De gereformeerde dominee en de PvdA
Dordtse predikanten
betreuren afwijzen
van drs. Van Dam
De noodzaak van het racismeprogram
VANDAAG
Proces tegen Peter Vins
Vrijgemaakte bijbelcursus
Moslims wijzen op dubbele moraal
Camara: Pauselijke
brief verbiedt reizen
'Beroep zaak pastoraal beleid'
PvdA-centrum:
'Onaanvaardbaar
voor democratie'
Honderd jaar naam
'Leger des Heils'
hun zorg?
VASTEMAKTiE
850
Zwarten mogen
blanke kerk in
Voorbijgangers
VRIJDAG 24 MAART 1978
KERK
T rouw/Kwartet2
door A. J. Klei
De vraag of een gereformeerde dominee lid
van de PvdA mag zijn, houdt veel van onze
lezers bezig. Het artikel ..Om de vrijheid van
de dienst des Woords". waarin verleden
week de gereformeerde theologen prof. dr J
Veenhof en drs. J A Montsma op deze zaak
ingingen len de gestelde vraag bevestigend
beantwoordden), heeft een bijzonder groot
aantal reacties opgeleverd, welke varieer
den van korte, snel op papier geworpen
brief jes tot bedachtzame, uitvoerige verhan
delingen Ik zal niet beweren dat ook de
wereld zelve het geschrevene niet zou kun
nen bevatten, maar 't is helaas wel uitgeslo
ten dat het allemaal in de krant komt.
We hebben daarom de stapel brieven door
genomen met drs Montsma (prof. Veenhof
was de stad uit) om na te gaan wat de meest
op de voorgrond tredende bedenkingen zijn
tegen het betoog van hem en de heer Veen
hof Eén van de vragen die er duidelijk
uitspringt, luidt (en ik vat met eigen woor
den samen):
Een gemeente mag toch zelf weten wie ze wil
beroepen? Een plaatselijke kerk kan toch zelf
uitmaken aan welke eisen een door haar
begeerde predikant dient te voldoen?
Drs Montsma: ..Het gaat hier in éérste in
stantie niet om de vrijheid van de gerefor
meerde kerk van Dordrecht, maar om de
vrijheid van een (aanstaande) predikant om
in het openbaar lid te zijn van de politieke
partij van zijn keus. Over-deze al lang lopen
de kwestie gaat ook de door ons geciteerde
synode-uitspraak van 1964. Daarin is deze
vrijheid vastgelegd."
En zijn er geen grenzen aan die vrijheid? Kun
je om zo te zeggen overal lid van zijn?
„Er zijn groeperingen.de synode heeft
daar destijds ook op gewezen.die een zó
uitgesproken anti-christelijk karakter heb
ben. dat het lidmaatschap daarvan met het
predikantschap onverenigbaar moet heten
In 1936 hadden we dat met de NSB."
Best. maar als iemand lid is van de PvdA, zegt
dat iets over zijn persoonlijke inzichten. En
die inzichten laat hij ook als predikant niet
thuis. En nu kom ik toch terug op de vrijheid
van de plaatselijke kerk: als een gemeente
van zulke inzichten niet gediend is.
„Het hoort bij het beroepingswerk dat er
bepaalde voorkeurseisen in het geding zijn.
Een plaatselijke kerk heeft natuurlijk de
vrijheid dergelijke eisen te stellen: liever
niet ouder dan vijftig, een speciale pastorale
begaafdheid.noem maar op. Maar de eis
dat iemand geen lid is van de PvdA is een
heel andere eis."
„Omdat deze eis in feite neerkomt op de
uitspraak, dat hierin een belemmering ligt
voor de uitoefening van de dienst des
Woords. Juist als het om politiek gaat is het
levensgevaarlijk om de uitoefening van de
dienst des Woord op voorhand afhankelijk
te maken van een bepaalde partijpolitieke
traditie."
Levensgevaarlijk, zeg je.
„Ik zeg dit. omdat we weten hoe gemakke
lijk de verkondiging van het evangelie
schuift in het verlengde van sterk met de
kerk verbonden belangengroeperingen, zo
als een politieke partij toch zeker óók is. Wil
men dat voorkomen, dan zal vóór alles de
vrijheid van de verkondiging gerespecteerd
moeten worden. Dat was ons voornaamste
punt."
En als 't om een VVD-er gaat, houd je dan
hetzelfde verhaal?
„In zekere zin ja, maar ik vind wel dat
duidelijk mag worden gezegd, dat het socia
lisme veel meer poten in het evangelie heeft
dan het liberalisme of wat daarvoor door
gaat. Het is trouwens opvallend, dat men in
veel CDA-kringen meer getroffen is door het
anti-christelijke van de PvdA dan door het
anti-christelijke van de WD."
Dit brengt me op een vraag, die we ook vaak
zijn tegengekomen: hoe kan een dominee lid
zijn van een partij die niet staat op de grond
slag van Gods Woord?
„Tientallen jaren lang heeft in ons land de
gereformeerde kerk, om ons daar nu maar
toe te beperken, een vast verlengstuk gehad
in een bepaalde partijpolitieke organisatie,
de anti-revolutionaire partij. Dat was onze
traditie, het had iets vanzelfsprekends dat
gereformeerden op die manier hun maat
schappelijke overtuigingen èn belangen „or
ganiseerden". Tenslotte, zo was de gedach
te. kon je zoiets als het christelijk onderwijs
niet aan liberalen of socialisten overlaten:
die hadden hun eigen zaak. Abraham Kuy-
per had de gereformeerden niet voor niets
ingehamerd. dat er geen politiek-maat-
schappelijke neutraliteit bestaat. Men staat
óf wel óf niet op de grondslag van het
evangelie, en dat komt over de hele linie tot
uiting. Aldus Kuyper. Tot vandaag toe beze
gelt dit alles doordringende beginsel voor
velen de scheidslijn tussen christelijke en
niet-christelijke politiek."
Maar blijkens de praktijk zijn er ook veel
gereformeerden, die deze opvatting van chris
telijke politiek sterk in twijfel trekken.
„Dit is inderdaad het geval en verklaart mee
de spanningen die de gereformeerde kerken
na de oorlog meemaken."
Waar komt die andere benadering vandaan?
„Hierbij speelt een rol de ervaring dat het
hebben van een christelijk beginsel nog
geenszins een christelijke economie, een
christelijk milieubeheer of een christelijke
inkomenspolitiek oplevert. Met deze laatste
voorbeelden zitten we bij het eigenlijke
punt, dat we boven tafel moeten hebben".
Namelijk
„Namelijkik citeer ons stuk van verle
den weekde volstrekt serieus te nemen
ervaring van velen, dat je voor christelijke
politiek vaak helemaal niet bij de christelij
ke partijen moet zijn. Er zijn gereformeer
den voor wie de eis van het evangelie regel
recht loopt naar een volstrekt néé tegen de
atoombewapening, en dat kun je toch geen
onzin noemen. Welnu, die mensen hebben
heel concreet moeite met het CDA. En ze
zouden ook wel graag in de kerk daar iets
over willen horen."
Ondanks de verwijzing naar de synode-uit
spraak van 1964, waarin met zoveel woorden
gezegd wordt, dat je de PvdA niet anti-christe
lijk kunt noemen, komen veel briefschrijvers
met het standpunt van de PvdA inzake abor
tus naar voren als bewijs van het anti-christe
lijke van deze partij.
„Daargelaten dat de kwestie van de abortus
veel ingewikkelder is dan veel mensen den
ken. vind ik het een bezwaar om een deel
voor het geheel te laten gelden. Er zijn méér
kwesties van belang, en zo zal men dan óok
moeten vragen naar de beginselen die ten
grondslag liggen aan de traditionele christe
lijke inkomens- en eigendomspolitiek.
Tot zover het gesprek met drs. Montsma.
Lang niet alle te berde gebrachte punten
zijn behandeld, maar ze vallen strikt geno
men onder wat in dit interview aan de orde
kwam. Er waren ook lezers die in het artikel
van de heren Veenhof en Montsma een
verkapt stemadvies voor de 29ste zagen,
maar ik kan verzekeren dat deze beide CDA-
ers niet aan de verleiding blootgestaan heb
ben, iemand naar de PvdA te loodsen. En
hiermee zouden we de discussie althans
voorlopig voor bekeken willen houden.
P.S. Elders in dit nummer staat een keus uit
de ons toegestuurde reacties.
ADVERTENTIE
Van een onzer verslaggevers
DORDRECHT De gereformeer
de predikanten van Dordrecht heb
ben in een gezamenlijke verklaring
uitgesproken, het te betreuren, dat
drs. G. P. van Dam. omdat hij lid is
van de Partij van de Arbeid, niet is
beroepen tot predikant in Dro-
drecht.
In hun verklaring, die vandaag in
de Dordtse Kerkbode staat, sluiten
de acht dominees aan bij de uit
spraak van de generale synode in
1964 Deze synode antwoordde op
de vraag of gereformeerden, en met
name predikanten, lid kunnen zijn
van de Partij van de Arbeid, „dat
het niet aangaat alle politieke acti
viteit van de leden der kerk aan
banden te leggen en dat hun per
soonlijke verantwoordelijkheid in
dat opzicht behoort te worden ge
ëerbiedigd."
Drs. Van Dam en vele anderen me
nen dat. door wat er gebeurd is.
deze ruimte hun in de gereformeer
de kerken wordt ontzegd. „Die
ruimte hoort er naar onze diepste
overtuiging te zijn," aldus de
Dordtse predikanten
werkloos, sinds hij op aanwijzing
van veiligheidsorganen ontslagen
werd uitzijn baan in de elektrotech
niek, waarvoor hij is opgeleid. Bij
het zoeken naar een nieuwe baan
kreeg hij verschillende malen te ho
ren. dat hij „op bepaalde gronden"
niet in aanmerking kwam. Zijn zus
ters ondervinden bij het zoeken
naar werk soortgelijke moeilijk
heden.
Van een onzer redacteuren
KIEW Dinsdag begint in Kiew het
proces tegen Peter Vins, de twintig
jarige zoon van de gevangen Russi
sche baptistenleider Georgi Vins.
Op 15 februari werd Peter Vins voor
de tweede maal in korte tijd gearres
teerd. Eind oktober was hij al ge
waarschuwd door de politie, dat hij
op een proces moest rekenen, ais hij
zijn activiteiten in de Helsinki-groep
van Kiew niet zou staken.
De Jonge Vins wordt beschuldigd
van „parasitisme". Hij is namelijk
De familie Vins ls de jarenlange pes
terijen beu en is bereid (met vader
Vins) de Sowjet-unie te verlaten, als
zij toestemming krijgen.
ZWOLLE De advertentiecampag
ne voor de schriftelijke bijbelcursus,
die een vrijgemaakt-gereformeerde
evahgelisatie-werkgroep heeft opge
zet. heeft 2350 cursisten opgeleverd.
Tot nu toe hebben zich nog maar
honderd cursisten afgemeld.
Dit werd meegedeeld bij de officiële
opening van het bureau van de
Werkgroep Gereformeerde Bijbel
cursus in Zwolle Drs. S. Cnossen.
voorzitter van het verband van
evangelisatiecommissies van de ge
reformeerde kerken (vrijgemaakt)
prees de werkgroep om haar initia
tief en doorzettingsvermogen. Door
deze bijbelcursus heeft het vrijge
maakte evangelisatiewerk een
krachtige stoot gekregen, zei hij.
In een voorlopige evaluatie komt
de werkgroep tot de conclusie, dat
het mogelijk is gebleken, via het
medium van de advertentie verant
woord een evangeliserende bood
schap te brengen aan een groot pu
bliek De vrijgemaakten hebben
voor deze bijbelcursus tot nu toe
ruim 214.000 gulden bijeengebracht
Het streefbedrag was 200.000
gulden.
DEN HAAG Moslims in Neder
land menen dat er iets mis is met de
verontwaardiging die alom heerst
over gebeurtenissen in het Midden-
Oosten Na de Palestijnse terreurac-
Ue bij Tel Aviv was de afschuw en
verontwaardiging erg groot, en te
recht Echter, het optreden van het
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4. Rotterdam
Tel. 010-115588
(Red. en klachten)
Schledamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAO/LE1DEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/ORONINOEN:
Posibus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Israëlische leger tn Libanon, maakt
aanzienlijk minder Indruk, olschoon
daarbij honderden moslims, die part
noch deel hebben aan de politiek,
het slachtoffer worden
De tederaUe van moslimorganisa
ties in Nederland meent dan ook dat
er met twee maten wordt gemeten.
MONSTER (ANP) Aartsbisschop
Helder Camara van Olinda en Reci
fe in Brazilië heeft in een brief aan
Westduitse priesters meegedeeld,
dat paus Paulus in een persoonlijk
schrijven hem in Januari JL heeft
verzocht „af te zien van verdere in
ternationale reizen." De brief was
hem overhandigd door kardinaal
Lorscheider. voorzitter van de Brazi
liaanse bisschoppenconferentie
Dom Helder Camara voegt eraan
toe. dat „dit verzoek van de paus
voor hem de kracht van een gebod"
heeft
Aartsbisschop Helder Camara
schrijft dit aan een groep van pries
ters In het bisdom Münster. Eerder
deze week verklaarde de officiële
woordvoerder van het Vatlcaan. dat
er aan Helder Camara geen reisver
bod was opgelegd Een soortgelijke
mededeling was ook aan kardinaal
Wiltebrands gedaan tijdens diens
verblijf in Rome. enkele dagen
geleden
- Maandblad voor evangelie en cultuur
- uitgave van het Confessioneel Geref.
Beraad
- 10 thema-nummers per jaar over o.a.
- Is de bijbel tijdgebonden?
- De christen en de kunst
- Eenzaamheid
De psychiatrische patient
abonnementsprijs 25 - per jaar/stu
denten 19.-
vraag eens een proefnummer aan
geef eens een cadeau-abonnement
aan uw predikant
versterk het confessioneel besef in
kerk en maatschappij
Inl Antwoordnummer 34-Ermelo, tel.
03417-3213.
politieke aard behoeven te zijn,
maar zou op pastorale gronden kun
nen berusten, omdat deze partij-po
litieke keuze de gang van zaken bin
nen een gemeente negatief zou kun
nen beïnvloeden.
Zo zou het volgens het CGB ook van
wijs beleid kunnen getuigen, als een
predikant niet wordt beroepen, die
voor nog weer een andere partij of
voor een bepaalde groep verontrus
tende propaganda zou maken in de
gemeente op een wijze, die niet in
overeenstemming is met zijn ambt
als dienaar des Woords voor de hele
•gemeente in al haar schakeringen.
Van een onzer verslaggevers
ERMELO Een kerkeraad heeft de
volledige vrijheid die predikant te
beroepen, van wie hij verwachten
mag. dat hij het beste een bepaalde
gemeente kan dienen, aldus het con
fessioneel gereformeerd beraad
(CG) In een verklaring naar aanlei
ding van de kwestie-Dordrecht.
Het CGB zegt, dat buitenstaanders
voorzichtig moeten zijn met het be
oordelen van beslissingen, waarvoor
de kerkeraad zelf volledig verant
woordelijk is en waarvan zij als bui
tenstaanders niet alle motieven
kunnen en behoeven te weten.
Een bepaalde partij-politieke keuze
zou. naar het oordeel van het CGB.
voor een kerkeraad in een gegeven
situatie een doorslaggevend argu
ment kunnen zijn een bepaald pre
dikant niet te beroepen. Zo'n beslis
sing zou niet van zuiver principieel-
De verklaring van het CGB is na
mens de leden van het bestuur en
het college van toezicht onderte
kend door drs R. van den Berg.
Ermelo. ds E. Overeem, Enter, ds J.
Overduin, Veenendaal en B. Rool-
vink, Baarn.
MONSTER Het bestuur van het
centrum voor levensbeschouwing en
politiek van de Partij van de Arbeid
heeft „met verontwaardiging" de
suggestie afgewezen, als zou alleen
het lidmaatschap van een confessio
nele partij een waarborg zijn voor
het goed uitoefenen van het ambt
van predikant. In een verklaring
zegt het bestuur van het centrum,
dat sommige kerkelijke gemeenten
„de norm van de antithese van
christenen en niet-christenen" toe
passen op belijdende christenen, die
lid zijn van de PvdA. Het bestuur
vindt dat „voor de democratie in ons
land onaanvaardbaar" en ook scha
delijk voor die kerkelijke gemeen
ten zelf.
LONDEN (EPS) - Het Leger des
Heils'viert dit jaar het honderdjarig
bestaan van zijn naam. Het leger
dateert uit 1865, maar het heette
toen „Christelijke Missie". In mei
1878 nam men de huidige naam aan,
die dus binnenkort honderd jaar
oud is. Om dit te vieren, houdt het
leger een internationaal congres, het
zesde sinds 1865. Het is ook honderd
jaar geleden dat de stichter van het
leger, William Booth, de kopermu
ziek als begeleiding aannam voor
evangelisatiedoeleinden en de leer
van het leger formuleerde.
ADVERTENTIE.
door Jaap Huttenga
Het is de bedoeling dat de gerefor
meerde synode op 4 april zal spre
ken over het PCR. het programma
van de wereldraad tot bestrijding
van rassenwaan. In maart 1974
sprak de synode van Haarlem zich
uit voor steun aan het speciale
fonds van het PCR. maar in mei
1976 werd door de synode van
Maastricht besloten om geen aan
bevelingen te doen om het speciale
fonds te steunen. Wel stelde men
zich op achter de algemene doel
stellingen van het PCR. Deze be
slissing hebben velen In binnen- en
buitenland als zeer teleurstellend
ervaren Voor hen was Juist het
PCR een toetssteen voor de hou
ding van de gereformeerde kerken
terzake van onderdrukking en ge
rechtigheid. De gereformeerde sy
node heeft aan het begin van de
huidige zittingsperiode vastgesteld
dat het opschortingsbesluit wettig
genomen was. Het gaat nu om de
vraag of het besluit inhoudelijk
juist was
Oorzaken
Het PCR houdt zich bezig met de
bestrijding van racisme en dat
vooral door de achterliggende oor
zaken. zoals wettelijke bepalingen,
simpel onbegrip of ontoereikende
Informatie over andere volken of
bevolkingsgroepen aan te pakken.
Uit het speciale fonds worden daar
toe in de hele wereld organisaties
gesteund volgens criteria die in
1976 opnieuw zijn vastgesteld door
het centrale comité van de we
reldraad Het eerste daarvan luidt:
„Het doel van de organisaties mag
niet in strijd zijn met de algemene
doelstellingen van de wereldraad of
haar onderdelen. De gelden mogen
slechts gebruikt worden voor hu
manitaire doeleinden." (zoals so
ciale en medische hulp. onderwijs,
rechtsbijstand en informatie.) De
prioriteit van deze langdurige taak
ligt bij blank racisme, omdat dit
door koppeling aan economische
en militaire macht extra gevaarlijk
is De huidige discussie gaat niet
over de vraag of het PCR goed is of
niet. Iedereen is het erover eens dat
het racisme de wereld uit moet.
Ook ziet iedereen wel in dat we
vanuit onze christelijke levenshou
ding aan de kant van de onder
drukten moeten gaan staan. En de
synode heeft zich ook achter het
PCR gesteld. De bezwaren zijn ge
richt tegen de concrete werkwijze
van het PCR. Men spitst de zaak
toe op Zuid Afrika. Dat is terecht,
want dit land dient zichzelf aan als
een racistische opgebouwde maat
schappij. De wetgeving is er ten
bate van de blanken. De zwarten
hebben geen rechten. Ze worden
enkel geduld om de economie in
stand te houden. Veel westerse be
drijven en banken varen daar wel
bij. Zij oefenen dan ook geen enke
le druk uit op de regering om een
einde te maken aan de apartheid.
Hun argument is, dat activiteiten
van hun kant alleen maar tégen de
zwarten kunnen werken. Ze verge
ten. dat de zwarten niets meer heb
ben om te verliezen. Dat kan men
onder meer lezen in het zojuist ge
publiceerde stuk van het PCR
„Zuid Afrika, de prijs van de hoop".
We vergeten dat het land een racis
tische structuur heeft omdat het
economisch gezien „een van de on
zen" is.
Familiebanden
Juist ons land heeft een speciale
band met Zuid Afrika. Er zijn veel
familiebanden met vaak gerefor
meerde Nederlanders. Vaak wordt
geredeneerd: Steun aan het PCR
steun aan het ANC. een zuidafri-
kaanse bevrijdingsbeweging
steun aan gewelddadige pogingen
om Zuid Afrika „zwart" te maken.
Men vergeet echter dat men nii
vreedzaam moet pogen gerechtig
heid te brengen. Dan kan er plaats
zijn voor de blanken in een toekom
stig Zuid Afrika. Door het PCR kan
dat misschien duidelijk worden
voor iedereen in Zuid Afrika.
Het gereformeerde meedoen aan
het speciale fonds van het PCR is
voortdurend belast door het ulti
matum van de Nederduitse gerefor
meerde kerk (blank), die vindt dat
wij niet tegelijk met hen én met
bestrijders van de apartheid ban
den kunnen hebben. De synode van
Haarlem heeft gezegd, dat dit
standpunt geheel voor Zuidafri-
kaanse rekening komt. Maastricht
lijkt er voor gezwicht te zijn. De
NG-kerk heeft nooit geprotesteerd
tegen onderdrukking. Zij heeft het
racisme zelfs theologisch onder
bouwd en steun gegeven aan de
onderdrukkingsmaatregelen van
de regering. Wil de kerk enige ge
loofwaardigheid over houden dan
moet men zich nu scharen aan de
kant van hen die streven naar een
rechtvaardig Zuid-Afrlka Men
moet het PCR gelegenheid geven
zwart en blank bewust te maken
van de situatie en zo te werken aan
een vreedzaam Zuid-Afrika.
Geweld
Maar steunt de kerk via het PCR
dan het geweld waar het ANC zich
voor heeft uitgesproken? Niet door
deze uitspraak is het geweld Ineens
in de Zuidafrikaanse maatschappij
geïntroduceerd. De blanken moe
ten over het geweld vermaand wor
den. Zij onderdrukken de zwarten
al lange tijd met bruut geweld, met
geweren of met wetten. Alle pogin
gen van zwarten zich bewust te
worden van hun situatie bestempe
len de blanken als subversief, terro
ristisch of communistisch. Het ge
weld van het ANC is slechts nood
weer. Het gaat ten koste van hun
onderwijs en medische hulp, wat
voor hen zeer belangrijk is. Er is
geen ruimte voor dialoog omdat de
regering geen gelijkwaardige ge
sprekspartners erkent, een eerste
vereiste voor een dialoog. Daar
naast heeft de regering er voor ge
zorgd dat er (bijna) geen gespreks
partners meer zijn door ze gevan
gen te zetten of te doden. Het effect
van het PCR wordt niet bepaald
door de hoogte van de bedragen die
ze geven. Omdat het PCR het racis
me structureel wil aanpakken kun
nen verdrukten en gediscrimineer-
den er aan zien, dat de kerken niet
neutraal staan toe te kijken. Toen
de steun werd opgeschort was dat
een teken van afwijzing van hen
zelf. Ook al bedoelde de synode het
niet zo, het werd een uitspraak te
gen de zwarten in Zuid-Afrika.
Diakonaat
Diakonale steun is in Zuid-Afrika
onmisbaar. Het kan echter nooit
een alternatief zijn voor het PCR.
Het werelddiakonaat werkt aan de
gevolgen van apartheid, het PCR
aan de apartheid zelf. In de zwarte
kerken is het beheer veelal in blan
ke handen. Hulp aie via kerkelijke
kanalen de zwarte kerken moet be
reiken gaat dus door blanke han
den. Dat hoeft niet per se verkeerd
te zijn maar kan dat wel. Het is
trouwens onaanvaardbaar dat de
zwarten daarover geen zeggen
schap hebben. Er is bovendien een
wet in de maak, die elke financiële
steun in de toekomst onmogelijk
kan maken. Het PCR blijft dan nog
over om iets in Zuid-Afrika te doen.
Voor de zwarten in Zuid-Afrika is
het PCR het teken dat wij solidair
met hen willen zijn. Zeggen wij nee
tegen het PCR dan zeggen wij,x»ns
ondanks, nee tegen de onderdrukte
meerderheid in Zuid-Afrlka.
Jaap Huttenga, is student in de the
ologie aan de Vrije Universiteit te
Amsterdam en lid van de werkgroep
„Gereformeerden voor het PCR".
DEEL HUN ZORCr
DEEL MEE:
GIRO UTRECHT
JOHANNESBURG (ANP) - Minis
ter Conny Mulder, belast met de
problematiek van de zwarten in
Zuid-Afrika. heeft toestemming ge
geven voor kerken in stedelijke ge
bieden multiraciale diensten te hou
den, tenminste voor zover zij zich
alleen met religieuze zaken bezig
houden.
Juist vandaag zal het goed zijn te
bedenken dat kruis en opstanding
van de Heer in één verhaal staan. Zt
vormen samen de verkondiging van
Jezus. Het kruis als een woord voor
heel zijn leven met en onder ons en
zoals dat dan in zijn vernedering tot
de dood voert en de opstanding als
een woord voor zijn overwinning op
die dood en „een nieuw begin van
leven". We krijgen de indruk dat öe
evangelisten, met name Johannes,
over Jezus schreven vanuit de
opstanding. Ze kenden hem. toen zij
al deze dingen opschreven ook niet
meer „naar het vlees", maar als de
levende Heer. Zo schreven ze over
Hem. Zo gaven ze de verkondiging
door: de Levende heeft dit alles
doorgemaakt. Dat, wat we hier
vertellen, ligt achter die
overwinning. Het vormt er een
onderdeel van. Vandaar dat soms
het „verhoogd worden" aan het
kruis iets kan krijgen van zijn
verhoging, als 't ware in één lijn
gezien. „Als Ik verhoogd zal zijn van
de aarde, zal Ik allen tot Mij
trekken." zegt de Heer (Johannes 11
32). De verhoogde van kruis en
opstanding trekt tot zich. Allen,
d.w.z. zoveel mensen, met zoveel
gedachten. Mensen die in de knoop
zitten met zichzelf. We hebben het
vaak over onvrede in de wereld,
maar eris ook een onvrede die in ons b
zelf kan wroeten. We komen er niet
uit. Waarom ben ik zo? En wat
verhindert mij toch om de dingen
anders te doen. nl. zoals ik ze zou
willen doen in de navolging van de
Heer? Mensen met verdriet. Die 't
niet kunnen rijmen, wat er gebeurt
en dat God er is en dat het verhaal
van Jezus er is. Mensen die er moeit*
mee hebben om „het" te geloven
Hij trekt ze tot zich. De gekruisigde
en opgestane. Deze centrale man
wat betreft ons bestaan. Er zijn geen
„dingen"' die geloofd moeten
worden. Hij zelf vraagt gedachtenis
en geloof. Hij als het beeld van God
Als het enige authentieke beeld van
God. De knecht des Heren, in wie
Gods werkelijke bedoelingen
terecht komen Jesaja 53.10). En bij
die gedachtenis van Hem proberen
we in deze dagen een beetje stil te
zijn.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK.
Beroepen te Doetinchem (toez.):
v.d. Beid te Oldebert; te Rotterdam
(studentenpredikant; toez.): N. van
Oosterzee wetenschappelijk hoofd
ambtenaar aan de rijksuniversitei
te Utrecht, wonende te Driebergei
te Overdinkel: J. H. Boerlijst
Koudum; te Waardenburg (toez.): H
Schipaanboord. kand. te Utrecht.
Bedankt voor de benoeming tot bij
stand in het pastoraat te Nijkerker
veen (deelgemeente): Jac. de Vrie
em. pred. te Scheveningen.
Afscheid op 26 maart van St. Johan
nesga: H. Kooistra ber. te De Krim
van Leersum: B. Koole ber. te Steen
wijk; van Rhoon: H. J. ter Steeg bef
te Delfzijl: van Usquert: A v.d. Lin
gen ber. te Den Haag.
ALG. DOOPSGEZ. SOC.
Afscheid van Goes, Middelburg
Vlissingen: 8. Vooistra ber. te Eind
hoven.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Doorn (benoe
ming geest.verz. Het Zonnehuis»; D
J. Roos te Bloemendaal
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Meppel (tweede maali
J. Klamer te Zaandam; te Amstei
veen-Mijdrecht: J. A. v.d. Velden U
Rouveen.
GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.)
Beroepen te Kampen: O. Mooiwe«
te Enschede Noord.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Katwijk aan Zee: J. Md
te Rijssen, die bedankte voor Zwijn
drecht.
Bedankt voor Ouddorp: J.
Barneveld.
Dr. P. Swagerman
Op 66-jarige leeftijd is te Amsttf
dam overleden dr. P. Swagerman
die van 1948 tot zijn emeritaat u
1971 legerpredikant was. Daarvod
was hij hervormd predikant in Dr*
bergen en in Echteld.
Govan Mbeki
De algemene vergadering van
katholieke theologische hogeschool
te Amsterdam heeft in een brief aal
de ambassadeur van Zuid-Afrika M
Nederland en aan minister Van d«
Klaauw aangedrongen op de onmié
dellijke vrijlating van de zwarte
Zuidafrikaan Govan Mbeki. Eerdé
deden dit reeds de universiteitsr»
den van de universiteit van Amstef
dam en Groningen en de raden val
de technische hogeschool in Delfttt
de Katholieke hogeschool in T*
burg Mbeki kreeg begin januari e*
eredoctoraat van de universiteit va*
Amsterdam.