De gereformeerde dominee en de PvdA Dordtse predikanten betreuren afwijzen van drs. Van Dam De noodzaak van het racismeprogram VANDAAG Proces tegen Peter Vins Vrijgemaakte bijbelcursus Moslims wijzen op dubbele moraal Camara: Pauselijke brief verbiedt reizen 'Beroep zaak pastoraal beleid' PvdA-centrum: 'Onaanvaardbaar voor democratie' Honderd jaar naam 'Leger des Heils' hun zorg? VASTEMAKTiE 850 Zwarten mogen blanke kerk in Voorbijgangers VRIJDAG 24 MAART 1978 KERK T rouw/Kwartet2 door A. J. Klei De vraag of een gereformeerde dominee lid van de PvdA mag zijn, houdt veel van onze lezers bezig. Het artikel ..Om de vrijheid van de dienst des Woords". waarin verleden week de gereformeerde theologen prof. dr J Veenhof en drs. J A Montsma op deze zaak ingingen len de gestelde vraag bevestigend beantwoordden), heeft een bijzonder groot aantal reacties opgeleverd, welke varieer den van korte, snel op papier geworpen brief jes tot bedachtzame, uitvoerige verhan delingen Ik zal niet beweren dat ook de wereld zelve het geschrevene niet zou kun nen bevatten, maar 't is helaas wel uitgeslo ten dat het allemaal in de krant komt. We hebben daarom de stapel brieven door genomen met drs Montsma (prof. Veenhof was de stad uit) om na te gaan wat de meest op de voorgrond tredende bedenkingen zijn tegen het betoog van hem en de heer Veen hof Eén van de vragen die er duidelijk uitspringt, luidt (en ik vat met eigen woor den samen): Een gemeente mag toch zelf weten wie ze wil beroepen? Een plaatselijke kerk kan toch zelf uitmaken aan welke eisen een door haar begeerde predikant dient te voldoen? Drs Montsma: ..Het gaat hier in éérste in stantie niet om de vrijheid van de gerefor meerde kerk van Dordrecht, maar om de vrijheid van een (aanstaande) predikant om in het openbaar lid te zijn van de politieke partij van zijn keus. Over-deze al lang lopen de kwestie gaat ook de door ons geciteerde synode-uitspraak van 1964. Daarin is deze vrijheid vastgelegd." En zijn er geen grenzen aan die vrijheid? Kun je om zo te zeggen overal lid van zijn? „Er zijn groeperingen.de synode heeft daar destijds ook op gewezen.die een zó uitgesproken anti-christelijk karakter heb ben. dat het lidmaatschap daarvan met het predikantschap onverenigbaar moet heten In 1936 hadden we dat met de NSB." Best. maar als iemand lid is van de PvdA, zegt dat iets over zijn persoonlijke inzichten. En die inzichten laat hij ook als predikant niet thuis. En nu kom ik toch terug op de vrijheid van de plaatselijke kerk: als een gemeente van zulke inzichten niet gediend is. „Het hoort bij het beroepingswerk dat er bepaalde voorkeurseisen in het geding zijn. Een plaatselijke kerk heeft natuurlijk de vrijheid dergelijke eisen te stellen: liever niet ouder dan vijftig, een speciale pastorale begaafdheid.noem maar op. Maar de eis dat iemand geen lid is van de PvdA is een heel andere eis." „Omdat deze eis in feite neerkomt op de uitspraak, dat hierin een belemmering ligt voor de uitoefening van de dienst des Woords. Juist als het om politiek gaat is het levensgevaarlijk om de uitoefening van de dienst des Woord op voorhand afhankelijk te maken van een bepaalde partijpolitieke traditie." Levensgevaarlijk, zeg je. „Ik zeg dit. omdat we weten hoe gemakke lijk de verkondiging van het evangelie schuift in het verlengde van sterk met de kerk verbonden belangengroeperingen, zo als een politieke partij toch zeker óók is. Wil men dat voorkomen, dan zal vóór alles de vrijheid van de verkondiging gerespecteerd moeten worden. Dat was ons voornaamste punt." En als 't om een VVD-er gaat, houd je dan hetzelfde verhaal? „In zekere zin ja, maar ik vind wel dat duidelijk mag worden gezegd, dat het socia lisme veel meer poten in het evangelie heeft dan het liberalisme of wat daarvoor door gaat. Het is trouwens opvallend, dat men in veel CDA-kringen meer getroffen is door het anti-christelijke van de PvdA dan door het anti-christelijke van de WD." Dit brengt me op een vraag, die we ook vaak zijn tegengekomen: hoe kan een dominee lid zijn van een partij die niet staat op de grond slag van Gods Woord? „Tientallen jaren lang heeft in ons land de gereformeerde kerk, om ons daar nu maar toe te beperken, een vast verlengstuk gehad in een bepaalde partijpolitieke organisatie, de anti-revolutionaire partij. Dat was onze traditie, het had iets vanzelfsprekends dat gereformeerden op die manier hun maat schappelijke overtuigingen èn belangen „or ganiseerden". Tenslotte, zo was de gedach te. kon je zoiets als het christelijk onderwijs niet aan liberalen of socialisten overlaten: die hadden hun eigen zaak. Abraham Kuy- per had de gereformeerden niet voor niets ingehamerd. dat er geen politiek-maat- schappelijke neutraliteit bestaat. Men staat óf wel óf niet op de grondslag van het evangelie, en dat komt over de hele linie tot uiting. Aldus Kuyper. Tot vandaag toe beze gelt dit alles doordringende beginsel voor velen de scheidslijn tussen christelijke en niet-christelijke politiek." Maar blijkens de praktijk zijn er ook veel gereformeerden, die deze opvatting van chris telijke politiek sterk in twijfel trekken. „Dit is inderdaad het geval en verklaart mee de spanningen die de gereformeerde kerken na de oorlog meemaken." Waar komt die andere benadering vandaan? „Hierbij speelt een rol de ervaring dat het hebben van een christelijk beginsel nog geenszins een christelijke economie, een christelijk milieubeheer of een christelijke inkomenspolitiek oplevert. Met deze laatste voorbeelden zitten we bij het eigenlijke punt, dat we boven tafel moeten hebben". Namelijk „Namelijkik citeer ons stuk van verle den weekde volstrekt serieus te nemen ervaring van velen, dat je voor christelijke politiek vaak helemaal niet bij de christelij ke partijen moet zijn. Er zijn gereformeer den voor wie de eis van het evangelie regel recht loopt naar een volstrekt néé tegen de atoombewapening, en dat kun je toch geen onzin noemen. Welnu, die mensen hebben heel concreet moeite met het CDA. En ze zouden ook wel graag in de kerk daar iets over willen horen." Ondanks de verwijzing naar de synode-uit spraak van 1964, waarin met zoveel woorden gezegd wordt, dat je de PvdA niet anti-christe lijk kunt noemen, komen veel briefschrijvers met het standpunt van de PvdA inzake abor tus naar voren als bewijs van het anti-christe lijke van deze partij. „Daargelaten dat de kwestie van de abortus veel ingewikkelder is dan veel mensen den ken. vind ik het een bezwaar om een deel voor het geheel te laten gelden. Er zijn méér kwesties van belang, en zo zal men dan óok moeten vragen naar de beginselen die ten grondslag liggen aan de traditionele christe lijke inkomens- en eigendomspolitiek. Tot zover het gesprek met drs. Montsma. Lang niet alle te berde gebrachte punten zijn behandeld, maar ze vallen strikt geno men onder wat in dit interview aan de orde kwam. Er waren ook lezers die in het artikel van de heren Veenhof en Montsma een verkapt stemadvies voor de 29ste zagen, maar ik kan verzekeren dat deze beide CDA- ers niet aan de verleiding blootgestaan heb ben, iemand naar de PvdA te loodsen. En hiermee zouden we de discussie althans voorlopig voor bekeken willen houden. P.S. Elders in dit nummer staat een keus uit de ons toegestuurde reacties. ADVERTENTIE Van een onzer verslaggevers DORDRECHT De gereformeer de predikanten van Dordrecht heb ben in een gezamenlijke verklaring uitgesproken, het te betreuren, dat drs. G. P. van Dam. omdat hij lid is van de Partij van de Arbeid, niet is beroepen tot predikant in Dro- drecht. In hun verklaring, die vandaag in de Dordtse Kerkbode staat, sluiten de acht dominees aan bij de uit spraak van de generale synode in 1964 Deze synode antwoordde op de vraag of gereformeerden, en met name predikanten, lid kunnen zijn van de Partij van de Arbeid, „dat het niet aangaat alle politieke acti viteit van de leden der kerk aan banden te leggen en dat hun per soonlijke verantwoordelijkheid in dat opzicht behoort te worden ge ëerbiedigd." Drs. Van Dam en vele anderen me nen dat. door wat er gebeurd is. deze ruimte hun in de gereformeer de kerken wordt ontzegd. „Die ruimte hoort er naar onze diepste overtuiging te zijn," aldus de Dordtse predikanten werkloos, sinds hij op aanwijzing van veiligheidsorganen ontslagen werd uitzijn baan in de elektrotech niek, waarvoor hij is opgeleid. Bij het zoeken naar een nieuwe baan kreeg hij verschillende malen te ho ren. dat hij „op bepaalde gronden" niet in aanmerking kwam. Zijn zus ters ondervinden bij het zoeken naar werk soortgelijke moeilijk heden. Van een onzer redacteuren KIEW Dinsdag begint in Kiew het proces tegen Peter Vins, de twintig jarige zoon van de gevangen Russi sche baptistenleider Georgi Vins. Op 15 februari werd Peter Vins voor de tweede maal in korte tijd gearres teerd. Eind oktober was hij al ge waarschuwd door de politie, dat hij op een proces moest rekenen, ais hij zijn activiteiten in de Helsinki-groep van Kiew niet zou staken. De Jonge Vins wordt beschuldigd van „parasitisme". Hij is namelijk De familie Vins ls de jarenlange pes terijen beu en is bereid (met vader Vins) de Sowjet-unie te verlaten, als zij toestemming krijgen. ZWOLLE De advertentiecampag ne voor de schriftelijke bijbelcursus, die een vrijgemaakt-gereformeerde evahgelisatie-werkgroep heeft opge zet. heeft 2350 cursisten opgeleverd. Tot nu toe hebben zich nog maar honderd cursisten afgemeld. Dit werd meegedeeld bij de officiële opening van het bureau van de Werkgroep Gereformeerde Bijbel cursus in Zwolle Drs. S. Cnossen. voorzitter van het verband van evangelisatiecommissies van de ge reformeerde kerken (vrijgemaakt) prees de werkgroep om haar initia tief en doorzettingsvermogen. Door deze bijbelcursus heeft het vrijge maakte evangelisatiewerk een krachtige stoot gekregen, zei hij. In een voorlopige evaluatie komt de werkgroep tot de conclusie, dat het mogelijk is gebleken, via het medium van de advertentie verant woord een evangeliserende bood schap te brengen aan een groot pu bliek De vrijgemaakten hebben voor deze bijbelcursus tot nu toe ruim 214.000 gulden bijeengebracht Het streefbedrag was 200.000 gulden. DEN HAAG Moslims in Neder land menen dat er iets mis is met de verontwaardiging die alom heerst over gebeurtenissen in het Midden- Oosten Na de Palestijnse terreurac- Ue bij Tel Aviv was de afschuw en verontwaardiging erg groot, en te recht Echter, het optreden van het Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAO/LE1DEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/ORONINOEN: Posibus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Israëlische leger tn Libanon, maakt aanzienlijk minder Indruk, olschoon daarbij honderden moslims, die part noch deel hebben aan de politiek, het slachtoffer worden De tederaUe van moslimorganisa ties in Nederland meent dan ook dat er met twee maten wordt gemeten. MONSTER (ANP) Aartsbisschop Helder Camara van Olinda en Reci fe in Brazilië heeft in een brief aan Westduitse priesters meegedeeld, dat paus Paulus in een persoonlijk schrijven hem in Januari JL heeft verzocht „af te zien van verdere in ternationale reizen." De brief was hem overhandigd door kardinaal Lorscheider. voorzitter van de Brazi liaanse bisschoppenconferentie Dom Helder Camara voegt eraan toe. dat „dit verzoek van de paus voor hem de kracht van een gebod" heeft Aartsbisschop Helder Camara schrijft dit aan een groep van pries ters In het bisdom Münster. Eerder deze week verklaarde de officiële woordvoerder van het Vatlcaan. dat er aan Helder Camara geen reisver bod was opgelegd Een soortgelijke mededeling was ook aan kardinaal Wiltebrands gedaan tijdens diens verblijf in Rome. enkele dagen geleden - Maandblad voor evangelie en cultuur - uitgave van het Confessioneel Geref. Beraad - 10 thema-nummers per jaar over o.a. - Is de bijbel tijdgebonden? - De christen en de kunst - Eenzaamheid De psychiatrische patient abonnementsprijs 25 - per jaar/stu denten 19.- vraag eens een proefnummer aan geef eens een cadeau-abonnement aan uw predikant versterk het confessioneel besef in kerk en maatschappij Inl Antwoordnummer 34-Ermelo, tel. 03417-3213. politieke aard behoeven te zijn, maar zou op pastorale gronden kun nen berusten, omdat deze partij-po litieke keuze de gang van zaken bin nen een gemeente negatief zou kun nen beïnvloeden. Zo zou het volgens het CGB ook van wijs beleid kunnen getuigen, als een predikant niet wordt beroepen, die voor nog weer een andere partij of voor een bepaalde groep verontrus tende propaganda zou maken in de gemeente op een wijze, die niet in overeenstemming is met zijn ambt als dienaar des Woords voor de hele •gemeente in al haar schakeringen. Van een onzer verslaggevers ERMELO Een kerkeraad heeft de volledige vrijheid die predikant te beroepen, van wie hij verwachten mag. dat hij het beste een bepaalde gemeente kan dienen, aldus het con fessioneel gereformeerd beraad (CG) In een verklaring naar aanlei ding van de kwestie-Dordrecht. Het CGB zegt, dat buitenstaanders voorzichtig moeten zijn met het be oordelen van beslissingen, waarvoor de kerkeraad zelf volledig verant woordelijk is en waarvan zij als bui tenstaanders niet alle motieven kunnen en behoeven te weten. Een bepaalde partij-politieke keuze zou. naar het oordeel van het CGB. voor een kerkeraad in een gegeven situatie een doorslaggevend argu ment kunnen zijn een bepaald pre dikant niet te beroepen. Zo'n beslis sing zou niet van zuiver principieel- De verklaring van het CGB is na mens de leden van het bestuur en het college van toezicht onderte kend door drs R. van den Berg. Ermelo. ds E. Overeem, Enter, ds J. Overduin, Veenendaal en B. Rool- vink, Baarn. MONSTER Het bestuur van het centrum voor levensbeschouwing en politiek van de Partij van de Arbeid heeft „met verontwaardiging" de suggestie afgewezen, als zou alleen het lidmaatschap van een confessio nele partij een waarborg zijn voor het goed uitoefenen van het ambt van predikant. In een verklaring zegt het bestuur van het centrum, dat sommige kerkelijke gemeenten „de norm van de antithese van christenen en niet-christenen" toe passen op belijdende christenen, die lid zijn van de PvdA. Het bestuur vindt dat „voor de democratie in ons land onaanvaardbaar" en ook scha delijk voor die kerkelijke gemeen ten zelf. LONDEN (EPS) - Het Leger des Heils'viert dit jaar het honderdjarig bestaan van zijn naam. Het leger dateert uit 1865, maar het heette toen „Christelijke Missie". In mei 1878 nam men de huidige naam aan, die dus binnenkort honderd jaar oud is. Om dit te vieren, houdt het leger een internationaal congres, het zesde sinds 1865. Het is ook honderd jaar geleden dat de stichter van het leger, William Booth, de kopermu ziek als begeleiding aannam voor evangelisatiedoeleinden en de leer van het leger formuleerde. ADVERTENTIE. door Jaap Huttenga Het is de bedoeling dat de gerefor meerde synode op 4 april zal spre ken over het PCR. het programma van de wereldraad tot bestrijding van rassenwaan. In maart 1974 sprak de synode van Haarlem zich uit voor steun aan het speciale fonds van het PCR. maar in mei 1976 werd door de synode van Maastricht besloten om geen aan bevelingen te doen om het speciale fonds te steunen. Wel stelde men zich op achter de algemene doel stellingen van het PCR. Deze be slissing hebben velen In binnen- en buitenland als zeer teleurstellend ervaren Voor hen was Juist het PCR een toetssteen voor de hou ding van de gereformeerde kerken terzake van onderdrukking en ge rechtigheid. De gereformeerde sy node heeft aan het begin van de huidige zittingsperiode vastgesteld dat het opschortingsbesluit wettig genomen was. Het gaat nu om de vraag of het besluit inhoudelijk juist was Oorzaken Het PCR houdt zich bezig met de bestrijding van racisme en dat vooral door de achterliggende oor zaken. zoals wettelijke bepalingen, simpel onbegrip of ontoereikende Informatie over andere volken of bevolkingsgroepen aan te pakken. Uit het speciale fonds worden daar toe in de hele wereld organisaties gesteund volgens criteria die in 1976 opnieuw zijn vastgesteld door het centrale comité van de we reldraad Het eerste daarvan luidt: „Het doel van de organisaties mag niet in strijd zijn met de algemene doelstellingen van de wereldraad of haar onderdelen. De gelden mogen slechts gebruikt worden voor hu manitaire doeleinden." (zoals so ciale en medische hulp. onderwijs, rechtsbijstand en informatie.) De prioriteit van deze langdurige taak ligt bij blank racisme, omdat dit door koppeling aan economische en militaire macht extra gevaarlijk is De huidige discussie gaat niet over de vraag of het PCR goed is of niet. Iedereen is het erover eens dat het racisme de wereld uit moet. Ook ziet iedereen wel in dat we vanuit onze christelijke levenshou ding aan de kant van de onder drukten moeten gaan staan. En de synode heeft zich ook achter het PCR gesteld. De bezwaren zijn ge richt tegen de concrete werkwijze van het PCR. Men spitst de zaak toe op Zuid Afrika. Dat is terecht, want dit land dient zichzelf aan als een racistische opgebouwde maat schappij. De wetgeving is er ten bate van de blanken. De zwarten hebben geen rechten. Ze worden enkel geduld om de economie in stand te houden. Veel westerse be drijven en banken varen daar wel bij. Zij oefenen dan ook geen enke le druk uit op de regering om een einde te maken aan de apartheid. Hun argument is, dat activiteiten van hun kant alleen maar tégen de zwarten kunnen werken. Ze verge ten. dat de zwarten niets meer heb ben om te verliezen. Dat kan men onder meer lezen in het zojuist ge publiceerde stuk van het PCR „Zuid Afrika, de prijs van de hoop". We vergeten dat het land een racis tische structuur heeft omdat het economisch gezien „een van de on zen" is. Familiebanden Juist ons land heeft een speciale band met Zuid Afrika. Er zijn veel familiebanden met vaak gerefor meerde Nederlanders. Vaak wordt geredeneerd: Steun aan het PCR steun aan het ANC. een zuidafri- kaanse bevrijdingsbeweging steun aan gewelddadige pogingen om Zuid Afrika „zwart" te maken. Men vergeet echter dat men nii vreedzaam moet pogen gerechtig heid te brengen. Dan kan er plaats zijn voor de blanken in een toekom stig Zuid Afrika. Door het PCR kan dat misschien duidelijk worden voor iedereen in Zuid Afrika. Het gereformeerde meedoen aan het speciale fonds van het PCR is voortdurend belast door het ulti matum van de Nederduitse gerefor meerde kerk (blank), die vindt dat wij niet tegelijk met hen én met bestrijders van de apartheid ban den kunnen hebben. De synode van Haarlem heeft gezegd, dat dit standpunt geheel voor Zuidafri- kaanse rekening komt. Maastricht lijkt er voor gezwicht te zijn. De NG-kerk heeft nooit geprotesteerd tegen onderdrukking. Zij heeft het racisme zelfs theologisch onder bouwd en steun gegeven aan de onderdrukkingsmaatregelen van de regering. Wil de kerk enige ge loofwaardigheid over houden dan moet men zich nu scharen aan de kant van hen die streven naar een rechtvaardig Zuid-Afrlka Men moet het PCR gelegenheid geven zwart en blank bewust te maken van de situatie en zo te werken aan een vreedzaam Zuid-Afrika. Geweld Maar steunt de kerk via het PCR dan het geweld waar het ANC zich voor heeft uitgesproken? Niet door deze uitspraak is het geweld Ineens in de Zuidafrikaanse maatschappij geïntroduceerd. De blanken moe ten over het geweld vermaand wor den. Zij onderdrukken de zwarten al lange tijd met bruut geweld, met geweren of met wetten. Alle pogin gen van zwarten zich bewust te worden van hun situatie bestempe len de blanken als subversief, terro ristisch of communistisch. Het ge weld van het ANC is slechts nood weer. Het gaat ten koste van hun onderwijs en medische hulp, wat voor hen zeer belangrijk is. Er is geen ruimte voor dialoog omdat de regering geen gelijkwaardige ge sprekspartners erkent, een eerste vereiste voor een dialoog. Daar naast heeft de regering er voor ge zorgd dat er (bijna) geen gespreks partners meer zijn door ze gevan gen te zetten of te doden. Het effect van het PCR wordt niet bepaald door de hoogte van de bedragen die ze geven. Omdat het PCR het racis me structureel wil aanpakken kun nen verdrukten en gediscrimineer- den er aan zien, dat de kerken niet neutraal staan toe te kijken. Toen de steun werd opgeschort was dat een teken van afwijzing van hen zelf. Ook al bedoelde de synode het niet zo, het werd een uitspraak te gen de zwarten in Zuid-Afrika. Diakonaat Diakonale steun is in Zuid-Afrika onmisbaar. Het kan echter nooit een alternatief zijn voor het PCR. Het werelddiakonaat werkt aan de gevolgen van apartheid, het PCR aan de apartheid zelf. In de zwarte kerken is het beheer veelal in blan ke handen. Hulp aie via kerkelijke kanalen de zwarte kerken moet be reiken gaat dus door blanke han den. Dat hoeft niet per se verkeerd te zijn maar kan dat wel. Het is trouwens onaanvaardbaar dat de zwarten daarover geen zeggen schap hebben. Er is bovendien een wet in de maak, die elke financiële steun in de toekomst onmogelijk kan maken. Het PCR blijft dan nog over om iets in Zuid-Afrika te doen. Voor de zwarten in Zuid-Afrika is het PCR het teken dat wij solidair met hen willen zijn. Zeggen wij nee tegen het PCR dan zeggen wij,x»ns ondanks, nee tegen de onderdrukte meerderheid in Zuid-Afrlka. Jaap Huttenga, is student in de the ologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en lid van de werkgroep „Gereformeerden voor het PCR". DEEL HUN ZORCr DEEL MEE: GIRO UTRECHT JOHANNESBURG (ANP) - Minis ter Conny Mulder, belast met de problematiek van de zwarten in Zuid-Afrika. heeft toestemming ge geven voor kerken in stedelijke ge bieden multiraciale diensten te hou den, tenminste voor zover zij zich alleen met religieuze zaken bezig houden. Juist vandaag zal het goed zijn te bedenken dat kruis en opstanding van de Heer in één verhaal staan. Zt vormen samen de verkondiging van Jezus. Het kruis als een woord voor heel zijn leven met en onder ons en zoals dat dan in zijn vernedering tot de dood voert en de opstanding als een woord voor zijn overwinning op die dood en „een nieuw begin van leven". We krijgen de indruk dat öe evangelisten, met name Johannes, over Jezus schreven vanuit de opstanding. Ze kenden hem. toen zij al deze dingen opschreven ook niet meer „naar het vlees", maar als de levende Heer. Zo schreven ze over Hem. Zo gaven ze de verkondiging door: de Levende heeft dit alles doorgemaakt. Dat, wat we hier vertellen, ligt achter die overwinning. Het vormt er een onderdeel van. Vandaar dat soms het „verhoogd worden" aan het kruis iets kan krijgen van zijn verhoging, als 't ware in één lijn gezien. „Als Ik verhoogd zal zijn van de aarde, zal Ik allen tot Mij trekken." zegt de Heer (Johannes 11 32). De verhoogde van kruis en opstanding trekt tot zich. Allen, d.w.z. zoveel mensen, met zoveel gedachten. Mensen die in de knoop zitten met zichzelf. We hebben het vaak over onvrede in de wereld, maar eris ook een onvrede die in ons b zelf kan wroeten. We komen er niet uit. Waarom ben ik zo? En wat verhindert mij toch om de dingen anders te doen. nl. zoals ik ze zou willen doen in de navolging van de Heer? Mensen met verdriet. Die 't niet kunnen rijmen, wat er gebeurt en dat God er is en dat het verhaal van Jezus er is. Mensen die er moeit* mee hebben om „het" te geloven Hij trekt ze tot zich. De gekruisigde en opgestane. Deze centrale man wat betreft ons bestaan. Er zijn geen „dingen"' die geloofd moeten worden. Hij zelf vraagt gedachtenis en geloof. Hij als het beeld van God Als het enige authentieke beeld van God. De knecht des Heren, in wie Gods werkelijke bedoelingen terecht komen Jesaja 53.10). En bij die gedachtenis van Hem proberen we in deze dagen een beetje stil te zijn. Beroepingswerk NED. HERV. KERK. Beroepen te Doetinchem (toez.): v.d. Beid te Oldebert; te Rotterdam (studentenpredikant; toez.): N. van Oosterzee wetenschappelijk hoofd ambtenaar aan de rijksuniversitei te Utrecht, wonende te Driebergei te Overdinkel: J. H. Boerlijst Koudum; te Waardenburg (toez.): H Schipaanboord. kand. te Utrecht. Bedankt voor de benoeming tot bij stand in het pastoraat te Nijkerker veen (deelgemeente): Jac. de Vrie em. pred. te Scheveningen. Afscheid op 26 maart van St. Johan nesga: H. Kooistra ber. te De Krim van Leersum: B. Koole ber. te Steen wijk; van Rhoon: H. J. ter Steeg bef te Delfzijl: van Usquert: A v.d. Lin gen ber. te Den Haag. ALG. DOOPSGEZ. SOC. Afscheid van Goes, Middelburg Vlissingen: 8. Vooistra ber. te Eind hoven. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Doorn (benoe ming geest.verz. Het Zonnehuis»; D J. Roos te Bloemendaal GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Meppel (tweede maali J. Klamer te Zaandam; te Amstei veen-Mijdrecht: J. A. v.d. Velden U Rouveen. GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.) Beroepen te Kampen: O. Mooiwe« te Enschede Noord. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Katwijk aan Zee: J. Md te Rijssen, die bedankte voor Zwijn drecht. Bedankt voor Ouddorp: J. Barneveld. Dr. P. Swagerman Op 66-jarige leeftijd is te Amsttf dam overleden dr. P. Swagerman die van 1948 tot zijn emeritaat u 1971 legerpredikant was. Daarvod was hij hervormd predikant in Dr* bergen en in Echteld. Govan Mbeki De algemene vergadering van katholieke theologische hogeschool te Amsterdam heeft in een brief aal de ambassadeur van Zuid-Afrika M Nederland en aan minister Van d« Klaauw aangedrongen op de onmié dellijke vrijlating van de zwarte Zuidafrikaan Govan Mbeki. Eerdé deden dit reeds de universiteitsr» den van de universiteit van Amstef dam en Groningen en de raden val de technische hogeschool in Delfttt de Katholieke hogeschool in T* burg Mbeki kreeg begin januari e* eredoctoraat van de universiteit va* Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2