Het gerieflijke leven met Guru Rajneesh ïi'<m rcN i V J' Conferenties Gesprek r.-k en prot. kerken Europa Wereldraad komt met energieprogram Wereldraad vraagt half miljoen voor Libanon UIT DE KERKBLADEN De diepere betekenis van de wijn coupon VANDAAG Voorbijgang* DINSDAG 28 MAART 1978 KERK Trouw/Kwartet Van een medewerker Naarmate ln de vorige eeuw de contacten tussen Europa en Azië Intensiever werden, is de belang stelling voor Oosterse filosofische en religieuze opvattingen sterk ge groeid. Niet alleen vanuit weten schappelijke hoek ontstond inte resse hoe men in dit deel van de wereld kernvragen als het doel en de zin van het leven benaderde Verhalen kwamen in omloop over Indiase yogi's die ongelooflijk* din gen presteerden en guru's die, als te je als leerling aannamen, de weg tot verlichting konden leren. Ro mantische ideën ontstonden over India, waarop door romanschrij vers als Hermann Hesse behendig ts ingespeeld. Dit heeft ertoe geleid dat nog steeds velen naar India trekken om een guru te zoeken De ontluistering komt snel: om iets te bereiken moet men hard werken en afstand doen van veel wereldse ge noegens. Men wendt zich daarom liever tot guru's die het niet zo nauw nemen: iemand als Rajneesh ln de stad Poona. Zijn boodschap is een mengeling van oosterse en wes terse gedachten, gekomblneerd met de aanbeveling zo prettig mo gelijk te leven. Dankzij het feit echter dat hij veel mensen met problemen heeft geholpen heeft hij een grote groep volgelingen gekre gen die over de hele wereld ver spreid zijn. In ons land bestaan ln Amsterdam en Den Haag RaJ- neesh-centra. Gemakkelijk Rajneesh wil zijn volgelingen hel pen dezelfde staat te bereiken als hijzelf, nl. Verlichting Deze term wordt meestal gebruikt om die geestestoestand aan te geven waar in men in een flits alles doorgrondt Zo zegt men dat de Boeddha Ver lichting heeft bereikt na vele Jaren van vasten en meditatie. Bij Raj neesh gaat het allemaal wat ge makkelijker. Zijn volgelingen heeft hij de titel „sannyasi's gegeven. In de Hlndu-traditie wordt deze titel gegeven aan diegenen die afstand deden van wereldse begeerten en zichzelf een strakke discipline op legden. Zijn „sannyasi's hoeven zich echter geen enkele wereldse geneugte te ontzeggen. Op allerlei manieren mogen zij zich amuseren en de Meester zorgt er dan wel voor dat ook zij de „Verlichting" berei ken. Werkend op de grens tussen „Oost" en „West" is Rajneesh voor de één guru, voor de ander echter een groot therapeut. Hij heeft na melijk veel mensen met psychische problemen geholpen hun moeilijk heden te overwinnen. Er zijn tallo ze gevallen van mensen die geeste lijk volkomen in de kreukels zaten en door hem geholpen zijn. Het zijn zoekende mensen die bij hem ko men: Wie ben ik en wat ben ik? Hij geeft dan advies, helpt ze. maar is méér dan adviseur. Men moet zich volledig aan hem overgeven. Het is niet meer nodig zelf te denken, dat doet hij voor je. Te klein Rajneesh werd ln 1932 geboren. In 1953, op 21-jarige leeftijd, bereikte hij Verlichting. Tot 1966 was hij docent filosofie aan een universi teit In dat Jaar ging hij zich volle dig op het verbreiden van zijn boodschap toeleggen. Na enige tijd had hij zo veel volgelingen, dat een ashram (leefgemeenschap) werd gesticht Hieruit is de huidige ash ram voortgekomen, die door de ge stadige groei van het aantal van zijn aanhangers inmiddels ook al weer te klein is geworden. Binnen de ashram leven konstant 200 san nyasi's. de anderen kunnen er niet meer bij en zorgen ervoor dat de hotels in Poona vol zijn. Voor zijn verjaardag op 11 december waren de laatste keer 6000 mensen van over de hele wereld naar zijn woon plaats gekomen. Sinds 1970, toen mij met de inwijdingen tot sanyas is begonnen, hebben meer dan 20.000 personen deze inwijding on dergaan. Zijn volgelingen komen uit alle landen van de wereld, maar de Indiërs laten verstek gaan. Zij vinden hem een oplichter die er alleen op uit is een hoop geld te verdienen en een lekker leventje te leiden. Dat zovelen hem als geeste lijk leidsman aannemen, komt voor een groot deel door zijn persoon lijkheid. Een van zijn volgelingen verklaarde: „Toen ik voor het eerst een persoonlijke ontmoeting met de Meester had, voelde ik dat ik voor iemand stond die mij kende, begreep, me volledig doorgrondde en het beste met met voorhad." Daarom kon hij zich volledig aan hem overgeven. Ontroerend Rajneesh zegt een techniek te ge ven, een methode om jezelf te leren kennen. De manier is naar zijn le zingen te luisteren en aan één of meerdere van de meditatiegroepen deel te nemen. De lezingen zijn een merkwaardige gebeurtenis. Som migen, die de ontroering te veel wordt, moeten tijdens de lezing worden verwijderd. Anderen knie len na afloop in eerbiedige medita tie neer voor de plek waar de Mees- •%- V-. Guru Rasjneesj ter gezeten heeft. De inhoud van zijn lezingen is een mengeling van wijsheden, waarheden als koelen en onzin. Zijn hele boodschap is nl. een samenraapsel van Oosterse en Westerse filosofie, psychologie, en dat alles vermengd met zijn eigen opvattingen. Dat hij daardoor zich zelf vaak tegenspreekt door van daag iets volkomen tegengestelds te zeggen aan wat hij gisteren zei, wordt door zijn volgelingen als zoe te koek geslikt. „Hij maakt een grapje met ons" of „hij stelt ons op de proef". Ook zijn therapiegroe- pen omvatten zo veel mogelijk soorten therapieën, maar bevatten niets nieuws. Hij hééft nl. niets nieuws te brengen, geen leer, geen filosofie. Ook geen religie, hoewel het op het eerste gezicht wel lijkt of het wel iets in die richting is. Zijn volgelingen moeten in het oranje gekleed gaan, met een kralenket ting om hun hals, waaraan zijn foto hangt. De manier waarop een aan tal van zijn volgelingen tegen hem op kijkt doet niet aan een normaal mens denken. Hij claimt echter dat christen, jood, atheïst, hindu of wat dan ook is. Een naaste medewerker zei echter: „Ik zou niet precies wat het is op het ogenblik, maar het zou wel eens een religie kunnen worden na Rajneesh' dood." Begeleiding Zijn volgelingen vormen een bonte groep. Ze wonen over de hele we reld en beslaan alle lagen van de bevolking. De reden echter waarom zij Rajneesh als guru hebben aan genomen is voor allemaal dezelfde: ze konden zelf de problemen niet meer aan en zochten iemand om hem te begeleiden. Velen hebben iemand nodig die de verantwoorde lijkheid van hun schouders neemt en hen zegt: „doe dit, doe dat'. Vaak kan men dingen bereiken die men zelf niet aandurfde, angsten worden opzij gezet door zijn op dracht. Een meisje bijvoorbeeld had moeite een relatie aan te gaan. Rajneesh gaf haar opdracht iedere dag kontakt te hebben met een andere jongen. Na vier dagen had ze al iemand ontmoet bij wie ze wilde blijven. De opdracht had haar geholpen haar verlegenheid te overwinnen. Voor diegenen die zodanig met zichzelf in de knoei zitten dat ze bereid zijn afstand te doen van hun eigen mening en verantwoordelijk heid, kan Rajneesh dikwijls iets doen. Zijn therapieën werken vaak en velen zijn dankzij hem voor een volledig mislukken van hun leven gespaard gebleven. Zij echter die zich wel bewust zijn van hun eigen verantwoordelijkheid in het leven en niet geloven die te kunnen ont lopen door zich achter de brede rug van een guru te verschuilen, hen heeft Rajneesh niets te zeggen. Hij heeft geen filosofie en geen religie. Alles waarmee hij in kontakt kwam heeft hij door elkaar gegooid. Een guru zonder boodschap. Inlichtingen zijn verkrijgbaar op het adres: Pieter Paulstraat 6-1, Amsterdam, tel. 020-225005) Op ioek naar een andere kerk in een andere samenleving, weekend voor basisgroepen en kritische ge meenten, 1-2 april. Den Alerdlnck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). Evangelisatie-contactdag evange lische traktaat-zending, met o.a. Elly en Rlkkert, zaterdag 1 april. De Plint, Amersfoort Inf. tel. 01859-4525 Tot uw dienst, toerusting- en In spiratieweekends Belgische evange lische zending. 1-2 april te Hattem en 8-9 april te Rijswijk (ZH). Aanm. BEZ, Erfstraat 10, Genk (België). Luthers meditatieweekend, 31 maart-2 april. Kasteel Hoekelum te Ede Inf. en aanm. tel. 055-213670 Zending in Nederland, vergade ring hervormde bond voor inwendi ge zending op g.g., zaterdag 1 april, 13.45 uur, De Schakel. Nijkerk. Spre ker ds C. 8noel. Inl. tel. 033-11949. ZORICH (ANP) Voor het eerst sedert de Reformatie zullen de ker ken van Europa elkaar ontmoeten ln een vier dagen durende bijeen komst ln ChantiUy bij Parijs. Het gaat om een ontmoeting 10-13 april tussen de 40 vertegenwoordigers van de Conferentie van Europese kerken (KEK) en 40 afgevaarigden van de Europese bisschoppenconfe renties van de r.k. kerk (CCEE). Na mens de Nederlandse bisschoppen conferentie zal bisschop J. Möller van Oronlngen eraan deelnemen. Hij wordt vergezeld van de perschef der r k. kerkprovincie. H. Kouwen- hoven Over de doelstelling van deze confe rentie verklaarden dr Olen Oarfleld Williams namens de KEK en dr Ivo FQrer namens de raad van Europese bisschoppenconferenties, dat het bij de vergadering ln Chantilly erom gaat de fundamenten te leggen voor de eenheid. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/ORONINQEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. GENEVE (ANP) In een brief aan alle ledenkerken, heeft de secreta ris-generaal van de wereldraad van kerken, Philip Potter, aandacht ge vraagd voor het actieprogramma „Energie voor mijn naaste". Het energie-besparend en -delend pro gramma is een initiatief van de on derafdeling Kerk en Samenleving (Church and Society) van afdeling 1, Geloof en Getuigenis (Faith and Witness). Deze plannen werden ln augustus vorig jaar door het cen traal comité van de wereldraad goedgekeurd. Een energiegroep houdt zich sinds 1976 binnen de onderafdeling Kerk »n Samenleving bezig met het ener gievraagstuk en komt tweemaal in het Jaar bijeen. Vorige maand be sloot het uitvoerend comité van de wereldraad tijdens zijn vergadering ln Zürich tot „een oproep aan de kerken over energiebesparing voor een rechtvaardige samenleving". Verantwoordelijk voor het program ma „Energie voor mijn naaste" is dr Lysaneas Maciel. Dr Potter vraagt de ledenkerken de actie, „Energie voor mijn naaste" aan te bevelen bij de plaatselijke gemeenten en andere groepen. Ook wil de wereldraad graag de ervarin gen horen van mensen, die al met dergelijke activiteiten bezig zijn. Suggesties worden aan de hand ge daan om energie uit te sparen: min der gebruik van licht, elektrische apparaten. energieverbruikende transportmiddelen. verwarming, e.d. Men wijst er tevens op, dat de rijke landen ln staat zijn talent en deskundigheid aan te wenden om te zoeken naar energiebesparende middelen. Kernbewapening zonder neutronenbom al erg HANNOVER (EPD) Ook zonder de neutronenbom dwingt het ver stand ons tot stopzetting van de wapenwedloop. Dit zegt de vice- voorzitter van de kanselarij van de evangelische kerk in Duitsland, dr. Erwln Wilkens in Hannover in een persoonlijke notitie over de neutro nenbom. Het neutronenwapen maakt duide lijk aan wat voor afgrond van zelf vernietiging de mensen al Jaren staan, zegt Wilkens. Hij meent dat door de neutronenbom de zinloos heid en de ethische verwerpelijk heid van de atoombeweging niet wordt vergroot Daar komt volgens hem bij dat het kernwapen door de wederzijdse afschrikking er voor ge zorgd heeft dat de wereld tot dusver voor een grote oorlog gespaard Is gebleven. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De wereldraad van kerken ln Oenève heeft zijn leden kerken een half miljoen gulden ge vraagd voor eerste hulp aan vluchte lingen uit Zuld-Libanon. De stich ting oecumenische hulp ln Utrecht heeft reeds 25.000 gulden als eerste bijdrage beschikbaar gesteld. Vandaag eens geen kerkbladen in de strikte zin van het woord. Wending is de 33e jaargang Ingegaan met „een nieuw jasje" (de uitdrukking is van de redactie): er staan nu ook plaatjes ln. Overigens schrijft de re dactie: „De ingeslagen koers blijven we vasthouden. Dit betekent: we kiezen in ons beleid voor die bewe gingen en lijnen waarlangs groepen (kleine soms) ln samenleving en kerk aan alternatieven werken: nieuwe exegese, nieuwe geloof staal (messlaanse herkenningen): we ne men deel aan de dialoog christen- dom-marxisme, aan bezinning op de bewapeningswedloop." De onderti tel heeft er een woord bij gekregen: „maandblad voor evangelie, cultuur en samenleving". In dit nummer o.a. een interview van Maria de Groot met rabbijn Awraham Soetendorp. Daaruit dit fragment over zijn va der, de ln 1976 overleden Jacob Soe tendorp: Ja. ik heb heel veel met mijn Vader geleefd, van mijn Vader ge leerd. En de laatste tijd zei hij, dat het leerproces nu wederkerig was geworden. Ik heb veel teleurstelling bij hem meegemaakt. Misschien is dit een moment om daarover te spreken. Mijn Vader had een bijbel se geschiedenis geschreven voor kinderen. Het zou een boek worden voor de zondagsscholen, waarmee hij veel contact had. Dat boek ls toen afgewezen en mijn Vader voel-, de daarin toch wel: het was te Joods. Een moeilijk moment ls ook ge weest. toen zijn these over de bin ding van Izaflk niet is aanvaard door de Universiteit van Lelden. Het feit dat hij nooit heeft kunnen doceren, Tenach, Joodse gedachten, aan één van de Universiteiten in Nederland, ls een heel teleurstellende ervaring geweest. Ook in de discussie over Israël heeft hij grote problemen ge had, toen zijn overgevoeligheid geen klankbodem vond. Ik wil alleen maar zeggen: dat zijn allemaal ele menten die ik niet vergeet. Aan de andere kant heeft hij altijd met zo veel enthousiasme dit werk gedaan. Als klein jongetje heb ik met hem al geworsteld over teksten. Ik weet nog, toen lk dertien Jaar was. net bar mitswa was geworden, toen moest ik een groep rondleiden in de Synago ge. Mijn Vader was moe en zei na afloop van de dienst: ga jij maar uitleg geven. Het was een groep uit Lelden. Men vroeg mij allerlei din gen en tenslotte zei een professor: wat ls nou de betekenis van de wijn? Toen zei ik: de wijn, teken van vreugde, verheugt het hart van de mensen, blijdschap Toen zei hij: nee, maar wat is de diepere beteke nis van de wijn. En ik zei: tja. dat weet lk eigenlijk niet. Toen zei die professor: jongetje. Jij moet nog heel veel leren. Verstoord ging lk naar boven toe en lk zei tegen mijn Va der: hoe kun Je me dergelijke dingen laten doen, Abba, lk weet nog veel te weinig. Toen zei hij: wat weet Je dan niet? Ik zei: ik weet niet eens wat de betekenis van wijn ls Mijn Vader antwoordde weet Je niet wat de betekenis van wijn is, dan is het Tekening in Voorlopig bij het artikel van ds. J. J. van Hille (zie „Feestvieren"). inderdaad heel erg. Wat betekent de wijn dan, zei ik. Nou, zei mijn Vader, dat is een teken van vreugde, ver heugt het hart van de mensen, blijd schap. Toen zei ik: maar wat is de diepre betekenis van wijn. Mijn Va der antwoordde: als Je zulke vragen stelt, dan kun je inderdaad nog geen les geven Wat valt er eigenlijk in de kerk te vieren, nu, hier, in deze tijd? vroeg de redactie van Voorlopig aan de remonstrantse dominee J. J. van Hille. Uit zijn antwoord: Wat valt er te vieren? Soms denk je. dat wij in de maatschappij een tijd perk zijn Ingegaan zonder feesten, waar niets meer gevierd wordt. Nu rest ons de show als shadow van het feest. De lach- en bruimanifestaties in theaters, de goudbenlge vedettes ln stadions omstuwd door verering en vernleldrift, de sterren met hun droom-schone geschenken ln de stu dio's. Feesten die ons de adem moe ten benemen en waar de tienduizen den (liedjes en pieken) voor nodig zijn om ze te „vieren". Anderzijds worden de intieme, informele feest jes gebouwd voor een verjaardag, een promotie of om er beter van te worden, met drankjes, hapjes en plaatjes, onder elkaar, met de „in crowd". Wat kan de kerk (in Nederland) daar tegenover zetten? Heeft zij een kwalitatief alternatief dat öpkan tegen de show? Nee. op geen velden en wegen. Want ln de kerk ben Je er niet uit, ontspan je je niet. kom Je niet even wat anders doen. Want in de kerk word je met de neus op de werkelijkheid ge drukt. voorzover die verstaan wordt. Want de kerken doen dat onderling héél verschillend. BIJ de één zijn dat de zonden, die afgewassen zijn, maar die er toch zijn en wijdlopig beleden worden. Bij de ander is het de troost, die breeduit gemeten wordt, omdat wij die allen en altijd nodig hebben, onverzadigbaar Bij weer een ander is de werkelijkheid de angst voor de goddeloosheid van de wereld en de ketterij van de soci alistische heilsleer, met pastoraal geduld en rethorische overtuigings kracht bestreden en weerlegd. Bij nog een ander is het de verontrus ting van een wereld waar alles kan 'en alles gebeurt om mensen, bees ten. de hele vegetatie het leven te, ontnemen, waar het horizontalisme) op het verticalisme van het evange-) lie gekruisigd wordt. En dat alley wordt op velerlei wijze omspeeld •met klare en cryptische talen en riten,- waar vreemdelingen en ver vreemden niet door overtuigd wor den, laat staan de zin van de viering verstaan. Is bekering voldoende, we dergeboorte mogelijk, welke omme- ker moet komen, bij wie en voor wat? Kunnen de gelovigen nog geloven, bij welke prediking dan ook, in de komst van het Rijk, in Gods genade, in Christus' wederkomst, als zij op welke wijze ook op de werkelijkheid van de kerk worden gedrukt? Geen wonder, dat de buitenstaander (en wie is dat niet?) geen feestelijke indruk krijgt van de „viering" ln de kerk, of ze nu geladen is met ortho doxie of welke modaliteit ook, ka tholicisme of reformatie, licht- of zwaarvoetlge melodieën, liedtek sten en preekstijlen. Want dat kan niet, de werkelijkheid is te boos, individueel, sociaal, politiek en de kerk kan moeilijk aankomen met de troost en inspiratie van „zoek de zon op, want dat is fijn", omdat die boodschap voor de kerk ongeloof waardig is. Dieventaal En in In de waagschaal is er dan Geld en machl fijn nog steeds veel te belangrijk in onze maatschappij Het CNV wil daar vanaf. Het CNV wil werkelijke vernieuwing Samen met .100.000 leden werkt het CNV aan een samenleving waarin niet geld en macht, maar gerechtigheid en naastenliefde de boventoon voeren Vvilt n daar ook aan meewerken"' Naam: Plaats: Beroep: Handt.: Ja, dat wil ik ook en _m/v Ad res: Geb. datum:. Bedr. tak: Datum: Na Pasen vandaag dinsdag 28 maart 1978 Na Pasen staan we er altijd een beetje vreemd op. Als het goed is heb je een paar goede dagen beleefd, ln welk opzicht dan ook. Je bent een beetje verder geholpen, want ook geloven is een voortdurend leerproces of je hebt een ander een beetje verder kunnen helpen, want geloven is ook altijd om je heen kijken; maar dan sta je daar die dinsdagmorgen, na Pasen. Het kerkelijk jaar is dan zo gek nog niet. Als je je daar mee bezig houdt wordt je meteen op gang geholpen. De grote vreugde-tijd is aangebroken, de veertigdagentijd van Pasen is afgesloten en de Paasdag zelf was di eerste dag van de vijftigdagentljd, de zeven weken die naar Pinksteren! leiden. Vijftig is meer dan veertig. Het is een langere tijd die ons van de vervulling (hèt woord in het Pinksterverhaal) scheidt. Een langere reis ook. Ook niet helemaal een vreugdevolle zaak. Wel met de ontdekking van de zin van ons leven, maar ook nog midden in de wereld van de onzin. En dat eerste moet dan staande blijven. Dat is geen kleinigheid. De betrokkenheid! bij de gekruisigde en opgestane Heer moet onderhouden en geoefend worden. Je kunt eigenlijk niet een beetje uitvieren, want dan is 't gauw gebeurd. Je moet attent blijven: hoe gaat het verder met die beweging die Hij op gang bracht? nog altijd dr. W. Barnard, die spon taan opschreef wat hij dacht toen hij een feministisch artikel las: Juist deze dagen krijg ik een tijd schrift in handen met bijdragen van allerlei theologen, waaronder een ar tikel van een vrouw tégen de zo kenmerkend mannelijke eenzijdige kuituur waarin wij worden grootge bracht en kleingehouden. Ik citeer het spontaan opgeschreven com mentaar: „Een nogal feministisch stuk, zo te zien. En dat ontstelt mij, het slaat mij uit het veld, stemt mij verdrietig en boos. Waarom? Waar om stuif lk zo op en voel lk mij zo gekwetst als ik dat lees? Dat wil ik nu wel eens weten en verantwoor den. En als ik mij dat afvraag is het eerste wat bij me opkomt: om de taal ervan. De hoogpolige taal er van. Die theologen. Dat academisch dialekt. Het intellectuelenbargoens. Niet omdat het een vrouwelijke the oloog is die hier schrijft ergert mij het stuk, maar omdat het een theo logische vrouw is. Een theologische man zou mij ook ergeren. Maar (ik geef het toe) een theologische vrouw ergert mij meer. Alweer: waarom? Omdat ik van een vrouw dat dieven- taaltje niet verwacht. Omdat het zo kenmerkend mannelijk is, mascu- lien-technocratisch, androgeen-ana- lytisch, (o ja, ik weet ook van wan ten!) om met dat wetenschappelijke leuzenstelsel te wapperen, om dat pedante begrippenbargoens te mompelen, dat affront aan wat toch „moedertaal" heet! En van een vrouw zou je dus verzet daartegen verwachten! Zoals je ook van „gode- geleerden" opstand ertegen ver wachten zou. Maar nee. Van beide kanten nee. Een theologische me vrouw is net zo erg of erger als een theologische meneer. Dubbel zo erg. Degenen die in oproer raken tegen het sexisme helpen ons op die ma nier geen stap verder. Nee, dat mas culine begripsdenken moet niet wor den overgenomen en aangewend door vrouwen die willen opkomen tégen het exclusieve en vóór de he ling van het menszijn, voor de sja- loom van Adam! Het spreken van moedertaal mag door haar niet ver loochend worden om maar mee te tellen bij het wetenschapperdom! En je moet blijven leren en om je heen blijven kijken. Maar wel omgeven door twee grote gebeurlijkheden, Pasen en Pinksteren. Er liggen vijftig dagen tussen, ze vallen nooit op één dag, maar zo is 't met ons leven. En het kan wel. In de nabijheid van Hem die ons meenam. Vaak terwijl wij ons verzetten of 't nauwelijks helemaal wilden. Maar ook daarin hebben we elkaar. Om het samen te doen. In je eentje zal 't te moeilijk zijn. 't Is ook niet eens de bedoeling. Sjelkow De 82-Jarige voorzitter van de in <J Sovjet-Unie verboden geloofsgdAl meenschap der zevende-dag-advertde tisten, Wladimir Sjelkow, ls in Tasjee kent, de hoofdstad van Oezbeki»k« tan, gearresteerd. Hij heeft al 27 jaai ge vanwege zijn geloofsovertuiging ge to vangen gezeten. Sjelkow was sedertve 1967 vrij, maar stond wel constant dr onder bewaking van de geheime po te litie. Hij werd gearresteerd ln diVj woning van zijn dochter in Tasjfo kent. Tijdens de huiszoeking weree den de vloeren met bijlen en breek: zers opengebroken. Tegelijkertlj'di werden huiszoekingen gedaan in d huizen van andere adventisten. wei ce ekijU; rtljdre n dr W m i I U kunt deze bon in een envelop zonder postzegel opsturen I naar het CNV, Antwoordnummer 1096, 3500 VE Utrecht. Prof. G. L. Goedhart De nieuwe hoogleraar voor prakti*" sche theologie aan de protestants! y1" theologische faculteit te Brussel*" prof. dr. G. L. Goedhart, hoopt ojHl woensdag 12 april zijn inaugurelf" oratie te houden over het them! „Praktische theologie: ontmoetii gen in spanningsvelden". De plecl tigheid vindt 's middags om vier u« plaats in de kerk op de Nleuwi Graanmarkt te Brussel. Carl Mclntire Dr. Carl Mclntire, de president vai de internationale raad van Christ* lijke kerken (ICCC), heeft een lanj I durig proces tegen het gemeentebe 1 stuur van de Amerikaanse bad plaats Cape May gewonnen. I» i rechter sprak uit dat Mclntires b( oogt, uitsluitend Mient voor godi dienstige doeleinden en daaroi vrijgesteld dient te worden van onroerend-goed-belasting. De reel) bank sprak uit. dat dr. Mclntire e de zijnen „hardwerkende leden val de maatschappij zijn, die geheel zi toegewijd aan de fundament* presbyteriaanse arbeidsethiek c zedelijke verheffing boven stoffeli; gewin stelt." Mendez Arceo De Mexicaanse bisschoppen hebb^ V hun progressieve collega, mgr. S«f gio Mendez Arceo van Cuemavaa A laten vallen. Aanleiding is een vef Zi klaring, die hij begin februari ondt» v; tekende samen met Alfonso-Carld L Comin van de Spaanse afdeling v« „christenen voor het socialisme" b de Nicaraguaanse priester-dicht» n Ernesto Cardenal. De verlclarini h sprak zich uit voor een „gezamenlij r ke strategie" van christenen e p marxisten om de onderdrukten i n bevrijden. Het Mexicaanse episci hi paat zegt nu in een tegenverklaring a dat het evangelie niet is gebonde p; aan een ideologie of politiek syi la teem. Het marxisme heeft een vlii a op de mens, de geschiedenis en 6 d, maatschappij, die onverenigbaari h: met het christelijk geloof, aldus d bisschoppen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2