Northsea Jazz Festival in acht zalen van Haags Congresgebouw Voorstelling van Splien op literaire teksten Jan H. Eekhout (78) overleden Stad in groei 25 jaar dirigentencursus NOS geld en goede raad WOENSDAG 8 MAART 1978 DEN HAAG Het Northsea Jazzfestival dat dit jaar op 14,15 en 16 juli in het Congresgebouw in Den Haag wordt gegeven is tot een monsterfestival uitgegroeid. jazzdiscotheek-dancing worden ge organiseerd. Er is een winkelcen trum (in het sous-terrain) met plan tenwinkels, muziek instrumentenwinkels en boeken stands, er zijn bars, snackbars en restaurants die gedurende alle festi valuren geopend zijn, en er is een jazz-tentoonstelling in de wandel gangen rondom de Prins Willem Alexanderzaal. Bovendien zijn er gratis toegankelijke concerten bui ten onder de luifel van het -congres gebouw. In acht zalen zullen gedurende drie dagen jazzconcerten, een filmfesti val. jazz-videoshows en een AMSTERDAM In Amsterdam is op 78-jarige leeftijd overleden de schrijver Jan H. Eekhout. Hij was voor de Tweede Wereldoorlog een veelgelezen auteur van romans en verhalen die zich in hoofdzaak in het boerenmilieu afspeelden. Tot zijn bekendste romans behoort Pastoor Poncke dat het meestgelezen boek uit zijn omvangrijk oeuvre genoemd mag worden. Andere titels van boe renromans van zijn hand zijn: De boer zonder God (1933), Aarde en brood (1936) en Warden, een koning (1939). Hij publiceerde ook veel ei gen gedichten en vertalingen, waar onder een bewerking van het Baby lonische Gilgamesj-epos (1933). In 1954 verscheen van hem „Vlucht naar de vijand een auto-biogra fisch werk waarin hij rekenschap aflegde van zijn besluit in de Twee de Wereldoorlog de zijde van de Duitsers te kiezen. „Voor de ongeveer 75 live-jazzcon certen die worden gegeven is een even groot aantal verschillende or kesten geëngageerd. Alle stijlen, van New Orleans en Dixieland tot Avant Garde zullen te beluisteren zijn. Favorieten die men er zal kunnen horen zijn o.m. Count Basie, Oscar Peterson, Ella Fitzgerald, Bill Evans. Zoot Sims, Lional Hampton. Art Bla- key en Lee Konitz. De minder com merciële jazz zal vertegenwoordigd worden door o.m. de Carla Bley Band, het Yamashita Trio, het Com posers Workshop Ensemple en het McCoy Tyner Sextet. Tot de speciale attracties van het Northsea Jazz Festival 1978 behoren de concerten van Clifton Chenier Band, de combo van pianist-organist Bill Doggett en de gospelgroep The Mighty Clouds of Joy. Op 1 april begint de kaartverkoop voor dit jazz-feest waarbij vorig jaar ruim 17.000 bezoekers genoteerd werden. Voor dertig gulden kan men een dagpassepartout kopen, en voor een driedaags passepartout betaalt men vijfenzeventig gulden. Op vrijdag 14 en zaterdag 15 juli wordt het feest gehouden van zes uur 's avonds tot vier uur 's nachts. Op zondag 16 juli begint het om drie uur 's middags en duurt dan tot één uur 's nachts. TROUW/KWARTET P10-RHS door André Rutten AMSTERDAM „Splien" is de naam van een klein en jong theatergezelschap, dat in Zoetermeer gevestigd is. Daar gaf het de vorige week in het theatertje „De Graanschuuf" de première van een nieuwe produktie „Stad in groei", die nu in de Brakke Grond in Amsterdam te zien is. (t.m. 11 maart). De voorstelling is geïnspireerd door Zoetermeer, dat immers een stad in groei is, én een stad van groene we duwen vrouwen wier mannen in een gewone stad werken en alleen 's avonds of in de weekeinden thuis komen. Splien heeft ervoor de schrijfster Hella S. Haasse en de regisseur Eddy Habbema ingescha keld. De groep wil immers „op een aantrekkelijke manier voorstellin gen met een opvoedkundige en kul- turele waarde brengen" en maakt daarbij gebruik van „literatuur (vaak poëzie), omgezet in toneel". Schrijfster en regisseur hebben mee- gezocht naar geschikte teksten en ook een scenario ontworpen, waar binnen die teksten een organische plaats moesten vinden. Mislukking Count Basie NTB: Meer levende amusementsmuziek •S-HERTOGENBOSCH De Ne derlandse Toonkunstenaarsbond gaat de komende tijd stichtingen oprichten in de provincies om de levende amusementsmuziek te be vorderen. Dit heeft de NTB begin deze week op zijn jaarvergadering in 's Hertogenbosch besloten. Ook zal het hoofdbestuur er bij de omroep op aandringen de hoeveelheid uit te zenden mechanische muziek dras tisch te beperken. De NTB sprak zich uit tegen iedere overheidsbezuiniging op kunstbe grotingen, omdat die slechts leiden tot verschraling van het kunstaan bod. De vergadering vond dat de nota's over orkestbestel, toneelbes- tel en amusementsbestel, die onder het vorige kabinet werden opges teld, niet uitgevoerd moeten wor den. De bond is bang dat de huidige regering dat toch geheel of gedeel telijk zal doen. Particulier werkende muziekleraren en amusementskunstenaars die voor particulieren optreden moeten onder de sociale verzekering worden gebracht, vindt de NTB. Over de toelating van buitenlandse kunste naars moet in overleg met het minis terie van Sociale Zaken een sluiten de regeling worden opgesteld. Voor de symphonie-, omroep- en opera- orkesten wil de NTB betere salaris sen, opheffen van bestaande klasse indeling en verkleining van de sala risverschillen in de orkesten. Nu bleken in de voorstelling de geko zen teksten wel interessant en onder houdend, maar het ontworpen sce nario eigenlijk een mislukking. De basis-opzet ervan bleek, dat de zes spelers (drie actrices en drie acteurs) al ruziënd opkwamen en het ook onder het spelen door nogal eens met elkaar aan de stok kregen over wat zij aan het doen waren, gingen doen of zouden moeten doen. Dat was gewoon hinderlijk en vervelend. Bovendien werd er de nadruk op gelegd, dat dat geharrewar bij de voorstelling hoorde en dat wat er bij gezegd werd tevoren was opgeschre ven, maar wat hebben zulke gefin geerde ruzies voor zin als zelfs niet duidelijk wordt waar het over gaat? Praktisch werden die ruzietjes ge bruikt om een gespeelde tekst af te breken en aan een volgende te begin nen: de spelers vallen uit hun rol om in een volgende over te kunnen stappen. Maar omdat ze althans op een deel van de toeschouwers irriterend werkten onstond er een ongunstige weerslag op het echte spelen, dat dikwijls zeker onderhoudend was en bovendien een wel aardige variatie in toegepaste speelstijlen. Als je wat geïrriteerd bent til je er wat zwaar der aan dat er weinig eenheid was tussen de gekozen teksten wat natuurlijk niet erg is en dat het „spelen" van die teksten soms wel tot erg gezochte uiterlijkheden heb ben geleid. De laatste in de voorstel ling is een lange toespraak van een opperhoofd van een eiland in de Stil le Zuidzee, die zijn stam verslag doet van wat hij in de wereld van de blanken allemaal voor merkwaar digs gezien heeft, waarin een zeker medelijden met die blanken door klinkt. Een interessante tekst. Maar wat je ook bedenkt of doet om die tekst van een man over zes spelers te verdelen, om er aardige bewegingen en aardige kledij bij te bedenken, het zal wel altijd gezocht lijken. De musicus-slagwerker Louis Blonk was dikwijls driftig en zeer punctu eel in de weer en dat vormde een pittig element in de voorstelling. David Zinman David Zinman volg Edo de Waart op ROTTERDAM De 41-jarige An rikaanse dirigent David Zinman per 1 juli 1979 benoemd als ch dirigent van het Rotterdams PI harmonisch Orkest. Zoals bekend gaat Edo de Waart, c momenteel sinds tien jaar dt functie bekleedt, als eerste dirige naar het Philharmonisch Orke van San Francisco. David Zinman die sinds septemb 1977 al tot vaste gastdirigent Vi het Rotterdams Philharmonisch 0 kest was benoemd, is twaalf ja dirigent van het Nederlands Kame orkest geweest. Hij werd in 1936 Brooklyn geboren en kreeg zijn o leiding als dirigent van Pierre Mo teux. Deze introduceerde hem o< in Nederland Festival was. De Zw serse dirigent Paul Sacher die o.i enkele concerten van het Ned( lands Kamerorkest zou dirigen werd plotseling ziek. Op aanbev ling van Monteux werd Zinman ul genodigd de concerten over te n men. Het werd een groot succe Sindsdien is Zinman een regelmal ge gast op de Nederlandse concei podia. HILVERSUM De Russische diri gent Kirill Kondrasjin is aangetrok ken als docent voor de 25e internati onale Dirigentencursus van de NOS, die dit jaar van 7 augustus tot en met 6 september in Hilversum wordt gehouden. Het doel van deze jubi leumcursus is jonge dirigenten ken nis te laten nemen van het niveau van de Russische orkestcultuur, waarvan Kondrasjin volgens de NOS de internationale representant is. Aan de cursus wordt meegewerkt door het Radio Philharmonisch Or kest, het Radio Kamerorkest, hét Groot Omroepkoor en een aantal vocale en instrumentale solisten. Tot nu toe hebben 340 cursisten i alle delen van de wereld aan een meer afleveringen van deze NO cursus deelgenomen. Deze staat i ternationaal zeer in de belangstf ling omdat zij de enige is, waar cursisten de gelegenheid hebbf met beroepsmusici te werken. Uit de cursus zijn beroemde dirige ten naar voren gekomen, zoals b. Bernard Haitink, die in een brochui over de jubileumcursus schrijl „Zonder de dirigentencursus zou nooit in staat zijn geweest die plaa in het muziekleven in te nemen, d ik nu bekleed". HOGE SPMRREMTE Rabobank Q C&A Li tocA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 12