Arabal tegen fascisme en katholicisme FILM Personalia Bam bonk brrr Kent u het verschil tussen hetWolmerk en hetWolblendmerk? Let op het innaai-etiket! Sardana in Rotterdam ,s GUERNICA Prolongaties en reprises Schweitzers 'rechterhand' gehuldigd Berend Boudewijn directeur A'damse stadsschouwburg The golden Rendez-vous 1IJDAG 31 MAART 1978 BINNENLAND Trouw/Kwartet11 Onderscheiding Mevrouw M. Bal der uit Broek op Langendijk Is in Israël onderscheiden met de medail le voor de rechtvaardigen van het ,.Yad Vachem Memorial" in Jeruza lem. dat is gewijd aan de zes miljoen door de nazi 's vermoorde Joden Me vrouw Balder kreeg de onderschei ding voor de hulp die zij en haar man via de verzetsgroep ..Heer Hugo- waard" hebben verleend aan Joodse onderduikers. De heer Balder is door de nazi's in 1944 geëxecuteerd. Zuiver Scheerwol Pure New Wool Pure Laine Viergc Reine Schur-Wolte j Scheerwol New Wool 5 u Laine Vierge Schur-Wolle M BOX Polyester ROTTERDAM Poetry In ternational. dat in juni wordt gehouden, zal dit keer in het teken staan van Catalonlë. In het traditionele vertaalproject zal de poëzie van de Catalaan se dichter August! Bartra cen traal staan. Daarbij zullen ook demonstraties worden gehou den van de Sardana, de natio nale volksdans van Catalonië. Vanaf woensdag 5 april kan wie dat wil de Sardana leren op wekelijkse dansavonden in de Salvador Allende-center. Wijn haven 23 in Rotterdam. Wie wil meedoen, kan zich opgeven bij de kunststichting. Kruisplein 30, tel. 115811. Pad re Padrone Prachtige film van de Italiaanse gebroeders Taviani over een Sardijnse herdersjongen, die zijn isolement doorbreekt met de macht van de taal. 2 april Filmhuis Weesp; 3 april Filmhuis Atishoek. Soest; 4 april Filmhuis Baarn; 5 april Filmhuis Hil versum. l'Affiche Rouge Briljante film van Frank Cassenti over een verzets groep in de oorlog, waarbij heden en verleden bijna onmerkbaar in elkaar overvloeien 31 maart Par- cifaal, Alblasserdam The great dictator Satire Op Hitier en het fascisme van en met Char les Chaplin De gehele week in studio D. Delft en Studio. Nij megen Cel obscur objet du desir De laat ste film van grootmeester Louis Bunuel. waarin hij. zoals gewoon lijk, de bourgeoisie tot mikpunt neemt De gehele week in Tu- schinski 4 Amsterdam en Select, Utrecht. La Dentelliêre Tedere liefdesge schiedenis van de Zwitserse regis seur Claude Goretta over twee mensen die niet te zamen kunnen komen omdat de woorden hen scheiden. De gehele week in Stu dio. Groningen; Udo 3. Leiden, Movies 2. Amsterdtun en Luxor 2. Deventer Una Giornata particolarc Heel bij zondere film van Etto Scola over twee kleine mensen die vermalen worden door de molens van Mus solini's dictatuur, met Sophia Lo ren en Marcello Malstrolanni in de hoofdrollen. De gehele week in Tuschinski 2. Amsterdam; Metro- pole. Den Haag en Oscar. Rot terdam. Muriel Alain Resnais speelt in deze film uit 1962. die door velen zijn beste wordt genoemd, een geraffineerd spel met de tijd De gehele week in Movies 1. Am sterdam Romr. open stad Prachtige film van Roberto Rosselini uit 1945 over terreur en verzet in Rome. De gehele week in Luxor. Bergen op Zoom. Meneer Hulot met vakantie Klas sieke komedie van en met Jac ques Tati. De gehele week in City 4. Amsterdam. 2001, a Space Odyssey De beste science-fictionfilm ooit gemaakt, door grootmeester Stanley Ku brick. De gehele week in Calypso club. Den Bosch Van een onzer verslaggevers DEVENTER Albert Schweitzers rechterhand, zus ter Maria Lagendijk, die veer tig jaar heeft gewerkt in de tropen, is in Deventer gehul digd. Haar werd o.m. het eerste exemplaar van een door het Albert Schweitzercentrum te Deventer uitgegeven grammo foonplaat: ..Albert Schweitzer spricht zu uns". Er staan vier onbekende toespraken op van Schweitzer en één door Schweitzer gespeeld concert van Bach. Maria Lagendijk (72) ging in 1938 naar Lambarene. Tot aan Schweitzers dood in 1965 was zij in diens hospitaal veelzijdig medisch werkzaam Sedert dien houdt zij zich daar nog bezig met het organiseren van kerkdiensten, met vertaalar beid op het kkntoor van het ziekenhuis, met de begeleiding van oude Afrikanen en met de zorg voor het Schweitzer-mu seum. Dat bestaat uit de werk kamer van Schweitzer, die vol komen in tact is gelaten en nog steeds door mensen uit alle de len van de wereld wordt bezocht. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - De 41-jarige B B van der Woude, beter bekend als Berend Boudewijn, wordt hoogst waarschijnlijk directeur van de Am sterdamse Stadsschouwburg, Bur gemeester en wethouders hebben hem uit veertig sollicitanten geko zen om de op 1 januari vertrokken Evert Smit op te volgen Als de gemeenteraad de benoeming aan staande woensdag goedkeurt, kan de nieuwe directeur nog voor de zomer aan de slag Berend Boude wijn studeerde aan de Amsterdamse toneelschool en aan de Royal Aca demy of Dramatic Art in Londen Hij werkte bij verscheidene toneel- Scène uit Guernica. gezelschappen als acteur en regis seur. De laatste jaren verwierf Be rend Boudewijn bekendheid als te levisiepresentator. door D. Ouwendijk !en van de belangrijkste bezwaren die tegen Arabal zijn aan te voeren is, zijn neiging om ruwelijkheden té drastisch te verbeelden. Het gruwelijke overstijgt dan zich zelf. Het wordt nog »el niet ongeloofwaardig, maar door de forcering van de vormen waarin Arabal het toont verkilt ils het ware je meegevoel. In plaats van verontwaardiging of ontzetting treedt er makkelijk een %voel van matheid bij je op. Dat is ook het geval met Arabals film De boom van Guernica. )e naam Guernica is m een verge- ijkbare forcering van de dingen ■nigszins erbij gesleept". Vermoe- flelijk omdat, binnen het raam van le Spaanse burgeroorlog van '36 tot 39. Guernica het meest tot de ver- elding spreekt. Zoals bekend, is de ilaats door de Duitse legerleiding, lie Spanje als oefenterrein gebruik- e in een levensechte nabootsing van en grote oorlog, indertijd uitgeko- jen om ervaring op te doen met de irerschrikking van een „totale strijd". Dat wil zeggen, oorlogsgru welen uitgebreid tot weerloze bevol kingsgroepen. Alleen om deze laat ste min of meer symbolische functie is de afzichtelijke nazi-aanval op Gu ernica door Arabal in zijn film bin- lengevoerd. Wat de zuivere verhaal technische kant betreft is Guernica een willekeurige greep. Guernica is, zo wordt in de film dui delijk gemaakt, de plaats geweest waar in vroeger tijden de Spaanse koningen onder „de boom van de vrijheid" hun verbondenheid betuig den met hun onderdanen. Monar chale zorg en volksvrijheid waren, krachtens de symboliek van de boom. onvervreemdbaar met elkan der verbonden. In de burgeroorlog werd die relatie verbroken Met als gevolg onderlinge haat tussen de verschillende bevolkingsgroepen, bloedige gewelddadigheden, trouwe loosheid en verraad Arabal heeft geprobeerd om de kern- dramatiek van de Spaanse burger oorlog begrijpbaar te maken in de strijd die het stadje Villa Ramiro voert tegen de fascistische rebellen legers van Franco. Zodra de Spaanse republiek is uitgeroepen besluiten de inwoners van het stadje om korte metten te maken met de overheer sende positie van de graaf, die aan de rand van het stadje op een kasteel woont en eigenaar is van het groot ste deel van de gronden. Het gaat om een knechting van eeuwen en de bevolking maakt met enthousiasme een einde aan die knechting. Maar door de steun van de fascistische regeringen van Italië en Duitsland worden de republikeinen in heel Spanje geleidelijk aan uitgescha keld: Villa Ramiro blijft als laatste bolwerk over. Naast het niet strij dende verwoeste Guernica een wel strijdende niet te verwoesten vesting. Bloederige pathetiek Een paar figuren symboliseren de ontembare wil van het volk om tegen de knechting van religie, adel en kapitaal te blijven doorvechten. Zij moeten hun heldhaftig verzet op de duur met een gruwelijke dood bekopen. Geleid of liever gezegd, misleid door zijn neiging tot een zeer bloede rige pathetiek heeft Arabal in zijn film het zwaartepunt van de drama tiek verlegd: van de eenvoudige overtuigde heldhaftigheid van de dorpsbevolking naar de uitspattin gen in gewelddadigheid van de over winnaars. Wat dit betreft heeft de maker van de film zich met name laten leiden door zijn haat tegen iets, wat hij wezenlijk ziet als het domine rende kwaad: de „hypocrisie van de godsdienst". Arabal weert zich in zijn film even sterk tegen de (volgens hem) typisch Spaanse vorm van het christendom als tegen dezelfde Spaanse vormen van fascistische terreur. Hij ziet die twee als een bijna onuitroeibaar volksbederf heel nauw met elkander verbonden. Als men dit niet beseft zal men diverse details in de film als opzettelijk godslasterlijk interpreteren. Wat Arabal heeft gewild is, de mens ver dedigen tegen verschillende ontaar dingen. Maar door zijn gebrek aan maatgevoel forceert hij ook hier weer de grenzen. Zodat de gruwelijk heid van de tekening het wint van de oprechte verontwaardiging. Amsterdam - Alhambra I, 16 jr. Simone Ettekoven: „Telkens, in de afgelopen jaren, als het Internationaal Wol Secretariaat reclame maakte, toonden wij u het Wolmerkje. U weet wel: dat innaai-etiketje. Ik deed dat zelf ook in de Ster reclame. En daarmee begingen wij eigenlijk een fout. Want er bestaat nog een ander etiketje. Het zogenaamde Wolblendmerk. Over dat Wolblendmerk hadden wij u wel 's wat vaker mogen inlichten. Want gebleken is dat het tot misverstand kan leiden. Mag ik u daarom even het verschil uitleggen tussen het Wolmerk en het Wolblendmerk? Het verschil is vrij simpel. Maar wel belangrijk als u precies wilt weten wat u koopt. Daar gaat ie. Als iets gemaakt is van zuiver scheerwol, dan ziet u een getekend knotje op het innaai-etiket. Daarbij staat altijd de vermelding: zuiver scheerwol. Dat kan gewoon niet missen. Nu het andere merkje. Fabrikanten verwerken scheerwol ook wel samen met andere vezels, zoals katoen, polyester en nylon. Zo'n combinatie kunt u aantreffen in bijv. sokken, kinderkleertjes, over hemden en meubelstoffen. Een Wolblend merk geeft u de zekerheid dat er altijd 55% of méér scheerwol in zit. Op het innaai- etiket kunt u dat herkennen aan een getekend knotje dat door zijn bredere, zwarte band verschilt van het Wolmerk-knotje. Nog een houvast: de vezelsamenstelling staat er voor de volledigheid altijd in bij. Twee merken dus. Allebei zijn ze eigendom van het Internationaal Wol Secretariaat. Allebei worden ze volgens dezelfde normen streng gecontroleerd. Op het innaai-etiket kunt u gemakkelijk aflezen wat u precies in handen heeft. En dat is natuurlijk uw volste recht. Voor méér informatie over Wol en de Wolmerkjes kunt u een brochure aanvragen bij het Internationaal Wol Secretariaat, Laan van Kronenburg 14, Amstelveen. Knotje met de vermelding; zuiver scheerwol. Samen vormen ze uw garantie dat iets gemaakt is van 100% scheerwol. Voorbeeld van een Wolblendmerk (scheerwol, gemengd met een andere vezel). Bij het knotje staat precies de samenstelling. In dit voorbeeld gaat 't dus om 70% scheerwol en 50% polyester Men kan onmogelijk zeggen dat Alistair Maclean duidelijke boeken schrijft. Waarschijnlijk heelt hij te veel haast om zijn talrijke publiek te gerieven met weer een nieuw epos vol gebonk en geraas om de intrige redelijk uit te werken: de ene waanzinnige situatie volgt op de andere, slot en zin zijn deer lijk zoek, maar dat schijnt geen moer uit te maken. me uit de slaap of nieuwsgierigheid naar de identiteit van de Grote Boef achter de schermen, of wellicht dui zeligheid vanwege de bliksemsnelle wisseling van instellingen. W.W.-B. Amsterdam Cineac Damrak, 16 jr. Actie, actie, actie, een heleboel lezers lusten er wel pap van en hebben geen boodschap aan een verhaal, dat is te inspannend voor de kleine her senen In ..Golden Rendezvous" geeft hij hem weer van Jetje en regis seur Ashley Lazarus die het boek verfilmd heeft, volgt hem op de voet. De allerbuitenste contouren kan je nog wel volgen, maar waarom, bij voorbeeld. een troep Cubaanse duis- terlingen tof ze nu pro- of anti-Castro zijn moet men maar raden) een atoombom plus atoomgeleerde moet gappen, alleen om een schip met goud te veroveren, vermeldt noch geschiedenis noch film. Enfin, een boot vol miljonairs wordt gekaapt en dat geeft de gelegenheid ons een kijkje te gunnen op allerlei oude sterren van bordpapier (Hudson uit ..De familie Bellamy is er ook bij. vermomd als scheepsartsi. de een gaat dood. de ander blijft leven, een Mariangela Melato in Guernica der officieren verricht welhaast bo venmenselijke daden om de overval lers een spaak in het wiel te steken, kust en passant een mooi meisje, redt hier. daar en gunder mensenle vens zo gaat dat in het leven. Je blijft er wel naar kijken, dat moet gezegd, waarom weet ik eigenlijk zelf niet. waarschijnlijk hield het lawaai Richard Harris in „The golden Rendez-vous"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 11