Een Philips-employédie
eens wat anders wilde
Het preken-bureau in Hilversum
w
Küng wil stoppen
met de strijd
Hervormde organen
werken zuinig
Gereformeerde
zending:
13,8 miljoen
Zag u de
tv-uitzendlng?
Hier is het boek
De schaduw
van de morgen
hervormd nederland
VANDAAG
Voorbijgangers
Hervormde synode
geen uitspraak
over Almelo
nONDERDAG 16 FEBRUARI 1978
KERK
Trouw/Kwartet
ADVERTENTIE
door Aldert Schipper
Een jaar of vijftien geleden
nam een Philips-employe van
de afdeling planning van het
Eindhóvense bedrijf afscheid
van de firma omdat hij het idee
had wat belangrijker in zijn
leven te willen doen dan het
begeleiden van de fabricage
van lasapparatuur.
Zijn naam was Ad van Goor. Hij
kwam uit Hoogeveen en hij zou de
eerste sollicitant van de Dienst over
de Grenzen worden, die uitgezonden
werd. Dienst over de Grenzen, een
soort arbeidsbemiddelingsbureau
voor kerkelijke werkers, stuurde Van
Goor naar het Midden-Oosten, waar
hij wat te doen kreeg bij de zorg voor
vluchtelingen uit Palestina.
Toen Ad van Goor wilde trouwen en
daarom een baan met een normaal
salaris wilde hebben, kwam hij in
dienst van de wereldraad van kerken
en deze „leende" hem later uit aan
de Near East Council of Churches, de
raad van kerken in het Midden-Oos
ten. die een administratief leider
zocht voor het werk op de westelijke
Jordaanoever en in de Gaza-strook.
Daar wonen in totaal ongeveer 1.2
miljoen vluchtelingen, soms in rede
lijke doen. maar meest in ellendige
vluchtelingenkampen, zonder het
gerief waar wij zo aan gewend ge
raakt zijn als stromend water, gas,
elektriciteit, geplaveide straten en
huizen.
Vroeger ging het in de kampen voor
al om eten en medische verzorging.
Tegenwoordig draait het werk om de
opbouw van de gemeenschap en pre
ventieve medische hulp. Ad van
Goor heeft dit werk nu twaalf jaar
gedaan en als hij dit voorjaar naar
Nederland terugkeert bij de Inter
kerkelijke Coördinatie Commissie
Ontwikkelingssamenwerking. kan
hij het werk met een gerust hart
overdragen aan zijn Palestijnse op
volger.
Kerkelijke steun
We spreken Van Goor temidden van
zijn werk in Gaza Als we op zijn
kantoor komen, is hij juist bezig
samen met de accountant de boeken
van het jaar 1977 al te sluiten en hij
werkt nu al aan de begroting voor
1979. want de wereldraadcommissie
voor vluchtelingenhulp moet de cij
fers In een vroeg stadium op tafel
Jongens in de ambachtschool van het kerkelijk hulpwerk in
Gaza.
Van een onzer verslaggevers
LEUSDEN De gereformeerde zen
ding heeft dit jaar ruim 13.8 miljoen
gulden nodig voor haar plannen (in
1977 13.3 miljoen». Dit blijkt uit de
zendingskrant ..Zending te gelde
"787". die het gereformeerde zen
dingscentrum in groten getale laat
verspreiden.
Ongeveer een kwart miljoen is be
schikbaar uit reserves en fondsen.
Verreweg het grootste deel moet
dan ook uit collecten en giften van
kerkleden binnenkomen.
De zendingskrant geeft tientallen
voorbeelden van waaraan het geld
besteed wordt. Het meeste geldt
gaat nog altijd naar werk in Indone
sië. Daarnaast werdt de gerefor
meerde zending vooral samen met
kerken in Argentinië. Brazilië. Pa
kistan en een aantal landen in
Afrika.
Het werk is ingedeeld in vier soor
ten. De directe evangelieverkondi
ging in steden en dorpen neemt nog
steeds de grootste plaats in Daar
naast is er aandacht voor theologi
sche opleiding en kadervorming, so
ciaal en medisch werk. alsmede voor
onderwijs, studentenwerk. jeugd
zorg. lectuur- en radiowerk
Present *78, informatiemarkt van
de gereformeerde en de hervormde
kerk in Overijssel en van de jeugdor
ganisaties met wie deze kerken con
tacten hebben, bestemd voor
ambtsdragers, clubleiders, leden
van werkgroepen, e.d.. zaterdag 18
februari van tien tot vier uur. De
Trefkoele. Dalfsen. Inf. tel. 05200-
18117
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM'
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4. Rotterdam
Tel. 010-115588
(Red. en klachten)
Schiedamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
hebben, om daarmee de kerken, die
bijdragen, te kunnen benaderen. Het
werk van Van Goor wordt regelmatig
gesteund ook door de Nederlandse
Werelddiakonaten. Met enige trots
laat Van Goor ons zien wat er die 15
jaar tot stand gekomen is in Gaza.
Deze strook grond diende vanaf
1948. toen de staat Israël tot stand
kwam. als opvang voor gevluchte
Palestijnen.
Honderdduizenden van hen hebben
een goed tweede vaderland gevon
den in verscheidene Arabische lan
den. maar honderdduizenden ande
ren zijn in de kampen achtergeble
ven. die met hulp van de Verenigde
Naties zijn ingericht. Na de oorlog
van 1967 kwam de strook, samen
met de rest van de Sinaï, in Israëli
sche handen. Er wordt zwaar gepa
trouilleerd door jonge soldaten in
jeeps met een .50 mitrailleur en ge
weren in de aanslag. Van Goor ver
telt dat de conciërge van het kan
toor kortgeleden toevallig door een
Israëlische soldaat werd neerge:
schoten. Hij mocht niet naar het
ziekenhuis vervoerd worden en na
uren op straat te hebben gelegen
was hij overleden. De verhouding
tussen dé Palestijnen en de bezet
tingstroepen is op zijn zachtst ge
zegd niet hartelijk. Een Palestijnse
intellectueel met wie ik spreek, ver
gelijkt de verhouding als die tussen
de Nederlanders en de Duitsers in de
oorlog. Maar Van Goor zegt dat dat
misschien toch wat overdreven ls.
De menseyi zouden graag naar hun
dorpen terugkeren en hun eigen
dommen weer in bezit nemen, maar
dat kan niet, omdat die Inmiddels in
handen van Israëli's zijn overge
gaan. Israël is bijzonder actief in het
noorden van de Sinaï. Op de weg
kom je vrachtwagens tegen, die hele
geprefabriceerde huizen naar de
nieuwe nederzettingen in de bezette
Sinaï brengen. Ook in Gaza zit Is
raël niet stil. Naast de verschrikke
lijke vier vluchtelingenkampen ver
rijzen nieuwe kampen met iets bete
re huizen. Maar de Palestijnen den-
ADVERTENTIE
WERELDDIAKONAAT
GIRO 2211
Algemeen Diakonaal
ILIaJ Bureau van de
iml Gereformeerde Kerken.
BU Burg. De Beaufortweg 18.
F"4 Leusden
GIRO 8685
Generale Diakonale
Raad der
Nederlandse Hervormde
Kerk. Maliesingel 26.
Utrecht.
GIRO 5261
Stichting
Oecumenische Hulp
aan Kerken en
1 Vluchtelingen.
Com. Houtmanstraat 17.
Utrecht.
ken dat Israël dat doet om dan een
beter overzicht te hebben over wat
de Palestijnen uitspoken en de laat-
sten klagen dat zij de huizen niet in
eigendom kunnen krijgen.
Kliniek
De kantoren en lokalen van de ker
ken liggen niet bij de kampen, maar
verder in de stad Gaza. De mensen,
die er les krijgen of werken, worden
er door busjes van de Verenigde
Naties heengevoerd en 's middags
weer thuisgebracht. In de stad be
vinden zich bovendien drie klinie
ken voor moeder en kind. Zij worden
bestierd door een Palestijnse arts.
dr Rafeek D. Zanoun. Het kantoor
van de dokter wordt opgeluisterd
door grote vellen tekenpapier met
daarop de statistieken van zijn
werk. Hij legt ons uit dat hij in de
laatste vier jaar dat hij in de klinie
ken werkt, steeds meer aandacht is
gaan besteden aan de preventieve
zorg voor moeder en kind. De men
sen keken eerst wel een beetje gek
op dat je een kliniek inrichtte voor
gezonde kinderen. Maar tenslotte
gaf men zich gewonnen, toen duide
lijk werd dat preventieve zorg het
aantal zieke kinderen beperkt.
De fles
Dr. Zanoun voert al jaren een cam
pagne tegen flessevoeding. Kinde
ren die per fles worden gevoed bezit
ten minder weerstand, ook wanneer
aan alle hygiënische voorwaarden
wordt voldaan. Veel gevallen van
ondervoeding zijn bovendien terug
te voeren op darmklachten die het
gevolg zijn van onhygiënische fles
sevoeding. Maar dit soort voeding
wordt door de reclame als moderne
en efficiënt aangeprezen. Dr. Za
noun is er in geslaagd steeds meer
moeders van dit waanidee af te
brengen, zeer tot ongenoegen van de
zuivelindustrie.
Gezinsplanning is een ander pro
bleem in de kampen. De gezinnen
tellen vaak vijf of meer kinderen.
Dat is ernstig mede omdat de behui
zing deze gezinsgrootte niet toelaat.
De staat Israël wordt er echter van
verdacht de pil te propageren met
het doel de groei van de Palestijnse
bevolking in Israëlisch belang te be
perken. Daarom voelen de mensen
vaak uit politieke motieven niet
voor geboortebeperking. Voorts ver
zet in veler ogen de godsdienst zich
tegen ingrijpen in de voortplanting.
Dr. Zanoun neemt echter toch nu en
dan de vrijheid, de moeder van een
meer dan volledig gezin aan te raden
er iets aan te doen. Wie er om vraagt
wordt vanzelfsprekend geholpen.
De NECCCRW (het vluchtelingen
werk van de raad van kerken in het
Nabije Oosten) zorgt in zijn hoofd
gebouw in Gaza voor cursussen
waar tientallen vrouwen en meisjes
les krijgen. Een groep huishoud
scholieren is juist bezig gevulde
aardappelen te bereiden en de Juf
biedt ons een smakelijk gebakken
koekje aan. In een ander lokaal zit
ten oudere dames achter naaimachi
nes. Ad van Goor vertelt dat in deze
ruimte bijna alleen maar probleem
gevallen uit de kampen zijn. Vrou
wen die geld nodig hebben en voor
de vorm daar een arbeidsprestatie
tegenover moeten stellen, want de
kerk vindt het zomaar weggeven
van geld beledigend voor de men
sen. Weer gaat een deur open en we
stappen een lokaal binnen waar een
dozijn giechelende meiden hun best
doen achter breimachines. Op de
bovenste verdieping leert een der
tigtal meisjes typen. De helft heeft
een machine met Europese letters
en de andere schrijven op een Arabi
sche machine. Deze meisjes krijgen
hier een secretaresse-opleiding. De
machines komen van de Wilde
Ganzen.
Riool
We rijden een eindje door Gaza. Van
Goor wijst op een zanderige straat.
Vroeger was het een open riool. De
kerken hebben de mensen geholpen
er een riolering in aan te leggen. „We
doen alleen iets. als de mensen zelf
het initiatief nemen," legt Van Goor
uit. Als ik het jaarverslag van 1976
doorkijk, zie ik dat de kerk de helft
van de benodigde gelden op tafel
heeft gelegd. De gemeente betaalde
de rest en de mensen deden het
werk. We komen aan bij een soort
ambachtschool. Hier zorgen Van
Goor en zijn mensen er voor dat
honderd jongens, die mislukt zijn in
het gewone onderwijs, toch een vak
leren. De meeste vaklui gaan naar
Israël als gastarbeider. Zo heeft de
Israëlische samenleving toch ook
nog wat aan het werk hier. Even
buiten Gaza. niet ver van de zee, ligt
een sinaasappelplantage. Ze is ei
gendom van een Arabische stichting
en werd destijds aangeplant voor
hulp aan de slachtoffers van de oor
log. De stichting kreeg geld van de
kerken, maar de bestuurders moes
ten na 1967 vluchten. Nu hebben de
kerken, dus Ad van Goor. het be
stuur overgenomen. De lening die de
kerken aan de plantage hadden ver
strekt is afbetaald. Van Goor heeft
nogal wat moeite gedaan om de Is
raëlische autoriteiten er van te weer
houden, de plantage te confisque
ren. maar dat is tot nog toe gelukt
en met de winst uit de plantage
wordt een weeshuis geholpen en
komt wat geld op tafel voor de am
bachtschool. Zal Van Goors opvol
ger in staat zijn met eenzelfde nuch
terheid zijn onderhandelingen met
Israël te voeren?
AOVERTENTIE
269 bladzijden mét foto's
in de boekhandel 24,50
Opinieweekblad
De belastinglisten
Lees deze week:
Alleen armen en dommen betalen nog belasting Oud-inspecteur Mobach:
'De fiscalisering van het leven neemt in bepaalde kringen ongekende vormen
aan'. Waar ligt de grens?
Verder:
Dreiging uit de ruimte. Prol Kaminsky (sterrenwacht Bochum)
'We hebben geen idee van wat er boven ons hoold hangt
Oud-minister Lubbers over chnstehjke politiek als draagster van
de chnsteii|ke beschaving, de kernenergie. zi|n rivaal Andriessen en de koopsompolis
het is laster
De Mantel der Lielde moet ook het falen van Adnaan Oitvoorst
bedekken: humor en banale waanzin in een toets der Tien Geboden
En
Buskes over Annie Romein-Vetschoor Ulrike Memhof is dood maar niet
voorbij: een standpuntbepaling van Helmut Gollwitzer Zellcensuur in
West-Duitsland Verlegenheid met buitenlanders naar een multi-culturele
samenleving Wat gaat voor: het gezin of het individu? Israel-boycot: Ne
derland laf en kruiperig.
HERVORMD NEDERLAND houdt de hoop levend
Ik neem een proefabonnement van
Ik weet al voldoende van het blad
abonnee 32.SO per half jaar)
twee maanden voor 5.-
Ik geef me op ah
In enveloppe zonder po«urprl Muren aan:
Antwoordnummer 1776. Den Haag.
m
MÜNCHEN (ANP) Prof. dr Hans Küng, hoogleraar in de
theologie aan de universiteit van Tübingen in West-Duitsland,
heeft een 400 pagina's dikke documentatie gepubliceerd over
zijn conflict met de Westduitse bisschoppen en de congregatie
voor de geloofsleer (het voormalige h. officie) in Rome. Het is
uitgegeven onder de titel „Om niets anders dan de waarheid"
(Um nichts als die Wahrheit).
In het slotwoord van deze documen
tatie doet Küng een beroep op de
Duitse bisschoppen om tot een beter
begrip te komen. Hij verklaart uit
drukkelijk trouw te zijn aan het
oude geloof der oude kerk. Maar hij
herhaalt daarbij dat hij weigert
„door een handige, maar puur forme
le herhaling van traditionele formu
leringen ertoe bij te dragen, dat een
onmondig letterlijk geloof wordt ver
kondigd in plaats van een volwassen
christelijk geloof".
Küngs documentatie bevat alle do
cumenten en de notulen van alle
gesprekken, die hij heeft gevoerd
met de Westduitse bisschoppen. De
documenten zijn zowel van de West
duitse bisschoppen afkomstig als
van de congregatie voor de geloofs
leer. Küng heeft al ruim tien jaar een
conflict met Rome en de bisschop
pen. Het begon met zijn boek „De
Kerk" uit 1967. Vervolgens kreeg hij
moeilijkheden over zijn boek over de
onfeilbaarheid van de paus, dat hij
in 1970 publiceerde. Hetzelfde lot
trof zijn boek „Christen zijn" uit
1974.
Op 1 november 1977 verweten de
Westduitse bisschoppen in een „ver
klaring voor allen, die tot taak heb
ben het geloof te verkondigen", aan
Küng, dat hij in belangrijke zaken
een breuk had aangebracht in de
traditionele r.k. geloofsleer.
Hans Küng ontkent in zijn docu
mentatie dit verwijt ten stelligste.
Hij dringt er bij de bisschoppen op
aan om de strijd te staken, want zo
schrijft hij „wij hebben belangrij
kere dingen te doen."
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG De begroting van de kas algemeen kerkewerk van
de hervormde kerk sluit dit jaar met een klein tekort van 63.000
gulden op een totaal van 10,5 miljoen. De generale financiepijle
raad van de kerk acht dit verantwoord.
Uit deze kas worden de generale sy
node met enige algemene organen
van bijstand betaald, voorts de kos
ten van de organen voor pastoraat
en eredienst, apostolaat en vorming,
diakonaat, jeugdzaken, interkerke
lijke en oecumenische arbeid,
dienstverlenende arbeid, financiële
en administratieve zaken, provinci
aal werk, classicale vergaderingen en
verschillende andere zaken.
De generale financiële raad is tevre
den over de begrotingen, die door de
betreffende instanties in de kerk
werden ingediend. Zij zijn met zorg
samengesteld. Men probeert zo zui
nig mogelijk te werken, aldus de
raad. Mede hierdoor werd het moge
lijk extra middelen vrij te maken
voor het secretariaat Samen op Weg,
voor de raad Kerk en School en voor
door D. B. van der Waals
Als de Interkerkelijke Omroep Nederland om
de éne of andere reden wordt aangevallen, wil
van die zijde wel eens de opmerking vallen:
denk eraan dat wij x-aantal uren per week
van onze zendtijd afstaan voor kerkdiensten.
Dat zal de ergste IKON-hater moeten toege
ven. ook al is het mij niet duidelijk waarom
het uitzenden van kerkdiensten op zichzelf
een goed werk zou wezen. Het hangt er maar
vanaf, om welke kerkdiensten het gaat De
ruimhartigheid, die de IKON in deze op
brengt. is echter buiten kijf. en het is werke
lijk bewonderenswaardig dat deze omroep
niet vies is van hand- en spandiensten aan
kerkelijke gezindten, die op grond van allerlei
boze vermoedens zich niet ln de IKON-gele-
deren hebben willen scharen.
Ik doel hiermee b.v. op de baptisten, de
christelijke gereformeerden en de pinksterge
meenten, die hun boodschap wel degelijk
langs elektronische weg willen uitdragen, en
dat nu doen onder de prozaïsche verzamel
naam ZVK: ZendUJd voor de Kerken. De
IKON geeft deze groepen technische steun
om hun diensten te doen uitzenden. Je zou
verwachten dat de behandeling van aanvra
gen van luisteraars en kijkers, die een christe
lijke- of vrijgemaakt gereformeerde preek
nug eens willen nalezen, ook wel even door de
IKON wordt geregeld
In mijn programmablad lees ik echter bij
uitzendingen uit hervormde en gereformeer
de godshuizen, om nu maar de belangrijkste
dwarsstraten te noemen, dat de preek onder
een bepaald nummer bij de IKON is te ver
krijgen. Bij de baptisten is het adres evenwel
het Bureau ter verspreiding van preken voor
de Baptisten Gemeenten in Nederland. Bij de
christelijke gereformeerden vervult het Bu
reau ter verspreiding van preken voor de
Christelijke Gereformeerde Kerken in Neder
land deze nuttige functie. Een vrijgemaakte
preek wordt op aanvraag geleverd door het
Bureau ter verspreiding van preken voor de
Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) in Ne
derland.
Goed. dat alles kan waar zijn, en die overzich
telijke Indeling staat bovendien ln een mooie
vaderlandse traditie. Maar dat de namen van
de bureau's zo precies op elkaar lijken, maakt
een mens wantrouwend, wat niet weinig ver
sterkt wordt als je leest dat ze alle zijn geves
tigd op het adres Borneolaan 27 te Hilversum.
Alwaar ook de IKON zetelt.
Je zou. als je dit alles op je laat inwerken,
verwachten dat zich in de Borneolaan een
gigantisch kantorencomplex bevindt. Alle
maal verschillende bureau s, met directies,
afdelingen, stafmedewerkers, vertegenwoor
digers op de prekenmarkt. besturen, beheers
raden, commissies van advies en zo meer. De
wet van Parkinson, nietwaar? Maar de ver
ontruste lieden die met gebalde vuisten voor
het IKON-gebouw staan, zullen dezelfde ont
nuchterende ervaring opdoen als ik. namelijk
dat de met zoveel gerucht omgeven kerkelij
ke omroep het moet doen met een simpel huis
in één van de saaie lanen, waar je in het Gooi
over struikelt. Als daar ook nog al die preken-
verspreidingsbureau's zijn ondergebracht,
wordt het wel tijd dat Kenmerk een schrijnen
de reportage wijdt aan dit krasse staaltje van
huisvestingsnood in ons midden. Maar ik
denk eerder dat wij hier oog in oog staan met
een dubbelganger van Boorman, de romanfi
guur van Elsschot, die in een vervallen Brus
sels huis het „Wereldtijdschrift voor Kunsten.
Wetenschappen, Handel, Nijverheid.ves
tigde, een tijdschrift zonder abonnees en zon
der lezers, maar met gigantische oplagen en
gespecialiseerd in themanummers ten gerieve
van klanten, die behoefte hadden aan een
facade.
Ik bedoel: als je een facade oftewel „identi
teit" wilt. els je al gauw voor je eigen preken
een eigen bureau op. ook al deel je het perso
neel met concurrerende firma's. Of zou de
preekverspreiding werkelijk zo'n hoge vlucht
hebben genomen? Dat zou een mooi bewijs
zijn voor de honger in deze wereld naar het
Woord. En het zou een reden te meer zijn voor
de IKON om eens de schijnwerpers te richten
op het pand Borneolaan 27 te Hilversum.
WAT OP HET SPEL STAAT
Margaret Thatcher heeft de sleu
tot het toekomstig succes van haa
conservatieve partij gevonden: de
rem op de immigratie van
kleurlingen. Let wel, niet op de
immigratie in 't algemeen, de
blanken uit Rhodesië en
Zuid-Afrika zullen straks
ongetwijfeld welwillend ontvange
worden, maar het gaat om de
kleurlingen. Dat zijn mensen die
hier niet thuis horen. En dat vindt
dan ineens de gemiddelde
Engelsman ook en de schaal tusse
de twee pote partijen gaat om.
althans in de opinie-peiling.
Extremische groepen pakken dit
voordeeltje mee en beleggen
provocatieve bijeenkomsten,
waarop binnenkort ongetwijfeld
hakenkruizen te zien zullen zijn. W
met vuur speelt moet weten dat er
brand van komen kan. De politiek
en economische toestand is verw
en brandbaar genoeg. En dat alles
juist in een tijd dat de conflicten
Rhodesië en Zuid-Afrika toeneme
en de respectievelijke situaties tot
een kookpunt naderen. Maar hier
dienen ook wij oplettend te zijn.
Niet vanwege de pogingen tot een
nieuwe racistische politieke partij
(NVU). Maar wel om wat hier en d
te horen valt ten aanzien van
onverdraaglijkheid ten opzichte v
mensen die uit andere delen van d
wereld stammen. Het wordt urgen
om het gesprek over de vreemdeli
in ons midden opnieuw op gang te
brengen en waar het reeds gaande
is, niet voortijdig af te breken. Hu
leven is in gevaar zeggen we
gemakkelijk, maar het onze staat
daarmee niet minder op het spel.
Heel onze leefsituatie en of het de
moeite waard zal zijn.
de opzet van een kerkelijke statis
tiek.
In totaal bedraagt het centraal bud
get van de hervormde kerk (met in
begrip van zending en diakonale pro
jecten) dit jaar 32,5 miljoen gulden.
Het rijk alleen, voor zelfstandig
wonenden tot 35 jaar, 18-19 februari,
Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel.
05290-541).
Jeugdconferentie „Schrift en Ge
tuigenis" over zending in Zuidoost-
Azië en Oost-Europa, 18-20 februari,
De Duiventil, Nunspeet. Aanm. tel.
03494-4173.
Vragen rondom dood en leven, 18-
25 februari, De Hezenberg, Hattem
(tel. 05206-1648).
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Well-Ammerzod
(toez.) D. Penninghof kand.
Utrecht.
Bedankt: Voor Stolwijk R. van K
ten te Goedereede.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Goudswaard J. Mol
Rijssen.
BAPT. GEMEENTEN
Bedankt: voor Nieuwe Pekela
Brongers te Drachten.
GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Ferwerd D. J. Su
mond te Smilde.
Ron Hubbard
De leider van de „Scientolo
kerk", de Amerikaan Ron Hubb
is door een Parijse rechtbank
verstek veroordeeld tot vier jaar
vangenisstraf en een boete
17.500 gulden wegens oplichte
Drie andere leiders van zijn orga
satie kregen lichtere straffen,
wie twee eveneens bij verstek. H
bard verblijft meestal op zijn ja
op de Altantische Oceaan. Zodra
voet op Franse bodem zet, zal
worden gearresteerd. De aanh
gers van de „Scientologie-kerk"
weren, dat zij het slachtoffer
een religieuze vervolging zijn, nu
rechter Jean Lhomme zei dat
rechtbank niet geïnteresseerd w^
in de leerstellingen van de bei
ging. De strafvervolging heeft
sluitend betrekking op de commt
ciële activiteiten van de organisat
in Frankrijk. De organisatie, alt
rechter Lhomme, verkoopt boekt
magnetische bandjes en andere
gen en belooft daarbij herstel va
gezondheid en seksuele potentie
ook succes in zaken. Dat zijn, al<
de rechter, valse beloften.
Ds. S. P. Vermeer
Op 84-jarige leeftijd is overleden
S. P. Vermeer te Almen. Ds. Verme
werd na zijn studie aan de Vi
Universiteit te Amsterdam in 19
predikant van de gereformeen
kerk te Oudemirdum. Daar werd
in 1926 geschorst, omdat hij het ni(e
eens was met de besluiten van
bekende synode van Assen tegen
Amsterdamse predikant dr. J.
Geelkerken. Ds. Vermeer ging ro
Geelkerken mee en er vormde zi(
ook in Oudemirdum een zgn. gei
formeerde kerk in hersteld verbal
met ds. Vermeer als predikant.
1929 ging hij naar Amsterdam-Zui
In 1932 sloot ds. Vermeer zich ree
aan bij de Nederlandse hervorm
kerk. Hij was in die kerk predikai
achtereenvolgens in Oudenhooi
Oosterbierum en Slochteren. Na zi
emeritaat in 1959 verrichtte hij n
bijstand in het pastoraat ln Le<
mens en in Rijsoord.
De heer D. B. van der Waals is eindredacteur
van de uitgaven van de PCO (prot. chr. onder
wijsvakorganisatie).
DRIEBERGEN In de hervorm
synode ls dinsdagavond laat n
geprobeerd, een motie aanvaard
krijgen, waarin de synode haar
leurstelling zou uitspreken over h
feit, dat de regering ten aanzien v
het ultra-centrifugeproject in Alfl
lo een onherroepelijk besluit he
genomen. Aanleiding was een br
van 25 vredesgroepen, die de synfl
vroegen zich in deze zin uit te sp
ken en waarin ook gevraagd wt
om deelneming van de kerken
de demonstatie in Almelo op
maart.