Gereformeerden: IKV
moet ruimte houden
India: herstel
na cycloon
Duiveluitbanning: deining in Noorwegen
Liefdemaaltijd van
pinkstervoorgangers
IV
1
Dit brieven van lezers
Noorse kerk wil
kernwapens weg
Protest Angolese
bisschoppen
Kerken Westen
inzake Namibië
VANDAAG
Voorbijgangers
0)1
VRUDAG 17 FEBRUARI 1978
KERK
Trouw/Kwartet
hue
(ADVERTENTIE)
LEUSDEN De deputaten,
die de gereformeerde synode
heeft aangewezen voor de be
geleiding van de gereformeerde
deelnemers in het interkerke
lijk vredesberaad (IKV), vin
den dat het IKV zijn ruimte
moet behouden om als vredes
beraad te kunnen blijven func
tioneren. Het voortdurend ap
pel op kerkleden achten depu
taten van wezenlijk belang.
Deputaten schrijven dit in hun rap
port aan de synode. Hun invloed op
het handelen van het IKV is maar
beperkt. Gezien de structuur van het
IKV enerzijds en de taak tot begelei
den van de gereformeerde IKV-leden
anderzijds zullen situaties waarin
meningen botsen niet te vermijden
zijn.
Over de laatste vredesweek zijn de
meningen binnen het deputaatschap
verdeeld. Sommige deputaten willen
van de toevoeging ..om te beginnen
uit Nederland'' in het IKV-manifest,
dat oproept tot afschaffing van de
kernwapens, mets weten. Ook zijn
enkele deputaten het er niet mee
eens. dat hun de vredeskrant 1977
alleen maar veroordelend over kern
wapens gesproken wordt Het even
tuele alternatief van eenzijdige af
schaffing van de kernwapens had
huns inziens uitgewerkt moeten wor
den. Pas dan zou sprake geweest
kunnen zijn van een keuze tegen
kernwapens
De gereformeerde deputaten zijn het
nu In de boekhandel
Dr. G. H. ter Schegget
Kernwoorden bij Marx
Dit boek wil een inleiding zijn tot het filosofisch
denken van Kart Marx De schrijver heeft de
begrippen alfabetisch gerangschikt om het
boek gemakkelijk hanteerbaar te maken Elk
artikel kan op zichzelf gelezen en bestudeerd
worden. Het boek is bedoeld voor studenten
en andere belangstellenden, die zich enige
inspanning willen getroosten om de oorspron
kelijke Marx beter te leren kennen Het is ge
groeid uit de lessen, die de schrijver ais
docent filosofie over deze materie geeft aan
de Sociale Akademie De Horst.
207 bladz.. paperback. 121.50
een uitgave van Ten Have, Baarn
Van een medewerker
UTRECHT In het kader van de voorbereidingen voor de
Pinkster Europa Konferentie (PEK), die van 29 juli tot 6 augus
tus in Den Haag plaatsvindt hebben 350 voorgangers en andere
leidinggevenden uit de Nederlandse pinkster en volle evangelie
beweging in Utrecht een „liefdemaal" gehouden.
er echter over eens. dat de stelling-
name van het IKV tegen kernwa
pens in beginsel juist is.
Het oorlogsvraagstuk staat op het
agendum van de komende zitting
van de gereformeerde synode. 6-10
maart. Het is de bedoeling, dat de
synodeleden er dan „in conferentie-
stijl" over zullen spreken. Een derge
lijke informele behandelingsmetho
de eindigt in een peiling van gevoe
lens. De betreffende synodecommis
sie zal daarna bezien, of er een syno
dale uitspraak mogelijk is, die dan in
een latere zitting aan de orde zal
komen. In overweging is ook, het
hele oorlogsvraagstuk opnieuw (het
is namelijk al eens gebeurd) aan de
kerken voor te leggen.
Hoe kom je bij/tot een christelijke
basisgroep 24-25 februari, Oud Poel
geest, Oegstgeest (tel. 071-152445).
Charismatische retraite voor ge
vorderden met P. Vrancken, 21-26
februari. Cenakel Oirschot (tel.
04997-2254).
Onderwijsvernieuwing, 24-25 fe
bruari, 3-4 maart, 10-11 maart. 2-3
juni. 9-10 juni. Den Alerdinck, Laag
Zuthem (tel. 05290-541).
Als je (niet) liefhebt Wind-
roosjongerenweekend met ds. T.
Lekkerkerker en ds. J. Overduin. 24
en 25 februari, De Windroos. Reeu-
wijk (tel 01829-3625).
Deze ruc-ek s u'lsiurteKJ besiemd voo> ncie 'eact>es op >n deze kram geiezen
be'icnieo amiieien en commentaren en rwei voor gedichten open Oneven oproepen
o' reacties op adverient.es ideze laatste d-en«n tot de d*ectie gencw te worden i De
mzend.ngen „oor deze rubnek dienen zo beknopt mogeii|k te z.|n De redaci.e behoudt
z.cn het recht van bekorting voor Hel is ons helaas n.et mogeli|k over eik geval
van bekoMmg oi n«tpiaats>ng (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te
corresponderen Br>even adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw.
Postbus. 859. Amsterdam B*j pub»«catie worden naam en woonplaats van de
r"-;Vff «ir'-ield
Boycot
Het artikel „Overheid steunt Arabi
sche boycot Israël" is gewoonweg
onthutsend Ons land is wel op een
laag peil gekomen als het ooglui
kend toestaat, dat anti-Israël of
niet-Jood verklaringen op ruime
schaal worden ondertekend. Maar
ja. geld stinkt toch niet? Leve de
werkgelegenheid en de duiten. Laat
principes maar varen. Israël ls een
vreemd land, dat de grenzen, die aan
dat volk in de bijbel toegezegd zijn,
eigenlijk nog nooit bereikt heeft. In
Salomo's tijd leek het er wat op,
maar verder is er niet veel meer van
terecht gekomen. Het is de tragiek
van het volk dat het niet leeft zoals
het zou moeten leven, en zolang het
dat niet doet blijven de moeilijkhe
den maart voortduren Maar dat we
voor Israël op moeten komen staat
volgens Oenneses 27 vers 9 vast: Wie
u vervloekt, zij vervloekt, wie u ze
gent. zij gezegend"
Boskoop Joh. den Hertog
Boycot (2)
Verontwaardiging over de Arabi
sche boycot en niet-Jood-verklaring
maakt een tamelijk selectieve in
druk. zo lang niet ook meteen de
reden voor een en ander. nl. de Israë
lische discriminatie van met name
Palestijnse Arabieren aan de kaak
gesteld wordt. Het zionisme als bele
den door de staat Israël vraagt om
dit soort moeilijkheden en verdient
verder kritiek dan krokodilletranen
Joden) wel degelijk Joden zijn ge
bleven. Ds S. P, Tabaksblatt deed
het zelfde in het september nummer
van Hadderech, het maandblad van
de Ned. Ver. van Jesjoea Hammasji-
ach belijdende Joden.
Den Haag
S. van der Hert-Bronkhorst
Geen tractaatjes(3)
Wat zuster Rebecca schrijft, is vol
komen Juist: wij (christenen uit de
heidenen) worden bij Israël ingeënt,
niet Israël bij ons. Israël blijft eerst.
Op mijn doopkaart heb lk Psalm 87
staan „hen tellen als bij Israël inge
lijfd, en doen de naam van Sions
kinderen dragen
Den Haag A. H. v.d. Meulen
Kerkblad (1)
Bruchterveld
A. Struik
Geen traktaatjes (2)
..Rabbijn Abramowitz vindt, dat
een Jood die christen wordt naar
een andere godsdienst overgaat
Over de vraag of dat echt zo is.
zouden ook christenen uit de Joden
zich moeten kunnen uistpreken
In Nederland hebben zij dat ook
gedaan In het septembernummer
1977 van Ter Herkenning, tijdschrift
voor christenen en Joden, uitgave
Boekencentrum, hebben dr E. Fles-
seman-van Leer, ds O H Cassuto en
ondergetekende betoogd, dat Jood
se christenen (of Messiasbelijdende
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4. Rotterdam
Tel. 010-115588
(Red. en klachten)
Schiedamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
„Vanuit ëën en dezelfde overtuiging
trekken we tegenwoordig verschil
lende politieke consequenties". Zo
citeer ik uit een artikel van de heer
Klei in uw blad van zaterdag Jl. En
die citeerde ds Borgers uit Den
Ham. uit het kerkblad voor Drente
en Overijssel. „Eindelijk", denk je
dan. dus nu kan en mag het einde
lijk Want dat „tegenwoordig" is na
tuurlijk misplaatst. Ds. Borgers is
o.a. de doorbraak van na de oorlog
en de Christelijke Democratische
Unie van ervoor vergeten. Helaas:
verder lezend blijkt dat „verschil
lend" alleen maar betrekking te
hebben op partijen die zich christe
lijk noemen Hoe lang zal het nog
duren voor de zin waar ik mee begon
zonder beperking waar wordt?
Langzaam breekt het besef door dat
we elkaar de inhoud van ons geloof
niet kunnen en mogen voor
schrijven.
Beilen G. Kuik
Kerkblad (2)
Het arükel van de heer Klei in
Trouw van 11 februari over politiek
in de kerk roert de tegenstelling
links-rechts aan. Wie over bepaalde
zaken, zoals het oorlogsvraagstuk.
wat afwijkende gedachten heeft,
wordt door veel van zijn mede-kerk
leden al vlug als „links" gekwalifi
ceerd Met verwijzing naar een be
kende opmerking van prof. Diepen
horst waag ik het te veronderstellen
dat wat onze kant bezien links lijkt,
van Gods kant bezien weieens
rechts zou kunnen zijn. Is het overi
gens noodzakelijk om een wat an
ders denkende gelijk maar van
rechts via het heerlijk neutrale mid
den naar links te verbannen? In
dezelfde krant stond het artikel van
de heer Thijs „Oorlogen meer en
meer een moordpartij". Dit artikel
werd besloten met een opmerking
van dr. Bruins-Slot in 1966 over het
niet serieus nemen van het oorlogs
vraagstuk door de «gereformeerde»
kerken. Misschien werd dat toen
ook ais een wat linkse opmerking
beschouwd Hoe serieus is „rechts"
er nu mee bezig?
Rotterdam A. P. de Winter
Agee
Agee wordt uitgewezen op de kop af
één dag voordag hij in beroep kon
gaan bij de Raad van State. Is dit nu
de christelijk-historische inbreng
van dit kabinet? Christelijk: gedenk
de vreemdeling die in Uw poorten is.
Historisch: gedenk de gastvrijheid
die Nederland aan vervolgden be
wees. De CDA-fraktie (op 2 gelukki
ge uitzonderingen na) koos voor ae
machthebster (i.e. de christelijk-his
torische bewindsvrouwe) in plaats
van voor de onderdrukte. Welk ge
loof moeten wij aan de fraaie belof
ten van Van Agt en Aantjes
hechten?
Hurwenen A. Hollander
Buber (3)
Het lijkt mij goed om op het voet
spoor van Willem Zuidema (Trouw
van 14 februari) niet halverwege halt
te houden, maar uw lezers de gehele
volgende tekst van de genoemde
passage van Buber te geven:
„Wie echter de geest waarachtig die
nen wil,' moet trachten alles wat
vroeger verkeerd is gedaan (Buber
noemt hiervóór met name Begins
uitmoorden van een arabisch dorp,
d.N.) weer goed te maken. Hij moet
werken aan het opnieuw vrijmaken
van de versperde weg naar een goe
de verstandhouding met het arabi-
sche volk. Heden komt het velen
absurd voor. nu nog (vooral gezien
de interne arabische situ aan
een Joodse deelname aai f«t *ede-
ratie te denken. Morgen, a ^'paal
de van ons onafhankelijke wereld
politieke factoren veranderd zijn,
kan deze mogelijkheid ineens een
zeer positieve belichting ontvangen.
Het gaat er om om zoveel het van
ons afhangt de bodem hiervoor toe
te bereiden. Heden ten dage kan
geen vrede tussen Joden en Arabie
ren bestaan die alleen een ophouden
van oorlog zou zijn. Er kan alleen
een vrede bestaan die echte samen
werking inhoudt. Onder de in zovele
opzichten nog veel zwaarder gewor
den omstandigheden ls het juist he
den méér dan ooit door de geest
geboden, de weg te banen voor de
samenwerking der volken.' (1958!)
Een goede verstaander heeft méér
dan een half woord nodig.
Amsterdam
ADVERTENTIE
nu in de boekhandel
de langverwachte derde druk
180 bladz., paperback, f 17,50
Amsterdam
Het was het derde jaar. dat een der
gelijke maaltijd werd gehouden en
er werd veel over eenheid en nederig
heid gesproken. In zijn openings
woord wees de voorzitter van de con
ferentie. H.N. van Amerom, op Jezus'
opdracht aan zijn discipelen, elkaar
de voeten te wassen. „Voorgangers
leren elkaar te aanvaarden, verbro
ken contacten worden hersteld een
nieuwe wind gaat waaien", meldde
H. B. Colenbrander, sprekend over
de regionale ontmoetingsdagen, die
overal in het land gehouden worden.
Hij riep de pinkster/volle evangelie
gemeenten op, hun kerkdiensten
niet langer afzonderlijk in de dagbla
den te vermelden, maar deze onder
één hoofd aan te kondigen.
Namens de charismatische bewe
ging en het blad Vuur sprak Titia
Gips-Smit een groet uit. Zij vroeg
schuldvergeving voor hetgeen de
pinkstermensen vroeger vanuit de
kerken ervaren hebben. Zij toonde
zich blij dat het Pinkster-appèl toch
is blijven klinken. Ze vroeg om ge
bed voor de charismatische werkge
meenschap en beloofde dat daar ook
voor de komende pinksterconferen
tie gebeden zal worden.
„Nog maar twintig weken'.', zuchtte
de penningmeester, J. Verwoert,
sprekend over de financiering van de
conferentie. De begroting bedraagt
350.000, een bedrag dat men tevo
ren grotendeels binnen wil hebben,
zodat de collecten tijdens de confe
rentie voor zending en evangelisatie
gebruikt kunnen worden. Evangeli
satie zal ook een belangrijke rol spe
len tijdens de conferentie: David
Wilkerson zal tijdens enkele jeugd-
rallies spreken, en 's middags zullen
op de boulevard evangelisatie-acties
gehouden worden.
Europees voorzitter Jakob Zopfi uit
Zwitserland verheugde zich al op de
Pinksterconferentie: de voorberei
dingen verlopen vlot en goed. en
jullie Hollanders zijn snel geestdrif
tig, tenminste bij het zingen. „Ik heb
geen medelijden met jullie, dat er
nog zoveel te doen ls, maar dat alles
over zes maanden voorbij is"
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De wereldraad van kerken heeft bericht ontvan
gen uit India, dat er goede vorderingen gemaakt zijn bij de
herstelwerkzaamheden in Tamil Nadu en in Andhra Pradesh na
de cycloon-ramp van november 1977.
In Tamil Nadu omvat het huizen-
bouwprogramma 3400 huizen in 103
dorpen. De grond voor 2950 huizen is
al gereed gemaakt om aan een stevi
ge fundering te kunnen beginnen.
Stenen, cement en timmerhout lig
gen klaar om daarna gebruikt te
worden voor de fabricage van de
huizen.
In 41 dorpen in Andhra Pradesh zijn
totaal 6800 huizen gepland voor her
bouw. Ongeveer de helft hiervan is al
klaar, terwijl meer dan tweeduizend
huizen in aanbouw zijn.
Verder is een werkgelegenheidspro
gramma voor vijfduizend mensen
van start gegaan om de wegen te
herstellen en de irrigatie en drinkwa
tervoorziening weer te reguleren. Bo
vendien moeten ongeveer zeshon
derd weefgetouwen worden vervan
gen. Vooral voor de sociale begelei
ding en verbetering van het inkomen
van de allerarmsten zijn nog steeds
financiële middelen nodig.
Door de gezamenlijke kerken in Ne
derland is zeker een miljoen gulden
bijeengebracht, maar nog meer geld
is nodig.
Loze belofte
Zo langzamerhand wordt het toch
wel duidelijk dat het regeer-akkoord
tussen CDA/VVD met kunst en
vliegwerk tot stand is gekomen. De
handhaving van de koopkracht voor
alle werknemers tot en met een jaar
inkomen van zestigduizend gulden
(eis van Wiegel) is bijvoorbeeld al
losgelaten. Een loze belofte van de
WD. Dit kabinet zit nu volkomen
op de lijn van de vorige regering Den
Uyl La.v. de koopkracht, garantie
tot en met een jaarinkomen van
dertigduizend gulden. Wiegel zwaai
de wel met royale beloften voor de
middengroepen dus boven Jan Mo
daal. maar hij moet nu alles weer
inslikken. Deze kiezers van de VVD
staan nu in de kou!
A. J. STEIN
In de krant van maandag 13 febru
ari jl. werd bij het ingezonden stuk
van de heer J. L. Apperloo uit Berkel
onder de titel „Ikon-show (2)" een
verkeerde naam geplaatst nl. de
heer J. L. Apperen Onze excuses.
Ikon-show (4)
Dat er over gesproken wordt is ze
ker. Geen woord over God. zonde of
genade! Maar zou het ook zo kunnen
wezen dat naar aanleiding van deze
gesprekken, wij als christen luiste
raars nu de gelegenheid krijgen om
juist dat woord te spreken? Dit kan
ik positief beantwoorden.
H. deNie Koog aan de Zaan J. C. Berghege
OSLO Geen nucleaire installa
ties van andere landen op Noors
grondgebied. Dit is de eis van de
commissie internationale zaken van
de lutherse kerk van Noorwegen,
.neergelegd in een verklaring naar
aanleiding van een parlementair
rapport over ontwapening. De com
missie is ook tegen liberalisering
van de voorschriften voor de wapen
handel.
ADDIS ABEBA De lutherse
Mekane Jezus-kerk in Ethiopië
heeft het lidmaatschap van de we
reldraad van kerken aangevraagd.
Een van de redenen waarom dit nog
niet eerder was gebeurd, is de ge
spannen verhouding tot de grote
Ethiopische orthodoxe kerk, die
vanaf het begin in de wereldraad zit.
Er is nu echter perspectief op een
betere verstandhouding.
LUANDA De bisschoppen van
Angola hebben geprotesteerd over
de talrijke en betreurenswaardige
schendingen van de vrijheid van
godsdienst in de Volksrepubliek
Angola.
Zij hebben in alle kerken een brief
laten voorlezen, waarin gezegd
wordt dat de katholieken, de helft
van de bevolking, voor haar geloof
lijdt onder discriminatie en vaak het
beheer van hun kinderen verliest.
Zij protesteren tegen de systemati
sche propaganda voor het atheïsme
en het tot zwijgen brengen van het
katholieke radiostation Radio Ec
clesia.
De bisschoppen schrijven dat zij
niet tegen het socialistisch systeem
zijn, dat open staat voor menselijke
waarden, en dat het een christen
niet om het even is onder welk poli
tiek bestel hij leeft.
ADVERTENTIE
Bergen op Zoom en
omgeving
De Gereformeerde Kerk vraagt
2 jonge
predikanten
mnl/vrt
De gemeente telt ruim 1300 le
den; oecumenische instelling
noodzakelijk. Er bestaat nauwe
samenwerking met de Ned.
Herv. gemeenten.
Bi/ belangstelling gaarne contact op
nemen met H. A. den Duyn. adres
Vrederust 4 Bergen op Zoom. Telet.
01640-40438
WINDHOEK De westelijke voor
stellen voor de oplossing van de
impasse in de besprekingen inzake
de toekomst van Namibië komen
volgens de plaatselijke kerkelijke
leiders de algemene wensen van het
volk zeer tegemoet. De leiding van
de lutherse, de katholieke en de an
glicaanse kerk hebben dit meege
deeld aan de westelijke diplomaten.
Het Westen wil dat de Zuidafrikaan-
se regering zich militair uit Namibië
terugtrekt en daar door de VN ge
controleerde verkiezingen laat hou
den. Omdat dit voorstel niet onder
de bevolking bekend geworden js.
hebben de kerken besloten de in
houd ervan onder het volk te ver
spreiden.
De westelijke landen willen ook dat
de bevrijdingsorganisatie van Nami
bië, de Swapo, betrokken wordt bij
de toekomstige zelfstandigheid van
het land. Dit wordt door de Zuidafri-
kaanse regering afgewezen.
BERGEN (LWI) Bezeten
heid en duivelbezwering zijn al
enkele weken voorpagina
nieuws in Noorwegen. Aanlei
ding is een geval van exorcis
me. waarbij tien mannen, voor
het merendeel predikanten van
de lutherse staatskerk, gepro
beerd hebben, duivelen uit te
bannen bij een studente. Het
geval, dat zich in november
heeft voorgedaan, is in januari
aan het licht gebracht door de
Oslose krant „Dagbladet".
De lutherse bisschop van Oslo. dr.
Andreas Aarflot. spreekt van een
..uiterst betreurenswaardig" inci
dent. terwijl de directeur van volks
gezondheid. Torbjörn Mork. een on
middellijk onderzoek naar de om
standigheden heeft gevraagd. Ook is
aangedrongen op een gerechtelijk
onderzoek of sprake is van overtre
ding van de wet op de kwakzalverij.
Het exorcisme is verder op de agen
da geplaatst van de Noorse lutherse
bisschoppenconferentie in maart In
een interview zei bisschop Aarflot
dat de betrokken predikanten, zelfs
al zouden zij te goeder trouw gehan
deld hebben om iemand in nood te
helpen, toch „onwijs" geweest zijn.
Het meisje in kwestie had al psychi
sche moeilijkheden, lang voordat zij
naar Bergen ging om daar aan de
universiteit te gaan studeren. Na een
bijeenkomst van een christen-stu
dentengezelschap daar kreeg zij van
een dominee te horen, dat zij door
duivelen bezeten was. Die predikant
was ds. Oddvar Sövik, jeugdsecreta-
ris van de Noorse lutherse inwendige
zending. In het volgende half jaar
was Sövik drie keer aanwezig in stu
dentensamenkomsten. waar gebe
den werd voor de studente.
Op een avond in november werd het
meisje gevraagd, naar Os te komen,
een dorpje even buiten Bergen. Daar
zou een aantal dominees proberen
de duivels uit haar te drijven. Zij
zegt nu. dat zij zo bang was, dat zij
nog tevoren geprobeerd heeft zelf
moord te plegen. Van de rest van de
avond herinnert zij zich niets meer,
maar ze werd de volgende morgen
wakker met pijnlijke kaken en gele
en blauwe plekken op haar armen.
Sövik vertelde haar, dat zij haar vast
hadden moeten houden en haar
mond met geweld open hadden moe
ten sperren om de duivelen uit haar
lichaam te krijgen. Volgens de stu
dente had Sövik haar verder gezegd,
dat het de bedoeling was geweest
tien duivelen uit te werpen, maar dat
er nog enkele achtergebleven waren.
Ook had hij gezegd, dat er een „alco
hol-duivel" en een „nicotine-duivel"
bij waren geweest.
Bisschop Aarflot betreurt het in
hoge mate. dat de dominees van
tevoren geen contact hebben opge
nomen met een psyciater.
Aarflot heeft ook gezegd, dat de kerk
moet handhaven, dat er kwade
MIJN VOETBAL-LEVEN
Men zou het niet aan mij zeggen,
maar ik heb een rjk
voetbalverleden Als kleuter reeds
kon ik geen bal stil zien liggen, ik
moest er tegen aan. Soms tot
verdriet van mijn moeder die mij
met enige zorg nieuwe schoenen zag
aantrekken. Later raakte ik
betrokken bij het straatvoetbal.
Mijn vrienden uit die tijd kunnen
nog getuigen van die ene. bijna
onzichtbaar kleine, bal die ik op het
Oldebarneveldtplein in Amsterdam
door mij met doosverachting tegen
de harde straatstenen te werpen uit
het doel haalde. Nog later liep ik wat
mee met het zg. schoolvoetbal. Maar
zijn de groten daar ook niet
begonnen? En veel later zag ik mij
op Sumatra plotseling geplaatst in
het elftal van „de jongens" die tegen
de onderofficieren iets hadden uit te
vechten. Ik speelde rechtsbuiten,
omdat men ten onrechte
veronderstelde dat ik wel hard zou
kunnen lopen. Reeds na vijf
minuten en na een kletterende
botsing tegen de
sergeant-kok-keeper zag ik mij
genoodzaakt de bal zoveel mogelijk
te ontwijken. Tot de rust lukte mij
dit. Na de rust wilde ik hiermee
doorgaan. Wij stonden op 0-0. Op
een bepaald moment mochten wij
een corner nemen. Achteloos keek
ik toe om plotseling te ontdekken
dat het leer regelrecht op mij
afkwam. In paniek lichtte ik mijn
rechterbeen achter mij op. hield
daardoor de bal tegen en schopte
die toen tot ieders verbijstering en
tot uitbundige hilariteit van de
Chinese toeschouwers in het
vijandelijk doel. Daarna hoefde ik
nergens meer naar om te zien. We
hadden gewonnen. Toch vergeet ik
nog iets te vertellen. Wel degelijk
waren wij geïnteresseerd in „de
uitslagen en standen". Soms
hoorden wij daarvan iets in de
zondagavondstraten rondroepen
door de venters van de „Cetem".
maar nieuwsgieriger waren wij naar
de spectaculaire etalage van een
sigarenwinkelier op de hoek van d
Mamixstraat en de Bloemgra h
Enig achterblijven bij de wande ing
naar de avondkerk of niet zelden de
gelegenheid om onze
nieuwsgierigheid ten volle te
bevredigen. Daar stonden ze. de
mannetjes die de clubs van de beide
westelijke afdelingen moesten
voorstellen, in hun kleurige hemden
en broeken. Je soesde er nog over na
in de kerk, onder zondag weet ik
hoeveel. Ik besef ineens dat er niets
geestelijks in dit stukje staat. Goed^
daar hoop ik dan dinsdag
aanstaande op terug te komen.
Want er is tegenwoordig meer over
voetballen te vertellen.
Jl
:n
rre
k
ze
feft
t w
or(
tso
cht
rkr
fsti
n s
ïafi
ïcti
V
id
kor
t
ud
len
ud
nd<
ird
ar
>e:
1st
e
Hl
wij
7
iee
ed
oei
A\
at
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Hansweert C. J. Schoreiet
godsdienstleraar te Kortrijk (Belton
gië); te Wilnis G. van Leijen kand. teaa
Nunspeet; te Haulerwijk T. Robiji^
te Kloosterhaar.
Wei
Aangenomen: naar Zeist R. van
Kooten te Goedereede, die bedank
te voor Hierden; naar Utrecht J.
Uytenbogaardt te Noord-Schermer
die bedankte voor Londen (Dutch
Church); de benoeming tot ziekenh.
pred. per 1 febr. H. van den Beid te
Dordrecht.
Bedankt: voor Emmen D. Voortmai
te Lutten.
Beroepbaarstelling: H. G. de Graaf
Hugo de Grootstraat 8, Reeuwijk.
Afscheid: op 19 febr. van Dordrech
H. van den Beid wegens ben. ziekeh
pred. te Dordrecht.
Intrede: te Blaricum M. A. de Savor
nin Lohman uit Badhoevedorp-Lyn
den; te Katwijk aan Zee C. B
Schuurman uit Maassluis; te Sex
bierum R. J. Smit uit Harlingen.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Dussen-Meeuwen ri,
Kuizenga te Delden; te Emlichheirrr".
(W. Duitsland) J. van der Reest t< ec
Doornspijk; te Rotterdam-C
(evang. pred) B. van Dijken te Oost B
wold (Gr.).
Intrede: te Den Bosch J. van Drie ui
Delft; te Opperdoes J. van Opsta -1
kand. te IJsselmuiden.
machten bestaan. „Wij kunnen niet
gemakkelijk verwaarlozen wat de
bijbel leert over een verpersoonlijkte
kwade macht. Maar dat betekent
nog niet, dat wij deze kwade macht
kunnen aanwijzen in de concrete
vormen van duivelen in een mense
lijk wezen."
De bisschop zei verder dat hij meer
gereserveerd is geworden tegenover
de charismatische beweging, vooral
omdat deze de neiging heeft zich te
veel bezig te houden met de buiten
gewone kanten van het geestelijk
leven.
Dominee Sövik zelf betreurt ook
sommige dingen, die gebeurd zijn.
Wat de politie en de gezondheidsau
toriteiten zullen doen. is nog niet
beslist.
on
'e
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Rotterdam-West Pm
Beekhuis te Noordeloos. ftt
EÏ
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Klaaswaal E. Venemi R
te Drachten; te Nunspeet A. Moer la
kerken te Nieuw Beijerland. w
Intrede: 22 febr. te Middelhamis H e
Ligtenberg uit Terwolde.
e,
.3
ALG. DOOPSGEZ. SOC.
Afscheid: van Balk-Woudsend T£i;
Jelsma ber. te Dantumawoude.
Martin Buber
Van 23 februari tot 3 april wordt
het Bijbels Museum te Amsterdai^.
een tentoonstelling gehouden In heU
kader van de herdenking van Martii
Buber, die honderd jaar geledei
werd geboren. De tentoonstellini
wordt gehouden onder de tiw
„Chassidische Legenden", verteK
door Martin Euber en in beeld ge
bracht door Hendrik N. Werkma&L;
Het Bijbels Museum (Herengracb
366, Amsterdam) is dagelijks opey°
van tien tot vijf, behalve op zonda 7
en maandag.