Ook in blanke Z.-Afrikaanse kerk kritiek op breuk Wereldraad ijvert te 'werelds' voor vrede I Vrijgemaakte synode vandaag geopend I i Aandacht raad van kerken gevraagd voor zigeuners Dertig pet drugversslaafden in Christelijke centra Kerkelijk huwelijk voor ongehuwden? Ook bij atheïsten 'kerkscheuring' VANDAAG Toch bijeenkomsten van parochie 't Eikske Voorbijganger* por lei DINSDAG 11 APRIL 1978* KERK Trouw/Kwartel ;dag door Hennie Serfontein JOHANNESBURG Lang niet iedereen in de blanke Nederduitse gere formeerde kerk in Zuid- Af rika blijkt het eens te zijn met het besluit van de kerkleiding, om de banden met de gerefor meerde kerken in Neder land te verbreken. Prof. J. Heyns, hoofd van de afdeling theologie van de kerk, heeft de be slissing van de moderatuur gekriti seerd, omdat de kerk zichzelf daar door in het leolement brengt. Zijn kritiek wordt gedeeld door ds. W Landman, de vroegere scriba van de Kaapsynode en directeur van de in formatiedienst van de NG kerk in Kaapstad. Prof. Heyns zei. zowel de steun aan het anti-raclsmefonds als de theolo gische dwalingen van de gerefor meerde kerken in Nederland te ver werpen. Maar het antwoord van de Zuidafrtkaanse kerkleiding is vol gens hem verkeerd. Het houdt er geen rekening mee. dat „er nog velen in Nederland zijn, die voelen als wij en ons nodig hebben". Volgens hem had de NG kerk daarom niet de Nederlandse kerk als zodanig moe ten verwerpen, maar alleen de syno de. „De kerk van Christus kan het zich niet veroorloven, tegen een an dere kerk te zeggen, dat wij niet langer met elkaar praten." Hij benadrukte ook. dat de Zuldafri- kaanse gereformeerden in theolo gisch opzicht afhankelijk blijven van Nederland. De studenten zijn aange wezen op de Nederlandse theologi sche literatuur. Ook ds. Landman vond. dat de deu ren voor de dialoog open hadden moeten blijven. Hij noemde het Ne derlandse besluit, om het anti-racis- me-fonds van de wereldraad van ker ken te steunen, „zonder meer naïef", omdat er geen enkele waarborg is, dat de gelden inderdaad aan huma- Ypisnpllinf? nitaire doeleinden besteed worden. 6 Maar hij voegde daaraan toe: „Of dit voldoende reden is. om de banden met de Nederlandse kerk te verbre ken. is een andere vraag." er meer begrip zou kunnen gToeien, zolang de Nederlandse kerk zich ten aanzien van Zuid-Afrika laat leiden door mensen als Beijers Naudé." De regeringskranten, zoals Die Transvaler, staan achter het besluit van de Zuidafrtkaanse kerkleiding. „Hoofstad" schrijft, dat de banden niet hersteld konden worden, omdat de verschillen te groot waren. „Bo vendien. het is moeilijk te zien, hoe De toch al gespannen verhouding tussen de blanke NG kerk en haar drie zwarte en bruine dochterkerken is door de breuk met Nederland en de reacties daarop in een duidelijke stroomversnelling gekomen. De niet- blanke kerken bieden weerstand aan de druk, die van blanke zijde op hen wordt uitgeoefend om ook de band met Nederland te verbreken. Daardoor zijn de kansen voor het voorstel om één multi-raciale synode te vormen voor alle vier NG kerken in Zuid-Afrika. nog kleiner geworden dan ze al waren. Dr. F. E. O'Brien Geldenhuyszei. dat de niet-blanke NG kerken nu heel duidelijk moeten kiezen: willen zij eenheid in eigen land of prefereren zij contacten met buitenlandse ker ken boven de relatie met de blanke NG kerk. Ds. Jan Mettler van de kleurlingen- kerk zei. nog steeds te geloven, dat de niet-blanke kerken een bemidde lende rol tussen de blanke kerk en Nederland kunnen spelen. Van een onzer verslaggevers groningen Vanmorgen begint in de Refajah-kerk in Gro ningen de dertiende generale synode van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt), gerekend vanaf de Vrijmaking in 1944 Gisteravond leidde ds P Lok uit Kampen de bidstond, die aan de synode vooraf pleegt te gaan. Hij was praeses van de vorige synode, die in 1975 in Kampen gehouden werd. De eerste generale synode na de Vrij making in 1940. was ook ln Gronin gen. Vandaag zal het moderamen worden gekozen en worden de com missies ingedeeld. De eigenlijke ple naire vergaderarbeid begint pas over enkele weken. IKON Op de tafel van de synode liggen onder meer verzoeken van een aan tal kerkeraden, om de (overigens lou ter technische) samenwerking met de IKON te verbreken. Zij willen, dat de vrijgemaakte kerken hun radio- en tv-uitzendingen voortaan tech nisch laten verzorgen door de eigen vrijgemaakte gereformeerde om roepvereniging (GOV). Deze heeft geen zendtijd, maar wel een beschei den technisch apparaat met een stu die in Zwolle. De radio- en tv-deputa- ten zijn tegen dit plan, onder meer omdat beëindiging van de samen werking met de IKON de zendtijd voor de gereformeerde kerken (vrij gemaakt) behoorlijk zal vermin deren. Een studledeputaatschap over het vrouwenkiesrecht in de kerk is niet tot een eensluidend advies gekomen. Het gaat hier uitsluitend over het actieve kiesrecht, dat de vrouwelijke gemeenteleden in de vrijgemaakte kerken tot nu toe nog niet kennen. De meerderheid van het deputaat- schap ziet er geen bezwaar in, het in te voeren. De vrouwelijke ambtsdra gers blijven buiten het gezichtsveld. Deputaten voor de correspondentie met de buitenlandse kerken stellen de synode voor, een onderzoek ln te stellen naar de mogelijkheden van een internationale synode van alle kerken, waarmee de Nederlandse vrijgemaakten correspondentie heb ben. een soort vrijgemaakte GOS dus. Dat zijn kerken in Australië, Canada, de Verenigde Staten, Zuid- Afrika. Korea, Indonesië, plus wat lossere contacten met kleine presby teriaanse kerken hier en daar. De synode zal zich verder onder meer bezig houden met een materië le herziening en taalkundige ver nieuwing van de kerkorde. Doorstroming Naar goed vrijgemaakt gebruik vindt er in elke driejaarlijkse synode een sterke doorstroming van afge vaardigden plaats. Van de 36 afge vaardigden (vier uit elk der negen provinciale synoden; Zeeland, Noord-Brabant en Limburg zijn in één kerkprovincie verenigd) zijn er maar vier, die ook lid waren van de vorige synode, drie jaar geleden. AMSTERDAM Voor de situatie waarin in ons land de buitenlandse zigeuenrs verkeren in afwachting van een wettige positie heeft de stichting ROM, die opkomt voor de belangen van de zigeuners, de aan dacht gevraagd van de raad van ker ken in Nederland. Deze raad spreekt namelijk binnenkort over de ethni- sche (volkenkundig) minderheden in onze samenleving. De stichting herinnert eraan dat de regering in september 1977 besloten had ongeveer 450 buitenlandse zi geuners te legaliseren, zodra de Vere niging van Nederlandse Gemeenten een vijftal definitieve standplaatsen gevonden zou hebben. Sindsdien kregen de zigeuners voorlopige standplaatsen in Amsterdam. Utrecht en Laren (NH), „waar zij onder dikwijls erbarmelijke omstan digheden de winter hebben moeten doorbrengen," zo schrijft secretaris Paul van Eeuwlik namens ROM. Tot nu toe heeft Utrecht toegezegd een standplaats voor vijftien gezin nen in te richten, terwijl Ede (Gld) zes tien woningwetwoningen ter beschikking stelt. Dit betekent, al dus de stichting, dat nog steeds ze ventig gezinnen in het ongewisse verkeren „Er gaan nu zelfs al stemmen op om deze mensen maar weer het land uit te zetten, indien de Vereniging van Nederlandse Gemeenten er niet in zou slagen voor deze zigeuners standplaatsen te vinden. Het zou een blamage betekenen voor de Neder landse samenleving, wanneer dit zou gebeuren. Dit zou namelijk beteke nen dat Nederland er niet ln slaagt 450 van de ruim 600 000 statenloze zigeuners, die momenteel nog als pa- Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 iRed. en klachten) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAO/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/ORONINOEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tei. 05200-17030 Voor het eerst in de geschiedenis heeft een vrouwelijke priester gepreekt in de Westminster Abbey, de kathedraal van de anglicanen in Londen. Het was Marry Michael. Misschien zal dit Jaar de beslissing vallen in de anglicaanse kerk over toelating van de vrouw tot het ambt. Enkele anglicaanse zuster kerken. zoals in de Verenigde Staten, zijn er al toe overgegaan. Foto: Marry Michael. ria's door Europa opgejaagd worden, op te nemen," aldus de Stichting ROM, die de raad van kerken vraagt, zich hierover tot de overheid te wenden. HUSUM-BREDESTEDT (EPD) Of er in de toekomst een soort kerke lijk huwelijk kan komen voor men sen die voor de wet ongehuwd zijn is een vraag, die enkele synode-leden uit het Westduitse Husum-Brede- stedt voorgelegd hebben aan de sy node van de Noordelbische kerk. In een schrijven aan de synode vragen de synodeleden om begrip voor de veranderende visie op huwelijk en relatie, waar tegenwoordig sprake van is. De synodeleden werpen de vraag op of de kerk kan aanvaarden dat ongehuwden als man en vrouw samenleven. Zij zeggen dat ook stu denten in de theologie en vicarissen op deze wijze leven. Proost Hartwig Alsen uit Husum zei in de synode dat het samenwonen van verloofden, dat voor een aantal jaren nog als onzedelijk werd be schouwd. nu algemeen in praktijk gebracht wordt. Volgens de geestelij ke gaat met deze verandering ln de zede geen ontwaarding van liefde en trouw gepaard. Brief over politieke gevangenen in Iran DEN HAAG Het bestuur en de veldwerkers van de stichting IKVOS (Interkerkelijk vormingswerk ont wikkelingssamenwerking) zijn ern stig verontrust over de leef- en woon omstandigheden van politieke ge vangenen in Iran. In een open brief verzoekt IKVOS de Iraanse ambassadeur in ons land, de heer A Eghhal, gehoor te geven aan de eisen van de gevangenen: vervan ging van militaire rechtbanken door burgerlijke, opheffing van de cen suur op boeken en kranten, ophef fing van het verbod op bezoeken van familieleden en vrienden en verbete ring van de voedselvoorzieningen de hygiënische omsttandigheden. Verder ondersteunt het IKVOS de eis van de vereniging van Iraanse studenten in Nederland dat „een in ternationale delegatie van artsen, ju risten en politici toegestaan wordt een onderzoek in te stellen naar de omstandigheden in de Iraanse ge vangenissen." Vrijdag zijn in Amsterdam twintig Iraanse studenten in hongerstaking gegaan. Ook in andere landen zijn er protestacties. Volgens de studenten zijn er in Iran nu ongeveer honderd duizend politieke gevangenen. DENVER (Idea) Ook atheïs ten hebben hun „kerkscheurin gen". In de Verenigde Staten is een scheuring gekomen in de organisatie van Amerikaanse atheïsten. Veel leden verlaten de organisatie, omdat de leid ster, de bekende atheïste Mada- lyn Murray O'Hair, 26 mensen geroyeerd heelt. De afgeschei denen'treden nu op onder de naam „humanistische gemeen schap van Amerika". Volgens de leidster van de nieuwe groep, Jane Conrad, bracht Madalyn Murray O'Hair et atheiisme steeds meer in diskrediet door de agressieve manier, waarop zij eindeloze processen tegen kerken en christenen voert. Eerder scheidde de zoon van mevrouw Murray, William Mur ray, zich al af om een eigen atheïsten-organisatie te stich ten. Volgens hem heeft zijn moeder altijd gejokt, als zij zei, dat haar groep 60.000 tot 70.000 leden had. De adreslijst had nooit meer dan 2517 namen, zegt hij nu. Van een medewerker DRIEBERGEN Dertig pro cent van de opgenomen drug verslaafden wordt behandeld in een van de christelijke op vangcentra. Deze krijgen nog meer aanvragen voor opname, maar geschikte medewerkers en geld voor uitbreiding van de bestaande centra of voor het oprichten van nieuwe centra ontbreekt veelal. Daarnaast bestaat grote behoefte aan pro jecten voor begeleide kamerbe woning en gezinsvervangende tehuizen. Dit werd gezegd op de conferentie over christelijke hulpverlening, die in het Youth for Christ-hoofdkwar- tier „De Lindenhorst" in Driebergen is gehouden. Ruim honderd belang stellenden waren er, overwegend so ciale academie-studenten, verple- genden, en medewerkers van tien opvangcentra, die jongeren met drug-, alcohol- of psychische proble men een helpende hand reiken. Een gids van zeventien van deze centra, samengesteld door drie studenten van de sociale academie „De Horst", werd officieel aangeboden. Geen wonderpil Vooral de psychiatrische kanten van opvangwerk kwamen aan de orde. Dr. de Vries uit Woerden, consulent van verscheidene opvangcentra, be sprak drie hoofdstromingen binnen de psychiatrie, en gaf daarop zijn visie. Niet elke therapie is voor chris tenen aanvaardbaar, meende hij. Een psychotherapie is ook geen won derpil, die in één keer alle problemen voor je oplost. Karei Matla, een psycholoog die sta ge gelopen heeft bij het Pastoraal centrum „Oase" in Rotterdam, be lichtte het werk van de Heilige Geest in de zielszorg. Vergeving van zonde en jezelf aanvaarden zijn belangrijke stappen in de „inner healing" (inner lijke genezing), meende hij. In de „genezing der herinnering" kan een pastor met iemand in gedachten te ruggaan naar onplezierige gebeurte nissen in diens verleden, en daar om genezing van de geslagen wonden bidden. Opvangwerk „Begin maar niet met hem over het geloof, hij heeft al problemen ge noeg", wordt soms gezegd als een jongen naar ons wordt doorverwe zen, vertelde Krijn de Jong, mede werker van het servicecentrum van de vereniging „Tot Heil des Volks" in Amsterdam. Terwijl dat geloof juist zo'n belangrijke sleutel is, om zijn problemen op te lossen. Jezus is toch door Aldert Schipper GRONINGEN De ondersecretaris-generaal van de wereldraad van kerken dr Konrad Raiser, heeft gisteren de manier gekriti seerd waarop de wereldraad van kerken tot dusver voor de vrede heeft gewerkt. Hij deed dit als eerste spreker van de conferentie over ontwapening, die de commissie voor internationale zaken (CCIA) samen met de afdeling kerk en samenleving van de wereldraad deze week in het Zwitserse Glion houdt. Aan de conferentie nemen enkele politici deel. die straks ook mee zul len doen aan de speciale zitting van de VN over ontwapening. De bijeen komst in Glion zal aan hen een ker kelijke uitspraak over ontwapening meegeven, waar zij hopelijk straks in New York iets mee kunnen doen. Onder de aanwezigen is porf. Peter Kooymans. de vroegere staatssecre taris voor ontwapening. De conferentie is de tweede in een serie van twee. die tenslotte voor de bijeenkomst van het centrale comi té. volgend jaar op Jamaica, een wel omlijnd plan moet produceren voor een program van de wereldraad van kerken inzake militarisme en de wa penwedloop. Het gaat met de tot stand koming van dit program nog maar schoorvoetend. De mensen die het programma voorbereiden, zoals de Zuid-Amerikaan Julio de Santa Ana. zeggen dat zij zelf niet al te hard van stapel willen lopen, maar het is wel duidelijk, dat kerken uit Oost- en West-Europa, zowel als ker ken uit ontwikkelingslanden aarze len bij het beginnen van een pro gramma. dat zo'n controversieel on derwerp als de bewapening op de korrel neemt. De kerkelijke aarzelingen betreffen waarschijnlijk ook de manier waar op de wereldraad tot dusver voor de vrede werkte. Dat ging discreet en doorgaans in het geheim. De CCIA hield zich bezig met „massage" van de diplomaten en politici achter de schermen, het schrijven van memo randa en het bedenken van stappen, die de politici zouden kunnen ne men. De CCIA heeft zich vooral ge concentreerd op het ontwapeningso- verleg in Genève. „Werelds" Hoewel er een hele reeks overeen komsten inzake wapenbeheersing- zijn gesloten, is er echter geen stap naar ontwapening gedaan. Er is geen tijd ln de geschiedenis van de mens geweest dat er zoveel over ontwape ning is gepraat terwijl er tegelijk zo'n onbeschaamde inspanning voor be wapening aan de gang was. De ont wapeningsbesprekingen zijn door de kerken begeleid op diplomatieke manier. „We hebben de taal van de diploma ten geleerd." zei Raiser, „we hebben onszelf steeds meer deskundigheid eigen gemaakt, maar het nut is zeer beperkt gebleven." Raiser wees er in een historisch overzicht op dat de oecumenische beweging niet altijd deze „wereldse" taal heeft gespro ken. Voordat de wereldraad in 1948 in Amsterdam tot stand kwam lie pen de inspanningen van de oecume nische beweging voor de vrede via de toen bestaande oecumenische orga nisaties, zoals de interntionale stu dentenbeweging en Internationale Christelijke Alliantie. Reeds in 1928. vijftig jaar geleden, stelde de Chris telijke Alliantie, die toen in Praag vergaderde, vast „de oorlog gaat in tegen de geest van Christus en van Zijn kerk en internationale geschil len moeten opgelost worden door middel van arbitrage (bemidde ling)." Dit was duidelijk kerkelijke taal, vindt dr Raiser. Niet losmaken De ondersecretaris-generaal van de wereldraad meent dat de vragen van ontwapening niet losgemaakt kun nen worden van de totale worsteling van de hedendaagse mens om te kunnen overleven. Binnen de we reldraad van kerken heeft men deze strijd voor het menselijk voortbe staan samengevat in het streven naar een rechtvaardige en duurzame samenleving, waarin de mensen zo veel mogelijk inspraak hebben, de just, participatory and sustainable society (JPSS). Binnen dit streven past ook het werk voor een .nieuwe rechtvaardige eco nomische orde in de wereld, de in spanning voor de rechten van de LIJKWADE VAN TURUN >enkor' ;chap We hadden het kunnen weten. Om Pd om de dertig jaar vinden er in Turijn pnv^ai toestanden plaats, processies. ne vertoningen met alle commercie flepai daaromheen, ter ere van de lijkwadP1uw de doek waarvan men beweert dat die om het dode lichaam van Jezus gde t datlai gewikkeld geweest is. In die doek »cb be zou de afdruk van het zwaar mishandelde en gekruisigde lichaai van de Heer duidelijk te geer te bie ïen v£ juist voor de zieken gekomen, niet voor de gezonden! In de benadering moet je ook verschil maken tussen wat een mens is. en wat deze doet. Accepteer hem of haar als een mens met alcohol- of drugproblemen, niet als alcoholist of „vuile Junk", zoals in sommige centra voorkomt, aldus Krijn de Jong. SCHAESBERG In de bijeenkom sten van de streekparochie 't Eikske te Schaesberg (L.), waar zondagmor gen de (gehuwde)priester-dichter Huub Oosterhuis voorging, is een brief voorgelezen van de vicaris-ge neraal van het bisdom Roermond, A. R. H. A. Castermans. waarin hij de verwachting uitspreekt, dat deze sa menkomsten niet door zouden gaan. Deze brief was gericht aan de pastor van de parochie, Ed Miedema. Het bisdom leidde uit het organiseren van deze samenkomst af, dat pastor Miedema zich niet wenste te houden aan een brief, die de bisschop on langs had geschreven. Het bisdom had gehoopt dat de samenkomst geen doorgang zou vinden en dat daardoor verder ergernis en schade aan de kerk zou worden vermeden. In de samenkomsten heeft de heer J. Vroomans, voorzitter van het paro chiebestuur, de brief voorgelezen en daarbij enige opmerkingen ge maakt. Naar zijn mening was de brief verkeerd geadresseerd, omdat niet pastor Miedema, maar het paro chiebestuur de samenkomst had ge organiseerd. Bovendien is uit een enquête onlangs gebleken, dat het grootste deel van de parochie geen moeite heeft met een gehuwde pas tor. Men begrijpt best dat het bis dom moeite heeft met een gehuwde pastor en dat die voor het bisdom onaanvaardbaar is. Maar, aldus de heer Vroomans, niet voor ons. Hij betreurde het dat er rondom de aan wezigheid van Huub Oosterhuis zo iets was gebeurd. De streekparochie 't Eikske viert de zer dagen haar tienjarig bestaan. Ze ontstond doordat in 1968 een con flict uitbrak tussen pastor Miedema en het bisdom Roermond. De tegencultuur - verzet tegen technocratisch denken, zaterdag 15 april vanaf 10 uur, De Ark, Duiven- kamp 844, Maarssenbroek. Spreker drs. ir. S. Strijbos. Inf. Centrum voor ref. wijsbegeerte (tel. 03465-60945). Vrijheid, alleen-zijn en gelukkig zijn. weekend voor hen die alleen leven, 21-23 april, Vinea Domini, Wit- marsum, tel. 05175-444. onderkennen zijn. Om de dertig jaa komt dan ook prompt de hele 310115 geschiedenis weer boven en wordenltaatss- allerlei wetenschapsmensen. op de meestal van ver weg, aan het werk (terma; gezet om via „nieuwe üs een onderzoekingen" tot onthullingen tfc komen. Dit keer is daarbij een film gevoegd die al in Londense bioscopen schijnt te draaien. Ik denk dat het interessant is ik zal er niet aan beginnen om dit alles met dertig of zestig jaar geleden te vergelijken en de kranten en tijdschriften uit die tijd erop te raadplegen. De onthullingen zijn meestal toch van teleurstellende aard. Bij al die conclusies ten aanzien van een doek. waarvan men met de beste wil van de wereld historisch niet kan bewijzen dat hij herkomstig is van waar men beweert, moet ik altijd denken wat een oud-testamentisch geleerde eer zei ten aanzien van de beruchte tijdsberekeningen uit de maten varj de piramide van Cheops: laten een aantal knappe jongens op die manier met de afmetingen van het I paleis op de Dam aan 't werk gaan e je krijgt eenzelfde soort resultaat, voorspellingen en al. Maar belangrijker is altijd de vraag: wat wil men eigenlijk? Wil men bewijzeij dat Jezus geleefd heeft? Via deze doek lijkt 't mij een onmogelijke zaak. Welk belang is daarmee gediend? Ik hoor dat men in oktobejrs (sj a.s. een wetenschappelijk congres aan deze doek wil wijden, maar kan men de ongetwijfeld hoge kosten van dat congres niet beter bestede^ aan de vraag hoe het komt dat de volgelingen van Hem wiens striemej1 in de lijkwade te zien zouden zijn. j corrupt zijn, meedoen aan de verering van blinde macht en terreuervou en niet aarzelen hun medemensen t< martelen? Wat kan mij een lijkwadee aan schelen, zolang de aanwezigheid vaikelijk de levende Christus in dat wat Hij teger van ons vraagt, genegeerd wordt? jiken, i fis 29( iievers IJdel ig ee dan v !I bi link' an nel f f Tesa voni rdbaa een 7700 id nu ragen BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Aangenomen naar Overdinkel: J. Boerlijst te Koudum. Bedankt voor Nieuwleusen: (toez.): Kortleve te Driebergen. GEREF. KERKEN Beroepen te Honselersdijk: H. E. B leveld te IJlst. Aangenomen naar Emmen: G. O hof te Silvolde-Genderingen; na« Nijmegen: J. Ridderbos te 's-Grai hAj land: naar Leidschendam: F. P. v iiging Stam te Koudekerke (Walch.); na-, tooi Appingedam: J. Dijk te Nes Wierum. de be mens, de bestudering van de trans nationale ondernemingen en het be geleiden van het gebruik van kern energie. De inspanningen voor de vrede zijn tot nog toe geleid door de commissie voor internationale za ken, onder leiding van de Zweedse diplomaat Olie Dahlen. Kritiek Binnen de wereldraad bestaat groei ende kritiek op de werkwijze van de CCIA, die zich onttrekt aan de waar neming door de leden van de kerken, die samen de wereldraad vormen. Dr. Raiser meent dat de ontwape- ningsvraag zo dringend is, dat de kerkleden er niet langer buiten ge houden kunnen worden. Hij meent dat de experts niet het gesprek over oorlog en vrede aan zich moeten trekken. De kerken moeten zich niet meer uitsluitend laten leiden door wat de deskundigen hebben be dacht, maar zij moeten meer gaan doen wat zij als juist ervaren. Daarom moet er volgens dr. Raiser weer over ontwapening in theologi sche termen gesproken worden. „We hebben een eschatologisch (op de eindtijd gericht) realisme nodig, dat aantoont hoezeer de bewapenings wedloop een schandaal en de natio nale veiligheid in termen van ver sterking van de bewapening een illu sie is met het oog op het Koninkrijk van God." Raiser herinnerde er aan dat de vroege Oecumene, van voor 1948 veel meer de weerspiegeling was van een dynamische messianis tische beweging voor het Koninkrijk van God. vraag: de v; Bedankt voor Papendrecht: F. P. v(tie te Stam te Koudekerke. ssecn gest GEREF. KERKEN (VRIJG.) Han Bedankt voor Rotterdam-Delfshen zo: ven: D. Berghuis te Delfzijl. iris hi lezen Beroepen te Enschede-Zuidwest: Iplegi Slotman te Dalfsen. door i te vo< GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Hoogvliet: A. HoogCooml land te Krabbendijke; voor Beekbtssecri gen: A. Vergunst te Veen. n aan It) wa CHR. GEREF. KERKEN i of I Bedankt voor Maassluis: R. Kokal gev Eemdijk; voor Culemborg: B. Bi^oordi veld te Bussum. ens d« GEREF. KERKEN Beroepen te Andijk: H. J. J. Witta- ffv. Alteveer T"f„, mine GEREF. KERKEN ,l °PS Aangenomen naar Gameren-Zui chem: P. M. Brouwer te Purmerefoorn |d ove NED. PROT. BOND fina al Aangenomen de benoeming tot pfluisti toraal medewerker te Amsterdam leru8 N. van Noordenne aldaar. linde op Prof. J. L. Koole en prof. J. Wytzes De generale synode van de gerefl meerde Kerken heeft emeritaat vt leend aan twee hoogleraren vani theologische hogeschool van de kerken in Kampen. Het zijn prof. I J Wytzes, buitegewoon hoogler in de klassieke talen, die op 22 me jaar wordt en prof. dr. J. L. Koole die sinds 1955 Oude Testamfl doceert. GELOVEN in de toekomst, Vf van-vrijdag-tot-zaterdag-confe- renties, 14-15 april. 19-20 mei. 22) september en 6-7 oktober. Inschj ving is mogelijk voor de vier sam( maar ook voor één of enkele. 14) april: de inhoud van het geloof, n) behulp van prof. dr H. M. Kuiten boek „Wat heet geloven". Kerk Wereld, Driebergen (tel. 0343 8-224| Ontmoeting tussen kerk en ro» kee. zaterdag 15 april m.m.v. dra] Slomp. Toerustingscentrum. Le< den (tel. 033-43244). fj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2