Gereformeerden tegen kernbewapening Geref. synode zet deur op kier voor kindercommunie CDA De zin van ons dagelijks werk P' B Spaan-prijs uitgereikt Zwarte NG-kerk dankt synode Congres Internationaal Reformatorisch Verbond VANDAAG Voorbijgangers Conferenties DONDERDAG 6 APRIL 1978 KERK Trouw/Kwartet Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode heeft zich uitgesproken tegen de kernwapens en als haar mening te kennen gegeven dat van alle christenen verwacht mag worden dat zij stappen ondernemen die verder afvoeren 'van de heilloze weg van de kernbewapening'. De synode roept de plaatselijke kerken op diegenen op te vangen, die uit de synodale uitspraak de consequenties trekken. ONDI Aanleiding voor de uitspraak van de synode was de mogelijke invoering van de neutronenbom. In haar over wegingen zegt de synode dat het afwijzen van de neutronenbom een begin kan zijn van een proces waarin de massavernietigingswapens, de massavernietigingsmethoden en de bewapeningswedloop worden terug gedrongen. De bespreking was een vervolg op eerdere synodale debatten, waarvan het laatste gehouden werd op 8 maart, toen de synode in 'conferen- tiestijl' vergaderde. Tijdens deze de batten bleven twee meningen tegen over elkaar staan, namelijk die van de Amsterdamse hoogleraren Ver- kuyl en Diepenhorst. Prof. dr L A. Diepenhorst vindt de kernwapens ingaan tegen "het wezen van een trinitarisch God' en hij zei ditmaal nog eens dat hij 'door de grootste huiver bevangen is', maar hij trok de conclusie dat eenzijdig afzien van kernwapens het machtse venwicht zodanig kan verstoren dat het oorlogsgevaar erdoor wordt ver groot. Prof dr J Verkuyl wees op de waan zin van de bewapening, die de super machten in staat stelt elkaar vijftig maal te vernietigen. Volgens hem is het niveau van nodige afschrikking reeds lang geleden bereikt. De grote mogendheden hadden allang kun nen stoppen met het versterken van hun bewapening, maar zij zijn vol gens prof. Verkuyl er van afgehou den door het militair industriële complex. De Amsterdamse hoogle raar zette uiteen dat hij het besluit van de gereformeerde synode nog onvoldoende vergaand vond. Uitwisseling Zijn mede-deputaat dr B. J. Brouwer uit Zevenhuizen had maar liever dat de synode helemaal geen uitspraak zou hebben gedaan. Hierin ging de synode echter niet mee en er was slechts één tegenstemmer tegen de in algemene bewoordingen vervatte uitspraak tegen de kernwapens. Wel stemde de synode nog in met een voorstel van ds C. M. Boerma uit Huizen, die betoogde dat de kerken een unieke mogelijkheid hebben, omdat zij een grote organisatie aan beide zijden van de conflictgrens in Europa zijn en daardoor samen de oorzaken van de oorlogsdreiging zouden kunnen tegengaan. Ds. Boer ma verduidelijkte zijn voorstel door te pleiten voor uitwisseling van ge meenteleden uit Oost- en West-Euro pa en voor inzet van oecumenische organen zoals de conferentie van Eu ropese kerken en de wereldraad van kerken voor de bestrijding van het onjuiste vijandbeeld dat in Oost en West-Europa bestaat. Het synodale besluit bevredigde ook niet geheel ds Tj. van der Hauw uit Roosendaal, die als legerpredikant deputaat is voor de begeleiding van de gereformeerde deelnemers in het Interkerkelijk Vredesberaad. Hij vindt dat militairen recht hebben op een duidelijke uitspraak en dat af wijzing van de kernwapens door de gereformeerden als gevolg moet heb ben dat zij tegelijk steun geven aan plannen om de conventionele bewa pening te versterken. Hij denkt aan het plaatsen van drie of vier Neder landse tankbataljons in West-Duits- land. Met haar besluit onderschreef de sy node de brief, die de Nederlandse raad van kerken aan de regering heeft geschreven, waarin gepleit werd voor afwijzing van de neutro nenbom. Ouderling H. Ottevanger uit Buitenpost haalde slechts gerin ge steun voor zijn voorstel, niet ach ter de brief van de raad van kerken te gaan staan. Hij vertelde dat de actie tegen de neutronenbom was opgezet door de CPN en suggereerde hiermee dat het een opzet van de Sowjet-Unie was om de westerse ver dediging te ondermijnen. Volgens hem kan men zich niet mengen in de samenstelling van het bewapenings pakket van de Navo en kunnen een zijdige stappen tot verwarring leiden. De acteur Henk van Ulsen (rechts) kreeg gistermiddag in het Amsterdamse bijbelmuseum de Spaan-prijs 1978 uitgereikt voor zijn bijdrage aan het meer toegankelijk maken van de bijbel voor de mens van deze tijd, met name door zijn voordrachten van het boek Prediker. Na de uitreiking van de prijs, groot 1750 gulden, had Van Ulsen nog een onderonsje met de priester-dichter Huub Oosterhuis, van wie hij een kleinood ontving. De Spaan-prijs wil de nagedachtenis wakker houden aan de heer J. B. Th. Spaan, die met zijn publikaties bijdroeg tot de kennis van de bijbel. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Namens de zwarte Nederduits gereformeerde kerk in Zuid-Afrika heeft voorzitter ds E. T. S. Buti gisteren in de gereformeerde synode gedankt voor de financiële hulp, die deze kerk onder meer van uit Nederland krijgt. Tegelijk zei hij, te verlangen naar de tijd dat zijn kerkleden helemaal zelf voor hun kerkelijk leven zouden kunnen zor gen. Dat kan als de lonen omhoog gaan en niet meer betaald worden volgens kleur, zei hij. Ds Buti, wiens kerk 650.000 leden telt, verspreid over 446 gemeenten, sprak over de haast onoverkomelij ke problemen, waarvoor zijn kerk staat als gevolg van het systeem van de trekarbeid. In de stedelijke gebie den zijn het mannen-gemeenten. Gemeente-opbouw is haast onmoge lijk, omdat de mannen geen ver blijfszekerheid hebben. Daarente gen zijn de plattelandsgemeenten hoofdzakelijk vrouwengemeenten geworden. Ds Buti zei dat zijn kerk niet stilge zeten heeft tijdens de gebeurtenis sen in Soweto en daarna. „Maar wij zijn ons er sterk van bewust, dat de eisen van de christelijke gerechtig heid tegenover de verdrukten en stemlozen groter solidariteit van de kant van de kerk gaan vragen. Het is menselijk, dat wij ook bang zullen zijn voor de gevolgen daarvan. De verzoeking om te zwijgen of ons te onttrekken is heel groot. Daarom vragen wij, dat u met ons en voor ons zal bidden dat wij aan het evan gelie en al de consequenties daarvan voor al de mensen van ons geliefde vaderland getrouw zullen blijven. God geve, dat de oplossing van onze problemen zal komen langs de weg van vrede en verzoening, een weg waartoe wij ons verbonden hebben," aldus ds Buti. ADVERTENTIE Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De synode van de gereformeerde kerken heeft gisteren vooreichtig de deur opengezet voor de toelating van kinderen aan het avondmaal De synode besloot namelijk met 48 tegen 22 stemmen de plaatselijke kerken die dat willen, niet langer te verhinderen kinderen te laten deel nemen aan het avondmaal. Wel ver- Vppl rpartipq bond zij daaraan een aantal voor- «caviica waarden die een zorgvuldige kate- chetische, liturgische en pastorale begeleiding moeten waarborgen. Ook zal er voor dat doel een speciale katechetische handleiding komen. wenhoven schetste dit als een nieu we wijze van omgaan met elkaar als gemeenten van één kerkverband. De synode heeft deze ruimte ge creëerd omdat naar haar oordeel aan de bijbel geen doorslaggevende ar gumenten voor of tegen kindercom munie kunnen worden ontleend. Dan dienen de gemeenten en de kerkleden op dit punt verdraagzaam te zijn ten opzichte van elkaar. Geen vrijheid Het synodebesluit mag niet zo wor den uitgelegd dat het al dan niet toelaten van kinderen aan het avondmaal nu voortaan in de vrij heid van de plaatselijke kerken gela ten wordt. Daar waren de meeste synodeleden beslist op tegen omdat zon vrijheid de eenheid van het kerkverband danig zou schaden op zo'n belangrijk punt als de viering van het avondmaal Maar de synodemeerderheid volgde de redenering van commissie-rap porteur dr H. J. Kouwenhoven. dat er ruimte moet zijn voor een verant woord experiment. Oemeenten die het aandurven moeten in staat ge steld worden om plaatsvervangend voor en ook ten behoeve van andere gemeenten ervaringen op te doen met nieuwe wijzen van avondmaal viering. Met hun bevindingen zullen de andere gemeenten dan hun winst kunnen doen. Wel moeten de experimenterende gemeenten bereid zijn voortdurend kritisch te toetsen wat zich ontwik kelt en daaruit zo nodig consequen ties te trekken. Daarom wil de syno de dat de kerken die ervaringen op doen met avondmaalsvieringen met kinderen deze aan de volgende syno de doorgeven zowel met het oog op eventueel noodzakelijke ombuigin gen en veranderingen alsook in ver band met de dienst die de ene ge meente andere gemeenten met haar ervaringen kan bewijzen. Dr Kou- De kwestie van de kindercommunie houdt de gemoederen in de gerefor meerde kerken al enkele jaren bezig. Het rapport „Kinderen mee naar het avondmaal?", dat twee Jaar geleden de kerk werd ingestuurd leverde de synode maar liefst 313 reacties op, waarvan de meeste overigens tegen waren. In zeer veel plaatsen bleek men zich op gemeenteavonden gron dig in de zaak te hebben verdiept. De synodecommissie had alle argu menten nog eens getoetst met name op het punt van de bijbelse funde ring en was in meerderheid tot de conclusie gekomen dat aan de bijbel geen doorslaggevende argumenten pro of contra kunnen worden ont leend. Een minderheid uit de commissie met als rapporteurs ds. W. A. Boer en ds. J. H. van Boggelen vond dat de bijbelse gegevens (met name de eis tot zelfbeproeving uit 1 Corinthe 11) toch meer tendeerden tegen kin dercommunie. Ook had deze min derheid psychologische en pedago gische bezwaren terwijl zij het be slist nodig vond dat het hele kerk verband op dit punt één lijn zou trekken. Daarom was het voorstel van deze minderheid de gemeenten zonder meer toelating van kinderen tot het avondmaal al te raden en die gemeenten die nu al „eigenmachtig afwijken" van de kerkorde op te wekken zich weer aan de afspraak te houden. Niets nieuws Nieuwe argumenten werden in de discussie van gisteren eigenlijk niet meer aangedragen. De voorstanders wezen op de betekenis van het ver bond en de kinderdoop en de een heid van de gemeente en het ver band tussen het avondmaal en het Joodse paasmaal waaraan ook kin deren deelnemen. Zij betoogden dat kindercommunie vervlakking, ver slapping en vrijblijvendheid onder de jeugd tegengaat en de hele ge meente enthousiaster maakt voor het avondmaal. De tegenstanders zetten daar vraag tekens bij. Zij accentueerden verder dat de viering van het avondmaal een zekere mate van rijpheid in het geloof onderstelt. Kan een kind wel begrijpen wat er gebeurt. Ook vrees den de tegenstanders dat het avond maal zal worden verschraald in de richting van een liefdemaal, dat het doen van openbare geloofsbeleide- nis in wezen zal woirien uitgehold, en dat de eenheid van het kerkver band onder zware druk zal worden gezet als in de ene plaats de kinde ren wel en in de andere niet aan het avondmaal zouden gaan. Daarvan zei dan prof. dr. G. N. Lam mens weer: „Als 114 plaatselijke kerken iets vragen en het is niet te bewijzen dat dat onbijbels is, hoe zou een synode het dan met psycho logische en pedagogische argumen ten kunnen verbieden? Hij wilde overigens wel verder gaan en vond de bijbelse gegevens duidelijk meer voor dan tegen kindercommunie. En van kinderen begrijpt ook negentig Heeft de verkiezingsuitslag U ook zo goed gedaan? Heeft de verkiezingsuitslag U ook zo goed ge daan? Ons wel. Wij zijn blij met Uw steun voor de Christen Democratie. En we willen dat best nóg een keer merken. Wordt lid van het C0A. U kunt zich rechtstreeks aanmelden als CDA-lid. Het kan ook via het lidmaatschap van ARP, CHU of KVP. BON Adres: Woonplaats:. j geeft zich op als Nd lo C0A O ARP O CHU O KVP I Stuur deze bon naar het COA-sekretariaat,antwoordnummer 1700 - OEN HAAG. Gironummer C0A 137.000. procent niet van wat er in het lied boek staat, zei hij. Mogen zij dan ook niet meer meezingen in de kerk? Dr. Kouwenhoven benadrukte nog dat invoering van kindercommunie niet ten koste mag gaan en ook niet ten koste behoeft te gaan van het belijdend karakter van de gerefor meerde kerken. De viering van de maaltijd des Heren is pas werkelijk vieren, wanneer een gelovige ge meenschap haar viert in het geloof. Ook betoogde hij dat de openbare belijdenis aan het begin van de vol- door A. C. de Gooijer Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/ORONINOEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Aix-en-Provence, gesticht door een Romeinse pro-consul (123 n.C.) die Calvinus heette, was niet dóérom uitverkoren om, terstond na Pa sen. het elfde congres van de IARFA te her bergen. Het was meer de Vrije Faculteit der Gereformeerde Theologie, die als een bijzon dere enclave is ingebed in het universitaire leven van Aix en van Marseille, welke trok. Vijf en twintig Jaar geleden is de IARFA te Montpellier opgericht, de International Asso ciation For Reformed Faith And Action (Ne derlandse naam: Internationaal Reformato risch Verbond), sinds in broederlijke liefde bloelende onder presidium van dr J. D. Den- gerink. die te Utrecht en Groningen de leer stoel bezet voor calvinistische wijsbegeerte. Middelpunt van een bescheiden herdenking na een kwart eeuw was dr J. Cadier, deken honoris causa van de Gereformeerde Theolo gische Faculteit van Montpellier, die niet alleen aan de wieg van de IARFA heeft ge staan, maar daarvan 'n „pére nourricier" is geweest, meer voedstervader dan pleegvader. Het thema van het congres was ditmaal ge wijd aan de toekomstverwachting, welke de christen vandaag koesteren moet, op alle terreinen des levens, met name op zijn werk terrein. Wij kregen de indruk, dat de sprekers hun bijdragen op werkelijkheidszin gebaseerd hadden, meer bij vandaag blijvend, dan dat ze ons uitspraken meegaven, die wijzen op een duizendjarig rijk. wetenschap om der wille van de wetenschap beoefenen, hij is het eens met de verwijten o.a. van Amerikaanse jongeren: wel naar de maan gaan en maanstof meebrengen, maar niet in staat de problemen van de mens hier op aarde op te lossen! Optimistisch over de energievoorraden was hij zeker niet. Eerder pessimistisch over de levenskansen op deze planeet. En wat weten we eigenlijk af van de toekomst van de kerne nergie?. vroeg hij. De algemene crisis van heden zag hij als een oordeel Gods. Om dat te ontgaan zullen we terug moeten naar de schepping, zoals de Bijbel die ons leert. Debat In het debat naar aanleiding van deze vrij lange voordracht bleef deze spreker o.i. wat steken in de beantwoording van de vraag waar de grenzen liggen voor de christelijke beoefenaar van de wetenschap in de kernfysi sche laboratoria. Met name als die daar. als lid van een team. „onbewust" meewerkt aan onmenselijke, goddeloze afweer- en aanval- wapens. Dr 8. Griffioen, die in het.Institute for Chris tian Studies" te Toronto doceert, gaf een toekomstbeeld van de met geld gehonoreerde arbeid, „waarvan we houden, waarop we prijsstellen, maar die we zo min mogelijk verrichten". We hebben die arbeid tot een ongekende hoogte verheven, zei hij, haar dè centrale plaats in ons leven gegeven. Belangrijk? Knap betoog Daar was bijvoorbeeld de kernfysicus dr A Coste, verbonden aan het Centre National de Recherches Sclentiflques te Parijs (de Franse TNO), die sprak over het leven van de chris ten in een „voorwaardelijk veroordeelde we reld". In zijn knap betoog, waarin hij de taak van de christelijke wetenschapper In het middelpunt van de werkelijkheid van vandaag schetste, vroeg hij om een christelijk réveil om deze zichtbare wereld te begrijpen. Hij wil geen De heer Griffioen laakte de opvatting dat de oudere, die niet langer produktief is, eigenlijk maar vegeteert op kosten van de gemeen schap. En hij stelde de vraag: is produktieve arbeid nu wel zo belangrijk0 waarbij hij de mens tegenover de machine stelde („Modern Times", de beroemde film van Chaplin). In de laatste twintig jaar is het aantal ar beidsplaatsen in de westelijke landen niet gegroeid. Voor sommige sectoren geldt zelfs het tegenovergestelde! Nee. de nieuwe banen komen uit de verzorgingssector. Fr wordt al gesproken van „service-Industry" en van „post-industriële maatschappij". Maar ook hier liggen grenzen. En deze spreker waar schuwde: er zal meer geld nodig zijn voor energie-projecten dan beschikbaar is voor de dienstensector! Ook in deze voordracht een zeker pessimis me. De heer Griffioen ging in zijn betoog (veel Amerikaanse en Canadese voorbeelden overi gens) na. welke oplqssingen gegeven worden. Zoals „werk voor allen" en: „de staat verzeke- re ieder een behoorlijke inkomen, werk of geen werk." Toverdoos Het zijn oplossingen uit de toverdoos, zei de heer Griffioen, die Calvijn citeerde: dat voor Gods aangezicht alle arbeid gelijk is. Hij waarschuwde overigens ook voor een zgn. protestantse arbeidsethiek. Arbeid is, zo zei hij, God dienen, onze naaste en onszelf. Dienst, geen laten-zien-wat-je-wel-kunt. Wan neer dat laatste in de arbeid prioriteit krijgt, is het met het dienen gedaan. Een christen vraagt niet om 'n arbeid-voor-allen-politiek, want er is werk genoeg in deze Schepping. De vrijheid van de christen zal zich moeten open baren in zijn arbeid, een bevrijde arbeid, vrij om te dienen. Prof. Goudzwaard Het ontwerpen van economische systemen met het oog op de toekomst van onze maat schappij, was het onderwerp waarover prof. dr. B. Goudzwaard sprak. Tegenover de Marxistische-Leninistische ideologie op dit punt. door hem uiteengezet, stelde hij het westerse systeem, vrucht van westerse cul tuur en religie. Evenals dr Coste noemde deze referent de problemen: werkloosheid, inflatie, vervreemding van de arbeid, milieu-veront reiniging, schaarste aan delfstoffen, gebrek aan energiebronnen enz. Planning is noodza kelijk. maar ze mag niet leiden tot de gedach te aan een Utopia. En dat gevaar is er. Escha tologisch denken is denken aan de vervuiling der tijden, door Christus. We leven in de voorlaatste dagen, dat wil zeggen, leven uit een toekotnst die des Heren is. Duidelijk maakte prof. Goudzwaard wat de christelijke levensstijl moet zijn: het gaat niet Colleges wassenheid niet aan betekenis hoeft te verliezen. Hervormden Vanuit de hervormde kerk deelde dr. C. P. van Andel mee, dat daar op het ogenblik vijftig tot honderd ge meenten jongerencommunie ken nen. Hij prefereerde deze term bo ven kindercommunie: het gaat niet om kleine kinderen, praktisch crite rium in de hervormde kerk is, dat jongeren aan het avondmaal kun nen meedoen, zodra zij het liedboek kunnen hanteren, zo vertelde hij. NOEM MIJ GEEN CHRISTEN MEER Het moet u niet verwonderen als vandaag of morgen iemand tegen u zegt: ik wil vanaf dit ogenblik geen christen meer heten. U zult misschien schrikken. U zult misschien denken aan een plotseling invallend ongeloof bij hem of haar die zo tegen u spreekt. Wat is er met je aan de hand. zult u zeggen. Wat is er gebeurd? Kom. vertel het me, ik wil je begrijpen. Heb je dan alles overboord gegooid? Ben je atheïst geworden? Zeg wat! U zult merken dat die ander het dan moeilijk hééft om het u uit te leggen. Hij zal waarschijnlijk beginnen te zeggen dat hij niets overboord gegooid heeft. Niets van het geloof in God en in Jezus. Maar dat hij juist daarom, omdat hij dat geloof heeft mogen behouden tot deze beslissing gekomen is. Noem mij geen christen meer. Waarom? Omdat die naam besmet is. Omdat weliswaar in die naam heel veel goeds in stilte wordt gedaan, maar nog veel meer openbaar en naar buiten tredend kwaad. Die naam gaat over de telex. In de helft van de wereld en met name in die landen waar de bezitters wonen wordt onder dekking van die naam onrecht gedaan, bedrog gepleegd. Eens was de naam „christen" een naam die de Romeinse ambtenaren van Antiochië de leerlingen van Jezus gaven. (Handl. 11,26). Gemakshalve noemden deze mensen de volgelingen naar hun leider. Sedertdien is die naam in zwang. Er is geen bijbels gegeven om dit te handhaven. Uitkomen voor de naam van Jezus is iets anders en heeft diepere gronden. „Wie de naam van Christus noemt sta af van alle ongerechtigheid," zegt de apostel. En als dan de ongerechtigheid toch in die naam gepleegd wordt, wordt het dan geen tijd 6m ons te bezinnen en aan mensen duidelijk te maken dat de gewelddadige praktijken van Zuid-Afrika, Zuid-Amerika, van officiële kerkgangers, niets te maken heeft met wat de man van Nazareth wilde. Ik geef toe dat er veel meer kanten aan zo'n beslissing zitten, maar 't minste wat we kunnen doen is ons de vraag te stellen of we op deze manier mogen voortgaan en of er niet een openbare scheiding der geesten van ons gevraagd wordt Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hien en Dodewaard: J Kievit te Windesheim. Aangenomen naar Voorthuizen (deelgem; part time; toez.): mevr. K E. Biezeveldt te Zandvoort (part time); naar Eindhoven: H. Lofvers te Almelo wijk Zuid. Bedankt voor Ermelo (toez.): W. Ver boom te Waddinxveen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Westzaan: A. Elshoutte Slikkerveer; te Amsterdam Cen trum: E. Venema te Drachten. GEREF. KERKEN Beroepbaar kand. C. Maas, Aster straat 29, Volendam. Joor Ï)EK ivan steil Aar( Eers >e op Ijper eer e V/ en i eel. l oilec verst et in [een Fiat let :omt <erpl mdei ivem lelas lude )en inde ing 1 iat noet jaat Ut i zal 1 jnde bepa king iv Van DEI gesl buit in De i voor den nem werl den Ook WE Daai schc kwei sievi prat gest Het der lega stui nat) ke t De star groi ontl star op veil spri laai twe ges woi met om wat we bezitten, maar om wat met ande ren delen; strijden tegen ideologieën, die de Thora krachteloos maken; verkondigen dat dit Babel dat wij gebouwd hebben zal worden omgekeerd, want de schepping verdraagt onze permanente exploitatie en onze hoog moedige verachting niet; onze economische systemen brengen onder de voorschriften van de Thora, zoals rekenschap geven van het rentmeesterschap, delen met de armen, tech nologie, economie e.a. bedrijven in het licht van menselijke verantwoordelijkheid voor de mensen. In zijn openingsrede had Dr Dengerink al tegen de Utopia's van deze tijd gewaar schuwd. Dat is het land van de toekomst van de Christen niet. Hij kijkt van deze wereld naar een toekomende. Een waardevolle bijdrage was ook de voor dracht van de landschapsarchitecte Rosa- munde Reich (Groot-Brittannië) over het on derwerp: bouwen in en bewaren van Gods schepping. Prof. dr. P. Courthial (theolog. fac. Aix) hield vier colleges over de Brief van Jacobus. En I.A.R.F.A.-secretaris Dr Hanson uit Leeds zorgd£ als een in alle opzichten voortreffelijke specialist voor de propaganda van dit Inter nationaal Reformatorisch Verbond, dat op kleine schaal grote dingen doet in West en Oost. Een tentoonstelling van schilderijen van christen-kunstenaars uit Groot-Brittannië en Nederland (met hommage aan wijlen prof. Rookmaker) ondersteunde met beeld het Woord. De „Vrienden van Aix", die een kleine 40.000 gulden hebben opgebracht voor bouw en uit bouw van de Theologische Faculteit konden de nieuwbouw dankbaar bezichtigen. Tenslotte vermelden we graag het I.A.R.F.A.- tijdschrift „International Reformed Bulle tindat gereformeerden over de gehele we reld verbindt. (Nederlands adres van het Int. Reformatorisch Verbond: Heemraadsingel 38, Mijdrecht) Ds. W. B. van Halsema Ds. W. B. van Halsema (48 jaar), gereformeerde predikant te Gronin- gen-West, is benoemd tot secretaris van het Indonesië-orgaan van het centraal orgaan voor de zending van de gereformeerde kerken. Ds. Van Halsema wordt speciaal belast met het secretariaat van de sectie Ooste lijk Indonesië. Hij volgt als zodanig ds. P. G. van Berge op in verband met diens emeritering. De nieuwe zendingsfunctionaris, wiens dienst verband 1 september zal ingaan, heeft als deputaat voor de zending meermalen Indonesië bezocht; ook was hij al voorzitter van de sectie Oostelijk Indonesië van het centraal orgaan voor de zending. Lu In< de I wil lan las' bet pre De ten dei wei eer kin bul dei De de gr< Geloven in dagwerk, hoe kunnen predikanten bevorderen, dat vragen in de arbeidssituatie (zoals bedrijfs sluiting, werkloosheid) in verkondi ging en pastoraat de nodige aan dacht krijgen. Bestemd voor predi kanten, m.m.v. ds. T. Harder en J. Lanser, 12-13 april, Kontakt der Kontinenten, Soesterberg. Inf. en aanm. Toerustingscentrum, tel. 033- 43244. Nieuwe Levensstijl, uitwisseling van ervaringen in actie- en bezin- ningsgroepen, regio Utrecht, zater dag 8 april, Kerk en Wereld, Drieber gen (tel. 03438-2241). Suriname, weekend in het teken van het Suriname-project van LCGJ, HJR en broedergemeente, 15-16 april, De Olde Vechte, Ommen (tel. 05291-1963) Moderne religieuze poëzie (O.m. Nijhoff, Vasalis, Achterberg, Ger- Jiardt), m.m.v. Paul Verdeyen, 14-16 april, Emmaus Priorij, Maarssen (tel. 03465-62146).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2