KUNST
drukwekkende prestatie van
iem Vroom in 'Oordeel'
t
Amsterda. heeft
uniek jeugdtheater
U I
Speeldoos en Pierement
[rijgt meer ruimte
3AN-festival
n Amsterdam
Omgekeerde wereld
in dakpannenindustrie
Ér
'oppen in Zeist
Marktberichten
Nieuwe
boeken
Scheepsberichten
Patti Smith uitgeblust
Klachten over te grote export
Loting premielening
Zuid-Holland 1957
Speelzaal, workshc" en informatie
===*Ri
iRDAG 25 MAART 1978
TROUW/KWARTET PS 17 - RH 19
Dor Dirkje Houtman
LBURG „Alleen een partij in een rechtszaak kan werkelijk oordelen, maar omdat hij partij is
n hij niet oordelen. Daarom is er op de wereld geen mogelijkheid om tot een oordeel te komen,
een een schijn van mogelijkheid." Deze stelling van Kafka vormt de kern van „Oordeel", een
önoloog geschreven door Barry Collins en uitgevoerd door Siem Vroom, een Globe-produktie die
inderdag in Tilburg in première ging
.Oordeel'' doet de Russische offi-
r Andrei Vukhov verslag van zijn
rang tnschap met zes medeofficie-
in een verlaten Pools klooster
lens de Tweede Wereldoorlog. Hij
[een medegevangene Rubin over
leven deze weken van opsluiting
door hun medelotgenoten te doden
en op te eten. Niettemin is Rubin
aan het slot van de episode krank
zinnig en komt Vukhov er redelijk
ongeschonden doorheen. Uitgangs-
TRECHT Door de verhuizing van het Goud-. Zilver- en Klokkenmu-
um naar Schoonhoven, komt het Nationaal Musuem van Speeldoos tot
erement beter in de ruimte te zitten. De beide musga waren naast elkaar
huisvest Achter de Dom in Utrecht. De steeds groeiende belangstelling
m het publiek voor Speeldoos en Pierement (80.000 bezoekers in 1977)
irerde grote ruimteproblemen op.
ingevolge van de verhuizing van het buur-museum en dank zij de grote
eun van de gemeente Utrecht en van het ministerie van CRM. kon
>eeldoos en Pierement de leegkomende ruimte van het Goud- en Zilvermu-
um erbij krijgen. De nieuwe ruimtes worden nu op 8 mei officieel in
ibruik genomen
SIST Onder auspiciën van de
leister Stichtipg voor kunst en
iltuur" wordt in de tentoonstel-
ïgszalen van het Slot Zeist tot 17
iril een expositie gehouden onder
titel ..Poppen van nu".
e tentoonstelling omvat het werk
in een zeventiental kunstenaars,
e poppen als uitgangspunt voor
nn kunst hebben gekozen, poppen
us die uitsluitend bedoeld zijn als
ecoratief element. En dat is dan
>k het enige dat deze in leeftijd
Dgal uiteenlopende mensen ge-
een hebben, want de grote ver-
heidenheid in vormgeving en ma-
iriaalgebruik toont overduidelijk
zeer individuele en fantasierijke
sie van elke poppenmaker (ster)
zonderlijk. Bij deze kunstvorm
orden de meest verschillende ma-
rialen aangewend zoals textiel,
tasdoek, leer. hout. schapenwol/
iren, ijzerdraad. kralen, halfedel-
enen en zelfs brooddeeg, materia-
n ook die meestal in de prullen-
and verdwijnen of bij de lompen-
andel terecht komen.
e resultaten, die met deze over het
gemeen zeer eenvoudig middelen
irden bereikt, zijn in veel gevallen
n een grote vindingrijkheid en bij-
inder creatief. Tot 17 april dus. in
het Slot Zeist, meer dan 160 poppen,
dinsdag t/m vrijdag van 10 tot 17
uur, zaterdag en zondag van 14 tot
17 uur. Eerste paasdag gesloten,
tweede paasdag geopend.
Jazzfestival Laren
HILVERSUM (ANP) - Het Interna
tionaal Jazzfestival Laren wordt dit
jaar van 11 tot en met 13 augustus
gehouden. Dat betekent ten opzich
te van voorgaande jaren een inkor
ting met twee dagen, maar volgens
de NOS zal het programma-aanbod
nauwelijks geringer zijn, mede om
dat men nu behalve over de Singer-
concertzaal ook zal kunnen beschik
ken over een in de tuin bij de zaal op
te zetten grote tent. De organisatie
van het festival is weer in handen
van de NOS, die zou samenwerken
met VARA, de Belgische BRT en
Singer. Voor de concerten zullen zes
Amerikaanse en zes Europese, waar
onder ook enkele Nederlandse, jazz
formaties worden uitgenodigd.
Evenals in de voorgaande jaren zul
len weer aan het festival „work
shops" voor jonge jazz-musici wor
den verbonden, die dit keer geleid
zullen worden door Niko Langen-
huijsen en Rob Madna.
MSTERDAM Ieder jaar wordt in
■n van de Nederlandse universi-
itssteden een zogenaamd PAN-fes-
val gehouden, waarbij studenten
alle andere belangstellenden zich
unnen uitleven op een breed muzi-
aal vlak. Er is een Klein-PAN en
en Groot-PAN. Bij het eerste wordt
oornamelijk kamermuziek beoe-
'nd, aan het tweede doen alleen
oren en orkesten mee.
itmaal vinden de festiviteiten
laats in Amsterdam. De concerten
orden gegeven op woensdag 29
laart in de Waalse Kerk (20.15 uur)
oor het VU-Kamerkoor dat de „Via
lag
ZUID-HOLLAND ZUID BARENDRECHT -
lardappelen bintje 8-16, eigenheimer 9-25. fu-
ore 10-17. Irene 12-16. andijvie 97-189. aubergi-
*s 1700, 6 st per bak 24-130.12 st per bak 310.
S st per bak 220. p kg 1700 Cougetes 120.
Iruine bonen 150-170, boerenkool 17-36. Chin-
kool 100-180,10 st. per bak 70-77.12 at. per bak
7 67, 15 st. per bak 36-59,20 st per bak 9-19. 25
t per bak 4-7. knolselderij per kg 8-30. 76 91
130 61 76 113-122. 51/61 86-88. 41/51 72-75. 36/41
5-62. 31 36 40-51. 26/31 36-38, komkommers
rom 108-115, komkommers stek grof 75-106,
omkommers stek fijn 27-28,89 45,7/8 48-60,6'7
16-27. koolrapen 18-22. rode kool 10-29, gele kool
4-50. witte kool 11-41, kroten 715, peterselie
W-89, prei 44-82. rabarber exp. 240-290, binnenl.
20-200, grof I 84-90, extra 90-96, I 69-85, II 65,
ang lof 66-68, selderij 43-88, sla glas 16-97.
nijbonen 990-1070, spinazie 148-250, A I 232, A
I 197-215, B I 129. B II 89-129, C II 76. A III 111-
23. A 2960-3150, C 2300-2600, Uien 5-17 ge-
m bchoond 32-35. veldsla 580-710, winterpeen 5-22,
inn A I 310-380, in dozen 320-430, A II 260-330
"y Uw ijkend 130-300. B II240-300. stek 40-230. DII
60-350 D III 170-270
Poeldijk
Torpaten 1990-2720, andijvie 115-155 spinazie
165 210 sloofsla 58-69. komkommers 34 136
«rom kg 93-100 grof stek 102-107 pepers groen
'9e 1130-1210. pepers rood 1500. paprika groen 350-
)er papnka rood 1470-1630 selderij 67 98 krul
peterselie 30-54. prei 92 94 radijs kl 43 53 gr 74
ïer >4 pnnsessebonen 1030, snijbonen 840-1030
1 bloemkool 150-590. Chinese kool 195. aubergines
«20 540. raapstelen 15-25. sla 19-51 Ijsbergsla
ig. 115 130. koolrabi 49-90. retich 62-91
^e' 8 0RAVENZANDE
ng ila 18-48. tomaten 1260-2790. snijbonen 840-
1120. bloemkool 140-410, paprika groen 370-500
tndijvie 115-190. spinazie 165-225 postelein 210
>65. pepers groen 1160 radijs 1 23-55. 47 89.
rnressebonen 1390-1430. rabarber 260, aliran-
i 480 500. selderij 54 77. peterselie 47 75. raap
Helen 13-17, prei 77-110 retich 66-90. courgettes
je- 116-158 ijsbergsla 45-85
D® lil LIER
j «ubergines 390.540. aardappelen I i 15 andijvie
HO 195 dubbele bonen 1480 159" snijbonen
•UI) 11130. spruiten 131-290, wiUof 305 330. gr
Paprika p kg 290-570. gr pepers p kg 1270
elerselie 53-74. postelein 150-185. raapstelen
3|. rabarber 2)0-230. radijs 36 98, selderij 45
punt voor de monoloog is dan ook de
paradoxale vraag: hoe l^an een nor
maal mens ongeschonden uit een
dergelijke ervaring komen, een nor
male. gezonde reactie is immers
krankzinnigheid!
Beiden zijn schuldig, maar wat is de
aard van hun schuld? Rubin is tot
krankzinnigheid gedoemd, waarmee
men de verantwoording ten aanzien
van deze man opzij schuift. Vukhov
kan men niet negeren en hij wil
getuigen om zijn terugkeer in de
maatschappij mogelijk te maken.
Het publiek moet in deze zaak oorde
len. dat wil zeggen de feiten die Vuk
hov zo nauwkeurig mogelijk pro
beert weer te geven interpreteren en
zo de waarheid ervan bepalen. Maar
dat is onmogelijk omdat die feiten
op zich al een interpretatie zijn: Vu-
chov selecteert en presenteert ze via
zijn eigen bril. En dat wordt duide
lijk door zijn getuigenis die drama
turgisch gezien knap in elkaar zit.
Fasen
Enerzijds is de chronologische ont
wikkeling van het bizarre proces van
ontaarding zo gerangschrikt dat er
spanningsbogen ontstaan tussen de
verschillende fasen van het proces,
anderzijds krijgt Vukhov's karakter
er reliëf in relatie tot zijn lotgenoten.
Hij spreekt vol liefde over Tretya-
kov/dat met zijn voorstel tot loting
de saamhorigheid herstelde, en op
dezelfde manier over Rubin, die in
hun kleine samenleving een nieuwe
orde schiep: twee mensen die gevoe
lens van solidariteit, broederschap
en liefde konden creëren. Bitterheid
en afkeer toont Vukhov voor dege
nen die zich aan die solidariteitscode
onttrokken, zoals zijn jeugdvriend.
Resten van emoties, waarvan hij
zich herstelt door het vertellen van
de kloosterlegende, het opsommen
van feiten of vragen aan het publiek.
In een regie opvatting, wars van elke
vorm van sentiment en sensatie,
speelde Siem Vroom ingehouden en
sober, zoals feiten dat verlangen,
waardoor het een indrukwekende
voorstelling werd.
Crucis" (De kruiswegstaties) van
Liszt uitvoert, en het Drienerloos Vo-
kaal Ensemble dat een authentieke
uitvoering van Purcells „Dido and
Aeneas" geeft. Vrijdag 31 maart is er
in de Waalse Kerk (20.15 uur) een
concert waarop deelnemers aan
Klein-PAN datgene uitvoeren waar
mee ze de voorafgaande dagen onder
deskundige leiding zijn bezig
geweest.
De Groot-PAN manifestatie vindt
zaterdag 1 april plaats in het hoofd
gebouw van de Vrije Universiteit
(16.00 uur). In diverse zalen zullen
daar studentenmuziekgezelschap
pen uit heel Nederland optreden.
VISSERIJBERICHTEN
IJMUIDEN 17 40 kg long. 30 kisten tarbot en
griet 419 kisten kabeljauw. 703 kisten koolvis.
281 kisten schelvis. 327 kisten wijting 143 kisten
schol. 25 kisten schar. 76 kisten diversen
PRIJZEN PER KILOGRAM tarbot
31 01-28.93. gr tong 14.41-14, gr m. tong 17.42-
16 09. kl. m tong 15.25-15, tong I 14.70-14.31.
tong II 13.24-12.68
PER 40 KILOGRAM tarbot 886-3.86, griet
4 36-2 80, schelvis I 1.58-1 14. II 140-98 IV 122-58.
III 160-90, Wijting III 122-64, schar 134-100.
schartong 86, tongschar 267-220, ham met kop
234-168. koolvis I 58-52, II 71-67, III 79-72, IV 79-
73, gr leng 104-84. fint 22. kl. koolvis IIIIII114.
IV 120, schol I 120-90, II 124-100 III 132-106, IV
128-90. Kabeljauw I 174-117. II 224-138. III 152-
132. IV 140-126. V 130-82 poontjes 65P4. haal
120-72. bot 25 24. kult 160
Besommingen geen
Rudy Kousbroek. De aaibaarheids
factor; gevolgd door Die Wacht am
Ijskast. De Harmonie, Amsterdam.
1978. 115 blz. Geïllustreerd. 5e geheel
herziene en uitgebr. dr.; geb. 14.90.
„De poes is het meest aaibare wezen
van het universum," beweert Kous
broek en aangezien voor hem aai
baarheid hét criterium is bij de inde
ling van het dierenrijk, staat de kat
het hoogst genoteerd. In deze vijfde
druk van zijn nog steeds uiterst aai
bare boekje is dan ook een afdeling
toegevoegd Die Wacht am IJskast
welke geheel aan de kat is gewijd.
Kousbroeks kattenverhalen beho
ren naar mijn gevoel tot de mooiste
die hij geschreven heeft. Hij houdt
van dieren en observeert ze niet al
leen om ingenieus te kunnen specu
leren over het verschil of de overeen
komst tussen mens en dier. maar
werkelijk uit een soort verliefdheid.
Naast tamelijk humoristische stuk
jes over een huiskatten-test of de
zelfbouw-kat. staan ontboezemin
gen als die over de weggelopen „be
waarder der muizen". De kat wordt
in zulke verhalen waarlijk onze „me
dereiziger".
In het bijzonder geslaagde voorbe
richt bij deze nieuwe druk legt
Kousbroek het gevoel van verlan
gen uit dat de kat bij hem oproept:
verlangen namelijk naar „de grote
uiteindelijke communicatie".
Aangezien scepsis ten aanzien van
de realiseerbaarheid daarvan ge
rechtvaardigd is. meent Kousbroek
ten slotte, voor zijn doen enorm
emotioneel: „Het enige wat je kan
doen. met dieren zowel als met men
sen, is naar ze kijken terwijl ze
nog leven, naar ze kijken en ze tegen
je aandrukken; niet later, maar nu.
Alleen al om deze zin is dit boekje
me zeer dierbaar.
GROTE VAART
ALHENA 23 vn Antwerpen nr Vitona. AM
STELLAAN 24 te Damman AMSTELVELD 24
ie Osaka ANTILLA CAPE 23 vn Skikda nr
Mersin. ARCA 23 vn Singapore nr Surabaja.
ATLANTIC STAR 24 vn New York nr Porih
mouth. BEGONIA 23 vn Llvorno nr Marseille.
BILDERDIJK 23 vn Houston nr New Orleans.
BUEN'A VISTA 23 vn Rotterdam nrCanarische
Eil CHEVRON MADRID 23 vn Freeport nr
Garryvillc. DIOGENES 24 te Guayaquil. EEM
HAVEN 24 vn Klo de Janeiro nr San Francisco.
FLEVOLAND 24 ie OonrgeUiwn. GOOILAND
33 vn Santo-s nr Montevideo. KOPIONELLA 25
Ie Buenos Aires verw KYLIX 23 vn Las Pal
/nas nr Abidjan. NKDLLOYD BOVENKERK
23 vn Bn'meii ni Antwerpen, NEDLLOYD DE
JIMA 23 vn Singapore nr Hongkong. NED
LLOYD EBRO 23 vn Sue/ nr Dubai. NED
LLOYD MADISON 23 te Karachi, PALAME
DES 23 vn Port of Spam nr New Orleans.
ROTTERDAM 23 vn Haifa nr Piraeus
STRAAT FUI 24 te Keelung STRAAT FLORI
DA 22 vn Mauritius nr Durban. STRAAT FOR
CADOS 23 vn Kobe nr Yokohama. STRAAT
NAGASAKI 23 te Hongkong. TJONGER 23 te
Barbados. Ulysses 23 vn Houston nr Aruba.
Siem Vroom in Oordeel!
door Geert Kistenmaker
AMSTERDAM Het fenomeen
Patti Smith concerteerde afgelopen
donderdagavond in een uitverkocht
Paradiso. Deze Newyorkse dichteres
begon enkele jaren geleden haar ge
dichten op rock and roli muziek
voor te dragen. Rock en roll, omdat,
van alle uitingsvormen, deze het
meest universeel en direct is, waar
bij de reacties van het publiek een
belangrijke inspiratiebron zijn.
Tegenwoordig beschouwt Patti
Smith zich ook muzikante. Ze zingt
en heeft ook af en toe een gitaar
omhangen. Ze wordt begeleid door
een tamelijk middelmatige band.
waarin alleen Bruce Brody interes
sante bijdragen levert.
De teksten van Patti Smith zijn van
een soort kosmische religiositeit,
waarbij een hoop symboliek afge
wisseld wordt met gekoketteer met
Arthur Rimbaud en Jimi Hendrix.
Ze waren helaas onverstaanbaar tij
dens het concert.
Patti probeert menselijke remmin
gen te doorbreken, daarbij duidelijk
zichbaar geholpen door het gebruik
van verdovende middelen. Jammer
is dat in een dergelijke toestand
zorgvuldig afgewogen creativiteit
plaats maakt voor de/ingeving van
het moment, hetgeen nauwelijks ar
tistiek plezier oplevert. Haar gitaar
spel was zelfs voor iemand die nog
nooit eerder een gitaar in handen
heeft gehad ondermaats.
De zaal Het het allemaal gelaten en
met onbegrip over zich heen komen:
Men was eerder nieuwsgierig dan
enthousiast. Alleen bij de matige
uitvoeringen van de klassiekers „My
generatio" en „Gloria" was er enige
herkenning. Dat is een magere oogst
voor iemand die zich zo met lichaam
en ziel inzet voor haar eigen groot
heid.
Van een onzer verslaggevers
ALPHEN AAN DEN RIJN
Terwijl allerwege bezorgdheid
wordt geuit over de bedreigde
Nederlandse export, is de situ
atie in de dakpannenindustrie
juist omgekeerd. Velen, in het
bijzonder de aannemers zou
den best willen dat wat minder
pannen werden uitgevoerd
want er is in Nederland schaar
ste aan dit produkt.
Minister Van Aardenne van econo
mische zaken heeft in antwoord op
Kamervragen onlangs geantwoord
dat er geen verband bestaat tussen
de schaarste aan dakpannen en het
prijsbeleid van de regering maar di
recteur F. H. Nauta van dakpannen-
fabriek Van Oordt in Alphen aan den
Rijn (met honderd werknemers een
van de grootste in het land) zet daar
op zijn minst vraagtekens bij.
Als hij de feiten op een rijtje zet,
constateert hij in de eerste plaats
een schaarste op de markt, in de
tweede plaats een vrij grote export
en in de derde plaats vrij veel im
port. „Met mijn lekenverstand zeg ik
daarop: als tve een wat hogere prijs
mogen berekenen, dan verkoop ik
hier in het land meer," zegt de heer
Nauta.
Die prijzen kunnen de dakpannenfa-
brikanten (zo'n tien in getal) in ge
volgd de prijsbeschikking van de re
gering te weinig naar hun zin doorbe
rekenen. ondanks de sterk stijgende
kosten. Loonkosten spelen in deze
arbeidsintensieve bedrijfstak een
belangrijke rol en ook het steeds
DEN HAAG - Bij de jaarlijkse trek
king van de 2.5 pet premielening
Zuid-Holland 1957 is obligatie nr. 3
van serie 869 uitgeloot met 100.000
en nr. 2 van serie 3333 met 50.000.
De twee prijzen van 10.000 vielen
op nr. 10 van serie 5140 en nr. 1 van
serie 12669 en de twee prijzen van
5000 op nr 3 van serie 7025 en nr. 8
van serie 17202.
duurdere aardgas want nog altijd
een aanzienlijk deel van de pannen
wordt gebakken (wat uiteraard niet
geldt voor de ook veel voorkomende
betonnen pannen).
In ieder geval worden de marges
voor de pannenfabrieken steeds klei
ner als ze van binnenlandse afzet
afhankelijker zijn, reden waarom de
export een steeds groter vlucht
neemt. In 1977 ging naar schatting
van de Nederlandse Dakpannenfa-
brikanten Corporatie (Nedaco) een
derde van de produktie over de
grens, voornamelijk naar België,
Noorwegen en Zweden. De heer Nau
ta vertelt dat een bepaald type pan
nen, waarvoor hij in Nederland 660
gulden per duizend stuks krijgt, in
het buitenland 740 kan incasseren
en bij andere fabrikanten zijn de
verschillen soms nog wel groter.
Schuine daken
Deze ontwikkeling doet zich voor in
een situatie waar de behoefte aan
pannen in het eigen land toeneemt
ondanks het feit dat er in de bouw
weinig of geen groei zit. De flatbouw
waar vaak geen dakpan aan te pas
komt. maakt de laatste jaren echter
weer plaats voor de eengezinswoning
en in het bijzonder voor het huis met
een schuin dak. Want platte daken
zijn op het ogenblik weer veel min
der in trek bij de rijtjeshuizen.
De aannemers zien zich nu gedwon
gen pannen te importeren (vooral uit
West-Duitsland) die aanzienlijk
duurder zijn dan het Nederlandse
produkt. De heer Nauta meent daar
om dat het prijsbeleid van de over
heid wat de dakpannen betreft ave
rechts werkt. In plaats van de kosten
te drukken, staat de bouwer voor de
noodzaak met duur buitenlands ma
teriaal te werken omdat de Neder
landse fabrikant nogal eens „nee"
verkoopt.
De Alphense pannenfabrikant
meent dat wanneer hij van de rege
ring een wat hogere prijs mag vra
gen. de bouwkosten daar in feite iets
door kunnen dalen. De pannenindu-
strie zal in toenemende mate weer in
het binnenland leveren De dakpan
van eigen bodem mag dan iets duur
der worden, het veel duurdere bui
tenlandse materiaal hoeft dan niet
meer geïmporteerd te worden.
Van onze verslaggevers
AMSTERDAM In Amsterdam wordt op i'^ede Paasdag een
theater geopend, dat in meerdere opzichtti. uk genoemd kan
worden. Het is bedoeld voor de jeugd in de itijd van vier tot
achttien jaar. die. er voorstellingen kan bezuuken maar ze ook
zelf kan verzorgen. Er is ook een workshop, waar met behulp van
allerlei gereedschap materiaal kan worden vervaardigd zoals
decors en kostuums en waar gerepeteerd kan worden
Het Amsterdams Jeugdtheater, dat
De Krakeling heet. is de grote ver
dienste van mevrouw Hans Snoek,
die na haar vertrek bij het Scapino-
ballet in 1971 de Stichting Jeugdthe
ater Amsterdam oprichtte Deze
stichting heeft in de aigelopen zeven
jaar een groot aantal jeugdvoorstel
lingen georganiseerd en een circuit
geschapen waar het jonge publiek
(van vier tot twaalf jaar) kan genie
ten van ballet, mime. toneel, pop
penspel en cabaret. Deze voorstellin
gen worden gehouden in een viertal
bestaande theaters in Amsterdam
op woensdagmiddag en In het week
einde.
Hans Snoek heeft er steeds voor geij
verd. dat de jeugd een eigen gebouw
zou krijgen en dat is nu dus gelukt.
De Krakeling zetelt in de voormalige
Turnhallen aan de Amsterdamse
Nieuwe Passeerdersstraat. Een pand
dat dateert uit 1890 en door architect
Sjoerd Schamhart grotendeels in
zijn authentieke stijl behouden is.
De grote gymnastiekzaal is door een
wand in tweeën gedeeld, zodat aan
de ene kant de officiële voorstellin
gen kunnen plaatsvinden en aan de
andere kant de voorbereidende
werkzaamheden. In de theaterzaal is
plaats voor 250 kinderen. De kosten
van De Krakeling bedroegen 5.5 ton.
Dat geld is gedeeltelijk afkomstig
van het ministerie van CRM en aan
gevuld met particuliere bijdragen.
De gemeente Amsterdam heeft zich
garant gesteld voor het eventuele
exploitatietekort.
Directeur van De Krakeling is Erik
Plooijer, die vroeger onder meer re
gisseur en acteur is geweest bij het
toneelgezelschap De Nieuwe Kome
die. Met de komst van De Krakeling
ziet hij mogelijkheden om het
jeugdtheater in Nederland nu einde
lijk eens van de grond te krijgen: „Je
merkt dagelijks dat theater nog al
tijd te veel gezien wordt als een
privilege voor volwassenen. Er zijn
veel te weinig zalen in Nederland
waar jeugdvoorstellingen worden ge
houden en als je ze eenmaal hebt
gevonden dan wordt je er wel weer
snel uitgegooid omdat alles in ge
reedheid moet worden gebracht voor
de „echte" voorstellingen 's avonds.
Verder is er nauwelijks documenta
tiemateriaal over het jeugdtheater
te vinden en wordt er op scholen veel
te weinig gedaan om kinderen voor
het theater te interesseren."
Scholenpakket
Om hier verandering in aan te bren
gen heeft Erik Plooijer met zijn staf
in samenwerking met het Instituut
voor Dramatische Vorming een pak
ket samengesteld dat speciaal be
doeld is voor leerlingen op de mid
delbare scholen. „De bedoeling is
dat een docent van het IDV op
school een aantal lessen gaat geven
Wij denken dan aan bewegings- en
dramatische expressie, taaloefenin
gen en mime. Als de kinderen een
beetje kennis hebben vergaard over
de mogelijkheden die er op theater-
gebied zijn komen ze naar De Krake
ling om die kennis in praktijk te
brengen. Er is materiaal en ruimte
genoeg om te experimenteren. Wij
hopen dat de kinderen op die manier
ontdekken, dat theater niet iets af
standelijks is. Iets waar ze alleen
maar tegen betaling naar mogen kij
ken. Wij hebben er bij de inrichting
van het gebouw ook rekening mee
gehouden dat de kinderen zich hier
thuisvoelen. Dat ze niet het idee heb
ben in een cultuurtempel rond te
stappen," aldus Erik Plooijer.
Het interieur ziet er inderdaad erg
Directeur Erik Plooijer van De
Krakeling.
gezellig uit. Rondom het podium in
de theatereaal staan houten banken
die al naar gelang de aard van de
voorstelling opgesteld kunnen wor
den In de workshop staan werkban
ken met gereedschap, zodat de kin
deren hun creativiteit voldoende
kunnen uitleven. Onder leiding van
bij voorbeeld een onderwijzer kan
daar gewerkt worden aan d aan
kleding" van een voorstelling.
Nog geen tijdschrift
Verder bevindt zich in De Krakeling
een afdeling documentatie en infor
matie over theater, speciaal voor de
jeugd. Een tijdschrift over jeugdthe
ater bestaat nog niet. maar het staat
nog wel op het verlanglijstje van
Hans Snoek De Stichting Jeugdthe
ater Amsterdam loopt ook nog met
plannen rond ccn jeugdamateurge-
zelschap op te richten, waarin kinde
ren van zes tot achttien jaar samen
kunnen spelen.
Voorlopig zal De Krakeling het ech
ter nog moeten hebben van bestaan
de gezelschappen die jeugdvoorstel
lingen verzorgen. Bij de selectie van
wat er te zien valt gaat Erik Plooijer
nog uit van zijn eigen maatstaven
„Kinderen hebben zoals gezegd wei
nig ervaring op dit gebied. Je hebt
een groep, voornamelijk de aller
jongsten. die allée mooi vinden. Die
luisteren ook niet zo zeer,; maar kij
ken meer wat er gebeurt. Daar zullen
we bij de samenstelling van ons pro
gramma rekening mee moeten hou
den. Bij de oudere kinderen ligt dat
weer anders. Maar globaal komt het
er op neer dat we de jeugd vertrouwd
willen maken met de wereld van het
theater, met de illusie Want die
wordt door het veelvuldig kijken
naar televisie langzaam maar zeker
bij de kinderen weggenomen."
Tijdéns de openingsweek /van
maandag tot en met zondagi zal het
TUD-ensemble o.l.v. Bernard van
Beurden het muziek-theater-spekta-
kel Droombeeldenstorm zeven maal
opvoeren Daama beginnen de echte
voorstellingen van bij voorbeeld het
poppentheater Erica Burgerjon (15
april), het Scapino 10 Ballet (22 april»
en de Theatergroep Genesius (29
april).
Meer informatie over De Krakeling en
dc voorstellingen in De Brakke
Grond, Centrum Bcllcvue, Shaft/,
het Nieuwe dc la Martheater en De
Rotonde (van de Stadsschouwburg) is
te krijgen bij de stichting Nieuwe
Passeerdersstraat 1 in Amsterdam
(020-253284).
De zaal waar de voorstellingen worden gehouden: gezellige houten
hanken en een mooie, ouderwetse balustrade.
ADVERTENTIE
manifestatie
van modelbouw
en andere
technische hobby's
jaarbeurs - utrecht
Toegang 16.- p.p.
Voor dek ge Trein-
Toegangsbiljetten
aan vele atationa
maart I I maart