Herman Verbeek en de basisgroepen Beleidsombuigers IKON halen 't niet op synode Geen 'beroepsverbod' voor dr Ter Schegget Naast lof kritiek op 'Zending in Nederland' Predikant Bijbel boek voor boek p* 5,25* Bundeling van gereformeerde beleidsorganen Rothuizen over machtsevenwicht VANDAAG Bezinningscomité Israël in geref. gezindte Dr. G.H. ter Schegget Voorbijgangers VRIJDAG 10 MAART 1978 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Klei Het is ermee begonnen dat Herman Verbeek en ik via de telefoon aan 't bakkeleien raakten over het voor en tegen van basisgroe pen. Op een gegeven moment gaf ik laatdunkend te kennen dat het elitaire clubjes van gelijkgezinden waren en verklaarde Herman Verbeek enigszins dreigend dat we nog wel eens zouden merken, met gevaarlijke kernen van doen te hebben. Vervolgens zeiden we allebei dat we 't niet zo lelijk bedoelden en daarop spraken we af, er bij gelegenheid verder over te praten. WeInUi. ffckfenheid kwam en het heid aangnjpen. Er zijn landen waar gesprek heeft plaatsgevonden. Alge lopen woensdag moest Herman Ver beek als man van de werkgroep ..Dienst aan basisgroepen en kriti- sche gemeenten in Nederland" in Amsterdam zijn in verband met de vergadering van morgen. 11 maart, in de Dominicuskerk. waar de basis beweging een landelijke organisatie overeind wil zetten (en waarover wij in de krant van komende maandag hopen te berichten). Herman Verbeek begon heel pries terlijk (hij is rJc. priester en pastor van de basisgroep ..De vier handen" in Groningen) met aan te sluiten aan mijn opmerking over clubjes van ge lijkgezinden. ..Het gevaar van een zekere knussigheid zit er in," zei hij. ..dan wil je t mooi houden en liever maar niet over poliUek praten. Ik noem dit het neo-piëtisme. Daarom is het zo goed dat we een landelijke organisatie krijgen, om via die orga nisatie samen wat te kunnen zeggen en doen. We moeten deze mogelijk- zolets niet mag. denk maar aan de positie van de mensen van Charta 77 of aan het ANC in Zuid-Afrika." Maar moet je aan de basis altijd in bewering rijn, mag je nooit eens lek ker niks doen? ..Begrijp me goed. je mag je van mij gerust verschuilen achter een pilaar Waarom links? of stilletjes wegdromen onder de ze gen van orgelspel Fijn anoniem. Maar ik zeg er meteen bij dat er al genoeg anonimiteit is in onze maat schappij." Je hebt basisgroepen en kritische ge meenten die in een kerkverband func tioneren en andere die los van de kerk zijn. Waar geef jij de voorkeur aan? „Ik vind niet dat je een scheiding mag maken tussen binnen en buiten de kerk. Als 't goed is. heeft de kerk geen deur, op z'n hoogst een tocht deur. Wat is binnen en wat Is buiten? De eerste christenen die zich lieten dopen, kwamen juist buiten de offi ciële kerk van hun dagen te staan." Dat zeg je heel aardig, maar 't is toch een punt van discussie. „Het moet geen punt van discussie zijn. De vraag is niet of Je binnen of buiten de kerk staat, maar hoe en waar je staat in de samenleving. En dan omschrijf ik de basisbeweging als een organisatie van christenen links." De basisbeweging is niet groot ..Hij is per definitie klein. De joods- christelijke traditie, of üever: bewe ging. is de eerste beweging die begin en eindpunt zoekt in het kleine. Je zus is niet gekruisigd omdat Hij groot was. maar omdat Hij klein wilde zijn." „Omdat links de plek is waar de slagen vallen. Links deugt nooit. Denk eraan, je rechterhandje geven, kreeg je als kind al te horen. De basisbeweging buigt niet voor de vanzelfsprekendheden die de maat schappij je aanreikt Een beweging kan niet zonder conflict, spanning, oppositie Wacht es even links en rechts zijn van die beladen begrippen. Je wil toch niet beweren dat een lid van een basisgroep of kritische gemeente per se lid van de door jou voorgezeten PPR dient te zijn? Herman Verbeek „Ik hou óók van een kleine politieke partij! Maar laat ik het dan zo zeg gen. We draaien niet mee in alles wat gevestigd en bevestigd is. we zoeken gerechtigheid. Kijk. hier in Neder land ga ik niet op pad als pleitbezor ger van het particulier initiatief, maar als ik in Rusland zou zitten zou ik als dat tenminste zou kun nen, maar 't kan niet in de weer zijn voor het daar onderdrukte parti culier initiatief. Als we de begrippen rechts en links in de gangbare bete kenis nemen zeg ik. dat het in een louter linkse samenleving eis van gerechtigheid kan zijn, réchts te zijn. ïk heb net Charta 77 al genoemd." Jullie stellen je nogal te weer tegen de gevestigde kerk? „De seizoenen zijn zo wijs, dat ze op tijd verdwijnen. Moeten wij dan din gen voor eeuwig maken? Iets nieuws te maken, iets nieuws te beginnen is heerlijk. Een nieuwe trui breien een nieuw boek opslaan Jezus begon iets nieuws en het nieuwe is altijd klein. Onze Schepper doet het ons voor: celdeling. En er staat ge schreven dat je je vader en moeder moet verlaten. Voor de kerk, vooral voor mijn kerk die het zocht en zoekt in grootte en glorie wordt wel eens de vergelijking van het mosterdzaadje gebruikt. Ten onrechte, want stel je voor dat zo'n zaadje steeds maar aan de mosterdboom bleef hangen. Kort om, een basisbeweging is nieuw en dus klein." En elitair „Goed, noem het maar zo. Ik zeg: zout. We moeten een zoutend zout zijn. In onze welvaartswereld met complete tv.-avonden valt het elan voor eigen verantwoordelijkheid weg. de mensen verleren te denken en ze verleren ook te geloven. In de basisbeweging proberen wij via de weg van kennis en inzicht de mensen bewust te leren leven. En daarbij heb je een voorsprong in scholing nodig, dat is waar." ADVERTENTIE Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Onder de gereformeerden bestaat ontevreden heid over het werk van de IKON, de interkerkelijke omroep. Dat blijkt uit talrijke brieven die de gereformeerde synode uit het land ontvangt. De stroom brieven wordt nog aangewakkerd door schrijvers in kerkbladen die daarin getuigenis afleggen van hun afkeer van de IKON-programma's. Sommigen zouden graag zien dat het beleid van de IKON wordt „omgebogen." Er bestaat zelfs een comité dat alleen daartoe is opgericht. De beleidsombuigers hebben het echter ter synode niet gehaald. De gereformeerde synode is ook en kele „ombuigers" rijk. Eén er van is de jongste predikant in de synode, W A Boer uit Meerkerk Hij opende gisteren het debat dat de gerefor meerde synode hield over de IKON. Volgens ds Boer roept de IKON zo veel kritiek op en heeft de kerk echt zo weinig invloed op het radio- en televisiewerk dat het nodig is de gereformeerde deputaten-bestuurs- leden van de IKON-werk nog eens extra te laten controleren. Hij wilde een speciale commissie in het leven roepen om met de deputateiT te spre ken en daarvan op korte termijn verslag te doen. En als de kerken de IKON niet in hun greep zouden kun nen krijgen, dan moesten ze zich uit de IKON terugtrekken. Dit voorstel ging de synode duidelijk veel te ver. Ds Boer kon hiervoor onvoldoende steun verwerven. Toen het op stemmen aankwam bleek de synode echter toch wel te willen uit spreken dat de IKON bij zijn pro gramma's wel eens eenzijdig was ge weest. doordat meer de mens die nergens aan het woord kan komen. AMERSFOORT Naast lof is in de maandelijkse vergadering van de raad van kerken ook stevige kritiek geuit op het project „Zending in Nederland". Een aantal kerkelijke Instanties no digden vorig jaar tien buitenlandse christenen uit voor een bezoek van enkele weken aan ons land. Hun werd gevraagd, kritisch te bekijken of de kerken en de christenen in Nederland missionaire uitstraling vertonen en aantrekkingskracht uit oefenen in de samenleving. Het ver slagboek van „Zending in Neder land" werd de raad van kerken nu aangeboden door ds R. J. van der Veen. secretaris van de Nederlandse zendingsraad. Van het comité, dat het bezoek van de buitenlandse christenen voorbereidde, waren ook aanwezig ds H. J. ter Bals en ds F. N. M. Nijssen De kritiek spitste zich toe op de, zoals gesteld werd. eenzijdigheid van de opzet Sommige leden van de raad van kerken vonden, dat „Zen ding in Nederland" te veel gericht was op maatschappij-vragen en dat het geloofsaspect en de Individuele confrontatie met het evangelie te veel op de achtergrond was geraakt Over de zogpnaamde „spiegelfunc tie" van het project werd onder meer gezegd, dat daarbij haast onvermij delijk was geweest, dat de opvattin gen van de organisatoren de inhoud van het verslag hadden bepaald. Onzè adressen: AMèTERDAM: Postbus 859 Wlbautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schledamsevest 52 TeL 010-115700 (adv.) DEN HAAO/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Prof. dr H. Berkhof, voorzitter van de raad van kerken, die evenals me vrouw dr E. Flesseman-van Leer en ds O. Spilt deze mogelijke beïnvloe ding signaleerde, zei echter ook, dat hij het meest onder de indruk was gekomen van het feit, dat het verslag van de buitenlandse christenen zo duidelijk stelde, dat de kerken zich bevinden in een smal cultureel getto. Als voorbeeld noemde professor Berkhof het probleem van de wer kloosheid, dat de kerken nauwelijks raakt Prof. dr H. B. Kossen merkte op. dat er sprake ls van twee cultu ren, een bovenliggende en een onder liggende cultuur, die door de buiten landse bezoekers duidelijk herkend is. De buitenlandse christenen consta teerden flinke mankementen in het kerkelijk leven in Nederland. De Ne derlandse christenen vertonen ge brek aan inzicht in de samenleving, terwijl er bovendien een kloof ls tus sen de kerk als instituut en het leven van de gelovigen. De kerk ls zelf zend In gs terrein, constateerden de bezoekers. Het geloofsleven van de Nederlandse christenen ls volgens hen te Individualistisch en te weinig op de gemeenschap en de maat schappij ingesteld. ADVERTENTIE Wijkgemeente I van de Hervormde Kerk te Zoe- termeer zoekt wegens uitbreiding van het aantal predikantsplaatsen Zoetemicor is een groeigemeente. waar in Gereformeerde Bond, RecMzwreg en Vr^zmmg Hervormden op bepaalde *ve De predikant (kent zowel de autochtone nen (veetal uit grote steden) aan te Een profielschets van de gemeente en van de gewenste predikant wordt gaarne toegezonden Worung binnenkort beschikbaar KontakladresM van der Meuten. Eem- tand X19 Zoetermeer, tal 079-216436 aan het woord werd gelaten, dan dat het Woord van God aan het woord kwam. De Synode besloot niettemin ook waardering uit te spreken voor de IKON. Er waren maar zeven te genstemmers. Dat betekende echter niet dat de IKON-directeuren ds W. Koole en drs J. Greven gisteren al door maar over hun bol gestreken werden. Hoewel er waardering was voor de presentator Wtm Neijman en de ove rige makers van de Geloof Hoop en Liefde-show vonden sommigen dat de IKON ook in deze show het taboe van het Woord teveel in stand houdt De grote afwezige is de Heer, werd opgemerkt. Gezichtsverlies? De IKON verzorgt uitzendingen die in beginsel bestemd zijn voor elke Nederlander, niet alleen voor de le den van de kerken. Dat brengt met zich mee dat de IKON zich bedient van een taaisoort, die voor ledereen verstaanbaar hoort te zijn. Kerkle den missen daardoor in deze taal soms herkenbare en onder hen gangbare termen en uitdrukkingen. In de synode bracht bij voorbeeld dit ds W. Stuursma uit Middelstum ertoe te zeggen dat bij de IKON- programma's het Woord van Ood niet aan het woord komt Hij pleitte er voor dat de gereformeerden zich los maken van de IKON. .Anders verliezen wij ons gezicht en bene men wij het gezicht op het Woord." Anderen dachten in het algemeen gangbare taalgebruik bij de IKON een gebrek aan liefde voor de kerk te bespeuren. Ds M. L. W. Schoch. de (hervormde) voorzitter van het. IKON-bestuur, zei dat de reacties uit de kerken het de programmama kers soms echt moeilijk maken ent housiast te raken voor de Kerk. De actuarius van de gereformeerde synode dr. H. B. Weijland vond het jammer dat de IKON een enkele keer kritiek oefent op de kerken. Hij mist daarin loyaliteit. Liever zou hij zien dat de IKON zich opstelt op de manier van het Rkk, het omroep orgaan van de roomskatholieken. dat feitelijk een stukje van de KRO is. Het gesprek in de synode concen treerde zich uiteraard op de Geloof Hoop en Liefde-show, waarin men sen de gelegenheid kregen te praten over hun diepste zleleroerselen. De naam van de show was ook ln het bestuur van de IKON op bezwaren gestuit bij verschillende leden. En kele synodeleden bleken de toevoe ging „show" niet te kunnen waarde ren en anderen vonden weer dat de show een teveel geestelijke striptea se was. Ds S. van der Veen uit Krimpen a/d IJssel voelde zich Ingenomen met het IKON-programma en vooral ook met de Geloof Hoop en Liefde-show. Zijn kerkbode vormde een uitzonde ring op de meeste andere kerkbla den. Hij vroeg daarin om reacties van de lezers en hij ontving talrijke positieve geluiden. Hij vertelde hoe de IKON-programma's vaak als uit gangspunt dienen bij predikanten bij een gesprek over het geloof met jongeren. Van der Veen had naar aanleiding van de show langdurig met zijn zoon gepraat over Liefde en ds P. Verschoor uit Oss vertelde dat een IKON-programma het voor hem mogelijk maakte om het weer eens met een ongelovige over het evange lie te hebben. Pijnlijk IKON-bestuurder dr A. Kruyswijk vertelde dat het hem ook pijn ge daan had dat in de show niemand als christen sprak. Hij verzekerde echter dat er christelijke mensen meededen aan de show. „Mensen praten makkelijker over seks dan over Jezus", stelde dr Kruyswijk vast. Dat moeten wij ons aantrek ken. De mensen voelen een taboe over het evangelie. HOUD MOED Jesaja 40-55 in hedendaags Neder lands „Een lied van bevrijding" Met inleiding, voetnoten en illustra ties. Voor beter inzicht in de bijbel. Bestelnummer: 123. Aantal pag.: 80. In dezelfde reeks is in herdruk ver schenen: LICHT Het Evangelie van Johannes in he dendaags Nederlands. Met herziene inleiding, voetnoten en nieuwe illu straties. Bestelnummer: 121. Antal pag.: 112. Pn,s 6,90* exclusief verzendkosten. Verkrijgbaar bij de boekhandel en bij Nederlands Bijbelgenootschap Postbus 620 Haarlem. 023-259501 Van een onzer verslaggers DEN HAAG Het moderamen van de hervormde synode vindt een verwijzing naar „Berufsverbote" ln de kwestie van een (on)mogelijke benoeming van dr G. H. Ter Schegget tot opvolger van prof. dr Kr. Strijs als hoogleraar aan de theologische faculteit van de Universiteit van Amsterdam, „onzorgvuldig en verwerpelijk". Dit schrijft het moderamen in antwoord op de „open brief' van degenen die een benoeming van Ter Schegget voorstaan. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode heeft besloten tot de vor ming per 1 mei van een deputaat- schap Gemeenteopbouw, inclusief een sectie binnenlands diakonaat. In dit deputaatschap wordt een groot aantal werksoorten gebun deld: evangelisatie, kerkopbouw, kerk en bedrijfsleven, kerk en recre atie, jeugd- en jongerenpastoraat, kerk en sociaal-cultureel werk, pas toraat en binnenlands diakonaat. Het merendeel van deze deputaat- schappen werkte al enige tijd samen in de voorlopige contactraad Ge meenteopbouw. De instelling van dit deputaatschap betekent een splitsing van het dia- konale werk. Binnenlands diako naat wordt een sectie van Gemeen teopbouw, terwijl het werelddiako- naat een afzonderlijk deputaat schap wordt. Deputaten werelddia- konaat en de sectie binnenlands dia konaat van deputaten Gemeenteop bouw vormen samen een algemene diakonale beleidsraad, waaronder het algemeen diakonaal bureau in Leusden voortaan zal werken. In de hervormde kerk is vorige maand juist besloten tot volledige integratie van binnenlands en bui tenlands diakonaat. De sectie inter nationale hulpverlening werd daar een commissie van de generale dia konale raad. Wel besloot de gereformeerde syno de, dat aan de synode van 1981/'82 gerapporteerd zal moeten worden over het wel of niet functioneren van het nieuwe mammoetdeputaat- schap. Dan zal worden besloten, of men er mee doorgaat. Ds. Koole vertelde dat in de laatste opname van de Geloof Hoop en Lief- de-show verschillende keren door de deelnemers over de kerk was gespro ken. Dit is echter niet aan de kijkers getoond. Bij de montage hebben de makers van de show deze uitlatin gen uit de show weggelaten omdat deze opmerkingen allemaal uiterst kritisch waren over de kerk Ds. Kruyswijk merkte over het co mité Beleidsombuiging IKON op. dat enkele bestuursleden (dr A. H. van den Heuvel en ds Schoch) aan het comité geschreven hadden om nadere inlichtingen. Dat was twee jaar geleden gebeurd, maar men heeft echter nimmer antwoord ont vangen. In zijn door ds. G. Spilt en dr. A. H. van den Heuvel ondertekende briel stelt het moderamen er prijs op, de mensen van de open brief te laten weten (we citeren nu letterlijk): 1. de aanbeveling voor de benoe ming van kerkelijke hoogleraren is volgens de kerkorde opgedragen aan de commissie voor het theologisch wetenschappelijk onderwijs; (ord. 7 - 3:2) 2 de commissie voor het theologisch wetenschappelijk onderwijs legt van haar beleid verantwoording af aan de generale synode, die volledige openheid van zaken mag en kan ver langen; 3. niet de commissie voor het theolo: gisch wetenschappelijk onderwijs, maar de generale synode benoemt de kerkelijke hoogleraren. De synode kan de aanbeveling van de commissie al of niet aanvaarden; 4. zolang de commissie voor het theologisch wetenschappelijk onder wijs werkt aan haar aanbeveling, wordt zij uiteraard niet geacht naar buiten te treden om kandidaten, die door wie ook maar gepousseerd of minder geschikt geacht worden, in het openbaar te bespreken; 5. de generale synode kan besluiten de gebruikelijke gang van zaken, waarbij over personen in besloten vergadering wordt gesproken, te doorbreken en in open vergadering de kandidaten te bespreken. Het mo deramen zal de generale synode hier toe niet adviseren; 6. in haar vergadering van februari 1978 heeft de generale synode ln be sloten zitting een Tussentijds rap port van de commissie voor het theo logisch wetenschappelijk onderwijs ontvangen. Geen der synodeleden heeft bij die gelegenheid hoewel hun de door u genoemde verklaring van de faculteitsraad bekend was voorgesteld dat de commissie een andere dan de normale weg zou be wandelen; 7. verwijzing naar „Berufsverbote" acht het moderamen onzorgvuldig en verwerpelijk. In het artikel van prof. dr G. Th. Rothuizen „Over machtsevenwicht gesproken" in onze krant van dins dag is een passage uitgevallen, die als volgt luidde: „Geen wonder, dat het ouderwetse pacifisme of het nieuwere atoompa- cifisme of de mensen, die gruwen van het zg. machtsevenwicht en de zg. balans der verschrikking, niets van de neutronengranaat moeten hebben. Dèt ligt voor de hand. Maar nog veel meer voor de hand moet het liggen, dat nu ook anderen het laten afweten, die (zoals ik) altijd wél enig vertrouwen hebben 'be toond in het verschrikkingseven- wicht ter beveiliging van de vrede en ter voorkoming van een (kernoor log. Wil dit evenwicht inderdaad iets uithalen, dan moeten wij zorgen, dat het evenwichtig blijft En dan laat zich horen, dat mensen zenuwachtig worden als het Interkerkelijk vre desberaad de kernwapenen de we reld uit wil hebben „te beginnen in Nederland". Maar niet minder laat zich horen, dat iedereen zenuwach tig wordt bij voorstellen om aan onze zijde met iets „nieuws" te ko men, nog wel van het karakter van deze Bom. Ook dan schrikt men zich terecht dood, uit het lood geslagen als men zich voelt. D.wz. juist van de niet met zoveel woorden atoom- pacifisten mag men een krachtig „nee" verwachten tegen deze juk" aan het bewapeningsevenwicht. Of willen sommigen dit evenwicht misschien helemaal niet? De hoogle raren Van Bekkum en Barendsen hielden met deze mogelijkheid ln een NRC-Handelsbladartikel reke ning. De chemische en biologische wapenen zouden dan dóérom in de ban zijn gedaan omdat ook de te genpartij erover kan beschikken. Maar de aanschaf van de neutronen bom zou ons een (tijdelijke) voor sprong bezorgen. Vandaar! „Levens gevaarlijk" hoop ik, dat het Neder landse volk dit alles zal vinden." ADVERTENTIE TIJDENS DE BOEKENWEEK (2-11 maart) bij aankoop van 117,50 GRATIS KOEK Ds J. J. Poort WIE IS MIJN NAASTE? Alfrink Tijdens de komende internationale jaarvergadering van Pax Christi, op 8 april in de Ridderzaal ln Den Haag, zal kardinaal Alfrink afscheid nemen als internationaal president. Sinds 1952 is hij actief betrokken geweest bij het werk van Pax Christi. AGEE EN DE BOEKVERBRANDING Bladerend in getuigenissen uit de zg. Exil-literatuur (geschriften van voor de Nazi's gevluchte schrijvers en beeldende kunstenaars) kwam Ik het onderstaande gedicht van Ber- told Brecht tegen. Ik bracht het in mijn gedachten in verband met de Amerikaan Agee, die bezig is aan een boek over de verwerpelijke CIA- methodes en die deze maand op bevel van de regering ons land moet verlaten. Ik ga niet omschrijven waarom ik eraan dacht. Ik denk dat de lezers dit zelf wel kunnen beden ken. Hier is het, het heet: De boekverbranding Toen het regime beval, boeken met schadelijke inhoud Openlijk te verbranden, en overal Ossen gedwongen werden, karren met boeken Naar de brandstapel te slepen, ontdekte Een verjaagde dichter, een van de besten, de lijst van de Tot verbranding veroordeelden be studerend, met ontzetting, dat zijn Boeken vergeten waren. Hij rende naar zijn schrijftafel Met woede bevleugeld, en schreef een brief aan de machthebbers. Verbrandt mij! schreef hij met vlie gende pen, verbrandt mij! Doe mij dat niet aan! Laat mij niet over blijven! Heb ik niet Altijd de waarheid gezegd in mijn boeken? En nu Word ik door jullie als een leugenaar behandeld! Ik beveel jullie: Verbrandt mij! (5 mei 1933) Van een onzer verslaggevers HOEVELAKEN In de kring van de gereformeerde gezindte (gerefor meerde bond en gereformeerde ge meenten) is opgericht een „bezin ningscomité Israël". Het comité, waarin onder anderen zitting hebben genomen ds. C. den Boer te Wageningen, ir. J. van der Graaf te Huizen en ds. C. J. P. Lam te Putten, wil in eigen kring „een stuk bezinning rond Israël op gang brengen" en projecten steunen als daadwerkelijke hulp aan Israël. Een en ander zal gebeuren ln nauw over leg met en binnen het raam van de hervormde raad voor de verhouding van kerk en Israël. ADVERTENTIE nu in de boekhandel Kernwoorden bij Marx paperback f 21,50 uitgave van Ten Have Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Alblasserdam: K. Pot te H.I. Ambacht; te Heinkenszand (toez.): H. J. J Radstake, kand. te Amsterdam; te Uddel; H. G. de Graaff, kand. te Reeuwijk; te Bu- rum-Munnikezijl; K. Vogelaar, kand. te Hoogeveen. Bedankt voor Hoogeveen (toez.): H. C. v. Itterzon te Gouda. Beroepbaar: H. van Schipaanboord, Bankokdreef 227, Utrecht Intrede op 12 maart te Lemmer: kand. A. de Boer uit Utrecht; te Oostermeer en Eestrum: C. v. Dorp uit Aartswoud en Opperdoes; te Utrecht; dr. W. S. Duvekot uit Brie- Ie; te Oudkerk en Roodkerk (part time): mevr. H. Poelstra-Gunster uit Wapserveen; te Waddinxveen: L. Roetman uit Ermelo; te Lange- zwaag (parttime): P. J. de Ridder uit Boyl (streekgem. Frieslands-End); te Glanerbrug: G. v.d. Weide uit Tricht Bevestiging op 15 maart te Zeist (secr. binnenland van de geref. zen- dingsbond): W. v. Laar uit Noorde loos. ALG. DOOPS. SOC. Intrede te Dantumawoude: T. Jels- ma uit Balk-Woudsend. GEREF. KERKEN Intrede te 't Zandt: K. H. de Jong kand. te IJsselmuiden; te Haarlem- Zuid; J. D. F. Langhenkel uit Wilnis. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Berkum-Zwolle: W. Jeroense te Zuidhorn. GEREF. KERKEN (VRUG.) Beroepen te Vleuten-Breukelen: A. J. Minnema kand. te Kampen. Aangenomen naar Rotterdam-Cen trum: C. J. de Ruyter te Sneek, die bedankte voor Enschede Zuid-West, Schildwolde en voor Nieuw-leusen. Bedankt voor Groningen-Noord: R. T. Urban te Goes-Brouwershaven. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Zierikzee: B. de Graaf te Utrecht BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Winschoten: W. P. van Berkel te Ter Apel, die bedankte voor Nieuw-Buinen. Aangenomen naar Alblasserdam: W. Hessels te Lemmer. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rilland-Waarde: A. Hof man te Scheveningen. Bedankt voor Middelburg-Zuid: J. M. Kleppe te Woerden. VRIJE EV.GEM. Intrede te Rotterdam-Zuid: D. de Jonge te Utrecht-Centrum. Meer kerknieuws vindt u op pagina 8

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2