Steun voor calvinistische anti-apartheidsgroep Hongaarse methodisten in een benarde positie ER Uit brieven van lezers Koinonia-verklaring vertaald Massale doopplechtigheid in Chinese Volksrepubliek Minister zoekt Hervormd Nederland Rel om vrouwelijke priester in Coventry ,ufe VANDAAG Voorbijganger Actie voor behoud' christelijk gezin s= DONDERDAG 23 FEBRUARI 1978 Trouw/Kwartet ADVERTENTIE Van een onzer redacteuren UTRECHT Sinds kort bestaat in ons land een steungroep die een Nederlandse vertaling heeft verzorgd van de Koinonia- verklaring. waarin een groep medewerkers van de universiteit van Potchefstroom zich distantieert van het apartheidsbeleid in Zuid-Afrika. De opstellers van de verklaring komen voort uit onverdacht calvinistische kringen. Koinonia-Nederland hoopt met de publikatie van de verklaring belang stelling te wekken in kringen, die tot dusver nog weinig kritisch over de apartheid dachten. Lezing van de verklaring wordt aanbevolen door een vijftal hoogleraren, dr B. Goud zwaard (VU-economiei. dr C Graaf land i theologie. Utrecht», dr Herman Ridderbos (theologie, Kampen). C. Veenhof (theologie. Kampen, vrijge maakt) en dr J. P Versteeg (theolo gie. Apeldoorn) De verklaring Is op 16 november 1977 verschenen. Zij is opgesteld door mensen van calvinistische geloofso vertuiging De verklaring bestaat uit zeven hoofdstukken, die elk uiteen vallen in een bijbels-theologisch deel en een toetsing van de politieke situ- aUe aan de hand van de bijbels theologische normen. De opstellers komen behalve uit de universiteit van Potchefstroom voort uit een re formatorische studiegroep The Loft in Gerrruston. Aan het opstellen van de verklaring zijn gesprekken voor- algegaan met zwarten in het Koino- nia-conferentiecentrum in Johan nesburg. De groep is in kerkelijke en politieke milieus intussen hefUg aangevallen. Zorg De groep is gekomen tot uitgave van de verklaring uit zorg over het feit dat het calvinisme in Zuid-Afrika dikwijls verward wordt met andere ideologieën. In de tweede plaats wa ren de opstellers bezorgd over het feit dat er in Zuid-Afrika naar hun mening geen politieke partij bestaat. die in de praktische politiek vorm geeft aan de consequenties van het bijbelse geloof. In hun begeleidend schrijven zeggen de opstellers: „Er kon niet voorbijgegaan worden aan de behoefte om in alle nederigheid tegenover alle politieke partijen, die beweren dat zij hun politiek op een reformatorisch fundament baseren, te getuigen aangaande de werkelijke politieke betekenis van de Bijbelse Inzichten." De groep vraagt om een betere rege ling voor politieke rechten van de zwarten, die in de „blanke" gebie den wonen. Hij wil gelijke rechten voor alle Zuidafrikanen en afschaf fing van de bepalingen, die vrije omgang tussen mensen van ver schillende rassen belemmeren. Voor de zwarten eist hij gelijke economi sche rechten. De groep wil dat de zwarte „thuislanden" niet slechts op historische gronden worden ge sticht, maar ook economisch levens vatbaar zijn. De Koinonia-groep vraagt de rege ring te luisteren naar de meningen van de zwarten en hun zeggenschap te geven over hun politieke toe komst. De mensen vragen in hun verklaring meer informatie over om streden overheidsmaatregelen, zo als de talrijke vrijheidsberovingen, detenties en arrestaties van 19 okto ber 1977. Biko De groep acht het huidige systeem van detentie in strijd met de christe lijke beginselen en vindt dat de mi nister van justitie te grote macht heeft. De groep wil dat er maatrege len worden getroffen om te zorgen dat een herhaling van de „zaak-Bi- 'ko" uitblijft De groep vraagt om eerbiediging van de persvrijheid en uit bezorgdheid over de staatkundi ge hervormingen, die meer macht in handen legt van de staatspresident en raad van kabinetten. De groep vindt het onjuist dat de ene etnische groep beslist over de toekofhst van de andere en dat er exclusief zwarte of blanke nationalistische bewegin gen bestaan. „Het is onze diepste overtuiging dat er effectieve politie ke samenwerking tussen alle men sen (ongeacht hun ras, volk of huids kleur) van gelijke politieke overtui ging moet zijn." De groep vraagt de regering daarom het verbod op zul ke naar ras gemengde bewegingen op te heffen. God soeverein De Kolnonia-groep baseert zijn poli tieke inzichten op de klassieke calvi nistische overtuiging dat God de absolute soeverein is en dat Chris tus alle macht in hemel en op aarde is gegeven. Daarom wijst de groep staatsabsolutisme en volkssoeverei niteit af. De ontuchtwet, die seksu eel contact tussen mensen van ver schillende etnische achtergrond ver biedt. verwerpt de groep. Ook vindt hij dat de staat ten onrechte zwar ten belemmert in hun huwelijkskeu ze. „Het woord van God stelt niet de gemeenschappelijkheid van ras. maar de gemeenschappelijkheid van geloof als voorwaarde voor een huwelijk." Afdrukken van de Nederlandse ver taling van de Koinoniaverklaring zijn verkrijgbaar bij de secretaris van Comité Koinonia-Nederland, A. J. de Geus, Tolsteegplantsoen 34', Utrecht. De prijs is drie gulden incl. porto. Giro 3177941. Op dit gironum mer kunnen tevens giften worden overgemaakt. Deie rubriek is u.isiuiieno bestemd voor korte react.es op tn deze krant gelezen berichten artikelen en commentaren, en niet voor gedichten open brieven, oproepen o) react.es op advertenties (deze laatste dienen tot de direct* gericht te worden) De mzepdingen voor deze rubriek dienen zo beknopt mogeii|k te zi|n De redactie behoudt /ich net recht van bekorting voor Het is ons heiaas niet mogeli|k over elk geval van bekorting o) metpiaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus. 859. Amsterdam B.| publicatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld Maximum snelheid Het plan van minister Tuynman om de maximumsnelheid op 120 km per uur te brengen is gewoon belache lijk. Het kost ten eerste meer brand stof. meer slijtage, en meer zenu wen. In de USA mag men niet har der rijden dan 55 mijl per uur, ofte wel 88 km per uur. Als men daar dan ooK rijdt, is het gewoon een verade ming Een hogere maximumsnel heid is gewoon onzinnig, en nergens voor nodig. Als het aan mij lag. werd het hier ook 88 km per uur, zodat z.g. „sportieve auto's plus stuurders" ge wone auto's werden, en de bestuur ders geen zenuwlijders. Als men dat een maand doet bijvoorbeeld, is na genoeg ledereen er aan gewend, en heeft men veel brandstof, slijtage, en zenuwen bespaard, en op de koop toe een veel rustiger verkeer. H. I. Ambacht Wim L. Los Motivatie IKON-directeur J. Greven heeft ge zegd (Trouw, 20 febr pagina 2) dat de geloofsmotivatie van de Ikon- programma's impliciet geschiedt, bij voorbeeld door de keuze van mensen waarmee gesproken wordt. Daar hebben wij weinig van ge merkt. Als een moeder op de vraag waarom zij drie kinderen heeft ant woordt: „Nu ja. ik hou wel van rom mel in huls", en op de vraag: „Waar om heeft u er dan geen vlerr'. zegt: „Ja. dan hou je weer geen tijd voor jezelf over", en in die geest spraken ook anderen: dat komt bij ons nogal schamel over Er was bij al dat ge praat over kinderen niet één die sprak van zijn dankbaarheid tegen over God. onze Schepper Zelf kre gen wij pas ons eerste kindje, en elke dag verbazen we ons nog, dat we het zó klein, en zó gaaf van God kregen Een prachtig scheppings wonder! En over het waarom van kinderen krijgen, was er nu echt niemand te vinden, die z'n kind tot eer van God wilde opvoeden? Of weten we niet wat dat is. Hoe dan ook. dat hebben we pijnlijk gemist. Het programma over kinderen krij gen kon zó niet aan onze gevoelens van pas vader-en-moeder-zijn appel leren. We hopen, dat het Ikon in de toekomst meer geloof, hoop en lief de zal gaan uitstralen, in bijbelse zin. Apeldoorn Ria Borkent-Vegter Ikon-show (slot) Vrijdag hebben wij naar de Ikon- show gekeken. We zijn diep teleur gesteld. Wij waren er zo dicht bij betrokken Mijn man en de kinderen hun vader is vier maanden geleden gestorven, na een korte ziekte. Mijn man mocht op zijn sterfbed nog getuigen van de grote genade Gods. die alle verstand te boven gaat. En uit die genade mogen wij alle dagen verder door de kracht van de Heilige Geest, om Jezus Christus' wil. Wat had ik daar graag willen zitten, om te getuigen van Gods grote Vader liefde, die met ons mee lijdt, en het verdriet dat wij kregen te dragen, want er is een grote leegte ontstaan in ons gezin. Maar door de kracht van de Heilige Geest worden we alle dagen gedragen, uit onszelf hadden we het niet gekund en was het wel misgegaan. Ik vind dat de Ikon zich wel eens mag beraden, of ze wel verder mag gaan. Zuidlaren J. H. Schutruys-Vos Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM' DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel 010-115588 iRed. en klachten) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE. GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 HONGKONG (EPS) Kortgele den zijn in een bepaalde streek in China honderd mensen gedoopt zonder dat de overheid dit tracht te te belemmeren Dit is bekend gemaakt in het blad China Talk van de verenigde Methodistische kerk in Hongkong. In het blad stond een gesprek met een Jonge christin in China, mejuffrouw Wong, wier gehele familie chris ten is. Mejuffrouw Wong komt van het platteland en vertelde dat in haar dorp verscheidene christenen wo nen. die zaterdags bijeenkomen voor bijbelstudie en bespreking van de culturele revolutie „Zover ik weet heeft niemand in ons dorp daar last van gehad." zei zij Zij deelde mee dat ook onder de par tijkaders christenen zijn. „Soms vroegen zij ons niet te luid te zingen tijdens onze huisdienst. maar overigens deden zij hun eigen werk en wij deden het onze De christenen komen gewoonlijk op zaterdag bijeen, omdat dit de vrije dag is. De dienst bestaat uit zingen, bidden en bijbellezen en preken. Iedereen doet hieraan mee. Bij de recente doopplechtig heid in haar streek werden hon derd jongeren en ouderen ge doopt. Een van de plaatselijke partijleden schertste dat zij wel eens een kou konden oplopen en dat de christenen daarom moes ten vermijden al te jonge kinde ren en bejaarden te dopen. Dan zouden zij de volgende dag op ziekenrapport moeten. Mejuf frouw Wong vertelde dat niets misliep en niemand kouvatte. De Chinese Jonge vrouw vertelde voorts dat in het huis regelmatig avondmaal gevierd wordt volgens een traditionele orde van dienst. De kerk had niets te maken met buitenlanders, zei zij. Zij vertelde dat er onder de kerkleden zijn. die regelmatig het land rondreizen om andere gemeenten te bezoe ken en te zorgen voor pastoraat en catechese onder nieuwe kerk leden Mejuffrouw Wong merkte op dat deze rondreizende evange listen geen enkele moeilijkheid van de zijde van de overheid heb ben. „Zij ontvangen een maande lijks salaris van ons uit onze gere gelde collectes." vertelde zij. Aan het vooruitziend deel der natie Voordat minister Van Aarden- ne zich in het UCN-debat waagde, liet hij het nummer van Hervormd Nederland van 18 december 1976opzoeken. Een oud nummer. Daar heeft Hervormd Nederland wel va ker last van. Dat het aan de vroege kant is met zijn ver halen. Als iedereen over punk, man- nenemancipatie, neutronen bom, belastingontduiking, fe minisme, vrijwillige inko mensvermindering, kernener gie of groei-economie praat, heeft Hervormd Nederland zijn lezers al geïnformeerd. Voor mensen die de ontwikke lingen willen volgen, maar vooral voor mensen die de ont wikkelingen mede bepalen, is HN onmisbaar. Wat minister Van Aardenne wilde weten was, hoe de oud- voorzitter van de Braziliaan se parlementscommissie voor energiezaken, dr. Lusaneas Machiel, over de export van verrijkt uranium naar Brazilië denkt. Welnu, met diens vernietigen de oordeel, dat HN al zo lang geleden publiceerde, had de minister zijn winst kunnen doen. Zo is Hervormd Neder land. Geen ééndagsvlieg. o Ik neem een proefabonnement van twee maanden voor 5,— o Ik weet al voldoende van het blad. Ik geef me op als abonnee 32,50 per half jaar) Naam Adres Plaats In enveloppe versturen aan: Antwoordnummer 1776, Den Haag LONDEN De voorzitter van de anglicaans-katholieke organisatie Ecclesia. Francis Bown, heeft gepro testeerd tegen de aanstelling van mevrouw Eloise Lester, een Ameri kaanse anglicaanse priester, als staf lid van de anglicaanse kathedraal in Coventry. Mevrouw Lester, een we duwe uit Atlanta. Georgia, mag de sacramenten niet bedienen, maar zij preekt wel. Zo sprak zij tijdens de eucharistieviering in Lincoln, in aan wezigheid van de anglicaanse bis schop van die stad. Bown acht de aanstelling van mevrouw Lester een grote belediging van de trouwe kerk leden. maar de proost van de kathe draal van Coventry. H. C. N. Willi ams. heeft bekendgemaakt dat hem behalve het protest van Bown geen enkele klacht heeft bereikt. Gebed voor vrede en ontwapening gevraagd GENÊVE (EPS) De commissie van kerken inzake internationale aangelegenheden (CCIA) heeft de le den-kerken van de wereldraad voor gesteld op zondag 21 mei te bidden voor vrede en ontwapening. De zon dag gaat vooraf aan de opening van de speciale zitting van de VN over ontwapening. De CCIA vraagt de kerken de pu blieke opinie in beweging te brengen ten gunste van concrete stappen voor ontwapening omdat de kerken een speciale verantwoordelijkheid in dit opzicht bezitten. In april houdt de CCIA een conferentie over ontwapening, waarvan de resulta ten zullen dienen als basis voor ver dere activiteiten van de kerken op het gebied van ontwapening. Dorestad Uw artikel van Albert Delahaye vond ik zeer interessant. Mij is pre cies hetzelfde overkomen. Het is vol komen juist dat de geschiedschrij ving tot de 10e eeuw niet klopt. Ik heb met tientallen, ook schriftelijke, bewijzen kunnen aantonen dat Trecht niet Utrecht is geweest maar de Cicus Trecht bij Dorestat (het latere Wijk bij Duurstede) en ook hoe men tot deze misvatting is kun nen komen. Utrecht is het door Taci tus genoemde Uetera (Vetera) ge weest, wat blijkens dr Bijvanck la ter Trecensium (30e) naar de daar gelegerde Romeinse legermacht (Leg. XXX) is genoemd. Het Utrechtse Oorkondeboek vermeldt het volgende nr 1 jr 695/720 Aman- dus bisschop van Antwerpen v.h. van Trect hetwelk de ouden Utrice- sium noemden en Karei de Grote in 777 Tussen de Holerweg en Trigisi- ma welke het gemeen Tree noemt o m. Thorhem (Doorn) Haltna (Hou ten) Werken (Werkhoven) I'odichem (Odijk) Bunnichem (Bunnik). Vanaf 1961 heb ik over al deze kwesties geschreven aan het Oudheidkundig Bodemonderzoek in Amersfoort en eveneens aan de Vereniging „Oud Utrecht" maar tot op heden heb ik nog steeds geen antwoord ontvan gen. Ik heb thans al mijn gegevens gerubriceerd en uitgetypt tot een boekwerk van plm. 200 blz. Zeist A. H. van Kooten Niekerk Hulppredikers In uw blad van 15 februari schrijft u naar aanleiding van de vergadering van de synode der hervormde kerk, dat nog zal worden bezien of aan gepensioneerde hulppredikers de rechten als van een emeritus-predi kant zullen kunnen worden toege kend. Hierdoor zullen zij het. recht ontvangen doop en avondmaal te bedienen. U wekt de Indruk alsof dit nog helemaal niet zeker is. Terwille van de betrokkenen zou ik u er graag op willen wijzen, dat de syno de besloten heeft dit inderdaad mo gelijk te maken. De uiteindelijk kerkordelljke formulering zal echter nog nader worden vastgesteld. 's-Gravenhage dr R. J. Mooi Van een medewerker Boedapest zondagmorgen. In de heuvels waarop een gedeelte van de Hongaarse hoofdstad ligt, stromen gelovigen samen voor een vergrendeld bedehuis. De deur blijft gesloten, ook als de voorganger arriveert. De kerkdienst wordt gehouden vóór de deur, in de vrieskou, zoals al vanaf oktober 1977 ge beurt. Het bedehuis is van staatswege gesloten. Door dezelfde staat, die godsdienst vrijheid zegt te kennen in zijn land en die ook de slotakte van Helsinki onderschrijft. Toch ondervinden de christenen in Hongarije dagelijks weerstand van hun regering bij het uitoefenen van hun godsdienst. Op dit moment heb ben de Hongaarse methodisten het zwaar te verduren. Gemeentezalen worden gesloten, dominees worden uit hun huis gezet en anderen krij gen processen waarbij ze worden be schuldigd van de vreemdste ver grijpen. Het drama van de methodisten is in 1974 begonnen, toen de predikant ds. Ivónyi Tibor in moeilijkheden kwam met zijn kerkleiding die hij betichtte van slaafse navolging van het com munistische regime. Korte tijd na dat hij zijn kritiek uitte, werd ds. Ivónyi uit zijn ambt ontzet, omdat daarvóór zijn persoonsbewijs hem ontnomen was. Van de 17 methodis tenpredikanten verklaarden zich er tien solidair met ds. Ivónyi en dat betekende dat zij kort daarna het lot van hun ambtgenoot moesten delen. Verschillende kerkgebouwen werden gesloten, zoals in oktober 1976, toen de deuren werden vergrendeld van het gebouw waar een van de zonen van ds. Ivónyi voorging. Uit pastorie gezet Vorig Jaar augustus greep de Hon gaarse regering opnieuw in, nu in de zuid-Hongaarse stad Szeged. Ds. Va- dószi Andr6s werd door de politie met geweld uit zijn pastorie gezet. Het gezin ds. Vadószi heeft 7 kin deren werd overgebracht naar een tweekamerflat. Een onhoudbare si tuatie. vooral als men bedenkt, dat de schoonzoon en de getrouwde dochter van het predikantenecht paar ook nog bij hen inwoont. De reden: ds Vadószi ging een keer voor in een jeugdbijeenkomst. Begin december 1977 stond de deur waarder bij de familie Vadószi op de stoep, teneinde de proceskosten te innen. Daar de predikanten nauwe lijks geld hebben om in hun onder houd te voorzien, werd de auto in beslag genomen. De Trabant was ds. Vadószi geschonken door de ge meente en was nog eigendom van de kerk. Twee dagen voor kerst haalde de overheid bovendien weg: een koelkast, een radio de centrifuge, twee armstoelen en een wasmachi ne. die de gemeente aan het gezin had geschonken vanwege de gezins grootte. Ds. Vadószi reageerde op de gebeurtenissen als volgt: „Wij heb ben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomende." Advertentie Ondertussen heeft de overheid de gemeentezaal in Boedapest te koop aangeboden De advertentie werd geplaatst in de nationale Hongaarse krant, de Magyar Nemzet Het ge nootschap „Elektris" kocht het ge bouw en ontruimde het meubilair, zonder medeweten van de gemeen te. Het staatsbureau voor kerkelijke Ds. Ivanyi Gabor, de predikant van de methodistengemeente in Boedapest, van welke het kerkgebouw door de regering werd verkocht. zaken ging niet in op een klacht van de methodisten. Na herhaalde po gingen wendde men zich ten einde raad tot het hoogste gezag in Hon garije, president Jónos Kadar. De man. die altijd beweert dat de Hon garen godsdienstvrijheid genieten. Hij ontving het volgende schrijven van de verontruste methodistenge meente: „Zeer geachte eerste secre taris. De leden van de methodisten gemeente van Boedapest zijn vanaf oktober 1975 tot heden reeds drie maal voor een gesloten gemeente zaal aangekomen. Zonder enig be richt werd onze zaal. die reeds een halve eeuw in gebruik is, afgesloten. De koster van de gemeente merkte op 22 augustus 1977 dat de deur door vreemde personen opengebro ken was en dat de banken en kerk- meubels naar een andere plaats ver voerd waren. De vicaris Ivónyi Ga bor riep ijlings de actieleider op om zich te legitimeren. Daarop overhan digde deze hem een volmacht, on dertekend door superintendent (hoofdkerkleider) Friedrich Hecker. Fout Onze gemeentezaal werd ten behoe ve van het genootschap Elektris af gesloten. (de koper). Het voor ons onbekende genootschap Elektris be ging een fout, want het heeft meubi lair als inrichting aangeschaft, zon der dat de bezitter in de koop toe stemde. Deze misstap is nog meer te betreuren, omdat bij ontruiming en overname van de door ons gebruikte gemeentezaal het genoemde genoot schap zich door zijn partijsecretaris liet vertegenwoordigen. De gemeen te heeft zich over de ontwikkeling van de toestand beraden en heeft eenstemmig de volgende beslissing genomen. 1. Als teken van onze oprechte hoogachting tegenover onze Staat en zijn leider vragen wij voordat we iets doen met eerbied: Wilt u. heer eerste secretaris, datgene in het werk stellen wat nodig is om de gemeentezaal en zijn inventaris, die op onbevoegde wijze ons ontnomen is. tegen onze eerstvolgende gods dienstoefening ons terug te doen bezorgen. Met deze vraag kunnen wij ons niet tot het staatsbureau n tln voor kerkelijke zaken wenden, ten- dele vanwege het gewicht van de zaak. voor een ander deel omdat de vertegenwoordigers van dit bureau zich openlijk o.a. door ondersteu ning van deze actie op de doello ze. moerassige en impopulaire weg van godsdienstvervolging geraakt zijn. 2. We houden er rekening mee. dat onze brief mogelijk niet in uw han den komt en dat we onze gemeente zaal voor de godsdienstoefening niet terug ontvangen. In dat geval zal de gemeente, om te vermijden dat ze haar eredienst voor het huis op straat zou moeten houden, onver wijld haar rechtmatig eigendom in bezit nemen. We willen liever niet op de plaats van godsdienstoefening van een andere kerk samenkomen. Vertrouwend op uw wijze en snelle reactie, tekenen wij, in opdracht van de gemeente met eerbied. Gabor Draskóczy, Gabor Ivónyi en Vadószi Ilona." Gevaar De gemeente heeft haar eigendom nog niet terug. Al meer dan vijftig keren is men nu al samengekomen voor het gebouw. De drie voorgan gers de ondertekenaars van de brief aan Jónos Kadar zijn in direct gevaar wegens een aange spannen proces, omdat ze een vorig vonnis niet te mogen preken negeer den. Op overtreding van dit verbod stond een voorwaardelijke gevange nisstraf van vier tot zes maanden. In een verklaring schrijven de metho distenpredikanten dat door het von nis het recht op vrije godsdienstui ting is geschonden. Ook de andere methodistenpredi kanten komen in moeilijkheden. De hoofdfiguur van de voorgangers. Ivónyi Tibor in Nyiréghaza, moest met zijn grote gezin zijn woning verlaten en woont nu samen met het gezin van zijn zoon Peter (ook predi kant). De twee gezinnen (in totaal 15 personen) moeten huizen in drie ka mers. Elek Lójos. predikant in Györ- köny. werd bestraft met een geld boete omdat hij weigerde zijn huis te verlaten. Elek Lójos heeft vier kinderen En de 83-jarige ds. Kali- nies Istvón kreeg een voorwaardelij ke gevangenisstraf. NETWERK lan Er is duidelijk rumoer in het (na wereldje van de omroep. Eerst dan fcoj een gunstig „rumoer". De NCRV u0, heeft na lang zoeken drs Jansen bereid gevonden het j- voorzitterschap op zich te nemen. Prl Een felicitatie waard. Ik denk: een bekwame man voor deze post. En dan kan tegelijk dr Ozinga eindelijl zijn eervolle rust nemen. Als hij daartoe tenminste de rust kan jn°' vinden. Intussen ook weer geen Iets kleine job: voorzitter van een >/a! christelijke omroep. Het luistert De steeds nauwer. Er zijn zaken die m.P0* veel aandacht vragen. Daaronder Ne( behoort niet't minst die van de Kel verkondiging van het evangelie viaP16 de omroep. Moet dat? En hoe moet ües dat? Maar echt rumoer kwam via België, toen Mies Bouwman daar |n uitpakte over de kritiek die haar programma „Netwerk" gekregen pe had. Ze kondigde zelfs aan nooit in meer programma's te maken. Dat pa zal wel serieus bedoeld zijn. maar Wil voorlopig mag daar ook best wat vragend tegenaan gekeken worden] Hoe vaak zeggen mensen van de publiciteit niet dat ze ergens mee ophouden en dan duurt het vaak niet eens zo lang meer of ze keren terug alsof er nooit iets gebeurd is. „Netwerk" was voor zover ik er's zaterdagsavonds laat iets van zag hel nog zo gek niet. Vooral de kritische geluiden leken me waardevol. Ik Ut herinner me de uitval van Frits van, der Ploeg tegen minister Wiegel mepo zijn vraag waar dat puin nou lag. waar in de verkiezingstijd zo pö' veelvuldig over gesproken was. En jpt ook zag en hoorde ik een flard van lar de „angry-old-man'-kritiek van Cu uitgever van Oorschot. Daarbij f— bleef geen spaan heel van een brok vlakke zendtijdvulling. Ik denk. uiijN het hart van velen gegrepen. En ja. dan krijg je natuurlijk last. Is het t omroepwereld je niet teveel apart i komen staan? „Netwerk" was I daarvan ondanks z'n verdiensten, een symbool, 't Lijkt soms net op „lummelen", dat spelletje waarbij j| elkaar de bal toegooit en één hem moet zien te grijpen. Misschien m komt er nu een stukje zelfkritiek op gang. En heel misschien gaat men ook wat zuiniger worden met het v roepen om nog meer zendtijd. r10 Waarmee zou die dan nog gevuld Dl moeten worden0 El Beroepingswerk NED. HERV. KERK p]< Beroepen te IJsselmuiden: C. deop Boer te Wageningen. go Aangenomen naar Westterschellinfcp( drs M. N. B. Blink, kand. te Leid( jri die bedankte voor Weert-Budfyai Heinkenszand en voor de benofce< ming tot ziekenhuispastor te Ape|ei doorn; naar Weerselo: J. J. van Rfoa! venzwaaij. (wetenschappelij hoofdmedewerker aan de rijksun» versiteit te Leiden. De ..di GEREF. KERKEN ree Aangenomen de benoeming tot zi(,ve kenhuispredikant te Leiden: J B^ee venberg aldaar: de benoeming Ufcei predikant in tijdelijke dienst te Nile kerkerveen: J. E. Brederveld, em. pred. te Leiden; naar Marken, van Tellingen, kand. aldaar (vei ber.). Bedankt voor Middelburg: S. v.Re< Veen te Krimpen a d. IJssel. Rectificatie: drs J. de Geus. kand. Wormerveer is niet beroepen alda; CHR. GEREF- KERKEN Bedankt voor Drogeham: R. Kok ftr Eemdijk Geref. gemeenten beroepen te Boskoop en te Krimp a d. IJssel: J. C. Weststrate te Catharines (Can.). Bedankt voor Zwolle: H. Hofman f Rotterdam-Zuid. VRIJE EV. GEMEENTEN Beroepen te Wemeldinge: F. Mollf ma. kand. te Bergum. Van een onzer verslaggevers kcl PUTTEN Evangelist Ben Ho1 kendijk is een landelijke evangelil tie-actie begonnen onder het motf „Ik en mijn huis, wij zullen de Hei dienen". Een ..Opwekkingskrant", gedruktl een oplaag van honderdduizend, 8 tijdens huis-aan-huis-acties in tiel tallen plaatsen verspreid wordef Samen met de verspreiding vl deze actiekrant worden speciale a eenkomsten, gospelconcerten straatsamenkomsten belegd. Hoekendijk: „Het is overduidelii dat revolutionaire krachten het t zin zien als een belemmering Dal om roepen ze om ruimere echtscw dingsmogeiijkheden. legalised van samenwonen, alternatieve vr men van huwelijk- en gezinsleveé En het gevolg is dat we talloze hud lijken zien stranden en de jong» die gefrustreerd zijn omdat hun ders gescheiden zijn, krijgen wij] de zielzorg van de evangelisatiecai pagnes." „We moeten terug naar Het gezin is geen uitvinding mensen. God plaatste een het gezin de bijbf- iding vl n mensf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2