sas fea m 9g;?ij?C i r 453 Spionageverhalen in de Bibliotheek. Lees toch watje lekker vindt. 4* V,v Prijstreffer ORGELNIEUWS EARNING ...mrngim... De ramen van het geslacht Nicolas in de Sint Pancratius 10DE 25.- /fe* vv .te iWM door Annemarie Lücker (oorjaarsmode in de Bijenkorf oeren-Partij: 'rovinciaal bestuur ommelt maar aan Veel animo voor opfris-cursus verpleegkundigen familie Dagelijks over de krant nog steeds actueel goed reclame medium S 8 OAG 24 FEBRUARI 1978 TROUW/KWARTET H 17 7% door Jac. Lelsz - "t is. i i'A %mn .t%9 £&XSk Tubbergen Wie in Twente door het glooiende landschap van Tubbergen rijdt, kan onmogelijk om het kolossale standbeeld van dr H. J. A. M. Schaepman heen, priester, staatsman, journalist en dichter. Heel wat gemakkelijker is het jammer genoeg om aan de vijfentwintig gebrandschilderde ramen in de Sint Pancratiuskerk te Tubbergen voorbij te gaan. Immers, het is aan dit soort glas eigen dat het buiten nauwelijks opvalt terwijl het, als men het van binnen uit bekijkt, tegen het daglicht vaak een adembenemend mooi schouwspel oplevert. En dat geldt zeker voor de ramen van de Sint Pancratius, waaraan, uitgesmeerd over tachtig jaar, vier generaties Nico las hebben gewerkt. boek in kleur en heel duidelijk, dat is wel eens anders afgedrukt. Verder vindt men er beschrijvingen over. En gedachten van de kunste naars over hun werk in Tubbergen. Voorts de nodige informatie over het geslacht Nicolas. Het boek, dat 112 pagina's telt en ƒ19,90 kost, biedt ook een stukje r.k. kerkhisto rie over dit gebied. Troostrijk Ü'W..' 'Ai, 4 rip ifKi Dezer dagen is over de ramen van de Sint Pancratius een fraai boek verschenen. „Vier generaties glaze nierskunst in de St Pancratiuskerk te Tubbergen." Het werd uitgege ven door een stichting (die het mede mogelijk heeft gemaakt dat de resterende ramen er kwamen) in samenwerking met de N.V. Uitge verij Smit te Hengelo. De uitgave van het boek, dat de voltooiing van de ramen markeert, is verzorgd door Marina Eshuis, de dochter van een Tubbergense huisarts, en dr W. T. Kroese, een Twentse industrieel. Schaepman was een zoon van Tub bergen. Als jongen kerkte Schaep man in het godshuis, dat stond op de plaats waar in 1897 het huidige neo-gotische gebouw van de archi tect Alfred Tepe, een leerling van P. Cuypers, verrees. De nieuwe kerk is in tegenwoordigheid van Schaepman ingewijd. Het oude ge bouwtje werd afgebroken met handhaving van de toren, die nu nog de Sint Pacratius siert en die nu onder toezicht van Rijksmonu mentenzorg wordt gerestaureerd en enige meters verhoogd. Apocalypse Dat er, hoewel met tussenpozen, tachtig jaar aan de ramen van een kerk wordt gewerkt, blijft een bij zonderheid. Dat zich daar vier ge neraties mee hebben beziggehou den van één en hetzelfde geslacht is helemaal curieus. Terecht spreekt men in Tubbergen dan ook over „een uniek monument van glaze nierskunst". De oudste zeven ra men om het altaar gegroepeerd zijn van Frans Nicolas en zijn zonen Francois en Charles. Charles was de vader van Joep Nicolas, die in de jaren vijftig en zestig acht ramen aanbracht, die de apocalyp se als onderwerp hebben, en voorts twee ramen, die gewijd zijn aan het Oude Testament en het Nieuwe Testament, resp. Mozes en de wet en Christus en de bergrede. Hoewel in de kerk de mens niet centraal behoort te staan, mag met enige omzichtigheid wel gesteld worden dat het werk van Joep Ni colas centraal staat te midden van datgene wat hier door zijn familie met veel vaardigheid, kunstzin, ontvankelijkheid en liefde is tot stand gebracht. Juli 1972, op een warme dag, was Joep Nicolas wéér in Tubbergen. Hij werd ontroerd en aanvaardde gaarne de opdracht de overgebleven nog nonfiguratieve ramen door gebrandschilderd glas Een van de door Joep Nicolas vervaardigde Apocalypse-ramen. De vijfde, zesde en zevende bazuin. Satan begint de werkelijke aanval op Christus'' kerk, maar God kondigt zijn heerschappij aan, links. Sylvia Nicolas, de dochter van Joep Nicolas, die het werk in Tubbergen voortzette, toen haar vader overleed. te vervangen. In een brief schreef hij naderhand zo gelukkig te zijn geweest als hij tientallen jaren niet geweest was. „Met Gods hulp blijft mij deze taak en de hoop in het eind te slagen." Vier dagen later overleed hij. Eén schepping Het is de dochter van Joep Nicolas, de in Amerika woonachtige Sylvia, die het werk heeft afgemaakt. Het enige wat haar vader had achterge laten, waren enige haastig neerge krabbelde woorden en namen. De iconografie van haar ramen betreft de profeten Ezechiël, Daniël, Jesa- ja en Jeremia en de evangelisten Johannes, Lucas, Mattheüs en Mar cus. Zij streefde ernaar met verdis contering van haar persoonlijke in breng het idee van haar vader te realiseren, dat het geheel „één vol waardige schepping" zou moeten worden. In het boek van Marina Eshuis en dr W. T. Kroese kan men veel we tenswaardigs lezen over de ramen in de Sint Pancratius. Een inspire rende figuur is hier geweest pastoor H. Vredendaal. Inmiddels is ook hij overleden. Hij liet een belangrijk legaat na. Andere giften kwamen van alle zijden, ook niet-katholie- ke, dankzij de activiteiten van een overwegend Overijssels aanbeve- lingscomité. Alle ramen zijn in het In een inleidend artikel „Bij Joep Nicolas' Apocalypse" schrijft prof. dr F. van der Meer, oud-hoogleraar in de kunstgeschiedenis en de christelijke iconografie aan de Nij meegse universiteit: „Nicolas is zijn eigen weg gegaan en heeft dat gene gekozen wat hem voor zijn glasschilderkunstige vertolking het meest effectvol scheen. Hij heeft zich strikt gehouden aan de heilige tekst; wel heeft hij, terecht, in een enkel raam de demonische krachten van onze tijd tot en met de atoombom bescheiden en vernuftig aangeduid. Hij is noch abstract te werk gegaan, noch al te realistisch: met onfeilbare flair heeft hij die half-symbolische, half- aanschouwelijke sfeer gekozen, die wellicht aan de geheimzinnige en geladen tekst van Sint Jan nog het beste recht doet." En hij besluit als volgt: „Allen, die met name de apocalyptische ra men bewonderen en, hoop ik, ook met de Schrift in de hand ontcijfe ren, kunnen bedenken dat de Openbaring van Johannes, het laatste boek van de Schrift, ook het troostrijkste is en, in letterlijk zin, het „laatste woord van God". Wat de kerk in Tubbergen zelf be treft, deze wordt niet onder de mooiste scheppingen van architect Tepe gerangschikt. Toch be schouwt men haar als een van de meest bezienswaardige dorpsker ken in Nederland. Vanwege de ge brandschilderde ramen van de Zuidlimburgse glazeniersfamilie Nicolas is de kerk (door H. Besse- laar in „Spieghel Historiael") eens als „een weelderig glazen bijbel boek" gekarakteriseerd. Joep Nicolas, die o.m. acht ramen, gewijd aan de Apocalypse, voor de Sint Pancratius in Tubbergen maakte. eerste indruk van de zomercol- iie die de Beijenkorf in petto (ft is dat alles zonder meer wijd is 'over elkaar wordt aangetrokken, leur speelt hierbij een belangrijke il; kleine nuance verschillen van en tint, zonder al te veel contras- en, vormen de hoofdmoot. Specerij leuren en aarde tinten, waarbij :ru en wit, beheersen het beeld, ood, groen en blauw zijn er alleen verbruinde of vergrijsde versies, oor hoogzomer is het vooral wit en Lstel. combinatiemogelijkheden zijn ijwel onbeperkt, want een blazer in de damesafdeling past'uitste- :nd bij een wijde rok van de „jon- kleren hoek en een suède man- tnjack staat ook vrouwen uitste- ;nd. Het ideale van deze mode is it iedereen zich naar eigen inzicht i smaak kan kleden. De sportieve egante lijn is vrijwel leeftijdsloos zal dan ook veel vrouwen aan- ekken die best wel met de mode ee willen doen, zij het gematigd. Bijenkorf voert, naast de al eer- t genoemde collectie van Micha irmont, een groot aantal verschil- mde blazers en jasjes, van kort en itailleerd, naar de klassieke blazer tot de rechte mannelijke blazer, ijde hemdachtige kielen worden et smalle leren ceintuurs gedragen al even wijde rokken. Bij dit eld passen grote, nonchalant om- knoopte sjaals en kleine openge- erkte sandaaltjes met sokjes in zelfde tint. Blouses zijn wijd en ibben of halve rechte mouwen of n klassiek bloezende lange mouw. Dk zijn er veel oprij gsels te zien op schouderpartij die de brede lijn nadrukken en waardoor vooral bij rken een vloeiende lijn ontstaat, last deze klassiek elegante lijn is r on- erkt 75. Publikatie aangeboden door dit blad, in samenwerking met de Stichting Ideële Reclame SIRE „W O' i i Het blazerpak in een pepita- ruitje heeft een korte getailleer de blazer, de rok is ruim aan de tailleband aangerimpeld. De blouse heeft een aangezette sjaalkraag. Het andere blazer- pak heeft een rok met band- plooien. Onder het jasje wordt een gestreepte ajour gebreide spencer gedragen. er de romantische mode met veel ruches, lagen, boothalzen en linten in broderie, Liberty prints en katoe nen voile in zachte pastelkleurige tinten. OTTERDAM Het provin- aal bestuur van Zuid-Hol- nd maakt er volgens de frac- e van de Bóeren-Partij in de rovinciale Staten maar een otje van. Zij speelt mooi weer an de centen die de gemeen- :hap moet opbrengen en bes- iren kan zij ook al niet. oge- heer W. T. van den Berg. fractie- I van de Boeren-Partij, vindt dat t college van G.S. de gemeen- hapsgelden niet aanwendt ten te van. maar ten koste van de irgerij Als voorbeelden van „gro- geldsmijterijen" geeft de heer m den Berg aan het houden van tentoonstelling „Kunst aan rnetuis' die 60.000,- gaat kosten en h^ p1 vliegen met helicopters boven id-Holland met Zuidhollandse hijf'nerleden od 3 maart trder wil hij weten waarom het land et mogelijk is dat de leden van ™S. hun partijgenoten in de Provin- ale Staten rechtstreeks over de uatie in de provincie informeren, lam het a,6emeen ste,t de heer Van liifs 11 Bcr* de vraa&: ..Waarom springt UJI>>t college zo onzorgvuldig om met t geld van de semeenschap." AMSTERDAM Voor de cursus tot bijscholing van oud-verpleegkundi gen die weer aan het werk willen, bestaat grote belangstelling. De cur sus, die in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zal worden gehouden, staat echter alleen open voor gedi plomeerde verpleegkundigen. Er melden zich veel mensen aan die niet gediplomeerd zijn: zij kunnen echter niet worden geplaatst. De belangstellenden zijn vooral vrouwen die weer willen werken, met name omdat zij geen jonge kinderen meer hebben te verzorgen. De cursus bestaat uit 22 lesochtenden en wordt in Amsterdam van 16 maart tot 16 juni, in Rotterdam van 14 maart tot 14 juni en in Den Haag van 7 maart tot 7 juni gehouden. Wie de cursus volgt, is verplicht minimaal twintig uur per week in wisseldiensten te gaan werken. Gediplomeerde verpleegkundigen die lange tijd hun beroep niet meer hebben Uitgeoefend en hun vakken nis en vaardigheid weer or peil wil len brengen om weer te kunnen gaan werken, kunnen zich op de volgende adressen aanmelden: Amsterdam. Stichting samenwer kende Amsterdamse ziekenhuizen. Paulus Potterstraat 38, Amsterdam. Telefoon: 020-768633. Rotterdam: Stichting samenwerken de ziekenhuizen Rotterdam. Mathe- nesserlaan 333, Rotterdam. Tele foon: 020-773539. Den Haag: Landelijke werkgroep scholing en wedennschakeling in ziekenhuisinrichtingen, Volmerlaan 1. Rijswijk (ZH). Teiefoon: 070-993177, toéstel 330. De Grote Katoen-Mode voor 1978. Sportieve soepele geruwd-katoenen truien. Met sportieve buidelzakken. Mét of zonder kraag. Marine, wit, khaki en rafblauw. mt 116 (25,-) t/m 176 (29,-)| va. auw. Alleen deze week Grote Marktstraat 34. Den Haag - Rozemarijn 19-23. Leidschendam -Haarlemmerstraat 115-117, Leiden Zojuist ontvangen de nieuwste modellen van: B-45 f. 3995,- C-40 f. 6965 .- C-60 f. 8995.- D-80 f.11700.- 5230 f. 5695,- VISCOUNT Fair-Lady f. 2250,- Grand-Lady f. 8250,- OMEGAN 2x4 1/2 oktaaf 27-tonigpedaal f. 4645,- Div. inruil orgels vanaf f. 295,- Voor de liefhebbers: CONN CAPRICE CONN THEATRETTE CONN THEATRETTE PIPES YAMAHA E-5 LESLIE-BOX YAMAHA EX-42 2 BOXEN Grote SORTERING bladmuziek! Huur met recht van koop vanaf f. 35,- per maand. Leidse Piano-en Orgelhandel sinds 1921 Stationsweg 11-17 Leiden Tel. 071-122858 onmisbaar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 17