Er is maar
één Lou Reed
I
POPOP
DEPLAAT
Foerman - trainer van
Karpof - overleden
Nationale damtitel naar
meest constante speler
9
Q
m
m
ci
postzegels
- >/.v
m
A
9
3
m
Nieuwe
boeken
b
9
P
P
ZATERDAG 1 APRIL 1978
BINNENLAND
Trouw/Kwartet PS13-RH25
Natuurlijk is de zogenaamde nieuwe popgolf („punk", „new
wave") niet zo nieuw of er zijn bindingen met het verleden.
Daarbij valt niet zelden de naam van Lou Reed. Desgevraagd
ook, zal menige „nieuwlichter" van het moment Reed als een
belangrijke bron van inspiratie c.q. voorbeeld ter navolging
erkennen.
De verwijzigingen concentreren
zich in deze nogal uitdrukkelijk op
de periode, waarin Reed in een ta
melijk ongemakkelijke relatie met
de al even „controversiële" musi
cus John (niet te verwarren met
J.J.) Cale de legendarische forma
tie Velvet Underground aanvoerde.
Verbazingwekkend is zulks niet.
Juist waar „punks" en „new wave"-
ers tenminste voor een deel reage
ren op in complexiteit verzande
muzikale structuren, kon het tien
jaar oudere werk van de Under
ground door zijn compromisloos
heid en zijn ongepolijste monoma
nie voor enig ontlenen en verwer
ken in aanmerking komen, of op
zijn minst een stimulans betekenen
voor een herbezinning op vitale
waarden van de popmuziek.
Waar echter Reed na het verlaten
van Velvet Underground velerlei,
i vaak uitstekende, wegen insloeg,
maar zich getuige de beide voor
laatste elpees „Coney Island Baby"
en vooral „Rock 'N' Roll
Heart" op het misse terrein van de
showmuziek dreigde te begeven,
ontstond de merkwaardige figuur
dat de discipelen zich, zij het waar
schijnlijk onbewust, onder verwij
zing naar de meester in feite tégen
de meester leken te keren.
Het zou te ver voeren om te zeggen,
dat Lou Reed de jongelui een lesje
heeft willen leren, maar in elk geval
is het wel zo, dat degenen die willen
weten hoe het moet (dat wil zeggen
willen weten hoe je die uitstekende,
primaire popmuziek van Reed/Un-
derground-kaliber moet fabriceren)
met Lou's jongste plaat „Street
Hassle" (Arista 5N 058N-60445) on
verwacht ruim uit de voeten kun
nen. Uiteindelijk blijkt er toch
maar één Lou Reed te zijn en dat is
Lou Reed.
Het onverwachte zit hem in het
reeds aangehaalde karakter van
met name de discrete voorganger,
„Rock 'N' Roll Heart". Reed de
monstreerde daarop een tamelijk
landerige wijze van musiceren, be
gaf zich in allerhande „onschuldig"
gepreludeer en leek zijn pregnante
aanpak, die al eerder min of meer
op de tocht stond (vgl. delen van
„Coney Island Baby" en „Sally
Can't Dance"), nu voorgoed op
sterk water te hebben gezet.
Robert Gordon and Link Wray.
Lou Reed
Echter, het is op deze plaats al
eerder uiteengezet, het fenomeen
vertoont een onvoorspelbaar ge
drag, waardoor het nu tegelijk wel
en niet verbazingwekkend is te
moeten constateren hoe alles, wat
Reeds muziek in het verleden zo
aantrekkelijk maakte, op „Street
Hassle" moeiteloos en bij tijd en
wijle zeer imponerend is terugge
keerd. Zo roept de titelsong herin
neringen op aan de monumentale
elpee „Berlin", terwijl in minstens
vier gevallen de unieke „stoffige"
Velvetsfeer zeer hoorbaar om de
hoek komt kijken („Gimme Some
Good Times", „Real Good Time
Together", „Leave Me Alone",
„Walt").
In deze (gevarieerde) aanpak steekt
evenwel tegelijk toch de huidige
zwakte van Lou Reed. Weliswaar
blijkt hij alles nog te kunnen, en
dat op een wijze die tot gTote tevre
denheid stemt: het is duidelijk dat
een herhaling van oude vaardighe
den de (gebleken) creatieve proble
men niet oplost. Hoe le^k ook in
vergelijking met „Rock 'N' Roll
Heart", „Street Hassjé" is in feite
een stap achteruit.
Patti Smith
Onverwacht goed uit de hoek komt
vervolgens de in een enigszins ver
gelijkbaar genre opererende Patti
Smith met een derde elpee getiteld
„Easter" (Arista 5N 058N-60561).
Enigszins vergelijkbaar, vanwege
het aan tekstzijde totaal uiteenlo
pende karakter (Reed als grote-
stads-poëet tegenover Smith als
een dame, die „kickt" op mystiek
en religie); onverwacht, door het
feit, dat de onduidelijkheid, die de
voorganger „Radio Ethiopia" in zo
een desastreuze mate teisterde,
heeft plaatsgemaakt voor onver
sneden, strak uitgevoerde „rock"
en uiterst kernachtige „songs".
Daaronder een aantal zeer goede,
zoals het aan „Dancing With Mr.
D." (De Rolling Stones) herinneren
de „Space Monkey" en als abso-
Patti Smith
luut hoogtepunt het door Bruce
Springsteen meegeschreven „Be
cause The Night". Toch al in het
bezit van een uiterst expressieve
voordracht, bereikt Patti in dit
nummer een emotionele hoogte,
die zelfs een Eskimo rillingen moet
bezorgen.
door
Willem Jan Martin
Prima is ook de tweede co-produk-
tie van Robert Gordon en Link
Wray, ditmaal onder de titel „Fresh
Fish Special" (Private Stock PVLP
1038). Het betreft hier werderom
een portie vrij puur uitgevoerde,
vroege „rock and rol". Prettige, ge
makkelijke popmuziek, waarover
niet te veel moet worden gezeurd,
maar die men het beste kan consu
meren met een pot brillantine in de
ene en een dame met ruisende pet
ticoats in de andere hand. Waar de
ritmiek daartoe aanleiding geeft,
plaatse men de brillantine zolang
op een altijd wel ergens in de weg
staand bijzettafeltje, schuift men
enig meubilair aan de kant en
vraagt men genoemde dame ten
dans. Feest.
„Kaya"
Wij gaan intussen over naar
„Kaya" (Island 25821 XOT) door
Bob Marley The Wailers. Reggae
dus, en als zodanig heel andere
koek, maar in de hier vertoonde
Bob Marley
vorm tegelijk ook een stuk minder
interessant. Marley lijkt in een cre
atieve impasse te zijn aangeland.
„Kaya" doet althans niet veel meer
dan het consolideren van hetgeen
op de voorganger „Exodus" werd
bereikt. Naar de betrouwbare be
richtgeving van de plaatselijke reg-
gae-deskundige King Tubby zit het
verschil hem hooguit in de voor
„Kaya" ingehuurde blazerssectie,
en kan noch de ritmische onder
bouw van de gebroeders Barrett
noch de anders zo vrolijke achter-
grondvocalen van de I Threes de
juiste stemming opwekken. Ook
Marleys betrokkenheid is hoorbaar
minder, zodat de conclusie nog
maals geen andere kan zijn dan dat
met de aanmaak van „Kaya"
slechts aan contractuele verplich
tingen is voldaan.
Hetzelfde geldt Jefferson Starship
en een elpee onder het motto
„Earth" (Grunt FL-12515). Natuur
lijk ook hier de bekende juichende
praatjes van de platenfirma, maar
meer dan twee aardige songs
(„Love To Good", „All Nite Long")
heeft „Earth" in feite niet te mel
den. De rest laat een ongeïnspireer
de groep horen, die de gedreven
heid van weleer (toen Starship nog
Airplane heette) heeft ingeruild
voor een moedeloos makende risi
coloosheid.
En dan is de koek al weer op. Mel
ding zij nog gemaakt van het ver
schijnen van: „Bring It Back Alive"
(The Outlaws), „Friction" (Sweet
d'Buster), „West Coast Confidenti
al" (Steven T.), „Squeeze" (idem),
„Make A Record" (The Suicide
Commandos), „Heavy Days Are
Here Again" (Frank van den
Kloot), „Out Of Love" (Ashwood),
„Waiting For The Rain" (James
Vincent) „The Adventures Of
Astral Pirates" (Lenny White) en
„British Lions" (idem). Let op: de
volgorde is niet willekeurig. Van
boven naar beneden wordt het ver
toonde steeds vervelender. Echt
waar.
Vorige week is op 57-jarige leeftijd
de Russische grootmeester Foerman
overleden. De laatste twaalf jaar is
hij de trainer geweest van wereld
kampioen Anatoli Karpof. Genna
Sosonko die ook bij Foerman in de
leer is geweest, herinnert zich nog
precies het moment dat Karpof zich
aanmeldde. „Het was in de woning
van Foerman, trouwens hetzelfde
huis waar Dostojevski jarenlang ge
woond heeft, dat Karpof kwam vra
gen of er nog een plaatsje vrij was bij
de training. Karpof was veertien en
Foerman vond hem eigenlijk w^t
oud, maar Karpof bleek zo snel te
leren, dat ze daarna al die jaren
onafscheidelijk zijn geworden. Hoe
lang ze ook bij elkaar waren, Karpof
bleef steeds „u" tegen hem zeggen,
hij tutoyeerde Foerman nooit. Toen
Karpof veel sterker was gaan scha
ken dan Foerman, leidde dat soms
tot komische situaties. „Mijnheer
Foerman, wat bent u toch een suk
kel". zei Karpof dan, „U heeftin deze
partij een heel stomme zet gedaan".
Sosonko herinnert zich Foerman als
een bijzonder traag mens. die zijn
zetten met grote omzichtigheid uit
voerde, Omdat hij bijna blind was,
las hij zelden een boek, maar dat
over Robinson Crusoë kende hij uit
zijn hoofd. Hij was een uitstekend
trainer, die jarenlang ook Botwinnik
met succes heeft begeleid. In de
Sovjet schaakhiërarchie stond hij
zeer hoog genoteerd; hij bezat vele
privileges. Toch is hij een maal als
spelletjesfanaat officieel door de
partij op de vingers getikt. Samen
met de inmiddels ook overleden
grootmeester Stein werd hij openlijk
berispt omdat hij zich regelmatig
overgaf aan het bridgen, een spel dat
in Rusland nog steeds verboden is.
Volgens Sosonko zal Karpof zijn
geestelijk vader bijzonder missen in
zijn komende match met Kortsnoj.
Wit: Foerman Zwart: Poloegajevs-
ki (Moskou 1970) 1. d2-d4 Pg8-f6 2. c2-
c4 e7-e6 3. Pgl-f3 Lf8-b4t 4. Pbl-d2 0-0
5. e2-e3 b7-b6 6. Lfl-d3 Lc8-b7 7. 0-0 d7-
dS 8. a2-a3 Lb4-e7 9. b2-b4 c7-c5 10.
b4xc5 b6xc5 11. Tal-bl Lb7-a6 12. Pf3-
e5! (Een zeer sterke zet, die de ont
wikkeling van Pb8 belemmert: 12.
Pd7 13 Pc6)12. c5xd4 13.
«3xd4 Pf6-d7 14. Pd2-f3 (Volgens de
Informator was hier eerst 14. Dc2 h6
nog sterker geweest) 14. Pd7xe5
15. Pf3xe5 Le7-f6(?) (Beter was: 15
Lc4x 16. Pc4x dc4x 17. Le4 Pd7
18 La8x Da8x en zwart heeft com
pensatie) 16. Ddi-c2 h7-b6?(De beslis
sende fout. Van nu af aan komt
zwart er niet meer aan te pas. Poloe
had hier moeten spelen: 16Pe5x!
17 de5x 18 Lh7xt Kh8> 17. Tfl-dl
Dd8-c8 18. c4xdS Dc8xc2 19. Ld3xc2
e6xd5 20. Lcl-M Tf8-d8 21. Lc2-a4!
(Met een bord vol stukken kan zwart
na deze zet vrijwel geen vin meer
verroeren: Pb8 en Ta8 doen hele
maal niet meer mee.)
I
I
•Kv.. v
li
AB
i
A
1
B
Bi
a
g|g|Ness
|§fi,
i
li
A
voordeel) 7. e6xd5 8. Lcl-g5 0-0 9.
a2-a3 Lb4xc3 10. Pb5xc3 Pb8-c6! (Wit
kan moeilijk op pionwinst uitgaan:
11. Lf6x Df6x 12. Dd5x Pd4!) 11. c2-e3
Lc8-e6 12. Lfl-d3 h7-h6 13. Lg5xf6 (Op
13. Lh4 volgt vervelend: 13 d4'
14. Pe4 g5) 13Dd8xf6 14. 0-0 Ta8-
d8 15. Pc3-a4 Pc6-e5 (Op het themati
sche 15d4 had wit 16. e4 geant
woord. Foermans manoeuvre is ech
ter nog sterker) 16. Tal-cl b7-b6! (Met
deze zet is de ongunstige positie van
Pa4 definitief gemarkeerd) 17. Kgl-
hl? (Nu wit geen plan meer heeft,
maakt hij onmiddellijk een fout)
17. Df6-h4! (Met de zeer onaange
name dreiging: 18Pg4) 18. g2-g3
Dh4-f6 (Nog krachtiger dan 18
Dh3. Wit moet met alle geweld
19 Pd3x 20. Dd3x Df3t 21. Kgl
Lh3 verhinderen) 19. f2-f3 Le6-h3!
21 Lf6-e7 22. Tbl-b3 g7-g5 23. Lf4-
g3 f7-f6 24. Pe5-g6! Le7-d6 (Op 24
Kf7 volgt 25. Tel!) 25. Lg3xd6 Td8xd6
26. Pg6-e7t Kg8-f7 27. Pe7-f5 Td6-e6 28.
Tdl-cl! (Inplaats van Ph6x met pion
winst, zorgt wit er liever voor dat Pb8
met kan spelen) 28. .h6-h5 29. h2-
h3 h5-h4 30. Tcl-c7t Kf7-f8 31. Tb3-e3!
(Zeer prozaïsch, maar het is nu direct
Uit) 31Te6xe3 32. Pf5xe3 La6-d3
33. Tc7-c8t Kf8-f7 34. Pe3xd5 en wit
gaf het op. Een echte Karpof-partij,
zou je bijna zeggen.
Wit: Miles Zwart: Foerman (Bad
Lautenberg 1977)
1. c2-c4 Pg8-f6 2. Pbl-c3 c7-c5 3. Pgl-f3
e7-e6 4. d2-d4 c5xd4 5. Pf3xd4 Lf8-b4 6.
Pd4-b5 (Hier is 6. e3 veiliger) 6. d7-
d5 7. c4xd5 (In een partij Galunov-
Mihaljitsin kwam zwart na 7. Lf4 0-0
8. a3 Lc3x9. bc3x 9. bc3x Pc6 10. Ld6
Te8 11. Lc7 Dd7 12 Lg3 e5 in het
20. Ld3-e2 (Moet de kwaliteit wel
geven, want op 20. Tf2 volgt: 20.
Pg4!) 20. Lh3xfl (De rest is een
voudig) 21. Ddlxfl Df6-e6 22. Pa4-c3
Pe5-c4 23. e3-e4 Pc4-d2! 24. e4xd5
Td8xd5 25. Dfl-f2 Td5-d8 26. Le2-b5
De6-b3 27. a3-a4 Db3xb2 28. Pc3-e2
Pd2-b3 29. Tcl-c4 Pb3-c5 30. Df2-e3 a7-
a6 31. Lb5-c6 Td8-d2 en wit gaf het op
MAX PAM
De samenleving als oplichterij, door
Bert Tromp. Uitg. De Arbeiderspers,
32,50.
De samenleving als oplichterij is een
buitengewoon interessante bundel
opstellen van Bart Tromp over
sociologie en politiek. De titel van
de bundel is ontleend aan het essay
over Veblen(4). Heel interessant is
de analyse van de interpretaties van
de Pentagonpapers (2). Zeer lees
baar is Tromp als hij polemiseert.
Van Doorn en Wertheim zijn zijn
slachtoffers, als hij schrijft over Chi
na (5 en 6) en in de laatste hoofd
stukken moeten (Nederlandse)
marxisten het ontgelden voor hun
slogans en hun geringe bijdrage tot
begrip (7 en 8). Mensen die voorna
melijk politiek geïnteresseerd zijn.
kunnen het methodologische opstel
hoewel het vooraan is geplaatst, ge
rust tot het laatst bewaren.
Solidariteit en antithese, een „theolo
gische peiling" van prof. dr W. H.
Vclema. Uitg. Kok, Kampen. 56 pag.,
prijs 9,90. In dit deeltje van
de serie „Apeldoomse studies"
werkt de auteur de rede uit, welke
hij verleden jaar hield bij de recto
raatsoverdracht aan de theologi
sche hogeschool van de christelijke
gereformeerde kerken te Apeldoorn.
Anatomie en noodlot, door Stephen
Kern. Uitg. Bosch en Keuning te
Baarn. 273 blz. Prijs 32,50.
De psychiatrisch geschoolde histori
cus Kern laat in dit boek zien hoe de
opvattingen over lichamelijkheid en
seksualiteit in de loop van anderhal
ve eeuw veranderden. In het dage
lijks leven, in de kunst, de mode en
in de wetenschap. Behalve aan de
ontwikkeling van de verkrampte
Victoriaanse moraal tot aan de vrij
moedige romans van Miller en Law
rence besteedt hij ook aandacht een
de mengeling van progressieve en
reactionaire ideeën, die leidden tot
de verderfelijke lichaamscultuur
van de Nazi's
Horizontaal. 1. scheepslading,
4. tijdperk, 6. plaats in Limburg
9. sportterm, 10. twijg, 12. boerderij,
14. Anno Mundi (afk.i, 16. selderij,
18. wondvocht. 20. toespraak.
22. hondenverblijf, 24. opplakbrief-
je, 26. voorvoegsel, 27. cijfer, 30. mu
zieknoot, 31. veerkracht. 32. koor.
33. van de leeftijd (afk. Lat 35. bit
ter vocht. 36. rivier in Frankrijk,
38. water doorlatend, 40. plechtige
gelofte, 41. zeéhond, 42. duw.
43. voertuig, 44. vruchtenat, 46. olie
houdend zaad, 48 keurig. 50. moe
rasvogel. 52. graafwerktuig, 53. tel
woord, 55. maanstand, 57. letsel,
60. Rijkstelefoon, 61. bindmateri-
aal, 63. gewoonlijk, 65. nobel,
66. reukhoutboom, 69. schaapka
meel, 70. scheik. element, 71. aan
loop, 73. groente, 75. boom, 76. even
redig deel, 77. groente, 78. plaats in
Frankrijk.
Verticaal. 1. soort sleutel, 2. steel,
3. voorzetsel, 4. loot, 5. noorse god,
6. water in Friesland, 7. avontuur.
8. dichter, 9. peulvrucht, 11. verhar
de huid, 13. deel van een trap,
15. lengtemaat, 17. prochain (afk.),
19. kweker. 21. maanstand, 23. ei
kenschors. 25. baan voor balspel,
28. versieringsmotief, 29. vriende
lijk. 31. hulpmiddel op schepen.
34. sein. 35. verstandig (barg
36. sporeplant, 37. water in Utrecht.
39. huisdier. 45. schotschrift. 47. wa
pen, 48. hachelijk. 49. onderrichten,
51. bretonse zang, 53. een zekere.
54. boek met kaarten, 56. omlijsting,
58. brilslang, 59. wild zwijn.
Zo, de Nederlandse kampioenschap
pen zitten er weer op en voor uw
redacteur is dat zeker een reden om
met gepaste trots een en ander van
zijn eigen partijen te laten zien. Voor
het echter zo ver is. acht ik het mijn
plicht nog eens zo objectief mogelijk
terug te blikken op dit toernooi.
De twee grootste kanshebbers waren
volgens velen de Groninger studen
ten Hans Jansen en Jannes van der
Wal, maar vooral laatstgenoemde,
die door goede kennissen vaak lief
kozend „us profje" wordt genoemd,
is bitter tegengevallen. Wel heeft hij
een aantal uitstekende partijen op
de honderd velden gelegd, maar in
mentaal opzicht bleek hij toch niet
de sterke man die hij verwacht werd
te zijn. Immers, wanneer men in een
toernooi van elf ronden met drie uit
drie start, wil dat nog geenszins zeg
gen. dat men dan al kansloos is voor
de titel, vooral niet wanneer men
over het talent en de klasse beschikt,
die Jannes de laatste jaren overdui
delijk heeft geëtaleerd. Het is des te
meer jammer omdat hij zonder meer
tot de top-vijf van Nederland be
hoort. Maar ik ben ervan overtuigd,
dat hij er de komende jaren in zal
slagen wat evenwichtiger te worden,
hetgeen dan beslist zal resulteren in
een Nederlandse titel.
Wat betreft Hans Jansen staan de
geleerden voor een raadsel. Nog geen
jaar geleden was het zijn spel dat de
meeste aandacht trok, meer nog dan
dat van internationaal grootmeester
Rob Clerc. Maar in dit Mondileder-
toernooi is ook duidelijk geworden,
dat zonder intensieve studie hand
having op het allerhoogste nivo bij
zonder moeilijk is.
Erg sterk is dit jaar ook het spel
geweest van de Friese onderwijzer
Sjoerd Visser. Hij behoort strate
gisch tot de allersterksten, maar laat
op de beslissende momenten toch
nog te veel steekjes vallen. Zijn par
tijen tegen Van der Borst, die door
hem volkomen gedeclasseerd werd,
en in de laatste ronde tegen Boom.
waarin hij ook lange tijd het beste
van het spel had, werden op de be
slissende momenten bijzonder zwak
behandeld en in plaats van zeer
waarschijnlijk vier punten wist de
Fries uit die twee partijen geen enkel
punt te behalen. Misschien is het ook
ln dit geval wel een mentale kwestie.
Wat betreft het spel van de num
mers twee tot en met vier, Bastiaan-
net, De Boer en Boom, alle drie
debutanten, kan ik kort zijn. Basti-
aannet en De Boer leefden erg se
rieus en intensief naar dit toernooi
toe. Ook tijdens het verblijf van ons
spelers in hotel-restaurant „het Ha
zenpad" in het Gelderse Beek. waar
het plezierig toeven was, waren de
beide heren eikaars slapies en na
elven waren zij al in een diepe slaap
gedompeld door Klaas Vaak. in te
genstelling tot vele anderen. Deze
misschien wel eens wat te serieuze
houding heeft mijns inziens zeker
bijgedragen tot hun uitstekende re
sultaten. Ook Gerrit Boom heeft een
erg goed toernooi achter de rug, al
heeft Vrouwe Fortuna hem dit jaar
niet bepaald in de kou laten staan.
Over mijn eigen resultaat (nationaal
kampioen en grootmeester) kan ik
alleen maar tevreden zijn. Het zou
mij misstaan als ik zou zeggen, dat
de sterkste gewonnen had. Dergelij
ke uitspraken laat ik liever aan een
ander over. Maar ik geloof toch wel
te mogen zeggen, dat de meest con
stante speler de titel heeft gewon
nen. In een toernooi als dit is het
DAMMEN
zaak geen partijen te verliezen en
daartoe heb ik. ik moet dat tot mijn
spijt wel volmondig toegeven, een
tactiek gevolgd, die weliswaar ten
'koste van mijn speelstijl is gegaan,
maar wel het gewenste resultaat
heeft gehad. Overigens had ik voor
al met mijn ogen dicht willen teke
nen voor een ongeslagen plaats bij
de eerste drie. maar zo is het natuur
lijk nog veel beter.
Vandaag nog geen winstpartij van
mij. maar fragmenten uit het toer
nooi.
zwart (12)
O
a
D
3
G
O
wit (12)
Uit het duel Boom-Visser. Laatstge
noemde heeft als laatste zet 24-30
gespeeld en daarmee een verrassen
de combinatie in de stand gevloch
ten (overigens staat zwart in de dia
gram zeer goed). Wit speelde ge
dwongen 27. 42-37, want er dreigde
22-27, 21x32; 14-20, 25x23, 4-10.
34x25; 15-20,25x14; 10x48 met winst
Op 40-35 zou 12-18 gevolgd zijn met
winst door een dam op veld 49. Na
tuurlijk is direct 19-23 en 14-20 ook
goed (beter).
zwart (13)
E
9
P
3
9
P
O
SL
G
s
1
wit (13)
Tenslotte nog een fragment uit de
partij Boom-Jansen, waarin laatst
genoemde met zwart hoopte op 37-
31? waarna hij het niet al te moeilijk
maar wel verrassend zou hebben ge
wonnen met 1 25-30 2 34x12
23x43 3 38x49 21-26 4 12x23 26x50! In
de partij vervolgde Boom, die de
combinatie overigens niet gezien
had, omdat 37-31 terecht niet in zijn
berekeningen was opgenomen, met
33-28 en hij kreeg, mede door het
risicolopende spel van grootmeester
Jansen, een gewonnen stelling.
Maar ln de afwerking faalde de jon
ge computerdeskundige uit Apel
doorn jammerlijk.
FRANK DROST
60. schatten, 62. scheik. element,
64. muzieknoot, 67. meisjesnaam,
68. familielid, 72. bergplaats, 74. en
anderen (afk
Oplossing per briefkaart t.e.m.
woensdag a.s. zenden naar Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Linksboven vermelden: weekend
puzzel.
Oplossing vorige puzzel
Hor. 1. pos. 3. kabel, 7. alt, 10. in,
11. lam, 12. las, 14. ei, 15. leder,
18. pekel. 20. rat, 21. kor, 23. tas,
24. Pan, 25. manen. 27. Ate, 29. stop.
31. keel. 33. ik. 34. ar. 35. te, 36. pi,
37. Amer, 39. nerf,'41. mol, 43. lepel,
45. roe, 47. ros, 49. mat, 50. den,
51 Adèle. 53. keten, 55.de, 56. alm,
58. lak, 59. ra. 60. arm, 61. sesam,
62. bar.
Vert. 1. pil. 2. onera, 3. kar, 4. A.M.,
5. el. 6. lap, 8. leest. 9. UI, 11. Let,
13. set, 16. dans, 17. pon, 19. kaal.
21. kap, 22. rek, 24. priem, 25. morel,
26. netel, 28. elite, 30. tam, 32. eer,
37. aloëh, 38. rem, 39. net. 40. fret,
42. order, 44. pan. 46. onera. 48. sla,
50. dek. 51 Ada. 52. els. 53 kam.
54 nar. 57. me. 58. la.
Prijswinnaars zijn Wim van Gelde
ren. Tesselschadestraat 23, H. I. Am
bacht; M. Bakker, Narcissenstraat58,
Santpoort; mevr. Van Wieringen, Wil
liam Boothlaan 10, Amstelveen.
De tweede emissie voor dit jaar van
Nederland omvat de jaarlijkse zo-
merpostzegels. Hoewel de afbeeldin
gen deze keer geheel gewijd zijn aan
culturele onderwerpen, komt de
toeslag van deze zegels zoals al
tijd ten goede zowel aan culturele
als sociale doeleinden. We komen de
volgende afbeeldingen tegen: een
portret van de zeer kunstzinnige
Anna Maria Schuurman (1607-1678)
naar een zelfportret in de Koop
mansbeurs te Franeker; een frag
ment van een brief van de befaamde
Belle van Zuylen (1740-1805; voorts
Delfts aardewerk en een exemplaar
van het even befaamde Makkums
aardewerk. De zeer geslaagde reeks
komt op dinsdag 11 april ln de ver
koop. Van de Nederlandse Antillen
meld ik u vier zegels met toeslag ten
behoeve van sportdoeleinden die 31
maart werd uitgegeven. Wij zien
ontwerpen van Armando Ravello
uit Willemstad en wel: waterskiën,
zeilen, voetballen en honkballen.
De verzamelaars van het onderwerp
'muziek' wijs ik alsnog op twee Itali
aanse zegels, die vorige maand in
omloop kwamen wegens het 200-
jarig bestaan van het Scalatheater
in Milaan. Op de zegels een buiten
en binnenaanzicht van dit beroem
de operahuis, destijds gebouwd
door G. Piermarini.
Ook van België nog een uitgifte van
de vorige maand. Daar kwamen vier
zegels uit, behorende tot het thema
'verenigd Europa'. De afbeeldingen
betreffen: de 25e verjaardag van de
eerste Europese Ministerconferentie
over transport, het Europese parle
ment te Straatsburg, de verdragen
van Rome, die 20 Jaar geleden wer
den afgesloten en wijlen P. H. Spaak
wegens zijn verdiensten voor de Eu
ropese eenwording.
Een op 31 maart verschenen uitgifte
van de Ver. Naties vraagt aandacht
voor de uitroeiing van de pokken
ziekte in de wereld. Er verschijnen
twee zegels voor New York en twee
voor Genève en zij tonen gestileerde
voorstellingen van de gevreesde
ziekte waartegen in 1967 een wereld
wijde campagne van de V.N. begon.
Pokken komen nauwelijks meer op
de wereld voor. Luxemburg laat op 3
april twee blokjes het licht zien. Men
viert er eerst het 25-jarig huwelijk
van groothertog Jan en grootherto
gin Joséphine Charlotte, dat op 9
april 1953 mede door de presentie
van alle Europese vorsten met grote
luister is voltrokken. Het blokje be
vat twee zegels met het portret van
het zilveren paar. Het tweede blok
verschijnt ter gelegenheid van de
vijfde internationale tentoonstel
ling van jeugdige filatelisten, die
daar van 6-10 april wordt gehouden.
Op de drie zegels fraaie voorstellin
gen van fonteinen, papieren linten
en dansende jeugd Het blokje kost
inclusief de entre-prijs luxfr. 60 -
Om te besluiten nog wat nieuwtjes
uit Frankrijk. In de reeks 'beroemde
personen' nu een portretzegel van
Charles Marie Leconte de Lisle
(1818-1894), een dichter die zich
vooral aangetrokken gevoelde tot
mythen en sagen die bij de verschil
lende volkeren leven. In de serie
'toeristische zegels' deze keer de be-
neditljner abdij Notre-Dame Bec-
Hellouin in Normandlë. Het klooster
dateert uit de 11e eeuw. maar heeft
zijn huidig aanzien eerst bij een re
constructie in 1626 verkregen
Voorts een zegel uit de reeks 'land
schappen' en wel Normandië (depar
tementen Manche, Calvados en
Orne). De zegel vertoont een boot
van de Noormannen, die het land ln
de 9e eeuw veroverden
J J M KI OGEN