Zuid-Afrika wil liever geen blanke in de Swapo Over objectiviteit Zwarte Zuid-Afrikanen op gereformeerde synode VANDAAG Voorbijgangers VRUDAG 31 MAART 1978 KERK T rouw/Kwartet2 door Aldert Schipper In Namibië, de vroegere Duitse ko lonie in het zuidwesten van Alrika. dte door de republiek Zuid-Afrika wordt beheerd, staat een of andere vorm van zelfstandigheid voor de deur. Zuid-Afrika zou er veel aan gelegen zijn, indien het land zich blijvend zou verbinden aan de re publiek. Zuid-Afrika doet daartoe zijn best door in Namibië eenzelfde soort politieke opzet te scheppen als in de republiek als ideaal wordt gezien: De meerderheid van de grond voor de blanke minderheid en de zwarten, opgedeeld naar stammen in zogenaamde zwarte „thuislanden", waar zij een in blan ke ogen „eigensoortige" ontwikke ling kunnen doormaken. Deze opzet wordt reeds jarenlang aangevochten door de Zuidwest Af rikaanse Volksbeweging (Swapo), een oppositie-partij, die ln twee de len is gedeeld, een binnenlandse en eer». buitenlandse vleugel. De bin nenlandse vleugel ls legaal. Zij ver houdt zich tot de grootste kerk van Namibië, de evangelisch-lutherse, zoals de vroegere anti-revolutionai re partij in Nederland zich verhield tot de gereformeerde kerk. Dat wil zeggen dat een lutherse Namibiër doorgaans eigenlijk ook lid of sym- patisant is van de Swapo Leidende kerkelijke persoonlijkheden zijn lid van de Swapo en de Zuidafrika nen noemen de lutherse kerk wel eens smalend de „Swapo-kerk". Het kantoor van de 6wapo is geves tigd achter in de tuin van het ker kelijk bureau aan de Kerkstraat in Windhoek. De persattaché van de Swapo en van de kerk is een en dezelfde persoon Daniel Tsjonga- rero. Hij is herhaaldelijk voor korte of lange tijd gearresteerd, maar nu is hij vrij. Dat laatste kan niet gezegd worden van zijn assistent. Peter Manning. een 31-jarige kan didaat in de economie van de uni versiteit van Durban, die twee jaar als manusje-van-alles in het publi citeitsbureau van de Swapo heeft gewerkt. Manning werd op 9 januari van dit jaar gearresteerd en is de enige blanke politieke gevangene in Na mibië. Hij werd beschuldigd op grond van de wet op het terrorisme en zal op 20 april voor de rechter komen. Zoeker Mannings levensloop is opmerke lijk. Zijn verloofde. Anne Murray- Hudson, die deze maand uit Nami bië werd gedeporteerd, vertelt wat over Peter. Hij is de zoon van een politieman uit Durban. Na zijn middelbare school studeerde hij een tijdje aan het seminarie. Daar na ging hij werken in de mijnen en had hij een baan als stoker op de trein. Later werkte hij op de perso neelsafdeling van een fabriek in Durbar.. „Het was een zoeker", zegt zijn verloofde. .Hij voelde zich in eigen land niet thuis." Tijdens zijn verschillende baantjes leerde hij het lot van de zwarten in Zuid- Afrika kennen en werd hij zich be wust van het onrecht dat zij moe ten ondergaan. Toen hij aanmon sterde op een schip naar Australië en Nieuw-Zeeland. was dat meer een vlucht uit een land dat hij had leren verafschuwen dan een nieuw avontuur. Hij was enige tijd in Au stralië en in Engeland. Hier ont moette hij verschillende bannelin gen uit Zuid-Afrika en Namibië, die hem duidelijk maakten dat hij het onrecht in Zuid-Afrika niet als een vast gegeven hoefde te aanvaar den. maar er iets aan kon doen. Swapo Hij keerde terug naar Zuid-Afrika. studeerde er economie en in 1976 nam hij een baantje aan bij de Swapo in Windhoek. Hier deden zijn handen wat zij vonden om te doen. Hij was geïnteresseerd in het organiseren van eenvoudig werk en zette een werkplaats op voor leder waren, begon een groentetuin en een atelier voor affiches. Hij reisde enkele malen naar het noorden van het land, waar de meerderheid van de 50.000 Zuidafrikaanse troepen gelegerd zijn en waar zij heersen als bezetters. Hij verzamelde wat gege vens over martelingen door de Zuidafrikanen, maar zijn verloofde verzekert dat hij niets meer te we ten was gekomen dan wat de gewo ne mensen in Namibië algemeen weten: dat de Zuidafrikanen een ware terreur uitoefenen, dat er mensen verdwijnen, dat er gemar teld wordt en dat de Zuidafrikanen gehaat worden door de plaatselijke bevolking. Allemaal niets nieuws, want zelfs de kerkelijke leiders van het land hebben officieel tegen het wangedrag van de Zuidafrikanen en hun martelpraktijken geprotes teerd. Anne Murray-Hudson denkt dat Peter gearresteerd is omdat hij blank is. De Swapo is een niet- raciale partij, hetgeen betekent dat ook blanken erbij kunnen. Er zijn er niet veel en de Zuidafrikaanse machthebbers zouden dat aantal graag verder zien verminderen. Door Peter vast te zetten, kan druk op de overige blanke Swapo-leden worden uitgeoefend en trachten de Zuidafrikanen de hoop op een niet- racistische maatschappij teniet te doen. Intussen hebben de Zuidafrikaanse autoriteiten de verloofde van Peter het land uit gezet. Volgens haar om Peter te demoraliseren. Ook Peters familie heeft last gekregen. Zijn zusje, een katholieke religieuze in Johannesburg, zuster Pauline, Peter Manning kreeg de politie op bezoek in haar klooster, waar vijf typemachines in beslag genomen werden. Een ander zusje van Peter, mevrouw Kathy feurt, kreeg een veroordeling van vier maanden omdat zij weigerde als getuige tegen haar broer op te treden. Bij een vriendin van de Mannings, Helen Joseph, werd ook een typemachine in beslag genomen. Gesloten deur Het proces tegen Peter Manning zal achter gesloten deuren plaats hebben. Hij wordt in de eerste plaats beschuldigd van het be machtigen van staatsgeheimen. In dien hij schuldig wordt bevonden, kan hij een betrekkelijk lage straf tegemoet zien. In tweede instantie wil de rechter hem aanklagen we gens overtreding van de wet op het terrorisme. Daar staat een veel ho gere straf op en dat zou Peter in de verleiding kunnen brengen dan maar in eerste instantie schuld te bekennen, teneinde tenminste de andere beschuldiging, die in Zuid afrikaanse omstandigheden ge makkelijk tot een veroordeling leidt, te ontwijken. Vastenactie De proceskosten laten zich zeer hoog aanzien. Voorlopig rekent Anne Murray-Hudson op 50.000 rand, ongeveer 150.000 gulden. De Swapo doet zijn best om dit geld bij elkaar te krijgen. De organisatie heeft zojuist 20.000 gulden toege zegd gekregen van de Nederlandse Vastenactie voor dit soort kosten. Wanneer eind van dit jaar het land onafhankelijk wordt, hetzij onder leiding van de door Zuid-Afrika ge creëerde Tumhalle-alliantie of na internationaal gecontroleerde ver kiezingen onder leiding van een co alitie van de bevrijdingsbeweging, is het niet zeker, dat dit de vrijheid van Peter Manning betekent. De Tumhalle-alliantie heeft weliswaar bekendgemaakt dat zij alle politie ke gevangenen zal vrijlaten, maar het is mogelijk dat de Zuidafrika nen Peter Manning, omdat hij Zuidafrikaan is, zullen meenemen naar de gevangenis in Zuid-Afrika. Of Anne haar verloofde binnenkort in een vrij Namibië zal terugzien, is nog verre van zeker. Hulsstudlebljbel Een uitgave om dagelijks iet Mand ie nemen Om aantekeningen in te maken ol om woorden te onderstrepen De huisstudiebijbel is ervoor gemaakt Beschri|lbaar papier met grote helder leesbare letters over de volle breedte van de pagina Met een perikopen- indeling En met ruimte voor aanteke ningen m de kantlijn Ais extra korte inleidingen op de bijbel boeken tekstverwijzingen landkaartjes en een register met eigennamen Gebonden m een solide band (naar keuze wit. rood ol blauw) Prijs 32,50 (exclusief verzendkosten) Ook verkrijgbaar m de boekhandel. Nederlands Bijbelgenootschap Postbus 620 Haarlem 023-259501 LEUSDEN Enkele kerkleiders van de nederduitse gerefor meerde kerk (zwart) van Zuid-Afrika zullen volgende week in Lunteren de gereformeerde synode bijwonen. Zij zijn speciaal gekomen om de behandeling van de zaken betreffende Zuid- Afrika mee te maken. de criteria van het programma ter bestrijding van het racisme (PCR) van de wereldraad van kerken en de steun aan dit fonds. Relatiebemiddeling Nog een andere buitenlandse delega tie wordt om dezelfde reden volgen de week ln Lunteren verwacht. Het is het bestuur van de gereformeerde oecumenische synode (GOS), een or ganisatie waarin een aantal gerefor meerde kerken uit de hele wereld elkaar regelmatig ontmoet. Zuid-Afrika staat dinsdag op de agenda van de synode. Behalve het reisverslag van de gereformeerde de legatie, die in januari Zuid-Afrika bezocht, komen daarbij onder meer aan de orde een studie over de offi ciële Zuidafrikaanse kerkelijke stuk ken inzake de rassenverhoudingen, Het belangrijkste punt, waarmee de synode zich maandag zal bezighou den. is de vraag of al dan niet mede werking kan worden verleend aan partnerbemiddeling bij ongehuw- den. die een niet op het huwelijk gerichte relatie wensen. Met die vraag hebben de gereformeerde ker ken te maken, omdat zij deelnemen in het landelijk centrum voor huwe lijkscontacten in De Bilt, dat een zodanig bemiddeling overweegt. Naast Zuid-Afrika zal dinsdag ook verder gepraat worden over het oor- logsvraagstuk. Na de uitvoerige dis cussies over deze zaak in de vorige synodeweek zal nu geprobeerd wor den tot een besluit te komen, ook over de neutronenbom. Dit laatste op verzoek van de raad van kerken, die zijn afwijzing van de neutronen bom graag door de aangesloten ker ken ondersteund ziet. De woensdag is grotendeels bestemd voor een beraadslaging over de vraag of kinderen en jongeren die (nog) geen belijdenis deden aan het avondmaal kunnen worden toege laten. Donderdag zal onder meer over de kerkelijke ontwikkeling in België worden gepraat. Het is namelijk de bedoeling, dat dit najaar drie protes tantse kerken in dat land zich vere nigen tot één „verenigde protestant se kerk". Het zijn de protestantse kerk van België (70 gemeenten), de hervormde kerk van België (30 ge meenten) en de gereformeerde ker ken (6 in getal). De laatstgenoemde maken nu nog, als aparte Belgische classis, deel uit van het kerkverband van de gereformeerde kerken in Ne derland. Stadia op de weg der charismati sche zielsxorg, theologenconferentie charismatische werkgemeenschap Nederland, spreker dr K. J. Kraan, vrijdag 7 april 10 uur, De Akker, Melkpad 14. Hilversum. Inf. en opg. U4 010-181755. Het kruis en de christelijke een heid. studie- en ontmoetingsdag ..Broederlijke Liefde", sprekers ds G Bosveld, ev J Kits sr. ds A. di Pardo. maandag 3 april. Rheder- oord. Parkweg 19, De 8teeg (Old Inf. en opg. tel. 070-637863. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAQ/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Tot ook mij 't stervensuur ontspruit, zal ik mij de reactie herinneren van een chef-binnenland bij een gerenommeerd dagblad. De man werd een nogal kritische beschouwing met een wat ongebruikelijke en uiteraard subjectieve opinie voorgelegd. „Een uitstekend stuk," kraaide hij, „maar weet jij niet Iemand die wij dit in de mond kunnen leggen?" Een bekwaam vakman, zoals heel wat met illusies levende lezers denken dat een journalistieke vakman er dient uit te zien toegerust met een onwaarschijnlijk vermogen om objectief te zijn en slechts op zoek naar feiten. Als er dan al eens een opinie moet worden gegeven (omdat de kost anders wel wat erg flauw zou worden of omdat er soms feiten zijn, die pas interessant blijken te zijn na enige subjecUeve belichting), zoek dan een man of een vrouw met een opinie op. vraag hem of haar helemaal uit en schrijf alles netjes op met de naam en foto van de man of vrouw er duidelijk bij. Je hebt dan feiten, waaraan iemand zich misschien wel kan, maar zeker niet mdg storen, want er is toch sprake van objectiviteit? Vandaar misschien wel de populariteit van het zogeheten interview in de Nederlandse joumalisUek. Angsthazige journalisten, die zelf niets durven te beweren of misschien gewoon te dom zijn om zelf iets te bedenken, kunnen Jarenlang met die techniek uit de voeten en zelfs heel comfortabel oud worden. In Januari 1866 vluchtte de schrijver Eduard Douwes Dekker (bij heel wat mensen meer bekend als Multatuli omwille van de kortheid zal ik hem verder in dit stuk ook zo aanduiden) om allerlei persoonlijke redenen naar Duitsland In Nederland had hij. na zijn ontslag als ambtenaar bij het binnenlands bestuur in Indié. bittere armoe geleden. In Duitsland probeerde hij tevergeefs zijn omstandigheden te door Jan Kuijk verbeteren door fanatiek de speelbanken langs te gaan. Zo arm had hij het ln de zomer van 1866, dat hij vanuit Koblenz zijn collega-schrijver Busken Huetom hulp vraagt („Ik heb het heel moelelyk en letterlyk niet te eten"). Huet werkt dan als journalist bij de „Opregte Haarlemsche Courant". Veel heeft Huet niet te missen, maar hij stuurt toch een bankbiljet („men zegt dat ned. bankpapier overal gul gewisseld wordt") en Multatuli bedankt uitbundig. In die bedankbrief echter neemt Multatuli ook een paar opmerkingen en observaties over Duitse binnenlandse toestanden op, waarvan Huet als journalist onmiddellijk de nieuwswaarde beseft. Op 10 Juni 1866 is namelijk de Oostenrijks-Pruisische oorlog uitgebroken en daarvoor bestond in Nederland uiteraard belangstelling. Hij maakt een journalistiek verhaaltje van Multatuii's opmerkingen en zet dat in de krant onder de kop „Van den Rijn". Tegelijk stelt hij zijn bazen („de heeren Enschedé") voor van Multatuii's aanwezigheid in Koblenz en zijn „geoefende blik in politieke zaken in het voordeel van het blad partij te trekken" tegen betaling van vijftig gulden voor een reeks berichten. Op die manier wordt Multatuli onverwacht journalist en buitenlands correspondent een baantje dat hij met een zeker enthousiasme op zich neemt, want hij meent wat te zeggen te hebben. In zijn opgetogenheid heeft hij kennelijk wat al te gemakkelijk over één passage in Huets brief heen gelezen „Oij kent de Haarlemsche Courant in haar streven naar objectiviteit (naar pseudo-objectiviteit, zeggen sommigen). Sedert 4'/i jaar onderwerp ik mij dagelijks aan die voorwaarde, en schroom daarom ook niet u tot eene dergel jke resignatie te vermanen." Het gaat dan ook prompt fout in de ogen van „de heeren Enschedé". Nog maar net veertien dagen later meldt Multatuli „Van den Rijn", dat de groothertog van Hessen aan de inwoners van Mainz heeft verklaard „zeer bewogen te zijn met het lot hetwelk de stad Mainz te wachten staat" en daarom belooft „al het zijne te zullen toebrengen tot afwending van het gevaar" met dan plotseling een persoonlijke en ironische wending: „Hoe hij die belofte zal ten uitvoer brengen, wordt niet gemeld." Huet moet Multatuli dan ook schrijven dat „de uitgevers der H. Courant door niets doen blijken, dat zij met uwen arbeid Ingenomen zijn," wat Multatuli dan weer in een brief aan Huet verleidt tot de volgende beschouwing over de journalistiek: „Dat streven naar objectiviteit zou ik toejuichen nee, lk Juich het toe, maar dan moet men geen courant uitgeven. Wat men zeker weet, kan op een klein blaadje." Verdriet en frustratie alom dus. tot Multatuli in november 1866 een journalistiek gezien geniale zet doet: hij introduceert de „Mainzer Beobachter" en daar citeert hij veelvuldig en met kennelijk welbehagen uit. Die „Mainzer Beobachter" blijkt een krant te zijn die geheel op Multatuii's temperament en opvattingen is toegesneden. De „Mainzer Beobachter" schuwt bij voorbeeld de polemiek niet en citeert en commentarieert blijkens de berichten „Van den Rijn" in de „Opregte Haarlemsche Courant" vrijmoedig andere kranten. Geen wonder, die overeenkomst van de karakters van de „Mainzer Beobachter" en Multatuli. want de „Mainzer Beobachter" bestaat niet anders dan in het brein van Multatuli zelf. Maar hij citeert nu tenminste en dus is de objectiviteit gered. Multatuli heeft het correspondentschap op deze manier drie jaar tot genoegen van alle naar objectiviteit hakende lezers van de „Opregte Haarlemsche Courant" en „de heeren Enschedé" kunnen volhouden. Een loslippigheid van Multatuli zelf, die na veel omwegen „de heeren Enschedé" bereikte, maakte in juli 1869 een einde aan deze Journalistieke werkzaamheden van Multatuli. Moreel laakbaar, wat Multatuli deed? Mij persoonlijk lijkt eerder het zelfbedrog van „de heeren Enschedé" en de lezers van de „Opregte Haarlemsche Courant" verwerpelijk. Een schelmenstreek? Ongetwijfeld, maar dan toch één van het kaliber van Tijl Uylenspiegel of Reinaert de Vos; verhalen waarin het goed en kwaad ook niet langs strak getrokken lijnen gemeten kan worden. Is het foefje nog herhaalbaar in onze tijd. nu er zoveel communicatie is, zodat „de heeren Enschedé" niet meer door loslippigheid en achterklap op de hoogte moeten worden gesteld, maar er zelf wel achter kunnen komen waar hun correspondenten de mosterd halen? Een paar jaar geleden heeft Johan T. van Minnen toen nog correspondent in Bonn, vlak bij de woonplaats van zijn voorganger Multatuli in een Duits maandblad - aan de hand van enkele verifieerbare gegevens onthuld hoe handige jongens dat spel tegenwoordig spelen. Het was in de dagen van de verhitte politieke discussies in West-Duitsland over de verdragen met Oost-Duitsland. In die tijd verschenen er in „De Telegraaf" onder het opschrift „speciale berichtgeving" allerlei berichten, waarvan niet iedereen in Nederland onmiddellijk de zin duidelijk was. De volgende dag echter stonden die berichten in de tegen de regering-Brandt agerende Springer-pers, met natuurlijk een duidelijke en objectieve bronvermelding van „De Telegraaf". Springer seinde die berichten naar Amsterdam, Springer hoefde slechts te citeren en de PTT kon de winst van de telegraaf- en telefoonkosten opstrijken. Later, tijdens het debat in de Bondsdag vormden diezelfde berichten voor een politicus als Gerhard Schröder weer argumenten uiteraard met verwijzing naar dat niet direct controleerbare Nederlandse dagblad „De Telegraaf". De conclusie is duidelijk. De lezer kan de krant geen dag missen, maar hij kan tegelijk niet argwanend genoeg zijn. In elk geval moet hij het hele begrip „objectiviteit" maar van zich afzetten en al schiftend ln de krant zich zijn eigen beeld vormen. Ik denk, trouwens, dat hij dusdoende, de makers van de krant het grootste genoegen bereidt. (Het verhaal van Multatuii's exercities in de journalistiek is geput uit het zojuist verschenen elfde deel van het volledige werk van Multatuli; een uitgave van Van Oorschot in Amsterdam. In dit deel zijn ook de correspondenties „Van den Rijn" voor het eerst herdrukt. Met het verschijnen van dit elfde deel wordt de uitgave van deze volledige werken na een onderbreking van zeventien Jaar gelukkig weer voortgezet. De prijs van dit 826 pagina's tellende deel ls zestig gulden). BIJ DE KOFFIE Eens in de week hebben wij een „mevrouw" met haar dochter die samen alles bij ons opruimen en schoonmaken. Ik schrijf „mevrouw", omdat ik niet weet of „werkster" nog mag. Je loopt zo gauw achter in die dingen. „Hulp in de huishouding" hebben we ook al weer gehad, geloof ik. Daarna kwam toch „medewerkster in de huishouding." Enfin, ze zoeken het maar uit. Het is een heel aardige mevrouw en haar dochter ook, en dat is toch maar 't voornaamste. Meestal ben ik er niet bij als ze hier al vegend en poetsend rondwaren, maar deze week dan wel. Er ontspon zich tijdens de koffie, die, als je 't mij vraagt, de helft van de tijd in beslag neemt, maar ik bemoei me er niet mee, goed dan, er ontspon zich tijdens de koffie een gesprek over de verkiezingen. Eigenlijk ging het eerst over mensendie misbruik maken van de sociale wetten. We hadden er teveel, vond onze mevrouw, en zodoende. En toen kwamen we op de verkiezingen ten aanzien waarvan beide vrouwen min of meer radeloos bleken te zijn. We weten het niet meer, verklaarden ze eenstemmig. Ze dachten er zelfs over om maar niet te gaan. Omdat ik mij strikt onthoud van ieder stemadvies aan derden die daar niet naar vragen of die wat dat betreft niet op mijn weg gesteld zijn, beperkte ik mijn behoefte om toch wat te zeggen tot een lichte kritiek op hun vermoedelijk voornemen om maar niet ter stembus te gaan. Ik sprak over democratie en hield pikzwarte dictaturen ter afschrikking voor. Ik zei ook datje 't een beetje in de gaten moet houden wat er gebeurt. Neem nou dat miljard voor de scheepsbouw, zei ik. Goed toch, dat ze even met klem zijn wezen vragen waar al dat geld van plan was te blijven? Ja, dat vonden ze ook: „Naar de banken hoefde 't niet, want die rijzen als paddestoelen uit de grond. Bij ons in de straat al vier bij elkaar." Ik vroeg toen, want zo ben ik wel, is er ook een postkantoor? Ze keken elkaar even aan. Het bleek een eind weg te staan. En toen bleef ik met een vraag zitten. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Hoogeveen (toez.): A. J de Bie te Scharnegoutum; te 's Gra- velduin-Capelle: O. den Boer te Wa- geningen. Afscheid op 2 april van Gaast c.a.: S. Boonzaaijer ber. te Barneveld; van Vlijmen-Drunen: J. Hanegraaff ber. te Avereest; van Zwijndrecht: J. Mansvelt ber. te Bussum; van Hoogeveen: dr B. W. Steenbeek ber. te Nijega; van Zeist: J. P. van Roon ber. te Katwijk aan Zee; van Sprang; A. Talsma ber. te Veenen- daal; van Heinkenszand; A. Pronk ber. te-Purmerend. Intrede te Westerschelling; drs M. N. B. Blonk, kand uit Leiden te Eind hoven; J. Boneschansker uit Grouw, waar hij op 7 mei afscheid zal ne men; te Oosterend (Henn.): W. P. v. d. Hoeven kand. uit Leek; te Maas dijk: M. J. Kalvenhaar uit Nieuwleu- sen; te Steenwijk: B. Koole uit Leer- sum; te Den Haag: A. v.d. Lingen uit Usquert; te Nieuwveen: H. O. Mole naar kand. uit Scheveningen; te Herveld en Slijk-Ewijk: J. Overduin uit Rilland-Bath. ALG. DOOPS. SOC. Intrede te Eindhoven: S. Vooistra uit Goed, Middelburg, Vlissingen. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Amsterdam Noord- Purmerend: W. C. Moerdijk ber. te Rozenburg (industriepredikant). GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Borssele en te Kalama zoo (USA); D. Hakkenberg te Lisse. Bedankt voor Boskoop en voor Krimpen a. d. IJssel: J. C. Westrate te St Catharines (Can.). VRIJE EV. GEM. Aangenomen naar Enschede: F. Mol- lema, kand. te Bergum, die bedank te voor Wemeldinge. BAPT. GEM. Intrede te Amsterdam-West: S. v. d. Laan uit Antwerpen (vrije evang. gem). GEREF. KERKEN Bedankt voor Heerde: W. van der Kooij te Sint-Jansklooster. Dr F. C. de Vries Op 87-jarige leeftijd is overleden dr. F. C. de Vries, emeritus hervormd predikant te Wormerveer. Van 1917 tot 1956 diende hij achtereenvolgens de gemeenten Oosterland (NH), Wei- dum, Ureterp, Oenkerk, Franeker, Oostzaan en Wormer. Theo Kotze Mevrouw Helen Kotze. de echtge note van dr. Theo Kotze de vorig jaar „gebande" directeur van het Christelijk Instituut in Kaapstad, meldt dat haar man en zij over stroomd zijn door brieven naar aan leiding van een artikel in onze krant. In het begin heeft zij nog steeds alle brieven beantwoord, maar nu de stroom aanhoudt, moet zij alleen al terwille van de portokosten ons vra gen aan de briefschrijvers haar ex cuus aan te bieden, ivanneerzij geen reactie ontvangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2