Lampe trekt de jurk ïi vestje aan. Uit brieven van lezers VRIJDAG 24 MAART 1978 TROUW/KWARTET P 14 S 16 RH 2— - Dordt (1) Wie kan de gemeentevergadering van de gerei, kerk te Dordrecht het recht ontzeggen om een (a.s.) predi kant niet te beroepen? Ditzellde vindt meermalen om verschillende redenen plaats. Zoufen schrijvers en adverteerders ook zo in actie ko men. wanneer een beroep niet door ging. omdat betrokkenen lid was van de SOP of misschien wel van de WD? M.a.w ook al wijst men tegen woordig verwijten van selectieve verontwaardiging maar vast bij voorbaat van de hfend de tenden sen zijn er zeker. Bovendien: staat het een gemeente wel vrij iemand niet te beroepen als hij lid van de CPN blijkt te zijn? Of de ..Tele graaf leest? 't Is een wonder, dat het woord ..Berufsverbote" nog niet viel! Overdrijven we nu? Toch niet meer dan de vergelijking met Bar men! Want men voelt wel. dat die verwijzing buiten proporties is. maar men doet het dan toch maar. Kollum R. de Pee Santpoort J. Tiersma Dordt (2) Het is duidelijk wat de heren Veen- hof en Montsma in hun artikel „Om de vrijheid van de dienst des Woords bedoelen te zeggen: de Ge reformeerden uit de Dordtse wtjkge- meente die een a s. predikant niet beroepen wensten te zien omdat hij lid is van de Partij van de Arbeid, zijn fout. Is dat werkelijk waar? De schrijvers menen dat het besluit van de Dordtse wijkgemeente de vrijheid van de prediking in gevaar brengt. Je kunt met hetzelfde recht het omgekeerde stellen. Door poli tiek gebonden te zijn aan een niet- christelljke partij kan de predikant zelf de vrijheid van de prediking in gevaar brengen Hij bestaat toch niet uit twee los van elkaar staande helften? Je kunt moeilijk als ambts drager het koningschap van Chris tus over heel het leven verkondigen, en privé zeggen: voor het bestaan van een politieke partij is Christus' koningschap niet van betekenis. Daarom overtuigen de schrijvers mij er helemaal niet van dat bezwa ren tegen het lidmaatschap van de PvdA niet uit het Evangelie kunnen worden afgeleid. Nu hebben de au teurs nóg een pijl op hun boog: de visie van de Dordfse gemeenteleden ls In strijd met een besluit van de synode van Groningen (1964) dat. wat haar betreft, ambtsdragers lid mogen zijn van een niet-christelijke organisatie. Ik veronderstel niet dat de Dordtenaren voortaan geen rusti ge nacht meer zullen hebben omdat rij Iets anders hebben gezegd dan een synode van 14 Jaar geleden. Niet de synode van Groningen, maar de nu nog vacante predikantswljk moet leven en werken samen met een predikant; en als gemeentele den een bezwaar zien In het lidmaat schap van de PvdA bij een (a.s.) predikant, moeten ze dat eerlijk zeg gen. Dat voorkomt moeilijkheden in de toekomst, zoals die er in andere gemeenten ook geweest zijn of nog rijn. Wat het bewuste synodebesluit wel juist? Persoonlijk ben ik het er niet mee eens Voor mij ls het gezag van dit besluit: nihil, en wel om deze reden: het ontbreken van een „anti christelijk beginseldoor de synode van Groningen genoemd als argu ment voor het ..geen bezwaar" is een veel te negatief uitgangspunt. Als gelovigen geroepen zijn tot dienst in het Koninkrijk van Ood. kunnen ze geen genoegen nemen met een poli tieke partij die de zaak van het Koninkrijk volkomen irrelevant acht DEN HAAG ds.J. Winter Dordt (3) De vrijheid van een predikant om lid te zijn van de PvdA de PPR of misschien wel de WD kan moeilijk betwist worden. We zijn er trouwens al min of meer aan gewend in onze kring, dat we politiek verschillende wegen gaan. Maar deze theologen moeten dan ook de vrijheid gunnen, om een predikant die meent actief lid te moeten rijn van bovenge noemde politieke partijen, niet ge schikt te achten voor onze ge meente. ZWARTSLUIS K. Visscher Dordt (4) 1. Aannemende dat een christen al tijd zal moeten uitgaan van een vooropgesteld credo, is het dan niet op z'n minst onlogisch dat hij zich aansluit bij een politieke groepering die niet wil weten van een dergelijk uitgangspunt? 2. Als partijen die het nog durven wagen hun Christus-gebondenheid voorop te stellen, In de praktijk van alle dag falen, ligt daar dan niet Juist een taak voor mensen die dat falen maar al te duidelijk zien? Qe steld dat die mensen die taak opvat ten. maar toch steeds met hun hoofd tegen een muur blijven lopen, zullen ze dan in een partij die weigert ook maar met een woord te reppen over een zekere Christus-gebondenheid, niet een veel hardere muur aan treffen? 3. Kun Je een groepering die konse- kwent niet wil weten van een Chris tus-gebondenheid. maar die door al lerlei omstandigheden mede-rege- ringspartlj ls geworden van een par tij die wel wil blijven vasthouden aan een Christus-gebondenheid, op één lijn gaan brengen in die zin dat Ie in dat geval als christen de vrij heid moet hebben zowel van de ene als van de andere groepering lid te mogen rijn? 4. Kan een. ook vanuit christelijk uitgangspunt gezien, goed doel ooit een. Juist vanuit dat christelijk standpunt gezien, onvolledige en dus onjuiste Ideologie rechtvaar digen? S. Zijn de christenen die in zoge naamde christelijke partijen functioneren zo verworden, dat van een gemeenschappelijke christelij ke basis niets meer te merken valt; rijn onze politieke christelijke lei ders alleen maar uit op macht en gebruiken ze die macht alleen maar in negatieve zin; zijn ze dus alleen nog maar christenen in naam. óf kunnen we nog met elkaar omgaan en elkaar aanspreken in Christus' naam? Kampen A. de Vries Dordt (7) CapeUe a.d. Ussel 't Harde van een Christelijke politieke partij. Dat is het punt niet. Maar als de schrijvers tot de conclusie komen, dat een dienaar van het Goddelijk Woord, lid kan zijn van een der socialistische partijen en dat nota Dordt M31 bene willen gronden op de brief aan de Galaten, dan zeg ik: dat is onge oorloofd Schriftgebruik. De Judaïs- ten verkrachtten het Evangelie en daartegen stelt Paulus zich te weer. Maar in het concrete leven van van daag. moet toch een Schriftgelovig mens uit de historie èn uit de feiten van heden weten, dat socialisme en communisme levensbeschouwingen rijn. welke duidelijk in strijd zijn met het onfeilbare Woord van God. plaatselijk gemeenteleven ten goe de komt. H. van den Brink ook veel waardering voor de gerefor meerde kerk van Dordrecht, dat zij „neen" heeft durven zeggen tegen een predikant die lid van de PvdA is. Leiden P. v. Diggelen Een leder die zich geroepen voelt om op aarde een dienaar Gods te zijn en Gods woord te verkondigen en als herder en leraar de gemeente van Jezus Christus te leiden, kan vol gens mij geen lid zijn van of sympa thiseren met een partij waar geen plaats is voor Gods Woord. Dit geldt voor alle predikanten en geestelij ken van alle kerken. Dordt (16) Dordt (5) Het gaat hier in eerste instantie toch om de vrijheid van de kerk en een kerkeraad. Welke eisen mogen zij stellen aan een predikant? Wat be schouwt men als de grensvoorwaar den voor een goed functioneren in de gemeente? In bepaalde omstan digheden kan een politieke partij keuze een wezenlijke belemmering vormen. Zoals bijv. ook de leeftijd onder de dertig en boven de vijf en veertig, de ongehuwde staat, het ho mofiel rijn. Een eerste onderwerp voor nadere bezinning zou daarom kunnen rijn: „Ethiek en tactiek van het beroepingswerk". Wat de politie ke grensvoorwaarde betreft, die wordt dan op de gemeentevergade ring „ongenuanceerd" naar voren gebracht in de vorm van „een die naar des woords kan geen lid zijn van de partij van de arbeid". Punt uit. Waarop dan een aantal gezag hebbende personen even boud uit spreekt: het kan wel. Echter, niet alle Gereformeerden van diverse pluimage hebben de „doorbraak-ge- dachte" aanvaard. Het gaat deze broeders er niet om of het program ma van een niet-christelijke partij erg kan lijken op dat van een chris telijke partij (zoals je het volgens de artikelschrijvers zou moeten stel len). maar nog steeds (ook in 1978) om de .principiële keus", zoals 40 jaar geleden. Waarbij zou kunnen blijken dat het CDA van nu „het principe" zeker zo „christelijk-soci- aal" in praktijk brengt als de AR van toen. Dordt (6) Aangezien de te Dordrecht gehou den vergadering van leden van de Gereformeerde Kerk ter beroeping van een predikant nog altijd een kerkelijke zaak is, zou men verwach ten dat de (a.s.) theologen van de V.U. onder aanvoering van prof. J. Veenhof en drs Montsma. de kerke lijke weg zouden bewandelen en dus een schrijven met hun bezwaren aan de kerkeraad te Dordrecht zouden hebben gericht Als rij vervolgens meenden ook andere kerkeraden te moeten waarschuwen, dan lag het voor de hand dat zij ook aan die kerkeraden een soortgelijke brief hadden gestuurd. Wat zij met hun artikel in Trouw nu hebben gedaan, is onbroederlijk, onpastoraal en on kerkrechtelijk. Scherpenzeel Ds. G. Meijering Barendrecht P. Dubbeld Dordt (11) Wat mij, bij de ondertekening van een adhesieschrijven t.a.v. een niet beroepen collega in Dordrecht, op valt. is. dat geen enkele collega uit het noorden van het land „van de partij is". Ik wil mede dit stuk van harte onderschrijven. Om dezelfde of andere zaken van dezelfde urgen tie kunnen namelijk predikanten (of ouderlingen) op een zijspoor of uit gerangeerd worden. Dat heet dan (vóór predikanten) in keurig kerke lijke bewoordingen: „losgemaakt" of „met vervroegd pensioen ge stuurd". Maar veel leed kan achter zo'n term schuilgaan. Dat geldt on getwijfeld ook voor de desbetreffen de collega, die misschien graag naar Dordrecht wil. Laat de gemeente van Dordrecht, ja. de kerk van Jezus Christus als geheel deze zaak weer eens opnieuw, en wel op de juiste, pastorale wijze, tegen de achter grond van dit schrijven, over denken Groningen ds H. E. Smid Dordt (12) Met het artikel van prof. Veenhof ben ik het principieel wel eens. Maar in de praktijk is toepassing van een algemene regel bij het beroepen van een predikant niet mogelijk. Zo kan men als kerkeraad tot een conclusie komen dat een te beroepen predi kant samenbindend moet werken, zodat de gemeente zo weinig moge lijk door politieke en kerkelijke twisten zal worden geteisterd. In zo'n geval doet men er goed aan extreme gegadigden te passeren, het doet er niet toe of ze progressief of conservatief zijn. Dit kan een vorm van juist beleid zijn, die het Hoek van Holland Dordt (14) Als orthodox-hervormd kerklid heb ik met gemengde gevoelens de lijst van gereformeerde Amsterdammers gelezen, die zich menen te moeten bemoeien met de interne aangele genheden van de Dordtse Gerefor meerde kerk. In onze honderden confessionele en gereformeerde ge meenten is het al jaren zo, dat er terdege wordt toegezien, dat er geen PvdA-predikanten beroepen wor den. Ook al, omdat het socialisme leert, dat de zonde in de structuren van de maatschappij zit, terwijl wij in de Heilige Schrift lezen, dat wij mensen innerlijk geneigd zijn tot alle kwaad, zodat wij alleen behou den kunnen worden door het bloed des Lams. Jezus Christus. Gods Zoon. Rotterdam A. van den Akker Dordt (15) Het artikel „Om de vrijheid van de dienst des Woords" (Trouw 17-3) als mede de uitvoerige lijst met namen van (a.s.) theologen die hun instem ming betuigen, heeft mij verbijsterd om niet te zeggen diep geschokt. Het is voor mij, en ik denk voor velen met mij, onvoorstelbaar en onbegrijpelijk, dat een gerefor meerd predikant lid kan zijn van de Partij van de Arbeid. Ik weet wel, de PvdA heeft heus wel haar goede kanten en politiek bezien is er met deze partij tot op zekere hoogte best een goede samenwerking mogelijk. Maar ik mis in deze partij, dat zij niet het Evangelie hanteert als in spiratiebron voor al haar doen en laten. Derhalve vind ik, dat een pre dikant, die bedienaar van het God delijk Woord genoemd wordt, zich nimmer mag aansluiten bij een poli tieke partij die zich niet vanuit het Evangelie laat leiden. Ik heb dan Door een groep theologen van de V JJ. wordt van leer getrokken tegen gereformeerden in Dordt. Deze Dordtenaren hebben geweigerd een PvdA dominee te beroepen. Mogen deze mensen de vrijheid hebben (in spraak heet dat nu) zelf hun domi nee te kiezen, waarvoor ze per jaar honderdduizend gulden 100.000) gulden moeten opbrengen nl. 2 85.000 aan salaris en op last van de synode (F. en O.) nog zo'n 15.000 - voor emeritaatspremie? Deze theo- logengroep speelt het spel van de liberalen uit de 19e eeuw, die het „denkend deel van de natie" waren. Nu zal een denkend deel van gere formeerde theologen aan de kerke- mensen voorschrijven, welke presi dent men moet beroepen! HILVERSUM J. Holleman Dordt (17) Inderdaad, CDA en PvdA staan op menig gewichtig punt eenzelfde be leid voor; maar het ontgaat de heren schrijvers kennelijk, dat dit beleid vanuit een voor beide totaal andere invalshoek tot stand komt. In de tweede helft van hun argumentatie wordt gesproken over christenen die grote moeite hebben met zoiets als een christelijke partij, omdat ze het begrip, christelijk zo hoog hebben. Hiermee kan ik het volkomen eens zijn, maar dat dit een reden zou zijn om een niet-christelijke partij te steunen, dat mist toch iedere vorm van redelijkheid? Zouden niet die christenen in een christelijke partij thuishoren, en daar hun invloed uit oefenen, juist vanwege het feit dat ze het begrip christelijk zo hoog hebben? SCHOONREWOERD J. Ippel 1830 werd de bijbel op de scholen verboden. Het is aanleiding geweest tot de schoolstrijd, die tachtig jaar heeft geduurd en die niet tot een goed einde zou zijn gebracht zonder christelijke partijen. Zijn we de of fers vergeten die de christenen brachten voor hun school, en later voor hun universiteit? Ik denk dat het dat spoedig zou worden als we allen zouden stemmen op een niet christelijke partij. Want in de grond van de zaak gaat de strijd niet in de eerste plaats tegen ons. maar tegen het woord waarin wij geloven. GRONINGEN H. Hoogsteen Dordt (19) Het is de plicht van een kerkeraad te beoordelen of een toekomstige pre dikant geacht kan worden te bou wen aan de geloofsgemeenschap der Kerk. Een predikant die een christe lijke partij organisatie (dat hoeft niet alleen het CDA te zijn) ver werpt, roept terecht weerstanden op. Politiek bedrijven is mede vorm geven aan de samenleving. Wil de PvdA de bijbelse normen aanvaar den? Beogen zij en andere niet chris telijke groeperingen dienstbaar te zijn aan de bede „Uw Koninkrijk kome"? Wat is ten diepste hun uit gangspunt, God'of de mens? Orga nisaties die aanspreekbaar zijn, op de bijbel mogen, in zwakheid middeL zijn om gelovigen samen te brengen om bijbelse normen te vertalen in deze tijd. In die organisatie kan geen Christus gemist worden. Gorinchem V. van der Brugge ~T> CDA over handelt). Zouden nu gemeenteleden niet mogen wachten dat hun predikant all eerst die partij zal steunen die vi 1 uit de door prof. Verkuyl omsch: ven gezichtspunten onze politie en maatschappelijke problemen aanpakken? Wij weten toch, dat in Nederland verschillende groej (partijen) zijn, die die uitgangspi ten niet aanvaarden, en waarvan meerderheid der leden weigert eni rekening te houden met God n< met Zijn gebod en polarisatie t roept, wantrouwen, haat en misk ning van anderen aanwakkert bevordert. Wanneer bepaalde 0112 zijds gewenste beleidsmaatregel van tijd tot tijd slechts door sani g werking met andere groepen let nen worden bereikt, dan mag toch niet de reden zijn om openl de eigen partij te verlaten en e danks de verwerpelijke uitganj r punten en ideologieën de and g partij te gaan steunen door openlj c daarvan lid te worden. Heelsum W. G. K01I 1 Geen beleg Dordt (slot) Dordt (18) In het prachtige boek van prof. Ver kuyl: „Inleiding tot de nieuwere zen dingswetenschap", hoofdstuk 7, wordt uitvoerig gesproken over het doel der zending: het rijk Gods, de bekering en het nieuwe leven met de erkenning van Jezus Christus als Heer, en de deelname aan de strijd tegen de gevolgen van menselijk on heil (waar ook het program van het Premier Van Agt vindt, dat we m ten laten zien, dat het land zonder de PvdA naar behoren, re en redelijkheid kan worden stuurd. Het kan best zo zijn, dat I daarvoor in Leeuwaren geestdrift de handen op elkaar kreeg, maar vrees (en ik verwacht velen met n in het CDA), dat hier op golven v antisocialistische emoties een kot wordt gekozen, die funest zal zi voor de partij. Want er is een and deel van het CDA, dat zich morrei geschikt heeft in dit van de nood t een deugd gemaakt kabinet, nr dat stellig zal afhaken, als de 1. mier blijft beklemtonen, dat de ui slag van de statenverkiezingen mo dienen tot versterking van de pa tie van het „hecht aaneengesmed niet stuk te krijgen" kabinet vs Agt-Wiegel. Dat deel wil niet j smakelijk beleg op de boterhai wat als noodverband nog maar n aanvaardbaar was. Doesburg B. J. Zwie Dordrecht weigert een predikant die lid is van de PvdA. En terecht. De geachte inzenders maken zich zor gen over de predikanten in oplei ding na wat in Dordrecht is gebeurd. Wij als kerkleden maken ons ook bezorgd, maar dan in omgekeerde zin. In het begin der vorige eeuw waren er nog geen Chr. politieke partijen in Nederland. Ongeveer in Deze rubnek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op m deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en met voor gedichten, open brieven, oproepen ol reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De inzendingen voor deze rubriek dienen zo beknopt mogeii|k te zi|n De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Het is ons helaas niet mogeli|k over elk geval van bekorting of metplaatsing (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus. 859. Amsterdam. Bi| publicatie worden naam en woonplaats van de Schrijver vermeld Als we als christen belijden, dat heel ons leven in dienst van God behoort te staan, waarom dan in het politie ke leven kiezen voor een partij, die van dat standpunt niet uitgaat, als er een partij is, die daar wel van uitgaat? (o.a. het CDA)? Dat is voor mij onbegrijpelijk temeer omdat hier gezegd wordt, dat het CDA en de PvdA op menig gewichtig punt eenzelfde beleid voorstaan. De pre dikant. die de vrijheid wil hebben, te staan in de dienst des Woords. naar zijn oprecht goeddunken, (met inbe grip van zijn PvdA lidmaatschap), moet ook de gemeente de vrijheid gunnen, de dienaar des Woords te kiezen naar haar oprechte goed dunken. Enschede A. Spit-Kloet Dordt (8) Eindelijk een koekje van eigen deeg Gingen vele studenten de laatste vijftien jaar in Amsterdam en Kam pen, rechts naar binnen, dan kwa men zij een aantal Jaren later links naar buiten. In vele variëteiten. Van PvdA tot CPN toe. Vinden wij het dan zo gek dat een gemeente deze dames en heren nu het bos instuurt. Het is niet zo. dat u tien studenten een politieke hersenspoeling kan ge ven en dat duizend gemeenteleden daar dan een aantal jaren achteraan lopen. Daar is Dordrecht nu een voorbeeld van. P. J. L. Delhaas Dordt (9) Het ls nog altijd: Vreest Ood en eert de koning! Dat staat en vindt U toch niet in het blazoen van de PvdA? Dat de gereformeerde kerken van hun voorgangers verwachten en be horen te verwachten dat zij in deze ook trouw zijn aan de belijdenis van de kerk. wat geen halfslachtig heid toelaat is m.i. dan ook terecht! Gorinchem E. Verduyn Dordt (10) Het artikel. „Om de vrijheid van de Dienst des Woords" ls verbijsterend. Prof. Dr J. Veenhof en dr J. A Mont sma weten best. dat geen enkele kerkformatie in ons land het dogma verkondigt dat men lid moet zijn Roestbruin katoenen vestje met zakjes. In mt S, M A en L. TJ/f Wijde geruite japon in bric mot zwarte ruit PoL/kafl QQ Mt 36 t/na 42. ÏÖU Effen japon met driekwart- Katoenen geruite rok, mouw en geruit vestje. In écrugeruite blouse en gebloemd roest en oranje/bric. 11Q vestje. In naturel en 1CQ Mt. 36 t/m42. JLuA" lila. Mt 36 t/m 42. lOZ/f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 12