Zwarte kinderen weldra naar blanke school Joodse grafsteen als studieobject B Hard of hart voor de ander Zeg mij hoe uw kinderen heten Verdriet in soorten Argentinië vermoord Het nu verschenen boek is het eerste J5 pa a 1ART0G COHEN fBHTJK JOZKP Frère Roger twee weken naar Bari Protest om reisverbod Helder Camara VANDAAG Chr. geref. jongerendag Voorbijgangers WOENSDAG 29 MAART 1978 Trouw/Kwartel 2 door Hennie Serfontein De Zuid-Afrikaanse regering zal wellicht binnenkort toestaan aan de katholieke scholen, kinderen van alle rassen toe te laten. Dit betekent een belangrijke versoepeling in de onbuigzame regeringspolitiek ten aanzien van de rassenscheiding op school. Het onderwijs valt onder de zeggenschap van de provinciale raden. De commissaris van de Kaapprovin cie heeft tot dusver op elk verzoek tot toelating van veelrassig onder wijs toestemming gegeven. De be stuurder van de provincie Transvaal, Sybrand van Niekerk. die bekend staat als een dogmatische conserva tief. heeft niet op de verzoeken gere ageerd. maar de schoolbesturen heb ben zonder last van zijn kant veelras sig onderwijs ingevoerd. Vorig jaar leek er een harde botsing te zullen ontstaan tussen de rooms- katholieke kerk en de Zuid-Afri kaanse regering, toen de provinciale bestuurders dreigden aan de rooms- katholieke scholen die zwarte kinde ren zouden toelaten hun onderwijs bevoegdheid te ontnemen. Begin van dit jaar zijn verscheidene bijeen komsten gehouden, waar regerings vertegenwoordigers en afgevaardig den van de katholieke bisschoppen aan meededen. Kennelijk hebben deze besprekingen tot een overeen komst geleid. Dat de regering tot dusver evenwel geen officiële toe stemming heeft gegeven, komt door dat zij het verzet ter rechter zijde binnen de regering zelf en binnen het parlement moet overwinnen. In de laatste verkiezingen hebben ver schillende nationalistische parle mentsleden toegezegd, dat zwarte kinderen nooit toegang zouden ont vangen tot blanke scholen van de kerken. Deze versoepeling van de rassenpoli tiek in het onderwijs heeft plaats kort nadat minister Mulder bekend maakte dat zwarten in de toekomst toegestaan zou worden „blanke" kerkdiensten bij te wonen. Tot dusver hebben slechts een hand jevol zwarte kinderen de weg naar een blanke school gevonden. De re gering heeft daarbij een oogje toege daan. De enige zwarte kinderen die tot dusver geheel legaal naar een blanke school mochten waren kinde ren van diplomaten. door M. Kopuit De grafstenen op de Joodse begraafplaatsen zijn vaak nog de enige getuigen van het Joodse leven van vroeger. Daarom is men nu bezig, ze te fotograferen en zo vast te leggen voor het nageslacht. Als eerste boek is nu verschenen „Joodse begraafplaatsen in Gronin gen en Oostfriesland". Het zijn nog maar 250 stenen van de Joodse be graafplaatsen in Ter Apel, Bourtan- ge, Vlagtwedde. Bellingwolde, Stads kanaal, Nieuweschans en Bunde. Ze zijn gefotografeerd en uit het He breeuws vertaald. Vernielingen Bij toeval is men op de idee voor het onderzoek begonnen. Mr J. H. de Vey Mestdagh, de Groningse rijksarchi varis bemerkte op een van zijn in spectiereizen in 1969, kort na zijn benoeming, dat op de afgelegen joodse begraafplaatsen vernielingen werden aangericht. Hij zag hoe een schaapherder een brok van een graf steen afhaalde en realiseerde zich daarbij dat als dat zo doorging met tertijd de joodse begraafplaatsen zouden zijn verdwenen. En deze be graafplaatsen zijn de enige nalaten schap van de joden die het Gronin ger land bevolkten. In het verder liggend verleden moeten echter al tal van grafstenen zijn verdwenen. In Groningen en het aangrenzende Duitse Oostfriesland is praktisch geen Joods leven meer. Ook de Jood se archieven zijn verdwenen. Vernie tigd. Alleen het archief van Appinge- dam is gered en enige jaren geleden kwam bij de verbouwing van een huis een deel van het Joodse archief van Delfzijs te voorschijn. Dat is alles. Eest nog wat in secundaire bronnen. De archieven van de over heid. Maar deze vertellen maar een deel. De grafstenen verhalen meer. Het mag dan zo zijn, dat in deze tijd duizenden jaarlijks tot het joden dom willen overgaan, diep in het Groningse land gebeurde dat al eer der. zo blijkt uit een van de stenen van Nieuweschans. Bekeerlinge Hier is verborgen/de tot het Joden dom bekeerde vrouw/geacht en be scheiden/mevrouw Sara dochter van Awraham/vrouw van de hr Mosje zoon van de hr/Jozef Halevi, die naar haar eeuwige/wereld ging op de heili- ge/sabbathdag 22 sjevat (15 februari/ 628, (1868), de heilige gemeente te Bunde/Moge haar ziel gebundeld worden in de bundel des levens. De grafstenen zijn een bron voor demografie. Aan de totaalindruk van de begraafplaats kan men de welge steldheid van de gemeenschap, de migratie en vooral de emigratie vast stellen. Symbolen Maar ook uit kunsthistorisch oog punt is het vastleggen van de stenen van belang. Men vindt op de stenen verschillende symbolen, waarvan de meest voorkomende zijn de zege nend gespreide handen, het symbool van de priester, de koheen (cohen). Zij hebben het recht in de synagoge de priesterzegen uit te spreken. Een kan of een wasbekken is het symbool van de leviet, de afstammeling van de tempeldienaars, die in de synago ge de rituele wassing van de handen van de priester verricht. Symbolen zijn tevens de sjofar (ramshoorn), de instrumenten van de besnijder. Ook de op de andere begraafplaatsen voorkomende treur wilg, zandloper en zo meer. Aange zien veel van de grafstenen doorre- gen zijn met oud-testamentische ci taten. geven zij een beeld van de rr» religie en de Hebreeuws-litteraire I wee religieuzen in vaardigt m aerschmend» pen. oden. uit een twaalfdelige serie „Bouwstof- PARIJS ANP» De twee r.-k. vtou- fen voor een geschiedenis van de welijke religieuzen van Franse af- Joden in Groningen en Oostfries- komst, Alice Domon en Leonie Du- land", onder redactie van mr De Vey wnj rox aan pabjffwnaa'fisji quet. die begin december vorig jaar werden ontvoerd in Buenos Aires, zijn vermoord. Dit zegt het collectief voor de boycot van de organisatie door Argentinië van het wereldkam pioenschap voetballen, de Coba, die zich beroept op „Zweedise bronnen". Volgens deze zijn de lichamen van de twee religieuzen geïdentificeerd op de stranden bij Bahia Blanca in het zuiden van Argentinië. Door een militair met een hoge rang, die op zijn beurt een groep vrouwen ervan op de hoogte stelde, die met de religieuzen samenwerkten. De twee zusters waren actief in de beweging voor de mensenrechten. In december werden ze door gewa pende mannen ontvoerd na een de monstratie ten behoeve van verdwe nen Argentijnen Mestdagh. Vooralsnog worden alleen de Joodse begraafplaatsen in dit ge bied vastgelegd en vertaald. Maar elders heeft men het voorbeeld al gevolgd Het grafsteenondereoek wordt ver richt door het semitisch instituut en het Nedersaksisch instituut van de universiteit van Groningen en het Forschungsinstitut für den friesi- schen Küstenraum. Het wordt finan cieel mogelijk gemaakt door de pro vincie Groningen, de Ostfriesische Landschaft en de Oesellschaft für christlisch-jüdische Zusammenar- beit. HIER BUST ECHTGENOOT VAN r-.« '6 rt)E5AMcgQO GEB.3,HAAht 5533 TC GHOmhGlW |0V«L.^55B82 TC OflSTWEDOC H.R.l.V. Zegenende handen op een grafsteen lijn het symbool van de priester, de koheen (cohen). De laatste He breeuwse letters boven de Nederland se tekst komen op iedere Joodse graf steen voor: TNSBH is de afkorting van „Tehi Nafsjo Saroer Bisror Ha- ehajjiem - Moge hun ziel gebundeld zijn in de bundel des levens". De jaartallen op deze grafsteen zijn in christelijke jaarstelling 1838-1922. TAIZÊ (ANP) Binnenkort ver trekt frère Roger Schütz, de prior van Taizé naar de Italiaanse stad Bari om daar enige tijd het leven van de plaatselijke vissers te delen. Italië is ditmaal uitgekozen in ver band met de spanning waarin dat land verkeert. Frère Roger is uitgenodigd door de bisschop van Bari. Hij zal er wonen in een sloppenwijk, samen met en kele broeders. Voor het dagelijks gebed zullen zij gebruik maken van een plaatselijke kerk. Aan het eind van het jaar gaat Ro ger naar Zwart Afrika. De naam van het land wordt later bekendge maakt. Voordat hij gaat, organiseert de broederschap van Taizé een jon gerenbijeenkomst in München op 17, 18 en 19 november. Op 27, 28 en 29 december komt Roger weer te rug. Daarvoor wordt een bijeen komst in Parijs georganiseerd, waar de jongeren voor het eerst de oudere generaties zullen uitnodigen. doorA. J. Klei De discussie over het blijkbaar nog lang niet versleten probleem of een gereformeerde dominee lid van de PvdA mag zijn, heeft weer eens duidelijk in het licht gesteld, van welk een grote betekenis het ls, dat een beroepingscommissie van stonden aan weet, wat voor politiek vlees zij in de kuip heeft. Nu is het niet aanbevelingswaardig om aan de predikant, op wie je het oog geslagen hebt, als eerste vraag te stellen, welke politieke partij hij is toegedaan. Dan ligt het er immers zo erg dik op, dat dit de hamvraag is. Er valt gelukkig een andere weg aan te wijzen. Je informeert belangstellend naar de kinderen van de betrokkene en vooral naar hun namen. Om dit laatste gaat het. Dit advies kan ik geven nu een meelevende lezer me attendeert op een gereformeerde pastorie in een Overijsselse plaats, waarvan de naam met een O begint en vijf letters telt (verder ga ik niet). Daar is op 20 maart een meisje geboren, dat Adriëtte heet. Zij heeft twee zusjes boven zich, die Corine en Debby heten. Welnu, wat krijgen we als we de beginletters van de drie domineesdochters achter elkaar zetten? Precies: CDA! Dit is geenszins toevallig, zo wordt me verzekerd. De jonge en eerwaarde vader is een volbloed CDA-man en hij heeft dit in de naamgeving van zijn kinderen, tot uitdrukking willen brengen. Nu merkt misschien een slim persoon op, dat het CDA stellig nog niet bestond, toen Corine geboren werd. Inderdaad kunnen wij deze mogelijkheid niet uitsluiten. Mijn zegsman gaat op dit punt niet in, maar omdat hij elke gedachte aan een toevalligheid afsnijdt, houd ik het erop dat het oudste kind van deze gereformeerde dominee oorspronkelijk Annie heette en dat de naam van nummer twee met een R zou beginnen, om aldus samen AR op te leveren. Gesteld dat het CDA niet was doorgegaan en aangenomen dat een derde baby van meetaf aan in de pastorale famllyplanning was begrepen, dan was de naam van de jongste domineestelg met een P begonnen, teneinde tot ARP te geraken. Echter, het CDA kwam er en Annie werd Corine. En zeg nu niet dat zo'n naamsverandering gek is, want we hebben toch een prinses Marijke gehad, die nu als Christina door het leven gaat, zij het niet uit partijpolitieke overwegingen, voorzover ik kan nagaan. Hoe kunnen de leden van een gereformeerde beroepingscommissie zich nu het beste gedragen? Ik zou zeggen: loop wanneer u een bezoek brengt aan de pastorie van degene die op de nominatie staat, ongedwongen de serre in, waar de domineeskinderen een betamelijk potje halma doen. Maak een paar vriendelijke opmerkingen over het spel en spreek dan heel terloops (alle nadrukkelijkheid is verkeerd, ik kan daar niet genoeg op wijzen) de grootste aan in deze trant: daar doe je een goeie zet.ehhoe heet je eigenlijk? Het kind zal beleefd antwoord geven, zéker aan een lid van de beroepingscommissie en als de naam gezegd is, tekenen de eerste lijnen zich al duidelijk af. Stel dat het kind Peter heet. Dan weet de commissie reeds dat de keus van de predikant niet op een confessionele partij gevallen is. Het is immers PvdA of PPR. Sommigen hebben hier voldoende aan, zij verlaten de serre, dinken voor 't fatsoen nog één kopje koffie en houden het voor bekeken. Anderen proberen nog op een onopvallende manier aan de weet te komen, hoe het tweede kind heet. Zal de naam daarvan met een V, een P of een S beginnen Ik teken hierbij aan dat een predikant die wil uitkomen voor zijn politieke overtuiging, strikt genomen aan twee kinderen voldoende heeft. Ga maar na: CD PvPP Maar het is natuurlijk veel mooier, wanneer het voluit kan, zoals in dat Overijsselse geval. Het is dan ook het streven van PvdA-dominees, vier kinderen te hebben. Dat mag ook wel, vind ik, tenslotte heeft hun leider DenUyl er zeven. Een predikant, die hem ook hierin navolgt, zou met de namen zijner kinderen zelfs een lijstverbinding tot stand kunnen brengen: PvdA/PPR. Ik dacht, voldoende duidelijk te zijn geweest. Zeg me hoe uw kinderen hetenWie me thans vraagt hoe een beroepingscommissie dient te handelen als een dominee (nog) geen kinderen heeft, moet ik het antwoord voor 't moment schuldig blijven. Afgelopen zondag reed een kinderloze gereformeerde pastor bij me voor met PPR-stickers op zijn auto. Hé, dacht ik meteen, bij afwezigheid van kinderen zou een beroepingscommissie niet de serre, maar de garage in moeten lopen. Doch voordat ik deze gedachte uitwerkte, bedacht ik dat zoiets alleen in de verkiezingstijd zin heeft. TILBURG (ANP) 45 groe pen, zoals studentengemeen tes, kritische groepen binnen de basisbeweging-Nederland en theologische opleidingen, hebben aan mgr. John Gordon, de pauselijke nuntius in Den Haag, een „paas-opstands-be- richt" gezonden over het reis verbod dat aan de bekende Braziliaanse aartsbisschop Dom Helder Camara zou zijn opgelegd. In hun brief doen de groepen een dringend beroep op de pauselijke vertegen woordiger alles in het werk te stellen dat het Vaticaan uit drukkelijk meewerkt om op heldering te verschaffen In de verwikkelingen rond Dom Hel der. Onder meer vragen zij dat de argumenten voor dit kerke lijke verbod Brazilië te verla ten worden openbaar ge maakt. Verder dringen de groe pen er op aan dat Dom Helder Camara in de toekomst open lijk steun krijgt voor zijn pro fetische zending, „zodat er ook geen onduidelijke berichtge ving kan ontstaan". Deze bondsdag trok ruim 1600 jonge ren uit het hele land. De dag had als thema meegekregen. Hard zijn voor de ander of hart hebben voor de ander. Ds H. P. Brandsma stelde de diagnose in zijn toespraak: „Hard zijn voor de ander": een houding van vervreemding van God en elkaar, die hij In wereld en kerk aanwees. Daarna noemde ds J. Plantinga als therapie: „Toen God zag dat er geen mens meer was, werd Hij zelf mens en wie door die mensenliefde van God geraakt wordt, krijgt een ander hart". In het appèl aan het eind van de dag werkte ds M. de Boer deze zaak heel praktisch uit: „Heb nu ook een hart voor de ander en niet alleen via een collecte voor de verre ander, maar begin nu maar eerst eens bij die naaste ander, thuis, op school, je vriend en vriendin. Maar dan ook SCHADEVERGOEDING „Of hij schadevergoeding zal eisen voor het hem aangedane onrecht is niet bekend." Zoiets zei de nieuwslezer aan het slot van een mededeling, dat een inwoner van Rijswijk bij een aldaar gepleegde bankoverval een Jaar geleden veroordeeld was. Nu is uitgekomen dat zijn veroordeling ten onrechte was. De dader heeft zich gemeld. De man is inmiddels, na een jaar gevangenis, vrijgelaten. „Of hij schadevergoedingIk schrok een beetje van dit bericht. Ik herkende er iets in. Daar zitten ze dus op te wachten, dacht ik. Doet hij *t of doet hij 't niet? Een afschuwelijke situatie. Je spreekt een vals oordeel uit, stuurt iemand lakoniek naar huis en gaat dan zitten afwachten. Niet die man daar zelf nu werkelijk ook nog om vragen? Vaak worden bij zulke zaken geen mensen gevangen gezet en veroordeeld die uitermate bekend zijn met de wegen om hun recht te verkrijgen. Het zijn mensen die niet graag officiële gebouwen binnenstappen en nog minder graag formulieren met allerlei onleesbaarheden invullen. Maar waarom kan die man dat allemaal niet thuis krijgen? Is het de rechter of wie het ook zijn mag te veel om die ene man hopelijk komt dit toch niet iedere dag voor even op te zoeken en hem zijn mogelijkheden bekend te maken? Moet hij dat zelf aanspannen? Waarvoor hebben we nu al die computers waarin onze gegevens opgeslagen liggen? Die zouden toch voor hetzelfde geld ook eens ingezet kunnen worden niet alleen om onrecht op te sporen, maar ook om het ongedaan te maken, voorzover daarvan in zo'n geval sprake kan zijn. Iedereen zal hier gemakkelijk een groot gat in onze „voorzieningen" kunnen constateren. Ik herkende het als dat gat waarvan mensen spreken die jaar en dag van het kastje naar de muur gestuurd worden om erachter te komen op welk pensioen ze recht hebben. Waarom rekent de overheid dat niet uit en verrast de gegadigden met een kant en klaar opstelling? Voor mijn part dan in de bekende blauwe enveloppe, waarin we ook altijd zo keurig uitgerekend krijgen wat we zeil nog schuldig zijn (waarvan overigens geen kwaad). V DE 'var bui da| hei int tici wa am de vai wa (Van een medewerker) APELDOORN „Op deze bondsdag komt de ander aan bod Dit volgt logisch uit het behandelde jaarthema: Geloven met mond, hart en handen". Met deze woorden opende ds A. Broers- ma, voorzitter van de christelijke gereformeerde jongeren orga nisatie (CGJO), de bondsdag van de CGJO sectie plus 16. teMS doen: uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend." Tijdens de middagpauze konden de bezoekers napraten met ds Brand sma en ds Plantinga. Het pauzepro gramma bood daarnaast een optre den van de gospelgroep de Challen gers uit Velp, een muziek- en samen- zangprogramma, een film van het Leger des Heils, waarin men kon zien hoe in het leger de aandacht is ge richt op de ander, en de film „Ik hou het wel voor gezien", die een beklem mend beeld geeft van de levensvisie van een drugverslaafde; de begelei ding van deze film werd verzorgd door medewerkers van de stichting De Regenboog, die zich op het ter rein van de drugbestrijding bezig houdt met de opvang van verslaaf den en met preventie. De collecte van deze bondsdag, die bijna 3000,- opbracht, was bestemd voor een bouwproject van deze stichting. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Veere: F Kalis kand l_ Amsterdam: te Leerdam: E. J. Riet-Psl< veld te Temeuzen. ftlle Aangenomen naar Rotterdam (stu->hc dentenpredikant, toez.): M. van Oos-[et terzee, wetenschappelijk hoofdamb- L tenaar aan de rijksuniversiteit te,Ql Utrecht, wonende te Driebergen;^1 naar Heinkenszand (toez.): H. J. J. Radstace kandidaat (leraar gods dienst en maatschappijleer aan hetnd( prof. dr G. v. d. Leeuw-mavo) tefl°I Amsterdam. öe Bedankt voor Hoofddorp: B. Wallet®el3 te Driebergen; voor Alblasserdam:*rh K. Pot te H. I. Ambacht: voor Hier-eidl den; C. v. d. Bergh te Rotterdam-rns Zuid. GEREF. KERKEN Beroepen te Schoonhoven/Willige Langerak: F. P. van Stam te Koude- kerke; te Staphors/Rouveen (toez.): W. J. Molenaar, kand. te 't Harde. GEREFORMEERDE KERK Beroepen te Domburg-Gapinge: G, van der Veere te Drachten. 11e AC Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wlbautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 iRed en klachten) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 ladv.) DEN HAAO/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/ORONINOEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. De vergelijking doet platvoers aan. maar er zit wat in: het gaat met ver driet als met kiespijn. Ik bedoel: ver drlet ls niet constant. Soms is de pijn onhoudbaar, zoals die kiespijnlijder duidelijk maakte door in de Delfsha- vense Schie te springen. Soms lijkt het leed even weg, om je onverhoeds in volle omvang weer te overmeesteren. Er zijn perioden met vlagen, weer an dere uren van dolfe pijn. Kortom er is een complete schaal van gevoelens en schakeringen in verdriet zowel ais in pijn. Het verdriet moet verwerkt worden. In de serie Pastorale Handreiking is bij J. N. Voor hoeve, Den Haag. een boekje verschenen van Laura Reedijk - Boers ma. getiteld Met moeite en pijn, over het verwerken van verdriet (72 blz., /8.90>. Drs. L. C. J. Reedijk-Boersma (1932) ls als predikante voor bijzondere werk zaamheden verbonden aan de hervormde ge meente van Zeist Zij studeerde theologie en pastorale psychologie. Haar man, J. S. Ree dijk, is psychiater. Sprak ik over schakeringen in het verdriet de schrijfster citeert de dichteres Vasalis, die gewaagt van "zoveel soorten van verdriet". Met die soorten zijn de zo uiteenlopende oorzaken van het leed bedoeld. Mevrouw Reedijk wijdt het beginhoofdstukje aan deze verscheidenheid Ze schrijft helemaal van door dr. C. Rijnsdorp haar pastorale ervaring uit, met haar theore tische scholing als onmisbare achtergrond. Uit de praktijk Het gaat dus over gevallen uit haar praktijk, die allemaal iets aparts en persoonlijks heb ben. maar toch tevens een algemeen menselij ke kant vertonen. Een oud vrouwtje is jarig, een vriend treurt om een gestorven vriend, er zitten dametjes in de ziekenboeg, sterfgeval len volgen elkaar op, kinderen worden mis handeld en verwaarloosd, vele volwassenen lijden onder isolement, vaak verwekt het lij den bij de omgeving afgrijzen, alleen zijn maakt nerveus en bang. kortom al deze soor ten van verdriet moeten worden verwerkt, althans doorstaan. De lijder moet over zijn verdriet kunnen prateit Je wordt zomaar niet wijzer of gelou terd door het verdriet Soms kan wrok of woede zich plotseling meester maken van iemand die met een groot verdriet rondloopt Daarom zegt de schrijfster: klagen mag en wie wil helpen moet geduldig kunnen luiste ren, zonder overigens dat geduld te laten merken. Mag ik er dit bijzeggen: laat hem of haar die luistert zijn voeten en handen stil houden. Aandacht en roerloosheid dienen sa men te gaan. En dan is er dat kostbare zwijgen Wat zijn er toch een mensen die hun mond niet kunnen houden. Wending „Veel Ujden is zinloos", schrijft mevrouw Reedijk. „Ieder moet een eigen zin geven aan. en ontdekken in zijn verdriet". Op dit punt gekomen neemt het boekje een theologische wending. Bonhoeffer schreef: „Christus helpt ons niet krachtens zijn almacht, maar krach tens zijn zwakheid, zijn lijden." Het boekje eindigt met de laatste woorden van een ster vende: „Ik begrijp nog niet alles, maar enkele dingen begin ik te begrijpen". Men ziet: een bescheiden opstelling, waarbij het te doen is om echtheid en waarachtigheid. Vurige gelovers zoals Da Costa (gestorven in 1860) en Léon Bloy (gestorven in 1917) zijn moeilijk gestorven. Onder invloed van de romantiek behoorde een christelijk sterfbed een soort apotheose te zijn. Hoewel zulke sterfbedden wel voorkomen (ik spreek uit ervaring), is dit geen regel. Sterven is niet mooi, al komen er „mooie" sterfbedden voor. De romantische idealisering zijn we gelukkig kwijt. Enkele uitspraken Ter kennismaking enkele uitspraken tot slot. „Kinderen die geen liefde krijgen, kunnen die ook niet geven. Zo ontstaat de vicieuze cirkel waar men niet meer uit kan komen" (25). „De angst om verlaten te worden, de angst voor liefdesverlies. Dat is geloof ik de grote angst bij kinderen en „grote" mensen' (28). „Het is een veeg teken wanneer mensen gewoon niet meer weten wat ze moeten doen als ze staan tegenover een mens in een noodsituatie, die zich geen raad weet van wanhoop of verdriet" (36). „Buitenstaanders wennen heel snel aan het leed van een ander, en gunnen de ander maar weinig tijd voor verdriet" (37). „De ver houdingen tussen mensen liggen zo gevoelig. Het is moeilijk je niet een klein beetje „ho ger" te voelen dan degene die je helpt" (43). Staring dichtte: „Wordt eikenschors bij 't pond gewogen./Men weegt kaneel bij 't lood Eigenlijk zou dit boekje een kaneelkleurige omslag moeten hebben meegekregen GEREF. KERKEN (VRIJG.) Aangenomen naar Vleuten-Breuke- len A. J. Monnema, kand. te Kam pen, die bedankte voor Blokzijl, Heerde-Wapenveld, Kornhorn-Ma-^ rum; Loenen-Weesp, Marknesse-Na gele, Pernis, Vrouwenpolder en Zuidwolde. Bedankt voor Bunschoten: H. W. Ophoff te Bedum; voor Zuidlaren:L* M. Brandes te Ermelo. GEREF. KERKEN (VRIJG. B V.) Rectificatie: ds J. Kranenburg te Groningen is niet beroepen te Assen. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Schiedam: P. Beek huis te Noordeloos. Bedankt voor Amsterdam-Noord, E. E. Slofstra te Broek op Langedijk. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Apeldoorn: A. Moer kerken te Nieuw Beijerland. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Alblasserdam: M. van Beek te Opheusden. Ds. P. J. Madern Op 62-jarige leeftijd is overleden d< christelijke gereformeerde doven predikant ds. P. J. Madem te Scher penzeel. Ds. Madern werd vier jaai geleden predikant, speciaal voor dit werk. Er zijn in Nederland drie fullti me predikanten voor het dovenpas toraat: een hervormde (ds. F. A. L Franken te Zeist), een gereformeer de (ds. J. J. Lamme te Delft) en een christelijke gereformeerde, die onderling overleg elk een deel vai Nederland voor hun rekeninj nemen. Vijfdaagse cursus hulpverlenings^ m gesprekken voor beginnende vrijwil ligers o.l.v. Jos van Dijk, 3-5 april. 25- 26 mei, Guldenberg, Helvoirt (tel, 04118-2424).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2