Solide studie over Van Ruler Als dominee een kind krijgt 8^5 VANDAAG Voorbijganger REIS DOOR ISRAEL MET CONGRES ZATERDAG 18 MAART 1978 KERK Trouw/Kwartet door dr. R.H. Bremmer ..Ik heb tenslotte het hele feit dat ik christen ben te danken aan Willibrord, de man op het peerd, op 't Janskerkhof te UtrechtWij lopen er elke dag langs, ik neem dan mijn hoed af en dan zeg ik: fijn. dat je gekomen bent". Dat zijn woorden van Van Ruler in een radiogesprek met zijn collega's Haarsma, Rothuizen, Kuitert en W. H. Velema. Dat gesprek is nog steeds instructief. Het laat zien hoe omsteeks 1970 in theologisch Nederland de kaar ten op tafel lagen. Sindsdien is er trouwens nauwelijks iets veranderd. Van Rulers woorden over Willibrord citeerde ik (uit het boekje „In ge sprek met Van Ruler", uitg. Callen- bach) omdat de Amersfoortse predi kant dr. A. N. Hendriks, die onlangs in Kampen aan de theologische ho geschool van de gereformeerde ker ken (vrijgemaakt» promoveerde op het onderwerp „Kerk en ambt in de theologie van A. A. Van Ruler" daar door geïnspireerd werd een afbeel ding van Wiilibrords standbeeld op de omslag van zijn proefschrift te plaatsen Wel opmerkelijk overigens bij een boek over de medeoprichter van de „Protestantse Unie", die zijn reformatorisch theoloog-zijn nooit onder stoelen of banken heeft ge stoken! De man over wie Hendriks zijn boek schreef was één van de meest op de voorgrond tredende theologen in het Nederland van na de tweede wereld oorlog. Vooral zijn eerste boeken als „Religie en politiek" (1945). „Visie en vaart"(1947», „Droom en gestalte" (eveneens 1947). en vooral zijn proef- schrikt „De vervulling der wet", nog eens uit hetzelfde jaar!, trokken de aandacht. Bij het publiek was hij bekend door zijn morgenwijdingen voor de AVRO-microfoon: zijn leven de stem was uit vele te herkennen Er zat In heel de manier van schrij ven en spreken bij Van Ruler iets artistieks en tegelijk iets provoce- rends, dat bijzonder boeide. Zijn plotseling overlijden in 1970 schokte velen. Dr Hendriks is niet de eerste die zich met de theologie van Van Ruler be zig hield. Al in 1962 schreef W H. Velema over hem een boek en In 1974 promoveerde te Nijmegen P. W. J. van Hoof over de hoofdmomenten ln Van Rulers denken. Nu heeft dr. Hendriks een boek op onze tafel ge legd. waarin hij vooral over kerk en ambt bij Van Ruler handelt maar waarin eigenlijk heel deze originele theoloog ter sprake komt. Eerste periode Laat ik enkele hoofdgedachten zoals dr Hendriks die in zijn boek ontwik kelt. naar voren brengen. In zijn eer ste periode. Hendriks laat die ein digen in 1947 stond bij Van Ruler diens theocratisch cultuurideaal centraal. Direct na de oorlog, toen in Nederland alles opnieuw moest wor den opgebouwd, kreeg de jonge Van Ruler een prachtkans zijn profeti sche visie op kerk en samenleving te berde te brengen. Daarin actuali seerde hij gedachten over de verhou ding van de kerk tot de overheid en tot de samenleving zoals die vóór hem door Hoedemaker en Haitjema werden voorgestaan. Hij wilde duidelijk hun leerling zijn. hij was trouwens student van Haitje ma te Groningen. Tegenover Kuy- pers secularisering van de overheid door zijn gemene gratie-idee. hadden deze theologen met kracht vastge- Het beeld van Willibrord op het Janskerkhof te Utrecht. Foto van Tjerk de Vries, die op het omslag staat van de dissertatie van dr A. H. Hendriks. houden aan artikel 36 van de Neder landse Geloofsbelijdenis, waarin de overheid o.a. geroepen wordt valse godsdienst te weren. Van Ruler zette hun werk met élan voort en bracht voor de theologisch-culturele onder bouw van deze visie vooral het Oude Testament ln het geweer. Al in 1940, aldus dr Hendriks, „lanceerde Van Ruler de opzienbarende stelling dat het Oude Testament de eigenlijke Bijbel is. ook voor de christelijke kerk. en dat het Nieuwe Testament om zo te zeggen niet meer is dan het lijstje met vreemde woorden ter ver klaring achterin" (67). God heeft de wet van Mozes in de Messias vervuld en daardoor van kracht gemaakt voor alle volkeren en alle tijden. Overheid en kerk zijn de twee brand punten van Israëls leven en God bedoelt dat zo voor alle tijden. Van Ruler zelf-heeft een poosje gepro beerd dit ideaal vorm te geven in een nieuwe politieke partij: de Protes tantse Unie". Apostolaat In de tweede periode, van 1947 tot 1960, concentreerde Van Ruler zich vooral op de theologie van het apos tolaat Dat betekende in feite een toespitsing van zijn theocratisch ide aal op de reorganisatie en de active ring van de Nederlandse Hervormde Kerk. Van Ruler heeft op allerlei manier na de oorlog een belangrijke bijdrage geleverd tot het feit, dat de hervormde kerk de nieuwe kerkorde aanvaardde en de oude reglementen van 1816 afschafte. Hendriks geeft dan ook een uitvoerig exposé in zijn boek van de reorganisatiebeweging die tot de nieuwe kerkorde leidde. Daarin ligt stellig de „Sltz im Leben" van veel van Van Rulers denkea Hij heeft een andere manier van denken over de kerk en haar roeping op gang willen brengen. Daarvoor heeft Van Ruler met kracht het koninkrijk Gods als belangrijke component voor het denken over de kerk naar voren gebracht. Bij de oudere gere formeerde dogmatici kwam het ko ninkrijk van God nauwelijks aan de orde. Door het werk van de exegeten in de negentiende en de twintigste eeuw valt evenwel deze belangrijke notie uit de Bijbel en vooral uit het Nieuwe Testament niet meer te ver waarlozen. Het gaat God om de verlossing van de ganse schepping. Om nu de cen trale plaats van het koninkrijk van God in dit verlossende werk van God aan de orde te stellen, pakte Van Ruler de hele zaak van de ande re kant aan. God de Vader is bezig vanuit het einde, het eschaton, met het koninkrijk op ons toe te komen. De kerk is geen getto may het in strument in de handen van God deze typisch Van Ruleriaanse ge- dachtengang in zijn boek zorgvuldig uitgewerkt. Andere accenten Hij laat ook zien dat na 1960 er opnieuw andere accenten in het denken van Van Ruler komen, hoe wel het theocratisch ideaal hem tot het einde toe bleef bezielen. Het gaat Van Ruler ln die laatste perio de om de eigen gestalte van de kerk. Vooral tegenover J. C. Hoekendijk die met de kerk „het asfalt op wil de", de ambten nauwelijks nog van belang achtte en de kerk als groep jes mondig geworden leken zag, hield Van Ruler vast aan de eigen structuur van de kerk en van de ambten. Daardoor heeft hij een be langrijke bijdrage geleverd aan de z.g. ambtstheologie. Het ambt komt volgens Van Ruler niet op uit de gemeente, het is geen verbijzonde ring van het ambt der gelovigen zoals Kuyper wilde. Het komt op uit Christus als Hoofd van de kerk. Hendriks die zich wat betreft de eerste twee perioden nogal kritisch tegenover Van Ruler opstelt, komt met hem in deze laatste periode goed op dreef. Geen wonder: er is een duidelijke verwantschap tussen de theologie van Schilder, waar Hendriks van uitgaat en die van Van Ruler op dit punt. Hendriks zegt het bescheiden maar fijntjes: „met gro te erkentelijkheid kunnen wij vast stellen dat Van Ruler met een keur van argumenten de ambtelijke ge structureerdheid van de kerk verde digd heeft" (296). Van Ruler hield er van met bizarre beelden te werken. Hij stelt het ergens zo: functioneert het ambt in de kerk als corset of als skelet? Natuurlijk kiest hij dan voor het skelet! Beoordeling In zijn laatste hoofdstuk geeft Hen driks een beoordeling van Van Ru lers denken over kerk en ambt. Hij heeft moeite met het trinitarisch karakter van diens theologie. Overi gens drukt hij zich daarbij in zijn boek genuanceerder uit dan in zijn stellingen. Terwijl hij in stelling I ontkent dat Van Rulers theologie werkelijk trinitarisch is, schrijft hij op blz. 303 over een „manco" en een „niet ten volle recht doen aan de schriftuurlijke belijdenis van de Drieëenheid". ADVERTENTIE De Monnikenrepubliek ATHOS >s verboden voor vrouwen en moe*jfc toegan- kei-A voo» marman Toch rshetal een onverge- te'-Ae ervaong varend vlak langs de kus» de veie kloosters en kluizen acht te zien Op 27 april vertrekt een SPECIALE 1S-DAAG- SE VAKANTIEREIS naar Griekenland met aandecnt voor de oud-chnsteli|ke en Byranti|fv- se wereld èn ontmoeting met de levende Griekse kerk ln Athene wordt het GRIEKSE PAASPEEST meegevierd' Overnachtingen in Athene (4). Mystras (2). Patras (t), aan de voat van de Meieorakloosters m Kalambêka (2), aan zee bq de At hos m Ouranopoks (3). en Thessaloniki (2) Hotels A-categorie Pri|s alt-in: 1760.- Een identieke reis vertrekt op 3 juli. Ors J Holstra. N H-pastorie. Augustinusge. te' 05123-226 bgg 210 Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schledamsevest 52 TeL 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030. door A. J. Klei R A.F., doch om bewondering te uiten voor de zuigeling. Ergens in het westen des lands heeft een hervormde dominee een kind gekregen. De man is netjes getrouwd, er is verder ook niets aan de hand en niemand zou mij erover gehoord hebben, indien niet de jonge en eerwaarde vader in de vers gevulde wieg aanleiding had gevonden om geheel op eigen houtje tot een aanzienlijke werktijdverkorting over te gaan Ik zal de naam van de betrokken geestelijke niet noemen en evenmin die van zijn standplaats, 't Is mij er tenslotte niet om te doen dat de kerkvisitatoren hem achter de broek gaan zitten, maar de zaak is merkwaardig genoeg om uit de betrekkelijke beslotenheid van een locaal kerkblad tevoorschijn te halen. De predikant in kwestie is er zo eentje hoe zal ik het zeggen? die beter op de hoogte is van de verlangens der Palestijnen dan van die der kerkvoogdij en in de plaatselijke kerkbode wrikt zijn wakker proza vlijtig de vermolmde structuren van onze maatschappij los Maar dan komt er een baby en terstond gaat onze gelovige radicaal door de knieen Hij wekt ons niet meer op om begrip te tonen voor de De kolommen van zijn kerkblad vullen zich thans naar de beste tradities van 't vak met pastorale knussigheden. We lezen in de rubriek „Uit de pastorie" dat de kleine het uitstekend maakten als treffende bijzonderheid wordt ons bericht dat Je de welstand van de boreling niet alleen kunt zien, maar ook horen, 't Is toch wat! Een van de gevolgen van de geboorte van het kind. zo vervolgt de pastor zijn relaas ln het kerkblad, „is het vervallen van het contactuur op de dinsdagavond. Zeker na het avondeten wil ik de komende tijd zoveel mogelijk thuis zijn". Kijk. het liefst zou de dominee de ganse dag in huis willen omhangen, maar hij begrijpt wel dat dèt helemaal te gek is. Daarom beperkt hij zich tot de avonduren: zéker als de warme hap achter de kiezen is. krijg je hem de deur niet meer uit. Over dat contactuur behoeven we ons geen zorgen te maken, daar kwam volgens „Uit de pastorie" toch geen hond. Maar waarom laat de dominee nu opeens de gemeente Alle avonden verkommeren? Juist na het avondeten bloeit het pastoraat op. dat leert ons ook de „agenda" in hetzelfde kerkblad Overdag kan de dominee alleen naar een bijeenkomst van bejaarden (aanvang drie uur) en als ze hem er bij willen hebben, kan hij zijn gezicht des morgens om kwart voor tien laten zien bij de gespreksgroep feministische theologie. Voor het overige leeft de gemeente n& het avondeten. De dominee houdt dus tijd genoeg over om des daags thuis een handje toe te steken. Ik heb me indertijd nog bekwaamd in het spoelen van poepluiers. maar de moderne techniek maakt deze bezigheid overbodig, zodat er vóór het avondeten ook nog pastoraal gestoeid kan worden met de neeuwe wereldburger. Gewone vaders kunnen dit overdag niet, een eerwaarde vader wel, en waarom moet—ie dan nog al die avonden er bij? Om uiltjes te knappen omdat het kind de afgelopen nacht weer liet hóren dat het in welstand verkeert? Deze vraag zal niet beantwoord worden, want het is niet waar dat een dominee ook maar een mens is. Hij is een wezen dat zich onttrekt aan normale arbeidsverhoudingen en zich eigen maatschappelijke structuren schept, waar hij nimmer tegenaan zal schoppen. Ik denk dat daaro\er het laatste woord nog niet gesproken is. Van Ruler heeft geprobeerd het werk van de Geest een eigen dimensie in de vergadering van de kerk en de kerstening van de chltuur te geven. De moeilijkheid met hem lijkt mij meer te liggen in het al te zeer los maken van het werk van de Geest van het verzoenend werk van de Zoon. Haitjema heeft er in een vroe ge bespreking van het werk van Van Ruler al op gewezen, dat de Zoon personen verzoent, geen structuren. Uit het boek van Hendriks blijkt, dat de confessioneel-hervormde the ologie en de confessioneel-gerefor meerde theologie op de kardinale punten van het debat nog steeds vrij ver van elkaar staan, hoewel hij zelf in het laatste deel op het punt van kerk en ambt dichter bij de her vormde Van Ruler komt dan vroege re gereformeerde theologen. Ik vraag mij af of er op enkele punten van zijn kritiek niet verder doorge dacht kan worden. Het woord „volkskerk" b.v. is een bijzonder on gelukkig woord maar de zaak is niet zonder belang. In Mattheüs 28 vers 19 draagt Christus zijn discipelen op de volken tot zijn discipelen te ma ken, hen dopende in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Het argument van Hendriks dat het „hen" niet slaat op de „volken" snijdt geen hout. Zelfs Grosheide in zijn commentaar laat het op de vol ken slaan. En verder: vanaf Calvijn is er bij de gereformeerden steeds een nauwe relatie geweest tussen kerk, overheid en samenleving. Daarvan getuigen artikel 36 van de Nederlandse geloofsbelijdenis en het werk van de oude synoden van de Gereformeerde Kerk in de zes tiende eeuw. De algemene kerk is bij hen méér dan de optelsom van de plaatselijke kerken. Wat moet ik an ders aan met artikel 27 van de Ne derlandse Geloofsbelijdenis en met zondag 21 van de Heidelbergse Cate chismus in wat zij zeggen over de algemene kerk? De exegese die Hen driks van Handelingen 9 vers 31 en Galaten 1 vers 13 geeft om daaraan te ontkomen is gewrongen. „De meerdere vergaderingen zijn geen gestalten van de kerk" schrijft Hen driks (295). Waarvan dan wel? Intussen, dr Hendriks heeft een soli de studie geleverd. Niet Van Ruler veranderde, zoals de eerdere studie van Van Hoof suggereerde, maar verschillende theologen om hem heen die hem aanvankelijk applau disseerden. We feliciteren dr Hen driks met dit proefschrift en de ho geschool die hem zijn graad ver leende. Dr. R. H. Bremmer, vrijgemaakt ge reformeerd predikant te Enschede, bespreekt: „Kerk en ambt in de theo logie van A. A. van Ruler" van dr A. N. Hendriks, uitg. Buijten en Schip- perheijn, Amsterdam; prijs 35 gulden. WIE IS DAT? „Wie is dat?," vroegen de mensen 0 van Jerusalem toen Jezus, zitten: a op een ezelin, omstuwd door fl enthousiaste aanhangers en men van de straat, de stad binnentrok r Het tafereel is ons overbekend. E: tegelijk altijd weer boeiend: de intocht te Jerusalem. En altijd w worden we getroffen door dit bee Jezus eindelijk zoals het hoort, uitstekend boven de mensen zegevierend en bejubeld. Hij is hef" van wie mensen het moeten hebb Daarom die ezelin. Dat hangt san met een oude profetie die ervan spreekt dat eens de Koning tot Jerusalem zal komen, „zachtmoe en rijdend op een ezel" (Zacharia 9,9). Maar 't is ook op zichzelf reed sprekend. Hij zou het niet ge wees zijn als Hij hier net als al die ande machthebbers, gekroond en met goud bekleed en stijf van de medailles, in uniform en geëscorteerd door grimmige dragonders de stad binnengetrokken was. Dan zou H één van de velen geweest zijn. De goeden niet meegerekend, één va de vele machthebbers voor wie roi bang moet zijn en die altijd lichtl verstoren zijn. In vier omgeving mensen vleien en vlemen. of weggeduwd worden, in nachtelijl stilte verdwijnen om nooit meer opgespoord te kunnen worden. W zouden hem herkend hebben en alleen nog verzamelaars van P uniformen en eerbewijzen, konini il en keizers zouden nog aandacht voor hem gehad hebben. Een bitt t herkenning verbonden met leed e ri ellende. Maarzo is Hij niet. Hij is een vreemde koning. Bijna van e< andere planeet. Onvoorstelbaar vreemd en uniek op die ezelin en die inderhaast geworpen kleden. Wie is dat? En „de scharen" wiste het. Ze zeiden iets van hem dat ve minder indrukwekkend klonk: H: is de profeet, Jezus van Nazarethl Gallilea. En dat is de verrukking van de miljoenen voor wie die nai alles is. Omdat daarin alles st verborgen ligt. omdat, zoals iema het eens verwoordde, „wij alles in p Hem hebben, wat tot ons heil nod is"(Heid. Cat. zondag 11) Meer ho it niet. Zelfs de ezelin gaat weer ten Met het veulen. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Nijkerkerveen: C. Boer te Wageningen; te Haarl g( (kerkelijk sociale arbeid): D. Gr|r neboer te Haarlem;. Aangenomen naar Delft: C. H. Waardenburg te Oisterwijk, die I dankte voor Valkenswaard naar Nieuw-Amsterdam: P. Post Wemeldinge; naar IJsselstein (d< gem.): G A. Odé te Geleen-Ot naar Sneek: A. P. J. van Ligten Molkwerum. Bedankt voor Dirksland: G. Bro te *t Harde; voor Kralingen (pi time; nadere beslissing): Ph. J. LeJai mans te Breskens en Hoofdpla e voor Oude Tonge: J. Kooien te I|bi selstein. GEREF. KERKEN Bedankt voor Nieuwendijk (NBifcf voor Werkendam: H. de Boerst Halle-Doetinchem. ADVERTENTIE ö^j] boekennieuw Dr. H. M. Matter WAT MOETEN WE NOG GELOVEN? 116 blz f 13.50 Aan de hand van het Apostolicum besprediei de auteur op boeiende en indringende wi|Z de inhoud en de waarde van het christe* geloot voor deze tijd ..Van dit boek/e zou willen zeggen, dat hel pastoraal -s m beste zin van het woord (Kerk en Theo II logie) Prof. Dr. K. Runla VRAGEN OVER ONZE TIJD 160 blz I 16.25 Klaar en helder schrijft de auteur over v» schillende onderwerpen die in discussie zijn ej Een onmisbaar boek ter bevordering van eer gezonde meningsvorming over diverse bran dende kwesties Or. K. Blei HET LAATSTE WOORD? 160 blz., 17,25 Over hel gezag van kerkeh/ke teerwtspraktt als vraagstuk in de oekuniene De auieu' stelt de belangrijke vraag ol hel wel de taak van de kerk is op een gegeven moment over een bepaalde zaak „hel laatste woord' M spreken Ir. J. van der Graaf TEMIDDEN VAN TIJDGENOTEN GEESTVERWANTEN 168 blz 18.75. Aspecten van godsdienstig leven in deze tijd worden besproken aan de hand van dne thema's Leer en Leven. De Heilige Geesten de geesten van onze tijd en Eenheid en participatie Dil is een heel interessant boek 1 (Fnesch Dagblad) Verkrijgbaar m de boekhandel. KOK KAMPEI - «I i< a het Land van de Bij van 3-17 juni 1978 van 12-14 juni THEMA: ISRAËL IN DE STRIJD OM DE VERVULLING VAN HET PROFETISCH WOORD! Sprekers Dr W Maigo. leider van het internationale^ Zendingswerk MIDDER- H NACHTSROEP en Israëlische deskundigen Vraagt prospectus aan met uitvoerige informatie bij Middemachtsroep, Afd Israelreizen, Postbus 5152. Den Haag Een Israëlreis met Congres is pas volledig!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2