De broodbezorger van professor Berkhof Gereformeerde bond biedt synodebestuur boek aan >s 1 Dr. Baarlink in Kampen hoogleraar Bisschoppen achter 'binnenlandse missie' Een op twintig mensen 'belijdend' christen Uit brieven van lezers Engelse bisschop wil in slum wonen Hulsstudlebljbel Frankrijk: veel meer protestanten dan vermoed Ui VANDAAG r Voorbijgangers V. VRIJDAG 7 APRIL 1978 door ds A. A. Spijkerboer „Hoe kun Je In de werkelijkheid, zoals wij die ervaren, over heil spreken, zonder dat je die werkelijkheid versluiert? De werkelijke geschiedenis van de werkelijke mensen is een geschiedenis van bloed, zweet en tranen, van gedupeerden en slachtoffers, en de kerk mag die geschiedenis door haar prediking niet toedekken!" Dat zei dr W. A. de Pree uit Leeuwarden op de in Utrecht gehouden her vormde predikantenvergadering. Het onderwerp, waarvoor dit jaar honder den hervormde dominees naar het Marcus- centrum aan de Wijnestelnlaan waren geko men. was de verhouding tussen heil en wer kelijkheid. Dr De Pree. die in zijn inleidende referaat woorden zoals „klassenstrijd" en „uitbuiting" uitdrukkelijk vermeed, wilde zijn uitgangspunt niet nemen in het eigene van de theologie, maar van de werkelijkheid naar het heil toe denken. De theologie was Immers verworden tot een taalspel, dat al leen voor Ingewijden nog te begrijpen is. en het ging hem om de gedupeerden, niet al leen om de sociaal-economisch, maar ook om de cultureel gedupeerden, zoals de kin deren die door een gebrekkige taalontwik keling op school meteen een achterstand hebben, en om de medisch gedupeerden, zoals de patiënten, die een bepaald genees middel niet krijgen, omdat het voor de indu strie de moeite niet loont het te produceren. Het heil was voor dr De Pree datgene wat in de werkelijkheid wel mogelijk is, maar nog gerealiseerd moet worden; „De werkelijk heid gaat zwanger van heil". De theologie moet de hoop op het heil levend houden en ons behoeden voor zelfgenoegzaamheid bij pogingen het heil te realiseren! God steekt zijn hoofd boven de horizon uit en wenkt ons naar de toekomst. In de Bijbel onderscheidde dr De Pree ver schillende bijbels: gedeelten, die vanuit een veilige maatschappelijke positie geschreven zijn, en subversieve gedeelten, die laten zien, dat het ook anders kan. In de leer over de Heilige Geest zag hij een poging de kloof tussen heil en werkelfjkhedi niet eens te laten ontstaan. Berkhof De tweede Inleider, de Leidse hoogleraar dr H. Berkhof, maakte ln eerste Instantie kant tekeningen bij het referaat van dr De Pree: kan De Pree door zijn telescoop de kern van de verkondiging van de apostelen nog wel zien; „Christus Is gestorven voor onze zon den. naar de 8chriften, en Hij is begraven en ten derden dage opgewekt, naar de Schrif ten" (1 Corinthe 15 vers 3-4)? Er is een dualiteit van heil en werkelijkheid, want God staat tegenover onze werkelijkheid, en wie gelooft treedt ln die onophefbare duali teit in. Dr W. A. de Pree onze werkelijkheid al vol heil is: er is wel vaart, de psychiatrie biedt hulp en er is stervensbegeleiding. Bovendien leven we in een veelvormige, sociale democratie. Prof. Berkhof had enkele jaren geleden eens aan de deur tegen de broodbezorger verteld, dat hij dit jaar nu eens over Oostenrijk naar Italië wilde reizen om met vakantie te gaan. Een probleem is, zo zei prof. Berkhof, dat De dag daarop had de broodbezorger hem een kaart gegeven, waarop alle passen en tunnels stonden aangegeven, waaruit hij zou kunnen kiezen. Prof. Berkhof had dat schitterend gevonden, en hij zou het on dankbaar vinden om een dergelijke vooruit gang niet te erkennen. Wat dr De Pree zei, sloeg volgens hem meer op Zuid-Amerika, want daar vinden christenen en niet-christe- nen elkaar in het marxisme. Zwembad In de discussie verklaarde dr Th. C. Frede- rikse uit Ermelo, dat hij het betoog van dr De Pree knap en mooi had gevonden, maar dat hij van hem niet begrepen had hoe de verhouding tussen heil en werkelijkheid in de Bijbel ligt. Tegen prof. Berkhof zei dr Frederikse, dat hij een te optimistische kijk op de welvaartsstaat had, en dat wij ten opzichte van Zuid-Amerika allemaal uitbui ters zijn. Ds J. E. L. Brummelkamp uit Middelburg zei tegen dr De Pree, dat de kerk dan toch maar geprobeerd had het Germaanse beest in de mens te temmen, en dat wij negentien eeuwen cultuur niet zo maar van ons af kunnen schudden. Prof. Berkhof antwoordde, dat hij in het buitenland eens een zeer maatschappij-kri tische christen had ontmoet, die hem opge wekt zijn privé-zwembad had laten zien, dat hij in zijn tuin had laten aanleggen. Het is wel waar, dat wij uitbuiters zijn, maar wat doen wij daar aan: op welke partij stemmen we, aan welke actie-groep geef ik mijn hand tekening en wat kan ik in de Raad van Kerken aanzwengelen? Dr De Pree zei in de discussie, dat hij verder wilde gaan dan de brood vraag alleen, maar dat hij tot iedere prijs wilde vermijden, dat het spreken over het heil, boven het lijden van de mensen, ln de lucht zou blijven hangen. Hij was bang dat een positieve waardering van het lijden, ook van het kruis van Jezus, de strijd tegen het lijden zou hinderen. Prof. Berkhof riep de zaal in: „U moet eens ophouden met ln uw preken te zeggen, dat Jezus zich voor de armen heeft ingezet. Hij heeft Zich juist voor de rijken ingezet, om dat die rijken onbevrijde mensen waren, en zodra die rijken dat snapten, kwam dat de armen ten goede. In het evangelie naar Lucas blijft van linkse en rechtse frazen niets heel!" Uiteindelijk spitste de discussie zich toe op het voldongen heilsfeit, waarvoor God in Jezus Christus de mensen gesteld heeft. Dr De Pree had ln de vredesweek zo vaak gehoord: „Er zullen altijd oorlogen zijn!", en: „God moet het doen!" dat hij het spre ken over voldongen heilsfeiten wilde vermij den: „Gegarandeerde hoop is geen hoop meer!" Prof. Berkhof: „Je kunt deze werkelijkheid alleen serieus nemen als je gelooft dat de Volmaakte regeert. Ik vecht op de aarde, juist omdat de hemel er is!" Van een onzer verslaggevers DEN HAAQ Tijdens een samenkomst, die men zou kunnen omschrijven als een ongedwongen plechtigheid en die plaats vond in het gebouw der hervormde synode te Den Haag, heeft de voorzitter van de gereformeerde bond in de hervormde kerk ds W. L. Tukker de eerste exemplaren van het door de algemeen secretaris van deze bond ir J. van der Graaf geschreven boek „Delen of helen?" aangeboden aan de leden van het moderamen (bestuur) der synode. ADVERTENTIE De ondertitel van dit forse boek van bijna driehonderd pagina's en tallo ze illustraUes luidt: „Hervormd ker kelijk leven in en met de gerefor meerde bond. 1906-1951". Dit boek vertelt op zeer levendige wijze de historie van de bond tot aan het Jaar, waarin de nieuwe kerkorde van kracht werd. De auteur gaat ernstige vragen niet uit de weg, maar schroomt ook niet, mee te delen hoe de gereformeerde bonders tegenover het sjoelen op zondag stonden. Uit geverij Kok te Kampen vraagt onge veer veertig gulden (de prijs moet nog precies vastgesteld worden) voor „Delen of helen". Synodevoorzitter ds G. Spilt, die het opmerkelijk vond dat het modera men nu eens een delegatie ontving die niets kwam vragen, maar iets kwam brengen, zei dat het modera men en de gereformeerde bond het elkaar wel eens moeilijk maakten, doch dat zij in het begrip van een gemeenschappelijke verantwoorde lijkheid op elkaar zijn aangewezen. Ir Van der Graaf gaf een toelichting op zijn boek, hij legde er de nadruk op dat de bond niet voor „delen" doch voor het „helen" van de kerk gekozen had. Ook noteerden wij zijn uitspraak dat heus niet alleen gere formeerde jongelingsverenigingen mininsters en kerkvorsten hebben geleverd, doch ook hervormd-gere- formeerde j.v.'s, getuige de foto van de hervormde J. v. te Delfshaven, waarop een jonge O. Spilt te zien is. We hopen nog uitvoerig op „Delen of helen?" terug te komen. Deze rubneh u uitsluitend bestemd voo» hone reacties op m deze hrant gelezen oencMen an,heien en commentaren, en niet voor gedichten, open brieven, oproepen o' reacties op advenent.es (deze laatste d-enen tot de direct* gericht te wordeni 0e inzendingen voor deze rubriek dienen zo beknopt mogeii|k te zi|n 0e redactie behoudt zien het recht van bekorting voor Het is ons helaas niet mogeti|k over elk geval van bekorting of metplaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859 Amsterdam B.j publicatie worden naam en woonplaats van de VhH|v,-r vermeld Pornografie (3) Geen aanstoot meer aan pornogra fie. dat schreef een jurist. Dus had hij er waarschijnlijk geen commen taar op verwacht. Er waren er echter al drie voor me en misschien zijn er nog meer Waarbij ik me dan aan sluit. Want zolang er nog commen taar tegenin gebracht wordt, er op wekkingssamenkomsten worden ge houden en een pater een steen door een etalageruit werpt, er mensen in het geweer treden tegen bloot op de tv. kortom er nog gewaakt, gebeden en gestreden wordt, zullen er geen juristen meer „werkeloos" behoeven toe te zien. Commentaar van een moeder. Nunspeet mevrouw M. Groeneveld Jelle, Joop en Wim Jelle vergiste zich toen hij meende dat zijn landgenoten rijp waren voor zijn socialistische revolutie (1918). Joop vergiste zich toen hij meende dat zijn landgenoten alleen hem en zijn socialistische partij als regering begeerden (1978) Wim ten zijn F N V vergist zich als hij meent dat de arbeiders van zijn land geen oog zouden hebben voor de gevaren van Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wlbautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAQ/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/ORONINQEN: Postbus 3 Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030. een arbetders-REOERING en de weerstand daartegen van de vele (In zijn oog achterlijke) anders en onge organiseerde werknemers. Wim Wees Wijs, Wordt Wakker! Den Haag J. H. van Drnanen Gastarbeiders Het komt mij voor dat het CNV (Trouw 29'maart) het gastarbeiders probleem bij het verkeerde eind aanvat. Alleen de assimilatie van Joden en Indische Nederlanders is hier gelukt. De anderen zullen zich tweederangs burgers blijven voelen. Richt het streven liever op hetideaal van deze mensen: terug naar eigen land (identiteit), maar dan econo misch gesteund bijv. met teruggave betaalde sociale premies en/of een bedrag uit de Ontwikkelingshulp. Deze laatste werkt kleinschalig be slist beter. Wij zullen dan zelf het vuile werk moeten doen. Dan maar beter beta len. Zo zijn er ook voldoende direc teuren en politici gevonden. Die hebben immers een werkdag, die geen vakbeweging zou toestaan. Blijft illegale immigratie. Iedere baas 10 000 gulden boete per illegale werknemer' Discipline niet alleen voor professoren (vindbaarheid) en leraren (rookverbod') Groente en bloemen dan duurder, dat wel. Voorschoten W. De Vries LONDEN (EPD) De anglicaanse bisschop Michael Marshall van Woolwich heeft besloten zijn bis schopshuis in de villawijk Dulwich van Londen te verlaten en zich aan te sluiten bij een commune in een achterbuurt van de stad. Marshall, met zijn 41 jaar de jongste anglicaanse bisschop, klaagde dat er niemand uit zijn diocees ooit bij hem op bezoek komt. maar in Lewis- ham zal hij midden tussen zijn dio- cesanen wonen. Het bisschopshuis was zojuist voor bijna 350.000 gul den verbouwd. De bisschop komt nu te wonen tn een leegstaande kerke lijk pand met twintig kamers, waar ook kleurlingen, werklozen en aan hangers van andere godsdiensten zijn. Bisschop Marshall vertelde dat de traditie dat bisschoppen in deftige huizen wonen pas de laatste drie honderd jaar bestaat en dat zij vroe ger temidden van hun gemeente woonden. In Lewisham wonen veel mensen uit de vroegere Britse kolo niën en er zijn tegenwoordig vaak rassenbotsingen. Marshall is een van de opvolgers van de schrijver van het boekje .Eerlijk voor God", bisschop John Robinson. Synode wil landelijk beraad in Zuid-Afrika Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde sy node wil dat er in Zuid-Afrika eer landelijk beraad komt voor de toe komst van dat land waaraan de ge kozen leiders van alle bevolkings- p-oepen deelnemen. Verschillende instellingen hebben allang aange drongen op een dergelijk beraad. In het licht van de groeiende politieke polarisatie in Zuid-Afrika is de nood zaak daartoe alleen maar groter en duidelijker geworden, aldus de synode. Daarom besloot de synode gisteren de kerken in Zuid-Afrika met klem te vragen bij hun regering sterk aan te dringen om te komen tot dergelijk beraad. Aan de Nederlandse rege ring zal gevraagd worden dit politiek alternatief mede bij de regering van Zuid-Afrika aan te bevelen. Hiermee nam de synode in enigszins gewijzig de vorm een voorstel over van prof. dr J. Verkuyl. Eert uitgave om dagelijks ter hand te nemen. Om aantekeningen in te maken of om woorden te onderstrepen, De huisstudiebijbel is ervoor gemaakt. Beschrijfbaar papier met grote helder leesbare letters over de volle breedte van de pagina. Met een perikopen- indeling. En met ruimte voor aanteke ningen in de kantlijn. Als extra: korte inleidingen op de bijbel boeken. tekstverwijzingen, landkaartjes en een register met eigennamen. Gebonden in een solide band (naar keuze wit. rood of blauw). Prijs 32,50 (exclusief verzendkosten). Ook verkrijgbaar in de boekhandel. Nederlands Bijbelgenootschap Postbus 620 Haarlem. 023-259501 \p.efon Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode heeft dr. H. Baarlink te Nordhorn (West-Duitsland) benoemd tot hoogleraar nieuwe tes tament aan de theologische hogeschool te Kampen. Hij volgt prof. dr. H. N. Ridderbos op. Dr. Baarlink (50) is sinds 1953 predi kant van de evangelisch oud-gerefor meerde kerk in Nedersaksen, een kleine groep gemeenten in het grens gebied, die tot het kerkverband van de gereformeerde kerken in Neder land behoren. Als zodanig was hij ook lid van vorige generale synode in Lun teren. In 1958, toen Nederlandse zendings krachten in Indonesië minder ge wenst waren, werd op hem een be roep gedaan om zendingspredikant op Soemba te worden. Negen jaar werkte hij daar. In die tijd vertaalde hij het boek „De komst van het koninkrijk" van prof. H. Ridderbos in het Indonesisch. In september 1977 promoveerde hij cum laude in Kampen op het onderwerp „Anfftng- liches Evanglium," een studie over de structuur en de specifieke bood schap van het evangelie van Marcus. UTRECHT De bisschoppenconfe rentie juicht het toe dat de Sint- Wiliibrordvereniging (SWV) weer meer werk gaat maken van een van haar oude taken: het vergroten van de werkkracht van de kerk en de kerstening van de samenleving. De andere klassieke opdracht van de SWV is van oecumenische aard: de SWV is namelijk het katholieke ad viesorgaan en servicecentrum voor de oecumene. Een afvaardiging van de bisschop penconferentie, bestaande uit kardi naal Willebrands, mgr Bluyssen, mgr Möller en mgr Simonis, beraadde zich hierover in Utrecht met een de legatie van het hoofdbestuur van de SWV. Geconstateerd werd dat de zoge naamde „binnenlandse missie" in het begin van de jaren zestig uit het blikveld is verdwenen. Overigens niet alleen bij de SWV maar ook bij andere katholieke organisaties. Mo menteel echter bestaan volgens de SWV schitterende kansen voor een nieuwe aanzet tot kerstening en een verjongde bezinning op de katholie ke bijdrage aan de evangelisatie. De SWV wees in dit verband o m. op de doorwerking van „Zending in Neder land". Bisschoppen en SWV sneden ook de vraag aan hoe voorkomen kan wor den dat het derde landelijk pasto raal overleg (LPO III) van de rk kerkprovincie en de kerkenconferen- tie van de raad van kerken langs elkaar gaan heenwerken. Dóar kwa men zij nog niet uit. Besloten werd wel dat gepoogd moet worden LPO en kerkenconferentie elkaar zo veel mogelijk van nut te laten zijn. Van een onzer redacteuren LYON De protestantse kerken in Frankrijk zijn verrast. In plaats van zoals men dacht een miljoen moeten er drie miljoen protestanten in Frankrijk zijn. Dit maakte profes sor Roger Mehl uit Straatsburg be kend op een vergadering van de permanente raad van hervormde en lutherse kerken in Frankrijk. Het getal van drie miljoen is naar voren gekomen uit een aantal recen te bevolkingsonderzoeken. De Fran se kerken vragen zich nu af, waar die protestanten zitten. In leder geval niet in hun kaartenbakken. Door gemengde huwelijken zijn in het verleden veel protestanten uit het gezichtsveld van hun kerk verdwe nen. Waarschijnlijk blijkt nu, dat de kerken deze mensen te snel afge schreven hebben. Frankrijk telt in totaal 53 miljoen inwoners. Grap Op 1 april heeft de Nederlandse Om roep Stichting gemeend een „grap" uit te halen door de luisteraars voor te houden dat het Nederlands elftal niet naar Argentinië zou gaan Men kan zich afvragen wat de motieven van zo'n grap zijn. Is het bedoeld als bijdrage aan een discussie? Een methode die averechts werkt, vrees ik. En dat ln een programma dat zo methodisch met rock en roll om springt Het Is wel erg dapper en moedig van de NOS om zo'n grap te maken. Niemand zegt zijn lidmaat schap op (want dat bestaat niet) niemand zegt zijn abonnement op (want er is geen NOS krant) weinig verweer te verwachten dus. Eén ding nog Oranje kan iets bereiken in Argentinië door niet te gaan. Van een NOS die dit soort grappen maakt hoef je weinig te verwachten in Argentinië. Rotterdam W. van der Velden MONROVIA (V8) De Ameri kaanse zendingsorganisatie World Vision International heeft een bere kening gemaakt, volgens welke er thans op de wereld 222 miljoen „be lijdende" christenen zijn. 1.023 mil joen christenen-in-naam en 2.878 miljoen niet-christenen. Dat bete kent. dat van elke twintig mensen m de wereld er een „belijdend" christen is en nog eens vijf christen-in-naam. Verreweg de meeste niet-christenen, namelijk 2.411 miljoen, leven buiten het culturele bereik van de kerken en buiten het bereik van 95 procent van alle zendelingen NAIROBI Na twee jaar gewerkt te hebben op de Komoren. een eilan den-republiek ten oosten van Afrika in de Indische Oceaan, heeft de Afri ca Inland Mission haar zestien zen delingen moeten terugtrekken. De regering van deze kleine moslim staat verklaarde hun aanwezigheid ongewenst, nadat er enkele bekerin gen bekend waren geworden. GENeVE Een jaar nadat de lutherse radiozender „De Stem van het Evangelie" in Addis Abeba door de Ethiopische regering is overgeno men. worden de meeste program ma's nu uitgezonden door andere christelijke stations: in Liberia, Cy prus. Sri Lanka. Lesotho en op de Seychellen. Met nog meer zenders is de lutherse wereldfederatie ln be spreking „De Stem van het Evange lie" verzorgde uitzendingen in vele talen voor het grootste deel van Afri ka het Nabije Oosten en India. LONDEN In Engeland worden een maand lang speciale gebeds diensten gehouden voor verzoening en vrede ln Noord-Ierland. heeft in tweede lezing een voorstel verworpen tot opheffing van de meer dan vierhonderd jaar oude wet op de godslastering. Nadat deze wet vijftig jaar niet meer was gebruikt, werd ln de jaren zeventig tweemaal iemand in geruchtmakende processen tot ge vangenisstraf veroordeeld, omdat zij Jezus Christus in publikaties naar het oordeel van de rechters belache lijk hadden gemaakt. STOCKHOLM - De Zweedse be volking is vrijwel unaniem vóór de toelating van de vrouw tot het ambt van predikant in de lutherse staats kerk. Een enquête van de Zweedse radio leverde 97 procent voorstan ders op. Een soortgelijk onderzoek onder de dominees gaf een veel min der overtuigende meerderheid. Van de dominees is 54 procent voor en 42 procent tegen de vrouw in het ambt. eit v WIE BESLISSEN? jidd Wanneer de plannen die er liggen jj zi; doorgang vinden zal een stad ais ^e' Amsterdam in het centrum geen enkel ziekenhuis meer overhouden K Wel grote, vaak lege, va kantoorkolossen, maar geen ziekenhuis meer. Het loev Wilhelminagasthuis evenals het erst Binnengasthuis staan op de nominatie om te wijken voor de in aanbouw zijnde ziekenhuisconcentratie in de |°m( Bijlmer. Ik lees in een verslag: Het bestuur van de Gemeenteuniversiteit denkt er nie over om iets van het Inist rer hi >m, i Binnen-Gasthuis over te laten. hoi wonder dat de mensen in de binnenstad te hoop lopen. Er Is al wat gesold met allerlei plannen vooj?^ de city van Amsterdam. Over woonhuizen werd beschikt alsof we* erin zwemmen. Kantoorpaleizen oord Hoewel de evangelisch oud-gerefor meerde kerk van Nedersaksen vanaf het begin contacten met de Kamper hogeschool heeft gehad, is het voor het eerste, dat er een hoogleraar uit deze kring komt. Bij de stichting van de hogeschool, in 1854, werd ds. J. Bavinck benoemd, maar deze be dankte toen. Drs. K. Zwanepol (29) is benoemd tot wetenschappelijk medewerker dog matiek. Hij was al wetenschappelijk assistent aan de hogeschool bij prof. dr. G. P. Hartvelt. De synode hield zich gisteren, haar laatste zittingsdag, nog bezig met het studentenpastoraat. Een nadere nota van de Rotterdamse studenten- predikant drs. H. Steen dam bena drukte, dat de studentenpredikan ten willen, dat hun werk ook in de toekomst zijn pas to ra al-missionair karakter zal houden. Hun werk is pastoraat, toerusting en evangeli satie. Als de studentenpredikant bij het welzijnswerk van de universiteit be trokken wordt, maakt dat hem niet tot een welzijnswerker zonder meer, maar hij deelt dan vanuit zijn op dracht met anderen (psychologen, artsen, studentendekanen) de inte resse voor héél de mens. Aan dit welzijnswerk beoogt de pas toraal- missionaire arbeid van de predikant een bijdrage van eigen aard te geven. Als de predikant verder (weer vanuit zijn opdracht) binnen de verschillen de faculteiten wil meedenken over de ethische vragen, die de beoefe ning van de wetenschappen oproe pen. is hij niet prompt een weten schappelijke medewerker geworden, maar zal hij proberen vanuit zijn invalshoek als predikant een eigen bijdrage te geven, als was het maar in het stellen van een juist vraag. Kortom, drs. Steendam maakte dui delijk, dat de gereformeerde studen tenpredikanten niet van plan zijn, geleidelijk tot vormingswerkers in een algemeen stuk welzijnswerk te worden. Zij willen voluit vanuit hun opdracht, maar dan wel pastoraal- missionair terzake en daar waar de mensen zijn, werken ten dienste van de voortgang van het evangelie. Na deze toelichting had de synode er geen bezwaar meer tegen, als vanuit de universiteit financiële steun gege ven wordt aan het studentenpasto raat door incidentele bijdragen, mits daaraan geen enkele voorwaarde verbonden is. die ln strijd ls met de taak van de kerk. België De synode stelde ook nog een rege ling vast voor de relatie met de vere nigde protestantse kerk van België, die eind van dit jaar tot stand komt en waarin ook de gereformeerde ker ken in Beleië zullen deelnemen. De volgende zitting van de gerefor meerde synode is 9 13 oktober. werden gepland en ook voor een deq gerealiseerd zondsr dat de behoef te^rr intussen gebleken is. Wanneer d sommige grote gebouwen niet P gekraakt waren zouden ze tot op de huidige dag leeg gestaan hebben. Maar zo langzamerhand kan men zich afvragen wie in feite over zulke" soort zaken beslist. Het bestuur vaii t de Gemeente-universiteit? De t gemeente Amsterdam? Wie zijn dat Waar wonen deze dames en heren? In Buitenveldert. Amstelveen of noj verder in het Gooi? Kurïfffeu'ieze mensen beschikken over net welzijL^^ van de bevolking van de - binnenstad? 'blijkt waarachtig m Moboeto wel. Mensen worden overgedaan naar de Bijlmer. Niemand weet nog misschien gelukkig maar hoe dat zal lopen met zo'n gigantische genezingsmoloch. Hoe komen bejaarde mensen daar voor hun 1 regelmatig terugkerend onderzoek 1 Ik dacht dat we zo langzamerhand een beetje van al die concentraties i terugkwamen. Het kleinschalige za in stand gehouden moeten worden willen we samen iets groots kunnen doen. En dat grote zal wat mij betreft voorlopig best mogen eindigen bij een zo groot mogelijke dienstverlening van mensen aan mensen in hun eigen buurt en woongebied. Wie wroeten tussen al die belangen in? Kan er geen maatregel van bestuur komen waardoor het al die jagers naar macht en geld verboden wordt om j met hun winstgevende projecten zo'n goede stad als Amsterdam te_ wurgen? Wie beslissen eigenlijk? is 't werkelijk onmogelijk om op onzalige plannen terug te komen? Instanties die aan dit bundeltje vragen achteloos voorbijgaan pan moeten zich niet verwonderen als straks een hele stad onleefbaar )EI wordt. (ent BEROEPINGSWERK Ut ine, NED. HERV. KERK Beroepen te Dirksland: G. C. Post tj Baarn; te Schoonhoven: L. Schaaj te Eemnes-Buiten. Aangenomen naar Weert-Budel: J. Ofa8 Jullens, kand. te Groningen lit l Bedankt voor Ridderkerk: C. v.t&vei Bergh te Rotterdam Zuid. oes Intrede op 9 april te De Krim: BK*' Kooistra uit St Johannesga en Delen strahuizen; te Wilnis: kand. G. va/v^ Leijen uit Nunspeet; te Katwijk aa/taa Zee; J. P. van Roon uit Zeist; tfak€ Delfzijl: H. T. te Steeg uit Rhoon; t£ij i Nijega-Opeinde (cl Leeuwarden): dM1^ B. W. Steenbeek uit Hoogeveen; tfo°l Steenderen-Wichmond: A. Stunfleu fultime leraar aan het Menseau APar tindcollege te Hoogeveen en eervo ontheven uit het ambt van predi kant met de bevoegdheden van eei.pi emeritus. Bevestiging te Nijkerk: E. Hensen*®, k«>°u. hulpprediker aldaar; te Buurmalseu J. v.d. Hoek hulpprediker aldaar; Utrecht: mevrouw S. G. in der Mai hulppredikster aldaar; op 15 april Leidschendam (verpleeghuis Pru. senhof aldaar; part time) mevr. M. A™ Sijbrandy-Verbist, kand. te De Haag. ALG. DOOPS. SOC. ep len ÏCOI LONDEN - Het Britse Hogerhuis CATAMARRA In Argentinië zijn dertig Jehovas getuigen gearre steerd toen zij 120 kilometer ten noordoosten van Catamarca een godsdienstige bijeenkomst hielden. Hun beweging is in Argentinië ver boden. onder meer omdat de ouders de kinderen inprenten op school niet mee te doen aan de eerbetuigingen aan de symbolen van de staat. SANTIAGO - In Chili heeft bis schop Francisco Valenzuela namens de r.k. kerk juntaieider Pinochet be dankt voor zijn „royale maatregel" inzake het godsdienstonderwijs. Pi nochet heeft aanzienlijke uitbrei ding beloofd: voortaan krijgen alle lagere scholen twee uur godsdienst per week en alle klassen van de mid delbare school een uur per week. Voortaan mogen ook protestantse kerken godsdienstonderwijs geven, wanneer daar voldoende belangstel ling voor is. Afscheid van Zwolle: J. Meerbuiflte: Snarenberg wegens emeritaat op Bréj okt. 1977 noe leid GEREF. KERKEN *r. Beroepen te Waarder: A. Medema tleit* Nljensleek. iinj Beroepen te Amsterdam (studenten», predikant): B. H. Rootmensen ti Valkenswaard. Afscheid van Alphen a.d. Rijn: G. d Ruiter ber. te Roden. Intrede te Leiden (arbeid onder stu derenden): dr H. Wiersinga uit Am sterdam. GEREF. KERKEN VRIJG. Bedankt voor Hardenberg en terp: J. v.d. Velden te Rouveen. GEREF KERKEN VRIJG B.V. Beroepen te Amstelveen: J. H, Veef kind te Krommenie. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam West: W. A Baars te Urk. Intrede op 13 april: te Rozenbuif (industriepredikant) W. C. Moerdijl uit Amsterdam Noord. Bapt. Gem. Afscheid van Veendam: A. Visse ber. te Den Haag. I OUD GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Ederveen: J. W. Slagë te Werkendam. J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2