De Vrienden van Ter Schegget Eerlijk en moedig boek over het huwelijk Wildgroei in eigen huwelijksliturgieën Oostduitse staatslieden in gesprek met de Kerk Gereformeerden uit Argentinië niet jaloers Jeugdraad begint gesprek met jongeren over toekomst Spaanse tegenpaus bouwt 'Berlijnse muur' VANDAAG "K WOENSDAG B MAART 1978 KERK Trouw/Kwartet üi door A. J. Klei Toen ik gistermorgen op een collega toeliep om hem wat te vragen, lachte deze minzaam en sprak: je hoeft niets te zeggen, tk begnjp wel waarom Je bij me komt. Hij haalde zijn portemonnee te voorschijn en vervolgde: Je wilt natuurlijk een gift hebben voor het Comité Vrienden van Ter Schegget. Deze collega is. naar de wakkere lezer terstond In de gaten zal hebben, een spotvogel. Het was hem opgevallen dat tn de berichtgeving omtrent de mogelijke of onmogelijke benoeming van dr O. H. ter Schegget tot hoogleraar ln de theologie aan de Universiteit van Amsterdam telkens gesproken werd over: de Vrienden-van-Ter Schegget, en dit deed hem aan Iets nooddruftigs denken. Nu had lk. eerlijk gezegd, ln de beslotenheid van het lokaal onzer kerknieuwsredactie, ook zelf al de opmerking gemaakt dat de aanduiding: Vrienden van Ter Schegget. me de indruk schonk dat deze hervormde theoloog in bekommerde omstandigheden verkeerde. Altijd als ik papleren ontvang met het briefhoofd „Vrienden vangaat het om een noodlijdend geval. Je hebt de Vrienden van Lambarene en die zijn in de weer omdat de boel ginds, ik bedoel: in Lambarene. nodig een verfje moet hebben. Je hebt Vrienden van een of ander fraai, doch gammel oud orgel. Je hebt Vrienden van een landschap dat in de vernieling zitkortom, waar de nood aan de man is, staan Vrienden op. Zo hebben we nil de Vrienden van Ter Schegget. en dit bergt Iets ln zich van: die arme Jongen heeft nou toch lang genoeg in Driebergen zitten verpleteren. Goed. hij mag wel eens een keertje preken ln het Vossius-gymnasium in hetsjiekste deel van Amsterdam-Zuid, waar des zondags op een gerieflijk uur de room van de hoofdstedelijke hervormde melk naar toe stroomt, maar daar raak Je ook op uitgekeken. Ter Schegget moet nu eindelijk maar eens de katheder op ten gerieve van heel de kerk en heel het volk. Ik vraag me af of Bert ter Schegget het leuk vindt, die actie van zijn Vrienden. Ik laat nu nog maar ln het midden of-t-le graag professor wil worden, 't Lijkt mij geen leuke baan, steeds maar vergaderingen met andermans inspraak terwijl Je 'tzelf zo goed weet, steeds maar vervelende scripties nakijken of tentamens afnemen van Jongelieden, voor wie de fleur van de Jaren zestig op z'n hoogst een lieve jeugdherinnering is. Ik heb geprobeerd me in te denken hoe lk zou kijken indien er Vrienden-van-Klel in het daglicht zouden treden. Ik stem toe. dit is nauwelijks voorstelbaar, maar laten we even ons best doen. We nemen aan dat Hervormd Nederland een nieuwe hoofdredacteur moet hebben. De vacature sukkelt voort, maar opeens komt er ln de krant een verhaal dat er Vrienden zijn, die Klei daar willen hebben. Weliswaar vindt de directie van het Boekencentrum zijn Journalistieke kwaliteiten ontoereikend, maar daar zit wat anders achter: hij is geen gereformeerde bonder! Op het hervormd persbureau zijn er wel die geen bezwaar hebben, maar er dient een gezamenlijke voordracht te zijn. Enfin, dat komt allemaal open en bloot ln een open brief, die tot overmaat van ramp niet ondertekend is door dominee BuskesIk moet er niet aan denken! Van een onzer verslaggevers) LUNTEREN De gereformeerde synode heeft gisteren een derde formulier voor de kerkelijke huwelijksbevestiging aan vaard, vooralsnog als proeve. Het taalgebruik van de twee be staande huwelijksformulieren, die overigens gehandhaafd blijven, werd de laatste jaren door steeds meer kerkleden ervaren als zwaarwichUg en ouderwets. Ook de manier waar op de verhouding man-vrouw ln de bestaande formulieren aan de orde komt. ontmoette kritiek. Het gevolg was een volgens deputaten voor de eredienst ..schrikbarende wildgroei'' van zelfgemaakte huwelijkslitur- gieèn. Het nieuwe formulier is be doeld om ln de behoefte te voorzien. Deputaten hadden nog een vierde huwelljksliturgie aan de synode aan geboden. Een orde van viering met een sterk poétisch liturgisch karak ter. uiUopende op een avondmaals viering. Maar op deze orde was giste ren in de synode zoveel kritiek dat deputaten hem terugnamen. Belijdenis Gezamenlijk Ds. E. Hogerwerf Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 iRed. en klachten) Schledamsevest 52 TeL 010-115700 (adv.) DEN HAAO/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. gebeden naar de tijd van het kerke lijk Jaar. „Onze Hulp" Is met name bedoeld voor gezamenlijke kerk diensten van hervormden en gerefor meerden De synode nam „met dankbaarheid" kennis van de liturgische Jaarorde „De Eerste Dag" van de raad van kerken en beval deze ln de aandacht van de kerkeraden aan. De abonne mentsprijs (zestig gulden per Jaar) is hoog. maar deputaten verzekerden dat er aan gewerkt wordt deze prijs een stuk lager te krijgen. Levensstijl De synode aanvaardde verder defini- Uef de orden van doop en openbare belijdenis die ai in de katern staan. In die van de belijdenis werd op voorstel van ds E. Hogerwerf uit Vlis- singen nog een verandering aange bracht, waardoor beklemtoond wordt dat belijdenis-doen ook een belofte van trouw ln de dienst van de Heer inhoudt De vierde vraag in deze orde luidt nu als volgt: „ver langt en belooft u met de gemeente, verenigd rondom Schrift en Tafel, de Heer trouw te dienen ln de opbouw van Zijn kerk en de komst van Zijn rijk?" Olsteren schrapte de synode ook een voorschrift dat in verschillende for mulieren voorkomt en nogal eens verkeerd begrepen wordt. Het ging om de uitspraak, dat de leer „die ln de christelijke kerk alhier geleerd wordt" de waarachtige en volkomen leer der zaligheld is. Om de schijn van exclusivisme (alléén hier, met uitsluiting van andere kerken) te vermijden, schrapte de synode het „alhier". Deputaten voor de eredienst werken Intussen samen met de hervormde raad voor de eredienst aan een geza menlijk dienstboek voor belde ker ken Als eerste resultaat van deze samenwerking zal dit jaar het ge meenteboekje „Onze Hulp" verschij nen. Dit boekje zal bevatten een orde van de dienst van Schrift en Tafel, orden voor de getijden, mor gen- en avondgebed en wisselende De gereformeerde synode nam giste ren ook een aantal besluiten om de gedachten over nieuwe levensstijl concreet vorm te geven in de kerk. De synode nam zich voor zelf grote re soberheid te betrachten ln haar werkwijze en in de produktie van rapporten en papleren. Datzelfde zal ook worden gevraagd aan de kerke lijke organen. Deputaten financiën en organisatie krijgen de opdracht met betrokkenen na te gaan of en zo Ja hoe het kerkelijk salaris beleid in overeenstemming kan worden ge bracht met de uitgangspunten van de nieuwe levensstijl. Met het verzoek van het oecume nisch studie- en actiecentrum (08A- CI) om een samenspreking over de belegging van kerkelijke gelden had de synode het moeilijk. Ds D. H. Borgers betoogde dat zo'n gesprek helemaal niet nodig ls want, zei hij, onze kerkelijke organen hebben op het pensioenfonds na geen middelen op langere termijn te beleggen. Toch op het verzoek van OSACI Ingaan zou de Indruk wekken dat de gereformeerde kerken over forse fondsen zouden beschikken en dat zou een nadelig effect kunnen heb ben op de offervaardigheid van de kerkleden. Op zijn voorstel zal de synode pas later dit jaar over het verzoek van OSACI beslissen, nadat de synode eerst de financiéle gege vens op tafel krijgt waaruit zou kun nen blijken of zo'n samenspreking zin heeft. Nota De beleldsraad voor zending en we- relddiakonaat kreeg de opdracht een nota te schrijven als vervolg op „Bezitten of bezeten zijn", voor de komende kerkconferentle. De syno de sprak verder haar waardering uit voor al diegenen die ln de kerken zich Inzetten voor de nieuwe levens stijl en zal de kerkeraden vragen hun goede pastorale aandacht te schenken opdat zij niet geïsoleerd raken of de moed verliezen. Zuid-Af rika Gistermiddag brachten dr H. B. Weijland en prof. dr J. Plomp rap port uit van de reis van de gerefor meerde delegatie naar Zuid-Afrika. Doorgaan met praten zolang men dat daar nog wlL zei prof. Plomp. Dr Weijland vond dat de kerken ln Ne derland hun beleid vooral zullen moeten afstemmen op wat de zwar te kerken ln Zuld-Afrika zelf willen. Illustratie uit „Met het oog op Morgen", uitgave van de hervormde jeugdraad, postbus 114, 3870 AC Driebergen. Van een onzer redacteuren DRIEBERGEN De hervormde jeugdraad wil met een groot scheeps project reageren op de oproep van de wereldraad van kerken, „rekenschap te geven van de hoop die in ons is". Het project heet „Met het oog op morgen" en herinnert aan de in het jaar 63 geschreven brief van Petrus. Het gaat om een uitwisseling van Deze verzamelt de uitspraken, ver menigvuldigt ze en stelt een mapje samen. Verder heeft elke groep een contactpersoon, die door de provin ciale of plaatselijke Jeugdraden wor den aangezocht. „De kerk heeft hier veel meer moge lijkheden dan in Argentinië. Maar toch ben lk niet jaloers op mijn colle ga's hier". Zo vatte tegenover ons ds Oerk Oberman zijn Indrukken sa men. In Argentinië moet je als domi nee tegelijk sociaal werker en nog veel meer zijn. Hier ln Nederland ls alles veel beter geregeld, veel groot schaliger. maar de mensen voelen zich eenzamer, ook ln de kerk. Hij had met name het oog op jongeren, randkerkelljken, arbeiders en bui tenlanders. Gunstig De Argentijnen hebben hier zoveel mensen gesproken dat zij hun in drukken nog niet op een rijtje heb ben kunnen zetten. Wel ls hun eind oordeel over het bezoek onverdeeld gunstig. Over de zakelijke bespre kingen ls ds Oberman zeer tevreden. Er is gesproken over de strategie van het zendingswerk, over prioriteiten, financiën, personeelsbeleid en over oecumene en dialoog. Wij zijn niet gekomen om meer steun te vragen, zegt ons Oerardo Verkuyl (nog fami lie van prof. J. Verkuyl) met nadruk. gedachten, meningen en ervaringen en niet om een breed opgezet onder zoek naar de toekomstverwachtin gen van Jongeren. De bedoeling is dat over het hele land groepen Jonge ren met verschillende achtergrond bijeenkomen om enkele malen te praten over hun toekomstverwach ting. Daarbij willen de initiatiefne mers trachten te voorkomen dat men vervalt tot het gebruik van gro te woorden en termen, die de werke lijkheid versluieren. Per plaats wil men een of meer groe pen vormen, die een gespreksleider en een „rekenschapsgever" hebben. Emancipatiecommissie is op de goede weg DEN HAAG. (ANP) Uit de ln to taal 850 reacties, die bij de Emanci patiecommissie zijn binnengeko men op de discussienota over haar werk. kan de conclusie worden ge trokken. dat de commissie op de goede weg is en zo verder moet gaan. Èr worden deze maand nog regiona le bijeenkomsten gehouden over sommige onderwerpen en daarna wordt het werk voortgezet om te eindigen in een advies aan de rege ring. dat vermoedelijk begin vol gend Jaar wordt uitgebracht. Op de discussienota over het eman- cipaUewerk hebben vijfhonderd personen individueel gereageerd, van wie slechts veertien mannen. Namens groepen, verenigingen en instellingen kwamen 350 reacUes binnen. De ideeën van de emancipa tiecommissie kregen de instemming van ongeveer tachtig procent van de vrouwen, die reageerden. Verrijkend MADRID Met grote spoed wordt een vier meter hoge „Berlljnae muur" gebouwd rondom het heiligdom van de 8paanse tegenpaus Clemente Domingo, hoofd van de sekta rische orde van het If. Aan schijn in Palmar de Trojra ln Spanje. Volgens tegenpaus Clemente dient die muur om het heiligdom tegen „onze vij anden" af te schermen. Sedert enkele Jaren ls binnen deze afgescheiden groep van katholieken een groot aantal mensen tot bisschop gewijd en tot kardinaal verheven. ZIJ zijn thans opgeroepen om naar Palmar de Troya te komen om daar het einde van de wereld af te wachten. Tegenpaus Cle mente zegt namelijk een droom te hebben gehad, waar in hem het einde van de wereld ls voonpeld. Volgens het Spaanse dagblad „YA" ls het bekend, dat tegen paus Clemente veel last heeft van verontrustende dromen, vooral wanneer hij veel heeft gedronken. In een andere droom ls hem voorspeld, dat door 8erilli stromen van bloed zullen vloeien. Hebben ze het gevoel dat hun bezoek voor de gereformeerden in Neder land verrijkend heeft gewerkt? Dat zou wel kunnen zegt ds. Oberman. Wij hebben bijvoorbeeld verteld over onze ervaringen met bijbelstu diegroepen met Jonge echtparen. Gevraagd naar de toekomst van hun kleine kerk (elf gemeenten met twee duizend leden plus duizend belang stellenden) sluit ds Oberman verdere toenadering tot andere historische Sla je slag, word lid van het CNV! Samen sta je sterk! Bel 030-941041. Chnsieliik Nation,ui V akverborul litreiht, Ravellaan I. Postbus ?4"<i OOST-BERLIJN - Oostduitse ker kelijke en staatsleiders zijn voor het eerst na twintig Jaar bijeengekomen. Dat gebeurde op een niet tevoren aangekondigde ontmoeting tussen de communlstiache partijleider Erich Honecker en leiders van de acht miljoen leden tellende protes tantse kerk onder bisschop Albrecht Schoenherr van Berlijn. De betrekkingen tussen kerk en staat waren gespannen door be schuldigingen Inzake discriminatie van christenen op het gebied van onderwijs en werk. De spanning be reikte een plek in 1878, toen pastor Oskart Bruesewitz zich in het open baar ln brand stak. HIJ zei er tegen te willen protesteren dat christelijke kinderen op school geïndoctrineerd werden met het marxistische den ken en dat zij geen hoger onderwijs kregen. Het Oostduitse persbureau berichtte uitvoerig over de bespreking en ci teerde Honecker die zei dat de staat door prof. dr. P. J. Roscam Abbing Dr L. van Hartingsveld, hervormd pre dikant te Wapenveld (buitengew. wijk- gem.), promoveerde op een nieuwtes tamentisch onderwerp. Sindsdien ziet hij kans naast zijn predikantswerk we tenschappelijk bezig té blijven en te publiceren. Ditmaal heeft hij de uit spraken in het Nieuwe Testament on derzocht omtrent het huwelijk. Dat is dus een uiterst belangrijk en praktisch onderwerp. De laatste grondige studie over een nleuwtes- tamenUcus over dit onderwerp was van H. Baltensweiler over hetzelfde onderwerp (Zü- rich 1969). Terwijl Baltensweiler de stof In deelt door achtereenvolgens te luisteren naar de opeenvolgende gedeelten ln het Nieuwe Testament die over dit onderwerp spreken, kiest Van Hartingsveld voor een volgorde naar onderwerpen. Zo ontstaan er vijf hoofdstukken, namelijk over: bruid en bruidegom, man en vrouw, ontucht en echtbreuk, echtscheiding en her trouw. huwelijk en eschatologie Dan volgt nog een slothoofdstuk, waarin hij eerst samenvat wat het Nieuwe Testament nu zegt over het huwelijk ln verband met seksua liteit. in verband met de rangorde en ln ver band met de zonde, om daarna het gezag te wegen, dat de afzonderlijke uitspraken heb ben. Dit laatste ls opvallend en moedig. De schrijver volstaat namelijk niet met uitslui tend te beschrijven wat het Nieuwe Testa ment zegt. maar ook af te tasten wat daarin misschien toch niet helemaal als gezagheb bend tot ons doordringt Scheidsbriaf De eerste vijf hoofdstukken staan vol met wetenswaardigheden, met Illustratieve bij zonderheden uit het dagelijks leven ten tijde van Jezus. Daartoe ls de bekende commen taar van Strack en Blllerbeck rijkelijk benut. Daarnaast wordt zorgzaam geéxegetlseerd. Het resultaat is steeds boelend. BU Baltens weiler vond lk een treffende exegese vafl Marcus 10 vers 4. De gebruikelijke opvatting is. dat Mozea uit tolerantie de mannen toe stond hun vrouw weg te zenden als zij een scheldbrief schreven. Jezus echter zeide: „Met het oog op de hardheid uwer harten heeft hij u dat gebod geschreven." In Jezus' ogen is die scheldbrief dan een schriftelijke getuigenis tégen de kennelijk verharde man nen, die Ingaan tegen Oods scheppingsbedoe ling. door hun vrouwen weg te zenden; door die scheldbrief ligt hun zonde zwart op wit veroordeeld. Htrtrouwen Het la mij niet duidelijk waarom Van Har tingsveld deze exegese zelfs niet vermeldt. Hij laat overigens zeer goed uitkomen, dat bij Jezus het huwelijk stzlkt onontbindbaar is. HIJ suggereert zelfs, dat Jezus het hertrouwen met een derde na het overlijden van eigen partner, zou hebben afgekeurd, ln tegenstel ling tot Paulus, die aan de overlevende toe staat om te hertrouwen (blz. 155). HIJ gaat er trouwens ook van uit. dat Jezus geen rangor de tuaaen man en vrouw ln het huwelijk kent, terwijl Paulus wel van een dergelijke rangor de uitgaat (blz. 151). Achtergrond zou zijn, dat Jezus telkens uitgaat van de schepping, ter wijl Paulus zich meer oriënteert op de situatie van na de zondeval. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Om het contact te versterken waren zes Argen tijnse gereformeerden vier weken in ons land. Gisteren woonden zij de synode in Lunteren bij, waarbij ds. G. Zijlstra een toespraak tot de synode hield. Morgen gaat de delegatie weer naar huis. protestantse kerken niet uit. Hij' denkt daarbij aan de lutheranen, presbyterianen, waldensen en me thodisten. Er ls al samenwerking in de predikantsopleiding in ISEDET, de theologische hogeschool in Bue nos Aires. Met name in nieuwe ste den zal samengewerkt moeten wor den in de stichting van nieuwe ge meenten. Over de politieke toestand in hun land willen de Argentijnen niet veel zeggen. Het wereldkampioenschap voetbal moet doorgaan, vindt ds Oberman. Het voetbal is ln Argenti nië zo populair dat boycot een effect zal hebben dat averechts is aan wat men er in Europa mee beoogt. ADVERTENTIE BETER DAN HET LEVEN Uw goedertierenheid is beter dan het leven, lees lk in een psalm. Je vraagt je af: is er iets dat beter dan het leven is4 Al wat iemand heeft, zal hij geven voorï leven, is wel een woord van de dul in het verhaal van Job. maar het heeft onze instemming. Wie de da i beter dan het leven vindt is ver he of leeft aan de poort van die dood die in zijn ogen een overgang is. kleine grens die hij slechts heeft passeren om ergens binnen te gai waar hij de bestemming van zijn bestaan hoopt te vinden. Wat is ei beter dan het leven? Uw goedertierenheid, zegt de man vi deze psalm (63). Hij heeft 't niet gemakkelijk. In z'n bewolkt besta is hij het heiligdom binnengegaan en heeft daar God „aanschouwd" Uw sterkte en uw heerlijkheid. als hij er één woord voor zoekt, k hij terecht bij „goedertierenheid"! Goedertierenheid is goedheid en genade met een heel verhaal era; Het verhaal van Gods zich begevi onder ons, in ons bestaan. Het levl sec mist iets. We kunnen werken o| ons uitsloven, we kunnen ploegen] eggen en zaaien, plannen uitzetU monsters rondzenden, catalogi def' wereld in laten gaan. maar dat is J niet alles. We kunnen er zelfs straf succes mee hebben en met voldoening terug zienhet was niet vergeefs. En toch kan er dan - een leegte blijven. Er is iets dat dit leven overtreft, nl. dat God goed over ons is. Dat we Hem kennen ei Va van Zijn bemoeienis weten en ons j)£ bestaan weten opgenomen in het zinvol verband van Zijn r~. bedoelingen. Dat is beter. Dat is h &e betere waarom mensen deze dag va misschien ergens een heiligdom binnengaan of ln stilte de handen )it vouwen. God, laat me niet alleen |tfj met dit leven, met m'n zorg en mei ch m'n succes. „God aanschouwd". betekent de werkelijkheid aanschouwd. Ook die werkeijkhej die op zo'n dag een beroep op ons doet. De tallozen die geen gewas hebben om voor te bidden. Die de grond niet konden openkrijgen en zoveel meer. ti Beroepingswerk NED. HERV. KERK '0I Beroepen te Babyloniënbroek: D.I0r Floor, kand. te Maarssen; te Hl ev den: C. v.d. Bergh te Rotterda lr Zuid. Bedankt voor Zwijndreiin- (toez.): W. A. Vlasblom te De Bil;01 lee Ini GEREF. KERKEN Hei Beroepen te Dokkum: J. v.d. Re !1 te Doornspijk, te Oudemidum-NIlez midum-Sondel, A. Bouman, te Nl110 midum, die dit beroep heeft aan nomen. Aangenomen de toezeggi van beroep van Exmorra-AUin -or wier, Gaast-Ferwoude, Tjerkwe :°f kand. P. J. van Helden te Af31* sterdam. van plan was de grondwettelijke waarborgen van „vrijheid van gods dienstig geloof" te verdedigen. Honecker verklaarde tijdens de openhartige en constructieve be spreking dat een kerk binnen het socialisme veel mogelijkheden had om te helpen een menselijke socialis tische maatschappij op te bouwen. Als zodanig kon de kerk van steun van de staat verzekerd zijn. Bisschop Schoenherr zei dat de ver houding tussen kerk en staat slechts zo goed kon zijn als de verdraag zaamheid, die aan elke individuele christen werd verleend. De bisschop drong aan op de volledige uitvoering van de besluiten inzake mensenrech ten van de conferentie in Helsinki De laatste keer dat kerkelijke en staatsleiders elkaar ontmoetten was in 1958 toen premier Otto Grotewohl sprak met protestantse gedele geerden. GEREF. KERKEN VRIJG. Kaï Beroepen te Zuidlaren: M. Brant rei te Ermelo; te Bunschoten: Ophoff te Bedum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zwijndrecht: J. Mol Rijssen die bedankte voor Goi waard. Bedankt voor Terwolde Vecht: J. Koster te Barneveld. nn 01 ie Trouwens, ook bij Paulus zelf worden tegen stellingen waargenomen. Soms is speciaal de man het beeld Gods. soms man en vrouw gelijkelijk (blz. 158). Erkend wordt, dat Pau lus soms nog wel erg patriarchaal denkt en er een vreemde exegese op nahoudt, terwijl el ders dat traditioneel joodse denken over man en vrouw geheel is opgeheven. Zodoende wordt de schrijver wel gedwongen om onder- scheld te maken ln het gezag van het Oude Testament, van Jezus Christus, van de apos tel en van het evangelie. Ik vindt dit een nauwgezet, eerlijk en moedig boek. Er wordt recht gedaan aan de teksten, terwijl de problemen, waar sommige teksten ons voor stellen, niet worden verbloemd. Zo wel zij, die al te lichtvaardig hun schouders ophalen over allerlei bijbelse uitspraken als ook zij, die menen, dat zij de Schrift van a tot z gehoorzamen, doen er goed aan dit boek serieus te lezen. Prof. dr P. J. Roscam Abbing, kerkelijk hoog leraar in o.a. christelijke ethiek te Groningen bespreekt het boek van dr L. van Hartings veld, Het huwelijk in het Nieuwe Testament, uitg. Boekencentrum, Den Haag. 176 pag.; prijs 19,90. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Alblasserdam: M. Beek te Opheusden VRIJE EV.GEM. Beroepen te Dordrecht: H. E. v.d. te 't Harde. Jan Kits Na tien jaar gaat Jan Kits de lei van het Instituut voor Evangeli te Driebergen neerleggen. Hij li een nieuwe functie op internat^ naai niveau. In 1968 begon Jan het Instituut voor Evangelisa (toen Campos Cruised for Christ) Nederland. Van een eenvoudig evi gelisatiewerk groeide dit uit tot t organisatie met zo'n dertig me< werkers. Met ingang van 1 ma gaat hij leiding geven aan het wt van Campus Cruised for Christ Duitsland, Zwitserland en Ned land. Zijn functie in Nederla wordt overgenomen door Habets. L. Doekes Aan de theologische hogeschool de gereformeerde kerken vriji maakt te Kampen ls het zilvei Jubileum gevierd van de hoogle ren Doekes en Schilder. Dr L. D kes is hoogleraar in de Dogmatl en drs H. J. Schilder is hoogleraai de wetenschap van het Oude Tel ment. Ook in 1977 groei baptistengemeenten BILTHOVEN De groei van unie van baptistengemeenten inl derland heeft zich ook in 1977 v<x gezet. Het totale ledental van de bij de unie aangesloten gemeenl steeg van 11.281 naar 11.626.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2