Een kater en n oproep Zwartkruis blijft KTHA steunen Rustig gesprek over theologen van de VU Raad van kerken bezig met zending en vloeken CDA, Gereformeerde synode en neutronenbom Actie tegen Koreaanse christenen cuius boi:k Tenminste één bijbelboek nu in 1631 talen in een jaar Drug-vrij dankzij de Jezus-factor Vierhonderd miljoen bijbeluitgaven VANDAAG Voorbijgangers DINSDAG 7 MAART 1978 KERK Trouw/Kwartet2 door prof. dr G. Th. Rothuizen Morgen. 8 maart, komt wederom het probleem van oorlog en vrede op de agenda van de gereformeerde synode en dat problematischer dan ooit. Schenen aanvankelijk van elkaar afwijkende deputaten als Diepenhorst en Verkuyl elkaar gevonden te hebben in een zekere overeenstemming, bij nader inzien moesten wij toch weer uiteenlopende wegen inslaan. Het lijkt er dus op dat de synode van alle politieke partijen verwierp wederom geen uitspraak zal kunnen ook het CDA het wapen zonder doen. die ons verder helpt. En dat, meer. terwijl wij al sinds 1958 zitten te wachten op antwoord. Antwoord op de uitspraak van de gereformeerde- oecumenische synode van Potchef- stroom, dat ..de zonde-openbanng op het gebied van de bewapening zo n omvang kan aannemen en in zo'n apocalyptische gestalte zich kan openbaren, dat de kerk en de volgeling van Christus op generlei wijze meer enige medeverantwoor delijkheid daarvoor mag en kan aan vaarden." Tot op heden gingen gere formeerden het antwoord uit de weg op de vraag wanneer het dan zo laat is geworden (dat wij nee moeten zeggen). Men kan ook zeggen, dat hun uitste kend en gewetensvol materiaal is geboden om dit de kerken ter bestu dering. mits begeleid, te overleggen Wie weet komen kerken verder dan een synode1 Maar één ding zal men toch In ieder geval van deze synode mogen verwachten. En dat is een duidelijk nee tegen de neutro nenbom Extra gevaarlijk Zoals men weet heeft deze het voor zien niet op dat wat overeind staat (dat kan blijven staan). Nee. dat wat loopt, zoals u en Ik. moeten er aan geloven. Ik herhaal nog maar eens: in een gebied, dat zestien maal zo groot is als het directe doelgebied sterven militairen en burgers een af schuwelijke dood. hetzij acuut, het zij binnen enkele weken of maanden. Het ziektebeeld doet denken aan de ergste vormen van cholera, bloed- kanker of een hersenbeschadiging waartegen geen kruit is gewassen Kortom een duivels wapen. Dat zijn misschien wel alle wapenen, maar dit wapen ontvangt er nog een per vers tintje bij, omdat het het „voor deel" heeft „slechts" mensen te tref fen. Wat het extra gevaarlijk maakt is dat men. in tegenstelling met de grote kernwapenen waarvan men zegt ze weliswaar niet te kunnen missen maar ook niet te kunnen ge bruiken dit kleine kernwapen al leszins bruikbaar acht: met name als anti-tankgranaat. Wanneer? Wel. stel de Russen vallen 'n keer „convenUoneel" aan. Het Westen heeft nooit gezegd: dan doen wij dat ook Heeft. Integendeel, altijd duidelijk laten weten dat houden wij niet vol. Vanuit deze „armoede" gaat sinds jaar en dag een dreigende chantage met grote kernwapenen uit. Dat zou een grote kernexplosie kunnen opleveren. De neutronen bom zou dan een tussenoplossing kunnen bieden: die van een kleine kernoorlog. Dat deze intussen groot genoeg zal zijn, Is duidelijk. Terlouw sprak niet voor niets van de „hypo criete" loot aan de kernstam. Of de Russen deze „tussenoplossing" zou den nemen is ook zeer de vraag. Géén vraag lijkt het mij. of dit wa pen verlaagt de atoomdrempel op verbijsterende wijze Geen wonder Geen wonder, dat een golf van pro test gerezen is tegen de aanmaak, resp. aanvoer van deze atoomgra naat „Stop de neutronenbom", maak lees ik op studentendeuren en ramen ln Kampen. Middels haar Magazine koos ook de VU tegen. De raad van kerken zei nee en als eerste En naar ik hoop zal ook mijn kerk dit vinden. En ditmaal zal niemand ter synode kunnen zeggen, dat het ons helaas aan de nodige deskundig heid ontbreekt. Want de nee-zeggers worden geruggesteund door pole mologen als Teunissen en generaals als Von Meyenfeldt. Het zijn dus niet alleen halfzachte dominees. Trouwens, stonden deze ooit alleen? Of w4ren ze zo halfzacht? Druppel Intussen is ook van streng pacifisti sche zijde opgemerkt dat dit protest niet veel bijzonders is Dat zou het pas zijn wanneer het zou breken met het wapenarsenaal überhaupt. Daar zit veel in. Hoewel: is dit laat ste volkomen zinloos in ons midden aanwezig? Is het onzinnig te gelo ven. dat er een bewarende werking van uitgegaan zal zijn? Ik weet. dat er tegelijk een provocerende wer king van uit zal gaan. Iets krankzin nigs heeft de situatie dus wel. Zoals ook de uitspraak, dat je iets niet kan missen, maar ook niet kan gebrui ken, iets zinnigs, maar ook iets krankzinnigs heeft. Zo ongeveer te vergelijken met een beschaving, waarin men heeft afgesproken, dat onze huwelijken nog slechts gered kunnen worden door overspel. Mo gelijk wordt dit nog eens waar ook! Maar het is dan wel een krankzinni ge waarheid. Ik ben dus gaarne be reid de neutronenbom te zien als niet meer dan de gloeiende druppel van de emmer explosieven. die on der ons aanwezig is. Maar het zou wel eens de druppel kunnen zijn, die de emmer doet overlopen. Het zou best eens kunnen zijn, dat alcoholisme de ergste nationale en internationale drug is. Maar moet ik me dan dus maar niet meer druk maken om wat er bij komt: heroïne? Zou dat hypocriet zijn? Of „niets bijzonders?" Over de grens Dit alles schreef ik vóór dinsdag. De dag dat het CDA zijn nee tegen de neutronenbom veranderde van heel duidelijk in heel onduidelijk, nadat zijn minister (Kruisinga) zijn partij al ln deze onduidelijkheid was voor gegaan. Als ik het goed begrepen heb wil men met de Bom (hoe afge keurd ook) gaan onderhandelen met het Warschaupact. Ik ben geneigd dit het CDA nogal kwalijk te nemen. Naar mijn mening Is de zaak thans zedelijk verloren. Wij hebben in het verleden al genoeg „ingebracht", dat beter achterwege had kunnen blijven, zeker omdat het ook al zo „afkeurenswaard" was. Terwille van het politieke doel kan ik lang met zo'n redenering meegaan, maar in eens Is daar dan toch de grens. Te meer omdat wij daar eigenlijk al lang overheen zijn Ons was een pas op de plaats, zo niet enigerlei af bouw schreeuwend geraden èn nodi ger nog dan dat Van Agt per se blijft of Den Uyl per se terugkeert. Ik weet. dat het CDA met zijn ondui delijkheid niet zó onduidelijk is als de VVD en ook niet als het kabinet (vanwaar anders zijn motie?). Ook kan ik niet vinden, dat de oppositie van duidelijkheid overliep, ook al sprak zij het „nee" uit zonder meer. Vanwaar immers deze duidelijkheid bij mensen, die een half jaar geleden het kabinetsstandpunt van nu nog deelden? Ik kan mij. in het geval van het CDA zo goed als van de PvdA niet onttrekken aan het idee. dat binnenlandse politiek een grote re rol gespeeld heeft dan de Bom en dat is kwalijk. Ik realiseer me verder heel wel. dat het CDA het wapen afkeurt, maar wat zegt dit op zich? Iedereen houdt van dieren, is dol op oecumenen, is vóór de vrede en na tuurlijk tegen apartheid. Maar in tussen! Natuurlijk had het CDA met de PvdA moeten meestemmen, on danks mogelijke bijmotieven bij de laatste. Calvijn zei al: niet alleen waar de Geest is, is de waarheid. Maar ook. waar de waarheid is, is de Geest. Ik heb waarachtig geloofd dat het CDA zijn nee meende, meende zon der meer. Ik heb er verdorie tegeno ver mijn vrienden en kinderen over opgeschept, tot in „Voorlopig" toe. Mijn kater is niet mis. Wat ik nu enkel nog kan doen, dat is (vandaar het begint hopen op mijn kerk. Ge reformeerden hebben onder gerefor meerd zijn nogal eens niet in de laatste plaats duidelijk zijn ver staan. Wie weet! Zo klein Maar wat verbeelden wij ons wel (zo zou een cynicus nog kunnen zeg gen)? Wat daar in die Kamer van ons gebeurt, of we nu ja of nee hadden gezegd, dat vindt allemaal plaats in een alkoof van het wereld gebeuren. Wij komen daar politiek niet of nauwelijks aan te pas. En de kerk komt er helemaal niet aan te pas. laat staan dat kleine kerkje van mij, daar ln Lunteren. Wat verbeel den wij ons wel! Alsof de grote be slissingen niet in Washington en- Bonn genomen worden! Wedden dat ook terzake van deze Bom Amerika en Duitsland de dienst uitmaken? Mag het het eigen belang trouwens ook een woordje meespreken? Stel. dat er een Oost-West conflict uitbreekt, is dan Duitsland niet in eerste Instan tie en op vreselijke wijze de sigaar? Dat zou best eens kunnen. Maar juist daarom zou ik ik had het voor het zeggen liever een oorlog „conventioneel" verliezen dan met neutronenbommen winnen. Boven dien. over grootmachten gesproken: sinds wanneer maken deze voor een kérk de dienst uit? Ik dacht in mijn onnozelheid, dat voor een kerk „in de dagen van keizer Augustus" (en dat zijn nog steeds onze dagen) de dienst ooik wordt uitgemaakt door geluiden zo klein als Bethlehem, zo onwaarschijnlijk als een engel, zo houterig als de kribbe, formaat baby. Maar heeft deze bab:\ groot gewor den en volwassen, niet zelf gezegd, dat men ook de keizer moet geven wat „des keizers" is? Dat klopt en wanneer ik suggereer, dat Bonn en Washington de dienst niet uitmaken alléén, bedoel ik niet te zeggen, dat zulks wel zóu gebeuren in Bethle hem alléén. Maar heeft de keizer zo langzamerhand niet genoeg gekre gen onder ons. méér dan genoeg? En Is God niet tekort gekomen onder AMSTERDAM Deze hogeschool dient in het hart te staan van kerk en maatschappij. Samen moeten we veilig stellen dat het kerkelijk karakter van deze hogeschool blijft en dat de geestelij ke vorming gestalte krijgt. Aldus mgr drs Th. Zwartkruis, r.k. bisschop van Haarlem, tijdens de receptie bij het tweede lustrum van de katholieke theologische hogeschool Amsterdam. Nadrukkelijk verzekerde bisschop kers die hun studie deden aan de Zwartkruis de KTHA te willen blij ven steunen, omdat zij „niet zonder beroering" tien Jaar daadwerkelijk heeft bijgedragen aan de vernieu wing van de kerk Hij zei uitstekende ervaringen te hebben met 36 pries ters. katecheten en pastorale wer- Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schiedamsevest 52 TeL 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 Z WOLLE/G RONING EN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. KTHA. Mgr Zwartkruis verklaarde tevreden, maar niet voldaan te zijn. Zo noemde hij het feit dat de KTHA een ontmoetingsplaats Is tussen ker kelijke en niet-kerkelijk georgani seerde Jongeren behalve waardevol ook problematisch HIJ hoopte dat er ln ieder geval respect zal blijven voor degenen die kiezen voor het celiba- taire priesterschap Dit geluid van mgr Zwartkruis ver schilde sterk van zijn Rotterdamse collega Slmonls, die woensdagavond ln Nijmegen zei niet optimistisch te zijn over de mogelijkheid dat de theologische hogescholen priesters opleverea Wetenschappelijk In zijn toespraak tot de 10-jarige KTHA sprak de dekaan van de theo logische faculteit van Tilburg, prof. dr L. Smits, die ln 1963 een van de voornaamste initiatiefnemers was van de theologische „concentraties", over het hete hangijzer of opleiding tot het kerkelijk ambt wel weten schappelijk kan zijn. omdat zo'n op leiding volledig afhankelijk zou zijn van de kerk. Deze vraag ls momen teel ln Tilburg de kern van het debat «ver de incorporaUe van de theologi sche faculteit in de hogeschool Als wetenschappelijke opleiding ls de fa culteit welkom, maar niet als ambts opleiding. Deze zou men aldus de hogeschool beter ln kerkelijke handen kunnen laten bisschop Zwartkruis Volgens prof Smits geldt dit van een ambtsopleiding die zich zou beper ken tot het leren van kerkelijke uit spraken waaraan niet valt te tornen. Deze tegenstelling gaat aldus Smits echter niet op voor een ambtsopleiding die bezig ls met de religieuze oerervaring die aangetrof fen wordt op de weg die Jezus ls. Deze ambtsopleiding, die de weg leert naar het mysterie, het hart en de kern van het bestaan, kan niet zonder wetenschap, maar is er een wezenlijk bestanddeel van. Doorbraak Voor een gelijkwaardige relatie tot de kerkelijke overheid, voor het kie zen voor maatschappelijk ontrech ten en voor het losbreken van de KTHA uit haar maatschappelijk iso lement pleitte Henk Baars namens de hogeschoolbond. Deze bond is ontstaan, nadat op aandrang van de bisschoppen ln 1974 de priester prof. dr. H. van Luijk werd ontslagen toen deze ln het huwelijk trad en later drs. S. Konijn als docent werd geweigerd, omdat deze niet zuiver in de leer zou zijn. Henk Baars noemde de KTHA een goede zaak. maar zei er gelijk bij dat de theologie ln de geïndustriali seerde en verstedelijkte samenle ving nog maar ln de kinderschoenen staat Van een onzer verslaggevers LUNTEREN In een opmerkelijke rustige en ontspannen sfeer sprak de generale synode van de gereformeerde kerken gisteren over de relatie met de theologische faculteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ditmaal geen „zaken" rondom be paalde theologen en geen sombere geluiden over de „wijde en diepe kloof" tussen de ontwikkeling van de theologische weten schap enerzijds en de traditionele geloofsbeleving in de gemeen te anderzijds. Prof dr. G. Th. Rothuizen. ons, meer dan tekort? Nog eens: over „machtsevenwicht" gesproken! KORTE NASCHRIFT Tussen de inzending van de kopij en het zetten daarvan kwam mij het afgelopen weekend het interview met Aantjes onder ogen. Van diens beste bedoelingen met de CDA-mo- tie ben ik overtuigd. Maar ik blijf er evenzeer van overtuigd, dat ook deze beste bedoelingen de motie niet kunnen redden: de kennelijke afwijzing van de Bom hoort niet IN maar BUITEN onderhandelingen te blijven. En zelfs Aantjes is het CDA niet. Met hem acht ik de daad van Kruisinga, eveneens dit weekend, eerbied afdwingend (de tweede be kering al na Bruins Slot). En nu de minister zijn ontslag genomen heeft, niet in de laatste plaats onder in druk van de motie van de raad van kerken (toegegeven: ook onder die van de CDA-prlncipes), zou ik niet weten hoe mijn kerk morgen anders kan doen dan deze én hem bijvallen. Prof. dr. G. Th. Rothuizen doceert ethiek aan de theologische hoge school van de gereformeerde kerken. Van een onzer redacteuren SEOEL De „Koreaanse Gandhi", de quaker Ham Sok-Hon, is door de regering van Zuid-Korea gearres teerd. op de dag na de publicatie van de voor de regering Park kriti sche „verklaring ter gelegenheid van de eerste maart." die op 24 fe bruari tijdens een gebedsdienst in het huis van de kerken in Seoel ls voorgelezen. De verklaring is de der de publicatie van Koreaanse chris tenen waarin zij vragen om herstel van de democratische rechten ln hun land. Er wordt aangedrongen op hervormingen op het gebied van de mensenrechten, de universiteit en de pers. Voorts wordt het Kore aanse volk opgeroepen op eigen kracht te werken aan de hereniging van de biede Korea's. De verklaring is behalve door de bekende geweld lozen christen Ham Sok-Hon nog door de vroegere president Yun Po- Sun, door de vroegere voorzitter van de democratisch republikeinse par tij Yun Hyong Chung en verscheide ne kerkelijke vertegenwoordigers ondertekend. Vorig jaar werden na de demonstratieve dienst in de My- ong Dong Kathedraal in Seoel acht tien aanwezigen gearresteerd, die nu tot straffen van maximaal acht jaar veroordeeld zijn. Ook zij onderte kenden de verklaring die nu werd uitgegeven. Na de bijeenkomst in het huis van de kerken werden alle deelnemers stuk voor stuk gefouil leerd en werden de uitgereikte tek-, sten in beslag genomen. Enkele da gen later werden enkele aanwezigen in het huis van de kerken gearres teerd, anderen werden thuis ver hoord. AMSTERDAM De vrouwenactie voor ontwikkelingswerk in Tanzaniê die wij vrijdag aankondigden wordt niet alleen gevoerd door de gerefor meerde vrouwenbond maar ook door de hervormde vrouwengroepen. Er is blijkbaar in de gereformeerde kerken een kentering aan de gang. waardoor men elkaar beter kan ver staan, ook als men theologisch dui delijk verschillend denkt. De specia le conferentie die de synode ln 1976 aan deze zaak wijdde, heeft er ken nelijk toe bijgedragen dat bepaalde dingen weer bespreekbaar zijn ge worden die dat daarvoor nauwelijks nog waren. Het gesprek ter synode concentreer de zich gisteren op de vraag welke achtergronden het heeft dat voor sommige afgestudeerde theologen de weg naar de pastorie moeilijk blijkt te zijn. Vrees ingekapseld te worden door een gemeente die Je degradeert tot paradepaard of ma nusje-van-alles speelt daarbij een rol en ook dat de kerk steeds meer op de tocht komt te staan. Deputaten voor de oefening van het verband met de faculteit voelden bij monde van hun secretaris drs. H. Steendam niets voor de suggestie uit de synode van een vroegtijdig psy- ADVERTENTIE TIJDENS DE KOIÜKI'NWI'EK (2-11 maart] bij aankoop van 17,SO Ds J. J. Poort WIE IS MUN NAASTE? vraag erom bij uw boekhandel Cü HAARLEM In het afgelopen jaar verschenen voor het eerst vier volle dige bijbels en niet minder dan 23 nieuwe testamenten in talen waarin zij voorheen nog niet waren ver taald. In 28 nieuwe talen verscheen een eerste bijbelboek. Dit blijkt uit een zojuist gepubliceerde statistiek van de Wereldbond van Bijbelge nootschappen. De volledige bijbel is nu beschikbaar in 266 talen (1976: 262), het nieuwe testament in 420 talen (was 401) en althans één bijbel boek in 945 talen (was 940). In totaal kan althans één bijbelboek nu gele zen worden in 1631 talen (was 1603). Hoewel tegenwoordig de volledige bijbel vertaald kan worden in acht tien jaar, hebben vertalers voor twee van de vier bijbels bijna vijftig jaar nodig gehad. Het werk werd steeds weer onderbroken en de Nigeriaanse theologen die de bijbel ln het Isoko vertaalden verloren een groot deel van hun manuscripten doordat ze door termieten werden opgegeten. Ze moesten het werk toen weer hele maal van het begin af aan doen. De bijbel verscheen verder voor het eerst in de taal van de Simalungun- Bataks op Noord-Sumatra, in de in dianentaal Chol:Tumbala die in Mexico wordt gesproken en in het Urhabo, evenals Isoko een Nigeri aanse taal. Het voorbereidingscomité van dit project zal bij de behandeling aan wezig zijn. Het stelt voor een open gesprek over dit verslag te voeren, waarvoor als leidraad een aantal stellingen zijn geformuleerd. In deze stellingen gaat het over de zendings- taak van de kerken in het westen, waarbij men uitgaat van een zen dingsopvatting die harmonieert met die van de laatste wereldzendings- conferentie te Bangkok en van de assemblee van de wereldraad van kerken te Nairobi. Voorts gaat het over het ln het alge meen ontbreken van een voldoende draagvlak daarvoor in de kerken in Nederland. De onvrede, die dat bij velen veroorzaakt, en de remmingen die zich voordoen ais men probeert een nieuw zendingsconcept ingang te doen vinden, komen eveneens ter sprake. Verder komt opnieuw de verklaring Beeldvorming DEN HAAG Een van de belangrijkste agendapunten van de a.s. vergadering van de raad van kerken in Nederland, woensdag 8 maart te Amersfoort, zal de bespreking zijn van het verslag van het oecumenisch project „Zending in Nederland". Bij die gele genheid zal het verslagboek van het bezoek van de buitenlandse christenen aan ons land en van de slotconsultatie verleden jaar oktober (gepubliceerd in „Wereld en Zending") officieel aan de leden van de raad worden aangeboden. van de raad van kerken over het misbruik van Gods naam aan de orde. die ook in de vergadering van 11 januari besproken werd. De commissie, die de verklaring op stelde. heeft een aantal bezwaren, die in de raad naar voren kwamen bezien. Over een tweetal zal de raad zich nog nader moeten beraden. Het moderamen van de raad zal bij deze verklaring een begeleidende brief ontwerpen, die o.a. aan omroeporga nisaties en de pers zal worden toege zonden. In de verklaring wordt een passage gewijd aan „vormen van misbruik van Gods naam (die) men veelvuldig tegen (komt) in romans, toneel, film. radio en televisie". Ter voorbereiding van een beraad met vertegenwoordigers van ethni- sche minderheden op vrijdag 14 en zaterdag 15 april te Veldhoven, zal de desbetreffende werkgroep ln de raad ontvangen worden. cho-technisch onderzoek van stu denten die de gemeente in willen. Drs. Steendam wees beslist de on derstelling af dat de staf van de faculteit wel eens zou kunnen bijdra gen aan negatieve beeldvorming over de gemeente. Integendeel, het instituut voor praktische theologie onder leiding van prof. dr. J. Firet besteedt juist zeer veel aandacht en tijd aan de vragen rondom het zinvol functioneren als predikant en de voorwaarden daarvoor. Men zoekt daar ook voor de studietijd al naar verbindingslijnen zodat wat nu voor de beleving van de studenten nogal uiteenligt meer integraal kan wor den beleefd. Jammer Drs. Steendam was het wel eens met die synodeleden (ds. A. Corporaal, Zeist. dr. F. T. Bos, Bolnes), die het jammer vonden dat er steeds meer wetenschappelijke medewerkers aan de theologische faculteit komen die niet eerst predikant geweest zijn en dus de ervaring van het gemeen tepastoraat missen. Maar veelzeg gend vond hij het verzoek dat som migen van deze mensen aan de syno de hebben gedaan om toch op de een of andere wijze in de kerk een ambte lijke positie te krijgen. Zij willen zo zelf meer betrokken worden bij het functioneren van de gemeente en ook van de inbreng van de gemeente de vruchten plukken voor hun werk. Over dit verzoek zal de synode zich nog nader beraden. DEN HAAG (ANP) „De Jezus- factor, dat is net het beetje extra wat je nodig hebt om van je drug verslaving af te komen", aldus Teen Challenge, de organisatie van de Amerikaanse evangelist David Wil- kerson, die ook in Nederland actief is met opvangcentra, straatwerk en koffiebars. In 1975 liet de Amerikaanse over heid een onderzoek instellen naar dit alles. Rond het onderzoek werd een film gemaakt, die gisteren onder de titel „The Jesus factor" in Den Haag werd vertoond. In de film wordt één van de drugcentra van de organisatie belicht waarbij gesprek ken werden gehouden met drugver slaafden om erachter te komen hoe succesvol de behandeling was. Van de mensen die in 1968 waren behandeld, bleek dat 86 procent in 1975 nog drug-vrij was. Dat percen tage lag bij ziekenhuizen op één en bij therapeutische centra op tien. Alle geïnterviewden zeiden, dat het geloof in Jezus hen ervan had afge holpen. BIJ HET VERTREK VAN „KRUIS" Ja, want zo noemden ze onze voormalige minister van defensie ln wat heet ..Haagse kringen". Onverwacht en met gemengde gevoelens hebben we het bericht van zijn aftreden ontvangen. Je kon 'tzien aankomen, verzekerde iemand mij. Het mag zo zijn. Eerlijk gezegd had ik 't in 't verleden niet zo geweldig op de heer Kruisinga. Als ik hem zag kreeg ik de indruk van een vriendelijke man, met wie het best gezellig praten is. maar in zijn oppositie tegen het vorige kabinet behoorde ik niet tot zijn bewonderaars. Ik vond hem vaak te haastig en naar mijn gevoel ook onbillijk. Nu ik zijn motivatie hoor om uit dit kabinet te stappen komt hij mij iets dichterbij. Hij wil consequent zijn aanzijn eenmaal ingenomen en in het partijprogram vastgelegde principe ten aanzien van de Neutronenbom en wat mij uiteraard nog meer toespreekt, hij wil zich laten gezeggen door de gezamenlijke kerken in hun oordeel over dit wapen waarvoor geen fatsoenlijke woorden te bedenken zijn. Aangezien hij niet terugkeert in het parlement, zoals nu de berichten lulden, kan dit een afscheid van de actieve politiek voor de heer Kruisinga betekenen. Ik kan me een minder eervol afscheid indenken, afgaande op wat ik lees en hoor. Hij hoeft er overigens niet om te rouwen. De politieke constellatie is niet van dien aard dat 't me erg aantrekkelijk lijkt om er actief aan deel te nemen. Dat ligt m.i. aan de wijze waarop de combinatie die momenteel regeert, tot stand is gekomen. Wat hier aan de hand is met de heer Kruisinga zal ongetwijfeld niet op zichzelf blijven staan. Er kan ook te veel van het compromiserend vermogen van christen-politici gevraagd worden. Het kan dan zelf compromitterend worden en daarvoor bedankte de heer Kruisinga. Betuigingen van respect voor deze beslissingen mogen niet goedkoop zijn. HAARLEM Voor het eerst in de geschiedenis hebben de bijbelge nootschappen in één jaar meer dan vierhonderd miljoen bijbels en bij belgedeelten verspreid. Dit blijkt uit de zojuist in Stuttgart gepubliceer de verspreidingsstatistiek van de Wereldbond van Bijbelgenoot schappen. Alle continenten melden hogere cijfers. In 1977 werden in totaal 410.451.013 bijbeluitgaven verspreid. Dit aantal omvat bijna negen mil joen bijbels, ruim elf miljoen Nieu we Testamenten, 27 miljoen losse bijbelboeken, 5,6 miljoen bijbelboe ken speciaal vertaald voor begin nende lezers, 319 miljoen kleinere bijbeluitgaven en 38 miljoen kleine re bijbeluitgaven voor beginnende lezers. Na de Verenigde Staten met 114 miljoen bijbeluitgaven, staat India boven aan de ranglijst van landen waar de meeste bijbels en bijbelge deelten werden verspreid. Daar werd ditmaal het aantal van 54 mil joen gehaald, vijftig procent meer dan in 1976. Dat is ruim vijf maal zoveel als in geheel Europa, dat in 1977 voor het eerst het aantal van tien miljoen overschreed. Op de derde plaats volgt Brazilië met 28 miljoen (een groei van 27 procent). De vierde en vijfde plaats worden gedeeld door Korea en Indo nesië met 27 miljoen, in beide geval len een toename van 17 procent. De zesde plaats wordt ingenomen door Thailand met elf miljoen en de ze vende en achtste gedeeld door Ja pan en Taiwan met tien miljoen. Uit de statistiek blijkt dat ook de bijbelverspreiding ln Vietnam weer op gang begint te komen. Er was daar sprake van een toename van 158 procent vergeleken met 1976. In totaal werden 1.700 bijbels, bijna 18.000 Nieuwe Testamenten, 171.000 losse bijbelboeken en 147.000 kleine re uitgaven verspreid. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Kinderdijk: C. v.d. Bergh te Rotterdam Z.; te Nieuw Amsterdam: P. Post te Wemeldinge. Aangenomen naar Elspeet: J. P. Ver kade te Montfoort, die bedankte voor Nijkerkerveen. GEREF. KERKEN Beroepen te Heerlen: H. Gilhuis te Paramaribo. Aangenomen naar Broek op Lange- dijk: J. Groenevelt te Westmaas. naar Monster: L. A. J. Wolthuis te Gees (Dr). Bedankt voor Kampen: S. Landheer te Zoetermeer. GEREF. KERKEN VRIJG. Bedankt voor Drachten:. J. J. Burger te Dokkum. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Schiedam: P. Beekhuis te Noordeloos: te Amsterdam N.: E. E. Slofstra te Broek op Langedijk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Ouddorp: J. Koster te Barneveld. Bedankt voor Gorinchem: J. Mijn- ders te Ridderkerk: voor 's-Graven- zande: L. Blok te Capelle a.d. IJsseL VRIJE EV. GEM. Beroepen te Enschede: F. Mollema, kand. te Bergum. Aangenomen de benoeming tot do cent ethiek aan de theol. hogeschool van de vrije ev. gem. te Utrecht (part time): mevr. E. Damen-Speek; de benoeming tot docent godsdienst en maatschappijleer aan het Lauwers- college te Buitenpost (per 1.8.78): H. P. J. Schorman te Enschede. OUD GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Capelle a.d. IJssel: de heer A. P. v.d. Meer te Monster. Ds T. Klein Op 72-Jarige leeftijd is de gerefor meerde emeritus-predikant T. Klein te Hoogeveen overleden. Ds Klein heeft de gereformeerde kerken te Woldendorp, te Stadskanaal en te Zuidwolde gediend. In de laatste gemeente heeft hij dertien jaar. tot aan zijn emeritaat in 1961, gestaan. Ds F. Slomp VAASSEN Ds F. Slomp, emeritus gereformeerd predikant te Vaassen in Gelderland, in de bezettingstijd bekend als Frits de Zwerver, is zon dag tachtig jaar geworden. Ds Slomp is bijzonder actief geweest in de oorlog. Hij was onder meer op richter van de landelijke organisatie voor hulp aan onderduikers. Vóór de oorlog zocht hij al vanuit zijn Over ijsselse woonplaats Heemse, waar hij predikant van de gereformeerde kerk was. contact met de Duitse kerken om het nationaal-socialisme te bestrijden. In 1944 werd hij gear resteerd, maar tien dagen later werd hij door zijn eigen organisatie uit de gevangenis. De Koepel in Arnhem bevrijd. Na de oorlog is hij nog twaalf jaar evangelisatiepredikant in Hoorn geweest, met een onderbre king van 1948 tot 1950, toen hij als legerpredikant in Indonesië ver toefde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2