Robert Palmer: half zoveel plezier Relatie'78 Voorjaarsieurs trijdlustige nieiwelingen idammen Aardige polemiek uit schaakgeschiedenis J e Hl 3 H W HL Wèehenipnzzel 9 E 9 .AS AA Ammmm |AB Bi "bi mm BINNENLAND" TROUW/KWARTET PS 25 - RH 29 Van de zomer komt Robert Palmer (eens zanger bij de groep Vinegar Joe, later op de solotoer als wat stijl en aan pak betreft het jongere broer tje van Little Feat) weer terug uit Amerika, na een driejarig redelijk succesvol verblijf al daar. Zijn visitekaartje stuur de meneer onlangs alvast vooruit en dat ligt nu onde de ietwat misleidende tiU „Double Fun" (Island 258* "XOT) op de snijtafel bij e afdeling popmuziek van d^e krant. „Double Fun", ofwel: pret/oor twee, is Palmers vierde werksik in successie. Eerder verschener'eeds „Sneaking Sally Through te Al ley", „Pressure Drop" en.Some People Can Do What The Like". Daarvan leek het debuut ..Snea king" etc. dus, een grote Plofte in te houden. Palmer presteerde zich daarop althans aljeen zeer geölied zingend jongme* niet een goede neus voor swinge^e muziek („funk"- en „reggae"actige patro nen) en een helder ei precies in strumentaal geluid. NS enig scha ven aan de composita en het zou allemaal dik In ord komen met onze jonge heid. Juist deze laatste vorwaarde ech ter, werd op cfe beie volgende pla ten niet najekoien. Palmer be perkte zich üt e* verdere perfec tionering vfl zi* „sound", zodat men, hoewf er*p die manier na tuurlijk hetnodge te genieten viel. in laatste istartie toch steeds met een onb*redgd gevoel bleef zitten. Z<is nu ook Roberts jongste elpee pecies de helft van het plezier, dat i titel suggereert. Er wordt weer eer gedegen gemusiceerd, af en ce bijna op het gelikte af (oppas sen Robbie!): vloeiend schuiven al lerlei instrumentale „lagen" en rit mische patronen ineen tot een meestentijds uiterst kokend geheel van wederom voornamelijk „funk"- en „reggae"gekleurde signatuur. Prachtig, prachtig. Met de schrijve rij blijft het echter sukkelen gebla zen. Er zijn een paar goede aanzet ten op de eerste plaatkant („Best Of Both Worlds", „Come Over"),' die laten horen hoe mooi het alle maal kan zijn als ook de „song"- schrijfpen naar behoren geslepen is. maar daarna zakt het melodi sche gedeelte in elkaar en houden we „slechts" de vaardige zanger en instrumentator over. Helemaal niets Dat is echter nog altijd ruim vol doende voor een eerste plaats in de afdeling Heren Vocaal van deze week, die voorts bezet wordt door Jim Capaldi met „The Contender" (Polydor 2383 490) en „All This And Heaven Too" (Asylum AS 53072 Stereo) door de uit het Linda Ron- stadt syndicaat bekende multi-in strumentalist Andrew Gold. Want deze mannen bakken er werkelijk helemaal niets van. Nu was Gold altijd al een zeurpiet, dus is de produktie van een zeer misse portie gladde romantiek in dit geval niet verbazingwekkend en/of onver wacht. Van Capaldi echter mocht beter worden verwacht, dit op grond van zijn bijdrage aan de vroegere, kwaliteitrijke formatie Traffic. Jim lijkt die tijd te zijn vergeten. „The Contender" bevat althans een mengsel van mierzoete ballades en rommelig uitgevoerde, voortdurend tegen de toon aange- zongen „disco"rotzooi, dat je het schaamrood naar de kaken jaagt. Een mens kan diep zinken, dat blijkt maar weer. Neen, dan valt er meer te beleven aan het „alternatieve" front. Zo bij voorbeeld met betrekking tot de elpee „It's More Fun To Compete" (Universe LS4) uit de koker van de Arnhemse „punk"groep Speed- twins. Rauw, opgewekt, simpel en doeltreffend: mede door deze jon gelui blijft het plezier in de popmu ziek behouden en dat gebeurt hier bovendien onder gelijktijdige ver werping van de in „punk"kringen wel gehanteerde theorie, dat alles zo slecht mogelijk moet klinken. Een prima clubje, die Speedtwins. Eenvoud Eenvoud ook kenmerkt de eerste soloplaat, „Jesus Of Cool" (Radar RAD 1), van Nick Lowe, een van de grote mannen van de Britse pop- „scène" van het moment. Ooit lid van zulke aardige groepen als Brinsley Schwaiz en Dave Ed munds' Rockpile, is Lowe als „pro ducer" voor een niet gering deel- verantwoordelijk voor het huidige succes van attracties als Elvis Cos- tello, Graham Parker The Ru mour en Dr Feelgood. Misschien moet Lowe zich toch maar daarbij houden. „Jesus Of Cool" mag dan inderdaad in ruime mate genoem de eenvoud als kenmerk van het ware vertonen, Lowe kan zijn plaat toch niet voldoende spanning en compositorische consistentie mee geven om zijn verdiende faam als man achter de schermen ook voor het voetlicht waar te maken. Een deel van het probleem (de span ning) lijkt intussen oplosbaar, als Lowe zou besluiten zijn volgende werkstuk niet meer volgens het kluizenaarsprocédé (alles zelf doen) maar gewoon met een stel gezellige mensen in elkaar te zetten. 'Drop-out' Ter afsluiting van de „alternatie ve" beweging vervolgens aandacht voor een van haar eerste „drop outs": de hoogblonde Cherie Currie en „Beauty's Only Skin Dep" (Mer cury 6338 867. Een nogal cynische, vermoedelijk door co„producer" en notoire „weirdo" (mafkees) Kim Fowley bedachte titel voor het so lo-debuut van een jongedame, die inderdaad niet veel meer te bieden heeft dan een wat vulgair soort schoonheid. Cherie fungeerde ooit als zangeres in de meidenrockgroep The Runa ways, een ambiance waarin haar beperkte vocale kwaliteiten niet di rect kwaad konden, ja zelfs het geheel een niet onaardig „aanzien" bezorgden. Blondje wenste zich echter aan het al te tijdelijke van de popmuziek te onttrekken en plande een heuse solo-carrière, waarin het opnemen van (ook) wat .serieuzer materiaal de aandacht van een breder en minder grillig publiek zou moeten verzekeren. Het eerste resultaat van deze voor nemens demonstreert echter hun karakter als één groot en tragisch misverstand. Cherie kan een rede lijke „rocker" uit haar keel persen, maar haar kille geluid en uiterst gebrekkige zangtechniek lenen zich in geen honderd jaar voor het genre, waarin niet de gitaren, maar dozijnen „gelijkgeschakelde" strij kers het beeld bepalen. Het resul taat is dan ook meer dan lachwek kend, als het allemaal niet zo zielig was. Tja, Walter Rossi dan maar met zijn gelijknamig debuut (Aquarius 5N 064N-60269) en de eerste plaat van de min of meer Friese Shakey Sam Blues Band (Philips Stereo 6416 117). Daar krijgt men tenmin ste gewoon (veel) gitaar voor zijn geld. waarbij Sam (alias Simon Vlietstra) een „blues"interpretatie aan de dag legt, die op weldadige wijze herinnert aan de beste tijden van de bijna-streekgenoten Cuby The Blizzards (nu als Harry Mus- kee Band zonder Harry Muskee voor de zoveelste maal op zoek naar een muzikale identiteit). „Eco nomisch" gitaarwerk, een pittig mondharmonicaatje op zijn tijd, klaterend toetsenwerk, een solide ritmesectie, kortom: Sam is dik in orde. Waarna we de tent sluiten met een vermelding van nieuwe elpees van The Intergalactic Touring Band (idem), Happy The Man (idem), Gordon Giltrap („Perilous Jour ney"), Renaissance („Novella") en The Hollies („A Crazy Steal"). Tot over twee weken. Jim Capaldi er anderhalve week is het weer zc ir in Zevenaar. Evenals vorig jaar irdt daar het Nederlands kampi- inschap dammen georganiseerd, lit jaar zal de sfeer wellicht wat linder gemoedelijk zijn dan voor- ande jaren gezien de extra grote slangen, die nu op het spel staan, h ben ik van mening, dat het ook weer geweldig spannend gaat rorden met als de grootste favorie- en de twee Groninger studenten lans Jansen en Jannes van der Wal. 'an der Wal is als profdammer wel an zijn stand verplicht bij de eerste rie te eindigen. In ieder geval acht i zijn kansen erg hoog in de komen- e titelstrijd, zeker op een plaats bij e eerste drie, die recht geeft or eelname aan de wereldkampioen chappen van dit jaar, die in hf dyllische dorpje Arco in de Dol lieten (Italië) worden verspeet- oor het zover is zullen Jansen, \ri Ier Wal, Van Aalten, Visser, Bai- annet. Van der Borst, Boom, 'e loer, Scholma, Van Tilburg. *n larten en last but not least uw e«n edacteur uit moeten maken w in merkelijkheid Italiaans zullen ioe- en leren voor oktober, lis ik de rij bekijk, dringt de rrfüng lich bij me op, dat er geen uitg»pro- cen favoriet tussen de deelrfners :it. Ik tel wel acht kandidate voor le eerste drie plaatsen, mar ook liet gedachten kunnen beporlijk oet in het eten gooien. Nu «et ik, lat u nieuwsgierig bent nar die cht namen, maar ik kan eiwil uw lieuwsgierigheid niet beledigen, let als iedere insider heb i er twee [enoemd en de rest zal tet maar inderling moeten regelenZelf heb Ik na het Suikertoernooi gen enkele lartij meer gespeeld, zoat diege- len, die in het begin tege mij loten misschien kunr\pn profieren van ;en gebrek aan wedstridritme. In iedefeval geef ik jullie hierbij de tip hetaaar eens flink te proberen, joivns! Hi een partij ter illustrering van de lyjht van twee van de nieuwko- rr'S- \t: Van Harten 7art: Boom 31-26 18-23 2. 36-31 12-18 3. 41-36 7-12 46-41 1-7-7 5. 31-27 19-24. Meestal iest men voor 20-24. Maar de tekst- et is beslist niet minder goed speel- oaar. 6. 33-28 24-29 7. 28x19 14x23 8. 37-31 10- 14 9. 27-21 16x27 10. 32x21 13-1911. 21-16 8-13. De zwarte opbouw kan mij aller minst bekoren. Veel directer en eco nomischer is 9-13 en 4-9. 12. 31-27 17-22 13. 36-31 20-25 14. 41-36 11-17 15. 42-37 5-10 16. 47-42 6-11 17. 27- 21 15-20 18. 37-32 10-15 19.32-27 20-24 20. 39-33 14-20 21. 44-39 9-14 22. 49-44 (lie diagram 1). Hoewei ik ai vermeldde, dat de zwar te opbouw mij niet imponeerde, ziet het er allemaal toch nog niet zo slecht uit. Het tempo zit goed voor zwart. Na een zet als 4-10 of 2-8, staat hij zonder meer goed aangezien wit wel gedwongen is tot directe verkla ring met 34-30. In de partij verzuimt Boom dit en dat gaat al snel proble men opleveren. j 2 24-9 23. 42-37 3-8 24. 37-32 22-28 (nu gedwongen). 25. 33x22 17x37 26. 31x42 11-17 27. 38-32 18-22 28. 27X18 13x22 29. 32-27 22x31 30. 36x27 31x27 17- 22 31. 27x18 8-13 32. 43-38 13x22 33. 39- 33. Nu is deze omknelling gezien zwarts krachteloze korte vleugel, die niet meer tot acties als 22-28 in staat is, dodelijk. 339-13 34. 44-39 2-8 35. 48-43 22-27 36. 21x32 23-28 37 33x22 en zwart geeft op. Hij beschikt namelijk over geen 0 I» lt» 9 O 0 9 9 Q 0 3l O 9 9 0 DIAGRAM 1 - 1 9 9 0 0 9 0 DIAGRAM 2 enkel bruikbaf tempo. Een boeien de partij tussn twee nieuwkomers, waarin beideigetuigen van een fikse portie strijdiet en damkennis. (Zie diagram 2) In de diagraistand nog een juweel tje van de Winkunst en dan ook nog wel uitgevord in een partij (tussen Mansjien e Kulikauskas). Wit wint hier door 135-30 21x23, 2. 33-29 24x42 3. 30-24 1940 4. 43-38 42x33 5. 39x6! Bedankt jans! FRANK DROST Op het moment dat ik deze rubriek schrijf, zijn de zetten van de eerste partijen uit het zeer zware groot- ipeestertoernooi in Joegoslavië, waaraan ook de wereldkampioen Karpof meedoet, nog niet tot ons land doorgedrongen. Een goede ge legenheid om even in het verleden te duiken. Het schaakspel heeft een lange ge schiedenis met een eigen literatuur, die de laatste honderd jaar omvang rijke afmetingen heeft aangenomen. Alleen al de Koninklijke Bibliot heek in Den Haag herbergt zo'n klei ne honderdduizend schaaktitels en is daarmee op dit gebied de tweede bibliotheek in de wereld. Een teken dat de schaakliteratuur tot een vol wassen cultuur is uitgegroeid, is naar mijn mening af te lezen aan het groot aantal polemieken, dat de schakers niet alleen op het bord, maar ook in woord en geschrift heb ben gevoerd. Elke cultuur die de geestelijke confrontatie uit de weg gaat is uiteindelijk ten dode opge schreven en vanuit dit oogpunt ge zien moet het schaakspel ondanks de opkomst van de computer nog een grote toekomst tegemoet gaan. Een van de aardigste polemieken uit de schaakgeschiedenis was die tus sen dr. Siegbert Tarrasch, één van de grondleggers, en de Oostenrijkse schaakmeester Marco. Hun woor denwisseling begon rond 1890 en heeft bijna veertig jaar geduurd. Voor wie de moeite neemt om de polemieken nog eens op "te zoeken, valt er veel te smullen. Vooral de stijl van Tarrasch, qua arrogantie nauwelijks te overtreffen, is aanlei ding tot groot vermaak, als men er de kanttekeningen van zijn tijdge noten naast legt. Zowel Lasker als Nimzowitsch had geen al te hoge dunk van Tarrasch, die zij beschoQwden als een school- SCHAKEN meester en een dogmaticus. De meeste kritiek op al zijn poeha kreeg Tarrasch echter te verduren van Marco. Die Oostenrijker was hoofdredacteur van het beroemde Wiener Schachzeitung en in die functie volgde hij de escapades van Tarrasch op de voet. Als Tarrasch weer eens een analyse had gepubli ceerd, waarin hij haarfijn uitlegde hoe schitterend hij weer had gewon nen, kwam Marco steevast met een stuk waarin hij allerlei gaten in de analyse van Tarrasch aanwees. Op zijn beurt haalde Tarrasch dan de schouders op en zei verwijzend naar Marco's lichamelijkeomvang: „Man hat Grossmeister und Dickmeister". Er is hier te weinig ruimte om de polemiek op de voet te volgen, maar ik wil met u teruggaan naar het begin ervan: Hastings 1895. Dit toer nooi werd verslagen door de eerste Nederlandse schaakjournalist Nor man van Lennep. In het Tijdschrift van de Nederlandschen Schaak bond schrijft hij over de partij Mar- co-Tarrasch uit de tweede ronde: „De merkwaardigste en allerslecht ste partij van den dag was echter die tussen Marco en Tarrasch. De eerst genoemde opende Spaansch en de doctor raakte langzamerhand in een allesbehalve verkwikkelijke stel ling. Marco scheen echter den titel „grosser Verlüstmeister" dien hij zichzelf had gegeven, niet maar zo klakkeloos te willen onteren en deed zijn best, zijn goed spel van zoëven door zwakke zetten ongedaan te make. Dit gelukte hem zó wel, dat Tarrasch op een gegeven moment een beslissenden aanval kon inlei-, den, dit echter naliet. Marco liet zich echter niet door deze eerste misluk king van zijn plan ontmoedigen. Hij waagde een tweede poging, om zijn tegenpartij te doen winnen en dit maal werd Tarrasch plotseling zoo wild, dat hij een totaal ongemoti veerd loperoffer maakte, met zijn volgende zet mat dreigend. Tar rasch had reeds op zijn notatiepa pier het woord „aufgegeben" als laatste zet van zijn tegenstander ge schreven en men kan zich voorstel len, dat hij ais door den donder getroffen scheen, toen Marco door een eenvoudig bespottelijk voor de hand liggend zetje de gansche mat- combinatie weerlegde. Het gansche verdere verloop der partij te schet sen ware ondienstig en de mededee- ling moge hier volstaan, dat Marco er met een ongelooflijke krachtin spanning nog in mocht slagen, de partij tot een voor Tarrasch gunstig resultaat te leiden". Ik heb de partij, die de aanleiding werd tot een Jarenlange polemiek, ondanks de afschuw die Van Lennep erover uitspreekt, nog maar eens opgezocht. Wit: Marco Zwart: Tarrasch 1. e2-e4 e7-c5 (Tegen 1. e4 was alleen 1. e5 correct, vond Tarrasch) 2. Pgl-f3 Pb8-c6 3. Lfl-b5 a7-a6 4. Lb5-a4 Pg8-f6 5. 0-0 d7-d6 6. La4xc6 b7xc6 7. d2-d4 Pf6-d7 8. d4xe5 d6xe5 9. Lcl-g5 f716 10. Lg5-e3 Lf8-d6 11. Ddl-d3 Ta8- b8 12. Pbl-d2 Pd7-b6 13. c2-c4 Dd8-«7 14. Dd3-c2! (Zwart staat al niet goed meer. De volgende zet zal hij met weinig plezier hebben gedaan) 14. c6-c5 15. b2-b4! Pb6«l7 (15. b4x 16. c5) 16. b4-b5 0-0 17. a2-a4 Lc8- b7 18. a4-a5 (6-f5 19. e4x(5 e5-c4! 20. Pf3-g5 Tf8xf5 21. Pd2xe4 Lb7xe4 22. Pg5xe4 Ld6xh2? (In plaats van 22 Le5 „maakt Tarrasch een totaal on gemotiveerd loperoffer") 23. Kelxh2 (ab^b De7-H4t 24. KH2-gl Tf5-h5 (Zie dia gram I) Hier moet Tarrasch „aufgegeben" hebben opgeschreven. Inderdaad een zeer aanvechtbare handeling. Maar het gaat helemaal niet mat!) 25. f2-f3 (Inderdaad „bespottelijk voor de handliggend".) 25.Tb8-f8 26. Le3-g5? (Hij dacht zeker aan 23. Tg5x 24. Pg5x Dg5x) 26Dh4- h2t! 27. Kgl f2 Pd7-e5 (dreigt plotse ling Pg4t) 28. Kf2-c3 Th5xg5 29. Pe4xg5 Dh2-f4t 30. Ke3-e2 (30 Kf2 was altijd nog beter) 30. Df4xg5 31. Tf 1-12 Pc5xf3! 32. g2x(3 Dg5-c5t 33. Dc2-e4 Dc5xal 34. Dc4-e6t Kg8-h8 35. De6-e7 Tf8-b8 36. Tf2-g2 Tb8-g8 37. Tg2-g5? (Eenvoudig slaan op a6 en de strijd was nog open) 37. Dal- «2t 38. Ke2-c3 Da2xc4 39. b5xa6 Dr4- d4t 40. Ke3-e2 Tg8-b8 41. Ke2-fl Tb8- blt (Hier annonceerde Tarrasch luidkeels mat in vijf) 42. Kfl-g2 Tbi- glt 43. Kg2-b3 Tgl-hlt 44. Kh3-g3 Dd4-h4t 45. Kg3-g2 Dh4-h2t, aufge geben. MAX PAM Horizontal. 1. anijsdrank (gew.), 5. grondseft, 9. proef, 15. rivier in Azië, l'geestdrift, 18. riviertje op- Sumab. 19. inhoudsmaat, 21. ket- tingrafJe in een uurwerk, 22. meis- jesnafi. 23. eminent (afk.), 24. unieté6. maanstand, 27. insekt, 29. hinden 31. lang en smal, 32. vreem de n«t. 34. opstootje, 35. zwakke, 37. rijdperk, 39. lange gedachte uitWl. 41. onmeetbaar, getal 42. plais in Gelderland, 43. steensoort, 45. laats in Gelderland, 46. lof, 47. mvéknoot, 48. buigen, 50. houten kliper, 52. huisdier, 53. een zekere, 55ennisterm, 56. vuil, 57. stap, 60. siuine strook, 61. pers. voor- rimw. 62. romeins keizer, 64. jieik. element, 65. eind, 66. jon- nsnaam, 68. buisvormig voorwerp, i. hoepel, 72. oorlogsgod. 74. tuin- amer, 75. boek met kaarten, 76. angstuk, 77. vrucht. Verticaal. 1. edelknaap (meerv.), 2. vorstelijke titel, 3. pret, 4. gekheid, 6. water in Friesland, 7. priem 8. lange nekharen van dieren, 10. onder an deren (afk.), 11. machine. 12. rivier in Rusland, 13. tooi. 15. cirkelvormig, 17. deel van de hals, 20. inwendig orgaan, 25. belust. 27. tijding, 28. deel van een trap, 30. hogepriester te Silo, 31. uitruster van schepen, 32. regel, 33. voegwoord, 35. kraan, 36. deel van de voet, 37. tijdperk, 38. alvorens, 40. hard lopen, 41. gein, 44. vordering, 46. gast, 48. Europeaan, 49. lof, 51. spil van een wiel, 52. soort hond. 54. lusthof, 56. spaans paard, 57. kleur, 58. godin van de tweed racht, 59. verhindering 60. meisjes-, naam, 61. godin van de aarde, 63. niet gesloten, 64. bamboestaketsel, 67. voorzetsel, 69. voor, 71. familie lid. 73. muzieknoot. Oplossing per briefkaart t/m woens dag a.s. zenden naar Trouw/Kwartet, Postbus 859 Amsterdam. Links boven vermelden: Weekendpuzzel. Oplossing vorige puzzel Hor. 1. nu, 3. port, 7. meer, 10. erg, 12. mortier, 15. egel, 17. sar, 18. Ta. 19. ert, 20. set, 22. mes, 23. ent, 24. de, 26. koker, 28. st. 29. moed, 31. reden, 33. ra, 34. mat, 36. Ee, 37. eland, 40. last, 42. id. 43. ander, 45. ka. 46. ore, 47. bas, 48. nap, 50. ido, 51. in, 53. aar. 55. Kent. 57. voldaan, 60. rio, 61. Lena, 62. rial, 63. eL Vert. 1. nee, 2. urgent, 4. om, 5. ros, 6. tras, 7. mi, 8. eek, 9. er, 11. Gert, 13. trek, 14. pas, 16. Lt. 18. tere, 21. tor, 22. mede, 23. Este, 24. do, 25. Eem, 27. keet, 29. mand, 30. dal, 32. node, 33. rans, 35. tak, 38. laan, 39. den. 41. sa. 42. ironie, 44. raad, 46. Oder 47. bik, 49. paar, 50. ik. 52. pon, 54. Rai, 56. tol. 57. V.E. 58. la. 59. na. Prijswinnaars: .De heer J. J. A. Harbrink Nuraan, Kon. Lodewijklaan 200, Apeldoorn mevrouw J. Couman-Parlevliet, Rou- aansekaai 41, Middelburg, mevrouw M. Bol-van Tol, Marijkesingel 17, Ba- rendrecht Deze week zijn er zes Surinaamse permanente zegels verschenen. Ze zijn gewijd aan klederdrachten en tonen: een Javaan, een bosneger, een Chinees, een creool, een indiaan en een hindoestaan. Prijs in Sur. ert ƒ3.00. Het vorig jaar is ook een zestal Surinaamse zegels met kle derdrachten in omloop gekomen. Wederom ontving ik de volgende emissie van België te laat voor tijdi ge publicatie. Op 20 februari ver scheen daar een reeks van drie ze gels, met toeslag voor filantropische doeleinden. Een zegel met een meis jeskopje vraagt aandacht voor het verwaarloosde kind; dan een waar op het opnemen van de bloeddruk te zien is. wegens de wereldmaand ter bestrijding van verhoogde bloed druk in april a.s.; op de derde zegel is het „De Mick"-sanatorium te Bras- schaat afgebeeld, dat 50 jaar be staat; in Brussel wordt in september a.s. de 24e wereldconferentie over tuberculose gehouden. Van Frankrijk meld ik u drie bijzon dere zegels. Een portretzegel van de katholieke auteur Georges Berna- nos (1888-1948) behoort tot de serie „beroemde Rgrsonen"; een toeristi sche zegel van fr. 1.25 vertoont de massieve abdijkerk van Aubazine (Corrèze), alwaar in de 12e eeuw de stichter St Etienne van Obazine werd begraven; de derde zegel is gewijd aan de bevordering van de filatelie onder de jeugd; daartoe wordt dit jaar in Nlort (Poitou) de nationale jeugdpostzegeltentoon- stelling „Juvexniort 78" gehouden. De door mij in de vorige rubriek aangekondigde zegel ter ere van Leon Tolstoi is om onbekende rede nen verzet naar 18 april a.s Ook Wenen heeft eindelijk na vele moeilijkheden het eerste traject van 3 km van zijn U-bahn gereed; het loopt van Karlsplatz naar Reu- mannplatz. Een mooie Oostenrijkse zegel met een splinternieuw trein stel viert de indienststelling. Een tweede zegel verschijnt ter gelegen heid van de wereldkampioenschap pen Biathlon, die thans in Tirol wor den gespeeld; deze sport is een com binatie van skilanglauf en geweer- schieten (bi-dubbel en athlon strijd). Ze werd voor het eerst in 1960 tot de Olympische Winterspelen toe gelaten. Woensdag 2 maart jl. kwam in Enge land een serie van vier zegels in omloop, met afbeeldingen van de meest bekende Britse kastelen; op de zegel van 9 p. de White Tower, het centrale gebouw van de Londense Tower, die nu 900 jaar oud is en die nauw verbonden is met het wel en wee van vele Britse koningen en koninginnen; ook de kostbare kroonjuwelen worden in de Tower bewaard; dan op de zegel van 10'/. p Holyroodhouse in Scotland uit de 16e eeuw; het kasteel Caernarfon in Wales waar al in de 13e eeuw de lijn van de prinsen van Wales begon, figureert op de zegel van 11 p; die van 13 p geeft een beeld van de hoofdingang van Hampton Court, dat dateert uit de 16e eeuw en waar vijf van de zes vrouwen van Hendrik VIII verbleven. Van deze vier zegels verscheen tegelijkertijd een blokje met dezelfde afbeeldingen; het is het eerste blokje dat de Engelse posterijen ooit uitgegeven hebben; 10 p van de prijs van 537. p is be stemd voor financiering van een in ternationale postzegeltentoonstel- v ling die in 1980 in Londen gehouden gaat worden; als randschrift wordt deze tentoonstelling reeds op het velletje aangekondigd. J. J. M. KI OGEN ZONDAG MAANDAG DINSDAG I WOENSDAG I DONDERDAG tUftlKl ®zo 5 t/m do 9 maart/beatrixgebouw s oruiksgoederen openingstijden: zo 5 maart 10-18 UTRECHT overige dagen ma 6 t/m do 9 maad/beatrixgebouw-parterre beurs voor relatiegeschenken, reklame- en toegiftartikelen, premiums openingstijden: dagelijks van 9-tB uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 29