Opstanding: Opstand tegen de dood Van Eritrea naar Ulrum .at 1 ORGELS CRcp rESTRAAT Nieuwe boeken hun toekomst onze zorg GIRO 2211 VANDAAG Voorbijganger* j> ZATERDAG 25 MAART 1978 KERK Trouw/Kwartet 2 a door drs. J. de Jongh Wat zeggen we als we zeggen „Christus is opgestaan! Wie het zeker weet moet maar niet verder lezen. Jaren geleden zette prof. Kuitert in een artikeltje allerlei uitspraken over de opstanding onder elkaar. Hij eindigde met een stippellijntje ten behoeve van de opvatting van de lezer. Dat werd hem toen niet in dank afgenomen. Sommige mensen vinden, dat je over de opstanding niet verschillend mag denken. Feit is, dat nogal wat 'gelovige mensen bij „opstanding" helemaal niets meer (kunnen) denken, laat staan er iets mee kunnen doen. Wie in een gesprekskring vraagt: wat betekent Pasen voor jullie? loopt de kans een verlegen zwijgen op te roepen. Er wordt misschien iets gezegd over onsterfelijkheid, hiernamaals of het eind der tijden. Was dat de bedoeling van mensen, die de vier verschillende evangelieverhalen over „de opstanding" overleverden? Bij alle verschillen zijn de vier ver halen het over één ding eens: Het graf is leeg. Maar wat dan nog? Daar zijn verschillende verklarin gen voor te geven. Dat wisten de evangelisten ook wel. Ze noemen zelf de mogelijkheid van bedrog door de leerlingen en lijkroof. of verplaatsing door de tuinman. Het lege graf bewijst eigenlijk niets. Het is voor degenen, die het graf leeg aantroffen nog geen reden in de Opstanding te geloven. De ont dekking van het lege graf veroor zaakt dan ook geen vreugde, maar schrik. Verschijningen Alle verhalen spreken over ver- schijningea Dat zijn een ander soort.feiten", dan het lege graf. Ze houden verband met de persoonlij ke betrokkenheid van de mensen bij het verhaal van Jezus. Jezus verschijnt niet aan zijn tegenstan ders. Ook de verschijningen bewij zen niets, ze vertellen aan de be trokkenen iets over de opstanding. De verschijningsverhalen maken er nogal werk van te laten zien. dat de leerlingen hem eerst niet herken nen. Op het moment dat de Opges tane herkend wordt b.v. als HIJ het brood breekt in een huls te Em- maQs, wordt hij niet meer zlntulge- lijk gezien:.hun ogen werden geopend en zij herkenden Hem.en HIJ verdween uit hun gezicht Meermalen is er sprake van een maaltijd. Deelde de eerste gemeen te het brood niet aan huis? Herken- je aan dit samen delen dan soms de aanwezigheid van de levende Heer? Mensen veranderen Wat gebeurt er bij de verschijnin gen? Eigenlijk hetzelfde, als bij de ervaring van Paulus op de weg naar Damascus. Hij zelf stelt die erva ring cp één lijn met de andere ver schijningen a Korinthe 15 vers 8). Wat er toen met hem gebeurde maakt hem tot een ander mens. Dat blijkt doordat hij anders gaat leven. Bij de verschijningen ge beurt er iets met ménsen. Bange en teleurgestelde leerlingen ont dekken. dat de geschiedenis van de Messias niet is afgelopen, nadat Hij vermoord is. Dat het verder gaat; dat HIJ verder gaat. De macht van hen, die aan zijn weg. aan de bevrij ding van arme en verdrukte men sen. een eind willen maken, is be grensd. Zelfs Hem dóden kan de bestaande ongerechtigheid niet staande houden. Hij gaat door! Ze brengen dit onder woorden in de belijdenis: Hij is opgewekt! Dat is een geloofsuitspraak, die verwijst naar iets. dat van bulten op hen toekomt en hun mismoedigheid overwint. Door de Geest van de Opgestane Heer staan zij ook zélf op Ze komen in opstand tegen de vanzelfsprekendheid van dodelijke vonnissen en dreigementen van machthebbers, die maar doen. Een volk staat op Rondom Pasen wordt in de kerken niet alleen vaak gelezen van de bevrijding van Israëlitische slaven uit Egypte, maar ook van bevrij ding uit de Babyionische balling schap. Ik denk aan Ezechiël 37. De profeet krijgt in de ballingschap een visioen, een visie: Hij ziet een dal vol doodsbeenderen. Hij moet daarover de opstanding aanzeggen. De beenderen voegen zich samen, het worden mensen, ze staan op! Het is een beeld voor het volk Is raël. dat in de getto's van Babel de moed opgaf. Babel is hun graf. Maar door de Geest van God staan ze op uit de dodelijke onmacht. Een heel volk staat op en legt zich niet langer neer bij het onvermijde lijke. Lichamelijke opstanding ADVERTENTIE NI KAMPEN LULlX Tel. 05202-12352 ORGELHUIS LELYSTAD klankrijk (kbcstr ZWOLLE D* doop door prof dr R. Bijlsma Ultg Kok, Kampen. 112 pag.. prijs 13JK). De auteur, oud-hoogleraar aan de protestantse theologische fa culteit te Brussel, stelt vragen rond om de doop aan de orde. Dit boekje verschijnt in de reeks „Gemeente van Christus nu", waarmee de schrijver theologie en gemeente dichter bij elkaar wil brengen. Exegetische methoden in discussie door dr G. J. den Heyer. Ondertitel: Een analyse van Markus 10,46 - 13,37. Uitg. Kok. Kampen. 221 pag.. prijs ƒ24,50. Handelseditie van het proefschrift, waarop de auteur, we tenschappelijk medewerker aan de theologische hogeschool van de ge reformeerde kerken te Kampen. De evangelieverhalen leggen sterke nadruk op de lichamelijkheid van de opstanding. Er is wel iets merk waardigs mee: b.v. gesloten deuren, komen en gaan. Wat moeten we daarmee? Het betekent o.a. dat de Opgestane dezelfde is. als de ge kruisigde Jezus. Het kruis wordt niet ongedaan gemaakt. God komt er wel tegen in opstand: Het is er niet mee afgelopen. Wat er verder ook nog allemaal aan die nadruk op de lichamelijkheid vastzit, be waart er ons in elk geval voor de opstanding te beperken tot iets voor het hart of de ziel. Opstan- dingsgeloof is iets van heel je mens zijn. zoals Je leeft en handelt in deze wereld. De opgestane Heer kom ik volgens Mattheüs dan ook tegen in .zijn minste broeders" en dat zijn clan onder andere gevange nen, armen en hongerlijders. Niet los verkrijgbaar Wat zeggen we. als we zeggen „Christus is opgestaan uit de do den!"? Logisch iets anders, dan met een taalkundig zelfde soort zin als „Piet is opgestaan uit zijn stoel". Het is een geloofsuitspraak. Aan de opstanding kun je niet twij felen op de manier, waarop je zou kunnen twijfelen aan bepaalde his torische „feiten" zoals: De Ameri kanen lokten de Vietnamese oorlog uit, of ze deden dat niet. Iemand kan in die zin twijfelen aan het lege graf. Alles wat met de opstanding kan gebeuren, is dat iemand het niet gelooft. Dat wil zeggen, dat de waarheid van de opstanding niet los van onze persoonlijke inzet, op stand, voorhanden is. Of Jezus leeft en mensen bevrijdt en bemoedigt om op te staan uit en tegen de dood, is niet zeker te maken buiten eigen geloofsbeslissing én praktijk om. Opstand Soms zeggen mensen, dat het voortbestaan van de gemeente de klaarblijkelijkheid van de opstan ding aantoont. Maar ook dét is een geloofsuitspraak en bewijst niets. Men weet wel van het bestaan van de kerk(eni). Met zo'n opmerking bedoelt men waarschijnlijk te zeg gen. dat men vindt dat de kerk in de wereld iets oproept en uitdrukt van de christelijke opstand tegen de machten van de dood: onrecht, armoede, eenzaamheid enz. Roept de kerk zo iets op? Zit daar niet onze moeilijkheid? We weten nauwelijks meer wat dood en op standing betekenen. Dat kunnen we ons misschien indenken, wan neer we de bijbelteksten weer eens gingen lezen, als getuigenissen van concrete mensen. De, verhalen ko men voort uit gemeenten van ar men en slaven, die vervolgd werden en gedood, verstoten uit de ge meenschap. Gemeenten ook waar men geléerd had wat „samen de len" betekent. Denken we ons in, wat voor hen en op dit ogenblik voor het grootste deel van de men sen „dóód" betekent. Het is het inbegrip van alle ellende. Dood is voor hen de altijd aanwezige drei ging. Ze ervaren dagelijks, dat de dood een macht is en dat dood zaaien macht geeft. Uitmoorden, folteren, dreigen met neutronen bommen, of werkloosheid, uithon geren, verbannen overal wordt de dood als een machtsmiddel ge bruikt. Geloven ln de opstanding is daarte gen in opstand komen en geloven en hopen, dat het veranderen kan en zal. Het is de kant kiezen van ae gefolterde en vertrapte mensen ón der ons. Roept de kerk dat op? Mijn beperkte ervaring doet me vrezen, dat Pasen bij veel gelovige mensen weinig concreets oproept. Soms denk je, dat de kerk de men sen hetpaasevangelie heeft afgeno men en daarvoor in de plaats een idee heeft gegeven. Wanneer de suggestie wordt gewekt, dat de op standing een historisch feit is on der andere feiten lós van onze ge loofskeuze en praktijk, wordt het licht van Pasen verduisterd. Want geloven in de opstanding heeft nog al wat politieke consequenties, zo als de eerste christenen aan den lijve hebben ervaren. Drs. Jan de Jongh te Enschede is gereformeerd studentenpastor. ADVERTENTIE door A. J. Klei Wanneer ik luisterend naar de nieuwsberichten Iets verneem over de afscheidingsbeweging van Eritrea, denk lk soms: stel Je voor dat er in 1834 radio en televisie geweest waren, dan zou Je waarschijnlijk aldoor op de hoogte gebracht zijn van de vorderingen van de afscheidingsbeweging van dominee Hendrik de Cock, met beelden uit Ulrum en kaartjes van de provincie Groningen op het scherm en met Noortje van Oostveen ln de ether om ons alles goed uit te leggen. Aangezien ik. als ik eenmaal aan 't denken ben, van geen ophouden weet, denk ik verder en vraag me af, of er veel mensen zijn, die met mij wel eens de gedachtensprong van Eritrea naar Ulrum maken. Ik vermoed van niet. de meesten zullen als ze het woord „afscheiding" horen, eerder denken aan een scheuring in een Afrikaans land dan aan een kerkscheuring uit de vorige eeuw. welke ons een ruime sortering van gereformeerde kerken en gemeenten heeft nagelaten. Met het bovenstaande wil niet gezegd zijn, dat lk bij 't minste of geringste in de vaderlandse kerkgeschiedenis duik, het ls meer een uiting van een zekere verlegenheid, nu ik drie boeken over ..De Afscheiding van 1834 in Groningerland" moet aankondigen. Met elkaar een kleine duizend pagina's en daarop zorgvuldig aangetekend het verloop van de Afscheiding op elke centimeter Oroninger grond is dat niet teveel van het goede"» De schrijver, de vrijgemaakt gereformeerde historicus dr J Wesseling. verweert zich in zijn Woord vooraf door erop te wijzen dat Groningen de provincie is. waar de AfscheidingJiet snelst en diepst wortel schoot", maar toch: wie zal ik deze trilogie aanbevelen zonder het gevoel te hebben haar of hem iets in de maag te splitsen? Persoonlijk heb ik geen enkele moeite met deze boeken, lk blader er zelfs enigszins gretig in. Ik ben begonnen met de registers van personen door te nemen, om te kijken of de namen van mijn voorzaten er bij zouden staan. Mijn vader is namelijk in Ulrum (alsjeblieft!) uit afgescheiden ouders geboren en mijn moeder overkwam hetzelfde in Meeden, een dorp aan de zuidelijke rand van het Oldambt. Hun (en mijn) voorgeslacht heeft kennelijk niet vooraan staan dringen bij de Afscheiding, want ik kwam geen familiaire namen tegen. Of mijn grootvader van moederskant trouwens een zuiver kind der Scheiding was, waag ik te betwijfelen: hij was geabonneerd op De Heraut en las des zondags aan het middagmaal de meditatie eruit voor. hetgeen geruime tijd in beslag nam Toen ik ging zoeken naar hetgeen dr. Wesseling over Meeden geschreven had. merkte ik dat het tweede deel van ..De Afscheiding van 1834 in Oroningerland" een inhoudsopgave mist (een beetje lastig, want gelet de opzet van dit werk. dragen de inhoudsopgaven het karakter van een register van plaatsnamen). Ik heb Meeden gevonden en kwam aan de weet. dat daar de bizarre dominee H J Budding, die van 1844 tot 1848 in Groningen stond, eens optrad Dr Wesseling vertelt: ..Terwijl hij aan het preken was. zakte één der Hendrik de Cock, de vader der Afscheiding. hoorders door de omgekeerde emmer, waarop deze zat. Het maakte nogal enig lawaai. Budding hield op met preken en zei: Als wij bouwen en de Here afbreekt, is de prediking ijdel! Hij sprak het Amen uit en liep haastig weg". De kerkeraad van Meeden heeft hem nooit weer te preken gevraagd. Ik vloog vervolgens naar het derde deel. waarin dr Wesseling uitvoerig met Budding bezig is. omdat hij in dit deel de stad Oroningen behandelt. Alvorens mijn lectuur te beginnen, zocht ik ln het personenregister onder de G naar de naam van dr J. H. Gunning J. Hzn. om na te gaan of dr Wesseling het mooie boek van Gunning over Budding geraadpleegd had en of hij ook de namen van zijn bronnen in het register had ondergebracht. Het klopte allemaal prachtig. Enfin, zo rommel ik graag in dergelijke boeken. Het slothoofdstuk, getiteld: „Verband tussen Afscheiding en sociale woelingen in Groningerland plusminus 1834?", had ook mijn bijzondere aandacht. Er zijn immers (reeds door Hendrik Algra bestrafte) sociologen, die in de Afscheiding vooral een emancipatiebeweging zien. Welnu, dr Wesseling beantwoordt de door hem in de titel gestelde vraag ontkennend. Hij voegt eraan toe: „En als sommige autoriteiten de Afgescheidenen revolutionaire bedoelingen toeschreven, dan berust deze verdenking niet op de werkelijkheid." Ik teken hierbij aan dat dr Wesseling het heeft over „verdenking", wanneer aan iemand een revolutionaire gezindheid wordt toegeschreven. De auteur behoort kennelijk niet tot die stroming in het christendom, die tuk is op omwentelingen. Zijn die boeken erg vrijgemaakt?, vroeg iemand bezorgd, die „De Afscheiding van 1834 in Groningerland" op mijn bureau zag liggen. Ik stelde hem (en met hem thans de lezers) gerust. Er zitten een paar vrijgemaakte trekjes in, maar daar hoef je niet over te struikelen. Het werk van dr Wesseling is uitgegeven door De Vuurbaak te Groningen. Deel I (over de classis Middelstum) telt 244 pagina's en kost 36 gulden, deel II (over de classes Appingedam en Pekela) telt 312 pagina's en kost 51,50. en deel III (over de classis Groningen) telt 331 pagina's en kost 49,50. De boeken zijn geïllustreerd m Geef elke maand l%vanuw jr netto maand-inkomen voor de verre naasten W in nood Algemeen Diekonaal Bureau van de Gereformeerde Kerken Burg De Beaufortweg 18. Leusden tr STILLE ZATERDAG Je kunt 't je vaak voornemen om d werkelijk een stille dag te laten zijl en dan mislukt fyet toch nog. Ik heb el niet de indruk dat dit zo'n stille dag is voor de meesten van ons Er moet nog het een en ander Of we lopen ergens op een vakantieadres, vaak in een wereldstad, rond. Van stilte t>i< komt niet veel terecht Als iets wenselijk is betekent dat intussen nog niet dat het moet. Vroeger was 1 deze zaterdag een gewone werkdag En voor velen niet zelden een extra n drukke dag. Alles was gericht op he feest van morgen. Dan moest alles op z'n paasbest zijn. Door een andere verdeling van ons werk is er^*i voor velen wat meer vrije tijd gekomen. Maar dat betekent lang niet altijd dat 't dan ook een stille tijd is. In het kerkelijk jaar is dit de dag dat Jezus in het graf ligt. Er zit een spanning in zo'n gegeven. Bij het graf denken we aan een uiterste van kille eenzaamheid en verlatenheid. We spreken wel van [I rusten, maar om ons er iets bij voor te stellen is een tweede. In Ezechiël (37) is op een rauwe manier sprake van een dal met dorre doodsbeenderen, een soort massagraf waaroverheen een droge"3 harde wind waait. Zo beleven wij vaak een graf. en de dood. Maar diep droge, harde wind wordt in het verhaal van Ezechiël afgewisseld voor een andere wind, de adem van de Geest. En dan gaan de dorre doodsbeenderen leven. Er komt hoop voor Israël in de ballingschap Ni Voor Gods volk in het graf. Als ik d' w krant lees, denk ik aan zo n graf. Ik ig lees van geweld, van uitbuiting en ri onnoemelijk leed. Liggen wij samet in een graf en huilt de wind boven ons? Deze dag zegt zoiets als: Jezus was bij ons. Ook daar. En daarom was 't niet hopeloos. En is 't vandaag niet zonder licht, maar volfe uitzicht. ijl BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Middelharnis: C. v. Bergh te Rotterdam Zuid; Sprang-Capelle (toez.) W. J. C. va e! Rennes te Onstwedde. GEREF. KERKEN h Beroepen te Berlikum P. van Dij'e te Nijeveen. GEREF. KERKEN (VR1JG. B.V.) c, Beroepen te Assen: J. Kranenbui a te Groningen. Aangenomen naar Bunschoten-Sp; kenburg: H. van Tongeren te Maa sluis. Ds J. W. Roobol Op 82-jarige leeftijd is overleden t J. W. Roobol, emeritus hervorm predikant te Egmond aan Zee. H stond er 37 jaar. van 1920 tot 195 Z1 Hr ADVERTENTIE boekennieuw: Prof. Or. B. Goudzwaard SCHADUWEN VAN HET GROEI-GELOOF 132 blz f 17.25 De auteur probeert wegen aan te w voor een verantwoord beleid en leven m deze ti|d van machtsconcentratie, n vervuiling enz J. Lanser MENSWAARDIG BESTAAN 164 Wz 18.25 Motief en- doef van sociale actie. D< voorzitter van hel CNV gééf» nin visie o| het streven naar een maatschappn waar ieder mens tot zijn recht kan komen Ee' visie die ongetwijfeld velen zal boeien Prof. Dr. Ir. E. Schuurman TECHNIEK: MIDDEL OF MOLOCH? 136 blz 16.50 Een christelijk-wijsgerige benadenni van de crisis in de technisch-weten schappelijke cultuur. De auteur 1 noch voor tfa technocraten, noch voor di revolutionaire utopisten, maar geeft de w aan waarlangs de techniek m sociale z» kan worden omgebogen Klaus Scholder GRENZEN AAN DE TOEKOMST 162 blz. 21.50 Bevolkingstoename, industrialisatie gerir ge voedselvoorraden en grondstoftekorie vormen een bedreiging voor de toekom van de wereld De auteur, hoogleraar i Tubbingen. belicht de achtergronden a heeft als christen toch hoop op de tot komst. Verkrijgbaar in de boekhandel KOK KA.MPEf Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rotterdam jrb Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2