In de socialistische kerk
Over politiek valt
met rede te twisten
Algemeen Kies- en Stemrecht,
SprekerTj. Stienstra.
S. I). Zangverenigingen en
Partij genooteu.
Projectgroep voor
positie vrouw
in r.k. kerk
Nieuwe
boeken
Terreur-
terreurbestrijding
BON
VANDAAG
Voorbijgangers
1
ZATERDAG 4 MAART 1978
KERK
T rouw/Kwartet2
Afdeellag Ureterp.
Openbare vergadering op Zon
dag 23 Haart, 'b avonds uur. teu
huize van J. KEUNING.
Outlet werpEen oproermaker.
Kntréfe 5 ets de persoon. Discussie vr|j!
door A. J. Klei
De muziek van het Vrijheidslied, 't
Hart vol moed, Vereenigt U, Aan
de Vrijheid, Op, Frlexen opIPro-
lltarlërslledIk ken een lied, Bloe
dige sneeuwvlokken, Vooralt en
het lied van Harlanna, 1, 2, 3, en 4
stemmiug worden geleverd tegen betaling
van 15 ets per stem, franco thuis.
Brieven aan het adres: Tj. STIENSTRA
Drag ten.
De oude socialisten hadden hun eigen voorgangers, die het
onderwerp van de preek vaak vooraf bekend maakten. Ze hadden
ook hun eigen liederen. Advertenties uit De Klok van 21 maart
1890 (illustratie en bijschrift uit „Er valt voor recht te strijden'*).
Van een EO-effect is sprake,
wanneer een vereniging of bond z'n
eigenheid gaat oppoetsen, teneinde
verontrusten onder zijn aanhang
tegemoet te komen. Hier volgt een
geval, dat meteen de afkomst van
de uitdrukking duidelijk maakt: de
NCRV gooit vaker dan voorheen
christelijke samenzang op het
scherm en dit gebeurt om die leden,
die mopperen dat hun omroep te
werelds is geworden en nu dreigen
over te stappen op de EO, vast te
houden. Dit veelvuldiger
stichtelijk doen zingen levert een
gaaf voorbeeld op van een
EO-effect.
EO-effecten vallen in onze. van
heimwee-naar-vroeger zwangere
jaren, her en der waar te nemen en
niet alleen in christelijke kring. Bij
de VARA hebben ze er soms ook
erg last van. Ik herinner me
televisie-uitzendingen, waarbij een
volledig rood koor zich voor de
camera's verdrong en uit volle
borst oude strijdliederen zong om
ons in te prenten, dat de VARA nog
kleurecht is. Er was ook een
interview met een paar grijze
heren, die steen en been klaagden
dat de AJC was opgeheven, want
zonder principiële vorming kan een
jongmens niet. Ook staat me nog
een VARA-televisiespel bij, dat een
bekeringsgeschiedenis behelsde
een uit rode ouders geboren meisje
ging naar de grote stad en dwaalde
van de partij af tot leedwezen van
haar familieleden. Dezen konden
aan 't eind van het stuk echter weer
opgelucht adem halen, want de
dochter was inmiddels doende met
het verspreiden van
verkiezingspamfletten voor de
partij.
Niemand zal tot dusver in de gaten
hebben, dat ik eigenlijk bezig ben
met de aankondiging van het
boekje „Er valt voor recht te
strijden" van de Friese hervormde
emeritus-predikant J. J. Kalma,
dat 168 pagina's telt, waarvoor het
Boekencentrum in Den Haag op
een dubbeltje na vierentwintig
gulden vraagt en dat drieëndertig
hoofdstukjes bevat. Tien van die
hoofdstukken bestaan uit de tekst
van onlangs door ds Kalma voor de
NCRV-microfoon gehouden
zondagavondlezingen, zes
verschenen eerder als
krante-artikel en de overige
hoofdstukken zijn om zo te zeggen
vérs. Eén van die nieuwe
hoofdstukken heet „In de
socialistische kerk" en daarin
maakt ds Kalma de opmerking dat
gereformeerden en socialisten in
bepaalde opzichten meer
overeenstemming dan verschil
vertonen. Dit zou. aldus de
schrijver, aan het denken kunnen
zetten.
Welnu, ik werd aan het denken
gezet en al denkend kwam ik
terecht bij de uit het volle leven der
EO-effecten gegrepen voorvallen.
Die VAR A-zangers zongen met een
gloed en toewijding, die een door
werfkracht bezield
evangelisatiekoor hen niet zou
verbeteren, en wat zij ten beste
gaven klonk net als een vroom lied.
Hé, heb je de EO aan?, vroeg mijn
zoon die de kamer binnenkwam
toen ik luisterde en keek naar het
rode koor Wat die oud-AJC-ers
betreft, die geleken in woord en
gebaar als twee druppels water op
verontruste broeders, die het
verdwijnen van de gereformeerde
jongelingsbond betreuren, omdat
er nu geen beginselstudie meer
plaats vindt. En als je In dat rooie
bekeringsverhaal het woord
„partij" door „kerk" vervangt zou 't
stuk zonder meer opgevoerd
kunnen worden op het jaarfeest
ener gereformeerde
vrouwenvereniging.
Aangezien het niet mijn oogmerk
is. een diepborende beschouwing te
bieden over de vraag of en in
hoeverre het aanhangen van een
bepaalde overtuiging samenhangt
met je karakterstruktuur, zeg ik
van de gesignaleerde treffende
overeenkomsten niet méér dan ds
Kalma doet. Dus aileen dit: dat ze
te denken kunnen geven. Mijn
bedoeling is en blijft, aandacht te
vragen voor „Er valt voor recht te
strijden". Ds Kalma weet
ongelooflijk veel van Frieslands
historie en ook van de
emancipatiebewegingen eind
vorige eeuw in dit gewest.
Bovendien kan hij er zó pakkend
over vertellen, dat ook niet-Friezen
graag luisteren. Het gaat trouwens
evengoed hen aan. Ds Kalma's
boekje staat boordevol met aardige
anecdotes, die soms ontroeren,
soms een glimlach oproepen en
altijd terzake doen in 't verhaal. In
het hoofdstukje over de
„socialistische kerk" heeft ds
Kalma het over samenkomsten, die
als namaak-kerk fungeren, waar de
voorganger „licht"
parlementariërof „zwaar"
(revolutionair) kan zijn en waar
geducht gezongen wordt. Er
verschenen ook rooie
zondagsscholen, compleet met
beloningstekstjes en daarbij stond
de moraal minstens zo stevig
overeind als bij de gereformeerden.
„Er valt voor recht te strijden"
biedt aan het eind een uitgebreide
literatuurlijst, maar dat is ook
werkelijk het enige gewichtige aan
dit boekje. Want ds Kalma is geen
gewichtig, maar een gemoedelijk
verteller. Soms verleidt zijn
gemoedelijkheid hem tot kleine
onzorgvuldigheden, maar daar zal
niemand mij over horen. Ik wijs
veel liever op de onbevangen
manier waarop de schrijver met
zijn stof in de weer is en als ds
Kalma 't heeft over eenzijdigheid
bij mensen, die verzuimden door te
stoten naar de óórzaak van de
maatschappelijke ellende, zegt hij
er achteraan: „Eenzijdig waren ze
allemaal, evenals u en ik
trouwens". Jammer alleen dat ds.
Kalma zijn boekje niet bij ons
thuis kan komen voorlezen, want
nu moeten we het doen zonder zijn
meeslepend Fries accent!
door prof. dr H. M. Kuitert
Onze wereld is langzamerhand ondenkbaar zonder de sociale
wetenschappen, en wie sociale wetenschappen zegt, zegt Max
Weber. Het is verbazend maar waar: alle wegen leiden weer terug
naar deze veelzijdige, nauwelijks in te passen exegeet van de
(westerse) samenleving. Over Weber verschijnt ieder jaar dan
ook wel een nieuw boek. Zelfs voor Nederland gaat dat laatste
op.
Een van deze boeken wil ik hier naar
voren halen. Het is van de hand van
Picter Tijmes en heet Over politiek
valt met rede te twisten. Een onder
soek naar de rol van wetenschap en
ethiek in het politieke denken van
Max Weber (Uit*. Boom. Meppel.
prijs 27,50). Het Is rsn huls uit een
proefschrift, hetgeen meebrengt dat
de lezer verondersteld wordt met bet
werk van Weber (en met de discus
sies rondom zijn werk) bekend te
zijn. Maar dat doet geen afbreuk aan
het Interessante van de vraagstelling
die Tijmes behandelt en die er
kort gezegd op neerkomt hoe je
ethiek in de politiek kunt brengen,
zulks gedemonstreerd aan de visie
van Max Weber op de politiek, want
wat Tijmes op deze visie tegen heeft,
is dat ethiek daarin geen enkele kans
meer heeft om de politiek te beïn
vloeden. Voor Weber ls politiek geka
rakteriseerd door macht en niet door
moraal.
Waardenvrij
Wat Tijmes in zijn boek doet. is eerst
laten zien wat wetenschap voor We
ber is en op welke manier in zijn
wetenschapsopvatUng al wordt
voorbereid dat moraal ln de politiek
geen voet aan de grond krijgt. Weber
is de vader van de zogenaamde waar-
denvrije wetenschapsopvatUng. Tij
mes doet hem op dit punt recht door
vast te stellen dat dit een kritisch
ideaal van Weber was en dus noch
theoretisch, noch praküsch tot ho
righeid aan het establishment hoeft
te leiden. Dat Weber een conserva
tief was inzake poliüek. en erger dan
dat een fanaUek nationalist, is niet
het gevolg van zijn stelling dat waar
den buiten bet eigenlijke weten
schappelijke bedrijf vallen Trou
wens. Tijmes laat nog eens duidelijk
zien dat Weber daarmee allerminst
de rol van de waarden voor de weten
schappen wilde wegcijferen, integen
deel: wat je de moeite waard vindt,
zie Je alleen maar zonder waarden
geen wetenschap. Alleen, die waar
den zelf zijn niet wetenschappelijk
„hard te maken" zoals het jargon
vandaag luidt, en dus zijn ze voor
Weber subjectief. Wie andere dingen
de moeite waard vindt, ziet andere
dingen.
Zo hangt het beeld dat een weten
schapper van de werkelijkheid ont
werpt. in zekere zin van de waarden
af die hij erop nahoudt Dat bete
kent: je kunt op meer dan één manier
de (sociale) werkelijkheid uitbeel
den. Elke manier heeft daarbij zijn
betrekkelijk recht omdat waarden
subjecUef zijn. dat wil zeggen: op
niet meer te verantwoorden keuzen
van de onderzoeker berusten. Even
lijkt het nu of alles kan bij Weber (lk
weet niet zeker of Tijmes hem hier
helemaal recht doet), maar zo erg is
het ook weer niet. Juist het weten
schappelijk onderzoek kan aanto
nen dat sommige ontwerpen méér
recht doen aan de beschikbare gege
vens en andere minder. Het ontwerp
dat de meeste gegevens op een rijtje
kan krijgen verdient in dat geval de
prijs.
Verschillend
Nu zijn we al op het hete hangijzer
gestoten wat verder de discussie die
Tijmes aangaat, zal beheersen. Dat
is de subjectiviteit van de waarden.
Weber gelooft daaraan. Tijmes ook.
Op dat vlak staan ze dus allebei,
maar ze kiezen een verschillende uit
weg. Weber is socioloog en wil zijn
wetenschappelijke principes trouw
blijven: hij beschrijft wat hij aan
treft ln de poliUek. Het gaat daar om
macht: conflicten en problemen wor
den daar via machtsvormen (als het
moet via geweld) opgelost en wie
het met moraal of met waarden pro
beert. trekt alUJd aan het kortste
eind. Wetenschap, rationaliteit, enz.
kunnen wel een rol in de poliüek
spelen, maar nooit een doel aanwij
zen. Voor bestaande of gegeven doe
len kan wetenschap middelen aan
wijzen of verschaffen, maar daarbij
moet het blijven.
Dit alles verdriet Tijmes en ik val
hem daarin zonder voorbehoud bij.
Het is een constructie die wel laat
zien hoe het gaat maar geen aanwij
zing geeft hoe het moet gaan. meer
nog: die zichzelf en heel het weten
schappelijk bedrijf voor incompe
tent verklaart de politiek aan nor
men te binden. Over politiek valt bij
Weber niet meer te twisten, laat
staan met rede te twisten. PoliUek is
een ongenormeerde strijd om de
macht.
Uitweg
Wat is nu de uitweg die Tijmes voor
staat en die de moraal ln de poliUek
moet brengen (houden)? Tijmes
grijpt terug naar Kant. van wie We
ber zJ. niets begrepen heeft.
Even over dit laatste: het lijkt mij
een te haastig oordeel. Weber leert
Kant en de Kantiaanse traditie via
Rtckert kennén, maar tot mijn ver
wondering blijft de (wezenlijke) rela-
Ue tussen Weber en Rickert bij Tij
mes geheel buiten beschouwing. Ik
vermeldde zo juist dat Tijmes zijn
heil zoekt bij Kant. Van hem kun
nen we zJ. leren dat er méér is dan
objectiverende, beschrijvende rede
lijkheid; óók meer is dan subjectie
ve waarden! Er is ook nog ethiek, en
ethiek is gegrond op een eigensoorti
ge vorm van redelijkheid: goed en
kwaad zijn geen kwestie van smaak
maar van plicht, en plicht is datgene
wat alle mensen aangaat, afgezien
van hun voorkeur en wensen, en dat
kan maar één ding zijn: handelen
met het oog op de gemeenschap.
Preciezer gezegd (maar zo erg pre
cies wordt Tijmes niet): goed hande
len is redelijk handelen, is gemeen
schap willen.
Waarom?
Ik maak bij deze uitkomst een paar
opmerkingen. Waarom zou een
mens gemeenschap moeten willen?
Dat ls óf nergens om, maar dan
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wlbautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4. Rotterdam
Tel. 010-115586
(Red. en klachten)
Schiedamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030.
UTRECHT Om het bewustwor
dingsproces over de posiUe van de
vrouw ln kerk en samenleving te
sümuleren en deze posiUe te verbe
teren is binnen de r.k. kerk een pro
jectgroep „Vrouw en Kerk" van
start gegaan. Bij de instantie was de
staatssecretaris voor emancipatie
zaken. mevrouw J. Kraaijeveld-
Wouters. aanwezig.
De projectgroep is een InlUaüef van
de katholieke raad voor kerk en
samenleving. Studiesecretaris is
Anny MatU.
Truus Hoynck van Papendrecht. lid
van de projectgroep, zei bij de in
stallatie. dat het dringend tijd
wordt, dat maatschappelijke veran
deringen nu ook gaan doorwerken
binnen r.k. kerk. Lange üjd heeft
deze kerk het patroon van de man
nenmaatschappij bevesUgd en gele
gitimeerd.
Omslagtekening van „Over politiek valt met rede te twisten"
De jaren van de krokodil, een feiten
roman rond Idi Amin, geschreven
door W. Hornman. Uitg. Hollandia,
Baam. 340 blz 27.50.
Boe ren streekroman, omnibus met
romans van C. J. Ooms-Vinckers (De
lachende aarde). L. v. d. Geest (Toch
wachtte het leven) en J. W. Ooms
(De grote ommekeer). 436 blz
19.50 (tot 1 Juli 1978; daarna zal het
boek 28 90 gaan kosten). Uitg. La
Rivière en Voorhoeve. Zwolle. BIJ
dezelfde uitgeverij verschenen: Acu-
massage van L. Andersen (188 blz
ƒ21.50), Sterrenkunde voor iedereen
(118 blz 16 90) van B Ernst en Ik
worstel en kom boven door K. Norel
(154 blz - 16 90).
De drie dwazen uit het westen, fei
ten, fabels en andere wetenswaar
digheden over harlekijn, nar en
clown, door L. Noordstar. Uitg. Ro-
dopi, Amsterdam. 120 blz 14.-.
wordt de keus onredelijk (en daar
wil Tijmes niet naar toe): óf het is
om reden daarvan dat gemeen
schap een waarde is voor elke enkele
mens. Maar daar kan Tijmes niet
naar toe, want waarden zijn ook
voor hem subjectief. Mijn punt
zou hier zijn: is dat laatste wel waar?
Zijn waarden louter subjectief en
zou je de moraal niet veel beter in de
politiek terug krijgen door te laten
zien hoe redelijk sommige waarden
zijn en hoe onredelijk andere?
Met andere woorden: ik geloof niet
zo erg in die rede van Kant. Zij
begint mij wat te veel bij zichzelf,
misschien moet ik zelfs zeggen: bij
een mensbeeld dat de kern van de
mens te veel afgehaald heeft van
zijn noden en behoeften, en daarom
makkelijk praten heeft. We komen
er niet mee in het eigenlijke leven
terecht met zijn conflicten en belan
gentegenstellingen. Die kun je niet
allemaal bezweren met een beroep
op de wil tot gemeenschap!
Welke gemeenschap?
Dat brengt mij op nog een ander
punt: als de wil tot gemeenschap het
redelijk principe is voor alle poli
tiek, wat is dan nog het bezwaar
tegen Webers droom van de ene
groot-Duitse natie? Dat is toch ook:
wil tot gemeenschap? Gemeen
schap is met andere woorden een
veel te naïef begrip om in de politie
ke werkelijkheid machtsstrijd, zei
Weber van nut te kunnen zijn. Het
gaat in de politiek om belangenge
meenschappen. en dat is heel wat
anders; in elk geval: iets zó gecom
pliceerds dat je met „de wil tot ge
meenschap" niet veel verder komt.
sterker: erg voorzichtig moet zijn!
Welke gemeenschap bedoel je dan?
Ook het nationaal-socialisme deed
een appèl op de wil tot gemeen
schap!
Maar genoeg Ik hoop dat ik heb
laten zien dat niet alleen zoals
Tijmes zegt over politiek met rede
te twisten valt. maar ook over de
manier, waarop ethiek en politiek
aan elkaar gehaakt kunnen worden.
Er is natuurlijk wel meer waarover
je met de auteur nog eens zou willen
doorpraten. Legt hij Kant niet wat
teveel als een doel-ethiek uit (die
handeling is goed die gemeenschap
bevorderend is), een soort ethiek
waaraan Kant een verschrikkelijke
hekel had. En verder: zitten Weber
en Kant niet samen op dezelfde lijn
doordat beiden van de mens als zin-
ADVERTENTIE
magazine
Wat moet men in een rechtsstaat aan met het
verschijnsel terronsme? Hoe komt het dat we
luist nu met allerlei vormen van terreur te
maken krijgen? Wat kan er tegen worden
ondernomen? Wat is in de toekomst te ver
wachten?
Op twee torum-middagen werd onlangs aan de
VU aandacht besteed aan deze (en nog ande
re) vragen Sprekers waren onder anderen.
oud-minister De Gaay Fortman, de polemo
loog H. Tromp, de VARA-ombudsman Van
Minnenen de strafrechtdeskundige Mulder
Wat ze te zeggen hadden is waard te worden
nagelezen, in VU-magazine.
Verder in het maart-nummer onder meer:
De geschiedenis van Ambon, de nota van de regering en de
tegennota van de RMS;
Bijlmerbajes: een vermaning om onze strafrechtspleging te
veranderen;
J. Lanser (CNV) en prof. De Sitter over medezeggenschap in
de onderneming.
VU-magazine, een opinieblad waar studie achter zit!
te verzenden in open enveloppe zonder postzegel aan: VRIJE
UNIVERSITEIT, Antwoordnummer 1771, Amsterdam
Adres:
Woonplaats
geeft zich op als abonnee op het VU-magazine voor de pnis van 20. - per
jaar (elf nummers) Voor betaling wordt uw acceptgirokaart afgewacht
Datum
Handtekening
Nadat de man die „sedert zijn
geboorte blind was" (Johannes 9)
door Jezus genezen is, ontstaan er
allerlei verwarrende toestanden. Hij
ontmoet op zijn weg naar huis,
nemen we maar aan. verschillende
groepen mensen. Allereerst de
buren. Ze zijn nieuwsgierig, want de
mens als buur is nu eenmaal altijd
nieuwsgierig. Hij vertelt zijn verhaal
maar kan hen op de moedgevende
vraag „waar is Hij?" Geen nader
bescheid geven. Dan brengen „zij"
(wie?) hem naar de Farizeeën. Die
zijn op een andere manier
geïnteresseerd. Ze raken verdeeld.
Sommigen hebben hun oordeel
klaar: Jezus is fout. want hij houdt
de sabbat niet. Anderen: ja. maar
hoe kan een zondig mens zoiets
doen? Enfin, z'n ouders moeten er
maar bij komen. De ontmoeting is
niet verheffend. Er is geïntimideerd:
wie Jezus belijdt wordt uit de
synagoge gegooid. Dat maakt de
antwoorden van de ouders uiterst
beperkt. Voor de tweede keer moet
de man nu voor de Farzieeën
verschijnen. Het begint op een
verhoor onder dreiging te lijken Het
einde is dan ook dat hij werkelijk de
synagoge moet verlaten. Maar
midden in dat verhoor staat die
onthullende vraag van de man
„Hierin is toch iets waarover je je
kunt verwonderen, dat jullie niet
weten, waar Hij vandaan komt. maar
Hij heeft toch wel mijn ogen
geopend! „Een advocaat zou het
hem niet verbeterd hebben. Zijn
vraagstelling blijft haken. Ze klinkt
door tot in moderne boeken over
Jezus. Kijk, hoe je ook over Hem
denkt (en dan gaat het altijd over de
vraag „vanwaar Hij komt") niet te
ontkennen is dat Hij ogen geopend
heeft. Laten we het nog algemener
stellen: dat Hij over heel de wereld
en waar ook nog altijd ter discussie
is. ter sprake wordt gebracht en
mensen zich op Hem beroepen. Dat
is toch iets waarover mensen zich
best eens konden verwonderen Zelfs
als een begin van bezinning. Als een
punt van even stilstaan op de weg
die sommigen gaan." van Hem af".
stichter uitgaan? Maar dit soort vra
gen zou op wat schoolse discussies
uitdraaien. Met Tijmes zou ik het
willen houden op de noodzaak van
ethisch genormeerde politiek, al zou
ik dan de ethiek er liever inbrengen
via regels voor het oplossen van
belangenconflicten, dan door mid
del van een beroep op de wil tot
gemeenschap
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Klaaswaal: H G. de
Graaff kand. te Reeuwijk.
Bedankt voor Terheijde aan Zee:
Joh. Kortleve te Driebergen.
GEREF. KERKEN
Aangenomen de benoeming tot staf
lid bij het Instituut voor Evangelisa
tie te Driebergen t b v. gemeenteop
bouw: voor Evangelisatie te Drie
bergen t.b.v. gemeenteopbouw: A. J
Krol te Vijfhuizen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Marknesse-Nagele A J
Minnema, kand. te Kampen.
GEREF. KERKEN (VRIJG. B V.)
Beroepen te Bunschoten-Spaken-
burg: H. van Tongeren te Maassluis.
OUD. GEREF. GEM.
Bedankt voor Rijssen: G Overduin
pred. van de vrije herv. gem. te Wer
kendam.
OUD. GEREF. GEM. IN NED
Beroepen te Doorn en te Vlaardin
gen: de heer A. P. v.d. Meer te
Monster.
Ter Schegget
Van de zijde van de theologisch»
faculteitsraad van de universiteit
van Amsterdam wordt ons medege
deeld, dat dr G. H. ter Schegget ii
tegenstelling tot wat wij gisteren
meldden geenszins de kandidaat
van de faculteit is (in de vacaturt
prof. dr K. Strijd). De benoemings]
commissie heeft de faculteitsraad
geen enkel voorstel met een dergelijj
ke strekking gedaan, reden waaroiü
de raad zich ook op geen enkeli
wijze een oordeel over de eventueh
geschiktheid van dr Ter Schegget
voor deze post heeft gevormd. Wè
heeft de faculteitsraad geprotei
steerd tegen de handelwijze van
commissie TWO met betrekking
de benoemingsprocedure.
ADVERTENTIE
Dezer dagen verschenen
Drs I. N Dekker
MIJN PREEKSTOEL EEN ROLSTOEL
118 blz12.90
Zestien preken waann de auteur voos» en
bemoediging verkondigt aan z-cnzeit en ande
ren Door zgn z«kte de auteur voor nei
senniven en ezen van zip preken op anderen
Prol Or R 0i|lsma
DE DOOP
112 blz. 13.90
Het je ceei n de sere Gemeenre ran Cmsfus
nu De auteur geeh ore mogeti|kneder» van
chnstei'ike doop voor de gemeente ter overwe
ging Om de verdeeidneid op net punt van de
doop te boven te komen Eerder verscheen n
deze sene DE PREEK
Stpke van der Land
WAT BEZIELT ZE 3
132 blz 13.90
In d- cee( knjgt de lezer boeiende nformaie
ove* een aantal crv^ieHke bewegingen zoa s
VOUTH FOR CHRIST Met Jezus n theaters en
koffiebars - JESUS PEOPLE Oe revoki-e ran
bekeerde tvppws - CHILDREN OF GOO Her- i
senspoeiing van Amenkaanse Mozas Gek.
Ore. Catharine J. M Halkef en
0r$ Oaan Buddlngh (redactie)
ALS VROUWEN AAN HET WOORD KOMEN
144 blz I 14.90
Aspecten van de letrvrvstijche theobge Oe
medewerkers van de NCRV-'adOse'e onoe-
oezedce Mei heocen voor deze uigave -iun
gesp-evken en betCwwmngen aangepast en
uitgetveo Doe) van de ser* was de nvoducie I
van Fem.n.stisehe Theologe t»i aan groter pu
ts** Uitgegeven n samenwerking o>e' oe
NCRV
Venn#!)** r de Coe»"andei
KOK KAMPtT