Stoel voor de profeet Elia
Humanistisch verbond
vraagt om steekproef
Gijsen neemt stelling
tegen 't Eikske
Simonis in gesprek
met Merenwijk
De ouderling floot een gebed tot O.L. Vrouwe
Angola verbiedt
kerkbouw
Statenvertaling
taalkundig
herzien
VANDAAG
Voorbijganger i
Nu de griep
otn zir/i heen grijpt
Chefariue4
erijevoeltje
snel weer beter
DONDERDAG 16 MAART 1978
KERK
Trouw/Kwartet
Sederavond in een Joods kindertehuis
door Jac. B. Looijen
Er is een restaurant waar vrijdag
avond aan tafel een stoel wordt
klaar gezet voor de profeet Elia.
Er wordt ook volledig voor hem
gedekt. Dat heeft de plaatselijke
pastoor zo geregeld, want hij
gaat er het paasmaal vieren met
christenen uit z'n eigen kerk
maar ook uit verscheidenen pro
testantse kerken en hij wil daar
bij herinneren aan de vrijze waar
op Israël paasfeest viert. Van
daar die stoel en dat tafelgerei
voor Elia, want daarbij wordt ge
dacht aan de tekst uit Maleachi 4
vers 5: Zie ik zend u de profeet
Elia, voordat de grote en geduch
te dag des Heren komt. Die
komst van de profeet zien veel
Joden met groot verlangen tege
moet. Want die komst zal het
begin zijn van de messiaanse tijd.
Zal Elia vrijdagavond op z'n stoel
gaan zitten daar ergens in het
oosten van ons land? Ik geloof er
geen zier van. Maar daarmee is
niet alles gezegd. Want die lege
stoel aan de paasmaaltijd is een
symbool van verwachting, van
geloof en van hoop. Hij zal ko
men. Och, zegt de pastoor, wie
goed kijkt, ziet hem eigenlijk al
zitten. Hij denkt daarbij aan Lu-
kas 9 vanaf vers 28. Dat is het
verhaal van Jezus, die op de berg
Tabor een ontmoeting heeft met
Mozes en Elia. Ik ga daar nu niet
verder op in, want ik wilde het
over iets anders hebben. Name
lijk over het merkwaardige feit
dat in christelijke kring steeds
meer aandacht ontstaat voor
Joodse feesten en met name het
paasfeest.
Eerst dit: wat gaat er gebeuren
vrijdagavond in dat restaurant
waar ik over sprak? Wordt dat
daar een beetje een christelijke
imitatie van het Joodse paas
maal, de seder? Nee, dat beslist
niet, zegt de pastoor. Hij wil er
geen toneelspel van maken. Wat
dan wel? Iets laten herleven van
de wijze waarop Jezus met z'n
leerlingen het laatste avondmaal
vierde en dat was het Joodse
paasmaal. Daarom komen er al
lerlei gerechten op tafel die daar
bij horen. In de eerste plaats on
gedesemd brood, dat is het brood
der ellende, de matsot. Dat herin
nert aan de verdrukking in Egyp
te. Maar het gaat om de uittocht
uit die ellende en daarom is er
ook wijn, de drank van de vrij
heid. Dan is er weer de mierik
wortel, het scherpe kruid, dat
herinnert aan de bittere slaver
nij, maar er is ook de zoete rode
appelmoes. Natuurlijk komt er
ook een paaslam op tafel. Het
wordt gebraden en zal aan alle
gasten getoond en daarna uitge
beend werden.
Tijdens de maaltijd worden er
stukken uit de bijbel gelezen,
wordt er gezongen en gebeden.
Een kind zal de vraag stellen:
Waarom dit feest; waarom is deze
nacht anders dan alle andere
nachten. En dat moet verteld
worden. Nu, dat zal gebeuren in
dat restaurant. Maar, zo vroeg ik
de pastoor, wat is nu het christe
lijke van dit gebeuren? Hij kon
dit vrij vlug vertellen. Joden vie
ren de uittocht uit Egypte. Wij
vieren ook de uittocht van Jezus.
Hij ging door de dood heen en
stond op temidden van ons. De
uittocht is bevrijding en verlos
sing voor ons allemaal. Dat wil
len we vieren en dat wre daarbij
gaan kijken naar de traditie van
Israël is eigenlijk heel gewoon.
Jezus zelf was in Israël geworteld
en dat moeten we weer leren ont
dekken. Maar, zegt de pastoor,
wij vieren niet de Joodse seder
avond; trouwens dat kunnen we
niet. Maar wel sluiten we ons aan
bij de tradities en de waarden
van het jodendom, zoals die uit
de bijbel tot ons komen.
Het spijt me dat ik niet precies
kan vertellen, waar deze maaltijd
plaatsvindt. De pastoor is bang
voor al te veel belangstelling en
dat zou de sfeer van de onderlin
ge gemeenschap kunnen versto
ren. Want zo'n paasviering is ei
genlijk een huiselijke gebeurte
nis en die sfeer moet je ook in een
zaaltje van een restaurant zoveel
mogelijk handhaven. Nogmaals:
vanwaar die belangstelling in
christelijke kring voor de wijze
waarop Israël z'n feesten viert?
Die belangstelling beperkt zich
niet tot het ene plaatsje, waaro
ver ik hier schreef, want wat hier
gebeurt is in allerlei kerkelijke
gemeenten op allerlei wijzen aan
de orde. We zullen het wel te
danken hebben, zo denkt de pas
toor, aan het feit dat Israël weer
be-staat; dat wil zeggen een staat
is. Vanuit Jeruzalem valt nieuw
licht over de bijbel.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Het humanistisch verbond heeft het centraal bureau voor de statistiek (CBS)
gevraagd, via een representatieve steekproef te onderzoeken hoe de Nederlandse bevolking is
verdeeld naar godsdienst en levensovertuiging. De thans bekende gegevens zijn volgens het
humanistisch verbond „hopeloos verouderd".
ADVERTENTIE
Het humanistisch verbond ver
wacht, dat een dergelijk onderzoek
zou kunnen aantonen, dat er veel
meer humanisten in ons land zijn,
dan wordt aangenomen. Daarmee
zou het zich dan sterker kunnen ma
ken ter zake van het subsidiebeleid
van de overheid en dezendtijdverde-
llng.
De blref aan het CBS is ingegeven
door het gerucht, dat bij de volgende
volkstelling In 1981 niet meer naar
de kerkelijke gezindte zal worden
gevraagd.
Bij de laatste volkstelling, ln 1971,
gaven 40.730 mensen (0.3 procent) op
humanist te zijn. Enkele andere cij
fers: r.k. kerk 40,4 procent, hervorm
de kerk 23,5 procent, gereformeerde
kerken 7,2 procent, andere kerkelij
ke gezindten 5,2 procent en geen
kerkelijke gezindte 23,3 procent.
De humanisten menen, dat er onder
degenen, die „geen kerkelijke ge
zindte" invullen bij een volkstelling,
heel wat zijn, die tot de humanisten
kunnen worden gerekend. Ook den
ken zij, dat de cijfers voor de kerken
sterk geflatteerd zijn, omdat velen
nog wel een kerk invullen, hoewel zij
in de prakUjk het kerkelijk leven
ROERMOND (ANP) - Ook bis
schop Gijsen beschouwt de huwelij
ken, die de Schaesbergse pastoor E.
Miedema na diens ontslag in 1968
heeft ingezegend, als ongeldig vol
gens het kerkelijk recht. Eerder had
GIJsens perschef al een dergelijke
uitspraak gedaan.
In een brief aan alle priesters in het
bisdom Roermond schrijft de bis
schop, dat priester Miedema sinds
1968 geen funcUe meer heeft als pas
toor. Kerkelijke huwelijken kunnen
alleen Ingezegend worden door een
bevoegd pastoor of door een priester
die door een bevoegd pastoor is ge
machtigd. Miedema wist exact, dat
dit bij hem niet meer het geval was
en hij had de bruidsparen erop moe
ten wijzen, dat hij geen kerkelijke
huwelijken kon Inzegenen, aldus bis
schop Gijsen.
De bisschop wijst de priesters erop,
hoe zij moeten handelen, wanneer
echtparen zich naar aanleiding van
de persberichten tot hen wenden, om
hun huwelijk alsnog kerkrechtelijk
ln orde te maken. In zulke gevallen is
een eenvoudige bekrachtiging con
form de bepalingen van het kerkelijk
wetboek voldoende.
Pseudo-paroehie
Bisschop Gijsen noemt ln zijn brief 't
Eikske een „pseudo-streekp-paro-
chie" en zegt. dat voortzetting daar
van een kwalijke situatie is. Katho
lieken dienen zich verre te houden
van het gebeuren in t Eikske en zich
te distantiëren van de priester of de
ex-priester die daar leiding geeft or
zal geven.
Pastoor Miedema gelooft niet. dat de
ruim twaalfhonderd leden van 't
Eikske ondersteboven zullen zijn
van de verklaring van bisschop Gij
sen. Dit bevestigen diverse leden van
het bestuur, volgens wie bekende
theologen heel anders denken over
de door Miedema ingezegende huwe
lijken. Tevens wijzen zij erop, dat zij
als kritische basisgemeente niet
wensen te functioneren binnen de
officiële machtsstructuren van een
autoritaire kerkvorst als de bisschop
van Roermond.
helemaal de rug toegekeerd hebben.
Terwijl bij de volkstelling van 1971
23,6 procent van de Nederlandse be-
volkign zjch niet tot een kerk reken
de. wees bij voorbeeld het onder
zoek, dat de Wageningse socioloog
prof. Dr A. H. Kooy in opdracht van
de NCRV verrichtte, uit, dat de on
kerkelijkheid onder de Jeugd van
zestien tot twintig jaar in de periode
van 1968 tot 1974 was toegenomen
van 28 tot 38 procent.
LISSABON (UPD De regering van
Angola heeft de bouw van nieuwe
kerken verboden.
Radio Luanda heeft verder bekend
gemaakt, dat het politbureau van de
regerende MPLA het ministerie van
justitie opdracht heeft gegeven, een
voorstel te doen voor de registratie
van wettige kerken en religieuze or
ganisaties. Er Is ook een commissie
gevormd voor toezicht op religieuze
publikaties.
Een aantal kerken en religieuze or
ganisaties zijn verboden, omdat zij
ongehoorzaamheid aan de wet zou
den propageren. Een van de verbo
den groepen is het Wachttorenge
nootschap (van de Jehova's ge
tuigen).
„OP WEG NAAR
HET PAASFEEST."
24e deeltje uit de serie
„Wat de bijbel ons vertett"
illustraties. Kees de Kort
Tekst: eenvoudig en kort
Voor begeleiders van kleuters en
geestelijk gehandicapten is volledige
bijbeltekst achterin opgenomen.
Bestelnummer: 324. p pa
Prijs: 9,911
Andere aktuele verhalen in deze
serie:
„JEZUS IS
OPGESTAAN."
en
„HEMELVAART EN
PINKSTEREN."
Prijzen exclusief verzendkosten.
Verkrijgbaar bi| de boekhandel en
Nederlands
Bijbelgenootschap
Postbus 620, Haarlem.
Tel. 023-259501
9y
Van een onzer verslaggevers
LEIDEN Bisschop 8imonis is be
reid verder te praten over de inter
kerkelijke samenwerking in de Me
renwijk in Leiden. Ook heeft hij er
geen bezwaar tegen, dat vertegen
woordigers van de protestantse ker
ken aan het gesprek deelnemen.
Dat ls het resultaat van een gesprek
tussen de bisschop en het rooms-
katholiek vicariaatsbestuur Meren
wijk naar aanleiding van de eis van
Simonis, dat er een eind moet komen
aan de gezamenlijke katholiek-pro
testantse vieringen op zondag in dit
stadsdeel van Leiden.
Over enkele weken zal in de Meren
wijk zelf een gesprek plaatsvinden
tussen de bisschop en de algemene
kerkelijke Merenwijkraad (AKM), al
dus deelt deze raad mee. De AKM
bestaat uit gekozen leden van ver
schillende kerken, te weten de gere
formeerde kerk, de hervormde kerk,
de r.k. kerk en kleinere kerken, als
mede uit de pastores van deze ker
ken. De AKM voert het kerkelijke en
pastorale beleid in de oecumenische
gemeenschap van de Merenwijk.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Bij het Nederlands
Bijbelgenootschap (NBG) is versche
nen de „Statenvertaling-editie 1977",
een sobere, taalkundige herziening
van de Statenvertaling.
Deze herziening is het werk van een
commissie, die in 1969 door het NBG
werd ingesteld uit leden van de gere
formeerde bond in de hervormde
kerk, de christelijke gereformeerde
kerken en de gereformeerde gemeen
ten. De opdracht aan de commissie
onder leiding van ds W. L. Tukker
was een sobere, uitsluitend taalkun
dige bewerking te maken van de Sta
tenvertaling in bestaande tekst naar
het hedendaags taalgebruik toe. Te-
vens hield de opdracht in de Raven-
steyneditie van 1657 (tweede verbe
terde druk van de oorspronkelijke
Statenbijbel) te betrekken bij deze
bewerking, zodat fouten, die in de
loop van de jaren waren ingeslopen,
tegelijkertijd verbeterd zouden kun
nen worden.
Bij de bewerking zijn woorden en
zinswendingen, die naar het oordeel
van de commissie nu niet meer goed
begrepen worden, vervangen. Twee
de naamvallen zoals „des" en „der"
werden veranderd in „van de" behal
ve in staande uitdrukkingen als „vre
ze des Heeren". Een aantal oude uit
drukkingen is gehandhaafd om het
coloriet van de Statenvertaling niet
aan te tasten.
De eerste uitgave is een.schoolbijbel
en kost 14,50. De oplaag is klein,
omdat de commissie rekening houdt
met „kleine oneffenheden" in de uit
werking. Daarom worden de gebrui
kers ook uitgenodigd, fouten die zij
ontdekken en kritiek die zij hebben,
door te geven aan het NBG.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wlbautstraat UI
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4. Rotterdam
Tel. 010-115588
(Red. en klachten)
Schledamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAQ/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 58. Zwolle
Tel. 05200-17030.
door A. J. Klei
Als jeugdig dorpsorganist beschikte
ik over een eenvoudige
harmoniumbewerking van Prière A
Notre Dame van Boëilmann. Ik vond
het machtig mooi en ik heb dit zeer
roomse werkje veelvuldig aan zeer
gereformeerde kerkgangers
voorgezet. Het verwierf aldus enige
populariteit ln de gemeente en op
zekere zondag hoorde ik na de dienst
een ouderling de melodie van dit
vrome stuk fluiten. De man wist niet
dat een gebed tot Onze Lieve
Vrouwe zijn calvinistische lippen
ontglipte, hij zondigde ln
onwetendheid.
Dit Prière A Notre Dame betekende
mijn eerste kennismaking met de
Franse orgelromantiek uit de vorige
eeuw. Later, toen ik hierin enigszins
breder ondervezen was, schafte ik
me de Suite Gothique aan, waarvan
mijn succesnummer een onderdeel
vormt. Wegens de beperkte omvang
van zowel mijn prestaties als mijn
orgel heb ik deze Suite nimmer ten
gehore gebracht, maar wel vaak
beluisterd, op orgelconcerten en via
de plaat.
Tot voor kort was de Suite Gothique
het enige orgelwerk van Boëilmann,
dat ik kende, maar nu heb ik tot
mijn niet gering genoegen een plaat
in huis. die door organist Piet van
der Steen aan beide kanten
volgespeeld wordt met composities
van Boëilmann. Dit levert een
weelde aan afwisselende muziek op,
die heel melodieus en ook sierlijk ls;
zangerig in rappe passages en ln
langzame delen. Als je de hele zaak
achter elkaar draalt, krijg Je een
beetje 't gevoel van almaar taartjes
te eten. Gelukkig dat Ik een enorme
snoepkous ben.
De aantrekkelijkheid van deze plaat
wordt nog verhoogd door het feit dat
Plet van der Steen voor deze
gelegenheid ls gaan zitten aan het
Cavalllë Coll-orgel van de onlangs
afgebroken Augustinuskerk ln
Amsterdam (het orgel ligt nu ergens
opgeslagen, maar wordt straks weer
overeind gezet ln de kapel van het
verzorgingscentrum, dat de
Augustijnen op de plek van de kerk
aan het bouwen zijn). Dit fraaie en
integraal bewaarde instrument is
niet groot, maar het biedt naar
verhouding ongehoorde
mogelijkheden, die de organist
virtuoos en trefzeker gebruikt in
Boëllmanns Fantasie voor orgel.
Tweede suite voor orgel en vijf van
de Twaalf Stukken voor orgel. Ik zei
het al: een heerlijke plaat. Hij wordt
uitgebracht door Cantilena
Grammofoonplaten Collectie b.v.
(postbus 87, Zwanenburg), voert als
titel „León Boëilmann" en kost 24
gulden.
Zeer Ingenomen ben Ik ook met de
orgelplaat die de heer Chr. H. van
Homeijer me kwam aanreiken. Hij ls
de uiterst actieve voorzitter van de
Stichting Sint Willibrordusorgel
(postgiro 373.3100 t.n.v.
penningmeester S. A. de Jong te
Lijnden). Deze stichting heeft er
indertijd voor gezorgd dat het grote
Adema-orgel uit de gesloopte Sint
Wllübrordus-buiten-de-veste te
Amsterdam een goed onderkomen
kreeg in de kathedrale basiliek Sint
Bavo te Haarlem. Hiermee
beschouwt de stichting haar taak
niet als vervuld, zij ijvert nu voor de
voltooiing van dit zeer omvangrijke
instrument naar de oorspronkelijke
opzet van de maker.
Vandaar dat de heer Van Homeijer
en de zijnen de plaat „Het
Willibrordusorgel ln de kathedraal"
rrr
Léon Boëllman (overgenomen van
de boes van de plaat met zijn
orgelwerken).
in omloop brengen, want de verkoop
komt ten goede aan het doel, dat de
stichting voor ogen staat Welnu, ook
op deze plaat volop Franse
orgelromantiek: Vierne's bekende
Carillon de Westminster plus een
vlinderend Scherzetto van dezelfde
componist, een luchtig Allegretto
van Salnt-Saëns, de geliefde Marche
Solemnelle en een lieve Cantilène
van Mailly, plus (en daar is-t-le
weer!) de 8uite Gothique van
Boëilmann. Het Willibrordusorgel is
geknipt voor deze alleszins
aangename muziek, maar niet ten
koste van de Duitse romantiek: een
meeslepende toccata van Reger en
een ordentelijke Pastorale van
Rheinberger komen hierop
evengoed tot hun recht. Een en
ander klinkt moeiteloos dankzij de
niet geringe kwaliteiten van de
organisten Bernard B arte link en
Thijs Kramer, die bovendien een
vierhandige fuga spelen, die
Schubert tijdens een vakantiereis
vervaardigde. Deze plaat, die ik
waarlijk niet alleen vanwege 't goeie
doel graag aanbeveel, kost 18,50.
Wie dit bedrag èn 4,50 (dat is met
elkaar welgeteld 23 gulden) op het al
genoemde gironummer van de
stichting stort, krijgt de plaat
thuisgestuurd.
Nu ik toch met orgelplaten doende
ben, al wat eerder verscheen „Jan
Bonefaas improviseert",
uitgebracht door (weer) Cantilena
Grammofoonplaten Collectie (AG
1839, prijs 18,90) Ik vestig er de
aandacht op, omdat Bonefaas zo
aantrekkelijk improviseert over
bekende koraalmelodieën op de
beide orgels van de Joriskerk in
Amersfoort, het 19e eeuwse
Naber-orgel en het nieuwe kerkorgel
van Metzier. Jan Bonefaas die
(meen ik) leerling van Feike Asma ls
geweest, bewandelt welgebaande
wegen, maar zonder enige sleur en
hij laat voortdurend horen welke
leuke dingen mogelijk zijn door
bijvoorbeeld (dachtik) eens bij
Reger te buurten. Sommige van zijn
variaties vind ik zeer verrassend en
je houdt het niet voor mogelijk hoe
onsentimenteel hij met een
zondagsschoollied als „Boven de
starren" aan de gang gaat!
De hoezen van de drie
aangekondigde platen bieden
behoorlijke informatie over de
uitgevoerde werken en de bespeelde
orgels, maar merkwaardigerwijs
geen zakelijke gegevens over de
organisten. Daarom vertel ik hier
dat Piet van der Steen de organist is
van de oud-katholieke St. Gertrudis
in Utrecht, dat Bernard Bartelink de
huidige en Thijs Kramer de
vroegere bespeler ls van het
Willibrordusorgel en dat Jan
Bonefaas in de Grote Kerk van
Gorkum thuishoort
Tenslotte nóg een plaat, opgenomen
in de voormalige Augustinuskerk te
Amsterdam, met improvisaties van
Henk Klop, die de naam van
„Bespiegelingen" meekregen
(uitgebracht door Festivo, Prins
Hendrikstraat 14. Bodegraven).
Treurig genoeg biedt de hoes
volstrekt niets over het orgel dat,
zoals gezegd, ergens ligt opgeslagen.
Er is wel een inlegvel met een ook in
't Frans vertaald hoogdravend
verhaal over de organist van Jan J.
van den Heuvel, die pijnlijk
duidelijk bewijst een bekwamer
orgelbouwer dan prozaïst te zijn. Hij
verklaart dat het de bedoeling is dat
de luisteraar naar de improvisaties
van Henk Klop zijn eigen masker
gaat zien. Helaas ben ik mijn
masker, aangenomen dat ik er
eentje heb, niet tegengekomen. Ik
heb wel orgelspel gehoord, dat
getuigt van grote virtuositeit en veel
vindingrijkheid, van grote affiniteit
met de Franse orgelromantiek en
van veel vertrouwdheid met de
orgels van Cavalllë Coll. Van den
Heuvel schept erover op, dat Henk
Klop zonder enige voorbereiding
aan 't orgelspelen is geslagen. Ik zou
best willen dat hij van tevoren wel
een beetje nagedacht had, dan
waren de meditatieve gedeelten wat
minder uitgesponnen. Thans
neuzelen ze te lang door. Overigens
laat Henk Klop als geen ander ons
meemaken, hoe dit weinig
omvangrijke Cavalllë Coll-orgel kan
schitteren. We zullen maar hopen
dat dit in de aanstaande kapel ook
mogelijk ia.
In februari had bisschop Simonis de
wens te kennen gegeven, dat de ge
zamenlijke diensten van protestan
ten en rooms-kathoiieken in de Me
renwijk niet meer zouden worden
gehouden. Op 6 maart volgde een
brief, waarin de Rotterdamse bis
schop zijn bewondering uitsprak
over wat oecumenisch gepresteerd
wordt in de Merenwijk, maar tevens
ernstige bezwaren uitte tegen de li
turgische vormgeving van deze oecu
mene. Avondmaal en eucharistie
zijn immers praktisch gelijkgesteld.
Hart
Hier tegenover staat de opvatting
van de oecumenische gemeenschap
van de Merenwijk, dat het samen
leven en samen getuigen als christe
nen in deze wijk niet meer mogelijk
is, wanneer het hart van het samen
christen-zijn, de gezamenlijke vierin
gen, wordt weggenomen. Om aan de
eis van de bisschop enigszins tege
moet te komen, voerdè het r.k. vica
riaat een eucharistieviering op zater
dagavond in, maar handhaafde het
de gezamenlijke viering op zondag
ochtend.
NA HET CONFLICT
Opnieuw hebben we in ons landi
gewapende bezetting meegemag
We waren van mening dat na de
laatste kaping bij Hoogersmilde
inzicht verbreid zou zijn dat
dergelijke acties moeten misluk]
en dan alleen maar narigheid vo<
aanstichters en niet zelden ook g
leed onder de betrokkenen
aanbrengen. Dit blijkt niet het ge
te zijn. Nog altijd zijn er mensen d
het gevoelen op deze onmenselijk
manier kracht menen te moeten
bijzetten. Bereikt wordt er niets e
dat zal ook dit keer het geval zijn.
Duidelijk was dit keer de distanti
die veel Zuidmolukkers ten aanzi
van dit „zelfmoord-commando"
bewaarden. Gelukkig maar, want
kan het duidelijk niet verder. Mi
name door het onbegraven laten
liggen van een slachtoffer naast
Assens provinciehuis moet deze
avonturiers bijzonder kwalijk
genomen worden. Een snelle,
onverwachte actie was dit keer
antwoord van het beleidscem
En terecht. Het blijkt gewerkt te
hebben. De „bezetters" werden
kennelijk verrast en hadden nog
geen gelegenheid gijzelaars het
slachtoffer van hun willekeur te
laten worden. Achter dit alles gaa
een mentaliteit schuil die niet alle
bij deze mensen aangetroffen woi
Het is de gedachte dat als je maar
lang genoeg doordrukt, je je zin
krijgt ook, al is met overtuigende
argumenten aangetoond dat het
verdedigde standpunt onhoudbai
is en nergens toe leidt. In dit geval
ten aanzien van wat de Nederland
regering zou kunnen en niet zou
kunnen. Men blijft aan de gangen
verziekt daardoor allerlei
verhoudingen die op zichzelf best
goed zouden kunnen zijn. Wat me ii
er mee bereikt is het omgekeerde
van wat men bedoelt, nl. een
groeiend onbehagen in dit soort
zaken, een apathie, zo niet een noi
steeds ongerechtvaardigd geachti
afkeer. En intussen wordt ergens
opnieuw iemand begraven, die he
slachtoffer van een verblinde
betweterij werd.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Eindhoven: H. Lofer
Almelo.
Aangenomen naar Wekerom: D. d
Floor, kand. te Maarssen, die
dankte voor Babyloniënbroek, BI 1
kensgraaf, Hagestein, Nieuwland i
Oosterwijk, Noordeloos, Stolw il
Wijngaarden en voor Zegveld.
GEREF. GEM. IN NED.
Bedankt voor Leerdam: A. Winkn
Veenendaal; voor Rotterdam-Zi|l
M. van Beek te Opheusden.
GEREF. KERKEN
Benoemd tot legerpredikant in la
verband mi.v. 24 april: M. Uitt^1
bosch te Sleen.
Emeritaat verleend om gezondheid1
redenen m.i.v. 1 juni H. J. Zwaif
parttimepred. te Zeist.
NED. HERV. KERK
Emeritaat verleend (om gezoi
heidsredenen) m.i.v. 15 maart aas
H. Vlijm te Woudenberg.
Pater Werenfried
Nederlandse rooms-katholiel,
hebben afgelopen jaar bijna zesi j
joen bijgedragen aan de twee hulp
stanties van pater Werenfried
Straten, Kerk in nood en Oostpi
terhulp. In totaal ontving de spek 7
ter in 1977 65 miljoen gulden uit\ v
landen voor hulp aan r.k. pastoèd
werk overal ter wereld. De grool A
bedragën gaan naar hulp bij keri t
bouw, motorisering priesters, pr t
teropleiding, levensonderhoud prtsi
ters, apostolaat via pers en ra^v
eredienst en godsdienstonderricl st
ZANG- EN ORGELAVOND
de Ned. Herv. Kerk van WaterinÉji
is vrijdag om 8 uur een zang-
orgelavond. Medewerking verlei -d
het Interkerkelijk EvangelisaÉeu
koor „Morgenstond" uit Den Hfc|
o.l.v. J. P. van de Werff en orgaifci
Jan van Westenbrugge. De medi u
tie wordt gehouden door ds. K.
Abelsma.
ADVERTENTIE
Want Chefarine 4
is viervoudig aktief bij
pimengiiei
1.rijnverdrijvend.
2. Koorts verlagend.
3. Opwekkena
4. Snelwerkend.
Een geruststellend
idee.
vc