Westduitse kerk gaat
in tegen Sjollema
Sowjet-
burgers
vragen
paus
om hulp
Een woordenboek,
dat je leest van a tot z
'1
4
Missionarissen van
EMO moeten Peru uit
Boesak onvoldaan over gesprek met NG-kerk
Kerkhistorisch naslagwerk
Burgess Carr niet
naar Kenia terug
Duitse bisschop
waarschuwt tegen
antisemitisme
VANDAAG
Paus verbiedt
Camara reizen
Voorbijffjangei
dinsdag 14 maart 1970
KERK
Trouw/Kwartett
FRANKFORT (ANP) De raad van evangelische kerken in West-Duitsland heeft bij de
Wereldraad van Kerken sdnerp geprotesteerd tegen de brochure, die de Nederlander Boudewijn
Sjollema als leider van het programma ter bestrijding van het racisme van de wereldraad aan de
294 aangesloten kerken heeft gestuurd.
De raad protesteert met name tegen
het leit dat de brochure feitelijk
wordt verstaan als een oproep tot
erkenning van de „rechtvaardige re
volutie" van de zwarte bevolking van
Zuid Afrika tegen de blanke over
heersing.
De raad van evangelische kerken in
West-Duitsland heeft zijn kritiek ge-
stüurd aan de topfiguren van de we
reldraad. met name aan de voorzit
ter van het centraal comité van de
wereldraad en aan de secretaris-ge
neraal. dr PhiliD Potter.
De raad geeft toe. dat Sjollema's
brochure onder de titel „Zuid-Afri-
ka s hoop tegen welke prijs nu?",
geen officieel stuk van de wereld
raad ls. maar wel aan alle leden-
kerken en talrijke andere Instanties
is gestuurd.
Bedoelde brochure van Sjollema is
een uitvoerige beschrijving van de
recente ontwikkelingen in Zuid-
Afrika. Daarin stelt Sjollema onder
meer. dat de Zuidafrikaanse rege
ring overduidelijk geen enkele vorm
van overleg wil om op vreedzame
wijze een einde te maken aan het
systeem van de apartheid, maar dat
zij die juist wil handhaven en bereid
is daarvoor alle geweld te gebruiken,
dat zij nodig acht
Dit betekent aldus Sjollema dat
de oppositie tegen de apartheid niet
alleen onwettig maar tevens geweld
dadig zal worden. De leider van het
programma ter bestrijding van het
racisme acht de Zuidafrikaanse re
gering verantwoordelijk, wanneer
het verzet tegen de apartheid inder
daad gewelddadig gaat worden.
Na een uitvoerige vergelijking met
het verzet tegen de nazi-terreur in
West-Europa, dat algemeen als ge
rechtvaardigd wordt erkend, zegt
Sjollema. dat de zwarte bevolking op
precies dezelfde gronden als de ver
zetsstrijders destijds in Europa, haar
strijd voor haar vrijheid en tegen de
apartheid als een rechtvaardige re
bellie erkend wil zien.
De raad van evangelische kerken in
West-Duitsland wil thans van de we
reldraad weten in hoeverre de lei
ding zich achter de brochure van het
programma ter bestrijding van het
racisme stelt. De raad wil horen in
hoeverre de brochure „legitiem" is
en in hoeverre de beschrijving van
de Zuidafrikaanse politieke situatie
wel juist is en of er overleg is geweest
met de kerken in Zuid-Afrika.
ROTTERDAM (ANP) Alle twintig leden van de religieuze
groep Emo, die in de Peruviaanse havenstad Callao onder de
arbeiders werkten, zullen met pasen onder protest het land
hebben verlaten. Omder hen zijn elf Nederlanders, van wie een
aantal eerder al Chili was uitgezet.
Sjollema
De raad van evangelische kerken in
West-Duitsland vindt dat het docu
ment van Sjollema een vertrouwens
crisis heeft veroorzaakt. De versprei
ding ervan acht de raad onverant
woord. Dergelijke fouten mogen vol
gens de raad in de toekomst niet
meer gemaakt worden.
PRETORIA In een ingezon
den brief in het Zuidafrikaanse
dagblad Die Burger heeft de in
Nederland gepromoveerde dr
Allan Boesak blijk gegeven
van zijn ongenoegen over de
kortgeleden gevoerde bespre
kingen tussen de vertegen
woordigers van de gerefor
meerde kerken in Nederland en
LONDEN (KESTON NEWS) In
Engeland zijn berichten ontvangen
dat 15.000 katholieken ln de Molda-
vische sowjet-republiek een beroep
gedaan hebben op het Vaticaan. Zij
klagen dat alle kerken in het land.
op een kapel na. gesloten zijn en dat
er maar een geregistreerde katholie
ke priester zijn werk kan doen.
Na het begin van de huidige religieu
ze herleving van het geloof onder
jongeren, heeft deze priester, Wla-
dislaw Zavalnjoek. zijn rijbewijs
moeten afgeven, zodat hij niet lan
ger de katholieke gemeenschappen
kan afreizen. Zavalnjoek kan
slechts met de grootste moeite toe
stemming krijgen voor het bedienen
van stervende gelovigen en krijgt
dikwijls geen toestemming om in de
bezochte gemeenschappen diensten
te houden.
In het stadje Rasjkowo hebben de
plaatselijke katholieken een kerk
gebouwd, nadat het huls van een
hunner, dat tot dan toe als kerk
gediend had. te klein geworden was.
De parochianen bouwden de kerk in
hun vrije tijd en kochten met hun
eigen geld de bouwmaterialen. In
november vorig jaar werd deze kerk
door de autoriteiten afgebroken. En
kele van de gemeenteleden, die de
afbraak trachtten tegen de houden,
werden half naakt uitgekleed en ln
een auto naar een plek op zevenüg
kilometer afstand gebracht. Na een
dag hard werken was er van de kerk
niets anders over dan een omge
ploegd stuk land.
De hostie werd op de grond gegooid.
De mensen uit Maoldavië schrijven
in een document dat Keston College
bereikte: „Het was erg pijnlijk voor
ons. het lichaam des Heren op de
grond te zien liggen. Wij namen de
ouwel weer op en lagen huilend op
onze knieén. Niet te beschrijven is
de pijn die wij voelden en het ge
zicht van de mensen die 's avonds
kwamen en gingen liggen ln de vorm
van een kruis op de plek waar het
altaar had gestaan. Zij weenden en
baden God om genade."
In Moldavië hebben vele groepen
gevraagd om een officiële erkenning
als katholieke parochie, maar de au
toriteiten weigeren de toestemming.
In de gemeente Beltsy vroegen de
stedelijke gezagsdragers om een
lijst van de 1.500 katholieken, maar
de gelovigen weigerden de lijst te
verstrekken. Onder de Moldavische
katholieken bevindt zich de moeder
van de staatssecretaris voor gods
dienstzaken.
CONFERENTIES
Meer dan het gewone, week rond
Jezus en zijn bergrede aan de hand
van het boek van Feitse Boerwinkel.
19-24 maart, stichting Barchem.
Woodbrookersweg 1. Barchem (tel.
05734-4431
de blanke Nederduitse Gere
formeerde Kerk in Zuid-Afrika.
Dr Boesak is een van de leidende
theologen van de Nederduits gere
formeerde zendingskerk, die uitslui
tend kleurlingen tot haar leden telt.
Dr Boesak spreekt er zijn verwonde
ring over uit dat volgens het na de
Nederlands-Zuidafrikaanse bespre
kingen uitgegeven communiqué al
leen over kerkelijke onderwerpen
NEW YORK (ANP) Kanunnik
Burgess Carr, secretaris-generaal
van de Panafrikaanse conferentie
van kerken (AACC), heeft verklaard,
dat hij niet naar Kenia teruggaat om
te zijner tijd zijn werkzaamheden te
hervatten. Tegenover het Ameri
kaanse persbureau ..Religious News
Service" in New York verklaarde hij.
dat hij genoodzaakt was zijn werk in
Nairobi in de steek te laten vanwege
de pressie, die de Keniase minister
van justitie Njonjo op hem en zijn
gezin had uitgeoefend. Burgess Carr,
die door de AACC voor geruime tijd
met verlof is gestuurd, werkt mo
menteel aan het centrum voor inter
nationale zaken en doceert aan de
theologische faculteit van de univer
siteit van Harvard in de Verenigde
Staten. Zijn werk als secretaris-gene
raal van de AACC wordt waargeno
men door de Egyptenaar Sarwat G.
Shehata. Toen de AACC in een spe
ciale vergadering in Lomé in Togo in
februari besloot Burgess Carr een
jaar bijzonder verlof te geven, had
deze al met zijn gezin het hoofdkwar
tier van de AAAC in Kenia verlaten.
Volgens Burgess Carr zal de minister
van justitie nooit in zijn terugkeer
toestemmen al had de minister te
genover de AACC gezegd geen be
zwaren te hebben tegen zijn terug
komst naar Kenia. Burgess Carr
heelt net laatste jaar veel moeilijk
heden gehad ln Kenia. In de kranten
werd hem verweten, dat hij zich met
de Keniase politiek bemoeide. Carr
ontkende tegenover Religious News
Service, dat het bestuur van de
AACC hem kwijt wilde. Dat wilde
alleen de minister van justitie Njon
jo. aldus Carr. die Njonjo „Heer over
leven en dood in Kenia" noemt.
HANNOVER (EPD) Bisschop
Lohse van de evangelische kerk in
Hannover heeft gewaarschuwd te
gen het opleven van antisemitisme
ln West-Duitsland. Hij deed dit tij
dens een preek, naar aanleiding van
de schending van Joodse graven en
aanvallen op Joodse burgers.
De bisschop herinnerde aan het in
brand steken van synagogen, veer
tig jaar geleden, en zei: ..Het lijkt er
op dat de gloed van het toen aange
stoken misdadige vuur nog niet ge
heel gedoofd is". Lohse wees op de
„bijzondere achting en liefde" die de
christelijke gemeente aan de Joden
schuldig is.
zou zijn gesproken. „Hoe bestaat
dat?" vraagt dr Boesak. De Neder
landse zusterkerken komen juist
naar Zuid-Afrika, omdat er levens
grote problemen bestaan, die de on
derlinge verhoudingen bedreigen.
En een van de meest fundamentele
problemen is de rassenkwestie, het
rassenbeleid van de regering en de
houding hier tegenover van de N.G.
Kerk
De Zendingskerk is een „kleurlin-
genkerk". Het is een kerk. die nu
binnen de gemeenschap van ver
drukten werkt in Zuid-Afrika, aldus
ds Boesak. Er is anderhalf jaar gele
den bloed gevloeid, ook van de kin
deren van de N.G. Zendingskerk.
Daar kwamen de Nederlanders over
spreken.
Hoe kon dat in vredesnaam dan bui
ten het gesprek blijven? Is dat mis
schien. omdat de N.G. Zendingskerk
nog nooit in de honderd jaar van zijn
bestaan heeft geprotesteerd tegen
een beleid van scheiding, vernede
ring en vervreemding en dit nog
nooit als onchristelijk of onschrif
tuurlijk verworpen heeft?
Weet de N.G. Zendingskerk nog niet
waar ze staat? Praat de „moeder
kerk" ook in deze zaken namens
ons? De N.G. Zendingskerk is een
Gereformeerde Kerk, die moet we
ten, dat het Evangelie voor het hele
leven geldt. Die kerk moet weten,
dat politiek en geestelijke waarhe
den niet te scheiden zijn.
Ds Boesak betwijfelt of de leiding
van de Kerk wel namens de leden
spreekt. Hij hoopt, dat zowel de N.G.
Zendingskerk als de Nederlandse
Gereformeerde kerken uit de jongste
kontakten iets geleerd hebben.
De priesters en religieuzen beschou
wen zich als uitgewezen door bis
schop Ricardo Durand van Callao.
die het in 1975 begonnen experiment
niet wilde verlengen. De groep, waar
van praktisch alle leden ln fabrieken
werkten, zou te weinig kerkelijk be
zig zijn en een strategisch bondge
nootschap tussen christenen en
marxisten beogen. Dit zou in strijd
zijn met de overeenkomst, die de
groep met de bisschop had gesloten.
Ondanks zijn grote waardering voor
de inzet van de groep, hun geestelij
ke diepgang, hun uiterst sober leven
en hun solidariteit met de armen,
kan de bisschop de middelen niet
goedkeuren. Een aantal leden van
Emo is lid van marxistische organi
saties.
Karl Rahner
De groep verwijt de bisschop, dat hij
zich onvoldoende op de hoogte heeft
gesteld. Zij ontkennen, dat voor hen
de christelijke beginselen aan de
marxistische ondergeschikt zijn en
dat hun christelijke houding onder
geschikt is aan de politieke tactiek.
Tevergeefs heeft de bekende West
duitse r.k. theoloog Karl Rahner,
geestelijk raadsman van de groep,
nog geprobeerd de bisschop tot an
dere gedachten te brengen.
De Nederlandse priester dr Jan Ca-
minada sinds 22 februari al in
Rotterdam wijt de uitwijzing
vooral aan de politieke ontwikkelin
gen. Het contract met de bisschop
werd gesloten, toen de militaire rege
ring van Peru zich nog uitsprak voor
een socialistische maatschappij. Nu
is de situatie veranderd. De toene
mende bewustwording van boeren
en arbeiders is een hinderpaal voor
de machthebbers, volgens Camina-
da ook voor sommige bisschoppen.
Als voornaamste drijfveer achter de
maatregel ziet hij angst voor het
communisme, dat in de hand ge
werkt zou worden door de „theologie
van de bevrijding."
Ontoelaatbaar
In de ontslagbrief schrijft bisschop
Durand, dat het in 1975 niet bij hem
opgekomen was, dat de oriëntatie
door L. M. P. Schorten
Me dunkt, dat vele kerkhistorici de afgelopen dagen met rode
oren hebben zitten lezen in het eerste deel van het „Biografisch
Lexicon voor de geschiedenis van het Nederlandse protestan
tisme", waarvan de eerste exemplaren vrijdagmiddag tijdens
een feestelijke bijeenkomst in de Utrechtse universiteit wer
den aangeboden.
In totaal zullen vijf delen verschij-
nen. Men rekent voor de volgende
delen nog ruim tien jaar nodig te
hebben. Zo'n biografisch woorden
boek biedt naast de betekenis als
naslagwerk alle charme van be
knopte verhaaltjes uit de kerkge
schiedenis vol human interest. Wie
met deze verwachting het eerste
deel ter hand neemt, wordt niet
teleurgesteld. Dit woordenboek
heeft een lange voorgeschiedenis.
Omstreeks 1880 nam de Utrechtse
uitgever Kemink het initiatief. Het
duurde tot 1903, voordat de eerste
aflevering verscheen van het „Bio-
graphisch woordenboek van pro-
testantsche godgeleerden in Neder
land".
In 1949 was men nog maar gevor
derd tot de letter L. De uitgave
moest toen om financiële redenen
worden afgebroken.
Opnieuw
Dankzij subsidie van de Neder
landse organisatie voor zuiver we
tenschappelijk onderzoek (ZWO)
en het aanbod van de theologische
faculteit van de rijksuniversiteit te
Utrecht, een wetenschappelijk
hoofdmedewerker voor het redac
tiesecretariaat vrij te stellen, werd
het in 1966 mogelijk opnieuw te
beginnen, zij het dat de opzet nu
veel beknopter is. De redactie be
rust bij prof. dr D. Nauta (voorzit
ter), dr A. de Groot (secretaris),
prof. dr O. J. de Jong, prof. dr S.
van der Linde en prof. dr G. H. M.
Posthumus Meyjes. Zij hebben de
enthousiaste steun van het kerk
historisch gezelschap in Nederland.
In het nu verschenen deel hebben
45 auteurs vijfhonderd mensen be
schreven. Het bevat al namen van
A(alders) tot Z(ondervan). Blijk
baar was het kriterium. dat wie het
eerst zijn bijdragen inzond, ze ook
ln het eerste deel geplaatst zag.
De grootste (voor een lexicon ei
genlijk te grote) artikelen zijn ge
wijd aan Hendrik Kraemer en G.
van der Leeuw iresp. 6 en 6 blad
zijden. geschreven door Jansen
Schoonhoven en J. D. J. Waarden-
burg).
Om nog enkele twintlgste-eeuwers
te noemen, die m dit eerste deel
aan bod komen: een artikel van
Emmen over W. J. Aalders. Brem-
mer beschrijft enkele gereformeer
den als H. Bavinck, J. Ridderbos en
K. Schilder. Over Koopmans en
Noordmans schreef A. van Haar
lem, over K. H. Roessingh Verheus.
Uit het verleden de greep is uiter
aard willekeurig komen in dit
deel voor Amesius, vijf vertegen
woordigers van de familie Teel-
linck, Schortinghuis. Verschuir.
Overschat
Natuurlijk kan men twisten over de
aandacht, die bepaalde mensen
krijgen. Zo lijkt mij de betekenis
van Elias Annes Borger (de man
van het Rijntje uit Camera Obscu-
ra) met drie en een halve pagina
zwaar overschat.
Hetzelfde kan gezegd worden voor
de vijf en een halve pagina, die
gewijd werden aan vader, zoon en
kleinzoon Schultens, oriëntalisten
uit de 18e eeuw. Een winstpunt is,
dat niet alleen theologen aan de
orde komen, maar ieder die beteke
nis heeft gehad in de grote of kleine
kerkgeschiedenis.
Zo lezen we ook over de ontdek
kingsreiziger Jacob Roggeveen
vanwege zijn aandeel in kerkelijke
twisten in het begin van de 18e
eeuw, over de Zwijndrechter nieuw
lichters Stoffel Muller en Dirk Valk
en over de Axelse oefenaar Vijge
boom.
Een werk als dit staat of valt na
tuurlijk met de betrachte nauwge
zetheid. Wat dit betreft is het niet
geheel vlekkeloos. Ik noteerde in
één artikel zelfs drie fouten.
De ledeboeriaan Pieter van Dijke
werd niet in 1849 tot predikant be
vestigd. maar op 23 maart 1851. „Er
ontstonden zg. Van Dijkiaanse ge
meenten" en dan worden onder an
dere ook gemeenten genoemd, die
al door Ledeboer gesticht waren.
Kerstlied
„Na zijn dood zetten de predikan
ten Jansen en D. Wijting zijn werk
voort" moet zijn „Na zijn dood
werd uit het drietal oefenaars D.
Janse (zonder n). J. Vader en D.
Wijting Janse tot predikant geko
zen. Vader trok zich daarop met
Prof. dr D. Nauta
Goes uit de kring der gemeenten
terug, later gevolgd door Vader."
„Er ruischt langs de wolken" van E.
Gerdes werd niet op kerstmis 1858
voor het eerst gezongen (een fout
die blijkbaar van Wumkes werd
overgeschreven), maar reeds in
1857. De notitie over J. F. Schims-
heimer „Als lezer van de Neder-
landsche Stemmen kwam hij in
aanraking met Da Costa. Om
streeks 1830 kon men hem als
trouw bezoeker aantreffen op diens
zondagavond-bijeenkomsten" kan
niet kloppen, want het eerste num
mer van Nederlandsche Stemmen
verscheen pas in mei 1834. Mej. dr.
M. E. Kluit vertelt ln „Het RéveU ln
Nederland" het verhaal iets anders.
De mededeling onder P. J. de Neui
over de christelijk afgescheiden do
minee Pieters van Franeker sugge
reert sympathie voor het baptisme,
maar de baptistengemeente van
Franeker werd in werkelijkheid in
1864 juist gesticht door mensen, die
zich aan de afgescheiden kerk ont
trokken hadden uit verzet tegen de
overtrokken betekenis, die de
plaatselijk predikant hechtte aan
de kinderdoop.
Vergeleken met de vele lutheranen,
doopsgezinden en remonstranten
komen de christelijke gereformeer
den (ik telde er twee: Van Lingen en
Van der Meiden), de baptisten
(een), gereformeerde gemeenten
(de al genoemde Van Dijke) en de
vrije evangelischen (geen enkele) er
maar bekaaid af.
Hun betekenis op wetenschappe
lijk gebied moge minder zijn, maar
niet in de praktijk van het kerke
lijk leven. Maar dat komt in de
volgende delen, nemen wij aan, nog
wel goed. (Voor de gereformeerde
gemeenten zie men daarbij niet
over het hoofd W. W. Smitt, W. C.
Wust, P. Los, E. Fransen en J.
Fraanje.)
Anarchist
Hoe het zij, je blijft geboeid lezen.
Over de familie (Domela) Nieuwen-
huis, onder wie de latere anarchist,
maar ook diens neef J. D. Domela
Nieuwenhuis Nyegaard, hoe ingeto
gen beschreven, maar wat een
leven!
Luthers van huis uit, leger des
heils, toen hervormd, in België in
'14-T8 zo pro-Duits, dat hij de
doodstraf ontkwam door naar Ne
derland te vluchten, als dominee in
Beetsterewaag later weer aanhan
ger van Arnold Meyers Zwart
Front, maar in 1944, nadat zijn
zoon door de Gestapo was ver
moord, zwaaide hij weerzo radicaal
en openlijk om, dat alleen zijn hoge
leeftijd hem voor de Duitse kogel
bewaarde.
En wat te zeggen van de lutherse
dominee Pambo, die in de Haagse
gemeente grote ruzie maakte. Maar
alles kwam ln 1751 weer goed en er
volgde een dankdienst met trom
petgeschal.
Wat te zeggen van de „tragische
zwerver" J. G. Kals, die zich met
jeugdige geestdrift zo kapot liep op
de toestanden in het 18e eeuwse
Suriname, dat zijn hele verdere le
ven door het toen opgelopen trau
ma gestempeld bleef. Hofprediker
Weiter (de man van het „Neen, 't
was geen vlucht, die u deed gaan,
maar volgen, waar God riep" .in
1940) was Rus van geboorte.
Te klein
Er is zowaar ook nog plaats voor
het anekdotische: een zekere domi
nee Hubertus Was zou bedankt
hebben voor een professoraat in de
wijsbegeerte, omdat hij „opmerke
lijk klein van gestalte" was.
Zijn collega Westendorp ook een
19e eeuwer zou een professoraat
in Leiden hebben afgeslagen, toen
zijn vrouw hoorde, dat de Leidse
professorenvrouwen geen kap
droegen, wat dat dan ook beteke
nen moge.
Het Lexicon is een uitgave van
Kok. Kampen. De prijs van dit deel
is 69,50. Er zal wel tijd genoeg zijn
om te sparen voor de volgende de
len, al hopen wij met de bijna tach
tigjarige prof. Nauta, dat hij de
verschijning van het laatste deel
ook nog zal meemaken.
van Emo gekoppeld was aan het
marxisme. Hij herinnert eraan, her
haaldelijk te hebben gezegd uiterst
links noch uiterst rechts te kunnen
dulden en dat hij met name de
„christenen voor het socialisme" had
genoemd als een ontoelaatbare ideo
logie. Elke ondersteuning van het
marxisme betekent volgens de bis
schop een groot gevaar voor het
geloof.
RECIFE (ANP) - Paus Paulus zelf
heeft de bekende aartsbisschop Hel
der Camara een reisverbod opge
legd. Dit blijkt uit brieven van de
Braziliaanse aartsbisschop, waarin
hij zijn voorgenomen reizen afzegt.
In december bracht kardinaal Lor-
scheider, voorzitter van de Brazili
aanse bisschoppenconferentie,
mondeling het verzoek van de paus
aan Camara over, van internationa
le reizen af te zien. Redenen werden
niet gegeven. Daarop zond Camara
onmiddellijk een brief aan de paus.
Daarin verklaarde hij zich bereid
gehoor te geven aan het pauselijk
verzoek. Tevens verstrekte hij op
helderingen en vroeg hij de paus of
tegen deze achtergrond het verbod
gehandhaafd moest worden. Nu hij
nog steeds geen antwoord gekregen
heeft, beschouwt Dom Helder dit
zwijgen als een bevestiging van het
besluit van de paus. waaraan hij
zich onderwerpt.
Het reisverbod van Camara komt op
een strategisch ogenblik. In oktober
bespreekt de Celam, de raad van
Latijns-Amerikaanse bisschoppen,
in Mexico de theologie van de be
vrijding. Vaticaanse kringen werken
aan een veroordeling van deze theo
logie, omdat ze meer marxistisch,
dan christelijk zou zijn. Het reisver
bod zou mede bedoeld zijn, om de
Braziliaanse bisschoppen te bewe
gen, Camara niet naar de Celam-
vergadering af te vaardigen.
OMBUDSMAN
hoofrd'
kiaie
iir- a
wi;
De vorige week hoojrde ik op
woensdagmorgen eien gesprek
Johan van Minnen^de ombudsiD
met een dame die kennelijk al fi
enkele jaren teveel I
ziekenfondspremiethad betaali
doordat zij niet op die hoogte wa
geweest van de verhindering v;
die premie bij het biereiken vantfi
vijfenzestigjarige leeftijd. Haar<
premie werd. zo begreep ik, net
de huur en nog andfere maandel
weerkerende kosten automatis<_
van haar girorekening afgeschrev tl
Het ging om de vrasig of zij het
teveelbetaalde kon.terugkrijgen, a
maakte uit het ges prek op dat (fti
't algemeen niet het geval was. f,
„Moet je maar bete* uitkijken",
zeggen ze, bij de AZ A in dit geva
dan zeker. Er werd gesproken oi
een formulier dat n«aar alle
vijfenzestigjarigen) gestuurd
Dit diende ingeVul d te worden om c
voor de vermindering in
aanmerking te kunnen kdmen. Nu oi
klinktzo'n mededeiing wel aardigr;
alles lijkt correct, maar toch zit ar e
een niet geringe onbillijkheid in.3 e
formulier deed Johnn van Minnen ei
bijzonder ingewikkeld aan. Mag.
men ervan uitgaanfdat iedere
vijfenzestigjarige aJ die vragen
zomaar kan beantwoorden? Ik k«
heel wat veel jongefre mensen die* pi
mij eerlijk verklaren bij dergelijl*
formulieren altijd v olstrekt
gedesoriënteerd te «geraken. „Ik j
weet nooit wat ik riet die dingen,
doen moet". Het zijn niet allemaal el
mensen die de hele dag denken
het familievermoge n dat zo nodig
moet „groeien en Woeien", zc
ex-minister dat zo bloemrijk
uitdrukte. Vaak zi>i hetheel
gewone mensen die niet veel gelcf
gewend zijn en het,daarom des te
beter kunnen gebnaiken. Ik hoort
ook dat iedere verlpoging van de S
premie autotnatisoh van de giro
wordt afgeschreven. In dat gevaïi it
geen handtekenin g nodig. Maart
waarom dan wel in het geval dafi
ouderwordende m ensen een
voordeel toekomt.-Is het teveel j
gevraagd van zo'n dienst om ook e
automatisch te do en geschieden?
Eén druk op de computer en men
heeft een keurige lijst. Waarom
komt niemand op :&o'n idee?
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Londjen (Dutch chi
ure 1
Katwijk aan Zeie; te Hetereti;
Schipaanboord, leand. te Utrecht;
Ommen: (toez.): M. H. Boogert
Leiden; te Harderwijk: W. Vertxx
te Waddinxveem
Aangenomen naar De HaagjE.jV
Bosch te Julianadorp; naar Sche
ningen; E. K. "Peygeler te Katw
a.d. Rijn. j j
GEREF. KERKEN i
Beroepen te Heerde: W. v.d. Kooij
St. Jansklooster: te Delft (studi
tenpred.) P. Wfjbenga te Velp.
Aangenomen «aar Makkum; J.
Zijlstra te Lemele en Lemelerve
die bedankte voor Oude en Nidu
Wetering en Beetgum.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rhenen en te Rott
dam-Usselmande: A. Moerkerken
Nieuw-Beijerland, die bedanl
voor Nunspeet. k
1 »i
Bedankt voor Enkhulzen er v
ScherpenzeeJ: A. Hofman te Sche
ningen; voor Eindhoven ert 0(
Beijerland; L. Blok te Capete a
IJssel. ,r
CHR. GEREF. KERKEN t\
Bedankt voor Den Haag-West en E
schede-West: J. Dol te Sneek; v<
Middelburg: A. W. Drechsier
Haarlem-Noord.
A
OUD. GEREF. GEM. IN NEDE.
Beroepen te Ermelo: de heer.A
v.d. Meer te Monster
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Bolswarrt: W.
Verbaan, predikant voor kaderri?
ming te Purwokerto (Java).
iff
en
I/i
B<
■GR
(ij
i
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT: E
Postbus 948
Westblaak 4, Rotterdam I
Tel. 010-115588 K
(Red. en klachten)
Schiedamsevest 52 j
Tel. 010-115700 (adv.)l' 9
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haaff i
TeL 070-469445
ZWOLLE/GRONINGE
Postbus 3
Melkmarkt 56, Zwolle|
Tel. 05200-17030.
I 1