'assie voor paarden Niet geëerd in eigen land FILM ONVERWACHT GELUK ^ng-pong-komedie de oude stijl Liefdesgestuntel in de jaren vijftig HE GOODBYE GIRL La première Fois Prolongaties in reprises De Spiegel Films van CRM Wat moet dat nou? -H16 DAG 7 APRIL 1978 QUUS TROUW/KWARTET PRS15-H17 arlijk. de taak die regisseur Sidney Lumet zich in zijn laatste film stelde is niet gering: een eelstuk: dat veel van zijn kracht ontleende aan een overtuigende stilering, moest naturalistisch den vertaald. precies te zijn: gestileerde paar- worden vervangen door echte, leven van dood materiaal moesten de beesten. Dat de poging groten- ichard Dreyfus en Marsha Masonin in Mason in The goodbye girl til Simon is Amerika's vermaardste komedie-schrijver. Veel n zijn stukken (ook bij ons opgevoerd) hebben via het toneel m weg naar het witte doek gevonden. Van zijn nieuwste „The oodbye Girl" (geregisseerd door Herbert Ross) hadden ons vele instige geruchten uit het buitenland bereikt, maar hij viel jlaas tegen. deels slaagde is behalve aan Lumet ook te danken aan Peter Shaffer, de schrijver van het stuk die de filmbe werking maakte, aan cameraman Oswald Morris, die toverde met se pia en rood en aan de twee hoofdrol spelers, Richard Burton en Peter Firth. Het ontwerp is vreemd. En schokkend. Op verzoek van een be vriende vrouwelijke rechter neemt een psychiater (Richard Burton) een jongen (Peter Firth) in observatie, die zes paarden heeft blindgestoken met een lange spijker, niemand weet waarom. Als een detective spoort hij het geheim op, hij wint het vertrou wen van zijn patiënt, gebruikt ook trucjes, praat met ouders en beken den die weer hun eigen geheimen hebben om zuinig op te zijn. De oplossing, hoe bizar ook, is eigenlijk niet zo verrassend: de jongen aan-' bidt paarden als goden, hij heeft een passie voor ze, ook seksueel. Als ze, in de stal waar hij werkt, getuige zijn van zijn falen met zijn eerste meisje kan hij hun minachting niet verdra gen en steekt ze blind. Droom Maar door dit thriller-element wordt de film niet bepaald. Het gaat om veel dieper, veel wezenlijker dingen. De psychiater, verstrikt in een dor huwelijk, twijfelt aan de zin van zijn leven en zijn werk: in een terugke rende droom is hij een priester van Argos, die kinderen het hart uit het lichaam snijdt. Hij benijdt de jongen de passie, waartoe hijzelf niet in staat is, hij vraagt zich af wat hij hem ontneemt als hij hem geneest. Wat zijn de grenzen van de psychia trie? Wel kan hij een keten van oor zaak en gevolg naspeuren, maar hij weet niet, hij zal nooit weten, waar- door W. Wielek-Berg om uit alle oorzaken en gevolgen nu juist die ene werd gekozen. Wat is het belangrijkste in het leven? Als men het lijden elimineert, elimineert men dan ook niet de allesverterende maar ook scheppende hartstocht? Twijfel Tegenover zijn twijfel, tegenover zijn huivering om de jongen te ontdoen van zijn gloeiende liefde, wat het voorwerp daarvan ook moge zijn, staan de redelijke krachten die het tenslotte winnen: de vrouwelijke rechter die pleit om de jongen te bevrijden van zijn angsten, de moe der die de schuld voor de daad van haar zoon fier afwerpt, omdat ze hem liefheeft op haar manier: de eigenaar van de stallen die „gewoon" van paarden houdt, niet als goden, maar als beesten. Aan hun gevoelens wordt in de film alle recht gedaan, daarom is het thema zo complex, zo veelomvattend en zo interessant. Woorden blijven je bij en beelden: soms richt Burton zich, in welgeko zen toneel-termen, vanachter zijn bureau rechtstreeks tot de camera oftewel het publiek in de zaal en dat werkt niet ridicuul: een bijna magi sche kracht gaat uit van de jongen met zijn paard als hij het 's nachts leidt door een veld met kolen, die tot plaatijzer lijken te zijn verstard. Lumet en zijn medewerkers hebben een tour-de-force verricht die men niet genoeg kan prijzen. Amsterdam-Tuschinsky 3, 16 jr. Peter Firth in Equus Van de films die de Franse regisseur Claude Berri maakte, zijn er weini gen in Nederland vertoond en slechts één bracht het tot een zekere faam: „Le vieil homme et l'Enfant" („De oude man en het kind", 1966), sterk autobiografisch getint, met Mi chel Simon als oude man, die in de oorlog grommend en knorrend een Joods kind onderdak biedt). Dat kind (Alain Cohem) is intussen oud genoeg geworden om in Berri's nieuwste film „La première fois" is 0,-. non houdt ervan, personages van jengestelde karakterstructuur bij- l te brengen en uit de vonken van confrontatie lichte dramatische int te slaan. In „The Goodbye zijn de hoofdpersonen een jon- vrouw met een dochtertje van n. die valt op acteurs doch daar e builen aan heeft overgehouden s het spel begint wordt zij verlaten f8 1SJ elen, f bfc-* van udig nene ank- 'ays- t Komedianten Meesterwerk van Griekse regisseur Theo Angelo- lulis, waarin een turbulent tijdvak in de geschiedenis zich weerspie- lt in de wederwaardigheden van n reizend toneelgezelschap. 7 en 8 iril Filmhuis Wageningen. Ire Padrone Indrukwekkende film n de Italiaanse gebroeders Taviani er een Sardijnse herdersjongen. zijn isolement doorbreekt met de icht van de taal. 8 en 9 april Melk- tg. Amsterdam; 8 april, Filmhuis aarden; 9 april Filmhuis Laren; 11 il Technische Hogeschool, Eind- iven. If fiche Rouge Briljante film van ank Cassenti over een verzets- oep in de oorlog, waarin heden en rieden bijna ongemerkt in elkaar trvloeien. 7 april Liga, Almelo. ie la Fète commence Voorbeeldige itorische film met driedubbele bo rn van Bertrand Tavernier. De ge- tle week in Camera 2, Tilburg. II. a Space Odyssey De beste scien- fiction film ooit gemaakt, door ootmeester Stanley Kubrick. De hele week in Camera, Leiden. u obscur objet du désir De nieuwste m van de oude Louis Bufiuel, waar- zoals gebruikelijk, de bourgeoisie t mikpunt dient. De gehele week in ischinski 4, Amsterdam. Dentellière Tedere liefdesgeschie- ïis van de Zwitserse regisseur aude Goretta over twee mensen e niet tezamen kunnen komen om it de woorden hen scheiden. De hele week in Movies 2, Amster- im; Lido, Leiden; Luxor. Deventer. door de tweede miskleun) en een toneelspeler, die van haar laatste vriend, zonder haar medeweten, de flat waarin zij woont heeft overgeno men en daarin nu zijn intrek wenst te nemen. Nijdig zijn ze allebei, dat spreekt, en ze treiteren elkaar het bloed onder de nagels vandaan (hij door 's nachts gitaar te spelen en 's ochtends om zes uur luid zoemend te mediteren; zij door op alles te hak ken en te vitten) maar wat gebeurt? Zij vinden elkaar, de grote liefde doet zijn intrede, het vrouwtje wordt warempel genezen van haar plan kenhelden-koorts en het dochtertje, dat het gebeuren met oudewijven praat heeft begeleid, vindt eindelijk een vast punt om haar vadergevoe- lens op te spuien. Achtergedachten Al met al een komedie in de oude stijl dus, al is de entourage nog zo modern, met ping-pong dialoog (die mensen hebben geen ziertje last van achtergedachten a la „hè ik wou dat ik toen-en-toen dat-en-dat gezegd had", pijlsnel geven zij elkaar lik op stuk. bij dag en bij nacht) en een gelukkig einde. Het hoort allemaal bij het genre, maar doet het beter op het toneel. En als Neil Simon met de psychologie komt aanklossen, berg je dan! Het moest toch niet meer mogen, een vrouw te laten zeggen dat ze het laatste jaar (geestelijk) „zo gegroeid" is! In een andere film ant woordt de man daarop, dat ze dan maar op dieet moet gaan, de enig juiste repliek. Wie evenwel het bo venstaande aan de laars wenst te lappen omdat hij zoveel van goed spel houdt en dat in „The Goodbye Girl" denkt te vinden, moet beslist gaan kijken en luisteren, want hij komt niet bedrogen uit. Zowel Mars- ha Mason als Richard Dreyfuss heb ben voor hun rollen op de Oscar nominatie gestaan, Dreyfuss heeft hem tenslotte gekregen. Amsterdam-Alhambra I. a.l. <„De eerste keer") de rol van zestien jarige in de jaren vijftig te spelen. Het hoofd staat hem niet naar stude ren. wel naar meisjes, maar er zijn allerlei al dan niet tijdsbepalende haken en ogen die de hartstochtelij ke verbeide goede afloop in de weg staan. De film speelt zich af in een Joods milieu, daaraan zijn. overigens weinig nadrukkelijk, allerlei details ontleend. Maar het accent valt op de onhan digheid. stunteligheid en sexuele monomanie die pubers in die jaren (en in die jaren niet alleen) kenmerk te Welnu, dat moet een vertederend effect hebben, heeft het soms ook wel, maar vaker vraag je je af wat dat nu eigenlijk allemaal moet. dat gehannes met de nostalgie en de erotiek. En het eerste en belangrijk ste wat een film moet doen is toch wel interesse wekken voor het doen en laten van de hoofdpersonen, in welk tijdsgewricht ze ook geplaatst zijn Springt de vonk niet over, dan is alle moeite voor niets geweest. Amsterdam- De Uitkijk, 12 jr. Beeld uit de Spiegel Als Andrei Tarkowsky's „De Spiegel" in 1975 naar Cannes was gestuurd, had hij daar waarschijnlijk een prijs gekregen maar de Russische machthebbers wilden het niet. Ze waren en zijn boos op Tarkowsky hoewel niet verheeld mag worden dat enkele gezaghebbende critici en na giornata particolare Verrassend •ede film van Etto Scola over twee tine mensen die vermalen worden ►or de molens van Mussolini's die- tuur, met Sophia Loren en Marcel- Mastroianni in de hoofdrollen. De lank hele week in Tuschinski 2, Amster- tm; Studio, Rotterdam en Metro- Die 3. Den Haag. iriel Alain Resnais speelt in deze m. die door velen zijn beste wordt ïoemd, een geraffineerd spel met tijd. De gehele week in The Mo les. Amsterdam. nie Hall De laatste en beste film sn de geniale Amerikaanse komiek oody Allen, vol grappen en treurig- De gehele week in Alhambra, msterdam; Rembrandt, Eindho- Studio, Leiden; Rembrandt, trecht; Oscar, Rotterdam De nieuwe omnibus van <Jos vaifManeifPieters Deze boeiende omnibus van de geliefde schrijfster Jos van Ma- nen-Pieters bevat 3 van haar meest ontroerende romans: Dromen sterven niet Soms krijgt geluk een nieuw gezicht Liefde incognito 3 boeiende verhalen over het menselijk verlangen naar geluk 624 bladzijden in een fraaie band 28,50 Verkrijgbaar bi/ uw boekhandel ZOMER KEUNING BOEKEN - WAGENINGEN filmers het koppig voor hem opne men en daarom bracht zijn „Spie gel" het niet verder dan de derde categorie. Valt een film in de eerste categorie, dan krijgt hij een zo wijd mogelijke verspreiding in vele kopi eën en brengt hij de maker geld en officiële eer; valt hij in de tweede categorie dan wordt hij minder wijd verspreid en brengt hij minder geld op; valt hij in de derde categorie dan mag hij alleen worden vertoond in derderangs bioscopen en arbeiders clubs en brengt geen geld op. Als reden voor de afkeuring (want daar komt het op neer) werd aange voerd, dat „De Spiegel" een elitaire film zou zijn, veelte subjectief, ver schrikkelijk moeilijk, vergelijkbaar met een kruiswoordraadsel. Waar schijnlijk waren er nog andere, poli tieke redenen (kritiek op Stalin, hoe bedekt ook, wordt niet graag gezien). Meesterwerk Dat van die subjectiviteit is waar en in zekere zin kun je de film inder daad elitair noemen en moeilijk bo vendien. Maar aangezien vele mees terwerken dergelijke kenmerken vertonen, is het een riskante zaak om daarom een film tot een leven in het figuurlijke duister te veroorde len. Niet alles behoeft begrepen te worden, het is de slechtste kunst niet die de fantasie in gloed zet, allerlei gevoelens oproept, barokke soms. bi zarre. vreemde die niets met het ver toonde. gelezene of gehoorde te ma ken schijnen te hebben, doch lang doorwerken en allerlei geheimzinni ge dingen kunnen doen in het onder bewuste. Tarkowsky is ook in ons land bekend geworden door „Iwans Jeugd" (wie de film gezien heeft zal nooit de scène met de berkenbomen kunnen vergeten), „Andrei Roeblow" en „So laris". Al filmende maakte hij zich steeds verder los van het traditionele uitbeelden van een verhaal, tot in „De Spiegel" het hoogtepunt vol gens de Russen die nog steeds vast zitten aan hun socialistisch realisme het dieptepunt) van subjectiviteit werd bereikt. Als je enig inzicht in „De Spiegel" zou willen geven, zou je eigenlijk beeld voor beeld moeten navertel- ADVERTENTIE len.en wat komt er dan nog van over. Kreupel samengevat kom je tot de conclusie, dat hij uit drie lagen bestaat: de eerste is het autobiogra fische verhaal van Tarkowsky's rela tie met kind, moeder en vrouw (de beide laatsten worden door dezelfde actrice gespeeld, respectievelijk met opgestoken en hangend haar); de tweede zijn de herinneringen aan episodes uit zijn jeugd; de derde dagdromen en nachtmerries uit zijn kinderjaren. Deze drie lagen zijn dicht met elkaar verweven, verleden en heden gaan zonder waarschuwing in elkaar over. Schuldgevoel bij moeder achterop naar de kleuterschool zeggen 4.999 fietsenmakers Journaal-opnamen zijn ingelast (van de Spaanse Burgeroorlog, de evacua tie van Moskou, de bevrijding), Tar kowsky's vader leest gedichten, kleur en zwart-wit wisselen elkaar schijnbaar willekeurig af. Alles is ge doopt in een sfeer van schuldgevoel, doem en droom, ook de „realisti sche" scènes (de moeder, die doods bang in de stromende regen naar de zetterij van een krant holt omdat zij meent een fout te hebben gemaakt, waarschijnlijk verband houdende met de naam „Stalin"). Een moeilij ke film? Als je alles probeert te be grijpen wel. dat lukt je waarschijn lijk nog niet als je hem tien maal hebt gezien. Maar als je je eraan overgeeft en beklijven laat wat be klijven wil (woorden uit een gedicht en beelden, verbonden met de mu ziek van Bach, Purcell en Pergolesi) kom je aanmerkelijk rijker uit de bioscoop dan je erin bent gegaan En de films die zo n uitwerking hebben zijn dun gezaaid Amsterdam-Cinetol 2; 11 april Filmli ga Tilburg. Het publiek dat dc vertoningen van door CRM gesubsidieerde films pleegt op te luisteren is grotendeels van zeer goeden wille: bet lacht zodra het daar toe dc wrakste strohalm krijgt geboden en het klapt dat het een aard heeft. Maar dikwerf valt de mistroostige gedachte slechts moeilijk te verdrijven, dat dit dan ook hun enige nut is: vriendelijke personen in de ge legenheid stellen vanhun vrien delijkheid blijk te geven. Neem nu de nieuwe oogst: „Oh my darling" van Borge Ring; Beroep: Revolutionair" van Martin Simek en „De verstop pertjes" van Juan Goudsmit. De eerste, een tekenfilmpje, is de beste, hoewel ook maar zozo, lala. Liefjes, doch weinig origi neel. De tweede is een warrig stukje werk, wellicht bedoeld als satire op de nieuwe revolutionairen, doch zwaar mankend aan on kunde van het onderwerp en een kinderachtige oudemanne tjes-benadering: de derde, die ook door andere instanties dan CRM is gesubsidieerd, gaat over het spelen van kinderen en is bedoeld als discussiefilm voor clubhuizen en dergelijke. Nu ja, zo goed als men soep kan koken van een steen als men maar genoeg andere dingen er bij in de pot doet, zo goed kan men de discussie op gang krij gen met „De Verstoppertjes", mits men een terzake kundige inleider heeft. Mensen die met het probleem van hun al of niet buiten spelende kinderen zit ten. zullen er toch wel over pra ten als ze de kans krijgen. Wat de film sec (die ook nog veel te lang is) behalve het kijken naar schoongewassen kindertjes in allerliefste kleertjes te bicden heeft is bitter weinig. Je houdt er de indruk aan over. dat het in Nederland met de woonsituatie opperbest is gesteld: wooner ven, schitterend gerestaureerde pandjes en pittoreske hoekjes wisselen elkaar af, auto's hoor je alleen in de verte, overal kan het jonge volkje ongestoord spelen. Volgens welke normen selec teert CRM eigenlijk? Is dit het beste wat bereikt kan worden? Kunnen gesubsidieerde filmers in Nederland alleen maar weg- werp-produktcn produceren? Treurig, diep treurig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 17