Hans Küng: net een gemiddelde dominee ICCO werkt meer aan de 'onderkant' Dr Elderenbosch over feestvieren Uit brieven van lezers Avondmaal per televisie Strijd tegen racisme in kinderboeken hun zorg? 5850 Gereformeerde steun aan De Hezenberg Beraad over einde viering Merenwijk VANDAAG Voorbijgan VRUDAG 24 FEBRUARI 1978 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Kiel Deze week belde mij een lezer op met de vraag, of ik hem kon helpen aan de tekst van de uitspraak, die de gereformeerde synode heeft gedaan over de opvattingen van de Amsterdamse studentendominee dr Herman Wiersinga Onze abonnee deelde me ook mee. waaróm hij daarnaar vroeg Hij was hervormd, „gewoon hervormd, zo n beetje in het midden", lichtte hij zorgvuldig toe en hij was onlangs de veelbesproken dominee Wiersinga eens gaan horen. Eninformeerde ik belangstellend, want ik leef altijd sterk mee met andermans geestelijk wel en wee. Nou meneer, als dat alles is!, antwoordde hij en het klonk alsof hij naar een verboden attractie was geweest, die hem achteraf bar tegenviel. Hoe zo?, wilde ik weten. Hierna kwam een relaas, waaruit ik begreep dat de man vol verwachting ter kerke was getogen, doch toen een gewone zelfs nogal degelijke preek had beluisterd, waaraan in ketters opzicht niets opwindends te beleven was geweest Vandaar dat hij nu wel eens dat synodale stuk wou zien. Ik legde uit dat er niet zozeer bezwaren leefden tegen het kanselwerk van dominee Wiersinga als wel tegen zijn proefschrift over het leerstuk der verzoening Hoe dan ook. ik zorgde dat deze hervormde broeder onder ogen kreeg hetgeen de gereformeerde synode op dit punt bedisseld heeft. Ik vroeg me af, wat mijn opbeller eigenlijk gedacht had te zullen meemaken bij dominee Wiersinga. Dat deze aan de lopende band luidkeelse ketterijen de kerk zou inslingeren0 Ik was geneigd, hoofdschuddend vast te stellen, welk een vreemd verwachtingspatroon sommige kerkmensen er blijkbaar op na houden, doch ik bedacht bijtijds dat ik zelf geen haar beter ben. Laatst kroop ik enigszins opgewonden voor de televisie, want er kwam een uitzending met de omstreden katholieke theoloog Hans Küng (een roomse pendant van Wiersinga. zou je kunnen zeggen) en nu zou ik dus zelf ervaren hoe deze hooggeleerde heer de officiële leer van de kerk zou vertrappen. Küng was in ons land ter gelegenheid van het jubileum der Tilburgse theologische faculteit. Eerst kregen we een fragment van zijn rede over het Godsgeloof. Ik luisterde natuurlijk zeer scherp, maar hoe ik mijn best ook deed, ik kon geen opzienbarende ketterij noteren. Welbeschouwd had Küng dit betoog best kunnen houden in een themadienst van elke denominatie die het niet in uitersten zoekt. Ik liet echter het hoofd niet hangen, er zou nog een gesprek komen van Küng met het jonge volkje en stellig zou hij zich in zijn contact met deze aanstaande theologen, die er volledig maatschappij-kritisch uitzagen, ten volle geven. Dit werd, wat je noemt, een afknapper. Hetgeen Hans Küng ten beste gaf leek als twee druppels water op de bijdrage, die een gemiddelde dominee levert aan een synodale discussie, wanneer er een rapport van de hervormde raad voor overheid en samenleving op tafel ligt. We weten hoe dit toegaat. De eerwaarde spreker wil enerzijds graag toegeven, dat zus maar we mogen anderzijds niet vergeten, dat zoWe moeten goed begrijpen dat hij alle begrip heeft, maar intussen dekt hij alles lekker toe. zodat wij onbekommerd onze levensweg kunnen vervolgen. Welnu, aldus ook de heer Küng tegen de jongelieden, die startklaar zaten om radicale uitspraken te noteren. Hans Küng zette uiteen dat het kapitalisme stellig niet deugt, maar dat ook het socialisme niet alles is enfin, daar ging 't vertrouwde verhaal weer heen. Ik vind dat best, ik ben zelf ook niet zo iemand die terstond de barricaden opvliegt, maar waarom dan al die drukte om deze man? Waarom krijgen kardinaal Alfrink en bisschop Bluyssen van supporters van mgr Gijsen op hun kop omdat ze Hans Küng beleefd een handje gegeven zouden hebben? En waarom is het Westduitse episcopaat aldoor in een knorrige correspondentie met professor Küng gewikkeld? Ik kom thans tot mijn toepassing: Hans Küng ketters vallen in de praktijk best mee (of, van een bepaalde kant bekeken, tégen). De eventuele narigheid schuilt slechts in door hen geschreven boeken en die worden alleen maar door een tobberige bovenlaag gelezen en gewogen. We kunnen rustig voorwaarts (iets wat velen in de kerk als zeer verkieslijk voorkomt). Aan het adres van de gereformeerde kerk te Leiden, die weldra dr Wiersinga als héér studentenpredikant hoopt te begroeten, zeg ik ter voorkoming van eventueel misverstand nog. dat met het bovenstaande niét gezegd is dat Herman Wiersinga een gemiddelde dominee is. LONDEN De Britse televisiemaatschappij Southers Television, een particu liere maatschappij, overweegt per televisie avondmaal te vieren, waarbij de toeschouwers uitgenodigd zullen worden aan de viering mee te doen. Experi menten van deze aard zijn in Duitsland en Frankrijk op kerkelijke weerstand gestuit, maar in Engeland heeft de anglicaanse kerk de mogelijkheid tot „bediening van het avondmaal in bijzondere omstandigheden". Het is de bedoeling dat de toeschouwer uit de eigen keuken brood en wijn te voorschijn haalt, waarbij de geestelijke via de televisie de consecratie volbrengt. UTRECHT De Stichting Oecumenische Hulp in Utrecht zal steun geven aan een initiatief van het programma van de wereldraad van kerken ter bestrijding van de rassenwaan (PCR) om racistische elementen in kinderlectuur en schoolboeken aan het licht te brengen. Het PCR houdt over dit veel voorkomend verschijnsel een conferentie in oktober van dit jaar. Volgens de stichting oecumenische hulp (SOH) kan rassenwaan onder volwassenen reeds op zeer jeugdige leeftijd gevormd worden. De menin gen en vooroordelen van ouders en opvoeders dragen bij aan racistische houding op latere leeftijd. Deze ras senwaan kan in laatste Instantie lei den tot jodenvervolging, minachting van mensen met een afwijkende huidskleur en vervolging van men sen met een ander leefpatroon, zoals zigeuners. Kinder- en schoolboeken vormen een niet te onderschatten element in het totale vormingsproces van jon geren en het PCR werkt dan ook reeds enkele jaren met opvoeders en pedagogen samen in het onderken nen van racistische elementen in kinderlectuur en schoolboeken. Kin deren moeten mensen leren zien als mensen en niet in de eerste plaats als blanken, zwarten, Indianen etc. Tij dens de conferentie van oktober zal De.'e 'uD'ieii .s uitsluitend bestemd v<xx korte reacties op m deze krant ge'ezen Berichten artikelen en commentaren en met voor gedichten open brieven, oproepen ot reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te wordeni De mzendmgen voor deze rubriek dienen zo beknopt mogeii|k te zi|n De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Het is ons helaas niet mogeii|k over elk geval van bekortmg ot meipiaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Brieven adresseren aan Secretans hoofdredactie Trouw. Postbus. 859. Amsterdam B.| pub'-catie worden naam en woonplaats van de verrold Slap Nu Ethiopië (sinds kort communis tisch) en Somalië (sinds kort pro- Westers) elkaar bestrijden, steunen de communistische landen Ethio pië. maar de Westerse landen, in het bijzonder Amerika. verklaren steeds, dat ze aan geen van beide landen wapens zuilen leveren. Ter wijl Rusland duidelijk partij kiest, blijft het Westen neutraal. De gevol gen van deze houding zijn. a) Rus land krijgt vastere voet in Afrika. b> het Westen mist de kans om een anti-Westers regime te wippen, c) steun zoeken bij het Westen door Afrikaanse landen loont beslist niet Jammer, dat het Westen door zijn passiviteit zijn eigen glazen ingooit H. I. Ambacht P. Kon Soweto De leraren voeren een actie voor hun stakende collega's in Soweto. Die actie loopt al maanden. Doel: Iedere leraar staat één dag loon af Begin februari was de stand: 18.282,17. Ontroerd, met een brok in m'n keel. nam lk van dat prachtige resultaat kennis Wat een royale, solidaire mensen zijn leraren toch! Dat is. eh ongeveer éen gulden per le raar (Kunt u nagaan wat die men sen verdienen!) Krantenknipper In het leuke stuk van de professio nele krantenknipper Koos van We- ringh heeft deze het over de vouw die tekeningen en foto's verpest. Hij roemt „verschillende" Engelse bla den die geen vouw hebben en zo geen tekeningen en foto's vermin ken. Hij bedoelt zeker de kranten die een tabloid-formaat hebben, wat in Nederland wel een weekend for maat wordt genoemd. Het verbaast mij dat hij de Britse bladen op groot formaat niet roemt om het feit dat zij tekeningen, foto's en artikelen zo plaatsen dat zij boven de vouw eindigen of onder de vouw beginnen. Dit is een layoutverfijning die tot Nederland, waar de kranten zich met hun koppeneuforie graag aan de Angelsaksische opmaak spiege len. niet of nauwelijks doorgedron gen. Mij valt zij elke zondag als ik The Observer, The Sunday Times en Sunday Telegraph (léés die kran ten!) lees weer op. Amsterdam REINOLD KUIPERS Van een onzer redacteuren UTRECHT De Interkerkelijke Coördinatie Commissie Ontwikkelingsprojecten (ICCO), de protestantse medefinancieringsorganisatie voor ontwikkelingswerk heeft vorig jaar duidelijk vorm kunnen geven aan haar plan om zich bij het ontwikkelingswerk meer te richten op groepen aan de basis van de samenleving in de Derde Wereld. Boycot Katwijk D. II DIJKMAN Giro en Zd.-Afrika De PTT wil dus ook klanten in Zuid- Afnka. Blank geld. zogezegd. „Hoe dat land politiek ligt. daar bemoeien we ons niet mee." zegt men. Met andere woorden als je met de duivel zaken kan doen, moet je dat niet laten! Ook de PTT heeft dus geen geweten De AMRO en ABN bleken dat wel i?) te hebben, zij het na heftige protesten van de klanten Wordt het geen tijd nu ons geld dan maar weer van de giro te halen? Weet iemand een fatsoenlijke bank? Veenendaal W. Koster Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Bepaalde Nederlandse bedrijven, overheidsinstanties en Kamers van Koophandel lopen voorop in de col laboratie met de Arabische boycot van Israël (bespreking van het Zwartboek in Trouw 11 febr.). De heer A. Struik noemt daarvan de reden: de Israëlische discriminatie van met name Palestijnse Arabieren (Trouw 17 febr Over die „discrimi natie" in de door de Arabische we reld onderhouden oorlogstoestand tegen Israël zal het CIDI (postbus 11646. Den Haag) hem graag docu menteren. Bij Arabische instanties kan hij informatie aanvragen over de situatie van de joden in hun gebied. Dan zal ook hem blijken waar werkelijk wordt gediscrimi neerd: de situatie van de Palestijnse Arabieren onder Israëlisch bewind is heilig vergeleken met die van de Joden onder Arabisch bewind Zijn er ook Nederlandse bedrijven, over heidsinstanties en Kamers van Koophandel die deze Arabische dis criminatie van Israël en o.a. onze joodse medeburgers aan de kaak stellen0 Middelburg J. J. VAN AARTSEN Katholieke Molukkers naar ons land UTRECHT (Herv. Persbur.) Op uitnodiging van de Nederlandse roomskatholieke kerkprovincie brengen pater P Resubun, vicaris- generaal van het bisdom Amboina, en pater J. van der Made een bezoek van anderhalve maand aan de kerk van Nederland. De bedoeling van het bezoek ls dat de delegatie zich op de hoogte gaat stellen van de positie van de Molukkers in ons land en informatie geeft over de huidige situatie op de Mdlukken. Daartoe zal de delegatie ontmoetingen heb ben met r.k. Molukkers die in ons land verblijven. Van de Molukkers die ln Nederland wonen is ongeveer zes procent rooms-kathollek. Vanuit deze groep ls onlangs ook een delegatie van zeven man naar de Molukken ver trokken voor een bezoek van ruim een maand. Het ICCO heeft in 1976 voor ruim 56 miljoen gulden aan steun ln de Der de Wereld verstrekt. Dit blijkt onder meer uit het programmeringsboek 1978, dat zojuist is verschenen. Voor dit jaar heeft het ICCO zestig voor stellen voor projecten uitgewerkt Door de sterkere nadruk op hulp aan de basis van de samenleving heeft zich in de afgelopen jaren een be langrijke verschuiving van de pro jecten voorgedaan. Van de zestig projectvoorstellen hebben er 33 be trekking op ontwikkelingswerk van de gemeenschap. Onder gemeenschapsontwikkeling vallen zowel werk ln slumbs in Ma dras, projecten voor indianen in La tijns Amerika, waterputten in Noord-Oost Brazilië als de training van leiders voor het platteland in Togo. Naast de zestig grote projecten en programma's heeft het ICCO tien Vervolging wegens preken door gehande KAAPSTAD De openbare aan klager heeft de vroegere regionale directeur van het Christelijk Insti tuut in Kaapstad, ds Theo Kotze. uitgenodigd zich vandaag te verant woorden wegens het preken in zijn kerk ondanks de hem opgelegde banning order. Ds Kotze werd op 19 oktober, samen met talrijke ande ren onder wie dr Beyers Naudé. een spreekverbod en een beperkte bewe gingsvrijheid opgelegd Op 6 novem ber nam ds Kotze een predikbeurt waar in de methodistische kerk in Kaapstad. miljoen gulden gereserveerd voor kleine projecten, waaraan maximaal 75.000 gulden aan Nederlandse bij drage wordt verleend. Het ICCO schat dat dit Jaar 150 van zulke klei ne projecten in ontwikkelingslanden kunnen worden gefinancierd. Door een betrekkelijk bescheiden finan ciële bijdrage kan het ICCO voor een lokale groep veel betekenen, terwijl tevens voorkomen wordt dat een be langwekkend project door een te omvangrijke steun wordt doodge drukt. Dit Jaar is het aantal projecten voor al in Latijns Amerika sterk gegroeid. Daarnaast krijgt India veel aan dacht. Het ICCO heeft de laatste tijd betrekkingen kunnen opbouwen met groepen, die zich inzetten voor de „harijans", de kastelozen en ande re kansarme groepen. Ook de ICCO- projecten in Afrika worden gespreid. Naast landen met oudere relaties, zoals Kenia, Tanzania en Malawi zijn ditmaal een aantal aanvragen geko men uit Cabo Verde, Guinee Bissau en Tsjaad. Beraad Vorig jaar heeft het ICCO een „reser ve consortium" gehouden. Dit was een beraad met deskundigen uit de Derde Wereld, waarbij de bedoeling voorlag een „raad van bijstand" te vormen uit de overzeese partners van ICCO en op deze wijze de geld ontvangers te betrekken bij het op stellen van normen voor de financië le hulp. In een begeleidende brief bij het verslag van dit consortium schrijft de voorzitter van het ICCO, dr A. H. van den Heuvel, dat de dialoog die in het consortium begon nen is, een voortgaand proces is. Het verslag is daarom voorlopig van aard. De belangrijkste conclusie ls dat het niet langer vanzelfsprekend de geld gever ls, die de criteria vaststelt voor de financiële bijdrage aan een pro ject. Voorts is gebleken dat de geld ontvanger in sommige gevallen maar beter van financiering uit het buiten land kan afzien teneinde het project niet in gevaar te brengen. Het con sortium is er niet in geslaagd de vraag op te lossen of de zeggenschap over de financiële bijdrage geheel in handen van de geldontvanger kan worden gelegd. Goede relaties zijn beter dan machtsoverdracht, aldus het consortium. ADVERTENTIE DEEL NUN 20RCr DEEL MEE.' VASTEMAKTiE GIRO UTRECHT gezocht worden naar manleren om schoolboeken te zuiveren van racis tische elementen en nieuw onder wijsmateriaal te vervaardigen. Het PCR streeft er naar mensen be wust te maken van hun rassenvoor oordelen en naar de verhoging van het zelfbewustzijn van onderdrukte groepen, zowel in westerse landen als ln de Derde Wereld. De conferentie van oktober wordt gehouden in Frankfort. Voor het totaal van het werk op dit terrein is dit jaar onge veer één miljoen gulden nodig. HATTEM Het breed moderamen van de generale synode van de gere formeerde kerken heeft besloten tot financiële steun aan de stichting De Hezenberg, centrum voor pastorale zorg te Hattem. Gedurende vijf jaar zal 25.000 gulden per jaar worden bijgedragen ten behoeve van de be noeming van een predikant aan dit centrum. De predikant De Hezen berg wil een gereformeerde predi kant benoemen zal de derde pas torale medewerker van het centrum worden. De hervormde kerk steunde al eer der het werk ln De Hezenberg en zal, naar verwacht wordt, door een bij drage de aanstelling van een predi kant mede mogelijk maken. De te benoemen predikant zal. als de ker- keraad daarmee instemt, verbonden worden aan de gereformeerde kerk van Hattem. LEIDEN Het bestuur van het rooms katholiek vicariaat van de Leidse Merenwijk overweegt op het moment welke reactie het moet ge ven op het verzoek namens bisschop Simonls gedaan, te stoppen met de gezamenlijke vieringen met protes tanten in deze wijk. Het vicariaat laat zich bij zijn overwegingen lei den door de geest van samenwer king die in de loop van zes jaar tussen de kerken in de Merenwijk is gegroeid. Het vicariaat-generaal van het bis dom Rotterdam heeft namens de bisschop van Rotterdam, dr A. J. Simonis, in een brief aan het be stuur van het rooms-katholieke vi cariaat van de Merenwijk te Leiden, de toezegging gevraagd eraan mee te werken, dat de gezamenlijke dien sten van protestanten en rooms-ka- tholieken in de Merenwijk niet meer zullen worden gehouden. Deze diensten worden op zondag ochtend gehouden. Op zaterdag is er een rooms-katholieke viering, on langs ingesteld om aan de bezwaren van de bisschop tegemoet te komen. Kiezen en/of delen. Studiedag Me- laniagilde en Ned. christenvrouwen- bond. provincie Utrecht, ingeleid door ir J. van der Graaf en dr. A. H. van den Heuvel, donderdag 2 maart 10.30-15 uur, Marcuscentrum, Wij- nesteinlaan 2. Utrecht. Inf. teL 03497-2619. door ds C. B. Bavinck Op een van de eerste bladzijden van zijn boek „Van feest tot feest" (uitg. Boekencentrum, Den Haag) geeft de schrijver, de Amersfoortse hervormde predikant dr P. A. Elderenbosch, zeer kernachtig aan, waarom hij het vieren van de feesten zo belang rijk vindt: „Feestvieren is in het heden gedenken, watGod in het verleden deed, om bemoedigd te worden voor de toekomst." Wie dat goed ln het oog houdt en met Elderenbosch probeert de „beeld taal" te verstaan, zal in dit boek een schat van belangrijke bijbelse gege vens ontvangen. Alle feesten, uit Oude en Nieuwe Testament passeren de revue, dus ook Loofhutten, Chanoeka, Purim en Grote Verzoendag. In élke feestcyclus worden Schriftge deelten gelezen en behandeld, waar bij vaak treffende dingen worden gezegd en lijnen worden getrokken. Zo krijgt het boek haast het karak ter van een boeiende Bijbelstudie. Om een voorbeeld te geven van het kort en kernachtig uitdrukken van de schrijver het volgende: „Onvrij zijn mensen, als andere go den het contact met de sprekende God versperren." (45). Of dit: „De rijken van Farao en kei zer waren statisch, alles bleef ln we zen bij het oude. Israël en de Kerk zijn progressief, op weg naar het wer kelijk nieuwe" (135). Het zou weinig moeite kosten om tien andere voorbeelden hieraan toe te voegen. Maar in ditzelfde vlak doen zich voor mij ook enkele bezwaren voor. Voor mijn gevoel moet ik bij sommige Kernachtige typeringen of getrokken lijnen een vraagteken zetten. Soms komen ze me „gezocht" voor. Ik denk aan wat gezegd wordt over de kribbe en de broodmand (122.) Het verbinden van de namen Jozef van de man van Maria en van Jozef van Arimathea met het „Jozef volk" hoe treffend ook is me te machtig. Twee keer heb ik bij het lezen mijn hart vastgehouden. Omdat ik dacht: nu gaat hij een kant op waarheen ik beslist niet mee kan gaan. Het leek, alsof in gematigde vorm de Brits-Israël-theorie om de hoek kwam kijken, en later, alsof de chrij- ver wilde beweren dat de Kerk in de plaats van Israël gekomen ls. Gelukkig werd me later duidelijk als ik hem tenminste goed begrepen heb dat dat zijn bedoeling beslist niet was. Alles samengenomen ge loof ik. dat dit boek van grote bete kenis kan zijn voor wie van bijbelstu die houdt en over al deze feesten graag eens wil nadenken, mits hij nuchter en met een dosis kritische zin te werk gaat Ds C. B. Bavinck is oud-actuarius van bet gereformeerde deputaatscbap voor kerk en Israël. De bijgevoegde afbeelding van een loofbut is uit de Cbr. Encyclopedie (uitg. Kok, Kampen). TROOST Soms moet ik eens een woord opzoeken in het Etymologisch Woordenboek van Dr J. de Vries. Dat was ook het geval met het woord troost. En toen zag ik 't ineens weer staan. Troost staat in verband met het oud-noorse „traust". vertrouwen, hulp. En dan staat erachter: GoKisch): trausti „verdrag, verbond". En ik moest terugdenken aan jaren geleden toen de eerste commentaren van Prof. Schilder op de Heidelbergse Catechismus verschenen in De Reformatie. Mijn vader was daarop geabonneerd, evenals op De Heraut Voor ons waren dat stoere bladen die je af en toe in handen nam als je mee wilde doen en je lidmaatschap van de Jongelingsvereniging ook voor jezelf een beetje waar wilde maken. U weet dat genoemde Catechismus met het begrip „troost" begint. „Wat is uw enige troost in leven en sterven?" Later ontmoette ik oude mensen die als ze nu nog leefden wel een eindje over de honderd geweest zouden zijn. en die zo'n antwoord helemaal nog uit hun hoofd kenden. Maar goed. om op Schilder terug te komen. Hij kwam toen ook aandragen met de oud-noorse en gotische woorden. Voor hem was dat toen natuurlijk „gefundenes Fressen". Wat een vondst: troost betekende al meteen verbond! Hoe kreeg hij zelfs van de etymologie gelijk in zijn voorliefde voor de verbondsgedachte. En ook eigenlijk best te begrijpen. Nadat het begrip door de kerkstrijd jarenlang een beetje taboe geworden was we hadden er eerlijk gezegd genoeg van om alle begrippen te laten voorafgaan met „verbonds-" (God heette zelfs in allerlei publikaties bij voorkeur de Verbondsgod) is het toch weer, ik denk via Barth, teruggekeerd in ons denken. Troost is niet zomaar iets goeds stellen tegenover iets kwaads,] maar het heeft in de bijbel echt te maken met gemaakte afspraken. Het goede van God. van zijn trouw en waarheid. Iets om mee opgebeurd te worden in dagen van rouw of van moedeloosheid. Er is geen betere troost. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Wekerom: D. C. FIc kand. te Maarssen; te IJsselstein' (deelgem): G. A. Odé te Geleen0F Oost; te Schoonhoven C. van dei^e Bergh te Rotterdam-Zuid. Aangenomen naar West-TerschelJ ling: drs M. N. B. Blonk, kand. 1 Leiden (verb, ber.) de benoeming t voorganger van de herv. geref. evanjj gelisatie te Moordrecht: B. J. a.s. en pred. te 's-Grevelduin-Cap le. Bedankt voor Oud-Beijerland; Jongerden te Veenendaal. Beroepbaar: E. Bosma, Jan Luijkeif straat 46"', Amsterdam; D. C. Flo* Westbroekse Binnenweg 100 Maarssen; K. Vogelaar, De Kiev! 60, Hoogeveen. Afscheid op 26 febr. van Aartswout de-Opperdoes: C. van Dorp, ber. tflff Oostermeer-Eestrum; van Brielelul drs W. S. Duvekot ber. te Utrecht van Middelhamis: J. E. de Gn wegens opleiding tot zendingspn kant om uitgezonden te wordei naar Peru namens de geref. zen dingsbond; van Ommen: D. Heijst wegens emeritaat; van Mep pel: dr G. J. Paul wegens emeritaat van Ermelo: L. Roetman ber. Waddinxveen; van Wapserveen (bi| stand in het pastoraat); mevr. Poelstra-Gunster, ber. (part time) ti Oudkerk. Intrede te Waffum: kand. W. Blari ken uit Assen; te Nunspeet: drs B van 't Veld uit Well-Ammereoden. ALG. DOOPS/SOC. Afscheid van Steenwijk en Zwart sluis; J. Rowaan ber. te Nleuwerkerl a d. IJssel. GEREF. KERKEN Intrede te Nijmegen: H. J. Lugtlg heid uit Leidschendam; te LeeuwaP den-Huizum: C. W. de Vries uit Eind hoven: te Valkenburg (ZH): drs J. d de Raadt, kand. te Amsterdam Bevestiging te St. Anna Parochil (uitzending als zendlngspred. na& Argentinië): C. G. Vermeiden ul Geesteren. Afscheid van Wilnis: J. D. F. Lang henkei, ber. te Haarlem-Zuid. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Intrede te Ommen: L. Douw uit En schede-West. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Goes: A Wink U Veenendaal. VRIJE EV. GEM. Afscheid van Utrecht: D. de Jong ber. te Rotterdam. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Den Haag-West: J. IX te Sneek. Ds J. Arendsen Op 70-jarige leeftijd ls overleden J. Arendsen te Leusden. Ds. Arenf sen was van 1939 tot zijn emeritt ln 1972 hervormd predikant, achtt eenvolgens in Suawoude-Tietjei Blauwkapel en in Bunschoten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2