Steun voor calvinistische
anti-apartheidsgroep
Hongaarse methodisten
in een benarde positie
ER
Uit brieven van lezers
Koinonia-verklaring vertaald
Massale doopplechtigheid
in Chinese Volksrepubliek
Minister
zoekt
Hervormd
Nederland
Rel om vrouwelijke
priester in Coventry
,ufe
VANDAAG
Voorbijganger
Actie voor behoud'
christelijk gezin
s=
DONDERDAG 23 FEBRUARI 1978
Trouw/Kwartet
ADVERTENTIE
Van een onzer redacteuren
UTRECHT Sinds kort bestaat in ons land een steungroep die
een Nederlandse vertaling heeft verzorgd van de Koinonia-
verklaring. waarin een groep medewerkers van de universiteit
van Potchefstroom zich distantieert van het apartheidsbeleid in
Zuid-Afrika. De opstellers van de verklaring komen voort uit
onverdacht calvinistische kringen.
Koinonia-Nederland hoopt met de
publikatie van de verklaring belang
stelling te wekken in kringen, die tot
dusver nog weinig kritisch over de
apartheid dachten. Lezing van de
verklaring wordt aanbevolen door
een vijftal hoogleraren, dr B. Goud
zwaard (VU-economiei. dr C Graaf
land i theologie. Utrecht», dr Herman
Ridderbos (theologie, Kampen). C.
Veenhof (theologie. Kampen, vrijge
maakt) en dr J. P Versteeg (theolo
gie. Apeldoorn)
De verklaring Is op 16 november 1977
verschenen. Zij is opgesteld door
mensen van calvinistische geloofso
vertuiging De verklaring bestaat uit
zeven hoofdstukken, die elk uiteen
vallen in een bijbels-theologisch deel
en een toetsing van de politieke situ-
aUe aan de hand van de bijbels
theologische normen. De opstellers
komen behalve uit de universiteit
van Potchefstroom voort uit een re
formatorische studiegroep The Loft
in Gerrruston. Aan het opstellen van
de verklaring zijn gesprekken voor-
algegaan met zwarten in het Koino-
nia-conferentiecentrum in Johan
nesburg. De groep is in kerkelijke en
politieke milieus intussen hefUg
aangevallen.
Zorg
De groep is gekomen tot uitgave van
de verklaring uit zorg over het feit
dat het calvinisme in Zuid-Afrika
dikwijls verward wordt met andere
ideologieën. In de tweede plaats wa
ren de opstellers bezorgd over het
feit dat er in Zuid-Afrika naar hun
mening geen politieke partij bestaat.
die in de praktische politiek vorm
geeft aan de consequenties van het
bijbelse geloof. In hun begeleidend
schrijven zeggen de opstellers: „Er
kon niet voorbijgegaan worden aan
de behoefte om in alle nederigheid
tegenover alle politieke partijen, die
beweren dat zij hun politiek op een
reformatorisch fundament baseren,
te getuigen aangaande de werkelijke
politieke betekenis van de Bijbelse
Inzichten."
De groep vraagt om een betere rege
ling voor politieke rechten van de
zwarten, die in de „blanke" gebie
den wonen. Hij wil gelijke rechten
voor alle Zuidafrikanen en afschaf
fing van de bepalingen, die vrije
omgang tussen mensen van ver
schillende rassen belemmeren. Voor
de zwarten eist hij gelijke economi
sche rechten. De groep wil dat de
zwarte „thuislanden" niet slechts op
historische gronden worden ge
sticht, maar ook economisch levens
vatbaar zijn.
De Koinonia-groep vraagt de rege
ring te luisteren naar de meningen
van de zwarten en hun zeggenschap
te geven over hun politieke toe
komst. De mensen vragen in hun
verklaring meer informatie over om
streden overheidsmaatregelen, zo
als de talrijke vrijheidsberovingen,
detenties en arrestaties van 19 okto
ber 1977.
Biko
De groep acht het huidige systeem
van detentie in strijd met de christe
lijke beginselen en vindt dat de mi
nister van justitie te grote macht
heeft. De groep wil dat er maatrege
len worden getroffen om te zorgen
dat een herhaling van de „zaak-Bi-
'ko" uitblijft De groep vraagt om
eerbiediging van de persvrijheid en
uit bezorgdheid over de staatkundi
ge hervormingen, die meer macht in
handen legt van de staatspresident
en raad van kabinetten. De groep
vindt het onjuist dat de ene etnische
groep beslist over de toekofhst van
de andere en dat er exclusief zwarte
of blanke nationalistische bewegin
gen bestaan. „Het is onze diepste
overtuiging dat er effectieve politie
ke samenwerking tussen alle men
sen (ongeacht hun ras, volk of huids
kleur) van gelijke politieke overtui
ging moet zijn." De groep vraagt de
regering daarom het verbod op zul
ke naar ras gemengde bewegingen
op te heffen.
God soeverein
De Kolnonia-groep baseert zijn poli
tieke inzichten op de klassieke calvi
nistische overtuiging dat God de
absolute soeverein is en dat Chris
tus alle macht in hemel en op aarde
is gegeven. Daarom wijst de groep
staatsabsolutisme en volkssoeverei
niteit af. De ontuchtwet, die seksu
eel contact tussen mensen van ver
schillende etnische achtergrond ver
biedt. verwerpt de groep. Ook vindt
hij dat de staat ten onrechte zwar
ten belemmert in hun huwelijkskeu
ze. „Het woord van God stelt niet de
gemeenschappelijkheid van ras.
maar de gemeenschappelijkheid
van geloof als voorwaarde voor een
huwelijk."
Afdrukken van de Nederlandse ver
taling van de Koinoniaverklaring
zijn verkrijgbaar bij de secretaris
van Comité Koinonia-Nederland, A.
J. de Geus, Tolsteegplantsoen 34',
Utrecht. De prijs is drie gulden incl.
porto. Giro 3177941. Op dit gironum
mer kunnen tevens giften worden
overgemaakt.
Deie rubriek is u.isiuiieno bestemd voor korte react.es op tn deze krant gelezen
berichten artikelen en commentaren, en niet voor gedichten open brieven, oproepen
o) react.es op advertenties (deze laatste dienen tot de direct* gericht te worden) De
mzepdingen voor deze rubriek dienen zo beknopt mogeii|k te zi|n De redactie behoudt
/ich net recht van bekorting voor Het is ons heiaas niet mogeli|k over elk geval
van bekorting o) metpiaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te
corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw.
Postbus. 859. Amsterdam B.| publicatie worden naam en woonplaats van de
schrijver vermeld
Maximum snelheid
Het plan van minister Tuynman om
de maximumsnelheid op 120 km per
uur te brengen is gewoon belache
lijk. Het kost ten eerste meer brand
stof. meer slijtage, en meer zenu
wen. In de USA mag men niet har
der rijden dan 55 mijl per uur, ofte
wel 88 km per uur. Als men daar dan
ooK rijdt, is het gewoon een verade
ming Een hogere maximumsnel
heid is gewoon onzinnig, en nergens
voor nodig. Als het aan mij lag. werd
het hier ook 88 km per uur, zodat z.g.
„sportieve auto's plus stuurders" ge
wone auto's werden, en de bestuur
ders geen zenuwlijders. Als men dat
een maand doet bijvoorbeeld, is na
genoeg ledereen er aan gewend, en
heeft men veel brandstof, slijtage,
en zenuwen bespaard, en op de koop
toe een veel rustiger verkeer.
H. I. Ambacht Wim L. Los
Motivatie
IKON-directeur J. Greven heeft ge
zegd (Trouw, 20 febr pagina 2) dat
de geloofsmotivatie van de Ikon-
programma's impliciet geschiedt,
bij voorbeeld door de keuze van
mensen waarmee gesproken wordt.
Daar hebben wij weinig van ge
merkt. Als een moeder op de vraag
waarom zij drie kinderen heeft ant
woordt: „Nu ja. ik hou wel van rom
mel in huls", en op de vraag: „Waar
om heeft u er dan geen vlerr'. zegt:
„Ja. dan hou je weer geen tijd voor
jezelf over", en in die geest spraken
ook anderen: dat komt bij ons nogal
schamel over Er was bij al dat ge
praat over kinderen niet één die
sprak van zijn dankbaarheid tegen
over God. onze Schepper Zelf kre
gen wij pas ons eerste kindje, en
elke dag verbazen we ons nog, dat
we het zó klein, en zó gaaf van God
kregen Een prachtig scheppings
wonder! En over het waarom van
kinderen krijgen, was er nu echt
niemand te vinden, die z'n kind tot
eer van God wilde opvoeden? Of
weten we niet wat dat is. Hoe dan
ook. dat hebben we pijnlijk gemist.
Het programma over kinderen krij
gen kon zó niet aan onze gevoelens
van pas vader-en-moeder-zijn appel
leren. We hopen, dat het Ikon in de
toekomst meer geloof, hoop en lief
de zal gaan uitstralen, in bijbelse
zin.
Apeldoorn Ria Borkent-Vegter
Ikon-show (slot)
Vrijdag hebben wij naar de Ikon-
show gekeken. We zijn diep teleur
gesteld. Wij waren er zo dicht bij
betrokken Mijn man en de kinderen
hun vader is vier maanden geleden
gestorven, na een korte ziekte. Mijn
man mocht op zijn sterfbed nog
getuigen van de grote genade Gods.
die alle verstand te boven gaat. En
uit die genade mogen wij alle dagen
verder door de kracht van de Heilige
Geest, om Jezus Christus' wil. Wat
had ik daar graag willen zitten, om
te getuigen van Gods grote Vader
liefde, die met ons mee lijdt, en het
verdriet dat wij kregen te dragen,
want er is een grote leegte ontstaan
in ons gezin. Maar door de kracht
van de Heilige Geest worden we alle
dagen gedragen, uit onszelf hadden
we het niet gekund en was het wel
misgegaan. Ik vind dat de Ikon zich
wel eens mag beraden, of ze wel
verder mag gaan.
Zuidlaren J. H. Schutruys-Vos
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM'
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4. Rotterdam
Tel 010-115588
iRed. en klachten)
Schiedamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE. GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
HONGKONG (EPS) Kortgele
den zijn in een bepaalde streek in
China honderd mensen gedoopt
zonder dat de overheid dit tracht
te te belemmeren Dit is bekend
gemaakt in het blad China Talk
van de verenigde Methodistische
kerk in Hongkong. In het blad
stond een gesprek met een Jonge
christin in China, mejuffrouw
Wong, wier gehele familie chris
ten is.
Mejuffrouw Wong komt van het
platteland en vertelde dat in haar
dorp verscheidene christenen wo
nen. die zaterdags bijeenkomen
voor bijbelstudie en bespreking
van de culturele revolutie „Zover
ik weet heeft niemand in ons dorp
daar last van gehad." zei zij Zij
deelde mee dat ook onder de par
tijkaders christenen zijn. „Soms
vroegen zij ons niet te luid te
zingen tijdens onze huisdienst.
maar overigens deden zij hun
eigen werk en wij deden het
onze
De christenen komen gewoonlijk
op zaterdag bijeen, omdat dit de
vrije dag is. De dienst bestaat uit
zingen, bidden en bijbellezen en
preken. Iedereen doet hieraan
mee. Bij de recente doopplechtig
heid in haar streek werden hon
derd jongeren en ouderen ge
doopt. Een van de plaatselijke
partijleden schertste dat zij wel
eens een kou konden oplopen en
dat de christenen daarom moes
ten vermijden al te jonge kinde
ren en bejaarden te dopen. Dan
zouden zij de volgende dag op
ziekenrapport moeten. Mejuf
frouw Wong vertelde dat niets
misliep en niemand kouvatte.
De Chinese Jonge vrouw vertelde
voorts dat in het huis regelmatig
avondmaal gevierd wordt volgens
een traditionele orde van dienst.
De kerk had niets te maken met
buitenlanders, zei zij. Zij vertelde
dat er onder de kerkleden zijn. die
regelmatig het land rondreizen
om andere gemeenten te bezoe
ken en te zorgen voor pastoraat
en catechese onder nieuwe kerk
leden Mejuffrouw Wong merkte
op dat deze rondreizende evange
listen geen enkele moeilijkheid
van de zijde van de overheid heb
ben. „Zij ontvangen een maande
lijks salaris van ons uit onze gere
gelde collectes." vertelde zij.
Aan het vooruitziend deel der natie
Voordat minister Van Aarden-
ne zich in het UCN-debat
waagde, liet hij het nummer
van Hervormd Nederland van
18 december 1976opzoeken.
Een oud nummer. Daar heeft
Hervormd Nederland wel va
ker last van. Dat het aan de
vroege kant is met zijn ver
halen.
Als iedereen over punk, man-
nenemancipatie, neutronen
bom, belastingontduiking, fe
minisme, vrijwillige inko
mensvermindering, kernener
gie of groei-economie praat,
heeft Hervormd Nederland
zijn lezers al geïnformeerd.
Voor mensen die de ontwikke
lingen willen volgen, maar
vooral voor mensen die de ont
wikkelingen mede bepalen, is
HN onmisbaar.
Wat minister Van Aardenne
wilde weten was, hoe de oud-
voorzitter van de Braziliaan
se parlementscommissie voor
energiezaken, dr. Lusaneas
Machiel, over de export van
verrijkt uranium naar Brazilië
denkt.
Welnu, met diens vernietigen
de oordeel, dat HN al zo lang
geleden publiceerde, had de
minister zijn winst kunnen
doen. Zo is Hervormd Neder
land. Geen ééndagsvlieg.
o Ik neem een proefabonnement van twee
maanden voor 5,—
o Ik weet al voldoende van het blad. Ik geef
me op als abonnee 32,50 per half jaar)
Naam
Adres
Plaats
In enveloppe versturen aan:
Antwoordnummer 1776, Den Haag
LONDEN De voorzitter van de
anglicaans-katholieke organisatie
Ecclesia. Francis Bown, heeft gepro
testeerd tegen de aanstelling van
mevrouw Eloise Lester, een Ameri
kaanse anglicaanse priester, als staf
lid van de anglicaanse kathedraal in
Coventry. Mevrouw Lester, een we
duwe uit Atlanta. Georgia, mag de
sacramenten niet bedienen, maar zij
preekt wel. Zo sprak zij tijdens de
eucharistieviering in Lincoln, in aan
wezigheid van de anglicaanse bis
schop van die stad. Bown acht de
aanstelling van mevrouw Lester een
grote belediging van de trouwe kerk
leden. maar de proost van de kathe
draal van Coventry. H. C. N. Willi
ams. heeft bekendgemaakt dat hem
behalve het protest van Bown geen
enkele klacht heeft bereikt.
Gebed voor vrede en
ontwapening gevraagd
GENÊVE (EPS) De commissie
van kerken inzake internationale
aangelegenheden (CCIA) heeft de le
den-kerken van de wereldraad voor
gesteld op zondag 21 mei te bidden
voor vrede en ontwapening. De zon
dag gaat vooraf aan de opening van
de speciale zitting van de VN over
ontwapening.
De CCIA vraagt de kerken de pu
blieke opinie in beweging te brengen
ten gunste van concrete stappen
voor ontwapening omdat de kerken
een speciale verantwoordelijkheid
in dit opzicht bezitten. In april
houdt de CCIA een conferentie over
ontwapening, waarvan de resulta
ten zullen dienen als basis voor ver
dere activiteiten van de kerken op
het gebied van ontwapening.
Dorestad
Uw artikel van Albert Delahaye
vond ik zeer interessant. Mij is pre
cies hetzelfde overkomen. Het is vol
komen juist dat de geschiedschrij
ving tot de 10e eeuw niet klopt. Ik
heb met tientallen, ook schriftelijke,
bewijzen kunnen aantonen dat
Trecht niet Utrecht is geweest maar
de Cicus Trecht bij Dorestat (het
latere Wijk bij Duurstede) en ook
hoe men tot deze misvatting is kun
nen komen. Utrecht is het door Taci
tus genoemde Uetera (Vetera) ge
weest, wat blijkens dr Bijvanck la
ter Trecensium (30e) naar de daar
gelegerde Romeinse legermacht
(Leg. XXX) is genoemd. Het
Utrechtse Oorkondeboek vermeldt
het volgende nr 1 jr 695/720 Aman-
dus bisschop van Antwerpen v.h.
van Trect hetwelk de ouden Utrice-
sium noemden en Karei de Grote in
777 Tussen de Holerweg en Trigisi-
ma welke het gemeen Tree noemt
o m. Thorhem (Doorn) Haltna (Hou
ten) Werken (Werkhoven) I'odichem
(Odijk) Bunnichem (Bunnik). Vanaf
1961 heb ik over al deze kwesties
geschreven aan het Oudheidkundig
Bodemonderzoek in Amersfoort en
eveneens aan de Vereniging „Oud
Utrecht" maar tot op heden heb ik
nog steeds geen antwoord ontvan
gen. Ik heb thans al mijn gegevens
gerubriceerd en uitgetypt tot een
boekwerk van plm. 200 blz.
Zeist A. H. van Kooten Niekerk
Hulppredikers
In uw blad van 15 februari schrijft u
naar aanleiding van de vergadering
van de synode der hervormde kerk,
dat nog zal worden bezien of aan
gepensioneerde hulppredikers de
rechten als van een emeritus-predi
kant zullen kunnen worden toege
kend. Hierdoor zullen zij het. recht
ontvangen doop en avondmaal te
bedienen. U wekt de Indruk alsof dit
nog helemaal niet zeker is. Terwille
van de betrokkenen zou ik u er
graag op willen wijzen, dat de syno
de besloten heeft dit inderdaad mo
gelijk te maken. De uiteindelijk
kerkordelljke formulering zal echter
nog nader worden vastgesteld.
's-Gravenhage dr R. J. Mooi
Van een medewerker
Boedapest zondagmorgen. In
de heuvels waarop een gedeelte
van de Hongaarse hoofdstad
ligt, stromen gelovigen samen
voor een vergrendeld bedehuis.
De deur blijft gesloten, ook als
de voorganger arriveert. De
kerkdienst wordt gehouden
vóór de deur, in de vrieskou,
zoals al vanaf oktober 1977 ge
beurt. Het bedehuis is van
staatswege gesloten.
Door dezelfde staat, die godsdienst
vrijheid zegt te kennen in zijn land
en die ook de slotakte van Helsinki
onderschrijft.
Toch ondervinden de christenen in
Hongarije dagelijks weerstand van
hun regering bij het uitoefenen van
hun godsdienst. Op dit moment heb
ben de Hongaarse methodisten het
zwaar te verduren. Gemeentezalen
worden gesloten, dominees worden
uit hun huis gezet en anderen krij
gen processen waarbij ze worden be
schuldigd van de vreemdste ver
grijpen.
Het drama van de methodisten is in
1974 begonnen, toen de predikant ds.
Ivónyi Tibor in moeilijkheden kwam
met zijn kerkleiding die hij betichtte
van slaafse navolging van het com
munistische regime. Korte tijd na
dat hij zijn kritiek uitte, werd ds.
Ivónyi uit zijn ambt ontzet, omdat
daarvóór zijn persoonsbewijs hem
ontnomen was. Van de 17 methodis
tenpredikanten verklaarden zich er
tien solidair met ds. Ivónyi en dat
betekende dat zij kort daarna het lot
van hun ambtgenoot moesten delen.
Verschillende kerkgebouwen werden
gesloten, zoals in oktober 1976, toen
de deuren werden vergrendeld van
het gebouw waar een van de zonen
van ds. Ivónyi voorging.
Uit pastorie gezet
Vorig Jaar augustus greep de Hon
gaarse regering opnieuw in, nu in de
zuid-Hongaarse stad Szeged. Ds. Va-
dószi Andr6s werd door de politie
met geweld uit zijn pastorie gezet.
Het gezin ds. Vadószi heeft 7 kin
deren werd overgebracht naar een
tweekamerflat. Een onhoudbare si
tuatie. vooral als men bedenkt, dat
de schoonzoon en de getrouwde
dochter van het predikantenecht
paar ook nog bij hen inwoont. De
reden: ds Vadószi ging een keer voor
in een jeugdbijeenkomst.
Begin december 1977 stond de deur
waarder bij de familie Vadószi op de
stoep, teneinde de proceskosten te
innen. Daar de predikanten nauwe
lijks geld hebben om in hun onder
houd te voorzien, werd de auto in
beslag genomen. De Trabant was ds.
Vadószi geschonken door de ge
meente en was nog eigendom van de
kerk. Twee dagen voor kerst haalde
de overheid bovendien weg: een
koelkast, een radio de centrifuge,
twee armstoelen en een wasmachi
ne. die de gemeente aan het gezin
had geschonken vanwege de gezins
grootte. Ds. Vadószi reageerde op de
gebeurtenissen als volgt: „Wij heb
ben hier geen blijvende stad, maar
wij zoeken de toekomende."
Advertentie
Ondertussen heeft de overheid de
gemeentezaal in Boedapest te koop
aangeboden De advertentie werd
geplaatst in de nationale Hongaarse
krant, de Magyar Nemzet Het ge
nootschap „Elektris" kocht het ge
bouw en ontruimde het meubilair,
zonder medeweten van de gemeen
te. Het staatsbureau voor kerkelijke
Ds. Ivanyi Gabor, de predikant van de methodistengemeente in
Boedapest, van welke het kerkgebouw door de regering werd
verkocht.
zaken ging niet in op een klacht van
de methodisten. Na herhaalde po
gingen wendde men zich ten einde
raad tot het hoogste gezag in Hon
garije, president Jónos Kadar. De
man. die altijd beweert dat de Hon
garen godsdienstvrijheid genieten.
Hij ontving het volgende schrijven
van de verontruste methodistenge
meente: „Zeer geachte eerste secre
taris. De leden van de methodisten
gemeente van Boedapest zijn vanaf
oktober 1975 tot heden reeds drie
maal voor een gesloten gemeente
zaal aangekomen. Zonder enig be
richt werd onze zaal. die reeds een
halve eeuw in gebruik is, afgesloten.
De koster van de gemeente merkte
op 22 augustus 1977 dat de deur
door vreemde personen opengebro
ken was en dat de banken en kerk-
meubels naar een andere plaats ver
voerd waren. De vicaris Ivónyi Ga
bor riep ijlings de actieleider op om
zich te legitimeren. Daarop overhan
digde deze hem een volmacht, on
dertekend door superintendent
(hoofdkerkleider) Friedrich Hecker.
Fout
Onze gemeentezaal werd ten behoe
ve van het genootschap Elektris af
gesloten. (de koper). Het voor ons
onbekende genootschap Elektris be
ging een fout, want het heeft meubi
lair als inrichting aangeschaft, zon
der dat de bezitter in de koop toe
stemde. Deze misstap is nog meer te
betreuren, omdat bij ontruiming en
overname van de door ons gebruikte
gemeentezaal het genoemde genoot
schap zich door zijn partijsecretaris
liet vertegenwoordigen. De gemeen
te heeft zich over de ontwikkeling
van de toestand beraden en heeft
eenstemmig de volgende beslissing
genomen.
1. Als teken van onze oprechte
hoogachting tegenover onze Staat
en zijn leider vragen wij voordat we
iets doen met eerbied: Wilt u. heer
eerste secretaris, datgene in het
werk stellen wat nodig is om de
gemeentezaal en zijn inventaris, die
op onbevoegde wijze ons ontnomen
is. tegen onze eerstvolgende gods
dienstoefening ons terug te doen
bezorgen. Met deze vraag kunnen
wij ons niet tot het staatsbureau
n
tln
voor kerkelijke zaken wenden, ten-
dele vanwege het gewicht van de
zaak. voor een ander deel omdat de
vertegenwoordigers van dit bureau
zich openlijk o.a. door ondersteu
ning van deze actie op de doello
ze. moerassige en impopulaire weg
van godsdienstvervolging geraakt
zijn.
2. We houden er rekening mee. dat
onze brief mogelijk niet in uw han
den komt en dat we onze gemeente
zaal voor de godsdienstoefening niet
terug ontvangen. In dat geval zal de
gemeente, om te vermijden dat ze
haar eredienst voor het huis op
straat zou moeten houden, onver
wijld haar rechtmatig eigendom in
bezit nemen. We willen liever niet op
de plaats van godsdienstoefening
van een andere kerk samenkomen.
Vertrouwend op uw wijze en snelle
reactie, tekenen wij, in opdracht van
de gemeente met eerbied. Gabor
Draskóczy, Gabor Ivónyi en Vadószi
Ilona."
Gevaar
De gemeente heeft haar eigendom
nog niet terug. Al meer dan vijftig
keren is men nu al samengekomen
voor het gebouw. De drie voorgan
gers de ondertekenaars van de
brief aan Jónos Kadar zijn in
direct gevaar wegens een aange
spannen proces, omdat ze een vorig
vonnis niet te mogen preken negeer
den. Op overtreding van dit verbod
stond een voorwaardelijke gevange
nisstraf van vier tot zes maanden. In
een verklaring schrijven de metho
distenpredikanten dat door het von
nis het recht op vrije godsdienstui
ting is geschonden.
Ook de andere methodistenpredi
kanten komen in moeilijkheden. De
hoofdfiguur van de voorgangers.
Ivónyi Tibor in Nyiréghaza, moest
met zijn grote gezin zijn woning
verlaten en woont nu samen met het
gezin van zijn zoon Peter (ook predi
kant). De twee gezinnen (in totaal 15
personen) moeten huizen in drie ka
mers. Elek Lójos. predikant in Györ-
köny. werd bestraft met een geld
boete omdat hij weigerde zijn huis
te verlaten. Elek Lójos heeft vier
kinderen En de 83-jarige ds. Kali-
nies Istvón kreeg een voorwaardelij
ke gevangenisstraf.
NETWERK lan
Er is duidelijk rumoer in het (na
wereldje van de omroep. Eerst dan fcoj
een gunstig „rumoer". De NCRV u0,
heeft na lang zoeken drs Jansen
bereid gevonden het j-
voorzitterschap op zich te nemen. Prl
Een felicitatie waard. Ik denk: een
bekwame man voor deze post. En
dan kan tegelijk dr Ozinga eindelijl
zijn eervolle rust nemen. Als hij
daartoe tenminste de rust kan jn°'
vinden. Intussen ook weer geen Iets
kleine job: voorzitter van een >/a!
christelijke omroep. Het luistert De
steeds nauwer. Er zijn zaken die m.P0*
veel aandacht vragen. Daaronder Ne(
behoort niet't minst die van de Kel
verkondiging van het evangelie viaP16
de omroep. Moet dat? En hoe moet ües
dat? Maar echt rumoer kwam via
België, toen Mies Bouwman daar |n
uitpakte over de kritiek die haar
programma „Netwerk" gekregen pe
had. Ze kondigde zelfs aan nooit in
meer programma's te maken. Dat pa
zal wel serieus bedoeld zijn. maar Wil
voorlopig mag daar ook best wat
vragend tegenaan gekeken worden]
Hoe vaak zeggen mensen van de
publiciteit niet dat ze ergens mee
ophouden en dan duurt het vaak
niet eens zo lang meer of ze keren
terug alsof er nooit iets gebeurd is.
„Netwerk" was voor zover ik er's
zaterdagsavonds laat iets van zag hel
nog zo gek niet. Vooral de kritische
geluiden leken me waardevol. Ik Ut
herinner me de uitval van Frits van,
der Ploeg tegen minister Wiegel mepo
zijn vraag waar dat puin nou lag.
waar in de verkiezingstijd zo pö'
veelvuldig over gesproken was. En jpt
ook zag en hoorde ik een flard van lar
de „angry-old-man'-kritiek van Cu
uitgever van Oorschot. Daarbij f—
bleef geen spaan heel van een brok
vlakke zendtijdvulling. Ik denk. uiijN
het hart van velen gegrepen. En ja.
dan krijg je natuurlijk last. Is het t
omroepwereld je niet teveel apart i
komen staan? „Netwerk" was I
daarvan ondanks z'n verdiensten,
een symbool, 't Lijkt soms net op
„lummelen", dat spelletje waarbij j|
elkaar de bal toegooit en één hem
moet zien te grijpen. Misschien m
komt er nu een stukje zelfkritiek op
gang. En heel misschien gaat men
ook wat zuiniger worden met het v
roepen om nog meer zendtijd. r10
Waarmee zou die dan nog gevuld Dl
moeten worden0 El
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK p]<
Beroepen te IJsselmuiden: C. deop
Boer te Wageningen. go
Aangenomen naar Westterschellinfcp(
drs M. N. B. Blink, kand. te Leid( jri
die bedankte voor Weert-Budfyai
Heinkenszand en voor de benofce<
ming tot ziekenhuispastor te Ape|ei
doorn; naar Weerselo: J. J. van Rfoa!
venzwaaij. (wetenschappelij
hoofdmedewerker aan de rijksun»
versiteit te Leiden. De
..di
GEREF. KERKEN ree
Aangenomen de benoeming tot zi(,ve
kenhuispredikant te Leiden: J B^ee
venberg aldaar: de benoeming Ufcei
predikant in tijdelijke dienst te Nile
kerkerveen: J. E. Brederveld,
em. pred. te Leiden; naar Marken,
van Tellingen, kand. aldaar (vei
ber.).
Bedankt voor Middelburg: S. v.Re<
Veen te Krimpen a d. IJssel.
Rectificatie: drs J. de Geus. kand.
Wormerveer is niet beroepen alda;
CHR. GEREF- KERKEN
Bedankt voor Drogeham: R. Kok ftr
Eemdijk
Geref. gemeenten
beroepen te Boskoop en te Krimp
a d. IJssel: J. C. Weststrate te
Catharines (Can.).
Bedankt voor Zwolle: H. Hofman f
Rotterdam-Zuid.
VRIJE EV. GEMEENTEN
Beroepen te Wemeldinge: F. Mollf
ma. kand. te Bergum.
Van een onzer verslaggevers kcl
PUTTEN Evangelist Ben Ho1
kendijk is een landelijke evangelil
tie-actie begonnen onder het motf
„Ik en mijn huis, wij zullen de Hei
dienen".
Een ..Opwekkingskrant", gedruktl
een oplaag van honderdduizend, 8
tijdens huis-aan-huis-acties in tiel
tallen plaatsen verspreid wordef
Samen met de verspreiding vl
deze actiekrant worden speciale a
eenkomsten, gospelconcerten
straatsamenkomsten belegd.
Hoekendijk: „Het is overduidelii
dat revolutionaire krachten het t
zin zien als een belemmering Dal
om roepen ze om ruimere echtscw
dingsmogeiijkheden. legalised
van samenwonen, alternatieve vr
men van huwelijk- en gezinsleveé
En het gevolg is dat we talloze hud
lijken zien stranden en de jong»
die gefrustreerd zijn omdat hun
ders gescheiden zijn, krijgen wij]
de zielzorg van de evangelisatiecai
pagnes."
„We moeten terug naar
Het gezin is geen uitvinding
mensen. God plaatste een
het gezin
de bijbf-
iding vl
n mensf