Meer contact met bevrijdingsbewegingen
Simonis: 'Wij
vullen elkaar aan'
Hulppredikers
worden predikant
Moeite met geëmancipeerde domineesvrouwen
I
Hervormde Synode discussieert over Zuid-Afrika
Zorg over
twee rijkenleer
Verbetering
pensioenen
VANDAAG
Voorbijgangers
Argentijnen maan<
in Friesland
WOENSDAG 15 FEBRUARI 1978
KERK
Trouw/Kwartet
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN De hervormde synode heeft gisteravond besloten de contacten
met groeperingen in de Zuidafrikaanse bevrijdingsstrijd, zowel in als buiten Zuid-
Afrika, te intensiveren. Voorts besloot de synode contacten tussen christenen in
Zuid-Afrika te blijven bevorderen. Hierbij zal de solidariteit met de zwarte kerken
de communicatie bepalen.
De synode richtte zich tot de rege
ring met een pleidooi, meer Intensie
ve contacten met Zuidafrikaanse be
vrijdingsbewegingen te willen onder
houden en voor het intrekken van
het emigratiebesluit Dit besluit
zorgt er voor dat Nederlanders die
naar Zuid-Afrika emigreren en daar
in militaire dienst gaan. hun Neder
landerschap kunnen behouden.
boycot-maatregelen. De synode wil
de informatie naar de gemeenten ten
aanzien van Zuid-Afrika verbeteren
en daarvoor met name uit Zuidafri
kaanse bronnen zoals de raad van
kerken in dat land putten. Aan de
gemeenteleden vraagt de synode in
het persoonlijk briefverkeer met Ne
derlanders in Zuid-Afrika het stand
punt van de synode te verwerken.
De Hervormde kerk gaat met de
andere kerken in de raad van kerken Weerstand
overleggen welke economische
maatregelen de Nederlandse rege
ring en ons bedrijfsleven kunnen ne
men ten aanzien van Zuid-Afrika.
Het zal hier gaan over economische
De discussie in de hervormde syno
de ging uit van een rapport dat was
opgesteld door de raad voor zaken
van overheid en samenleving. In dit
DRIEBERGEN De ongeveer zestig hulppredikers, die eind
vorig jaar als zodanig werkzaam waren in een gemeente en
ingeschreven zijn in een synodaal register, zullen voortaan als
predikant werkzaam kunnen zijn. De hervormde synode keurde
met de grootst mogelijke meerderheid de daartoe ingediende
voorstellen goed.
De hulppredikers kunnen nu over
enkele weken tn de gemeente waar
zij werkzaam zijn als predikant wor
den bevesügd. Aangezien de oplei
ding tot hulpprediker een aflopende
zaak is. zal het beroep van hulppre
diker uit de hervormde kerk verdwij
nen. Degenen, die niet in aanmer
king komen voor het predikant
schap kunnen met ingang van 1 ja
nuari 1979 in de gemeente waar zij
werkzaam zijn. als katecheet-pasto-
raal medewerker werkzaam zijn.
De hulppredikers, die predikant wor
den. behouden hun rechtspositie als
die van hulpprediker
Een en ander heeft de synode beslo
ten in afwijking van haar in eerste
lezing genomen besluit in haar ver
gadering van november Jl., waar be
sloten werd de betrokken hulppredi
kers tot predikant-vicaris te maken.
Een toen niet behandeld, maar nu
wel in behandeling genomen voor
stel om de hulppredikers tot predi
kant te maken, haalde een zeer grote
meerderheid in de synode. In de ge
raadpleegde classes (regionale ker
kelijke vergaderingen) had dit voor
stel ook veel sympathie geoogst.
Omdat vele commissie-synodeleden
sterk pleitten voor een opleiding van
medewerkers die pastoraal in de ge
meente bezig kunnen zijn en ook
spreekbevoegdheid hebben, zal nu
door het breed moderamen van de
synode een commissie worden sa
mengesteld. die de behoefte aan pas
torale medewerkers voor de gemeen
ten en de aard van hun werkzaamhe
den zal moeten onderzoeken. Deze
commissie krijgt tevens de taak om
de opleiding van gemeenteleden
voor de preekbevoegdheid te
regelen.
Onverwacht veel rumoer ontstond er
in de synode, toen naar aanleiding
van een brief van de gemeente Zee
vang, welke door de raad voor de
herderlijke zorg was overgenomen,
de toekenning van de rechten van
een emeritus-predikant aan gepensi
oneerde hulppredikers aan de orde
kwam. Daarmee zouden ook zij de
DOSSELDORF De lutherse ge
meenten in het Rijnland zijn in ge
wetensnood. In een verklaring van
het luthers convent in het Rijnland
wordt gezegd dat in het politieke
spreken van de kerk het onder
scheid tussen het rijk Gods en het
rijk van de wereld soms verwaar
loosd wordt. Niet de heilige schrift,
maar de agenda van de wereld be
slist tegenwoordig, aldus de verkla
ring.
sacramentsbevoegdheid krijgen. De
commissie kerkordelijke aangele
genheden had daar zeer sterke prin
cipiële bezwaren tegen en één van de
leden. pr. dr A. J. Bronkhorst, stak
zijn verontwaardiging daarover niet
onder stoelen of banken.
In overleg met de commissie voor
kerkordelijke aangelegenheden zal
deze zaak nu worden bezien. Het
breed moderamen van de synode zal
de uiteindelijke regeling vaststellen.
rapport was gepleit voor het aan
gaan van contacten, onder meer met
het Afrikaans Nationaal Congres,
een van de Zuidafrikaanse bevrij
dingsbewegingen. Dit voorstel stuit
te op sterke weerstand van de zijde
van de synodeleden die lid zijn van
de gereformeerde bond in de her
vormde kerk.
Toch stelde de scriba, dr A. H. van
den Heuvel, vast dat er beweging zat
in het bondsstandpunt. Dit bleek
ook doordat een van de bonders, ds
J. Vroegindewey uit Emmeloord,
zich had aangesloten bij het stand
punt van ds J. Windig uit Den Hel
der en het synodelid mevrouw mr J.
A. van Ruler-Hamelink. Dezen wen
sten dat de hervormde kerk in haar
contacten de relatie met de Zuidaf
rikaanse kerken die lid zijn van de
raad van kerken vooropstelt. Ds
Windig, die korte tijd het woord
voerde, zei daarin dat hij contact
met het Afrikaanse Nationale Con
gres (ANC) niet uitsluit en deze con
tacten voorzover deze reeds bestaan
niet wil kappen
Steun
Binnen de synode kreeg het rapport
van de raad voor zaken van overheid
en samenleving van verscheidene
synodeleden ondersteuning. Ds P.
Kloek uit Soest noemde het stuk
„evenwichtigHij vond het stand
punt-Van Ruler naïef, optimistisch
en argeloos. Het gesprek met de
Zuidafrikaanse kerken is vrijwel on
mogelijk gemaakt, aldus ds Kloek.
Volgens hem kwam het voorstel-
Van Ruler voort uit vrees voor links.
„Daardoor is ook Hitier aan de
macht gekomen Volgens de Soes-
ter predikant sprak uit het voorstel-
Van Ruler de houding om de bezit
tende klasse de gelegenheid te ge-
Mevrouw mr J. A. van Ruler-Hame
link
DELFT (ANP) De Nederlandse bisschoppen vallen elkaar niet
af. maar vullen elkaar aan. Aldus bisschop Simonis van Rotter
dam in Delft, waar hij bevraagd werd door de diocesane pastora
le raad (DPR) over het interview met de bisschop in Elseviers
Magazine van 21 januari. Daarin had mgr. Simonis zich nogal
somber uitgelaten over de ontwikkelingen in zijn kerk.
Over zijn collega's zei bisschop Si
monis in Delft: „Er is vaak verdeeld
heid tussen de bisschoppen, niet wat
betreft het geloof, maar wel wat be
treft het schatten van de situatie."
In Elsevier had de bisschop ver
klaard. dat de andere vijf bisschop
pen in tegenstelling tot hemzelf en
mgr. Gijsen menen het geloof niet
meer als objectieve waarheid te kun
nen verkopen Door de DPR met
deze uitspraak geconfronteerd, wees
hij op een andere tekst uit hetzelfde
interview „Ik Heb al meer gezegd:
het is goed. dat er geen zeven Gijsens
of zeven Simonissen of zeven Bluys-
sens zijn. Met al onze karakterver
schillen vullen we elkaar toch op een
of andere wijze aan."
De bisschop gaf toe. dat hij zich wat
genuanceerder had kunnen uitdruk
ken over de meeste priesters die zich
in hun prediking maar wat op de
vlakte zouden houden. Hij hield ech
ter staande dat priesters vanwege
hun eigen onzekerheid en om links
noch rechts in het hamas te jagen,
bijvoorbeeld niet meer durven op te
roepen tot het sacrament van de
biecht.
Bijzonder kwalijk vonden vele DPR-
leden de uitspraak van bisschop Si
monis. dat degenen die actief zijn in
de kerk. zeker het opiniërende
niveau, al gauw aan de basis onttrok
ken zijn en een soort hiërarchie drei
gen te worden, terwijl slechts som
migen hun geloof door en door ken
nen. In Delft bleef de bisschop bij dit
standpunt en verklaarde zich bereid,
dit door te praten met de raadsleden.
Rolduc
Drie DPR-leden deelden Simonis'
grote verontrusting en noemden het
vraaggesprek een moedige daad.
Nogmaals benadrukte mgr. Simonis
de eigen persoonlijke verantwoorde
lijkheid van een bisschop. In dit ver
band waarschuwde hij alvast tegen
de bespreking in de vergadering van
april van de priesteropleiding. Daar
over zal hij na negen zittingen van
een „breed overleg" over dit onder
werp een standpunt bepalen, waarin
vermoedelijk duidelijk voorkeur
voor het seminarie Rolduc wordt uit
gesproken boven de katholieke theo
logische hogeschool te Amsterdam.
Simonis: „Straks dreig Je overspoeld
te worden door een meerderheid die
afwijkt van Je standpunt. Je zit hier
met geëngageerde mensen, maar je
zit er wel mee." De vergadering be
sloot toch dit onderwerp op de agen
da te houden, de bisschop verzeker
de geen parlementje te willen spelen,
maar wel de gemeenschappelijkheid
te willen bevorderen, terwijl de bis
schop het laatste woord heeft.
ven, de democratie de nek om te
draaien.
Ds B. C. Bouwen uit Barendrecht
achtte de neerslag van de reis die
een delegatie gereformeerde bon
ders naar Zuid-Afrika gebracht
heeft, goedbedoeld, maar hij vond
dat de bonders te veel begrip toon
den voor de Zuidafrikaanse rege
ring. „Zij beschouwen die blijkbaar
als democratisch". Ds Bouwen
vroeg zich af wanneer het eens uit
zou zijn met de laster over de
wereldraad van kerken. In de ogen
van ds Bouwen springt het ANC er
in vergelijking met de andere bevrij
dingsbewegingen uit om zijn vrij-
heidshandfest, dat hij de synodele
den ter lezing aanbeval. „Als wij
willen praten met het ANC is het
nog de vraag of ze ons wel als ge
sprekspartners willen hebben."
Broedervolk
L. G. Zwanenburg uit Huizen (N-H)
zei dat hij zich bijzonder met de
blanke Zuidafrikanen verbonden
voelt. Hij betitelde het als een „broe
dervolk". Hij riep de hervormde sy
nodeleden op te kijken naar de situ
atie in ons eigen land, die geestelijk
niet zo best is. Bezorgdheid over
Zuid-Afrika vond hij huichelachtig.
De informatie van de raad voor
overheid en samenleving aan de sy
node noemde hij eenzijdig en ver
foeilijk. Hij vroeg begrip ervoor dat
Zuid-Afrika tijd nodig heeft. „Er is
een proces aan de gang, dat tijd
nodig heeft, anders komt er niets
van terecht." Ds Zwanenburg zei
bang te zijn voor links. „Heeft links
in Nederland de bevolking zoveel
geluk gebracht?" Om deze reden
uitte hij zich ook huiverig over het
ANC. „Over Angola hoor je tegen
woordig niet meer zoveel, maar je
kunt wel bevroeden hoe het daar nu
gaat."
Op Deense scholen
geen gebed meer
KOPENHAGEN (Idea) Het Deen
se ministerie van onderwijs wil het
„morgengebed" op de (openbare)
scholen verbieden. Minister Rit
Bjerregaard bereidt een wetje voor,
naar aanleiding van klachten van
ouders, die het bidden op school als
„indoctrinatie" beschouwen.
Veel Deense scholen beginnen de
lessen met gebed en het zingen van
een christelijk lied. Andere ouders
zijn nu in het geweer gekomen. Zij
noemen het voornemen van minis
ter Bjerregaard een „slag in het ge
zicht" van de rond negentig procent
van de Deense bevolking, die zich
tot de lutherse volkskerk of tot an
dere geloofsgemeenschappen
rekenen.
Ds Vroegindewey, een van de mede
ondertekenaars van het stuk-Van
Ruler, meende dat het ANC geweld
wil. „Dat hebben wij af te wijzen",
zei hij, „omdat dit leidt naar vernie
tiging. Er is nog kans op verzoe
ning", zei hij. Ook mevrouw mr Van
Ruler-Hamelink meent dat er in
Zuid-Afrika nog een mogelijkheid is
profetisch te spreken. De oorlog is er
nog niet, we hebben nog kansen.
Wanneer wij contact opnemen met
het ANC betekent dat het loslaten
van de blanke kerken. Mevrouw Van
Ruler betwijfelde of de meerderheid
van de zwarten wel achter het ANC
staat.
Verscheidene synodeleden pleiten
ervoor behalve ds Windig ook een
vertegenwoordiger van de delegatie
van de gereformeerde bond te laten
spreken. Maandagavond had de sy
node besloten geen lid van deze de
legatie op het spreekgestoelte toe te
latea Gisteren oordeelde de synode
echter anders, maar toen weigerde
de aanwezige ir J. van der Graaf
deze kans te benutten, omdat hij
niet wilde spreken los van de overige
delegatieleden.
De intensivering van het contact
met de bevrijdingsbewegingen,
waartoe de hervormde synode nu
heeft besloten, betekent volgens drs
Lourens Hogenbrink van de raad
voor overheid en samenleving „dat
je eens wat meer ballingen ontmoet
en wat meer contact met hun bu
reau hebt". Hij achtte het besluit
verder van betekenis omdat het een
signaalfunctie zou kunnen hebben
ten opzichte van de Zuidafrikaanse
regering.
DRIEBERGEN De hervorm
de synode heeft met algemene
stemmen een wijziging van de
regeling voor de predikantspen
sioenen aangenomen. Deze be
oogt naast verbeteringen op het
gebied van de weduwe- en inva
liditeitspensioenen en een aan
zet fot nivellering, vooral ook de
kapitaaldekking te verbeteren.
Men heeft daarvoor nu een aan
tal maatregelen getroffen, die
een redelijk uitzicht bieden op
een aanzienlijke verbetering
daarvan. Deze zekerheid, aldus
Th. L. van Hazel van de algeme
ne kerkvoogdijraad, kan niet
voor honderd procent gegeven
worden omdat niemand de ont
wikkelingen binnen de kerk kan
voorspellen.
Onderbrenging van de predi
kantspensioenen bij een groot
pensioenfonds, als bij de PGGN
(pensioenfonds voor de gezond
heid, geestelijke en maatschap
pelijke belangenX zoals werd
onderzocht, blijkt financieel
niet haalbaar te zijn. De kosten
van deze omschakeling zouden
tweehonderd miljoen bedragen.
Een alternatief zijn de huidige
en nu ook aangenomen voor
stellen, die zich baseren op ver
hoging van de inkomsten door
verhoging van de bijdragen van
gemeenten en predikanten
enerzijds en op matiging van de
uitgaven anderzijds. Dit laatste
kan onder andere bereikt wor
den door in het vervolg de inge
gane pensioenen in mindere
mate aan te passen dan thans
het geval is.
President Sadat van Egypte ontving aan het eind van zijn bezoek
aan het Vaticaan een geschenk uit handen van Paus Paulus VI.
Maas en Waal-ers 'samen op weg'
Van een onzer verslaggevers
BEUNINGEN Met een feestelijke
kerkdienst in Druten op zondag 19
februari zal de federatie worden be
zegeld van de hervormde gemeente
en de gereformeerde kerk in het
Land van Maas en Waal. Onder de
koffie na de dienst vindt dan de
officiële ondertekening plaats van
de overeenkomst, die van de twee
gemeenten de ene „evangelische
streekgemeente Maas en Waal
maakt.
door A. J. Klei
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4, Rotterdam
Tel. 010-115588
(Red. en klachten)
Schiedamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE'GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56, Zwolle
Tel. 05200-17030
Onder de 53 hervormde synodeleden zijn 11
vrouwen, en zó geëmancipeerd zijn we niet. of
we maken daar apart melding van. Boven het
desbetreffende ANP-telexbericht stond
geestdriftig, dat één op de vijf synodeleden
een vrouw is, maar dat hebben wij niet boven
ons verslag gezet, want zover is het nog niet,
al scheelt het inderdaad niet veel.
Overigens kan de tijd nabij zijn, dat het
omgekeerde het geval wordt en er berichten
in de krant komen dat zich onder de
synodeleden zowaar een paar mannen
bevinden. Ik neig tot deze gedachte na mijn
lectuur van het nieuwe doopsgezinde
jaarboekje, waarin ik over de vacante
gemeente te Stiens de volgende gegevens
aantrof:
Voorz.: Mevr. D. Dijkman-Hiddema,
Buerefenne 1. Ks Mevr Y. Bokma-de Boer.
Truurderweg 9. Tel. 2567. Kbh.: mem. R H.
Kuurstra-Wltvoet. Roptastins 13. Tel. 1786.
Bank: AmRo Bank Stiens. N 45.01.33.478.
Ladm.: Kerkeraad. Zs.: Mevr. M.
Dtjkstra-Draalsma, Reidsjongerstr 8. Tel.
2201. Zk.: Mevr. W. Kuipers-Brouwer van
Wijckelstr. 3. Organiste Mevr. R. H.
Kuurstra-Witvoet B.V.: Mej. L. Kuurstra
Rops tas tins 13. Comb. 8L Anna Parochie en
OudebUdtziJL
Hier komt dus geen man meer aan te pas. Nu
zijn de doospgezinden op het punt van de
vrouw in de kerk erg voorlijk. De eerste
vrouwelijke dominee in ons land was de
doopsgezinde predikante dr. A.
Mankes-Zernike, die op 5 november 1911
intree deed te Bovenknijpe. Zij was in haar
beginjaren een bezienswaardigheid. Van
heinde en ver kwamen de mensen om het
wonder van een vrouw op de kansel te
aanschouwen. Soms was het zó vol dat de
deuren van het &erkje niet meer dichtkonden.
Mevrouw Mankes heeft hierover geschreven
in haar boek „Een vrouw in het wondere
ambt" en nu ik het daarover heb, kan ik niet
nalaten een citaatje te geven, dat niets met de
emancipaUe der (kerkse) vrouw te maken
heeft, maar alles met de prijzen-van-toen. Dr.
Mankes vertelt dat zij de meubels voor de
pastorie uitzocht bij een antiquair en gaat
dan verder: „Met duizend gulden heb ik mijn
hele huls kunnen inrichten, meubels, kachels,
serviezen, kleden, zeilen, gordijnen, bedden
kunnen kopen. En nog bleef er genoeg over
voor mijn eerste flets!"
Nu terug naar de emancipatie van de vrouw.
Ik heb van mezelf het idee. dat ik aardig kan
meekomen, maar met geëmancipeerde
domineesvrouwen heb ik wel eens moeite.
Dat komt omdat sommigen van haar zó
nadrukkelijk onder het Juk van de man
vandaan gekropen zijn, dat zij zich aandienen
onder haar meisjesnaam Dit brengt mij in
grote verwarring. Ik moet bijvoorbeeld
dominee De Vries opbellen. Ik draai zijn
nummer en hoor aan de andere kant van de
lijn met Annie de Jong.
Zenuwachtig overweeg ik dan snel allerlei
mogelijkheden. Er is 'n periode in mijn leven"
geweest, dat ik in een dergelijk geval argeloos
zei: neem me niet kwalijk, ik heb blijkbaar
een verkeerd nummer gedraaid. Daarop
sprak Annie (zal ik haar maar blijven
noemen): wie moet u hebben? Ik: o. ik zoek
dominee De Vries. Annie: ik zal u mijn man
geven. Deze woorden klonken erg bits en ik
voelde haar denken: wat een
ongeëmancipeerde lummel zit daar bij
Trouw. Het zal duidelijk zijn, dat ik deze
indruk nimmer meer wens te wekken.
Echter, toen ik hiema in voorkomende
gevallen dapper aan zo n Annie vroeg, of lk
haar man kon spreken, heb ik me ook een
paar maal In de vingers gesneden. Eenmaal
had ik een nichtje van de dominee te pakken,
die een weekje in de pastorie mocht logeren,
een andere keer had ik echt een verkeerd
nummer gedraaid en kreeg ik een vrouwelijk
gemeentelid, dat lelijk uitpakte over haar
herder en leraar. Dat schonk mij weliswaar
een ongedachte kijk op het pastoraal bedrijf
ter plekke, maar journalistiek schoot ik er
niet veel mee op.
Tot dusver* héb ik* de indruk dat het
verschijnsel „hokken", dat naar een kerkblad
onlangs bekommerd vaststelde, hand over
hand toeneemt, halt gehouden heeft voor de
pastorie-deur. Gelukkig maar, want andera
wordt er door Annie van mij verlangd, dat ik
ook de seksuele revolutie achter de kiezen
heb en slagvaardig zal vragen: mag ik uw
vriend even spreken? Ik heb er thans op
gevonden dat ik, als ik Annie aan de lijn krijg,
informeer: ben ik verbonden met de pastorie
van dominee De Vries? Daarmee red ik me
voorlopig heel aardig.
'KERK EN VADERLANT'
Tussen twee sneeuwbuien door las
ik een citaat van de filosoof R. C.
Kwant. Hij zegt: „Op verschillende
plaatsen in onze aktuele wereld
staat het christendom nog op
bedenkelijke wijze in kontakt met
konservatieve groeperingen. Het
bevreemdt mij soms, dat het nog
niet een van de grootste zorgen van
de kerkelijke autoriteiten is, te
voorkomen dat namens het
christendom achterhaalde
bestaansvormen worden
verdedigd." Het citaat is meer dan
12 jaar oud en ik las het in een
periodiek uit het midden van de
zestiger jaren. Het is ook niet zo'n
nieuw probleem. In een verzamelin|
fragmenten uit
nationaal-socialistische bladen
kwam ik dit gerijmel tegen: „In alle
druc en rou Biet malkander de
hant; In alles zijt getrou Gods
kerk en 't vaderlant. Het verscheen
in het nummer van 24 mei 1940 van
Volk en Vaderland. De kop is
klagend: Vijf dagen gemarteld! En
dat ziet dan op de helaas
kortstondige detinering van
nationaal-socialisten na de inval
van de Duitsers. Het is bekend dat
fascisten en nationaal-socialisten ei
ook christeiijk-nationalisten gaarni
die verbinding tussen staat en
christelijke kerk zien. Zij beroepen
zich graag voor hun verwrongen
inzichten op de bijbel. Wat anderen
weer, terecht, huiverig gemaakt
heeft om voor alles een tekst te
hebben. Ik denk dat de tijd hoe
langer hoe nader komt dat
christenen zich in 't openbaar niet
langer moeten tooien met
bijbelwoorden en dergelijke. Er zijn
tijden waarin het „woord voor de
wereld" beter in een daad voor de
wereld kan worden omgezet. Een
Juiste beslissing en stellingname
voor de gerechtigheid is van meer
betekenis dan onze goedkope
woorden.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Hoorn (deelgem)
Staniek te 's-Gravenpolder.
Bedankt: voor Dirksland N. Kleer- ïëli
maker te Rotterdam-Centrum.
nul:
ijn
an
en
oge
il ja
Ducli
rem
erk<
jna
ftV
ren
Btie
eke
:uii
mg
n h
t ti
NO-
ezui
tn
ach
ndsi
aan
live:
nen
in c
h
»nki
verv
fan
sin
mei-
ter!
>roj
lrie
GEREF. KERKEN
Beroepen: te 't Harde W.A. Boer H
Meerkerk: te Kampen S. Landheei
te Zoetermeer; te Rodeschool Oien
Kuiper kand te Kampen, die ditis
beroep heeft aangenomen.
Aangenomen: naar 't Zandt K. H. diari
lie
ndt
Jong kand. aldaar.
GEREF. KERKEN
Aangenomen de benoeming door d(
classis Den Haag tot evangelisatie
predikant: L. Wieringa te Dei
Dolder.
OUD GEREF. GEM.
Beroepen: te Rijssen G. Overduirigeb
pred. vrije herv. gem. te Wer tel
kendam. ring
re i
K
hoe
kUc
wac
hoo
Aan deze streekgemeente zijn vier
predikantsplaatsen verbonden,
waarvan drie Druten, Wamel en
Wijchen worden bezet door een
hervormde predikant en Beuningen
door een gereformeerde.
Zending onder moslims, informa
tie- en gebedsdag, zaterdag 18 febru
ari, half elf tot half vijf, in In de
Ruimte, Klein Engendaalweg 52,
Soest, m.m.v. zendelingen uit Iran,
Tsjaad Ethiopië, Soedan en Jemen.
Inf. evangelische zendingsalliantie
(tel. 03430-5030).
Dr S. G. Huh
De Koreaanse theoloog dr S. G
Huh, buitengewoon hooglerai
kerkgeschiedenis aan het seminari<)nor
van de Koreaanse presbyteriaans!
kerk te Poesan, heeft een beroej
aangenomen naar de vrijgemaakt
gereformeerde kerk te Armadali
(Australië). Hij wordt daar de twee
de predikant naast ds K. Brüning.
gen
tocl
lijk
voe
Carr
De raad van kerken van geheel Afri
ka heeft geweigerd, de ontslagaan
vraag van kanunnik Burgess Carr U
aanvaarden. De kanunnik, die secre
taris generaal van de raad is, wer<
de laatste tijd in de Keniase per
scherp onder vuur genomen wegeni
zijn politieke stellingname. Men be
schouwt de kritiek op Carr als oiv
derdeel van een campagne om d«
AACC af te brengen van zijn profeti
sche politieke getuigenis.
Wèl is aan de kanunnik een studie
verlof van 15 maanden gegeven, in
verband met de bijzondere last voo
Carr en diens gezin. De vrouwelijkl
secretaris van de AACC, Jael Mbog dar
is afgetreden. Tijdens Carrs afwezig *'a
held worden de zaken waargenomenüe
door S. Shehata.
De
gro
in
gev
woi
Cel
ren
een
vrij
om
ren
der
ove
K(
De
Van een onzer verslaggevers
BEETSTERZWAAG Eind vorig*
week is in Nederland een gerefoi
meerde delegatie uit Argentinië ge
arriveerd. Zij zullen tot 11 maart De
gast zijn van de gereformeerde ki
ken. Omdat het speciaal de gereft
meerde kerken in Friesland zijn,
het contact onderhouden met
Argentijnse en Braziliaanse kerk<
valt het accent van het bezoek
deze provincie.
De delegatie bestaat uit ds. Germai
Zijlstra en diens vrouw Doris Zijl
stra, ds. Gerk Obrman, ds. Ral
Brinks, Miguel Charaf en G. Ve
kuyl. Zij zullen spreken over de vel
houding tussen de gereformeerd
kerken in beide landen en over hl
gezamenlijke zendingswerk. DaK
naast is er veel tijd Ingeruimd vofl
ontmoetingen met predikanten e
andere kerkelijke werkers en metd
gemeenten in Friesland. Zo zull^l*.
de Argentijnen op de zondagen 1
en 26 februari in een twintigtal kerl
diensten meewerken.