Griftheater aantrekkelijk
bezig met draderige
gebeurtenissen
'Een bekentenis' naar Marcellus Emants
KUNST
TV morgen
ZATERDAG 4 MAART 1978
RADIO EN TELEVISIE
T rouw/Kwartet4
ASTERIX EN HET EERSTE LEGIOEN
t=
1
Door Dirkje Houtman
AMSTERDAM Voor de aan
vang van de voorstelling
„Streek" van het Grif theater
tot vandaag In het Shaffy-The-
ater te zien wordt de toe
schouwer vergast op een mooi
plaatje. In een geheel witte om
geving zitten twee vrouwen,
schuin achter elkaar en in
blauw gekleed. Ze zijn door
drie draden verbonden, waar
door ze op elkaar moeten rea
geren en doen dat met gesti
leerde. afstandelijke en inge
houden bewegingen. Rechts
achter hen in de hoek staat een
jongeman, eveneens in het
blauw. Van een dik touw dat
achter de coulissen door een
katrol loopt, is het ene uiteinde
om zijn middel bevestigd en
houdt hij het andere uiteinde
vast. zodat hij zelf zijn vallende
bewegingen kan laten gebeu
ren en tot staan brengen: een
kwestie van oorzaak en gevolg.
Qua kleur, licht en beweging is
het een karakteristieke prent
voor hetgeen er volgt en dat als
ondertitel „draderige gebeurte
nissen" meekreeg Bij het pro
cesmatig tot stand komen van
de voorstelling gingen de ma
kers namelijk uit van het the
ma „verbindingen, letterlijk en
figuurlijk". Een thema dat zich
uitstekend leende voor het doel
dat deze groep zich gesteld
heeft: „te onderzoeken hoe ab
stracte en concrete beelden el
kaar verdragen", zo vermeldt
het programma.
Bindingen
Zo bestaan er in deze voorstelling
draadverbindingen, die communica
tie tot stand brengen en bindingen
tussen mensen, ontleend aan een
identiek gedrag of uiterlijk Men kan
iemand dwangmatig binden maar
ook emotioneel Je kunt je haar vast
binden met een draad en één figuur
kan een bindende factor voor de rest
zijn. Die ene figuur zit aanvankelijk
op een stalen constructie, die aan
het plafond bevestigd is.
Hij kan met een aantal handles dra
den laten zakken, waarop de vier
spelers afzonderlijk of met elkaar
reageren Hijzelf daalt ook af en
brengt het ontstaan van bindingen
tussen de figuren op gang. waarbij
beweging, belichting, een conse
quent gebruik van kleur en vorm van
de kostuums en de muziek een
vibrerende toon een ander bind
middel vormen.
De invoeging van concrete en her
kenbare situaties in het abstracte
vormenspel, zorgt voor absurde, ko
mische of dramatische effecten. De
onderkoelde uitvoering ervan ver
oorzaakt een merkwaardige span
ning. waardoor deze door Frits Vo
gels geregisseerde voorstelling een
visueel aantrekkelijk gebeuren is.
Dinsdag 7 maart geeft het Grifthea
ter deze voorstelling in de Blauwe
Zaal in Utrecht.
Scène uit 'Streek' van het Griftheater
Speciaal vandaag
Speciaal morgen
HET GEHEIM VAN DE UYLENBORGH
Van de vierdelige Duitse tv-
film De Zeewolf zendt de TROS
de tweede aflevering uit
Ned. 1/19.52
Na Telecrosi (29.25) komt het
laatste deel van Hollands Glorie
op bet scherm.
Ned. 2/20.55
In Televizier Magazine aan
dacht voor de protestmars in
Almelo tegen de ultra-centrifu-
gefabriek. Ook gesprekken met
minister Kruisinga en de heer
Luns over de NAVO-oefeningen
in Noorwegen en een bijdrage
over de Indianenmars van Los
Angeles naar Washington.
Ned. 2/21.55
Staatssecretaris L. de Graaf
van Sociale Zaken is te gast In
de Rooie Haan.
Hilv. 1/12.41
Over voorjaarsmoeheid,
wratten en menstruatieproble-
men gaat het in Artsenij.
Ned. 2/18.50
Berend Boudewijn is te zien
als acteur. In Prettig Weekend,
een boekenweekspelletje van
Jef Rademakers, speelt hij de
boekhandelaar die weinig oog
heeft voor de liefde.
Ned. 1/20.05
Van het jubileumconcert van
het Amsterdams Philharmo-
nisch Orkest maakte de KRO
een tv-registratie.
Ned. 1/21.20
Leonard Bernstein leidt de
uitvoering van Beethovens Mis-
sa Solemnis door het Concertg-
gebouworkest m.m.v. solisten
en het Groot Omroepkoor van
de NOS.
Hilv. 4/14.02
door André Rutten
HAARLEM De toneelgroep Centrum speelt onder regie van
Peter Oosthoek een nieuw Nederlands stuk. „Een Bekentenis"
van Ton Vorstenbosch. dat evenwel de toneelbewerking is van de
roman „Een nagelaten bekentenis" uit 1894 van Marcellus
Emants 11848-1923).
Het ls dus vandaag terugkijken naar
een man uit de negentiende eeuw.
die voor zichzelf aan het uitplussen
is. waarom hij zijn vrouw vermoord
heelt. Want dat is de inhoud van de
roman. Toch wil dit niet zeggen dat
dit vor van ons af zou staan: het is
een soort momentopname uit een
ontwikkeling, in het vervolg waar
van wij zitten De man. de ongeveer
vijfendertlgjarige Willem Termeer.,
vertelt b v.. dat hij moedwillig voor
zijn eindexamen gezakt is uit angst
voor de samenleving, waarin hij met
zijn einddiploma zou moeten stap
pen. Hij vraagt zich o.m. af. wat voor
soort zelfzuchtige genieters zijn
voorouders geweest moeten zijn om
zulk een nietsnut als hij zich zelf
acht voort te brengen. De man zit vol
frustraties, die wel in een negentien-
de-eeuwse context verschijnen,
maar daar niet door bepaald worden
Zij zijn het zeer van een burgerlijke
samenleving, dat al eerder aanwezig
was en nog niet verdwenen is. al uit
het zich in sommige opzichten nu
anders.
Zelfonderzoek
De roman is geschreven als een psy
chologlsch getint zelfonderzoek van
Willem Termeer, die zelf. evenmin
als de schrijver, psycholoog of psy
chotherapeut was Het knappe van
de toneelbewerking en de voorstel
ling is. dat zij een zichtbaar gemaakt
zelfonderzoek opleveren, door de ro
man ongeveer op de voet te volgen
en tegelijk ook „in te dikken", al
verdwijnen daardoor onvermijdelijk
nuanceringen.
Willem Termeer, uitstekend ge
speeld door Jacques Commandeur,
is in zijn huis- en werkkamer de
enige levende figuur in het stuk. On
middellijk na de dood en de begrafe
nis van zijn vrouw begint hij te
schrijven: „het moet eruit". Wat hij
gaat schrijven spreekt hij uit. Wat
hij allemaal beleefd en gedaan heeft
roept hij in zijn herinnering op. ei>
die herinneringen worden in beeld
gebracht, gespeeld door de anderen,
die dan ook niet als levende mensen
verschijnen, maar als ietwat grijzig
getinte figuren, die uit het niets op
komen en daarin weer verdwijnen,
en die in hun manieren van doen en
praten die typeringen benadrukken,
die in de herinnering van Willem
Radio vandaag
HILVERSUM I (398 m ra FM Kanalen)
VARA 7 00 Nieuw» 07 02 <S> Mcl Hans op
(07 30 Nieuw* 07 41 07 53 Dingen van d«
d.igi 08 30 Nieuw* OS 36 Gymnastiek vooi
de vrouw OS 45 (Si ZO VARA s zalerda
Cochtendshow 10 30 Nieuws I0 33(S)Z I
12 28 Mededelingen 12 30 Nieuws 12 41 (S
In de Route Haan. hitwerk en actualiteiten
14 30 (Si NAR. Nederlandse Art*-»ten Re
vue 15 30 Nieuws. 15 33 Kinderen een k war
Ijv* prgrumma over school en thuis 16 OC
(Sl Hel rout in de pap. cultureel program
ma 17 30 Nieuws 17.32 Dingen van de dag
18 30 Nieuws. 18.41 (S) Proeflokaal, ge
sprekken en reportages 19.30 (Sl Zing zo
maar simpel een melodie 20 00 (S) Dt
VARA feliciteert, verzoekplalenprograip
ma. 21 00 (Sl Voor wie met kijken wil
gevarieerd programma (22.30 Nieuws 23.55
24 00 Nieuws.)
HILVERSl'M II (4S2 m ra FM-Kanalen
TROS 7 00 Nieuws 7.11 Ochtendgymnas
tick 7 20 Rustig bijkomen 8 00 Nieuw» 8 11
Aktua-ochlendeditie 9 00 Coulissen (9 35
9 40 Waterstanden) 10.00 De Tien om Kin
dershow 10.30 Aktua-sportcafo (ll.OI
Nieuws 11.30 Kom eens langs in Hamdorff
OVERHEIDSVOORLICHTING 12.41
Werk en welzijn TROS: 13.00 Nieuws 13 II
Aktua II 13.30 Voorzichtigbreekbaar
14 30 Met de beste wensen 15.45 Stef Meer
der speelt op verzoek. 16 00 Nieuws. 16.05
De Europarade 17.55 Mededelingen 18 0C
Nieuws. 18.1KS) Aktua-magazine. 19 00 (S
TROSS-country 2000 Nieuws. 2005 (S.
Concert a la Carte, klassiek wensprogram-
ma 21 20 (S) Woorden in de avond EO:
21 45 (S) 22 00 (Sl Laat ons de rustdag wij
den meditatie en gewijde muziek 22.45 (S)
Voor ieder édn. gesprek. 23 45 (S) Goed
Nieuws 23.55 24 00 Nieuws
HILVERSUM III (445 m en FM-Kanalen)
NCRV: 07.02 <S> Popstation. 8.03 (S) Happy
Radio morgen
HILVERSUM I (298 ra FM kanalen) VA
RA 8 00 Nieuws 8 10 Weer of geen weer
HUMANISTISCH VERBOND 9 30 Magazi
nr IKON 10 00 Oud Katholieke Kerkdienst
vanuit Hilversum. Aansluitend Wilde Gan
zen Aansluitend De andere wereld van
zondagmorgen informatie en muziek
AVRO 12 00 (si Muzikaal onthaal 13 00
Nieuws 13.10 De toestand in de wereld -
13 35 Hersengymnastiek KRO' 14 00 Kruis
punt informatie over kerk en sa men lev mg
14.30 (S) De hulsgekluUte kinderspelen
15.80 (Sl Wal krijgen we nou* amusement
sprogramma 16 45 Hoe gaat het? program
ma voor zieken. IKON 17.00 Kerkdienst
vanuit Hengelo 17 58 Wilde Ganzen. 18.00
Onze hulp (9) 18.15 Mensen, gesprek
NCRV 18 30 Nieuws 18 40 (S) Zondaga
vond zang 19.10 Een hemel op aarde* lering
19.25 (S) Orgelconcert 20 05 (S) Musica Sa
era AVRO 2030 (S) In de kaart gespeeld,
klassieke verzoeken 2230 Nieuws. 22 40 Ra
diojournaal 22 50 Luister en huiver, hoor
spelsenc 23 25 PM Kanttekeningen bij de
actualiteit van vandaag en morgen 23.55-
24 00 Nieuws.
HILVERSUM II (482 m ra FM-kanalen)
KRO 8 00 Nieuws 8 10 Overweging 8 15
Badinerie klassieke muziek. 9.00 Nieuws
9 10 Waterstanden. 9.15 Laudate. gewijde
muziek 10 00 Eucharistieviering. 1100 Da
Capo, vocale muziek 1150 Buitenlands
commentaar. 11.59 Bericht Vastenaktie
12 00 Nieuws 12 10 Echo NOS 12 20 Zorg
en Hoop. Programma voor Surinaamse Ne
derlanders. 13.20 Programma voor buiten
landse werknemers VARA 17.00 (S) VA
RA Klassiek klassiek en moderne muziek
17 55 Mededelingen SOS- en politieberich
ten 18 00 Nieuws. 18.15 Dingen van de dag
Aansl (S) Grammofoonplaten. 18.30 Boe
merang. 19.05 (S) Orkest Malando. amuse
mentsmuziek. IKON 19.30 Brood en spelen.
NOS 20.00 Journalistenforum 20.30 Kijk
op buitenland. 21.30 NOS-Cultuur. (22.00
Openbaar Kunstbezit). 22 30 Het verschijn
sel liefde, gastcollege 23.00 (S) Met het oog
op morgen. 23.55-24.00 Nieuws
HILVERSUM III (445 m ra FM-kanalen)
AVRO 7 02 (S) Ko de boswachtershow 8 02
(S) Postbus 1666. verzoekplaten 902 (S)
Juist op zondag 10 02 (S) Muziek mozaïek.
11.02 (S) AVRO's sportpanorama VARA
11.30 (S) Tony van Verre ontmoet 12.02
(S) Klink Klaar. 13.02 (S) Muziek uit Studio
I. NOS 14 02 (S) Langs de lijn. sport en
muziek 18.02(8) NOS-Jazz KRO 18 30 (Si
Gort en watergruel. 20 02 (S) Tombola. 23.02
(S) De Oude Engh. 0.02 (S) Eldoradio 3 02
(S) De week uv 6.02-7.00 (S) Drie op je
boterham.
HILVERSUM IV (FM-kanalen) VOO: *.00
Nieuws. 8.02 (S) Populaire klassieken en
verzoekplaten NOS: 9 00 (S) Vroeg klas
siek. 10.00 (S) Musica religiosa. 11.00 (S) Fur
Elise 13 00 (S) Opera-matinee 14.00
Nieuws. 14.02 Concerten op de zondagmid
dag Hel Concertgebouw Orkest met solist.
Aansluitend 15.40 Praten over muziek
16 00-17 00 Musica Nova
TV vandaag
NEDERLANOI
to 00 TELEAC: Doe het wk les 4 (he«h
1030 Media schooi les 5 (hem
1100 Open School
1530 MOS Journaal
1533 NCRV: Bofte de Bear
15.40 ZoMeflunderprogramma
1735 Salty, tv-aene
18.15 TELEAC: Weienschap <n beweging III les 9
15.45 NOS: Fabecjeshran»
15-56 Journaal
15.04 TROS: OeZeewod (der Seewoif) hr-sera
38-30 Andre van Du«n s pretmachne
3135 NOS: Journaal
31.50 TROS: Word»
22.30 Barretta. poiitwsene
33.10 TO OS-sport
33.30 NOS: Journaal
33.35 Sport «tra Eur k
taarten 47-3
NEDERLAND8
15.40 MOS: Paspoort v,
18 .56 Journaal
19 05 AVRO: De Bereboot
10.10 AVRO's Toppop presenteert de nationale
hitparade
20.00 NOS: Journaal
20.35 AVRO: Tateooss. spetprogramma
20 55 Hokands Gtone. iv-sene
2136 Tetevine» Magazine
2335 AVRO's Sporfoanorama
2336 NOS: Journaal
I
1130 KRO/RKK Euchamhewenng m
Amersfoort
1115 TELEAC:Ooehetze*.
1630 Toneel(5hert»)
mast
1730 otON: Orgehresper vanuh VoKanhoven
1730 Wide Ganzen
1116 TELEAC: Nafourtcundets overal (13 herti
1130 NOS: Pespoort, voor Turken
1030 Journaal
(906 KRO' Tom 8 Jarry
1115 Al You Need
2035 Pretij weekend'iv-Mm
2030 EleryOueen dMecfom-sene
3130 35 far Amsterdams PidharmonqchOikes*
22.30 Heel de mens
23.15 NOS: Journaal
NEDERLAND 5
1100 NOS: Journaal
15 02 Paradis der (keren, natuurtitmserte
16.30 Waar hoor A Ihws. documentara sene
1155
17.10 5
17.56 Van gewest lol gewest
1110 Kgken naar kinderen
1535 Sesamstraat
18.50 Artsen,
1930 Studc Sport II 2100 Trektang van
tottogetaAen)
2030 Journaal
2035 VPRO: Hel is weer zo laat. tv-sene
2135 Weraar opkomst en ondergang van een
repubkek. documentaire sene
2236 Mary Hartman. Mary Hartman tv-sene
2335 NOS: Joumaal
Termeer karakteristiek voor hen-
zijn.
De drie moederfiguren lijken dan
ook sprekend op elkaar, zodat ze
terecht ook alle drie door Margreet
Heemskerk gespeeld worden, zoals
ook de drie jongevrouwen-figuren,
die erotische aantrekkingskracht op
hem hebben, door Louise Robben.
Zijn eigen vrouw, die zulk een aan
trekkingskracht voor hem niet of in
ieder geval niet meer heeft, is van-
meet af aan in de persoon van Coby
Stunnenberg een vormelijke, zeer
beheerste maar onaantrekkelijke
vróuw. Zo bijzonder goed doordacht
zitten stuk en voorstelling in elkaar
Omdat alle scènes herinneringsbeel
den zijn en Willem Termeer de enige
levende mens, is het ook mogelijk
hem doorlopend commentaar te la
ten leveren op wat er gebeurt en op
wat hij zelf zegt. Op zichzelf is dat
niet nieuw, maar het wordt hier op
een intrigerende manier uitgewerkt.
Er is een uitstekend stijl-toneelbeeld
van Judith Lansink
1320: Schielijk verborg Loetje Saloe
zijn nog rokende trommelpistool on
der zijn lakense jas en hóé het
kwam, zal niemand ooit weten,
maar plotseling zag hij voor zijn
geestesoog het beeld van de weleer
waarde monnik Berthold Schwarz,
die reeds gedurende de middeleeu
wen blijk had gegeven van een gro
te. chemische kennis. „Hihi
grinnikte Loetje. „Berthold deed al-
chemische proeven om goud te vin
den en daarbij ontdekte hij al knal
lend per ongeluk het buskruit. Geen
wonder dus. dat onze wakkere poli
tiemacht het buskruit niet heeft uit
gevonden. want dat heeft Berthold
al voor ze gedaan. Hihi! We zullen 'es
zien of de theorie van het buskruit
werkelijk kloptEn met een
brutaal gezicht trad Loetje de bin
nenstormende politiemannen tege
moet. Zijn zwarte zonnebrilletje had
hij gauw weer opgezet en gejaagd
sprak hij: „Ik ben blij. dat u er bent
heren! Kleuntjes de „mepper" is in
de kelder aan het vechten met een
handvol weerzinwekkende boeven.
Ze vechten om een kist met goud.
maar de arme Kleuntjes kan ze vast
niet alleen aan. Gaat u hier maar
naar binnen, dan vindt u de kelder
vanzelf." „Ten aanval, mannen!
Kleuntjes ontzetten!" bulderde
commandant Klunzemans, die ach
teraan liep. Dat doen commandan
ten altijd, want op deze wijze heb
ben ze een beter overzicht van wat
er zich vóór hun neus afspeelt.
„Eh zoudt u eh misschien
hier willen blijven om mij in geval
van nood te beschermen?" vroeg
Loetje terwijl een doortrapt lachje
zich om zijn lippen krulde.
..Graag, meneer.antwoordde de
commartdant. die precies wist. dat
een burger recht had op politiebe
scherming. Maar commandant
Klunzemans merkte niet. dat Loetje
wéér op een geheim knopje drukte
Toen bonkte er wéér een stalen val
deur neer. die de agentenkelder af
sloot van de rest van de wereld
Sound 08 54 Eerlijk gezegd 09.03 (S> In.
14 03 (S) Bij Barend 16.03 (S) Sportshow.
NOS: 18 03 (S) De rock and roll methode.
NCRV: 19 02 (S) Pers Vers. 20 02 (S) Peter
Blom. 21.02 (S) Sportshow 23.02 (S) Strictly
Country Style 23.30 (S) Jazztime. 00.02 (Sl
Late Date 02 02 (S) Nachtexpress 06.45-7 00
(S) Zondagmorgen.
HILVERSUM IV (FM-Kanalen) AVRO:
07 00 Nieuws. 07.02 (S) Reveille. 09 00
Nieuws. 09.02 (S) Symfonie van Schubert.
09.40 Weer wat wijzer 10 00 (S) Prokofjevin
kleine bezetting 1130 (S) Pistache. 14 00
Nieuws 14 02 't Is historisch 14.30 (S> Ra-
dio-matince 15.45 (S) Oude Oostenrijkse
orgels (Vl 16.30-17.00 (S) Jazz-Spectrum
72
Juffrouw
Dean had hoofdpijn dat zei zij
tenminste, maar later ontdekten wij
dat het maar een smoesje was om er
uit te gaan en degene te ontmoeten
die haar vermoord heeft, wie dat
dan ook geweest mag zijn en ik
denk dat de meesten onder ons best
kunnen raden wie dat was!"
Miss Silver zei: „Die stakker! En u
hebt haar niet uit horen gaan?" „O.
nee wij hadden geen flauw idee.
Mildred had ook hoofdpijn. Natuur
lijk ga ik zelf altijd vroeg naar bed
dokter Croft zegt dat dit erg belang
rijk is. Dus gingen wij allemaal
vroeg onder de wol. maar ten slotte
waren wij natuurlijk op tot ik weet
niet hoe laat. Wij schrokken er vre
selijk van toen de dokter aanbelde
en ons verteld had dat juffrouw
Dean dood was. en wij er zelfs geen
idee van hadden dat zij het huis uit
was. En u wéét hoe dat gaat. als je
uit je eerste slaap gewekt wordt, is
het erg moeilijk om weer in te dom
melen.'
Terwijl dit verhaal werd verteld had
juffrouw Mildred in elk van de kop
jes ongeveer drie druppeltjes melk
gedaan en een slap. strokleurig
brouwsel ingeschonken, alles in
grimmig stilzwijgen En het was
misschien moeilijk haar daarom te
veroordelen. Haar manier van doen
was zeker niet plezierig, maar haar
zuster was dan ook beslist met ge
makkelijk om mee te leven
Terwijl zij hierover nadacht, en naar
juffrouw Ora keek met haar lichtge-
kleurde sjaal om, moest Ruth Ball
wel denken aan een roze pudding
van dat soort dat je op een kinder
feestje ziet. helemaal vormloos en
wiebelig. Wat juffrouw Mildfed be
treft. bedacht zij dat zij er nog nooit
zo vuil en vies had uitgezien als nu.
Zij had niet de moeite genomen iets
anders aan te trekken dan haar sjo
fele donkergrijze mantelpakje, en
dat scheen een nieuwe fase van ver
slechtering te zijn ingegaan. De af
gezakte rok was helemaal verkreu
keld bij de zoom. en er zaten of weer
nieuwe vlekken op bij de opslagen
van de mouwen, of die waren door
het lamplicht in het plafond beter
zichtbaar Dat scheen neer op de
grauwe kleur van haar huid. en op
de handen die eruitzagen alsof zij in
geen tijden gewassen waren Zij
schonk de thee in op een wijze die
allesbehalve gastvrij aandeed, en
onderbrak haar zusters opmerkin
gen over de moed die nodig was om
in het donker uit te gaan met een
scherp:
„Het zou veel beter zijn als er meer
mensen thuis bleven. Al die meisjes
Patricia Wentworth
A. W. SijthoH - Alphen
die de deur uit glippen om met hun
vrijers op die donkere weggetjes te
gaan wandelen nou. het is met te
verwonderen dat daar moeilijkhe
den van komen En als er eentje van
vermoord wordt, dan is dat mets
anders dan je kunt verwachten
Miss Silver keek haar met onschul
dige ogen aan.
„U bedoelt die arme juffrouw Dean?
Denkt u dat zij een afspraak had
met iemand?"
Juffrouw Mildred duwde haar een
bordje met boterhammetjes in de
hand en zei op haar meest barse
toon:
„Ik denk dat zij een afspraak had
met Edward Random Zo lang zij
hier is heeft zij hem achternagelo
pen. Dat is iedereen opgevallen
Juffrouw Ora slaakte een diepe
zucht.
„Maar wij weten natuurlijk niet of
hij haar vermoord heeft."
Juffrouw Mildred keek haar van on
der haar gefronste wenkbrauwen
aan.
„Dat heb ik ook niet gezegd. Ora.
Misschien moesten wij maar liever
over iets anders praten. Wilt u een
boterhammetje, mevrouw Ball? Ik
hoor dat Annie Jackson bij u in de
pastorie is. Hoe vindt u haar? Ik
vond dat zij er erg vreemd uitzag op
de begrafenis."
Ruth Ball perste haap lippen op el
kaar en was blij dat miss Silver haar
de moeite van een antwoord be
spaarde.
„Een erg droeve ervaring voor die
arme stakker. Zij is helemaal in de
war."
Juffrouw Mildred dronk haar gloei
end hete thee. waaraan zij melk
noch suiker had toegevoegd
„Ik ken haar al jaren,zei suj - „al
die tijd dat zij bij Lucy Wayne heeft
gediend. Ik heb altijd al gedacht dat
er weinig voor nodig was om haar uit
haar evenwicht te brengen. Haar
vader was melkknecht op het land
goed van Lord Burlingham. Hij
dronk, en hij sloeg zijn vrouw. Geen
van de kinderen was bijzonder goed
bij het hoofd. En Annie zeker niet.
want anders zou zij nooit met die
nietsnut van een William Jackson
zijn getrouwd. Lucy had haar vijf
honderd pond nagelaten, en daar
zat hij achteraan."
De theemaaltijd mocht dan karig
zijn een schaal met brood be
smeerd met margarine, en een
schaal zelfgebakken koekjes en een
stuk vruchtencake dat juffrouw Mil
dred niet aanbood aan te snijden; al
was er dan te weinig melk en al
lagen er maar een stuk of zes suiker
klontjes in de Victoriaanse suiker
pot waar best een pond in had ge
kund er was tenminste geen ge
brek aan roddelpraat, want die was
er volop
Terwijl zij naar huis liepen zei Ruth
Ball op geërgerde toon: „Iedere keer
dat ik daar naar toe ga neem ik mij
voor dat nooit weer te doen Maar
wat moet je dan? Als je niet gaat.
komt er ruzie en dat kan gewoon
niet in een dorp."
Hoofdstuk 30
Arnold Random liep die middag
naar de portierswoning. De last die
hem terneerdrukte was nu zo zwaai
dat hij de rommelige toestand in
Emmelmes tuin niet eens opmerkte
Zelfs het feit dat drie van Shehera
zades jongen tijgertje in de rimboe
aan het spelen waren, en dat Lucifer
hem nota bene vlak voor de voeten
liep en hem bijna deed struikelen
maakte weinig indruk op hem in zijn
sombere stemming. Wat gebeurd
was was gebeurd je kon nu een
maal niet terug. Maar hij behoefdt
Emmeline niet uit haar huis te zet
ten Terwijl hij plaats nam in dt
minst ongemakkelijke van haar
stoelen vertelde hij haar dit. Hi;
deed erg stijfjes, en zijn gezicht wai
gegroefd en asgrauw.
„Ik kwam je vertellen dat ik dt
zaak is dat ik van gedachten ber
veranderd."
Emmeline keek hem aan. Het wai
haar onmogelijk om iemand on
'vriendelijk aan te kijken, en zij voel
de zich echt bezorgd óver hem
„Ja. Arnold"
„Ik hoop dat ik je geen schrik aange
jaagd heb. Mijn plannen zijn veran
derd Ik had het gevoel dat ik j<
moest geruststellen. Over het huis
De tranen kwamen haar in de ogen
Hij keek langs haar heen naar he
portret van zijn broer dat aan d<
muur hing. Wordt vervolg!