Toneelgroep Baal wil eigen zaal Renault 14. De kompakte ruimtekampioen. Renault 14 Personalia KUNST Grappige Franse voorstellingen op tournee in Nederland Bianca van Dillen mC 'Vermiljoen' in Shaffy LA TÊTE DE MÉDUSE hoeft van kuiten geen bakbeest te zijn. Auto's met I.Q. VRIJDAG 17 FEBRUARI 1978' TROUW/KWARTET P14RH18f= -J0. door André Rutten HAARLEM Er is op het ogenblik een bijzonder grappige Franse toneelvoorstelling in ons land op tournee van „La Tète de Méduse" van Boris Vian (1920-1959) door La Nouvelle Compagnie van regisseur-acteur Gérard Caillaud. Het verrassende van de voorstelling ten behoeve van de muzische vor ming voor het voortgezet onderwijs naar Nederland gehaald door Wikor zit voor een belangrijk deel in allerlei uiterlijkheden, ahoewel er ook schitterend gechargeerd ge speeld wordt. Er zijn allerlei gekke mechaniekjes aangebracht, in de trant van de instrumentjes, waar mee al in de tijd van Alfred Jarry van ..Ubu Roi" (1873-1907) vooral litera toren graag fysica-achtige grapjes uithaalden. Zij verenigden zich in het ..college de pataphysique" waarvan Bons Vian in de vijftiger jaren een voorvechter was dat ook „cahiers" uitgaf, waarin veel van de Ubu-cyclus is gepubliceerd. Regisseur en decorontwerper heb ben dt vernuftig naar nu toe uitge werkt door b.v. ook een defect televi sietoestel geluiden te laten voort brengen. evenals een telefoontoestel anno heden. Bovendien is bijvoor beeld de hoofdfiguur een bedro gen echtgenoot, alhoewel hij op ei gen aanstichting bedrogen wordt, geheel in het geel gekleed, is alles wat hij gebruikt geel, tot aan zijn kopijpapier toe. Want geel, jaune, is in het Frans de kleur van de bedro gen echtgenoot. DE GAAY FORTMAN-SR. - Oud- minister van binnenlandse zaken De Gaay Fortman wordt lid van het Europees Parlement. Hij volgt drs De Koning op die minister voor ont wikkelingssamenwerking is gewor den. Mr De Gaay Fortman is thans lid van de Eerste Kamer voor het CDA Voor de opvolging van de anti revolutionair De Koning is eveneens naar iemand uit AR-knng gezocht. Wanneer mr De Gaay Fortman het Europees Parlement binnengaat is nog niet bekend. De oud-bewind sman wil niet langer in het Europees Parlement blijven zitten dan vol gend jaar. als de directe verkiezin gen ervoor worden gehouden. ZUID KOREA Nederland zal voor de eerste maal sinds de proclamatie van de republiek Korea, in Seoul een ambassadeur benoemen. Dit wordt vrijwel zeker drs. Roland van den Berg, een in Sjanghai gebo ren Sinoloog die van 1962 tot 1966 in Peking was gestationeerd en thans raad voor perszaken van de ambassade in Brussel is. Terwijl Zuid-Korea al jaren met een ambas sadeur in Den Haag is vertegen woordigd. heeft Nederland in Seoul slechts een tijdelijk zaakgelastigde. De Nederlandse ambassadeur in Ja pan is tevens bij president Park geaccrediteerd, maar woont in Tokio. Vrouw verongelukt ERMELO De 43-jarige mevrouw G. Nummerdor-Morren uit Ermelo is woensdagavond bij een verkeerson geluk in haar woonplaats om het leven gekomen. Ze zat met haar man in een auto. die geen voorrang kreeg van een andere wagen. Haar man is zwaargewond naar een zie kenhuis gebracht, evenals een vrouw uit de andere wagen. Haar echtgenoot raakte lichtgewond. Waarom wil hij bedrogen worden? Omdat hem dat pijn doet en dat soort pijn lijden hem tot het schrij ven van meesterwerken brengt, of althans tot geschriften die grof ver kocht worden, alhoewel hij rijk wordt door de handel in zaagsel. Niettemin heeft zijn vrouw hem nog meer bedrogen dan hij vermoedde: zij heeft niet. zoals zijn voorwaarde was, ieder half jaar een nieuwe min naar genomen, maar al die tijd (in het stuk twintig, in de voorstelling tien jaar) dezelfde minnaar gehou den, maar die heeft zich wel elk half jaar via plastische chirurgie een an der uiterlijk aan laten meten. Er is dus alle reden om er een patafy- sisch stuk van te maken. Daar is ook een uitstekende speelstijl voor ont wikkeld. Alle figuren zijn zeer ge chargeerd, maar dat op een ernstige, zij het voortdurend speelse manier, zonder knipoog naar de zaal zonder geintrapperij. De figuren worden zoiets als beeldende elementen in de trant van de patafysiek. Nog een detail: het hoofd van de minnaar is steeds in verband gewik keld hij is onder behandeling bij de plastisch chirurg. Waarom? Er is iets mis gegaan: er groeit een horen op zijn voorhoofd, het teken van de bedrogen echtgenoot, hier van de bedrogen minnaar want tot slot neemt zijn minnares de benen met een vriend van hem. Het geheel is dus ook nog een paro die op de vaudeville, het boulevard theater la Feydeau, dat in de vijfti ger jaren weer zeer in trek kwam in Parijs. Het verdient wel aanbeveling de tekst van te voren te lezen. La tète de Méduse: de bedrogen echtgenoot (Gérard Caillaud, rechts) en de uiteindelijke verleider (Christian Bujeau). AMSTERDAM De toneelgroep Baal bestaat aan het eind van het nu lopende seizoen vijf jaar. Tot aan het eind van haar zesde seizoen is de concertzaal van het Shaffytheater haar basis. Dat houdt dan op, omdat Shaffy dat in de eerste plaats bedoeld nieuwe initiatieven de eerste kansen te geven vindt dat Sater niet meer in die opzet past, en omdat Baal zelf vindt dat het zich in Shaffy niet verder kan ontwikkelen. Dat betekent dat Baal een andere accommodatie moet hebben, waar bij de groep tot de overtuiging geko- menis dat dit een eigen zaal zal moe ten zijn, en die ziet zij in theater Frascatie aan de Nes. Maar Frasca- tie is eigendom van Frascati b.v., die onlangs failliet is verklaard, zodat het pand eind van deze maand in veiling komt. Enkele jaren geleden is de waarde ervan getaxeerd op 1.2 miljoen. Baal is al geruimte tijd in gesprek met de gemeente over de mogelijkheid, dat de stad het thea ter koopt en aan Baal ter beschik king stelt, maar de gemeente vindt dat te duur en zegt dus nee. Baal heeft nu zijn argumenten voor zijn beleid in de komende jaren on der de titel „naar een nieuwe zaal" op papier gezet en tevens de kosten begroot, die het onderhouden en be spelen van een eigen zaal met zich mee zal brengen. De verdere artistie ke ontplooiing van de groep, die bin nen de beperkte en weinig flexibele ruimte van de zaal in Shaffy niet meer mogelijk is, vormt daarbij wel een hoofdargument. Overigens heeft ook de Theaterunie, die nu o.a. de Brakke Grond programmeert, een plan voor de instandhouding en be speling van Frascatie aan het ge meentebestuur aangeboden, dat voorziet in een doorlopende bespe ling van het theater door zowel be staande groepen als Funhouse en Hauser Orkater bijvoorbeeld, die el ders in Amsterdam moeilijk terecht kunnen als van eenmalige produk- ties. Over de eenmalige produkties, waar voor langer hoe minder subsidie be schikbaar is, zijn de discussies overi gens nog gaande. Zowel de raad voor de kunst als de Amsterdamse kunst- raad en uiteraard de Theaterunie zijn van mening dat er meer midde len voor beschikbaar moeten zijn. door Hans W. Ledeboer AMSTERDAM Tot en met zaterdagochtend 18 februa Bianca van Dillen met haar groep als gast daarin: Amy Ga te zien in het Amsterdamse Shaffy Theater met „Vermiljo dat trots werd aangekondigd als het eerste programma vai Stichting Dansproduktie. de stichting waarin de groep Bianca van Dillen uiteindelijk gestalte heeft gekregen. Drie choreografieën van haarzelf in dit programma: „San" en „Vermil joen" als premières, „109" dat zij vorig jaar had gepresenteerd. Alle drie stukken opgebouwd vol gens de werkwijze welke Bianca van Dillen doorgaans volgt: een bewe ging als uitgangspunt, deze bewe ging uitbouwen tot een thema, varia ties op dat thema. Een dergelijke manier van werken kan interessant zijn: zij biedt gelegenheid naar een mooi hoogtepunt toe te bouwen. Zo'n opbouw is te vinden in „Vermil joen" met als muziek „Six piano's" van Steve Reich. Als centrum een cirkelvormige bank. de bewegingen beginnen buiten de cirkel, betrekken deze cirkel er in, gaan er in, breken weer uit. Abstract beeldhouwwerk het menselijke li chamen, door deze manier van bewe gingsuitbouw het gevaar van veel herhalingen, welk gevaar in „Vermil joen" en vooral in „San" vaak hin derlijk reëel was. Binnen de cirkel vaak wervelende draai-beweging. glijdend en springend, zodat de toe schouwer vooral door de vermil joen-rode costuums van Marianne de Jong wel eens het gevoel had naar een goudvissenkom te kijken. De naam van dit ballet heeft als oorsprong vanzelfsprekend de vuur rode aankleding. „San" wordt gedanst door Bianca van Dillen en Margie Smit maar is in feite een solo: Margie Smit doet niet anders dan lopen rond de in het wit geklede soliste, daarmee de cirkel aangevend waarin deze zich be weegt. Margie Smit in het zwart als tegenstelling. Geen muziek, even een enkele toon uit een mondharmo nica. Iedere nieuwe uitbouw van be weging door een lichtstraal geaccen tueerd. Het woord „san" is in het Japans een toevoeging tot de naam van een per soon en betekent „meneer" of „me vrouw". Als danswerk voor de onbe vangen toeschouwer op de duur wei nig boeiend door de vele in kader noodzakelijke herhaliid' en de lengte. Evenals „Vermilj ti( echter interessant als étude. als*; die over het groeien van bewegu uit en rond een grondthema. miljoen" is het resultaat van opdracht van de gemeente sterdam. ja Aa .1" Premies voor bijzondt uitvoeringen van iaJ Nederlandse muziek de rij' DEN HAAG (ANP) De Johan|(r genaarstichting in Den Haag zes uitvoeringspremies toegelèe voor bijzondere prestaties bij detx tolking van Nederlandse mu<>c Met 3.000 gulden werden het Ne£ 1 lands Blazers Ensemble en speqw zijn dirigent Ed. Spanjaard en boïst W. Herbers, bekroond voor programma „Tien jaar geleder ongeveer" met werken van L n Andriessen, Jan van Vlijmen, P Schat en Reinbert de Leeuw, bijzondere premie van 2.500 gul was er voor organisator en pia Peter Hansen die 25 jaar met zingende zolder" in Den Haagje uitvoering van Nederlandse kaïfy, muziek bevordert. De cellist Marien van Staalen a pianist Fredric Meinders krey 1.500 gulden voor de uitvoering Leon Orthel's „Cellosonate nr. Twee premies van elk 1000 gulCj hebben de zangeressen Dorothy n row en Nelly van der Spek ontt gen voor hun uitvoering van restoj tievelijk „Haiku 1 en 2" van Toik, Leeuw en „Four Trifles" van Ma^ Flothuis. Bariton Joe Raphael, hoboïst Mi ten Karres en pianiste Ariane H res werden als trio onderscheit met 750 gulden voor de vertolk van Peter Vissers „Zeven gedich van Paul van Ostayen." Als je de grootte van de Renault 14 aan z'n binnenmaten afmeet, ontdek je dat hij in 'n heel wat grotere klasse valt dan z'n kompakte buitenmaten doen vermoeden. Ruimte voor 5 met 5 deuren. Vergelijkt u maar eens: 'n passagiersruimte van 174 cm lang (van pedalen tot en met zitting achterbank) en 134,6 cm breed vindt u verder alleen in veel langere auto's. Want de Renault 14 is maar 4 meter kort. Vóórin is die grote zit- en beenruimte 't gevolg van de dwars, nog vóór de voor-as geplaatste motor. Achterin ontstond 'n maximale zit- en bagageruimte door de lange wielbasis en de uitgekiende carrosserie-vorm. Een vorm die gekomplcteerd wordt door de grote 5e deur. Op de achter bank kunnen 3 volwassen meerijders komfortabel zitten. Oók de middelste. Want de lastige cardanheuvel ontbreekt Door voorwiel aandrijving. Kompleet komfort in funktionele stijl. De Renault 14 laat u niet betalen voor schijnkomfort. Daar is hij te modem voor. Te doordacht. Maar in 't komfort voor funktioneel gebruiksplezier is hij dan ook kompleet Biedt hij volledig waar voor z'n geld. Voorwielaandrijving en onafhankelijk geveerde wielen. Hoe ongekend groot het ri jkomfort is voor zijn klasse, kan alleen een proefrit u leren. Wij kunnen u slechts vertellen dat door het hier gebruikte konsept -voorwielaandrijving, onafhankelijk geveerde wielen, schroefveren vóór en torsiestaven achter- de beschikbare ruimte optimaal benut wordt Stille, zuinige motor met pittig vermogen. Het vooruitstrevende karakter van de Renault 14 vindt u sterk terug in de moderne techniek. Zonder overbodig, benzineverslindend vermogen. De 1218 cc motor heeft ruim voldoende inhaal-pit in zich. Haalt moeiteloos 143 km/u. Blijft ook bij hóge snelheden nog gerieflijk geruisloos. En verbruikt bij 90 km/u konstant, slechts één op 15,6. jJ Veiligheid naar de modernste maatstaven. Jf Onder de vlotte, aërodynamisch gelijnde carrosserie gaat 'n sterke kooikonstruktie schuil. Aangevuld met ver vormbare kreukelzones voor en achter. En polyester schild- bumpers die kleine (parkeer) botsingen zonder schade opvangen. 5 Jaar ML carrosserie-garantie. Evenals élle Renault's krijgt de Vfeertien in de fabriek reeds 'n komplete anti-korrosie behandeling. Daar geldt 5 jaar garantie op, mits de voorgeschreven herhalingsbeurten worden uitgevoerd. Renault 14 vanaf f 14 560 - Renault 14 TL vanaf f 15 290,- ink! BTW, prijswijzigingen voorbehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 18