achtend op barbaren Kleine mensen in het wolfsgetij Bruno S. in Amerika Lief zijn voor de Russen FILM Canaris 5DAGEN ROME PER KLM INCL. HOTEL v.a.451,-* Wie gaat stappen wordt vermoord OESTIJN DER TARTAREN INA GIORNATA PARTICOLARE Admiraal Wilhelm f bij de boekhandel Prolongatie en resprises WERNER HERZOGS STROSZEK LOOKING FOR MR. GOODBAR Telefon boek bu uw klm agent. gratis brochure. {"coupon. •A* KLM Thuis in de lucht 17 MAART 1978 Trouw/Kwartet 11 door W. Wielek-Berg loej )e Italiaan Valerio Zurlini behoort tot de regisseurs, die zeker niet elk jaar een film ten doop e gjouden. Het was allang zijn wensdroom om de in 1940 verschenen roman van Dino Buzzati „II ïserto dei Tartari" (in Nederlandse vertaling van Dick Ouwendijk verschenen onder de titel jenzame Vesting") te verfilmen. En uit de adaptatie van het boek is een van die steeds zeldzamer dende stille kunstwerken ontstaan, die zonder grote attracties en gezochte effecten, zonder iiéilramatische toespitsingen en overtrokken emoties, de levensgevoelens van de personen meester- ijk weten over te brengen. e jonge luitenant Drogo wordt, lisschien rond de eeuwwisseling, edetacheerd naar het afgelegen fort itiani, misschien gelegen in een thoek van de Oostenrijks-Hon- aarse monarchie. Hij vindt daar een oep officieren die, in nobele nutte- losheid, wacht op een vijand die ins uit de „woestijn der Tartaren" et land binnenstroomde, doch nu eds lang tot een legende is ver- tard. Ofschoon... eens kwam uit de oestenij een wit paard, dus mis- chien toch? v Drogo doet eerst zijn uiterste best om weg te komen, maar allengs wordt hij ingesponnen in het bizarre leven. Met de anderen wacht hij, trots en waardig, zijn leven lang, dat kort is, omdat hij wordt geteisterd door een geheimzinnige ziekte die in het fort heerst. Als de aanval zich eindelijk aankondigt wordt hij weg gestuurd, de dood tegemoet. Kafka en Camus Het boek van Dino Buzzati wekt associaties aan het klimaat in het werk van Kafka en Camus. De starre doch raadselachtige hiërarchie, waaraan de hoofdpersoon zich eerst tegenstribbelend, dan fatalistisch en tenslotte bijna euforistisch onder werpt is een bekend Kafkaiaans the ma. Doch schrijver en regisseur scheppen een geheel eigen wereld. Door eenvoud en pessimistische mo notonie weet Zurlini aan de waanzin van officierspraktijken, aan het lan ge wachten, een andere dimensie toe te voegen, dfe de toeschouwer aan het denken zet over de functie van het fort. Is het het leven zelf? Be grensd door eenzaamheid, in stand gehouden door dagelijks ritueel? Krijgt ons bestaan alleen maar zin door het „wachten op de barbaren", zoals de beroemde Griekse dichter Cavafy het stelt? Tien officieren beelden het verval aangrijpend en subtiel uit: Vittorio Gassman, Giuliano Gemma, Helmut Griem, Philippe Noiret, Jacques Per- rin, Francisco Rabal, Fernando Rey, Laurent Terzieff, Jean-Louis Trintig- nant en Max von Sydow. Voor een niet onbelangrijk deel befaamde ac teursnamen. Het is te hopen dat ze genoeg aantrekkingskracht bezitten op het publiek, om deze eerbied waardige en imposante film vooreen vroege bioscoop-dood te behoeden. Amsterdam-City I, 12 jr. Beeld uit „Woestijn der Tartaren" flarcello Mastroianni en Sophia Loren in „Una giornata particolare" Iet is 8 mei 1938, een grote dag voor Rome, want Führer Hitier brengt een bezoek aan Duce Hussolini. In een huurkazerne roept, duwt en trekt een versloofde moeder van zes kinderen haar nan en kroost uit bed: in allerlei soorten uniformen gaan ze de deur uit om het feest te vieren, want le vader, een kleine ambtenaar, is een trouw fascist. De moeder blijft achter om puin te ruimen: grote aantallen bedden moeten worden opgemaakt, een im- mse afwas staat te wachten, rom- 1 ligt in alle hoeken. Uit de radio t het Italiaanse fascisme ver mengt met het Duitse nationaal-so- cialisme: ongelooflijke, maar onge- wijfeld authentieke frasen, ont leend aan de antieke Romeinse glo rie, harde Duitse strijdliederen, een macabere potpourri van holheid en idheid. De moeder leeft in arge- a oosheid voort, ze aanbidt Mussolini als ze er de tijd voor kan vinden, ze M heeft van overtollige knopen zelfs zijn portret gefabriceerd. Er gebeurt reen kleine ramp: de vogel die vanuit zijn kooi met schorre stem commen taar levert, ontsnapt en strijkt neer aan de overkant van de binnen plaats. Ze gaat hem achterna en tomt terecht in de kamer van een eenzame man, die zojuist met een woedend en machteloos gebaar al zijn schrijfwerk van zijn bureau heeft geveegd. van „Una Giornata Particolare" („Een bijzondere dag") een bijzonde re film, waarin de onmenselijkheid van een regime wordt geïllustreerd aan het lot van twee in het geheel niet heldhaftige of zelfs karaktervol le mensen. Dat grote sterren. Sophia Loren en Marcello Mastroianni, de verschoppelingen spelen, stoort niet in het minst, hetgeen ten sterktste pleit voor hun acteertalent. Alles is gehouden in verbleekte sepia-tinten, de kleur van oude foto's. De geluiden uit de radio, steeds op volle sterkte uitgebrald, vormen een onmisbare tijdscoulisse waar/oor men het oor geen ogenblik kan en mag sluiten. Aan het eind heeft de geluidsband nog een verrassing in petto. Het Horst Wessel-lied wordt, eerst bijna onmerkbaar, gespeeld op tingel-tan- gel-maat en gaat tenslotte over in een schlager-deun. Een navrant ef fect dat men niet gemakkelijk vergeet. Amsterdam-Tuschinski 2; Rotterdam- Oscar; Den Haag-Metropole 3, 16 jr. (ADVERTENTIE) Uitgestoten Tussen het zeer ongelijke paar (hij is een voormalige radio-medewerker, zij zo ongeletterd dat ze niet eens kan schrijven) ontspint zich de ver standhouding van kleine mensen, van underdogs die tussen de raderen van een „grote" tijd vermorzeld drei gen te raken. Het is niet zo dat zij zich aan het tijdsklimaat ontrekken, ze worden uitgestoten. Hij is verne derd en ontslagen omdat hij homo- ;ueel is, zij wordt door haar man rogen en als een stuk vuil of liever een broedmachine behandeld. Uit vertwijfeling zoeken ze warmte bij.elkaar. Als 's avonds de horde terugkeert en de grandioze beleve nissen als kanonsvogels op de vrouw worden afgevuurd, vindt de man twee politie agenten voor zijn deur: zij moeten hem naar het schip bren gen waarop hij, zoals alle homo-sek- suelen, wordt gedeporteerd. De Itali aanse regisseur Ettore Scola maakte spionage/thriller Heinz Höhne Admiraal Wilhelm Canaris Nieuwe visie op het hoofd van de Duitse Abwehr. Het einde van een verzet smythe 488 bladzijden paperback 39,50 Owen Sela Operatie Dubbele Adelaar Flitsende thriller. Thema: moordaanslag op Hitler en Roosevelt. 272 bladzijden gebonden 24,50 Padre Padrone. Prachtige film van de Italiaanse gebroeders Taviani over een„SardiJnse herdersjongen die zijn isolement doorbreekt met de macht van de taal. 18 maart in „Fjoetsjer", Tegelen: 19 maart in „De Garve", Loc hem. Que la Fête commence. Schitteren de historische film met driedubbe le bodem van de Franse regisseur Bertrand Tavemier. De gehele week in Calypsoclub, Rotterdam en Studio, Haarlem. 2001, a Space Odyssey. De beste science-fictionfilm ooit gemaakt, door grootmeester Stanley Ku brick. De gehele week in Rialto, Amsterdam. Cet obscur objet du désir. Buhuels laatste film, een vermakelijke, ab surde satire op de zelfmoorddrang van de bourgeoisie. De gehele week in Alhambra I. Amsterdam; Select, Utrecht en Lumlère 2, Enschede. La Dentellière. Tedere üefdesfllm van de Zwitserse regisseur Claude Goretta over twee mensen die niet te zamen kunnen komen omdat de woorden hen scheiden. De gehele week in Tuschinski 4, Amsterdam; Studio, Groningen; Rembrandt, Eindhoven; Lido 2, Leiden en Stu dio, Maastricht. Muiriel. Film waarin de Franse meester Alaln Resnais op magi strale wijze speelt met de tijd. De hele week In The Movies, Am sterdam. Annie Hall. De beste film van de geniale Amerikaanse komiek Woody Allen, vol grappen en droe fenis. De gehele week in Alhambra 2, Amsterdam; Alhambra, Ensche de en Studio, Leiden. Cadaveri Eccelenti. Film waarin de excellente Italiaanse regisseur Francesco Rosi de vermolmdheid van een maatschappijvorm aan toont in de vorm van een thriller. De gehele week in Srpinghaver, Utrecht. Denoe Oeral». Nobele, gedragen film. door de Japanse regisseur Akira Kurosawa op de Russische tagja gemaakt. De gehele week in 't Venster. Rotterdam. Een wel zeer vreemde en intrigerende figuur is Bruno S. Als onecht kind werd hij doorzijn moeder verlaten en in een tehuis gestopt. In tehuizen groeide hij op tot een gedeformeerde buitenstaander, die van het leven geen enkele kans heeft gekregen om iemand te worden, iemand te zijn. Hij maakte muziek op Berlijnse bin nenplaatsen en zong daarbij, werkte ook van tijd tot tijd in fabrieken zonder ooit toegang tot iemand te vinden en ontwikkelde een geheel eigen manier van praten. Over zich zelf spreekt hij steeds in de derde persoon: altijd „Bruno". nooit „ik". Je voelt, hoe moeilijk het hem valt te denken, maar zijn logica is eenvou dig, zijn naïviteit roerend, zijn waar digheid groot en zijn zinswendingen grenzen soms aan poëzie. De Berlijn- ADVERTENTIE EUROPA MEUBEL Omdat u niet elke dag meubelen koopt se cineast Lutz Eisholz ontdekte hem en maakte van hem de docu mentaire film „Bruno, der Schwar- ze" 1970); Werner Heraog zag hem en liet hem in „Jeder für sich und Gott gegen alle" (1974) de legendarische vondeling Kaspar Hauser spelen, die, evenals Bruno, zijn identiteit zoekt. De versmelting van de beide figuren gaf de film een bijzondere aantrekkingskracht en maakte Bru no in bepaalde kringen beroemd. Nu heeft diezelfde Herzog Bruno In zijn nieuwste film een achternaam gegeven („Stroszek", de naam van de hoofdpersoon uit zijn eerste speel film „Lebenszeichen") en hem naar Amerika gestuurd. Te zamen met een Berlijnse prostituee (Eva Mat tes) die door souteneurs wordt mis handeld en een tot Lilliputter-maten ineengeschrompelde buurman (Burkhard Driest). Natuurlijk vindt hij daar niet wat hij zoekt: het land van zijn geloof en hoop Is een treurig, leeg, uitgestorven stuk van de Ame rikaanse provincie. Het leven is daar wel anders, maar niet beter dan in de buitenwijken van Berlijn: hard. schijnheilig, onderworpen aan de macht van het geld. Amok Als hij wordt verstoten door zijn geliefde Eva loopt Bruno amok. Hij rijdt en rijdt door het land tot hij komt bij een vervallen toeristencen trum aan de rand van een Indianen reservaat. Daar laat hij de poppetjes, of liever de gedresseerde kippen en konijnen, dansen, stapt in een stoel- tjeslift en schiet zich een kogel door het hoofd. Door deze fascinerende slotscène, waarin Herzog al zijn pessimisme, zo niet fatalisme, recapituleert en sa menvat. worden vele zwakheden van de film (onevenwichtigheid, stijl breuken in de fotografie, slordig heid) goedgemaakt. Na zijn voor gaande film „Herz aus Glas" waarin hij de mythe trachtte te grijpen is hij met „Stroszek" tot de mensen terug gekeerd. Tot de fysiek en psychisch beschadigden, geminachten, verne derden, verstotenen, door wie hij zich in al zijn films geobsedeerd toonde en die in de figuur van Bruno S. zo ontroerend worden beli chaamd. Amsterdam-Cinetol II; U(rech(-'t Hoogt; Rotterdam-Filmhuis. (ADVERTENTIE) Vlieg de lente tegemoet en geniet eens volop. Voordelig,met KLM. Rome is 'n bezoek meer dan waard.deze tijd van het jaar. ■4 Aan de film „Looking for Mr. Ooodbar", gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Judith Rossner, is een enorme publiciteitscampagne vooraf gegaan. Daar heeft hoofdrolspeelster Diane Keaton veel part en deel aan, want zij werd door haar spel in Woody Aliens „Annie Hall" plotseling en terecht opgestoten tot het sterrendom. Helaas vormt het zien van de film een teleurstelling. Het verhaal van Teresa, een meisje dat overdag toe gewijd les geeft aan dove kinderen en 's avonds goedkope bars afstruint op zoek naar mannen die ze mee naar huls neemt, is door Richard Brooks (overigens een verdienstelijk regisseur, maar blijkbaar te bedaagd om het klimaat van de jaren zeven tig te kunnen vatten) vooralen van zo'n ouderwetse „setting" (door de manier van filmen waant men zich terug in de jaren veertig), zoveel zelf genoegzaam moralisme en suiker zoete sentimentaliteit, dat zwaar- dramatisch bedoelde scènes (vooral die waarin Teresa uiteindelijk door een van haar onappetijtelijke gasten wordt vermoord, boontje komt om haar loontje) maar al te vaak de lachlust opwekken. En het feit dat Teresa's schuldbewustzijn door haar roomse afkomst je voortdurend on der de neus wordt gedrukt, als in een psychologieboekje voor beginners, maakt, dat je haar malle vader op het laatst niet meer kunt zien. In het boek worden haar stap-neigin- gen enigszins verklaard door het feit dat ze een enorm minderwaardig heidsgevoel heeft overgehouden aan een operatie in haar jeugd, die haar lichtelijk mank en niet mooi maakte. Doch in de film trippelt ze rank en slank door het leven, waar slaat dat allemaal op? Op zeer weinig. Niets klopt, alles rammelt en schuurt en schrijnt. Het is te hopen,d at we Diane spoedig weer zien In een film waar ze beter in past. Amsterdam-Cinema International cn Lcidsepleinth., Rotterdam-Calypso I; Den Haag-Calypso 16 jr. M m U uw reisDureau oi pompon De opnamen voor de Ameri kaanse spionage-thriller „Tele fon" (in Helsinki) gingen ge paard met enig protestgesput- ter van Sowjetrussische zijde. Er zou. volgens de Izvestla, voor de zoveelste maai sprake zijn van een perfide poging om de koude oorlog te doen herleven, met de CIA als opwarmer. Regisseur Don Siegel daarentegen beweerde, dat de Rus sen hem best een onderscheiding zouden mogen geven omdat hij ze in zijn film allervriendelijkat gezind was. Welnu. Siegel heeft niet helemaal ongelijk: „Telefon" staat fors In het teken van de internationale ont spanning. De boosdoener Is een ver stokte stalinist, die de hand heeft weten te leggen op geheime papieren en zich naar Amerika spoedt om een slapend spionage-net te wekken, met het doel een kernoorlog te ont ketenen. Een heel stel Russische agenten leeft in het land der onbe grensde mogelijkheden namelijk in de veronderstelling, dat ze brave ge zagsgetrouwe Amerikanen zijn. Hyp nose heeft voor dit waandenkbeeld gezorgd en een telefoontje ls vol doend* om ze zich naar een te vernie tigen doel te doen spoeden. Aange zien de hypnotische slaap in de jaren vijftig over hen is gebracht laten ze voornamelijk oude troep in de lucht vliegen maar toch Welnu, een andere Russische agent wordt erachteraan gestuurd om de fielt te vellen en dat het lukt weten we intussen allemaal, anders lagen we al onder de grond of waren ge vlucht in grotten en holen. Onzin allemaal, maar best aardig, met veel spanning, een vleugje ironie en een sprenkeling van bon-mots Charles Bronson (met zijn uitsmijter-tronie overigens lang niet ieders meug) speelt de brave borst en Donald Pleasance zijn zoveelste schurk, compleet met staalharde blik en lu guber blikkerend kaal hoofd. Amsterdam-Rembrandtpith., 12 jr. 'n Bezoekje aan de eeuwige stad is 4 buiten het seizoen een plezierige ervaring. j De Romeinse winkels zijn fantastisch, u vindt er vooral koopjes in leer. Tip: Huur een paardekoetsje met koetsier voor een tochtje langs de monumenten, •t/m 22/3-78. Daarna v.a.570,-. IJ herkent'm aan het KLM-uithang- bord. Hij is uw vertrouwde adviseur en de meest ervaren man om uw uitstapje naar Rome te regelen. De KLM heeft een speciale brochure samengesteld voor korte reizen naar Róme.lstanboel. Lissabiin.Parijs,Wenen/i^^jS^- en Londen met alle - informatie en talloze tips.Ga'm halen bij uw reisbureau of KLM-kantoorof stuur de coupon in. 5 Stuurt u my de I brochure..Europese Steden" Naam Straat Plaats In een ongefrankeerde open envelop" I opsturen naar KLM Nederland, IAfd.SPL/UC.Antwoordnummer 1110 WG Amsterdam. jr j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 11