemand moet zijn die recht van preken heeft. Al jaren lang mist hij de beheersing over bijna alle spieren. Hij moet in alles geholpen worden. Spreken gaat steeds moeilijker; de woorden, de letters soms. moeten stuk voor stuk veroverd worden op een weer spannig spraakorgaan In de jaren zestig was hij student aan de theologische hogeschool te Kampen i Oudestraat), gezond, be kwaam. In die tijd openbaarde zich de ziekte, die zijn lichaam gesloopt heeft. Hij moest tenslotte naar een verpleegtehuis in Goes, waar hij in de buurt van zijn ouderlijk huis woont. Hij beschikt daar over een lees-apparaat. zodat hij tenminste ongestoord boeken kan lezen. Van uit Goes heeft hij zijn kandidaats- en doctoraal examen gedaan. Maar de band met de hogeschool is ook daarna gebleven. Zo mogelijk iede re maand komt één van de hoogle raren. bij wie hij nog college heeft gelopen, hem opzoeken. Eén van hen. prof. dr J. Plomp, schreef een woord vooraf voor deze bundel. In de classis Goes heeft drs Dekkei ook nog een examen gedaan, zodat hij kerkelijk alle recht van preken verworven heeft. Voor diverse ker ken en tehuizen heeft hij de kerk diensten verzorgd. En de preek stoel is zijn rolstoel. De orde van dienst, de preek, de gebeden wer den door behulpzame mensen op papier gezet, en weer anderen gin gen voor in de dienst, terwijl hijzelf als toehoorder aanwezig was. machteloos, als hij een enkele keer merkte dat accenten verkeerd ge legd of wijzigingen aangebracht werden. Zestien van deze preken zijn nu gebundeld, en wie ze leest, zal daar dankbaar voor zijn. Hier is iemand aan het woord, die recht van pre ken heeft. Hij wéét waar hij het over heeft. Hij weet van diepten, waar anderen met een gevoel van huiver alleen maar naar kijken. Hij kent de omgang met God, is door Hem geboeid, komt niet los van Hem. Bovendien is hij een goed theoloog, kritisch ten op2ichte van te gemakkelijke antwoorden. Al in de eerste preek, gemaakt voor het college homiletiek (preekkun- de) in Kampen, komt het (m.i.) cen trale thema aan de orde. Alle men selijke verhoudingen zijn stukges lagen. „In de meest diepe vriend schap blijft altijd een gTens, die de ander niet over kan gaan". (Hoe waar is dat in onze vriendschap). Alleen de kernverhouding blijft be staan: „Here, Gij zijt mijn schuil plaats, mijn deel in het land der levenden" (Psalm 142). God als schuilplaats: ondanks alles is er levensruimte en uitzicht op bevrij ding (p. 12). Het leven van Izaak Dekker is een gevecht om te blijven staan in die ruimte, en al de preken zijn daar op de een of andere manier een getui genis van. Hoe kom je in die ruim te? niet door lijdelijke berusting, maar door te vragen („de vraag naar het 'waarom'wordt een vraag die in zichzelf al dit antwoord geeft. dat. hoe het ook zij. God lééft en het roepen tot Hem hoort" - pag. 14). en te wagen („moed en geloof zijn mogelijk zo'n beetje hetzelfde, omdat beide getuigen van vertrou wen op de Heer" - pag. 34/35). Wat beleef je in die ruimte? centrale worden zoals troost, vrijheid, vreugde, vrede, afhankelijkheid, verantwoordelijkheid, nieuwe schepping, verwachting, komen aan de orde. Wie in deze ruimte staat, gaat vanzelf zijn situatie re lativeren: „We mogen niet al te gauw zeggen dat ons een kruis is opgelegd. Een kruis leidt immers naar de dood, en wij leven in nog niet eens zo slechte omstandighe den" (pag. 81). Daarom heeft hij eens, in een ge sprek tussen ons, ontkend dat hij meer recht van spreken zou hebben dan wie ook. Hij kent aan zijn rol stoel geen groter gezag toe dan aan een gewone preekstoel. Door zo het kruis van Christus veel serieuzer te nemen dan zijn eigen lijden, is hij in staat een preek te maken over de tekst: „Wat klaagt dan een mens in het leven! Ieder klage over zijn zon de" (Klaagliederen 3 vers 39). De relatie met God houdt hem uiterst nuchter. Het is, denk ik. ook een reden, waarom hij zijn gevoel voor humor niet verloren heeft. En als hij een grap te vertellen heeft, dan komt die er ook uit. hoeveel moeite het ook kost. Want een grap is bijna even belangrijk als een jireek; als ze goed zijn, zijn ze beide „geestig". Overigens, die levensruimte (God als schuilplaats) moet wel voortdu rend verdedigd worden tegen fnui kende vragen Is God wel goed heid en liefde? Is het lijden soms een straf? Het zijn vragen die regel matig aan de orde komen. Maar God blijft zijn schuilplaats. „Heer schappij is bij God synoniem met liefde. En liefde van God opent de ruimte die de mens de vrijheid geeft" (pag. 66). De mensen maken echter zo slecht gebruik van die vrijheid. „Als er ziekte in ons leven optreedt, zijn we zo licht geneigd te zeggen: Waarom, o God? In plaats daarvan zouden we minstens even goed ons 'waarom' kunnen richten aan het adres van de gemeente. Zou het onmogelijk zijn om vanuit de gemeente een ononderbroken keten van gebeden te leggen ron dom de zieken?" (pag. 50). Zo is Izaak Dekker in deze bundel bezig zijn levensruimte te verove ren, te verkennen en te verdedigen. In een preek over een gedicht uit Klaagliederen merkt hij op dat het lied „eerder het karakter heeft van een lofzang op de goedheid van God, dan dat je het een klaagzang zou noemen. Om van een 'smart lap' maar helemaal te zwijgen" (pag. 24). Daarmee is ook deze prekenbundel te typeren: geen klaagzang, geen smartlap, maar een lofzang op de goedheid van God, die hem in een geweldige ruimte heeft gebracht. Zijn woor den zijn zwaar beproefd, getest. Daarom zijn ze zo waardevol en sterk. We mogen dankbaar zijn dat hij ze over zijn lippen gekregen heeft, dankzij zijn geestkracht en die van zijn God. Daarmee heeft hij, als dienaar des Woords, ons een geweldige dienst bewezen. Ds H. R. Plomp, gereformeerd predikant te Pijnacker, bespreekt: „Mijn preekstoel een rolstoel", door drs L. N. Dekker; 115 pag., prijs 12,90. Uitg. Kok, Kampen. ROME Paus Paulus heeft gisteren op niet mis te verstane wijze bis schop Gijsen lof toegezwaaid. De paus prees de manier waarop de Roennondse bisschop sinds zijn be noeming in 1972 probeert het beleid van de r.k. kerk in Nederland om te buigen. Bisschop Gijsen bevond zich onder de 14 000 mensen, die de wekelijkse audiëntie van de paus bijwoonden. De paus zei van hem: „Deze bisschop heeft zich zeer verdienstelijk ge maakt doordat hij zijn bisdom en de r.k. kerk in Nederland op veelbelo vende en betekenisvolle wijze op nieuw heeft doen ontwaken. WIJ vol gen deze ontwaking met grote be wondering en veel hoop." OSLO (EPD) De lutherse bis schoppen van Noorwegen hebben in een gezamenlijke verklaring het exorcisme veroordeeld als een „mis bruik van het evangelie". Aanleiding tot hun verklaring is een mislukt geval van duiveluitbanning. eind vong jaar in Noorwegen, dat veel publiciteit heeft gekregen. Ver schillende lutherse predikanten wa ren hierbij betrokken. De bisschoppen zeggen, dat men uit beschrijvingen in de bijbel van ziek ten, waarvoor men destijds nog geen medische verklaring had. niet mag afleiden, dat die nu nog evenzo gene zen moeten worden. Veel gevallen van bezetenheid of van werking van boze geesten in het nieuwe testa ment laten zich nu medisch verkla ren. Daarmee willen de bisschoppen overigens de mogelijkheid niet uit sluiten. dat demonen iemand in be zit nemen. Het komt echter minder op de diagnose aan. als wel op de Juiste therapie. En daarbij zullen do minees die met dergelijke gevallen te maken krijgen, es vijs aan doen. niets te ondernemen zonder er eerst artsen bijgehaald te hebben. Overigens zullen tegen de duivelban- nende dominees geen strafmaatrege len worden genomen. UTRECHT (ANP) De Nederlandse r.k. bisschoppenconferentie heeft een plan opgesteld voor een studie op korte termijn over het gemengde huwelijk Basis voor deze studie is een gezamenlijk rapport, uitgegeven door de lutherse wereldfederatie, de hervormde wereldbond en het r.k. secretariaat voor de eenheid van de christenen. Deze week vershijnt dit rapport als speciale uitgave van het informatiebulletin 1-2-1. Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schledamsevest 52 Tel. 010 115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haap Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 58. Zwolle Tel. 05200-17030. Er moet nog veel uitgelegd worden door Noortje van Oostveen „De vrouw die in het evangelie één drachme verliest, steekt een lamp aan. veegt het huis en zoekt zorgvuldig totdat ze haar drachme vindtZo zullen ook vrouwen, op zoek naar hun verloren zelf. heel wat vertrek ken van hun huis, hun werk, hun kerk moeten schoonvegen en van spinsels ontdoen, voor dat ze elkaar kunnen bijeen roepen, in vreugde omdat ze zich 'zelf' hebben teruggevon den Dit schrijft de Nij meegse theologe Tine Halkes in 'Als vrouwen aan het Woord komen', aspecten van de femi nistische theologie. Het boek bevat de teksten van een aan tal vorig jaar door de NCRV uitgezonden radioprogram ma's over feministische theolo gie; sommige beschouwingen werden aangepast of uitge breid. 'Als vrouwen aan het Woord komen' bevat bijdragen van o.a. drs Maria de Groot, dr Auke Jelsma. dr G. M. van Asperen en drs Catharine Halkes. gesprekken met vrouwelijke ge meenteleden en studentes in de theologie, en een aantal reacties dat op de radioserie kwam. Er is reke ning gehouden met vrouwen (en mannen) die nog weinig van feminis me weten en ook geen theologen zijn;Halkesleidtdelezerinmde be ginselen vandefeministische theolo gie: „Deze heeft haar wortels in twee lagen. De ene is de behoefte van vrouwen, vanuit de eigen geloofser varing na te gaan denken over de relaties tussen de mens, in dit geval de vrouwelijke mens en God. De tweede laag is de behoefte om daar mee en daardoor de theologie, de geloofswoorden. de kerkstructuren, minder eenzijdig te maken, minder mannelijk, meer persoonlijk mense lijk." Utopie Opvallend is dat Halkes meer dan eens het woord utopie gebruikt als ze spreekt over een betere wereld, een betere kerk en een betere mens die uit het feminisme te voorschijn moe ten komen. Verwijzend naar Paulus in de brief aan de Galaten schrijft ze „Christus heeft ons bevrijd, laat u nu toch geen nieuw slavenjuk opleggen, want in Christus overstijgen we de tegenstellingen tussen rassen, stan den en sexen. Dat is een visioen, ik weet het; de barre werkelijkheid is anders, maar feministen willen deze utopie naar dit leven toehalen, of zich aan deze utopie optrekken en er ernst mee maken. Dan krijgen kerk, geloof en theologie humaner, her kenbaarder trekken, namelijk die van mannen en vrouwen." Zusterschap Feministische theologie, beoefend in een gemeenschap van en met vrou wen is gemeenschapstichtend. Zus terschap betekent niet 'wij vrouwen gezellig bij elkaar' vindt Halkes. „Ook niet. vrouwen als apartheid, om nu mannen te isoleren. Maar, om van een overheersend mannelijke cultuur tot diep gewortelde wederke righeid te geraken, waarin over en weer acceptatie en respect is. Daar toe is een tijdelijke beklemtoning van de eigen vrouwelijke zelferva- ring en bewustwording waarlijk geen luxe. Ik denk dat ze ook noodzake lijk is om tot echte persoonlijke ge loofservaringen te komen." Een proeve van feministische theolo gie levert Maria de Groot. Ze laat een nieuw licht vallen op de tekst van psalm 1. De lezer leert bekende woor den met andere ogen zien en op een nieuwe wijze begrijpen. De vertaling van de Bijbel, door de eeuwen heen het werk van mannen, heeft vrouwe lijke betekenissamenhangen verlo ren doen gaan. Hislorie Niet alleen vrouwen komen aan het Woord Auke Jelsma. kerkhistoricus, (die van mening is dat feministische theologie zichzelf kan waarmaken door op het verleden in te gaan) belicht de ketterse beweging van de Katharen, die in de twaalfde eeuw een grote aanhang kreeg in Italië en Frankrijk. Vooral bij vrouwen was ADVERTENTIE Lees de open brief van de Vereniging „Schrilt en Getuigenis" aan allen die de Gereformeerde Ker ken liefhebben, op de achterste pa gina van deze editie. de beweging populair. Volgens Jels ma doordat de Katharen voor veel vrouwen van die tijd de droom van vrijheid, onafhankelijkheid en waar digheid betekende. De meeste bijdragen in „Als vrou wen aan het Woord komen" zijn zeer Instructief. Behalve de al genoemde beschouwingen horen daar zeker bij de ethische overwegingen bij het fe minisme door dr. Van Asperen. En uit de reacties die mevrouw Strik- werda-Van Klinken bijeenbracht on der de titel „Jullie hebben het toch goed bij ons" blijkt hoe noodzakelijk het is goed te luisteren naar de argu menten van feministen en feministi sche theologen. Zolang anonieme briefschrijvers durven zeggen. „U moet eens flink gepakt worden door een echte man. dan zal dat feministi sche machtsstreven wel over gaan." moet er nog veel uitgelegd en opge helderd worden. Bevrijding doorA. J. Klei Op de markt bij het Waterlooplein werden zwarte streepjesbroeken te koop aangeboden. Het waren er heel wat, ze lagen opgestapeld in een houten ton. Ach, kijk es aan!, dacht ik vertederd bij 't aanschouwen van deze koopwaar, dat zullen de broeken zijn die gedurende een lange reeks van jaren de benen van hervormde hulppredikers hebben bekleed. Het was, eerlijk gezegd, nog nooit voorgekomen dat ik bij een bezoek aan het Waterlooplein indachtig werd aan een besluit van de hervormde synode, doch nu was het zover. De aanblik van een hoeveelheid gedragen zwarte streepjesbroeken bepaalde mij er krachtig bij, dat de synode eindelijk goedgevonden heeft dat de hulppredikers voortaan als complete predikanten door het leven en door de gemeente gaan. In de barre periode datzij geen echte dominee waren, moesten de hulppredilers hun kanselwerk verrichten in een zwart colbert met bijpassende streepjesbroek. Dit duidelijk teken van hun ambtelijke ontoereikendheid hing hen natuurlijk allang de keel uit en nauwelijks had de synode het licht op groen gezet, of de hulppredikers wierpen de zwarte colbertjasjes en dc streepjèsbroeken van zich af en lieten zich een toga aanmeten. Vandaar, zo besloot ik mijn stichtelijke overpeinzing op het Waterlooplein, deze royale aanbieding van streepjesbroeken. Jongens van het hippe soort of die naar „punk" overhellen.ik kan het verschil niet zo erg nauwkeurig aangevenstonden gretig in de ton te graaien. Achterin de kraam hingen de zwarte colberts en ook deze werden met grote toewijding gepast door jongelieden, uit wier conversatie ik niet de indruk ontving, dat het hun oogmerk was, deze kleding in de kerkeraadsbank te verslijten. Trouweps, als ik mij niet bedrieg, is het zwart-met-streepjesbroek bezig zich uit onze kerkgebouwen terug te trekken. De tijd, dat de bijzondere ambten gemakkelijk van het ambt aller gelovigen te onderscheiden vielen, lijkt een einde te nemen. En als de dominee de toga uitgooit een verschijnsel dat gelukkig hand over hand toeneemt, want wat moeten we met dat malle ding komt hij meestal niet te voorschijn in zwart colbert met streepjesbroek, maar op z'n best in een kostuum van, wat de verkoper noemt, een gedekte tint. Nu hoop ik maar dat dominee De Vries uit Pernis mijn waarnemingen niet toeschrijft aan grotestads vooroordelen, want ook ten plattelande zie ik de streepjesbroek de mist ingaan. Ik heb daar wel volledig in 't zwart gestoken ambtsdragers waargenomen, doch sinds ik onder hen iemand ontwaarde die meende mee te kunnen doen in zwart ribfluweel met zo'n zichtbaar merkje aan borst- en kontzak, ben ik met argwaan vervuld jegens alle zwart dat niet geflankeerd wordt door de streepjesbroek. Moeten wij. zo hoor ik bezorgd vragen, het zwarte colbert en de streepjesbroek thans overlaten aan het tegendraadse jonge volkje? Zou er geen eerwaarde vraag meer zijn naar deze stemmige uitdossing? Toch wel. In Ons Orgaan van de bond van Nederlandse predikanten trof ik deze advertentie als een wolkje als eens mans hand aan: „Ter overname gevraagd een net gedragen zwart colbertjasje met streeppantalon. Maat 48. Aanbiedingen aan het Bondsbureau". Er wordt in onze vaderlandse pastorieën nog uitgezien naar een zwarte streepjesbroek, maat 48! En als de aanbiedingen aan het bondsbureau tegenvallen, is er altijd nog die ton op het Waterlooplein. Het is jammer dat niet alle artikelen de duidelijkheid vergroten. Zo slaagt dr. Van Nleuwenhove er niet in het verband aan te geven tussen bevrij dingstheologie en feministische the ologie. Dat kan hij ook niet omdat het hem. blijkens zijn eigen woor den. zélf niet duidelijk is welke func ties beide theologieën ten opzichte van elkaar hebben. Ook het stuk van drs. Oostra-Van Moosel verwart meer dan dat het verheldert. De zinsnede dat de affini teit van de vrouw voor het emotione le en die van de man voor het ratio nele!?) niet zomaar uit de lucht ko men vallen, maar corresponderen met de seksuele geaardheid van elk, is niet alleen een onbewezen stelling, maar doet ook onrecht aan bijvoor beeld homofielen, wier positie, door zo'n opvatting van de seksen, door het feminisme opnieuw wordt weg gedrukt. Radio is een vluchtig medium. Het is daarom een goede gedacht? geweest van de samenstellers van de radiose rie. drs. Daan Buddingh (NCRV) en mevrouw Halkes, de programma's vast te leggen in een boek. Het is aanbevolen lectuur voor vrouwen en mannen, binnen en buiten de kerk. Vooral ook om Auke Jelsma's beoor deling van feministische theologie: „Er kan een geschenk van God in schuilgaan Noortje van Oostveen, redactrice van Hier en Nu en Kerk Vandaag van de NCRV-radio, bespreekt: „Als vrou wen aan het Woord komen"; uitg. Kok, Kampen, prijs 14,90. Goeroe Van 15 tot 18 april bezoekt goeroe Sri Khagavam Maharaja ons land. Hij is de nieuwe leider van de Hare Krish na-centra in de Benelux. Frankrijk. Spanje, Portugal. Italië, Grieken land en Israël. De dertigjarige goe roe. wiens eigenlijke naam William Ehrlichmann is, was negen jaar gele den nog een gewone Amerikaanse student in de medidijnen. Hij ls een van de elf uitverkoren discipelen van neen Kr c ustiti hercl erzoe trafb; V an (IMS ing ten itrafl len 2 ituur vord lerla DE HERDER fcmst Het evangelie van de derde zondag ast na Pasen is dat van de goede herder epra Zo werd deze zondag vroeger ook genoemd (nu prozaïscher: 4 van Pasen A). Het begrip herder is ondanks alle verstedelijking een bekend en vertrouwd begrip voor veel mensen. Herdersverhalen hebben daarbij geholpen, in stand gehouden schaapskooien en hun v tijd tot tijd verschijnend beeld op televisie hebben de notie van de herder eveneens levend gehouden. Op die manier zijn de bijbelse verhalen vaak minder vreemd voor de mens van deze tijd dan men wel eens denkt. Men ziet die herder gemakkelijk voor zich, met de schapen en de aandoenlijk waakzame hond erbij. Het evangelieverhaal van Johannes 10 zegt ons dat wij een herder nodig hebben. Ik denk dat dit echt bij ond leven hoort. Mensen zijn ook vaak zoek naar een herder. Wat doet eer herder? De werkwoorden die erbij horen zijn hoeden en weiden. „Hoeden" heeft iets van: hun bestaan beschermen, het afweren van vijandige agressie: en „weidei ziet op het verderkomen, de groei, ontwikkeling van de schapen. Wezenlijk is dat de herder voor de kudde uitgaat en die kudde de weg wijst naar de plekken waar het leve TTX_ - - n yool urn ons 'kl24l Hi irlarr leefbaar is De schapen zullen, in een dicht opeengedrongen kuddfwoe de herder niet altijd kunnen zien, vandaar dat hier gesproken wordt van het horen naar de stem. De stefcnts- geeft informatie omtrent de genoemde plekken van leef baarhei maar er zit meer in. Het is niet alli koele informatie waarmee het fokore schaap op pad moet, de stem is ook rach£ vertrouwd. Het is de stem van die ene herder, die gekend wordt en di de schapen hebben leren vertrouwen. Ze zijn, hoe dan ook, getuigen geweest van zijn gevecht met de wilde dieren en de spanninj j, om moerassen en onvruchtbare gronden te ontwijken. Jezus zegt: herder ben ik. Dat mag pretentieuf l/linlran Viaf ie HiliHoli il' TTr, or 71 in el de gemt one )wel i rHui klinken, het is duidelijk. En er zijn |t m( pretenties die mogen. uismi beids volg hot o pul BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Harkema: I. Poppin Assen; te Oud-Vossemeer: Th. W v.d. Heijden te Zalk en Veecaten ren i; Aalburg (toez.): C. v.d. Bergh te terdam Zuid. eer in va NFC rtig i GEREF. KERKEN Beroepbaar: S. Poelman. Oudei 20, Mariënberg. Aangenomen naar Mariënberg, Poelman, kand. aldaar; naar W< zaan: J. P. Schouten, kand. alda GEREF. KERKEN VR1JG Aangenomen naar Groningen Noo J. A. v.d. Velden te Rouveen, bedankte voor Amstelveen-] arecht. Drs. J. H. Schravezanc De beleidsraad voor zending en relddiakonaat van de gereformee kerken in Nederland heeft drs. J Schravesande uit Kampen benoe tot secretaris voor ontwikkeling! menwerking. De heer Schravesai (34) volgt in deze functie dr. C Koetsier op, die vorig jaar agglo ratiepredikant werd in de cla Amsterdam. De secretaris voor wikkelingssamenwerking heeft taak de ontwikkelingsproblemat te bestuderen en activiteiten te oordelen, die bedoeld zijn voor n gerechtigheid. Naar de leden vai gereformeerde kerken toe zal hij bezig houden met bewustmakj n voorlichtng en activering. alsmf het stimuleren van de onder de leidsraad voor zending en wereld konaat ressorterende comm ontwikkelingssamenwerking (K.O.S.) het secretariaat is geves in het dienstencentrum van de formeerde kerken in Leusden. Schravesande is theoloog en nog als leraar godsdienst en schappljleer verbonden aan hel hannes Calvijn-lyceum te Ki Hij zal per 1 augustus de fui aanvaarden. Tc bc Bock: Den I advertentie de stichter van Hare Krishna-bewe- ging, Bhaktivedanta Swami Prabhu- pada, die in november vorig jaar is overleden. De sekte, die nu dertien jaar bestaat, heeft naar schatting tienduizend aanhangers, waarvan de helft in de Verenigde Staten en 75 in Nederland. De nieuwe goeroe zal in Amsterdam onderricht geven in de tempel van de sekte aan de Heren gracht. be J Kol KOK KAM Pt Dr Rudolf Boon ONTMOETING MET ISRAEL 200 blz geb 28,75 E SI Hel volk van de Thora „Dil boek 200: ».j alle dominees moeten lezen! En allen. U1 ae zich willen verdiepen in Israel s gedacht Bar 1 wereld (Evangelie en Israël) Ijard' Prof. Or. K. Miskotte OM HET LEVENDE WOORD eeil 2e druk. 370 Wz geb 33.75 hoilW Opstellen over de prakt'/k van de et eg Hef tintelt alti|d tui Miskotte. het <s r barokke versiersels en dan ook weer fd ch als helder water Wi| mogen er in o |n geval aan voorbiigaan (Theologie ur ef praktijk) Kapit Prof Dr J. Verkuyl j„p INLEIDING IN DE NIEUWERE f ZENDINGSWETENSCHAP 572 blz geb 72.50 t is OV Prof Verkuyl was de aangewezen wa voor hel schri|ven van dit magistrale I |ijn„ daardwerk. dat beoogt een gedateerd leiding m de nieuwere zendmgswi |a 01 schap te zi|rt teel I Prof. Dr. A. J. Rasker eg (g DE NEDERLANDSE HERVORMDE KEK rcit VANAF t795 lft f.C 456 blz geb 53.75 il Haar geschiedenis en theologie in de 'fctie gentiende en twintigste eeuw De s Oude J schreef drt standaardwerk m de ov Ihenj gmg. dat we het verleden moeten «e or-enteren erkn/gbaar m de beekhande i.llust «al ei W, WE 'al eer :h c aak c Hboekennieu-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2