Nieuwe theorie over ontstaan methodisme Een onafhankelijk, evangelisch wijs boek van ds. H. A. Visser en Wereldgebedsdag op vrijdag 3 maart Poolse protestanten voelen druk 'roomse kerk' 'Opnieuw onder de hoogtezon' Anti-bekeringswet in Israël niet tegen kerken gericht Bijbels komen terecht in Rusland Vrijgemaakte omroep heeft eigen studio Nieuwe boeken VANDAAG Voorbijganger u: WOENSDAG 22 FEBRUARI 1978 KERK Trouw/Kwartet Ds H. A Visser, de bekende Amsterdamse predikant en Hoogtezon-dominee. heeft tientallen van jaren gekeken achter de schermen van wat dr A Kuyper met onbe doelde ironie noemde „de praktijk der god zaligheid" Die praktijk is er dan ook dik wijls naar. In zijn jongste boek: Opnieuw onder de hoogtezon luitg Boekencentrum bv. s-Gravenhage. 206 blz.. 18,90; de hier- oij afgedrukte illustraties zijn uit het boek overgenomen» komt hij tot dc conclusie: „Ook in de gemeente zijn er rechtvaardigen. Je kunt ze op je vingers tellen, maar ze zijn er" «bl. 164). Dit zinnetje is typerend voor het hele boek. Hier spreekt geen berusting, ook geen scep sis. maar levenslange ervaring en een geloof dat het nooit opgeeft. Na een Ten Geleide van Rien van der Schee, hoofd Programma afdeling Gesproken Woord NCRV-radio. behandelt ds. Visser de volgende onderwerpen: Praten. Vergeven en vergeten. Over God gesproken. Navolging van Chnstus. Huwelijksproblemen. Onze naaste. Als je graag kinderen wilt hebben en Rouwverwerking. Deze bundel radiotoespraken, die zich dit maal ook richt tot mensen die niet bepaald ziek zijn, getuigt van levenswijsheid. Alweer merkwaardig dat ik net bezig was met de lectuur van nummer 1 der 18e jaargang van Wijsgerig Perspectief op maatschappij en wetenschap, over het thema Wijsheid. Wat hier in abstracte beschouwingen wordt uit eengezet. kan misschien worden samenge vat met de uitspraak van prof. dr. R. F. Beerling in zijn artikel „Stuksgewijsheid": „De wijze houdt geen omslachtige vertogen maar geeft voorbeelden en aanwijzingen." Vissers boek beantwoordt hieraan vol komen. Eigenlijk kun Je deze bundel niet bespreken, je moet hem citeren. Uit een paar vellen citaten heb ik een eigen opvolging van on derwerpen gedistilleerd, namelijk: vrouwen en mannen, huwelijk, ouderschap, jongeren, familie. Voorts: geloof, navolging van Chris tus. rechtvaardigheid, en ten slotte: Kerk en oecumene. Men moet wel bedenken, dat citaten in hun verband moeten worden gele zen. want los van hun context komen ze altijd iets harder aan dan bedoeld is. Hier volgt een beperkte keuze uitspraken over de zoéven genoemde onderwerpen. Aanha- door dr. C. Rijnsdorp lingstekens laat ik maar weg: het noemen van de pagina's lijkt me niet ondienstig. Citaten Je kunt Je op de ogenschijnlijke lieftallighe den van veel vrouwen geducht verkijken (11). Elke vrouw heeft een gebruiksaanwij zing (146). Uiteindelijk zijn vrouwen, èls ze onaangenaam willen zijn, veel machtiger dan mannen (157). Ik geloof dat wij mannen vaak lijden aan een grenzeloze zelfoverschatting (17). Bij veel echtscheidingen is er geen derde in het spel (113). Echt huwelijksgeluk wordt je nooit in de schoot geworpen 143). Je kunt in je huwelijk door de partner gemaakt en gebroken worden (12). Dat je elkaar trouw zult blijven, kun je niet beloven, dat je het wilt doen. is het enige wat je beloven kunt (13). De diepste nood van veel huwelijken is dat men elkaar ontwijkt (18). U mag uw man nooit aan een Gestapo-verhoor onderwer pen (40). Het valt me op hoeveel ouders hun kinderen ongelooflijk veel kwaad gedaan hebben (36). Uit jarenlange ervaring weet ik dat vooral de ouders en de grootouders veel meer moei te hebben met het gemengde huwelijk dan de jonge mensen zelf (101). Veel ouders leren het blijkbaar nooit om hun kind als een volwassen en zelfstandig mens te beschouwen (118). We krijgen kin deren om ze los te laten (182). In onze tijd vindt iemand van 18 jaar zichzelf volwassen en zelfstandig. Misschien is er een grotere discrepantie tussen de lichamelijke en gees- niet door de dood. maar door het léven verloren hebben (117). Christus navolgen is niet en nooit: Christus nadoen (73). Navolging en vervolging liggen in eikaars verlengde (76). Stormt het. omdat ik Jezus navolg of omdat ik Jona ben? (79). Het land der Gadarenén ligt niet meer aan de overkant van de zeewe wonen er middenin (83). Jona moest solitair, eenzaam, zijn voordat hij weer solidair, gemeen schapsmens, kon worden (24). Je haat kan je letterlijk verteren (32). Wie niet vergeven kan, gaat zelf te gronde (38). In de loop der jaren heb ik ontdekt dat veel dominees de marionetten van hun kerke- raad zijn (103). Waarachtige oecumene be gint bij eikaars doop (105). Anti-Christelijke mensen zijn er nauwelijks. Anti-kerkelijke mensen zijn er veel meer (108). Wij moeten, omdat wij onze principes niet ik praktijk kunnen brengen, onze praktijken niet tot principe verheffen (179). Dit laatste is een uitspraak van de r.k. theoloog Rahner. Eén punt telijke volwassenheid van de jonge mensen dan vroeger (91). Ik ontmoet nog weieens heel oude jonge en heel jonge oude mensen (93). Er zijn naaste familieleden die elkaar Ik moet wel ophouden met citeren, omdat er één punt is, waarover ik met de auteur van mening verschil. Op bl. 85 schrijft hij: „Beze tenheid door duivelse geesten bestaat niet. De enige geest die je tot verkeerde dingen kan brengen is je eigen geest." Maar behoort het niet tot het wezen van 's mensen geest, dat hij openstaat voor transcendente invloe den? Natuurlijk wil de schrijver waarschu wen tegen middeleeuws bijgeloof, dat hek sen naar de brandstapel verwees. Bezeten heid is een extreme zielstoestand, waarbij de mens, zoals de uitdrukking terecht luidt, .zichzelf niet meer is" en instrument wordt van goede of kwade machten en bij ingewik kelde gevallen van beide tegelijk. Er is geen bekering, geen kunstinspiratie, geen oerge- dachte van een wereldgodsdienst of het is in ruime zin een geval van bezetenheid. Macht is ten diepste altijd persoonlijke macht"en daarom geloof ik in engelen en demonen. De moeilijkheid is hun identiteit vast te stellen. Demonen zijn meesters in het zich verkle den. Natuurlijk is de mens aan het kwade altijd medeplichtig en nooit het onschuldige slachtoffer van zomaar een boze geest. En dat wilde ds. Visser natuurlijk benadruk ken. Overigens een wijs, onafhankelijk, evangelisch boek dat zich bijzonder prettig laat lezen. Van een onzer redacteuren DUBLIN Niet de gebroeders Wesley zijn de grondleggers van het methodisme, maar de onbekende Ierse student Willi am Morgan. Dit schrijft de Ier se lord Kilbracken in het histo risch tijdschrift Leitrim Guar dian. Kilbracken is een nako meling van Morgan. Het methodisme. de machtigste op- John Wesley wekkingsbeweging die het christen dom ooit gekend heeft, is ontstaan uit een kring van studenten rond het jaar 1730 in Oxford. Deze studenten, de zogenaamde „holy club", kwamen regelmatig bij elkaar voor bijbelstu die en gebed. Ook evangeliseerden zij en deden sociaal werk onder zie ken en gevangenen. Om hun strenge zelftucht, vasten en ascese werden zij door hun mede-studenten spot tend „methodisten" genoemd. Die betiteling namen zij als ere-naam over en thans zijn er over de hele wereld circa 25 miljoen methodisten. Ook andere groepen, zoals het Leger des Heils, zijn uit het methodisme voortgekomen. Altijd is aangenomen, dat John Wes ley en zijn broer Charles de „holy club" van studenten begonnen wa ren. maar lord Kilbracken meent nu de bewijzen te hebben, dat de stu denten zich onder de leiding van zijn voorvader William Morgan al metho disten noemden en dat de Wesley's dit begrip pas later overnamen. William Morgan stierf al in 1732, op twintigjarige leeftijd, en de Wesley's hebben de beweging vervolgens de grote verbreiding gegeven, aldus Kil bracken. De methodistische kerkhistoricus uit Dallas (VS) betwijfelt vooralsnog het verhaal van de Ier. Hij wijst erop, dat John Wesley acht jaar ouder was dan William Morgan en Charles Wes ley vier jaar ouder. CONFERENTIES Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Op de eerste vrijdag in maart zal in meer dan 180 landen weer de wereldgebedsdag worden gehouden. 3 MAART 1978 JERUZALEM De staatssecretaris van het Israëlische ministerie van godsdienstzaken.Jsrael Lippel. heeft de protesten tegen de zogeheten „anti- zendingswet". die 1 april van kracht wordt, als ongegrond van de hand gewezen. Deze wet stelt elke verandering van godsdienst die plaatsvindt door verleiding met geld of met andere materiële toezeggingen, strafbaar. Volgens de staatssecretaris heeft de wet slechts de kleine protestantse sekten die zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel opereren, voor ogen. De bestaande kerken hebben volgens Lippel daarentegen een bevoorrechte posiüe. die zelfs de Joodse kerken ontbeert. Hij noemde als voorbeeld het feit dat zijn ministerie alle invoerrechten voor de kerken betaalt, „ook van de dure wagens van de patriarchen". Volgens de raad van christenen in Israël zou de nieuwe wet de deur wagenwijd openzetten naar willekeur tegenover godsdienstige minderhe den. die aan hulpverlening zouden doen. Ik denk dan al bij voorbaat dat Voor dames die deel uitmaken van kerkelijke beleidsorganen, m.m.v. mevr. G. M. R. Jonker, 1-2 maart, Stoutenburg bij Leusden. Inf. en aanm. Toerustingscentrum, tel. 033- 43244. Muziek op de klup, voor leiding jeugdclubs, 3-4 maart. De Olde Vechte, Ommen (tel. 05291-1963). Over het verwerken van verlies bij kinderen, voor alleenstaande ou ders, 3-5 maart, Ons Erf, Berg en Dal (tel. 08895-1744). Witte plekken op de wereldkaart, bij- tankdag van de hervormde zending over gebieden waar het evangelie niet of nauwelijks is doorgedrongen, zaterdag 25 februari 10.30-15.30 uur. Zendingsbuteau, Oegstgeest (tel. 071-152940). Racisme. Zijn er oorzaken aan te geven, waarom het racisme zo hard nekkig is? m.m.v. drs. J. D. B. van der Meulen, zaterdag 25 februari van 10.15 tot 16.30 uur. Toerustingscen trum, Leusden (tel. 033-43244). De Bijbel kreatief, voor leiders christelijke Jeugdclubs, die op ande re manier met de bijbel aan het werk willen (rollenspel, handenarbeid e.d.), 25 en 26 februari, De Olde Vechte. Ommen (tel. 05291-1963). Charismatisch gebedsweekend te Stoutenburg bij Amersfoort o.l.v. Auspicius van Corstanje ofm, 25-26 februari (ook 29-30 april). Inf. en aanm. tel. 033-40848. Arbeid en nieuwe levensstijl, con tactdag voor nieuwe levensstijl groepen in Gelderland, zaterdag 25 februari 10-15.30 uur in de Wester- kerk te Arnhem. Inf. en aanm. tel. 085-456047. ERLANGEN - Dat de vijfduizend Duitstalige bijbels, die de lutherse wereldfederatie onlangs naar de Sowjet-Unie heeft verstuurd, in de Moskouse papiermolen blijven ste ken, heeft de Martin Lutherbond ten stelligste ontkend. De bijbels, die In overleg met de Sow jet-autoriteiten zijn verstuurd, komen wel degelijk op de plaatsen van bestemming te recht. zo meent de bond, een evan- gelisch-lutherse vereniging ten be hoeve van lutheranen in de ver strooiing. ZWOLLE De gereformeerde om roepvereniging (GOV) heeft in Zwol le een eigen studio in gebruik geno men om radioprogramma's samen te stellen voor de zending. De ver eniging verzorgt wekelijks een pro gramma voor Suriname. De leden van de GOV behoren tot de gereformeerde kerken (vrijge maakt). Hun eerste doel is zendtijd te krijgen in Nederland. Toen de toelatingsdrempel voor aspirantom- roepen werd verhoogd van 15.000 tot 40.000, werd dat ideaal vrijwel on haalbaar. NEW YORK Het aantal Joden in de wereld is in 1977 gestegen met 115.000 naar 14.259.000. In de Vere nigde Staten wonen de meeste Jo den (5.7 miljoen), gevolgd door Is raël (ruim 3 miljoen) en de Sowjetu- nie (2,7 miljoen). Nederland neemt een bescheiden plaats op de lijst in met 28.000 Joden, van wie circa 40 procent tot een van de Joodse kerk genootschappen behoort. In Nederland is de (vrouwen) wereld gebedsdag sinds 1929 een begrip. In achthonderd plaatsen in ons land worden op 3 maart oecumenische gebedsdiensten belegd. Het woord 'vrouwen' is enkele jaren geleden uit de naam van de dag verdwenen, omdat men de indruk wil vermijden, dat alleen vrouwen op deze dag worden opgeroepen tot ge bed. De liturgie wordt weliswaar door vrouwen ontworpen en be werkt, maar richt zich tot alle men sen binnen en buiten de christelijke gemeente. Zij is te verstaan als bij drage van de vrouwen aan de ker ken, waarin zij de vragen en noden van de wereld voor God brengen. Dit jaar werd de liturgie opgesteld door vrouwen uit verschillende ker ken in Canada. 'Gemeenschapszin in onze dagen' is het thema, waarin zij willen uitdrukken hoe voller en rij ker hun leven in Canada is gewor den, doordat mensen van verschil lende culturen en talen daar hun thuis hebben gevonden. „Als Cana dezen roepen we onze broeders en zusters over de hele wereld op tot eenwording met ons en met elkaar, zodat de totale mensheid naar een heid en ongeschondenheid kan uit groeien. Als wij zo bezig zijn, doen wij Gods wil." De liturgieviering is te beluisteren in de middagpauzedienst van de NCRV-radio, donderdag 2 maart, 12.55 - 13.30, Hilversum I. Voor de jeugd is rondom hetzelfde thema een liturgie ontworpen met als titel „Denk eens aan een ander," waarbij speciaal gedacht is aan een liturgische dienst op school. Serie: „Vakantie en vrije tijd", uitga ve van Elsevier Nederland BV. Prijs per deel 12,90. De volgende vier deeltjes van 80 tot 95 bladz. en goed geïllustreerd, ver schenen in de serie „Vakantie en vrije tijd" die alle met de watersport van doen hebben: „Wedstrijdzeilen van start tot finish" door Lex Pran ger. Een overzichtelijke hoeveelheid informatie voor het groeiend aantal zeilers, die hun prestaties willen me ten. Bent Arre beschrijft ln „Spinna- kerzeilen" wat bij de uitbreiding met deze zeilgarderobe alzo om de windhoek komt kijken. Hans Donat bepaalt de aandacht bij het techni sche hulpmiddel om een vaartuig altijd vooruit te krijgen in „Uw bui tenboordmotor." Tenslotte: „Navi geren op grot water" door Erik van Antwerpen. Bijzonder worden de in strumenten vermeld, die naast het kompas bij goed navigeren een eer ste vereiste zijn. Dagdromen mag door Jerome L. Sin ger. Uitg. De Toorts, Haarlem, 228 Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wlbautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN; Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030. door J. den Boef Als je in Polen bent en Je hoort een protestantse kerkelijke lei der klagen over de grote in vloed van de rooms-katholieke kerk, ben je even geneigd om te denken: hoe kan dat nou in een land waar christenen zo op el kaar zijn aangewezen? De Poolse protestanten hebben het nooit gemakkelijk gehad in hun land. sinds het rooms-katholicisme er gelegenheid kreeg een machtspo sitie te gaan bekleden. Zij die niet bij de rooms-katholieke kerk waren aangesloten, werden als tweede rangs burgers beschouwd die eigen lijk geen echte Polen waren. Dit laat ste valt voor een deel te verklaren, omdat de lutheranen over het alge meen van Duitse afkomst waren. Sinds het einde van de tweede wereldoorlog is er in de verhouding tussen rooms-katholieken en protes tanten in wezen niet veel veranderd. In de eerste naoorlogse jaren, toen er nog een groot tekort aan kerkgebou wen was, namen de rooms-katholie ken in talrijke dorpen protestantse bedehuizen in bezit. Dat is vooral het geval geweest in gebieden, waar Duitstalige lutheranen woonden. Lang niet alle gebouwen werden te ruggeven. Het aantal protestanten dat op het ogenblik in Polen woont wordt op ongeveer een miljoen geschat. Ei genlijk moet gesproken worden van niet-rooms-katholieke christenen, want ongeveer de helft van dat mil joen mensen behoort tot de Ortho doxe kerk. Dan zijn er twee oud- katholieke kerkelijke gemeenschap pen waarvan de ene (met 50.000 le den) behoort tot de (Unie van Utrecht» en de andere (met 30.000 leden) tot de stroming der „Maria- vieten" Het aantal lutheranen bedraagt op het ogenblik nog ongeveer 80.000, dat van de gereformeerden 5.000. van de verenigde evengelische ker ken 3.000, van de baptisten iets meer en dat van de adventisten ongeveer 10.000. Deze acht kerkelijke groepe ringen vormen samen de Poolse oe cumenische raad, die op zijn beurt deze kerken vertegenwoordigt op de wereldraad van kerken. Behalve de verenigde evengelische baptisten en adventisten zijn die kerken ook af zonderlijk bij de wereldraad verte genwoordigd. Al deze bijzonderheden tekende ik op uit de mond van prof. dr. Wolde- mar Gastpary. rector van de Christe lijke Theologische Academie in War schau een lutheraan die geduren de vrijwel de gehele wereldoorlog in het concentratiekamp Dachau bij Müncnen door de Duitsers gevangen werd gehouden. Hij sprak met veel waardering over Nederlandse predi kanten, die hij daar ln de loop der jaren ontmoette. Alleen de naam Smilde herinnert hij zich nog. Het gebouw waarin de Academie is gevestigd is eigendom van de luther se kerk. De overheid, die alle kosten voor haar rekening neemt (zoals bij alle Poolse hogescholen het geval is) betaalt huur aan de lutherse kerk. Het aantal studenten bedraagt op het ogenblik 124. Afgestudeerden moeten een aantal kleine gemeenten voor hun rekening nemen, die soms ver van elkaar verwijderd liggen. Het komt voor dat mensen 80 km moeten reizen om een kerkdienst te kunnen bijwonen. Wat dat betreft bevinden de rooms-katholieken zich nog in een vrij gunstige positie, niet alleen in de steden, maar ook op het platteland. Een predikant krijgt in tegenstelling tot de docenten van de Christelijke Academie geen sa laris van de staat. Hij moet ook een baan hebben om in zijn levensonder houd te kunnen voorzien. IJS-WERELD Na het voetballen wordt het tijd ik die andere, werkelijk vriendeli sport van dit seizoen, niet vergee Onder mijn ogen zijn kinderen, jonge en oudere mensen vrolijk 't schaatsenrijden op de vijver ro de doolhof. Een aandoenlijk gezl w 't Zal 't wel niet zijn. maar voor nf»1 iets van de nieuwe aarde. Dat zweren en zwaaien, elkaar de schaatsen nog eens aanbinden ei kinderen helpen bij de eerste streken met de tere beentjes. Da doet me wat. We hebben het al in an zoveel jaren niet meer op die mai *n gezien. Een stralende zon en een ar prikkelende lucht. Dat moet gezi n en goed zijn. Niet iedereen zal er mee kunnen doen. Hoevelen zijn niet in onze samenleving len. eui p d f i. on at« gehandicapt? Niet het minst doo at€ gewelddadige vormen die ons F13 onderling verkeer heeft aangenomen. Velen zullen moete toezien, als ze dat althans kunne En toch kan ik me indenken dat er dan van geniet. Het heeft heel even niets te maken met de jachl mt naar meer. Iedereen kap er iets a hebben. Ik denk tgrug aan vroeg P dagen. as ich nd IJs in de gracht en in het Vondelpark. En als je wat ouder1 op de Boerewetering, met de mógelijkheid van een bescheidei tocht, waarvan je dan tegen het P€rl donker worden met tranende og terugkwam. Er was misschien schaatsriempje gebroken, maar deerde &1 niet meer. Je voelde je warm, „rozig'', en je kroop 's avo oer bij de kachel in een behadglijkhe rel die door weinig zaken geëvenaar werd. Afgezien nog van de verrukking die het bericht i.ljsvr 1 door de oude schoollokalen en -gangen kon veroorzaken. IJsvrij betekende: de wereld staat even Even mag je 't proefwerk en het huiswerk vergeten, 't Doet er nie meer toe. De wereld gaat open werd een bijna dankbaar mens. „Een beetje kalmer aan kan ook wel", dacht ik dan, als m'n vader de psalm las: Hij werptzijn ijs daarheen als stukken! Maar 't hoorde erbij, 't Was jouw wereld i die van God. '11 tee en niefrr" neil is. en 3en et sei h« pag., prijs 35,-. Voor een deel we tenschappelijk beschrijvend boek, bestemd voor psychologen, psychia ters, maar ook voor opvoeders. Eva's man door Carl Jones. Uitg. Bruna, Utrecht, 212 pag., prijs 19,90. Roman over een vrouw zon der man, die in haar gekwetstheid en eenzaamheid een uitweg zoekt in moord. Houtsnijwerk door Karsten Jeep 12,50), Werken met schelpen door Valérie Fauré 12.50) en Figuren uit deeg door Elyse Sommer 16,-). Royaal geïllustreerde uitgaafjes van Strengholt te Amsterdam, die be ogen de creativiteit te bevorderen en te begeleiden. Het beste moet nog komen door H. J. Trommel. Uitg. drukkerij Hovens Gréve te Steenwijk, 112 pag., prijs 12. Gedichtenbundel, waarvan de auteur, emeritus hervormd predi kant te Willemsoord, de baten be stemt voor Amnesty International. Beroemde gruwelverhalen. Uitg. El sevier, Amsterdam, 274 pag., prijs 24,50. Deze door B. Jessurum Lobo samengestelde bundel verhalen uit de wereldlitteratuur behelst o.m. bijdragen van Priestley, Saki en Ro- ald Dahl. beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Leerbroek: J. Bcj Otterio. n!, Aangenomen naar Katwijk aariPgf S. de Jong te Ouddorp; naar .L Beijerland: C. v.d. Sluis, kant®? Houten, die bedankte Vdor Heu en 's-Gravenmoer; naar Warj^ kand. W. Blanken te Assen ber.) Bedankt voor Harderwijk: C. Bergh te Rotterdam Z. GEREF. KERKEN Beroepen te Oude en Nieuwe \rni ring; J. L. Zijlstra te Lemele en, merveld. Aangenomen naar Marken: drs. 1". Sellmgen, kand. aldaar; naar r™ merveer: drs. J. de Geus, k"? aldaar. Beroepbaar: drs N. van Sellir Westerstraat 23, Marken; drs. L Geus, Wandelweg 56, Wormen^ GEREF. KERKEN VRIJG. 1"' Aangenomen naar New WestmiiC (Can.): P. K. Meijer te Noorf rgum. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Uddèl: M. van Bei Opheusden. Prof. Gastpary vertelde dat het aan tal lutheranen terugloopt, vooral als gevolg van het vertrek van hele ge zinnen naar West-Duitsland in het kader van de repatriërings-overeen- komst tussen Warschau en Bonn. Ook verliezen de protestanse kerk gemeenschappen nog altijd leden en doopleden aan de rooms-katholieke kerk als het tot „gemengde huwelij ken" komt. In de meeste gevallen zien de protestantse huwelijkspart ners zich voor de keus geplaatst, in de rooms-katholieke kerk te trouwen of van een huwelijk af te zien. Voor de Poolse protestanten zou het goed te pas komen indien de rooms- katholieke kerk, die enerzijds van de staat zoveel mogelijk vrijheden ver langt (en terecht), maar anderzijds nog bijzonder weinig begrip kan op brengen voor de niet-rooms-katho- lieken in Polen, gaat begrijpen dat zij beoordeeld wordt naar haar eigen daden, ook wat de verdraagzaam heid tegenover „andersdenkende" christenen betreft „De Schuilplaats", de Amerikihe film over het leven van de Néhc landse evangeliste Corrie ten B im draait nu in West-Duitsland en ar daar de betiteling „film vateis maand" gekregen. De film gaa re) name ln op de oorlogservarii van Corrie ten Boom, die Jode# d borg en daarom in het concentfsië kamp Ravensbrück terecht ki er kb ink Küng Kardinaal Höffner van KeulenL als voorzitter van de Westduiü schoppenconferentie Küngsl, zoek om begrip en om beëint van de strijd als „ongeloofwaa 1 afgewezen. Kardinaal Höffner 4 dit in een uiteenzetting voor d na afloop van de februari-b komst van de Westduitse biss pen. De voorzitter der Westi bisschoppenconferentie reag hiermee op de publikatie vaCf. uitvoerige documentatie ove d conflict tussen de Westduits (j schoppen en de Tübingse h< raar. Het nawoord van prof. u noemt kardinaal Höffner. heerlijkend" en „schoolmei van toon". Kiings nawoord zjl' gens Höffner eerder „oude wcfn openrijten" dan dat „het 't zijdse respect bevordert."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2