Haydn en Mozart
op Vara-matinee
KINST
Wereldpremière van concert
voor zelfspelende piano
Ikonen: subtiele souvenirs van geloof
Anders, maar zeker
de moeite waard
Debussy: duidelijkste taal
Li lAAIBAG 10 APRIL 1978
Tijders pianoladag in Tilburg:
Vinkelsluitingswet
onaf 1 november
Processen-verbaal
bij Limburgse
verkeerscontroles
coupon
Ivo de Wijs:
Voorjaarsbuien
Kind in vijver
verdronken
BINNENLAND
T rouw/Kwartet9
inkl.
'tuin.
i 500
door R. J. Degens
TILBUR( Zo op het oog
leek het)f Lucius Voorhorst
zateraagyond op het podium
van de Tiburgse Stadsschouw
burg op -en ouderwetse trap-
naaimaclne aan de gang was.
Hij was laar solist bij de we-
reldpreirère van het Concert
voor pianla en orkest van Jan
van DijX en in die hoedanig
heid most hij het pianolame-
chanism bedienen waarmee
de compsitie van Van Dijk ten
gehore \erd gebracht.
Een vreerdsoortige gebeurtenis, die
alle aandcht verdiende en die door
het publik met zoveel enthousias
me werd otvangen dat het gedeelte
lijk nog ens dunnetjes moest wor
den overgdaan. Technische liep al
les perfec en dat mag een klein
wonder heen. Want de naar schat
ting 20.001 gaatjes in de pianorol
voor het nteren van de pianopartij
van deze 2 minuten durende com
positie. pis de handelingen die de
solistischeoedienaar van de appara
tuur moetverrichten, plus de pneu-
matiich-mchanische overbrenging
van de inpulsen van het pianola-
meclanisne op het piano-mechanis
me, ;ever ontelbare mogelijkheden
tot nislulking. Het ging zo goed dat
men een uitstekende indruk kon
krijpn vin de technische mogelijk-
hedn van deze bespelingswijze, die
voo; een menselijke pianist evenzo-
veleonmogelijkheden zijn. Zoals ra-
zen6nelle octaven- of akkoordloop
jes an hoog tot laag en omgekeerd,
wijcuiteenliggende akkoorden die
metwee handen en tien vingers niet
te mvatten zijn, machinegeweer-
achg staccatospel enzovoorts.
Stiitwerk
Jan/an Dijk (niet te verwarren met
piaist Louis) heeft daar een goed,
zij bt niet uitputtend gebruik van
gemakt. Zijn Pianolaconcert werd
eenevendig stuk muziek dat precies
geneg stuntwerk bevat om het cu-
rieie van het gekozen instrument
uit i laten komen, zonder dat daar
al i sterk de nadruk op valt. De
orkstpartij is daar goed bij aange-
pas en werd zorgvuldig door het
Braants Orkest onder Willem Fre-
derr Bon (die deze avond voor ziek-
gevorden Hein Jordans inviel) ge
speld.
Eeien ander gebeurde in het kader
vareen Pianoladag met in de stad
opabare bespelingen van diverse
so eten mechanische muziekinstru-
meten, en in de schouwburg een
teroonstelling daarvan, plus 's mid-
das een concours voor pianolabe-
sp<ers die daar een verplichte en
ee: zelfgekozen (en meegebrachte)
rolnoesten laten afdraaien. Met alle
inrepen die daarbij mogelijk en
nodzakelijk zijn. Op een, nogal erg
orstemde, echte pianolo; die geluk-
ki niet voor het concert 's avonds
wrd gebruikt.
\fcnt zo'n echte pianola (een piano
ret een ingebouwd mechanisme om
e gaatjes rol te laten functioneren)
feeft geen concertzaalvolume. Voor
e huiskamer was de zelfspelende
iano zo rondom de eeuwwisseling
en geliefd instrument dat ook „ge-
zoon" bespeeld kon worden. Boven
den hebben veel destijds beroemde
rianisten (en componisten) eigen en
indermans werken op pianola-rollen
ngespeeld (via een zeer verfijnde
pparatuur) waaraan we nu aardig
zat aanvullende documentatie over
et spel van bijvoorbeeld Saint-
aëns, Richard Strauss, Gustav
lahler en Edward Grieg te danken
ebben.
achterhaald
)e grammofoonplaat heeft dat nu
llemaal achterhaald en de pianola
o zichzelf is niet veel meer dan een
lukje nostalgie-speelgoed. Maar de
Ijzonder boeiende resultaten die
Ijvoorbeeld de Amerikaanse com-
D pianola
EN HAAG De nieuwe winkel-
uitingsweg treedt op 1 november
vlledig in werking, zo heeft staats-
icretaris Hazekamp van economi-
the zaken bekendgemaakt.
knaf die dag komen de verplichte
\kantie en halve-dagsluiting te
«rvallen en mogen winkels niet
iter dan 52 uur per week voor het
pbliek geopend zijn.
Dit zandsteenreliëf komt uit de wand van een
kerk in Libanon. Het is 57 cm hoog en werd
gemaakt in de periode tussen de tiende en
twaalfde eeuw. Het stelt de apostel Andreas
voor, die over ons heen, in het oneindige kijkt.
Een zeventiende-eeuwse koper-icoon met als onderwerp
de geboorte van Christus. Deze zak-icoon van 5 bij 6 cm
werd honderden jaren meegedragen. De wat afgesleten
tekening is „zacht" geworden door het strelen en
kussen.
Een Russische enkolion draagbaar kastje
voor een reliek uit de zeventiende eeuw.
Koper met cloisonné email en rivierparel
tjes. In het midden een klein koper-icoon
met de drie engelen op het gastmaal bij
Abraham. 9 bij 15 cm.
Lucius Voorhorst en Jan van Dijk bij de vervaardiging van de
pianolarol met 20.000 gaatjes..
ponist Conlon Nancarrow er nu (in
combinatie met elektronica o.a.)
mee bereikt, bewijzen wel dat het
pianola-principe mogelijkheden
voor muziek van deze tijd heeft. Van
Dijk heeft, ik meen als eerste Neder
lander, samen met Voorhorst die mo
gelijkheden uitgeprobeerd. Het aan
trekkelijke resultaat daarvan werd
zaterdagavond ten gehore gebracht,
niet op een pianola-piano, maar op
een gewone concertvleugel met een
pianola-voorzetapparaat, dat over
het toetsenbord van de vleugel
wordt gezet en dat met hefboompjes
de juiste toetsen op het juiste mo
ment indrukt. De bespeler regelt met
schuif- en trapbewegingen van han
den en voeten sterkte en snelheid.
Een vooral ook spectaculaire ge
beurtenis, die bijna zou doen verge
ten hoe uitstekend het Brabants Or
kest deze avond musiceerde onder
Willem Frederik Bon in een lang
programma met „Psyché" van
Franck, „L'Apprenti sorcier" van
Dukas, het Eerste Vioolconcert van
Paganini met een magnifiek gespeel
de solopartij door A&ron Rosand, en
(onder leiding van de componist) een
hernieuwde kennismaking met de
Eerste Sinfonia van orkestlid Van
den Booren, geschreven in 1975 voor
het 25-jarig bestaan van het orkest.
ECHTELD Kasteel „de Wij-
enburgh" in Echteld het ico
nencentrum van Nederland
staat tot 17 juni helemaal in
het teken van de „kleine" reli
gieuze kunst uit Byzantium en
Rusland. Onder de titel „Iko
nen in reliëf" worden er in bijna
honderd vitrines bronzen en
koperen kruisen, enkolpia en
draag-iconen uit het orthodoxe
christendom van de vierde tot
en met de negentiende eeuw
tentoongesteld.
Het was in de Byzantijnse en later
ook in de Russische orthodoxie een
goed gebruik, niet alleen bij de gees
telijken, maar ook bij het volk, om
kleine „souvenirs" van het geloof,
van heiligen of heilige gebeurtenis
sen bij zich te dragen.
Al in de eerste eeuwen, dat het chris
tendom zich verspreidde, werden er
vooral bij de Kopten en in Byzanti
um stenen „amuletten" en kleine
bronzen kruisjes vervaardigd. Ook
allerlei kleine devotionalieën, zoals
holle kruisjes of doosjes (de eerder
aangeduide enkolpia) met een reli
kwie, kleine icoontjes in een reiscas-
sette, prachtig bewerkte miniaturen
met beeltenissen van heiligen, in
hout, ivoor, zilver, koper en goud
werden voor de dagelijkse intieme
devotie meegedragen.
Aan veel van de op de tentoonstel
ling aanwezige oudheden zie je de
sporen van mensenlevens lang ge
bruik. Opvallend is de fijnzinnigheid
waarmee door de eeuwen heen vele
anonieme kunstenaars en ambachts
lieden deze kleinoden gemaakt heb
ben. Miniatuurwerk in reliëf, vaak
ongelooflijk subtiel en expressief.
In totaal zijn er op deze expositie een
kleine duizend kunstvoorwerpen te
zien, van zeer eenvoudige penningen
en koperreliëfs, die men in de hand
of op het hart droeg tot de meest
kostbare, uit meerdere delen samen
gestelde miniatuur-altaarstukken,
versierd met edelstenen, email of
schilderwerk Als begeleiding bij
deze expositie is een uitvoerige cata
logus verschenen
Deze meer dan driehonderd stukken
beschrijvende uitgave „Ikonen in re
liëf". is het eerste deel van het „WiJ-
enburgh Dokumentatie-systeem
voor de Ikonenkunst". een zo com
pleet mogelijk naslagwerk over de
othodoxe religieuze kunst. De Wijen-
burgh is geopend van dinsdag tot en
met zaterdag van 11 tot 17 uur.
O K
door Jac. Kort
AMSTERDAM Op de Vara-matinee van zaterdag trad ditmaal
het Nederlands Kamerorkest op onder leiding van Hans Vonk.
De solist was de 17-jarige violist Jaap van Zweden. Er was in
zeker opzicht sprake van een zeer opmerkelijk programma. Een
heel concert met werken van Haydn en Mozart komt zeer
sporadisch voor.
Een beiere samenleving krijg je niet door naar elkaar te trappen.
Zwarte Pieten doorschuiven heeft ook geen enkele zin. Pas wanneer
wij ons samen ervoor inzetten zal er werkelijk iets veranderen.
En als we daarvoor ook samen verantwoordelijk willen zijn.
.100.000 CNV ers willen dat! VVilt u dat ook?
Welnu, deze middag hoorde men al
lereerst het Divertimento in Es, een
vroeg werk van Joseph Haydn; daar
na van Mozart de Symfonie nr. 33 en
het Vioolconcert (KV 216) en tot slot
Haydns Oxford-symfonie.
Het Nederlands Kamerorkest is voor
dergelijke muziek een ideaal ensem
ble. Het beantwoordt in grootte
nauwkeurig aan de orkesten, zoals
die er in het laatste kwart van de
achttiende eeuw uitzagen. Ook in
een grote ruimte, zoals de Grote Zaal
van het Concertgebouw, voldoet
MAASTRICHT (ANP) - Een groot
scheepse verkeerscontrole langs de
hele Zuidlimburgs-Belgische grens
van Vaals tot Stevensweert
heeft in de nacht van vrijdag op
zaterdag 105 processen-verbaal op
geleverd. Van de 2345 aangehouden
voertuigen kregen onder meer 79 be
stuurders een proces-verbaal omdat
hun auto's teveel mankementen ver
toonden, zes omdat ze dronken ach
ter het stuur zaten en vier omdat ze
in het bezit bleken te zijn van vuur
wapens. Verder moesten 16 bestuur
ders in het ballonnetje blazen, van
wie er 13 een rijverbod kregen opge
legd. Van acht bestuurders klopten
de papieren niet.
deze bezetting uitstekend, gelijk
deze middag duidelijk bleek.
Hans Vonk had aan de voorberei
ding van dit concert grote zorg be
steed. hetgeen al dadelijk bleek uit
de pittige vertolking van Haydns Di
vertimento, in het oeuvre van deze
componist een minder belangrijk
werk misschien, maar wie schreef er
omstreeks 1765 een werk van dit
gehalte?
Ook Mozarts Symfonie in Bes groot
kreeg een fraaie vertolking met
krachtige hoekdelen en een lyrisch
andante moderato.
Evenals bij een vorige gelegenheid
voldeed mij het vioolspel van Jaap
van Zweden in hoge mate. Technisch
is zijn spel vlekkeloos, glaszuiver en
ferm van toon. Maar wat men bij
zulke jonge mensen niet altijd tegen
komt is, dat hij zo'n adagio met een
rust en een beheersing voordraagt,
die men soms bij ouderen mist. Bui-,
tengewoon mooi. Hans Vonk liet het
Nederlands Kamerorkest op zeer ge
nuanceerde wijze begeleiden.
Haydns Oxford-symfonie dankt haar
naam aan het feit, dat de componist
het werk, dat hij drie jaar tevoren
voor Parijs had geschreven, uitvoer
de ter gelegenheid van het eredocto
raat, waarmee eerstgenoemde uni
versiteitsstad hem eerde. Een prach
tig rijp werk, dat ditmaal een uiter
mate verzorgde uitvoering kreeg,
flitsend en speels in de vlugge delen
en met een grote warmte in het
adagio.
Naam:
Plaats:
Beroep:
Handt.:
Ja, dat wil ik ook en
_m/v Adres:_
Geb. datum:
Bedr. tak:
Datum:
U kunt deze bon in een envelop zonder postzegel opsturen
naar het CNV, Antwoordnummer 1096, 3500 VE Utrecht.
Het is even wennen aan het
optreden van het cabaret Ivo
de Wijs in de nieuwe samen
stelling. Zoals in het begin door
de drie „heren", die de nieuwe
groep vormen al werd opge
merkt: Ivo de Wijs is Ivo de
Wijs, Pieter Nieuwint is Pleter
Nieuwint en Marnix Kappers is
Aggie Terlingen en Hans Frit-
schy. Voorzover daarmee be
doeld wordt dat Marnix Kap
pers in de plaats is gekomen
voor de genoemde voormalige
leden van de cabaretgroep, is
dat natuurlijk juist, maar daar
door Adr. Hager
DEN HAAG Hoewel zij composi
torisch een geheel eigen taal spre
ken, is er een duidelijke verwant
schap tussen de in Frankrijk wer
kende Xenakis, Messiaen en Boulez.
Al was het slechts alleen vanwege
het feit, dan Xenakis een leerling
was van Messiaen en Messiaen op
zijn beurt weer meester van Boulez.
Het Residentie Orkest bracht deze
drie te samen onder het wakend oog
van de „oude meester" Claude De
bussy. Voor de musici geen routine
avondje, voor het publiek geen
avondje ontspanning. Niettemin,
een uitstekend bezette PW A-zaal.
Het was de jonge Franse dirigent
Jacques Mercier die dit zware karwei
voor zijn rekening nam. Die ook on
derstreepte dat Debussy in zijn mu
ziek bij het mysteriespel Le Martyre
de Saint-Sébastien meer te zeggen
heeft dan Xenakis, Messiaen en Bou
lez te samen. Xenakis, door zijn col
lega's graag als buitenbeentje ge
zien, ls meer dan componist, zo is hij
ook architect en mathematicus.
Scheikunde speelt een rol in Erida-
nos voor blazers en strijkers, de op
bouw van organismen volgens het
patroon van de meervoudig-nucleai-
re genetische ketenen. Xenakis
moge dan een theoreticus zijn, dat
sluit niet uit dat muziek de basis is,
ook van dit werk. En muziek kreeg
van Mercier en de zijnen te weinig de
gelegenheid tot bloei te komen.
„Couleur de la Cité Céleste van Mes
siaen heeft als uitgangspunt de
Openbaringen die hem aanleiding
geven tot klankkleurassociaties.
Naast christelijke symboliek spelen
het Gregoriaans gezang, het gezang
van de vogels en specifiek de ritmi
sche structuren een rol. Mede dank
zij pianist Jean-Rodolphe Kars was
het met name de klankkleur waar
aan deze weergave een boeiend ele
ment ontleende.
Twintig Jaar geleden startte Boulez
met Figures-Doubles-Prismes, tien
jaar geleden werd het werk het
eerste orkestwerk van Boulez onder
zangstem voltooid. Een gecompli
ceerd stuk muziek voor een in groe
pen verdeeld orkest, waarbij men de
indruk kreeg dat het orkest, gezien
de voorbereidingstijd zijn maximale
kwaliteiten benutte.
Mystiek is het hart van Debussy's Le
MartyTe de Saint-Sébastien. Dank
zij Caplet bestaat van dit werk een
suite, een complete uitvoering lijkt
onmogelijk, al is het woord in feite
onmisbaar. Ondanks deze tekortko
ming kan men vaststellen, dat De
bussy al zijn kunnen in dit werk
heeft gelegd, letterlijk hart en ziel.
Mercier en het R.O. hebben de genia
liteit van deze partituur uitstekend
aangevoeld en weergegeven.
HET WEER door Hans de Jong
Weerrapporten
Het gaat in deze april zoals het in
zoveel lentemaanden in Nederland
gaat: de wind komt uit de verkeerde
hoek. Hij mag dan eens, zoals de
afgelopen dagen, een tijdje oost zijn
geweest en er mag dan zo een zonnig
zondagje tussenin komen zoals giste
ren, na kortere of langere tijd is er
die trek naar richtingen tussen west
en noord (nee, ik vergeet echt niet
dat zuidwest in maart het meest in
trek is geweest, maar die maand was
een buitenbeentje met In Limburg
meer neerslag dan op Vlieland:
Brunssum 119, Vlieland 93 millime
ter tegen de normale hoeveelheden
respectievelijk 42 en 47). Onze lente
wordt, zoals gezegd, nogal eens ge
plaagd door noordwesterbuien en
die brengen ook temperaturen aan
de lage kant mee, onder bepaalde
omstandigheden ook nachtvorst. Op
dit ogenblik dringt zeer koude arcti
sche lucht Schotland binnen, waar
het in de bergen tot sneeuwval komt.
Nu kan het ene noordwestelijke
weertype vrij veel verschillen van
het andere. Op zijn goedaardigst
presenteert het in ons land zich met
meer zonnige perioden dan voor
jaarsbuien. De poollucht is dan
droog en bovendien schiet de wind
niet zo erg uit zijn slof als de isoba
ren betrekkelijk ver van elkaar blij
ven. Maarhet verschil tussen de
oceaan en Scandinavië kan ook
groot zijn. Is die drukverdeling
scherper aangepunt, dan beleef je
veel meer ongerief van de noordwes
ters. Dan jaagt de ene hagel- of natte
sneeuwbui zijn voorganger op, is er
nauwelijks tijd voor een zonnige bij-
komer en voelt het indringend koud
aan bij een stormachtige wind.
Ook deze week zal de luchtdrukver
deling gunstig zijn voor de komst
van voorjaarsbuien bij een lager
tempeperatuurniveau dan zondag.
De luchtdrukverschillen zullen
waarschijnlijk dinsdag en woensdag
niet overdreven groot zijn: 1035 mil
libar ten westen van Ierland met
uitlopers naar Groenland, circa 985
millibar boven Scandinavië, althans
volgens de Franse computer kaarten.
Daarbij kan de wind wel af en toe
krachtig uitschieten, maar wordt
niet direct stormachtig. Nu wil ik er
wel even op wijzen, dat computers
secundaire storingen niet zo goed
vooraf kunnen peilen. Daar zijn ze
wel eens een beetje blind voor. En u
weet, van die kleine rustverstoorders
en venijnige uitdiepers kan soms het
v/eer in korte tijd en vaak ook wel
lokaal erg verslechteren. Op de weer
kaart van woensdag is een volgende
depressie afkomstig uit West-Groen
land ingetekend ten westen van IJs
land. Die zal in een later stadium
vermoedelijk naar de Britse eilan
den of de Noordzee komen.
Over het geheel genomen voorzie ik
in deze nieuwe week weinig verschui
vingen in de luchtdruktoestanden,
maar dat houdt naruulljk niet in dat
er later in april toch nog wel weer
eens wat betere temperaturen op ta
fel kunnen komen. Op dit ogenblik
zijn de 20 graden Celsius-middag-
temperaturen vrijwel alleen te vin
den in Zuidoost-Spanje en zuid-Ita-
lië en 25 graden in Tunesië. Soms
kunnen de bordjes in korte tijd wor
den verhangen.
Tenslotte, bij afwezigheid van ande
re hulpmiddelen, een blik op de ge-
middelde-temperatuurlijn voor de
dagelijkse maxima over dertig Jaar.
Vraag: is er later ln april misschien
niet een of andere uitschieter naar
boven te vinden? Antwoord: volgens
KNMI-pubiikatie 33 van dr. C.
Braak, is er op 15 april een voorlopig
thermisch hoogtepunt, waarna een
sterke terugval volgt van 16 tot 19
apriL Rondom de 20ste is het kwik
zwaar bew
10
0
onbewolkt
12
0
onbewolkt
M
0
zwaar bew
13
0
onbewolkt
13
0
zwaar bew
7
0
onbewolkt
10
0
licht bew
IS
0
zwaar bew.
8
0
onbewolkt
IS
0
sneeuwbui
8
3
onbewolkt
17
0
onbewolkt
13
0
zwaar bew
12
0
onbewolkt
14
0
onbewolkt
17
0
hall bew.
18
0
geheel bew.
4
0
licht bew
18
0
onbewolkt
IS
0
zwaar bew.
12
0
half bew
15
0
geheel bew.
17
0
geheel bew
7
onbewolkt
IS
0
half bew
17
0
licht bew.
21
0
licht bew
18
0
weer op ongeveer hetzelfde peil te
rug. In de derde aprildecade wordt
het geleidelijk warmer tot er zich ln
de eerste dagen van mei opnieuw een
inzinking voordoet, die op haar
beurt voorafgaat aan een sterkere
temperatuurstijging tot circa 7 mei
Ziezo, nou weet u tenminste wat.
houdt de vergelijking dan ook
wel mee op.
In de nieuwe samenstelling is er dui
delijk veel meer sprake van drie he
ren, die een grote variatie van liedjes
ten gehore brengen, afgewisseld met
enkele conférences. Het optreden
van de groep doet minder „collec
tief" aan dan in de oude samenstel
ling en dat is duidelijk een gevolg
van het feit dat Marnix Kappers
meer als individualist opereert, zon
der dat dat storend werkt. Het is
gewoon weer eens iets anders. Kap
pers is veel meer de man van de rare
sprongetjes en de hik- en boergelui-
den dan de beide anderen en dat
springt er nu eenmaal uit.
Inhoudelijk is er niet zoveel verschil
met wat in de oude samenstelling
werd gebracht. Ogenschijnlijk niet
al te harde teksten, die toch te dik
wijls een verrassende dubbele bo
dem blijken te bezitten, waardoor
een totaalindruk achterblijft van
subtiel tegen gevestigde en aanvaar
de zaken aanschoppen. Het is een
indruk, die geleidelijk aan ontstaat
en de gehanteerde middelen zijn
doorgaans indirect. Ciiché's worden
vermeden. Meteen in het eerste num
mer „De snelwegkat" geheten, wordt
uiteengezet dat er onder invloed van
het primaat van de mens een geheel
nieuwe diersoort ontstaan is: de
bloederige, platgereden, onherken
baar verminkte kat op de autoweg.
Het is echt een liedje om te lachen,
maar als het uit is, is het de toehoor
ders wel duidelijk dat de overheer
sende rol van het verkeer door Ivo de
Wijs cs. niet wordt toegejuicht, overi
gens zonder dat het publiek daar een
snelwegkater aan overhoudt.
Twee liedjes van Jan Boerstoel,
waarin Pieter Nieuwint, als altijd
wat quasi-onhandig, er blijk van
geeft het métier meer dan voortreffe
lijk te beheersen, moeten apart ge
noemd worden. Vrijwel alle andere
teksten zijn van de hand van Ivo de
Wijs en daar is niets bij wat uitge
sproken zwak is te noemen. Integen
deel, het gaat over het algemeen om
knap opgebouwde teksten, die bo
vendien tot uitdrukking brengen dat
Ivo de Wijs een scherp oog heeft voor
het bizarre, het opgeblazene, het on
waarachtige, Zeer sterk waren „Een
lied voor haar". „Een hele gekke
tijd", waarin een krankzinnige esca
latie van een echtacheidingsgeschie-
denls uit de doeken wordt gedaan eo
„Wat een tijd", waarin de commer
cie, die bedreven wordt met de Twee
de Wereldoorlog aan de kaak wordt
gesteld. In dit nummer is duidelijk
sprake vaneen „teamoptreden", dat
sterk doet denken aan gelijksoortige
groepen van „drie heren". Het optre
den van Marnix Kappers zal moge
lijk nog wat meer geïntegreerd moe
ten worden, maar als geheel maakte
het nieuwe gezelschap, dat als titel
voor het programma „Formule-2"
heeft gekozen, een veelbelovende
Indruk.
F_J_
TEXEL (ANP) - De 2-jarige Fablan
Kampstra is in een vijver in het
gehucht Oost op Texel verdronken
Er was reeds urenlang naar het Jon
getje gezocht toen de buurvrouw het
kind in de vijver bij haar woning
ontdekte